Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat vinden jullie handig om ze aan te leren buiten het buitengewoon handige HIER ( voor 100% ) erin te slijpen.
Ik merk dat Zillion behoefte heeft aan meer dan zomaar de basis zit, af, hier, plaats enz, voorlopig nog geen honden school, tenminste nog niets gehoord- beetje jammer nog al.. dus even tips vragen hier. wat vind je handig en hoe leer je het ze aan en wat vind je er nuttig aan
Zo hele hoop vragen.. brand los, bij voorbaat dank alvast
Wij hebben onze honden geleerd om van kant te wisselen als we iets of iemand passeren.
Dus als ze links lopen zeggen we rechts ,en vice versa, en wisselen ze van kant.
We hebben ze dat met een beloning, snackje ,geleerd.
En plasje doen hebben we ze ook geleerd.
Gewoon als pup terwijl ze plaste het woord gezegd en erna direct beloond.
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
Ik leer ze onbewust heel wat aan in de dagelijkse gang van zaken. Als ze behoefte hebben aan meer geestelijke uitdaging, ga ik ze vooral leuke dingen aanleren: pootje geven, apporteren, zoekspelletjes, kunstjes. Gait wijst altijd netjes aan waar onze robotstofzuiger gestopt is. Best handig, vooral als ie onder de bank gestopt is. Maar de meeste van die dingen zijn niet nuttig, maar leuk. Het is dan ook iets extra's
Spuug uit. Dat is voor mij echt iets anders dan los. Los doe ik als we aan het spelen zijn en ik de bal weer wil gooien. Spuug uit als ze iets in hun mond hebben wat ze uit moeten spugen en niet meer mogen op pakken. Ik vind het echt heel handig met de rare mensen van tegenwoordig.
En zoals al vermeld links - rechts - rechdoor. Of om als ze aan de verkeerde kant van een paal lopen.
Een hier uiteraard, zowel op stem als fluit, wachten (waarbij ze stoppen of vertragen), opzij (in de berm gaan staan) en over (oversteken) zijn de enigen die ik dagelijks gebruik.
Verder leren ze passanten, fietsers en dergelijke met rust laten maar dat gaat zonder commando's gepaard. Een blijf is ook nog wel handig.
Als dat erin zit ben ik een blij mens. Tippex heeft geen flauw benul wat zit betekent
Voor de leuk wil ik nu wel met hem aan de slag met truucjes en dergelijke.
S@ndr@ schreef:
Ik merk dat Zillion behoefte heeft aan meer dan zomaar de basis zit, af, hier, plaats
Als dat het geval is kijk ik naar wat het hondje al doet, leer de clicker aan en koppel een commando aan het gedrag.
Maar dat zijn op die leeftijd maar een paar minuten per dag.
Zus is van kleins af aan enorm dol op voerpuzzels, misschien is hersenwerk wat om naar te kijken.
Clicker en clickwoord is het eerste dat ik ze aan leer.
Verder is bv speuren mentaal vermoeiend
En wat dagmar al zegt
Gedrag wat hij toch al aanbied isoleren met de clicker en op commando gaan zetten (korte sessies en dat is echt minuten werk maximaal, ik hou met Kiara 2 minuten aan)
Zazoe is slim, die heeft echt meer nodig om te leren dan zit en af.
Ik investeer op dit moment vooral in verzorgingshandelingen dan in trucjes.
Alles aanraken, plat liggen, etc.
'laat maar los' is hier ook nog een veel gebruikte, wat ook goed gaat.
En poepen plassen op commando.
eraf, blijf, nee, wacht, andere kant of deze kant, zit, koekje, eten, gaat ze mee, haar naam en als haar leven ervan af kan hangen als ze niet onmiddellijk naar mij toe komt: "Yuna, is daar Brian?" ( de poedel van mijn zus)
Los vind ik ook heel nuttig (vooral afgeven aan mij als ze zelf iets pakken) net zoals nee en wachten.
Aangeboden gedrag isoleren en op commando zetten is ook handig (uitschudden en als het lukt poten vegen bijv. )
Als lolletje laat ik graag zoeken (te beginnen met snoepjes)
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Naast 'hier' vind ik wachten en los ook belangrijke commando's die ik elke hond snel aanleer. Wachten hebben ze hier heel snel door, omdat ze dat ook van de andere honden afkijken. Als die ineens allemaal stilstaan of netjes wachten voor de deur, doet de nieuweling dat meestal vanzelf ook.
