Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stel je hebt een prachtige dekreu... (met stamboom)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Stel je hebt een prachtige dekreu... (met stamboom)

Ongelezen bericht door sirene »

Stippelteam schreef:
sirene schreef:Bovendien hebben ze de Dalmaat zelf al op moeten knappen dmv inkruisen van een ander ras.
Volgens mij is de dalmaat het schoolvoorbeeld van hoe je een ras gezond kan en moet houden. Moeten de fokkers alleen niet terugvallen in die overschatte raszuiverheid.
Nouja oprapen,
Er zijn genoeg honden die niet onder het lua verhaal vallen, ook nu nog zie je de pointer er in terug. Ook al is het bijna 50 jaar geleden gebeurd. Helaas is er maar 1 pointer ingekruisd en stammen alle Luas daar dus vanaf. Hadden ze het goed willen doen hadden ze er meerdere moeten gebruiken :)
Met meerdere ingekruiste honden hadden heel veel honden inderdaad nu geen speciaalvoer nodig gehad.
Sorry, maar ik vind je opmerking over de pointer die je na 50 jr nog terugziet typisch een opmerking van een tegenstander van kruisen. Dat kan echt niet. Het is echt gewoon onmogelijk.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sirene schreef: Met meerdere ingekruiste honden hadden heel veel honden inderdaad nu geen speciaalvoer nodig gehad.
Sorry, maar ik vind je opmerking over de pointer die je na 50 jr nog terugziet typisch een opmerking van een tegenstander van kruisen. Dat kan echt niet. Het is echt gewoon onmogelijk.
Dat dacht ik ook, maar iemand heeft het hier jaren geleden laten zien. Je haalt ze er zodra ze stippen hebben zo uit.
:wink: Niet dat dat wat mij betreft een nadeel is.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dagmar88 schreef:
Stippelteam schreef:dalmaten kruisingen worden zo lelijk... nee dus :)
Beeldschoon.

Afbeelding

Lelijk is sowieso geen reden. Of een ontzettend domme.
Een gezonde hond is niet lelijk en smaken verschillen. Kun je later altijd weer rechttrekken.
Die zou ik zo nemen.. wat een plaatje
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

dagmar88 schreef:
Stippelteam schreef:dalmaten kruisingen worden zo lelijk... nee dus :)
Beeldschoon.

Afbeelding

Lelijk is sowieso geen reden. Of een ontzettend domme.
Een gezonde hond is niet lelijk en smaken verschillen. Kun je later altijd weer rechttrekken.
Prachtige hond!
En ach lelijk, als je echt je zinnen op een nest hebt gezet, neem je gewoon de mooiste uit het nest. Bij mijn jongste heeft uiterlijk ook de doorslag gegeven.
En mijn teef vind ik lelijk. Toch zou ik ze nooit hebben laten zitten.
Ik ben ook geen model, maar ik functioneert wel en hoef mijn geluk en gezondheid er niet van te hebben.... Dan ben ik beter af dan zo'n hersenloos geval die enkel belangstelling kan krijgen zolang het uiterlijk meezit.
Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stippelteam »

sirene schreef:
Stippelteam schreef:
sirene schreef:Bovendien hebben ze de Dalmaat zelf al op moeten knappen dmv inkruisen van een ander ras.
Volgens mij is de dalmaat het schoolvoorbeeld van hoe je een ras gezond kan en moet houden. Moeten de fokkers alleen niet terugvallen in die overschatte raszuiverheid.
Nouja oprapen,
Er zijn genoeg honden die niet onder het lua verhaal vallen, ook nu nog zie je de pointer er in terug. Ook al is het bijna 50 jaar geleden gebeurd. Helaas is er maar 1 pointer ingekruisd en stammen alle Luas daar dus vanaf. Hadden ze het goed willen doen hadden ze er meerdere moeten gebruiken :)
Met meerdere ingekruiste honden hadden heel veel honden inderdaad nu geen speciaalvoer nodig gehad.
En toch is het zo :) we hebben er zelf hier een rond lopen, en Qua type is ze anders dan de ‘gewone’ dalmaat.

