Nanna schreef:S@ndr@ schreef:zorgen dat hij trek heeft en zijn maaltijd verdient met werken.. een hongerige hond doet net iets beter zijn best en de beloning is des te groter als je trek hebt
Dat is leuk als je een voergerichte hond hebt, maar ik heb ook types gehad die ik tot anorexia toe kon laten uithongeren maar dan toch evengoed nog liever even achter dat konijn aanrenden dat voorbij zoefde. Kon ik doodvallen met mijn dure hazelnootschuimgebak. En echt niet dat ik wat leukers kon verzinnen dan dat nijntje hoor. Ik heb dat dus gewoon geaccepteerd en zorgde dat ik altijd zó wandelde dat ze zichzelf er niet mee in de problemen kon brengen.
De honden die ik nu heb zijn totaal anders. Die komen wèl als ik KAAS roep. Is dat mijn verdienste en moet ik neerkijken op hem die het niet lukt? Tulijk niet.
Alles staat of valt met de hond die je hebt.
Volgens mij vraagt TS niet direct naar tips bij een zelfstandig jagende hond.
Mijn ervaring is ook dat dat wat anders werkt. Als ik Amy op tijd roep, vóórdat ze een achtervolging inzet of al echt volop aan het jagen is, komt ze gewoon. Tijdens de achtervolging niet meer nee, dan hoort of ziet ze ook niets anders meer dan haar prooi. Het probleem met Amy is vooral dat ze in wildrijker gebied elke vijf meter wel iets ziet/ruikt/hoort om te bejagen en haar elke twee seconden bij me moeten roepen geeft haar nog minder vrijheid dan aan een lange lijn lopen. Natuurlijk is er voor haar ook niets leukers dan jagen, het is echt een illusie om te denken dat je daar met biefstuk, slagroom of het allerleukste speeltje tegenop kunt. Dat interesseert haar op zo'n moment inderdaad geen moer, terwijl ze wel heel voergericht is. Ik denk dat het dus niet zozeer te maken heeft met hoe voergericht een hond is of hoeveel honger hij heeft (flinke honger werkt bij Amy alleen maar averechts, dan gaat ze alleen maar fanatieker op zoek naar eten om zelf te vangen), maar met hoe sterk dat najaaginstinct is.
Dus ja, het hangt voor een groot deel ook af van de hond die je hebt, maar de mate waarin hij voergericht is, bepaalt volgens mij lang niet altijd de mate van succes. Mijn andere honden zijn iets minder voergericht dan Amy en kan ik wel bij me roepen als er een konijn langsrent

De verleiding en impuls om erachteraan te gaan is voor hen gewoon minder groot, dan hebben ze liever de kaas
Dat geldt overigens ook voor verleidingen met eten onderweg dat op de grond ligt (de verleiding/het instinct is dan sterker dan het ingetrainde commando, het is te zelfbelonend en de moeite waard om een commando te negeren). Daar kun je alleen makkelijker op trainen omdat je dat zelf nog in scène kunt zetten en kunt opbouwen van een niet zo sterke verleiding naar steeds moeilijker en je kunt er een gelijkwaardige of betere beloning tegenover stellen. Bij honden die niets liever doen dan jagen, bestaat er gewoon geen betere beloning.