Verder kijk ik ook vooral wat de hond zelf aanbiedt en maak ik daar een commando van. Arlo is bijvoorbeeld nogal van het potenzwaaien, dus 'pootje' had ik hem zo aangeleerd (voor hem is die succeservaring ook heel belangrijk). Zitten doet hij dan weer zelden, dus dat commando beheerst hij nog niet echt. Meestal leer ik ook de handtouch en het volgen van mijn hand snel aan, omdat dat in de praktijk wel makkelijk is om een hond te kunnen sturen, zeker als je een hond hebt die ongemakkelijk wordt als je de halsband vastpakt.
Oogcontact maken vind ik een heel fijne om aan te leren.
Verder inderdaad wachten.
En de verzorgingsdingen. Tandjeskijken, poten/nagels kunnen betasten, staart, buik, borst, oren, ogen.
Het zijn niet écht commando's bij mij (behalve tandjes) maar in de praktijk komt het énorm vaak van pas.
Bijna dagelijks wel, denk ik.
Even die klit achter de oren weghalen.
Dat vuiltje in een ooghoek, nagels knippen, anaalklierellende.
Verder kun je uiteraard tig commando's voor de lol gaan inbouwen.
Habibi kent bijvoorbeeld een hoop speeltjes bij naam, ze kent de oefeningen uit het FCI obedience programma, commando's om dingen op te rapen (is best handig soms...) Commando's uit agility, commandos die ik zelf handig of leuk vind.
Touch, kus, been (waarbij ze met twee voorpoten ergens tegenaan gaat staan, bijvoorbeeld een been of boom)
Achteruit lopen. Ergens ín, óp, tússen.
Verder kent ze ook een stel commando's puur op handgebaar.
Nu is Habibi ook wel een extreem leergierig hondje, dat échte blij wordt als ze mag werken met haar baas
Kortom, mogelijkheden zat, als je een hond hebt die het echt leuk vindt...
Floortje schreef:"Wachten" en "Op de stoep" vind ik voor buiten wel de belangrijkste commando's.
Dat is hier net zo. Wachten bij ieder punt waar we de straat over moeten steken en pas gaan als ik "over" zeg.
Zijkant is ook een belangrijke buiten, dan moet hij aan de kant voor fietsers. Ik gebruik "bij" als hij even bij mij moet lopen (Tom loopt 90% van de tijd los).
Lopen aan beide zijden is ook fijn.
In huis is er weinig dat ik echt streng van hem eis behalve even wachten tot je voerbak op de grond staat en niet in de kamer van de kat komen als ik daar niet ben.
Ik vind zitten op afstand een heel handige. Vooral op de fluit, dan hoef je niet te gaan schreeuwen. Heel handig als je hond een eind verder loopt en er komt opeens verkeer langs.
Het eerste wat ik een pup leer is haar naam. Paar keer per dag 10 koekjes in de hand en 10x naam-koekje.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42) Catootje 12-05-05 - 17-09-09 Chiva ? - ? -91 - 08-01-10 Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Dennenappel schreef:Wachten.
Dat leer ik ze vanaf pup, als ik het eten neer zet.
Later overal te gebruiken en eigenlijk wel 100% betrouwbaar gebleken.
Vind ik erg handig.
Ja, echt.
Bij het oversteken, als je de klep van de auto opendoet, als je buiten staat en ineens nog bedenkt dat je iets moet pakken...
Even je hond op pauze zetten, ik vind het echt een van de belangrijkste commando's.
Dit dus... en "op het pad alsjeblieft"
In het bos als ik niet wil dat ze van de paden afgaan.
Een "doe eens normaal wil je" als het spelen te wild wordt.
"Voorzichtig" als ze goed moeten kijken hoe en waar ze de poten neerzetten.
Eigenlijk aangeleerd tijdens de reguliere wandelingen c.q. buiten zijn.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Imme hier is van een ander merk, maar ongeveer dezelfde leeftijd.
Hoewel ik opvoeding en omgangsvormen voorlopig belangrijker vind dan commando's, heeft hij er toch de nodige opgepikt.
Daar zijn ondertussen ook wat "praktisch-onnodige" bij gekomen, zoals pootje geven, high five, omrollen, buigen, twist&turn.
Of bij de trap op de 2e tree gaan staan om opgetild te worden.
Maar ook zijn lolletje om met voorpoten achterop mijn schouders te springen als ik de houtkachel aan het aanmaken was.
Niet echt veilig, dus onder het motto van "ongewenst gedrag onder commando zetten" er een 'kunstje' van gemaakt.
