Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kortere snuiten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door laeken »

Soeb88 schreef:Als het niet tenkoste zouden gaan van de honden zouden er toch niet in de ring van die zielige mormels rond dobbelen? Dan zagen ze toch allemaal uit als een hond zou moeten zijn? Voldoende neuslengte, mooie atletische bouw zonder dat hun rug of poten er onder moeten lijden. De fokkers lopen de ring in, de keurmeester kiest op dat moment de "mooiste" en voila de rest volgt. Begin van dit topic gaat over kortneuzen, er is hier in NL een fokker die kortere neuzen fokt in de rottweilers, en de fokkers zijn dol op hem want hij haalt u'tjes als hij dat doet is hij toch goed en niks mis mee? zo schreef ze als reactie op facebook. En zo gaan de hondjes naar de klote, heb het natuurlijk niet over de fokkers die het wel juist proberen te doen, alleen zijn dat vaak maar een handje vol..
Precies. En dan nog. Ik snap wel dat mensen over mijn uitspraken vallen hoor. Alleen zeg ik niks verkeerd en val ik ook geen fokkers aan. Je moet vooral fokken als je dat leuk vindt. Alleen moet je niet net gaan doen of dat het beste is voor de honden zelf. Want dan lieg je. Je fokt omdat je zelf wil fokken. En je kiest een kennelnaam omdat je je hondjes graag de stempel van door jou gefokt wil geven. En je fokt binnen een ras met alle risico's van dien. Zolang elke rasvertegewoordiger er praktisch hetzelfde uitziet is dat eigenlijk nooit goed voor de honden zelf. Of ze nu wel of niet functioneren en gefokt worden op gezondheid. Daar geloof ik nooit echt heel erg in want niemand fokt met een super vitale hond die de oren totaal verkeerd heeft staan of die gele ipv donkere ogen heeft.

En volgens mij zijn ook werkhonden behebt met heel veel kwalen. Ik heb laatst gehoord dat bijvoorbeeld de zgn gezonde field trial labradors ook barsten van de genetische defecten.

Ik zeg absoluut niet dat fokkers niet gezond willen fokken. Sommige dan tenminste. En ik vind het prima want mensen willen rashonden pups. Alles is dus goed. Maar niemand gaat me vertellen fokker te zijn omdat ze het voor de honden zelf doen. Dat is larie. Elke fokker doet concessies. Moet wel want er bestaan geen twee bij elkaar passende super vitale ideale rasvertegewoordigers die ook nog eens onverwant zijn.
Afbeelding
Soeb88
Zeer actief

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Helemaal met je eens Laeken
Soeb88
Zeer actief

Maar er is toch niks gelogen? Hoe denk je dat de meeste honden ontstaan zijn? Hoe de honden van nu zo geworden zijn met een glijbaan rug? Honden met kop als de bullterrier, die zijn niet ontstaan omdat je het zo goed voor hebt met het ras.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:Ik val over de stelligheid waarmee je de excessen als algemeen wegzet. Dát is gewoon niet correct.
Fokken gaat niet "altijd" ten koste van de honden en die dit soort formuleringen gooi je alle fokkers maar op een grote hoop. Ja, daar ga ik tegenin. Omdat het daarmee onjuist is wat je zegt. Dan kun je het wel anders bedoelen, maar dat is niet hoe je het formuleert en dan kun je dus tegengas krijgen.
:ok:
Soeb88 schreef:Maar er is toch niks gelogen? Hoe denk je dat de meeste honden ontstaan zijn? Hoe de honden van nu zo geworden zijn met een glijbaan rug? Honden met kop als de bullterrier, die zijn niet ontstaan omdat je het zo goed voor hebt met het ras.
Wel dus.
Als alle fokkers op één hoop worden gegooid
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Soeb88
Zeer actief

Hoe ontstaan die honden dan die zo krom lopen op shows? Neuzen die verdwijnen, koppen die krom lopen, koppen die te klein zijn enz. ?
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:Jezus. Dan stap je toch gewoon weer van die hoop af als het jou niet betreft.
Dat verontwaardigde geneuzel.

