Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Takketeef

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Takketeef

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Keetje dus. Deze week is ze al 2x op de vuist gegaan met een andere hond ( en vorige week 1x(daarvoor nooit eigenlijk)). Over het algemeen vond ik Keetje altijd vriendelijk. Ze is niet heel onderdanig en naar onzekere honden kan ze soms wat opdringerig zijn ( daar hou ik haar dan ook bij weg) , maar ze is ook zeker niet op conflicten uit. Tot nu dus. Het is vooral veel lawaai en ze stopt zodra ik het zeg maar ontzettend ongewenst gedrag. En ik baal. Want ik heb 1x een hondagressieve hond gehad en dat wil ik niet. Daarbij geniet keetje geweldig van het spelen met andere honden. Dus ik zou het ook klote vinden als ze dat niet meer kan. Misschien ben ik door eerdere ervaringen ook wil wat gekleurd en valt het allemaal wel mee, maar de mevrouw wiens hond maandag in conflict ken met Keetje kwam ik net weer tegen een ze lijnde haar hond met een verschrikt gezicht aan. Dat vind ik echt erg.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Re: Takketeef

Boutje schreef:Kan ook aan de andere hond liggen als het 2 keer de zelfde was, misschien moet ze doe gewoon niet?
Het was 2x dezelfde en 1 andere. Ik vind het lastig inschatten wanneer het gebeurd maar volgens mij zijn er 2 situaties. 1. Keetje maakt kennis en andere hand gromt. 2 keertje maakt spelbuigingen en andere hond snauwt.

Een correctie tijdens spel accepteert ze prima.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Word ze binnenkort loops?

Bij Shira is het gedrag erg hormonaal bepaald. Afhankelijk van voor de loopsheid en na de loopsheid is ze feller of minder fel. Momenteel is ze na een schijnzwangerschap heel erg actief en bijna zou ik het hysterisch noemen. Ben wel blij dat ze actiever is maar ik weet niet wat ik meemaak af en toe. Ik moet echt wat meer controle op haar krijgen nu terwijl dat nooit een probleem was.
Miezemuis
Zeer actief

Tara schreef:Een van mijn honden deed het vorige week ook ineens en beide keren naar een bekende hond die echt helemaal niks deed of uitlokte.
Waarschijnlijk was ze gewoon moe van de dag en de drukte, plus een stukje spanning van de afgelopen tijd. Er was trouwens ook wild in het spel, maar dat lag een eindje verderop en ik weet niet of ze dat had gezien. Maar eerlijk gezegd interesseert het me allemaal niet zo, ze heeft dat gewoon uit haar hoofd te laten en een oorvijg met bijhorende donderpreek zijn dan wel haar deel.
Je hebt maar gewoon verdraagzaam te zijn en ruzie zoeken of non-existente punten maken accepteer ik echt niet. Nooit.

Ik zou er als ik jou was even bovenop gaan zitten en zelf de regie weer even in handen gaan nemen. Strak ook, bij voorkeur.
Uiteraard heeft ze die ook gekregen. En ik heb haar ook meteen aangelijnd. Hielp ook niet mee dat keetje met een stuk of 5 honden aan het spelen was een die ook nog ff gingen ophitsen.

Ik ben misschien te zwart wit. Ik kijk in lief en stout. Of je bent lief tegen alle honden of je bent niet te vertrouwen. Dat ligt ook bij mij.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Jackira schreef:Word ze binnenkort loops?

