Catho schreef:Prachtige foto's

Vind het echt zo'n schitterende meid ook! Vooral met die blije bek voluit rennend
Als je het vervelend vind om een fototopic met tekst te vervuilen negeer je mijn vraag maar hoor

Maar uit persoonlijke nieuwsgierigheid (ons als voormalig Belg-eigenaren is ook een korthaar collie aangeraden), wat maakt 't karakter apart? Vind ze echt heel prachtig maar zo prikkelgevoelig als Saba hoef ik niet weer.
Ik wilde geen mechelaar meer omdat ik nu een keer een echt sociale hond wilde, waarmee ik gewoon lekker naar het strand kon en andere losloopgebieden. En ik wilde een hond waarmee ik toch wel weer iets kon trainen, het liefste reddingshond. Ik dacht dat de korthaar daar wel geschikt voor zou zijn. Maar hoeveel onderzoek en navraag je ook doet, bepaalde eigenschappen krijg je niet te horen of worden afgezwakt.
Triss was erg angstig als pup en erg geluidgevoelig (alles wat geluid maakte was eng). Na een werklijn mechelaar is dat een hele omschakeling hoe daar mee om te gaan. daarnaast is ze erg gevoelig, boos worden werkt niet, want dan ben je haar kwijt. Niet echt kwijt, maar durft dan niet meer in de buurt te komen, en doet ook echt niets meer voor je, alsof ze zwaar mishandeld is. Mijn zoon verwoorde het goed toen ze daar logeerde. Ze heeft de energie van een mechelaar, maar je kunt haar niet aanpakken als een mechelaar, want dan kun je haar een paar dagen niet meer aanraken (en dan heb ik het niet over fysiek aanpakken)
Dat was echt omschakelen voor mij. Ze wordt nu bijna vier, maar is echt heel leuk geworden, met bijna geen angsten meer (drones, onweer en vuurwerk is nog een no-go) in ieder geval levert niets meer echt paniek op, hooguit onrust.
Daarnaast is ze redelijk sociaal. Doordat ze niet heel zeker van zichzelf is, wil ze bij kleine onzekere hondjes nog wel eens bitcherig reageren. Verder spreekt ze de hondentaal heel goed, laat zich niet op de kop zitten, en is ook niet vaak onder de indruk. Maar het moet allemaal wel volgens haar regels gaan, anders verteld ze wel hoe het moet.
Als werkhond is het niet te vergelijken met een mechelaar. Mijn mechelaar zou doorgaan totdat ze dood neer viel, die moest je remmen. Triss vindt het geweldig om wat met je samen te doen. Maar als ze iets drie keer gedaan heeft, er de moeite niet van inziet, iets anders haar afleidt, de grond nat, baggerig of op een andere manier vies is, laat ze je staan

Doei! doe het lekker zelf!
Zoals tijdens de agility, ze vindt het echt leuk, maar het moet niet geregend hebben. want dan wil ze op sommige plekken echt niet komen. Ze is dan echt een Diva, en al ga je op je kop staan, schud je een hele zak koekjes op die plek, Nee, ik ga daar niet naar toe.
Verder is ze echt heel lief, ligt graag tegen me aan geplakt op de bank, kan heel zacht en lief knuffelen en kopjes geven als een kat, maar ook heel vocaal als je het laat gaan. Gaan we zingen dan moet er mee gezongen worden. Dieren op tv worden weggeblaft en als dat niet mag houdt ze hele monologen en heeft altijd het laatste woord. Verder is ze kampioen in zuchten, lange zuchten met heel veel geluid, als ze zich verveeld, of gewoon als ze gaat liggen. Wij liggen regelmatig in een deuk om haar. Ik zeg wel eens "ik heb geen hond, ik heb een collie".
Apart dus, maar eerlijk gezegd zou ik, ondanks de strubbelingen die we hebben gehad in het begin, niet anders meer willen.