Hier gelukkig geen problemen met uraat :)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Stippelteam
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
sirene schreef: Met meerdere ingekruiste honden hadden heel veel honden inderdaad nu geen speciaalvoer nodig gehad.
Dat dacht ik ook, maar iemand heeft het hier jaren geleden laten zien. Je haalt ze er zodra ze stippen hebben zo uit.
Klopt, er zitten er bij met leuke bevlekkingen hoor, maar zet ze op een rijtje een paar lua’s en een paar hua’s, je haalt die lua’s er zo uit.

Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

dagmar88 schreef:Dat dacht ik ook, maar iemand heeft het hier jaren geleden laten zien. Je haalt ze er zodra ze stippen hebben zo uit.
Het geeft precies weer hoe doorgeslagen bepaalde fokkers denken.
We hebben het over een stip op het lichaam van een hond. Twee vierkante centimeter vlek die niet precies perfect is.
dagmar88
Zeer actief

Jion schreef:
DeDiana schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar andere redenen waarom mensen met rashonden het niet zien zitten om hun reu in te zetten voor een kruising, behalve dan dat het niet wordt toegestaan door de rasvereniging.
Ze hebben blijkbaar zo lang naar hun raszuivere hond zitten staren dat ze al het andere lelijk vinden. :balon:
Moet je voor de lol de Wyndlair Avalanche saga eens lezen.

https://www.border-wars.com/2014/03/wyn ... loses.html

Een echt kijkje in de keuken.

At the breeders seminar at CCA this year, John Kavanaugh (Kingsmark Collies) discussed his early on obession with normal eyes. He would only breed normal eyes and it got to the point where he couldn’t look his own dogs in the face. He went and found some beautiful mild CRC dogs to breed to. Nikki, there are far greater demons in collies besides mild CEA that breeders choose to fight first.

Our vet who does our eye checks has been doing them since the early 60’s and has seen everything. He hypothosizes that you get your worst eye checks from normal eyed carriers bred to mild crc dogs. He strongly feels that if we keep breeding our milds to milds, we’ll keep our mild eye checks. I’m comfortable with that at this point.

And as to your question…which dog am I good to choose…normal eyed vs. mild crc? I’m going to pick the best dog. All things being equal, probably going to pick the mild crc dog. Larger, lighter eyes are hard as heck to get rid of. If i can’t look a dog in the face, I really don’t want it around my house honestly.

Read more: http://www.border-wars.com/2011/07/doub ... z66h4qW4Pq
dagmar88
Zeer actief

-Saskia- schreef:
dagmar88 schreef:Dat dacht ik ook, maar iemand heeft het hier jaren geleden laten zien. Je haalt ze er zodra ze stippen hebben zo uit.
We hebben het over een stip op het lichaam van een hond. Twee vierkante centimeter vlek die niet precies perfect is.
Het is volkomen van de pot gerukt.
Stippelteam
Zeer actief
Contacteer:

-Saskia- schreef:
Nja wij hebben er zelf een rondlopen... dus ja zo doorgeslagen. Maar ja in Kroatië zijn ze bezig om in de standaard te laten zetten dat de lua’s fok uitsluitend zijn.... en dat vind ik echt belachelijk want we hebben ze echt nodig om het das gezond te houden. En een outcross vind ik echt prima hoor. Maar geen zomaar voor de leuk nestjes...

Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Wat zijn lua's en hua's?
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Stippelteam schreef:
-Saskia- schreef:
Nja wij hebben er zelf een rondlopen... dus ja zo doorgeslagen. Maar ja in Kroatië zijn ze bezig om in de standaard te laten zetten dat de lua’s fok uitsluitend zijn.... en dat vind ik echt belachelijk want we hebben ze echt nodig om het das gezond te houden. En een outcross vind ik echt prima hoor. Maar geen zomaar voor de leuk nestjes...
Maar is een nestje raszuivere Dalmatiërs dan niet 'zomaar voor de leuk'? Op welke manier heeft dat meerwaarde ten opzichte van een zomaar voor de leuk nestje dalmatiër x ander ras/kruising?
laeken
Zeer actief