Het gaat natuurlijk over rassen waarbij de hond wel gedupeerd wordt en dat zijn er echt heel veel.
Mira kan zichzelf niet warm houden. Die heeft een jas nodig om een mooie najaarsmiddag in de tuin door te brengen.
Daar kun je iets van vinden.
En ja, dat heeft dan te maken met keuzes in hoe je het ras fokt.

Ik vind het zelf niet erg maar het is natuurlijk wel in haar nadeel dat ze amper een vacht heeft.
Dank je wel! En een teckel wil geen korte pootjes maar die moeten. En ik zeg niet dat je geen teckels mag fokken. Toch zijn ze beter af als ze langere poten hebben. Bijna elk ras heeft een kans op een kwaal groter dan gemiddeld. Laten we de uiterlijke kenmerken nog geheel buiten beschouwing. En nergens stel ik dat ik er tegen ben of iemand verkeerd bezig vindt indien niet gefocust op kwalijke kenmerken als super korte snoetjes etc.

Ik heb zelf twee kruisingen met korte pootjes en slechte bouw. Maar ik zelf persoonlijk zou ze niet direct fokken.

Wat is er eigenlijk problematisch aan toegeven dat fokken geen verbeter de wereld hobby is? Moet dat? Er bestaat geen fokker die hondjes fokt omdat hij/zij zo met honden begaan is dat het fokken van gezondere hondjes een liefdadigheidswerkje is. Lariekoek. Je fokt omdat je dat leuk vindt of omdat je er geld aan kan verdienen. Anders fok je toch niet?

Zou wat zijn. Mijn whippets hebben het koud dus ik ga ze voor hun bestwil kruisen met Shiba's. Dan hebben de pups het tenminste warmer. :engel: Zo denkt niemand. Hoeft ook niet. Maar dat toegeven zo problematisch maken? Kom op zeg!
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Tara schreef:Ik val over de stelligheid waarmee je de excessen als algemeen wegzet. Dát is gewoon niet correct.
Fokken gaat niet "altijd" ten koste van de honden en door dit soort formuleringen gooi je alle fokkers maar op een grote hoop. Ja, daar ga ik tegenin. Omdat het daarmee onjuist is wat je zegt. Dan kun je het wel anders bedoelen, maar dat is niet hoe je het formuleert en dan kun je dus tegengas krijgen.
Ah. Dus je valt erover omdat het kan? Dat is een keuze. En als je goed leest staat er iets heel anders dan wat jij er van maakt om erover te kunnen vallen. Zonde van je tijd. Je kan het ook lezen zoals het er staat en dan is er geen reden om je aangesproken te voelen. Of je moet vinden dat je fokt omdat dat het beste is wat je honden kan overkomen en omdat alle pups die je fokt gezond zijn en bij de beste pupkopers ter wereld komen. Je kan niet anders met andere woorden. Als dat zo is ben je een hele hoge uitzondering en dan hoef je je helemaal niet aangesproken te voelen lijkt me
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Tara schreef:
Cleva schreef:Jezus. Dan stap je toch gewoon weer van die hoop af als het jou niet betreft.
Dat verontwaardigde geneuzel.
De aantijgingen zijn aan het adres van alle fokkers, dat heeft niks met verontwaardiging te maken, maar met beschuldigingen die gewoon niet ALTIJD terecht zijn. En daar reageer ik op.
Cleva schreef:Het gaat natuurlijk over rassen waarbij de hond wel gedupeerd wordt en dat zijn er echt heel veel.
Ja, helemaal waar. Maar dat is dus niet wat er staat en ik vind het bespottelijk dat de lezer zelf maar moet gaan invullen wat de nuance zou moeten zijn. Als er niet genuanceerder beweringen worden gepost, dan hoef ik er ook niet genuanceerder op te reageren. Het is goed.
Als er iemand nuanceert dan ben ik dat wel. Het enige dat ik stellig zeg is dat er geen enkele fokker fokt omdat ze de honden willen helpen. Je fokt omdat je dat leuk vindt. En je kiest een ras dat je past. De ene een mops en de andere een ras als het jouwe. Maar jij fokt niet om de honden populatie gezonder te maken. Als een soort filantroop met een roeping. Dat maak je de kat maar wijs. :wink:

Verder is het met de rashonden zo bar gesteld dat het hebben van kritiek daarop ook vast niet uit de lucht komt vallen. Je hebt sites met rastypische kwalen. De lijsten die je daar ziet zijn om te janken. Allemaal veroorzaakt door fokkers. Het spijt me.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:
Soeb88 schreef:Hoe ontstaan die honden dan die zo krom lopen op shows? Neuzen die verdwijnen, koppen die krom lopen, koppen die te klein zijn enz. ?
Daar kun je hele boeken over schrijven maar de crux is dat er geshowd wordt en die showresultaten meetellen in de fokwaarde van een hond.
Tot voor heel kort was het zelfs gebruikelijk dat je bepaalde showresultaten moest hebben voor je met een hond mocht fokken.
Dan krijg je interessant gewauwel over fit for function maar dat is gezwets. Dan maak je die function tot bijzaak bij het exterieur en dat is nou net de denkfout; dat een hond naast zichtbaar een exemplaar van het ras ook moet kunnen werken.
Het zou moeten zijn dat hij naast goed werk er ook nog een beetje uitziet. Als je dat überhaupt mee wil laten wegen.

Bij kippen zie je het ook.
Veel gekraai over dunbevederde rassen met extreem lange poten. "Mijn japanse vechtkrielen broeden gewoon zelf!"
En dan wil iedereen die hebben met nog meer inteelt als gevolg.

Het is een cultuur van concentratie op irrelevante of reeds verloren aspecten en dat gaat veel verder dan zelfs goed bedoelende mensen vaak beseffen.
Er is bij de franse bul een beweging op gang waarbij er geselecteerd wordt op lange neuzen. Lof en lauweren natuurlijk.
Dat dat alleen maar een nieuwe trechter is waar alles doorheen moet hebben ze niet door.

Niet selecteren op uiterlijk kan niet.
Laeken heeft weleens gekscherend gezegd dat je een teef gewoon in het park haar eigen lovers moet laten uitzoeken maar dat kan natuurlijk niet.
En toch heeft hij wel een beetje gelijk.
De populatie zou zich matigen in gedrag en fysieke uitwassen zouden verdwijnen en het zouden prima leuke honden worden.

Ik wil fokkers niet wegzetten als mensen met verkeerde bedoelingen maar de soort Hond als soort is er niet bij gebaat.
De soort Hond en de soort Mens trokken allang met veel succes met elkaar op voor reinrassigkeit überhaupt ter sprake kwam. Beide zijn er niet bij gebaat.
Dat betekent niet dat rasfok per definitie verkeerd is, ofzo maar dat wordt ook nergens gezegd.
Elke kruising is beter dan de slechtere ouder. Met een mops kan je alles kruisen want het is eigenlijk altijd rasverbetering. Met een Berner of Ierse wolfhond kan je al zeker zijn dat elke pup ouder wordt dan de raszuivere ouder. Dus bestaat er een ras dat niet beter wordt als je het kruist? Oprechte vraag. Dan kies je natuurlijk een hond of rashond die beter is. Kwa gezondheid.

Ik vraag me af of er een ras bestaat waarbij de pups niet gezonder, vitaler en beter worden als je dat ras met een bepaalde andere hond kruist. Bij kruisingen is dat al veel lastiger want die hebben wel kwalen maar die erven ze vaak van raszuivere voorouders. Een grote hond met vette HD heeft vaak labrador en herder aan twee kanten. Een bastaard met epilepsie etc idem. Het bestaat allemaal wel. Ook in bastaarden want ziekten zitten in honden. Maar rastypische shit is nu eenmaal rassen ellende.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Maar je noemt kruisingen nu bij naam. Ik zei ook welk ras is niet gebaat bij een kruising met een meer vitale hond of rashond? Natuurlijk kun je de populatie nooit meer sluiten. Altijd moet je blijven aankeuren. Eigenlijk elke hond die goed lijkt en voldoet moet je meenemen.
Een kruising is niks. Maar blijven doorfokken met niet raszuivere honden is natuurlijk nooit doodlopend. Immers je kan elke hond gebruiken en de genetische diversiteit neemt elk nest toe. Dus je kan de vitaliteit en gezondheid van je nesten elke generatie verhogen door nooit een rasdier te gebruiken. Zo zijn alle honden ook ontstaan en zo werkt de natuur ook. Koolmees x koolmees. Meer is er niet. Dat kan je met honden ook doen. Je hoeft er niet eens verder voor dan een stukje fietsen gezien de dichtheid van de honden om ons heen. Je kan 30 generaties fokken zonder 1% inteelt.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Maar ik snap de zucht naar eenheid. Ik heb dat zelf niet. Ik zou liever jagen met een staande hond met daarin een vleugje herder en een zweem setter dan met een raszuiver gefokte vizla. De slee wordt in Alaska niet voor niets niet getrokken door malamutes met stamboom. En in de sport met herders zie je ook haast geen rashonden meer. Alles is x gefokt. Field trial labs. Ga zo door. Ook de werkende honden zijn niet meer raszuiver in veel gevallen.