Ik clicker met hem vanaf de eerste dag overigens.
Daarnaast heb ik buiten een 'behendigheidsparcoursje' uitgezet.
Niet zozeer om te springen, wel om te leren samenwerken en met van alles vertrouwd te raken (ondergronden, tunnel, flapperende slierten).
Maar ook voor lichaamsbewustzijn en souplesse, dus een balanskussen, een cavaletti-achtig horizontaal trappetje etc.
Ergens in het land hebben we een grote betonnen rioolbuis en balen maaisel liggen, die zich ook prima voor dat soort doeleinden lenen.
Binnen vindt hij het leuk om met snuffelmat of puzzels bezig te zijn.
Ik heb zelf nog weleens in het boek van Martine Burgers & Sam Turner (Een hondenlevenlang fysiek en mentaal in balans dl.1) gebladerd voor ideeën.
Vind ik erg handig.
Wacht en blijf kunnen ze hier allemaal, behalve kleine Xara natuurlijk maar die kan wel "opzitten" als een stokstaartje net als moeder Stella en oma Mindy. Ze kijkt het gewoon af.
Vind ik erg handig.
Ja, echt.
Bij het oversteken, als je de klep van de auto opendoet, als je buiten staat en ineens nog bedenkt dat je iets moet pakken...
Even je hond op pauze zetten, ik vind het echt een van de belangrijkste commando's.
Dit dus... en "op het pad alsjeblieft"
In het bos als ik niet wil dat ze van de paden afgaan.
Een "doe eens normaal wil je" als het spelen te wild wordt.
"Voorzichtig" als ze goed moeten kijken hoe en waar ze de poten neerzetten.
Eigenlijk aangeleerd tijdens de reguliere wandelingen c.q. buiten zijn.
Ik ging vanmiddag met de hele roedel op pad. Eenmaal bij het bos stonden ze allevier ongeduldig te wachten, maar het kleine mormel vond dat het lang genoeg had geduurd en dacht wel even met dat muggenlijfje langs me heen uit de auto te kunnen springen. Die ving ik dus uit de lucht en ze zat sneller weer in de auto dan zij met haar oogjes kon knipperen. Dát doen we niet, vrouwtje had WACHTEN gezegd! Voor straf mocht zij pas helemaal als laatste uit de auto en dacht toen hetzelfde nog een keertje te doen.
Vrouwtje dacht van niet.
Luuster'n é.
hahaha het viel te proberen zal ze wel gedacht hebben.
Ronnie heeft het ook 1x geprobeerd om de autokennel uit te stormen terwijl de deur net open stond. Nou 1x en nooit weer.
Hij zat met zijn krullenkont snel weer terug achter het deurtje.
geen compromis aangaande uit de auto komen dat gebeurt toch echt op mijn voorwaardes.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Ik vind 'wachten' ook het belangrijkste commando. En naast me blijven lopen, ik gebruik hier geen woord voor, maar een knip met mijn vingers. Vito is niet altijd even leuk met andere honden, maar ik kan hem hiermee prima los hebben. Als we bijvoorbeeld een bocht naderen in het bos zeg ik eerst 'wachten' en als ik dan bij hem ben zorg ik met een vingerknip dat hij naast me blijft lopen terwijl we de bocht omgaan. Pas als ik 'ga maar' zeg mag hij weer vooruit.
'Kijk is!' (kijk eens) vind ik ook erg handig. Dit gebruik ik als ik onmiddellijk wil dat ze stoppen met wat ze aan het doen zijn en mij aankijken omdat ik iets van ze wil.
Zeker niet essentieel, maar wel handig: 'neem maar mee'. Dat kan hier zijn balletje of een stok zijn die hij mag dragen, maar bijvoorbeeld ook een kleine vuilniszak naar de ondergrondse container (vooral praktisch als je zelf je handen vol hebt haha).
's Avonds doe ik voor de deur van het appartement zijn halsband af, en die mag hij zelf dragen naar de voordeur, en trots dat ie elke keer is als hij hem weer afgeeft. Ook leuk bijvoorbeeld als je een nieuw speeltje uit de dierenwinkel hebt en hij dat zelf naar huis mag dragen.
Links, rechts, deze kant, andere kant, stoep. Dat maakt het zo veel makkelijk als je moet zigzaggen rond paaltjes, om een auto heen moet lopen die op de stoep staat etcetc. Vooral nu ik met drie honden wandel, kom ik soms echt handen tekort. Dan is het fijn dat ze richting kennen zonder aan een lijn te moeten sjorren.