Het hele ras is voor de leuk dus natuurlijk is elk nest voor de leuk. De Dalmatische hond heeft geen enkele reden van bestaan behalve dat ze leuk zijn en mensen ze graag willen hebben.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

maart schreef: Prachtige hond!
En ach lelijk, als je echt je zinnen op een nest hebt gezet, neem je gewoon de mooiste uit het nest. Bij mijn jongste heeft uiterlijk ook de doorslag gegeven.
En mijn teef vind ik lelijk. Toch zou ik ze nooit hebben laten zitten.
Ik ben ook geen model, maar ik functioneert wel en hoef mijn geluk en gezondheid er niet van te hebben.... Dan ben ik beter af dan zo'n hersenloos geval die enkel belangstelling kan krijgen zolang het uiterlijk meezit.
:mrgreen: Ik had geen keuze en anders was zij het denk ik toch wel geworden. Ben geen merle liefhebber, maar vachtkleur vind ik het minst interessant.
Zus is qua karakter een droomhondje, is buitengewoon behendig en heeft voor een klein hondje een prachtig kopje.
Ik lach me rot om cursussen lichaamsbeheersing. De mini klimt als een aap.
Jammer dan dat ze ondermaats is, korte pootjes en dikke billen heeft :LOL:
Ik zie veel liever diversiteit dan een perfect uiterlijk.

Het zal ook m'n eigen afwijking wel zijn dat ik de minpunten van mijn honden nooit uit het oog verlies.
Mensen zijn enorm van ze gecharmeerd en van Zusje wordt altijd gevraagd welk ras ze is.
Kruising komt niet eens in ze op.
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef:Wat zijn lua's en hua's?
http://www.luadalmatians.com/
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

sirene schreef:Ik weet een leuke reu voor Nova straks :cheer: :mrgreen:
:D :D :D
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Ik snap het niet helemaal. Hebben ze een pointer ingekruist omdat het ras geen normale urine kan maken en dus blaasstenen krijgt? En lijken die honden met normale urine teveel op pointers dus fokken ze vrolijk door met honden die geen normale urine kunnen maken? Ik merk dat het goed begrijpen van zaken soms zo ver van mijn werkelijkheid staat dat ik er gewoon geen kaas meer van kan maken....
Afbeelding
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

DeDiana schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar andere redenen waarom mensen met rashonden het niet zien zitten om hun reu in te zetten voor een kruising, behalve dan dat het niet wordt toegestaan door de rasvereniging. Ik krijg het gevoel dat dat als 'minder' wordt gezien dan raszuiver fokken, maar als je naar de nakomelingen kijkt bij een verantwoorde kruising, zullen die door hun bredere basis doorgaans toch vitaler en gezonder zijn. En voor de populatie van het ras zelf heeft het geen nadelige gevolgen. Dus ik snap de redenering niet.
Daar ben ik ook oprecht nieuwsgierig naar. Ik probeer te begrijpen waarom je, eventueel naast een paar dekkingen binnen je eigen ras, niet een leuk doordacht nest met kruisingen zou willen. Dat doet toch geen afbreuk aan het ras zelf? Even los van outcross dus.
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef:
dagmar88 schreef:
Ik snap het niet helemaal. Hebben ze een pointer ingekruist omdat het ras geen normale urine kan maken en dus blaasstenen krijgt? En lijken die honden met normale urine teveel op pointers dus fokken ze vrolijk door met honden die geen normale urine kunnen maken? Ik merk dat het goed begrijpen van zaken soms zo ver van mijn werkelijkheid staat dat ik er gewoon geen kaas meer van kan maken....
Ja. Alle volle dalmatiërs dragen homozygoot het huu gen. Er is dus geen selectie mogelijk, omdat normale urine simpelweg niet bestaat binnen de populatie.
Bij 20-35% van de reuen moet een blokkade verholpen worden. Hoe het kan dat ze niet allemaal blaasstenen produceren is onbekend.
Bij HUA x LUA is 50% van de nakomelingen LUA. Dus eigenlijk alsnog kut met peren.

