Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ja het is echt afschuwelijk dat ze zo'n prachtig ras de vernieling inwerken
en waarom? wie kan die domme idiote snuiten nu mooier vinden dat de oude Rottweiler snuit? Het is niet alleen ongezond, maar
ze zien er ook nog bijzonder dom uit ook
A good dog never dies...
Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Nanna schreef:Je ziet het in veel rassen gebeuren. Eens lange puntsnavels veranderen in kikkerkoppen.
Staffords bijvoorbeeld. Of Cattle dogs. En nog zo wat rassen. Het meest beangstigende voorbeeld vind ik de Rottweiler.
Nou...
Dekreu met stamboom
Ik dacht dat ze bij de rotkwijler alweer van dat type afgestapt zijn?
Nanna schreef:
wat je tegenwoordig op de show ziet heeft vaak zo'n rare brede stupide grijns. Waarom?
Dat was al. Had ooit een boekje met showfoto's uit de jaren 60. Wel allemaal keurige oude dames met een permanentje en wollen rokpak
Maar nu is het een karikatuur, met wipneus en franse bulldog lippen. Dat zit er gewoon doorheen hoor.
Hoe ver kunnen die ogen opzij, of zou "oga in ze achterhooft" het doel zijn?
Cleva schreef:
Ik ben niet zo bang voor verdorven motieven, volgens mij is het gewoon domheid. En luiheid.
Dat vooral, het is een glijdende schaal waarvan verreweg de meesten niet lijken op te merken dat ze daar deel van uitmaken. Doe maar wat anderen doen, zeg maar wat anderen zeggen, dan zal het wel goed zijn. En dát moet je natuurlijk sowieso nooit doen.
Ik denk dat ook.
Volgens mij gaat het niet om kortere snuiten, gewoon gemakszucht en luiheid en dan krijg je dus van die vreemde, ongezonde honden.
Te weinig echte liefhebbers en mensen met verstand die er 100% voor gaan.
Persistence schreef:Moet er niet aan denken dat ze bij de collie kortere neuzen gaan fokken. Of bij windhonden
Daar maken ze steeds langere neuzen en dan bijna zonder ogen.
Sommige showbarsois zien er net zo belachelijk uit als die bullterrier. Tanden passen niet meer in die bek (hoektanden staan in het gehemelte) en ze hebben oogproblemen.
Overdrijving is echt niet voorbehouden de korte kant op.
Bij de Duitse Herder zie je het vooral wel bij reuen. Die krijgen voor mijn gevoel steeds meer zo een Disney hoofd. Dikke kop, korte neus. Niet mijn type
Showhuskies krijgen een steeds kleiner kopje met een steeds gekker snuitje. Ik vind het afschuwelijk en zou zo'n hond totaal niet hoeven. Ik ga helemaal voor broodfokhondjes....kwa uiterlijk dan.
laeken schreef:Showhuskies krijgen een steeds kleiner kopje met een steeds gekker snuitje. Ik vind het afschuwelijk en zou zo'n hond totaal niet hoeven. Ik ga helemaal voor broodfokhondjes....kwa uiterlijk dan.
Echte sporthuskies zijn geen rashonden. Deze lijken al veel meer op de oorspronkelijke versie.
Nanna schreef:Ik vind de verschillen bij de Husky niet zo dramatisch groot. Goed, de showversie zal niet helemaal de gewenste bouw en drive hebben maar ik vind het een zeer acceptabele hond om te zien. En voor de show wordt het natuurlijk helemaal geföhnd
Daarom wilde ik juist een combinatie, honden die sporten en geshowd worden. Ik hoef niet nog zo'n boerentrekknol.
Qua uiterlijk zit de reu die ik op het oog had er precies tussenin. Er is nog een dochter over, precies dezelfde tekening als de hondjes uit dit topic
Nee nee.
Nanna schreef:
Die linkse lijkt wel een Akita
En volgens mij is die donkere zijn meest beroemde hond: Togo. Daar zal ook wel wat anders doorheen zitten. Ze waren in het hoge noorden niet zo van de eugenetica. De rest vind ik weer zeer acceptabele huskies.
Als het aan de functieomschrijving voldoet is het een husky. Deze honden slaan duidelijk terug op de gebruikshonden van de Chukchi.
De middelste ook, kijk maar naar die schele aziatenspleten, kleine oortjes. Togo moet wat wolf/herder zijn, net als de tweede van links.
Dat was ook de angst. Ze gingen er nog wel eens vandoor en een jager zou een hond als Togo voor wolf aan kunnen zien.
Daarom was het geen praktisch uiterlijk.
Mensen vinden het er vaak schattig uitzien, in elk geval bij de kleinere of pluizigere rassen.