Bij Shira is het gedrag erg hormonaal bepaald. Afhankelijk van voor de loopsheid en na de loopsheid is ze feller of minder fel. Momenteel is ze na een schijnzwangerschap heel erg actief en bijna zou ik het hysterisch noemen. Ben wel blij dat ze actiever is maar ik weet niet wat ik meemaak af en toe. Ik moet echt wat meer controle op haar krijgen nu terwijl dat nooit een probleem was.
Hmmm ze is in juni loops geweest, maar vorige keer zat er 8 maanden tussen. Het zou kunnen dus. Er is wel een teckel die, alles ik hem tegenkom, de hele weg op haar gaat rijden sinds kort Die bijt ze overigens niet in zijn flikker en ondergaat het allemaal lijdzaam.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Tara schreef:
Miezemuis schreef:
Ik ben misschien te zwart wit. Ik kijk in lief en stout. Of je bent lief tegen alle honden of je bent niet te vertrouwen. Dat ligt ook bij mij.
Ik denk niet in zulke termen, mijn honden zijn hartstikke vriendelijk en sociaal, maar sommige honden vinden ze gewoon niet leuk en dat mag.
Wat niet mag is onredelijk lopen doen en puntjes maken die er niet zijn. Dat doen welgemanierde hondjes niet. :neenee:
Ben ik met je eens hoor. Maar alle andere honden die ik had ( behalve de vechtersbaas) negeren honden die ze stom vinden en maken alleen een puntje als er werkelijk iets gebeurd ( omver gebeukt worden of als honden rijen). Keetje blijft de honden wel opzoeken.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Miezemuis schreef:
Tara schreef:
Miezemuis schreef:
Ik denk niet in zulke termen, mijn honden zijn hartstikke vriendelijk en sociaal, maar sommige honden vinden ze gewoon niet leuk en dat mag.
Wat niet mag is onredelijk lopen doen en puntjes maken die er niet zijn. Dat doen welgemanierde hondjes niet. :neenee:
Ben ik met je eens hoor. Maar alle andere honden die ik had ( behalve de vechtersbaas) negeren honden die ze stom vinden en maken alleen een puntje als er werkelijk iets gebeurd ( omver gebeukt worden of als honden rijen). Keetje blijft de honden wel opzoeken.
Is ze zelf niet het onzekere type? Haar punt durven te maken bij honden die ook wat onzeker zijn en lijdzaam alles ondergaan zodra een andere hond het wel even allemaal regelt.

Tess is ook zo. Ik vind haar nog steeds sociaal naar andere honden, maar lang niet in elke situatie. Zij kan ook als een takketeef uit de hoek komen als het haar niet zo zint/de spanning wat te hoog is. Maar met elke hond die zeker van zijn/haar zaak is, gaat het prima. Hier lopen 2 poedeldames en daar ligt Tess al voor op de rug als ze nog op 3 meter afstand zijn :wink: Een tijdje terug liepen we een (voor mij bekend) roedel vol border teven in en dan weet ze niet bij wie ze het eerst excuses moet maken dat ze daar loopt :LOL: Maar met haar zusje matcht het dan weer niet samen, die lijken te veel op elkaar. Ook had ze eens mot met een witte herder teef in het bos. Ook veel lawaai, weinig inhoud.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik wil ook geen teef meer, ik vind het echt zo vreselijk irritant.
Dat constant op mijn hoede zijn begint tegen te steken. Ik werk deze nog af en daarna enkel maar gezellige reutjes meer :pffff:
Miezemuis
Zeer actief

Ik heb altijd teven gehad sinds ik zelf honden aanschaf. En keetje is de eerste die zichzelf wel eens wil laten gelden. Ik kan niet zo goed inschatten of ze onzeker is (zelf denk ik niet) maar naar onzekere honden is ze zelf gewoon niet zo leuk. Ik weet ook niet of het echt vechten is, er wordt vooral veel geluid gemaakt, maar er worden volgens mij geen tanden gebruikt.

Ik kom overigens heel veel honden tegen tijdens wandelingen en met het gros speelt ze heel leuk. Ze wil vooral rennen, niet beuken en stokken nakken zodat honden achter haar aan rennen. Als het mis gaat is het overigens tot nu toe altijd met teven.