:mrgreen: kun je zien hoe dat gaat. De fokker die het wil verbeteren wordt uitgekotst, want niks is bewezen, een outcross is een vieze bastaard, ze zijn lelijk en onze honden zijn altijd gezond :pffff:

http://www.showdays.info/LUA.php
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

laeken schreef:
dagmar88 schreef:
Hier wordt het ook mooi uitgelegd.
Je kan het verschil zien aan de stippen. Die zijn bij hua dalmatiërs (met gendefect dus) 'mooier' gedefinieerd zeg maar.
Amper merkbaar, maargoed. Het is al net zo debiel als het uitsluiten van foute kleurtjes en langharen.
Stippelteam
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
laeken schreef:
dagmar88 schreef:
Ja. Alle volle dalmatiërs dragen homozygoot het huu gen. Er is dus geen selectie mogelijk, omdat normale urine simpelweg niet bestaat binnen de populatie.
Bij 20-35% van de reuen moet een blokkade verholpen worden. Hoe het kan dat ze niet allemaal blaasstenen produceren is onbekend.
Bij HUA x LUA is 50% van de nakomelingen LUA. Dus eigenlijk alsnog kut met peren.

:mrgreen: kun je zien hoe dat gaat. De fokker die het wil verbeteren wordt uitgekotst, want niks is bewezen, een outcross is een vieze bastaard, ze zijn lelijk en onze honden zijn altijd gezond :pffff:

http://www.showdays.info/LUA.php
Er zijn tegenwoordig lua’s die het gen homozygoot dragen, dan krijg je allemaal lua’s in een nest.

Was het maar 50 % lua in de hua x lua nesten... laatst een nest van 13 met maar 1 lua.... en het komt zelfs voor dat er gewoon geen lua bij zit.

In Nederland speelt het hele lua gebeuren nog niet echt. Het derde lua nest is een paar weken geleden uitgevlogen en het eerste lua nest in nl word in december pas 2.

In België is er pas 1 lua nest geweest.

In Duitsland speelt het wel heel erg en daar zijn dan ook best heel veel lua nesten geweest.

Helaas zijn er in Kroatië een paar gekken die het dus in de standaard willen laten zetten dat er niet meer mee gefokt mag worden... en dat de lua’s dus geen stamboom kunnen krijgen..

Afbeelding
laeken
Zeer actief

Echt? Wat een triest gebeuren zeg. Dus het ras dalmatiër is een en al inteelt. Immers alle honden hebben een gen dat ooit in 1 hond zat. En elke dalmaat stamt van die hond af en is nu behebt met dat urinedefect....tjezus...

En dan gaan hangen op de ronde vlekjes en erbij nemen dat je hond geopereerd moet worden om te leven met die vlekken. Wordt dat verzwegen? Ik had er nooit van gehoord. Of krijg je dit te horen als je een pup koopt? Je hond gaat troebel pissen en als je een reu neemt let op want de kans is groot dat hij op een dag verstopt zit en direct geopereerd moet worden.

Sorry maar dat vind ik ziek.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

laeken schreef:Wordt dat verzwegen? Ik had er nooit van gehoord. Of krijg je dit te horen als je een pup koopt? Je hond gaat troebel pissen en als je een reu neemt let op want de kans is groot dat hij op een dag verstopt zit en direct geopereerd moet worden.
Tuurlijk wordt dat niet verteld. Dat hoort 'natuurlijk' onder het kopje vooronderzoek en als je dat als nieuwbakken baasje niet hebt gedaan, dan verdíen je het ook bijna. De pup verdient het niet, dat is ook maar een slachtoffer van onbekwaamheid. Ik kan me níet voorstellen dat er een fokker rondloopt die bij elke geïnteresseerde vertelt dat de kans op die aandoening levensgroot is.
Stippelteam
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Echt? Wat een triest gebeuren zeg. Dus het ras dalmatiër is een en al inteelt. Immers alle honden hebben een gen dat ooit in 1 hond zat. En elke dalmaat stamt van die hond af en is nu behebt met dat urinedefect....tjezus...