Raszuiver is gewoon nadelig. Maar de zucht naar type en uiterlijk snap ik best. Ik wil ook wel een ruwhaar teckel. Maar ik kies dan toch voor een hondje met die uitstraling maar dan een miks. Guus is voor mij heerlijk. In alle opzichten. Dus er bestaan voor mij persoonlijk genoeg kruisingen die mijn hartje tikken dus dat scheelt.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Laeken en Cleva kunnen zo een eigen club oprichten met hun kruising verheerlijking.
Lang niet alle kruisingen zijn gezond, en ook lang niet alle karakters die gekruist worden passen nou zo goed bij elkaar. Dat wordt makkelijk vergeten..... Dat geeft soms weer hele eigen problemen

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Dat ik het niet met je eens ben, betekent niet dat ik je niet kan volgen knul.. Ik denk er gewoon anders over.. In de echte wereld mag dat...
Ik vind het gewoon steeds meer doorslaan.... Rashonden zijn de duivel en de meest afschuwelijke kruising wordt verheerlijkt

laeken
Zeer actief

Omdat ik iets bekritiseer betekent dat niet dat ik van het clubje kruising verheerlijking ben hoor. Ik weet niet? Beetje vreemde conclusie want ik zou zo een rashond nemen indien die zich aandoet of een baasje zoekt. Beetje vervelend om dan zoiets naar je hoofd te krijgen ipv een normaal antwoord dat inhoud heeft.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ja klopt en je zoekt voor je teef van alles behalve een whippet.....

laeken
Zeer actief

Cleva schreef:
fes/lou schreef:Dat ik het niet met je eens ben, betekent niet dat ik je niet kan volgen knul.. Ik denk er gewoon anders over.. In de echte wereld mag dat...
Ik vind het gewoon steeds meer doorslaan.... Rashonden zijn de duivel en de meest afschuwelijke kruising wordt verheerlijkt

Prima om een beetje voor je uit te gaan zitten gillen wat jij niet vindt maar mijn naam er niet bij halen want ik zeg dat niet en ik zeg het ook niet bijna.
Ik zeg letterlijk het tegenovergestelde.
Ik heb nota bene zelf twee rashonden, slimbo. Effe opletten nou.

Haha. Zeg dat. Ik heb dat teckeltje dat bij Nanna zat ook even bekeken hoor. En zou zoiets best nemen. Leuk. Dus ga weg met kruising verheerlijking. Ik ben niet van verheerlijking en al helemaal niet rechtlijnig in mijn keuzes. Het wordt vast weer een kruising maar dat heeft niks met verheerlijking te maken. Ik heb twee kruisingen met kromme poten en een met een allergie. Die ga ik echt niet verheerlijken. De meeste rasteckels hebben betere pootjes dan mijn kruisingen immers.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Weet je, soms zeg je best leuke dingen, maar eigenlijk ben je gewoon een vervelend ventje met je neerbuigende gedoe. Het zal mij een worst wezen al zet je een kanarie op die hond, maar laat een ander ook z'n eigen keuzes maken.

laeken
Zeer actief

fes/lou schreef:Ja klopt en je zoekt voor je teef van alles behalve een whippet.....

