Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Werkende showhonden

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Werkende showhonden

Ongelezen bericht door Gimmick »

Boutje schreef:Zo hoort het en zou het eigenlijk bij de alle rassen moeten zijn!
Nou ja, Do en de chi's mogen op schoot examen doen of zo ;-).
Maar ik ken showborders met 0,0 drijfinstinkt en amper nog werklust, en zo zijn er nog wel tientallen voorbeelden te vinden.
en waarom?

waarom zou je niet tegemoet komen aan de vraag van mensen die wel vallen voor het uiterlijk van een border collie maar geen echte drijver in huis willen en kunnen hebben.
De Show lijnen voldoen (meer) aan die wens.

Het bestaan van de werklijn voldoet aan de wens van de mensen die een werker in huis willen en kunnen hebben.
Wel vind ik er wat van dat werklijnen niet als "juist" gekeurd worden binnen veel rassen maar dat probleem ligt bij de keurmeesters en niet bij de lijnen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tara schreef:Mijn honden hebben zoveel showtitels dat ze niet eens meer op een regel passen, die doen/deden het uitstekend op de wedstrijden en doen/deden het geweldig in de praktijk. Ze bestaan gewoon hoor, honden die hun oorspronkelijke taak nog kunnen uitvoeren en daarnaast ook nog eens heel mooi en rastypisch zijn. :wink:
Mooi en rastypisch zijn überhaupt niet van toepassing op de sledehond.
Bij de oorsprong zien de echte huskies er nog exact zo uit als in den beginne. Niet.
Niet voor niets worden de mooiboys tegenwoordig ingehaald door functionele kruisingen.

Deze samojeden lopen niet om hun zweetkakken op gras en lange afstanden zie ik niet gebeuren. Even een sprintje maakt geen werkhond.
Liever niet ook, wat heb je er aan. De echte gekkies kunnen op werkkwaliteit blijven fokken.
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Wildflower »

Gimmick schreef:
Boutje schreef:Zo hoort het en zou het eigenlijk bij de alle rassen moeten zijn!
Nou ja, Do en de chi's mogen op schoot examen doen of zo ;-).
Maar ik ken showborders met 0,0 drijfinstinkt en amper nog werklust, en zo zijn er nog wel tientallen voorbeelden te vinden.
en waarom?

waarom zou je niet tegemoet komen aan de vraag van mensen die wel vallen voor het uiterlijk van een border collie maar geen echte drijver in huis willen en kunnen hebben.
De Show lijnen voldoen (meer) aan die wens.

Het bestaan van de werklijn voldoet aan de wens van de mensen die een werker in huis willen en kunnen hebben.
Wel vind ik er wat van dat werklijnen niet als "juist" gekeurd worden binnen veel rassen maar dat probleem ligt bij de keurmeesters en niet bij de lijnen.
Een BC is oorspronkelijk een werkhond. Als je een hond wil zonder werklust moet je een ander ras nemen.
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Functioneel en gezond ben ik meteen voor :ok:

Vorige week gezien: wordt ergens gestart met een trainingsgroep schapendrijven, dan zie je 8 border collies, om te testen of ze geschikt zijn om mee te gaan schapendrijven, waarvan de helft nog niet eens kijkt naar een schaap, of al blaffend met de staart omhoog rond de schapen, dat is spelen, niet werken...makkelijk raden: de honden die niet uit een (bewezen) werklijn komen.

Een blue merle vandaag in de herhaling, om te zien of ze niet toch klikte...hondje rende bang van de wei af, als ze maar weg kon komen van die wolbeesten. Dat gaat hem niet worden :U:

Als ik dan mijn gedreven hondje zie, die zodra je hem mee het veld opneemt in werkhouding gaat, niet te vergelijken.
En nee, dat is beslist geen lelijke hond, integendeel :pffff:

Mij heeft in het schapenwerk tot nog toe nog geen border collie uit showlijn kunnen overtuigen in elk geval.
Als ze al werken, dan is dat veelal op commando, maar zonder dat ze zelf hun hersens inschakelen.
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Wildflower »

Sassy schreef:Functioneel en gezond ben ik meteen voor :ok:

Vorige week gezien: wordt ergens gestart met een trainingsgroep schapendrijven, dan zie je 8 border collies, om te testen of ze geschikt zijn om mee te gaan schapendrijven, waarvan de helft nog niet eens kijkt naar een schaap, of al blaffend met de staart omhoog rond de schapen, dat is spelen, niet werken...makkelijk raden: de honden die niet uit een (bewezen) werklijn komen.

Een blue merle vandaag in de herhaling, om te zien of ze niet toch klikte...hondje rende bang van de wei af, als ze maar weg kon komen van die wolbeesten. Dat gaat hem niet worden :U:

Als ik dan mijn gedreven hondje zie, die zodra je hem mee het veld opneemt in werkhouding gaat, niet te vergelijken.
En nee, dat is beslist geen lelijke hond, integendeel :pffff:

Mij heeft in het schapenwerk tot nog toe nog geen border collie uit showlijn kunnen overtuigen in elk geval.
Als ze al werken, dan is dat veelal op commando, maar zonder dat ze zelf hun hersens inschakelen.
Ik kan zo genieten van mijn werkhondje als ze geconcentreerd de kudde over de hei leidt. Oogstrelend mooi vind ik dat. Mijn Border uit showlijnen kan écht niet hoeden. Hij rent dwars door de kudde en heeft het niet eens door.
Hij kan wel goed voor de flessenlammeren zorgen. En voor moederloze kittens. Hij is geweldig en ik ben erg trots op hem maar niet omdat hij zo mooi werkt.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”