En dan gaan hangen op de ronde vlekjes en erbij nemen dat je hond geopereerd moet worden om te leven met die vlekken. Wordt dat verzwegen? Ik had er nooit van gehoord. Of krijg je dit te horen als je een pup koopt? Je hond gaat troebel pissen en als je een reu neemt let op want de kans is groot dat hij op een dag verstopt zit en direct geopereerd moet worden.

Sorry maar dat vind ik ziek.
Nee nee dat eerste stuk klopt niet, alle Lua’s stammen af van 1 pointer kruising.

Uhm onze pupkopers krijgen alle informatie over uraat gruis en stenen, maar ik weet inderdaad dat er fokkers zijn die dit niet vertellen... vandaag weer iemand gesproken die er nog nooit van gehoord had, fokker had daar nooit iets over verteld.

In Kroatië krijgen de lua’s geen stamboom meer op dit moment zover ik weet.

Afbeelding
laeken
Zeer actief

Maar een hond gaat toch gewoon dood als je niet door hebt dat hij niet meer kan plassen? Stel je woont op een manege en laat je hond niet uit maar die loopt vrij? Jeetje...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik sta ook werkelijk met mijn oren te klapperen... om een paar domme vlekken bewust een gebrekkige hond fokken....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Nanna schreef: Als het effe tegenzit heb je een hond die niet kan pissen en nog doof is ook.
Haha. Pun intended?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

natalie schreef:
DeDiana schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar andere redenen waarom mensen met rashonden het niet zien zitten om hun reu in te zetten voor een kruising, behalve dan dat het niet wordt toegestaan door de rasvereniging. Ik krijg het gevoel dat dat als 'minder' wordt gezien dan raszuiver fokken, maar als je naar de nakomelingen kijkt bij een verantwoorde kruising, zullen die door hun bredere basis doorgaans toch vitaler en gezonder zijn. En voor de populatie van het ras zelf heeft het geen nadelige gevolgen. Dus ik snap de redenering niet.
Daar ben ik ook oprecht nieuwsgierig naar. Ik probeer te begrijpen waarom je, eventueel naast een paar dekkingen binnen je eigen ras, niet een leuk doordacht nest met kruisingen zou willen. Dat doet toch geen afbreuk aan het ras zelf? Even los van outcross dus.
In mijn geval en dat is heel persoonlijk , zou ik niet overal pups van mijn reu hebben willen zitten( die van van Gils volg ik nog overal en dat is geweldig leuk.. .. ik zou dus hooguit 1 max 2 dekkingen met een hond als ik het überhaupt al doe.. en dat is het eigen ras meer voor de hand liggend.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

S@ndr@ schreef:
natalie schreef:
In mijn geval en dat is heel persoonlijk , zou ik niet overal pups van mijn reu hebben willen zitten( die van van Gils volg ik nog overal en dat is geweldig leuk.. .. ik zou dus hooguit 1 max 2 dekkingen met een hond als ik het überhaupt al doe.. en dat is het eigen ras meer voor de hand liggend.
Niet met je eens dat dan het eigen ras het meeste voor de hand ligt. Een aanvraag kan uit onverwachte hoek komen en een leuke combi is een leuke combi.

Ik zou er echt geen probleem mee hebben. Een reu van mij heeft in het verleden een xdh (oké niet echt outcross natuurlijk) gedekt en zou ook open staan voor andere aanvragen. Heb nu geen (dek) reuen meer zelf al zou een vd 2 terrein honden na medische keuring mogelijk wel beschikbaar zijn. De andere niet. Die heeft een ruggenwervel te veel.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

daarom zei ik al het is persoonlijk, maar voor mij is dat zeker wel het meest voor de hand liggend!.. daar liggen mijn contacten en de mensen die ik er mee zou vertrouwen of juist niet.. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”