Met Lizzie is er overigens geen probleem. Zij hebben nooit strijd en Lizzie bemoeit zich ook niet met Keetje als die een punt wil maken bij andere honden( gelukkig maar)

Maar goed dat neemt uiteraard niet weg dat ik dit gewin echt een domper vind.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Vervelend, maar ook niet einde van de wereld. Het blijft een levend wezen en dit soort dingen horen erbij. Niet dat je het maar op zijn beloop moet laten hoor.
Ik denk dat je moet leren inschatten wanneer ze deze reactie geeft en dan kun je anticiperen. Tot nu toe bij teven die niet zitten te wachten op toenadering begrijp ik. Ik zou in die gevallen aanlijnen en trainen op negeren van de andere hond tijdens het passeren.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Miezemuis
Zeer actief

Jion schreef:Hoe reageerden de slachtoffers op haar uitval?
Die deden hetzelfde terug.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Alfilillo schreef:Vervelend, maar ook niet einde van de wereld. Het blijft een levend wezen en dit soort dingen horen erbij. Niet dat je het maar op zijn beloop moet laten hoor.
Ik denk dat je moet leren inschatten wanneer ze deze reactie geeft en dan kun je anticiperen. Tot nu toe bij teven die niet zitten te wachten op toenadering begrijp ik. Ik zou in die gevallen aanlijnen en trainen op negeren van de andere hond tijdens het passeren.
Ja klopt. Bij de hond waar ze vandaag een akkefietje me had had ik het eigenlijk wel kunnen weten. De eigenaar van dat hondje zei me al toen Keetje achter een stok aanrende die zij gooide en keetje er mee vandoor ging dat haar hond dat eigenlijk nooit pikte. Ik zei oh dan moet ik mijn hond in de gaten houden want als jouw hond een puntje wil maken stroopt die van mij haar mouwen ook op. Ze zei dat het meestal wel los liep. Op het moment dat ze weg ging loop keetje naar die hond en toen werd flink gegromd. Wat er daarvoor precies gebeurde heb ik niet gezien ( want ze liep a hater me langs) maar degene met wie ik stond zei dat Keetje er naartoe liep en ze toen meteen begonnen te vechten.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Jion schreef:
Miezemuis schreef:
En dat escaleerde dus niet verder dan een hoop gesnauw?

In dat geval zou ik komende tijd gewoon even kijken wat er gebeurt als je niet ingrijpt. Natuurlijk wel ingrijpen als het echt escaleert naar vechten of als de andere hond bang reageert, maar van een beetje wederzijds teven-gesnauw zou ik niet wakker liggen.
Dus jij vindt dit nog niet echt vechten?
Ik ben er een beetje onzeker over omdat mijn vorige 3 honden nooit zoiets deden/ doen en degene daarvoor alles meteen dood wilde.

Ik zei keetje nee! Foei! En liep er heen maar toen stond ze al bij mij.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Miezemuis schreef:
Jion schreef:
Miezemuis schreef:
En dat escaleerde dus niet verder dan een hoop gesnauw?

In dat geval zou ik komende tijd gewoon even kijken wat er gebeurt als je niet ingrijpt. Natuurlijk wel ingrijpen als het echt escaleert naar vechten of als de andere hond bang reageert, maar van een beetje wederzijds teven-gesnauw zou ik niet wakker liggen.
Dus jij vindt dit nog niet echt vechten?
Ik ben er een beetje onzeker over omdat mijn vorige 3 honden nooit zoiets deden/ doen en degene daarvoor alles meteen dood wilde.

Ik zei keetje nee! Foei! En liep er heen maar toen stond ze al bij mij.
Nee dat vind ik ook geen vechten. Dat is bitchen :wink: Van die teven die menen een mening te moeten hebben over de ander en de ander die daar op reageert. Hoop kabaal, weinig inhoud en daarna is het voorbij.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Doet ze het alleen bij teven en gecastreerde reuen? Dat bestaat en is een ding van pittige teven. Ik heb zelf de ervaring dat veel teven met een redelijk ego die neiging hebben. Ik zou me eens heel goed gaan verdiepen in naar welke honden ze nu precies dit gedrag laat zien en wat hun geslacht is. Dan kan je het wat beter zien aankomen. Mijn teef is ook geen heel groot fan van andere teven. Ze kan er wel mee maar heeft overduidelijk voorkeur voor reuen. Mijn reu maakt het niks uit.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