Heel eerlijk? Ik vind het er soms ook schattig uitzien(en met mij hele volksstammen, vandaar dat gefok). Maar tegelijkertijd vind ik het verschrikkelijk wat de consequenties zijn voor veel van die rassen.
Ongezonde, naar adem snakkende hondjes krijg je. Dan kan ik het nog zo'n schattig gezicht vinden, dat is niet de bedoeling. Een dier moet nooit de dupe worden van een esthetische voorkeur. Vind ik.
Edit: nuance aangebracht.
Laatst gewijzigd door Mit op 18 nov 2019 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Nee de echte platsnuiten zijn vaak niet meer schattig. Maar goed, ik vond mijn Tsuki er wel schattig uitzien en dat was ook een echte platsnuit. (overigens zijn er wel legio mensen die platsnuiten schattig vinden. Die honden worden niet voor mij zo gefokt, zal ik maar zeggen.)
Het spijt me, maar ik vind het dus soms wel schattig. Maar nogmaals; dat het schattig zou zijn is geen excuus, ik vind niet dat hondjes zo gefokt mogen worden. Het is zielig en onnodig.
Nanna schreef:Dat gehannes met die snuiten en schedels mag van mij per direct afgelopen zijn.
Een hond hoort een normaal hoofd en snuitje te hebben.
Kijk anders maar eens goed naar deze video om te zien wat je aanricht met je belachelijke voorkeur voor babyhoofden.. KLIK
Ik heb het filmpje snel weer weggeklikt
Wat een ellende.
Nanna schreef:Dat gehannes met die snuiten en schedels mag van mij per direct afgelopen zijn.
Een hond hoort een normaal hoofd en snuitje te hebben.
Kijk anders maar eens goed naar deze video om te zien wat je aanricht met je belachelijke voorkeur voor babyhoofden.. KLIK
Ik heb het filmpje snel weer weggeklikt
Wat een ellende.
Ik ook. Dat is idd ellende.
Ik denk als je de gemiddelde hondenliefhebber die een rashond heeft die al de nieuwe kenmerken heeft zeg maar, vraagt wat ze liever zouden hebben. Dat er bewust op gezondheid en dus niet extreme rastypische kenmerken gefokt zou worden. Of juist wel op die kenmerken dat ze liever gezonde hondjes gefokt willen hebben. Helaas kijken ze er in de show/fok wereld anders tegenaan.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Fokken gaat natuurlijk altijd ten kosten van de honden. Een fokker heeft een doel dat los staat van de honden en hun persoonlijke welzijn. Of ze willen honden met werklust, of ze willen honden met een bepaald uiterlijk. Nooit is dat iets waar de hond zelf bij gebaat is. Geen enkele hond heeft er iets aan dat zijn oren dikker en langer worden. Of dat zijn rug korter wordt. Of zijn pigment beter omdat neef met pigment op tante wordt gezet. Of dat hij zo graag werkt dat hij niet meer normaal kan functioneren als huishond. Of dat hij zo klein is dat hij op sociaal vlak niet meer mee kan. Fokken door fokkers gaat altijd ten kosten van de honden. Zou je de honden zelf hun ding laten doen dan zou de bouvier van Piet gedekt worden door de labrador van Nel en dan heb je altijd honden die beter af zijn gemiddeld genomen. Want ze middelen uit. Iets dat ze veel geschikter maakt zowel fysiek als kwa karakter om te functioneren.
Ik merk soms dat ik bij bepaalde vage gedragsissues of medische dingen bij honden geneigd ben om te vragen of het een rashond is.
Ik zag vandaag bij een Tervuren fokker op Facebook als reactie op foto’s voorbij komen “mooi kort neusje”
Ik wist niet dat dat bij de Belg ook al speelde
crutz schreef:Ik zag vandaag bij een Tervuren fokker op Facebook als reactie op foto’s voorbij komen “mooi kort neusje”
Ik zie de kortneuzen al naar de pakwerker rennen "hijgpufhijgpufhijgpuf" Doe maar nie
laeken schreef:Fokken gaat natuurlijk altijd ten kosten van de honden. Een fokker heeft een doel dat los staat van de honden en hun persoonlijke welzijn. Of ze willen honden met werklust, of ze willen honden met een bepaald uiterlijk. Nooit is dat iets waar de hond zelf bij gebaat is. Geen enkele hond heeft er iets aan dat zijn oren dikker en langer worden. Of dat zijn rug korter wordt. Of zijn pigment beter omdat neef met pigment op tante wordt gezet. Of dat hij zo graag werkt dat hij niet meer normaal kan functioneren als huishond. Of dat hij zo klein is dat hij op sociaal vlak niet meer mee kan. Fokken door fokkers gaat altijd ten kosten van de honden. Zou je de honden zelf hun ding laten doen dan zou de bouvier van Piet gedekt worden door de labrador van Nel en dan heb je altijd honden die beter af zijn gemiddeld genomen. Want ze middelen uit. Iets dat ze veel geschikter maakt zowel fysiek als kwa karakter om te functioneren.