Doet jou dat pijn in je fokzuivere hart dan? Je reageert er wat gepikeerd en opgewonden op? Als hij dat nu leuk vindt? Je koopt toch geen whippet als je niet van whippets houdt en van raszuivere honden. :19:
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Nee hoor alleen hij maakt keuzes, ik maak keuzes en jij maakt keuzes..
Alleen de tendens is nu dat mijn keuze om rashonden te fokken veroordeeld wordt en het willekeurig honden op elkaar zetten verheerlijkt wordt.
Lijkt me allemaal wat simpel gedacht.

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ok ik zie nu een hele lange post over het fokken van Labradors....
Toe maar.
Op dit moment zijn er binnen ons ras, wat nog maar erg kort erkend is, voldoende mogelijkheden om met onverwante lijnen te fokken. Zolang ik dat kan zie ik geen reden om een of andere vage kruising te maken.

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Wat ik zo lees, zijn we bij de Markiesjes dus uitstekend bezig ;) Ook al zijn ze zwart, de meesten nog geen 10 kilo, met hangoortjes en een heel gematigde vacht :pffff:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Kortere snuiten

Ongelezen bericht door crutz »

Cleva schreef:
laeken schreef:En in de sport met herders zie je ook haast geen rashonden meer. Alles is x gefokt.
Ja, maar dan wel x met rassen die uit dezelfde oorsprong komen dus ook daar vind ik het niet relevant tot de discussie.

En alleen in NL, in de rest van de wereld is het overgrote deel voor de sport nog wel stamboom herder, al is het maar omdat het voor de IPO/Franse Ring/Mondioring “verplicht” is

En de inteelt in de Nederlandse x-lijnen is op moment groter te noemen dan bij de meeste stamboomhonden ongeacht het ras, zie bv dat topic over een bepaalde xhh
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:Het hoeft niet het één of het ander te wezen. Gooi de stamboeken open en geef fokkers de keuze.
Zij die vreemd bloed in willen fokken middels een andere cluster, ga je gang. En als je alleen maar zuiver wilt fokken, be my guest.
Het hoeft toch niet of-of?
Inderdaad
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Dat zou best een optie kunnen zijn.
Jack Russell's zijn nog naar een jaar of 20erkend door de FCI, die hebben nog geen uniform type.
Als je daar al weer andere rassen door gaat fokken kom je nooit ergens met je ras..

laeken
Zeer actief

fes/lou schreef:Dat zou best een optie kunnen zijn.
Jack Russell's zijn nog naar een jaar of 20erkend door de FCI, die hebben nog geen uniform type.
Als je daar al weer andere rassen door gaat fokken kom je nooit ergens met je ras..

Uh...waarom niet? Wat is er nu goed aan uniform type als iedereen kan zien dat het een kortpotige witte echte terriër is met een kop en kontvlek? En als het karakter Jack Russel is? Want in de tijd dat ze ontstaan zijn en gebruikt werden was er ook geen uniform type. Waarom streven naar allemaal precies dezelfde pups in je nesten?

De rassen waarbij dat wel kan....neem de flatcoat...zijn zo ziek als wat. De Berner, de Duitse herder, de Ierse wolfshond. Allemaal super uniform type. Allemaal genetische monotone rassen zonder variatie en dus vol met ziekten.

Als ik zelf een Jack Russel kocht was ik juist gecharmeerd van het feit dat je niet een exacte kopie van de ouderdieren krijgt. En de markt is er ook. Want niet voor niets bestaat de populatie uit 90% hussels en 10% stamboom jack Russels. Als er nu eens afspreken dat die met stamboom geen inteelt zijn en gefokt zijn uit gekeurde ouders die medisch in orde zijn. En we spreken af dat de ouders het echte Jack Russel karakter hebben voor ermee gefokt wordt. Dan heb je toch een geweldig ras? Ook als er een pup tussen zit met een staand oor, teveel zwart of iets te lange poten. Juist leuk. Hou ze gezond en maak dit ras vooral niet tot een eenheidsworst waarbij elk nest uit 6 gelijke hondjes bestaat. Dat bereik je alleen met inteelt en uitsluiten van heel veel honden. En wat je daarmee bereikt zou je moeten weten want het gros van de rassen ging je voor en laat nu zien wat de gevolgen zijn van genetische verarming en monotone nesten.