laeken schreef:Doet ze het alleen bij teven en gecastreerde reuen? Dat bestaat en is een ding van pittige teven. Ik heb zelf de ervaring dat veel teven met een redelijk ego die neiging hebben. Ik zou me eens heel goed gaan verdiepen in naar welke honden ze nu precies dit gedrag laat zien en wat hun geslacht is. Dan kan je het wat beter zien aankomen. Mijn teef is ook geen heel groot fan van andere teven. Ze kan er wel mee maar heeft overduidelijk voorkeur voor reuen. Mijn reu maakt het niks uit.
Tot nu toe bij teven. Maar ze kan met de meeste teven prima overweg. Ze is naar reuen misschien iets toleranter want zelfs als reuen op haar rijen laat ze dat gewoon gebeuren of loopt ze weg. Ze reageert dan niet. Als Lizzie haar corrigeert ( wat nog zelden gebeurt) gaat ze op haar rug liggen en geeft ze zich meteen over.
Ook als honden haar omver beuken of pijn doen heb ik haar nog nooit zien reageren. Maar bij deze keren gaat Keetje op een andere hond af, dan gebeurt er iets wat ik niet kan duiden en dan wordt er gegromd voor een goeie.

Ik zal niet zeggen dat ze altijd lief is hoor. Ze heeft een vriendinnetje die heel onderdanig is. Als die geen zin heeft om te rennen dan gaat ze haar aantikken in de nek met haar bek en ondertussen heel schel blaffen. Ik lijn har dan aan omdat ik dat ondanks dat het geen agressief gedrag is wel irritant gedrag is.

Haar kennismaking is ook niet echt onderdanig. Meestal loopt ze op een hond af en blijft dan 2 meter voor hem staan. Staart hoog, maar als de hond nadert maakt ze vaak een spelbuiging. Ik kan het dus niet helemaal duiden.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Jion schreef:
Miezemuis schreef:Dus jij vindt dit nog niet echt vechten?
We moeten hier natuurlijk afgaan op wat jij ziet, maar op basis van wat jij schrijft niet nee: Er wordt niet gepiept of gegild en er vliegen geen plukken haar in het rond, laat staan dat het verder gaat dan dat.

Honden zijn geen poezelige robotjes die alleen maar vriendelijk en onderdanig gedrag in hun repertoire hebben, dus ik vind dat ze best eens mogen snauwen en grauwen. Het staat of valt een beetje met of er schade ontstaat en wat de reactie van de andere hond is. Zolang ze met wat bekvechten een verstandhouding kunnen bereiken, zou ik het laten gaan.
Klopt en ik schrik ik niet van een correctie als er iets gebeurd, maar dit ontstaan ogenschijnlijk zomaar. Er zal vast iets gebeuren maar ik zie het niet. Er wordt inderdaad zeker niet gepiept en ik denk elkaar niet eens met de bek aangeraakt. Keetje had namelijk een jas aan een die was nog helemaal droog. Geen slijmsporen of tandafdrukken.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: Zo denkt iedereen er anders over ;-) Gelukkig ook maar.
Misschien is het ook wel rasafhankelijk.
Ik heb nu drie vreselijk zoete teven die er nog niet over piékeren om op de vuist te gaan met andere honden.
Panni is net wel iets hittepetitteriger dan de andere twee maar zij is degene die nog intact is. Dat zal ook schelen.
Op niks af met andere honden vechten levert je hier trouwens een slag in je bek op. Doen we niet.
Met die huskymixen zijn (tot nu toe) alle reuen goedzakken en de teven uitgekookte krengen.
Zus is een kleine heks :mrgreen:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mensen moeten wel eens gaan bedenken dat het alle hondjes moeten met elkaar overweg kunnen en ze mogen niet vechten best een hoog gegrepen doel is. Ik heb eigenlijk nog nooit een hond gehad die nog nooit ging vechten. Soms komt je hond gewoon een hond tegen die hij of zij echt niet moet. Cleo heeft alleen met Eva en volgens mij twee keer in 10 jaar op straat gevochten. Nooit met bloed of wat dan ook. Wuilus en Dapper waren echte vechtersbazen. Guus vecht niet. Alleen kaffert hij wel terug als hij onheus behandeld wordt. Bas vecht ook nooit. Ze gromt snauwt en duwt echter dat het een lieve lust is bij kleine dominante teefjes. Elke hond is anders en elke hond die ze tegenkomen ook. Dus wie weet een toevallig slechte week. En vlak ook de tegenstander niet uit kwa uitlokken.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het is moeilijk zo in te schatten wat er nou precies gebeurt en of het vechten is of meer wat gesnauw - in het laatste geval zou ik daar ook niet van wakker liggen, maar wel kijken bij welke honden dat gebeurt en daarop anticiperen. Ze hoeft er nou ook weer niet een gewoonte van te gaan maken natuurlijk :F:
Frootje schreef:
Nanna schreef:
maart schreef:Ik wil ook geen teef meer, ik vind het echt zo vreselijk irritant.
Dat constant op mijn hoede zijn begint tegen te steken. Ik werk deze nog af en daarna enkel maar gezellige reutjes meer :pffff:
Zo denkt iedereen er anders over ;-) Gelukkig ook maar.
Misschien is het ook wel rasafhankelijk.
Ik heb nu drie vreselijk zoete teven die er nog niet over piékeren om op de vuist te gaan met andere honden.
Panni is net wel iets hittepetitteriger dan de andere twee maar zij is degene die nog intact is. Dat zal ook schelen.
Op niks af met andere honden vechten levert je hier trouwens een slag in je bek op. Doen we niet.
Ik heb een takketeef maar ik denk er ook anders over. Ik vind dat bitcherige van teven wel leuk. Hondagressie moet ik ook niet hoor, bij teven ook niet. Maar dat humeurige op z'n tijd mag ik wel. Misschien herken ik mezelf erin. :LOL:

Ik heb verder niet heel veel verstand van de situatie. Maar ik denk inderdaad dat honden ook voorkeuren en slechte dagen hebben. Dan moeten ze zich nog steeds braaf gedragen natuurlijk, maar ach. Zolang ze elkaar niet naar het leven staan, zou ik er niet direct benauwd van worden.
Ik heb ook een takketeef, en ik houd ook o.a. juist van teven omdat ze wat meer van die uitersten kunnen hebben, maar dat is natuurlijk ook geen vrijbrief om er maar eens lekker op los te gaan vechten :engel:
Mijn honden hebben allemaal nog nooit echt gevochten, ook mijn takketeef niet. Mila kan wel eens een keer snauwen, boos worden of humeurig zijn, maar ze is helemaal niet uit op vechten en dreigt het daarop uit te lopen, dan dimt ze meteen in. Dus dat laat ik wel gaan, dat zie ik gewoon als een woordenwisseling, een andere hond wordt daarbij geen haar gekrenkt. Prima, mijn honden hoeven niet altijd neutraal te zijn of de beste vrienden te zijn met alle honden, ze mogen ook best eens een keer iets niet goed vinden, zolang ze maar weten waar de grens ligt (en voor mij is dat bij echt vechten of bijten en het zelf op gaan zoeken).
Nu heb ik toevallig ook een heel makkelijke reu, dus voor mij persoonlijk zijn wandelingen met Amoz net zo relaxt als met alleen teven.
Miezemuis
Zeer actief

Heavy schreef:Zijn de teven waarbij ze het doet jonger dan Keetje zelf? Heavy is altijd heel beleefd naar alle teven hier in de buurt geweest. Totdat er een paar nieuwe bijkwamen, eerst als pup waren ze prima maar toen ze een jaar of 2 waren kon ze er niet meer normaal tegen doen

Teven die ouder waren ging prima
Dat weet ik eigenlijk niet. Degene waar ze gisteren een conflictje mee had was denk ik ouder. De andere zou wel jonger kunnen zijn. Keetje is overigens ook net twee dus misschien is het wel de leeftijd
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Misschien moet je er niet zoveel achter zoeken. En heeft je hond gewoon een strubbeling met 2 andere honden gehad.
Prima een eigen mening vormen, vind er als baas wat van en door.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”