Ik merk soms dat ik bij bepaalde vage gedragsissues of medische dingen bij honden geneigd ben om te vragen of het een rashond is.
Oftewel er moet een balans in de hond zitten, zowel lichamelijk als geestelijk. Nou lijkt mij dat ook wel handig bij een werkhond . Ook een werkhond heeft rust en ontspanning nodig en dat gaat niet als hij 24/7 alleen maar staat te stuiteren. Ze moeten na inspanning goed, kunnen herstellen om daarna hun werk weer kunnen gaan doen, en het liefst lang, dus een hond die alleen maar stijf staat van de stress, is niet effectief en te duur in het gebruik (veel te vroeg "op").
laeken schreef:Fokken gaat natuurlijk altijd ten kosten van de honden. Een fokker heeft een doel dat los staat van de honden en hun persoonlijke welzijn. Of ze willen honden met werklust, of ze willen honden met een bepaald uiterlijk. Nooit is dat iets waar de hond zelf bij gebaat is. Geen enkele hond heeft er iets aan dat zijn oren dikker en langer worden. Of dat zijn rug korter wordt. Of zijn pigment beter omdat neef met pigment op tante wordt gezet. Of dat hij zo graag werkt dat hij niet meer normaal kan functioneren als huishond. Of dat hij zo klein is dat hij op sociaal vlak niet meer mee kan. Fokken door fokkers gaat altijd ten kosten van de honden. Zou je de honden zelf hun ding laten doen dan zou de bouvier van Piet gedekt worden door de labrador van Nel en dan heb je altijd honden die beter af zijn gemiddeld genomen. Want ze middelen uit. Iets dat ze veel geschikter maakt zowel fysiek als kwa karakter om te functioneren.
Oftewel er moet een balans in de hond zitten, zowel lichamelijk als geestelijk. Nou lijkt mij dat ook wel handig bij een werkhond . Ook een werkhond heeft rust en ontspanning nodig en dat gaat niet als hij 24/7 alleen maar staat te stuiteren. Ze moeten na inspanning goed, kunnen herstellen om daarna hun werk weer kunnen gaan doen, en het liefst lang, dus een hond die alleen maar stijf staat van de stress, is niet effectief en te duur in het gebruik (veel te vroeg "op").
Maargoed. Ongeschikt als huishond. Met andere woorden, ze missen een hoop. Ik snap dat een goede hond precies in balans moet zijn. Maar je weet net als ik dat er dus een heleboel honden niet die lat halen. Immers perfect is lastig te fokken. De ene is veel te scherp en de andere een lulletje. En die honden krijgen geen leuk leven. Dus fokken we dan met het oog op welzijn van deze dieren of fokken we dieren die ONS goed passen? Dan blijft mijn stelling staan als een huis.
crutz schreef:Ik zag vandaag bij een Tervuren fokker op Facebook als reactie op foto’s voorbij komen “mooi kort neusje”
Ik zie de kortneuzen al naar de pakwerker rennen "hijgpufhijgpufhijgpuf" Doe maar nie
Ik wist dat mensen erover zouden vallen. Maar fokken gaat natuurlijk altijd over jezelf. Als dat niet zo was dan zou het hele stamboom en kennelnaam gebeuren toch direct afgeschaft worden. En tevens zou je dan geen enkele reden hebben om binnen een ras te fokken. Want wat hebben de honden zelf daar precies aan? Ze zijn sowieso al niet gebaat bij twee ouders van hetzelfde ras. De honden zijn zelf beter af als je een pointer door een staande hond laat dekken of een Jack Russel door een patterdale. Die pups zijn daarna zelf als hond toch net een tandje sterker en beter gebouwd.
Als het niet tenkoste zouden gaan van de honden zouden er toch niet in de ring van die zielige mormels rond dobbelen? Dan zagen ze toch allemaal uit als een hond zou moeten zijn? Voldoende neuslengte, mooie atletische bouw zonder dat hun rug of poten er onder moeten lijden. De fokkers lopen de ring in, de keurmeester kiest op dat moment de "mooiste" en voila de rest volgt. Begin van dit topic gaat over kortneuzen, er is hier in NL een fokker die kortere neuzen fokt in de rottweilers, en de fokkers zijn dol op hem want hij haalt u'tjes als hij dat doet is hij toch goed en niks mis mee? zo schreef ze als reactie op facebook. En zo gaan de hondjes naar de klote, heb het natuurlijk niet over de fokkers die het wel juist proberen te doen, alleen zijn dat vaak maar een handje vol..