Precies. En dan nog. Ik snap wel dat mensen over mijn uitspraken vallen hoor. Alleen zeg ik niks verkeerd en val ik ook geen fokkers aan. Je moet vooral fokken als je dat leuk vindt. Alleen moet je niet net gaan doen of dat het beste is voor de honden zelf. Want dan lieg je. Je fokt omdat je zelf wil fokken. En je kiest een kennelnaam omdat je je hondjes graag de stempel van door jou gefokt wil geven. En je fokt binnen een ras met alle risico's van dien. Zolang elke rasvertegewoordiger er praktisch hetzelfde uitziet is dat eigenlijk nooit goed voor de honden zelf. Of ze nu wel of niet functioneren en gefokt worden op gezondheid. Daar geloof ik nooit echt heel erg in want niemand fokt met een super vitale hond die de oren totaal verkeerd heeft staan of die gele ipv donkere ogen heeft.Soeb88 schreef:Als het niet tenkoste zouden gaan van de honden zouden er toch niet in de ring van die zielige mormels rond dobbelen? Dan zagen ze toch allemaal uit als een hond zou moeten zijn? Voldoende neuslengte, mooie atletische bouw zonder dat hun rug of poten er onder moeten lijden. De fokkers lopen de ring in, de keurmeester kiest op dat moment de "mooiste" en voila de rest volgt. Begin van dit topic gaat over kortneuzen, er is hier in NL een fokker die kortere neuzen fokt in de rottweilers, en de fokkers zijn dol op hem want hij haalt u'tjes als hij dat doet is hij toch goed en niks mis mee? zo schreef ze als reactie op facebook. En zo gaan de hondjes naar de klote, heb het natuurlijk niet over de fokkers die het wel juist proberen te doen, alleen zijn dat vaak maar een handje vol..
En volgens mij zijn ook werkhonden behebt met heel veel kwalen. Ik heb laatst gehoord dat bijvoorbeeld de zgn gezonde field trial labradors ook barsten van de genetische defecten.
Ik zeg absoluut niet dat fokkers niet gezond willen fokken. Sommige dan tenminste. En ik vind het prima want mensen willen rashonden pups. Alles is dus goed. Maar niemand gaat me vertellen fokker te zijn omdat ze het voor de honden zelf doen. Dat is larie. Elke fokker doet concessies. Moet wel want er bestaan geen twee bij elkaar passende super vitale ideale rasvertegewoordigers die ook nog eens onverwant zijn.