Franse Bulldoggen zien er allemaal gelijk uit. En jeetje, die ruggen en alle problemen. Nog niet te spreken over de duizend andere issues in dat zo veredelde fokkers kunstwerkje.... :cheer:
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bonnie F »

fes/lou schreef: Jack Russell's zijn nog naar een jaar of 20erkend door de FCI, die hebben nog geen uniform type.

Waarom zou je naar strikte uniformiteit streven? Is dat niet de bron van alle ellende? Dat is toch de snelste weg naar de problemen die de andere rassen ondervinden. Inteelt en overdrijving. Binnen 20 jaar moeten ze in een theekopje passen of zo lang als een teckel zijn.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Markiesje is ook lang niet uniform (een van de redenen dat ze een paar jaar geleden nog geen voorlopige erkenning door de FCI gekregen hebben) en we blijven vers bloed toevoegen. We kiezen ervoor om geen honden van de fok uit te sluiten behalve vanwege gezondheid of ernstige afwijking van het gewenste karakter (in de praktijk: zeer angstige hondjes). En toch zijn de markiesjes die op een clubmatch of bij een jongehondenkeuring erg herkenbaar als markiesje. Alleen die eerste generatie met powderpuff zie je het niet aan door hun vacht. Maar waarschijnlijk kunnen we van de tweede generatie al een paar hondjes aankeuren en in de derde of vierde generatie heb je mogelijk al potentiele clubwinners vanwege de betere bouw... Er zijn heus genoeg Jack Russells om er eens iets anders in te fokken en dan terug te kruisen op je zuivere populatie. Dan heb je binnen enkele generaties weer rastypische hondjes, maar wel met genen die in de rest van de populatie nog niet voorkomen
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Als je ziet hoeveel verschil er al tussen mijn honden zit, ik heb er 5, dan is er nog lang geen uniformiteit.
Ik zeg ook niet dat ze precies op elkaar hoeven lijken, maar ik. Heb bijv een die behoorlijk smal is en een die flink fors is. Dat mag best iets dichter bij elkaar liggen.

laeken
Zeer actief

fes/lou schreef:Als je ziet hoeveel verschil er al tussen mijn honden zit, ik heb er 5, dan is er nog lang geen uniformiteit.
Ik zeg ook niet dat ze precies op elkaar hoeven lijken, maar ik. Heb bijv een die behoorlijk smal is en een die flink fors is. Dat mag best iets dichter bij elkaar liggen.

Waarom? Waarom mogen er geen smallere en meer brede Jack Russel bestaan? Ik snap werkelijk niet waarom je naar een uniform rasje wil streven want zodra de variatie in de nesten verdwijnt verdwijnt ook de genetische diversiteit die je nodig hebt om de honden gezond te houden.
Ik begrijp dit dus totaal niet. Als fokker kies je toch ook gewoon de hondjes die kwa type bij je passen? Je kiest dan een reu of teef die weer passend is op de hond waarmee je wil fokken en je bent er. Maar ga aub niet hondjes uitsluiten op te breed of te smal. Je bent dan direct bezig met het verpesten van je eigen ras. Ik verbaas me trouwens heeeeel erg dat jij dit zegt. Dat je streeft naar hondjes die allemaal perfect breed zijn. Daarna moet de aftekening perfect en voor je het weet is de Jack Russel net zo'n zieke ingeteelde bende als andere rassen al zijn.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Pendrag schreef:
fes/lou schreef:Als je ziet hoeveel verschil er al tussen mijn honden zit, ik heb er 5, dan is er nog lang geen uniformiteit.

Jeses. Dat durf je anno nu nog te zeggen? Schoolvoorbeeld waarom de huidige structuur niet werkt.
Mijn mond valt ook open.....en dan praten we over dat de ene hond breder is dan de andere. Jesses. Waar gaat dit over? Direct streven naar een zieke ingeteelde uniforme rasbende is wel het laatste dat ik van iemand op het hondenforum zou verwachten in deze tijd.

Als ik een Jack koop wil ik dat het hondje een Jack Russel is. Meer niet. Wil ik een brede dan kies ik een brede. Wil ik een snelle smalle dan kies ik die. Wat geeft dat? Juist mooi dat de keuze er is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”