Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Engelse Stafford minder agressief tegenwoordig?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Engelse Stafford minder agressief tegenwoordig?

Ongelezen bericht door Gimmick »

Persistence schreef:
Tenmashi schreef:
Sandra&co schreef:Ik wil d'r gewoon niet aan dat een hond die 8 jaar lang jolig met andere honden is geweest, ineens ramagressief wordt naar soortgenoten. Ik heb het nóóit meegemaakt, noch ooit een verhaal uit de eerste hand daarover gehoord. Lijkt mij volkomen onzin, die 'knop' die omgaat. Ooit een Whippet gezien die op z'n 8e pas bedacht dat hij ook achter konijnen aan kan rennen in plaats van ze uit te zwaaien? Een Border Collie die op z'n 8e ineens bedenkt auto's te moeten gaan herderen? Nee, ik wijs het compleet van de hand.
Nee ik ook niet, die "omslag" waar men van spreekt komt meestal bij het volwassen worden. 2-3 jaar lang is het "mijnedoetnikshoor" en de verbeelding dat "opvoeding" alles goed maakt, en dan komt het "doetieandersnooit" moment..
Een volwassen stafford zonder hondagressie gaat niet zomaar omslaan.
Dat betwijfel ik toch hoor, heb tijd bij asiel gewerkt en daar zaten altijd veel staffies. Een vaste medewerkster had er zelf een paar, en die gaf aan dat er staffords waren die heel hondsociaal waren, totdat, inderdaad het moment van volwassen worden, dat ineens om kon slaan.
Dat is toch precies wat er staat.

En hond die 5 is en nog sociaal zal dat ook blijven.
En hond van 1 a 2 jaar die sociaal is hoeft dat niet te blijven.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Een Stafford die koop je niet om gezellig sociaal mee te doen.
Er is altijd dat risico aanwezig en bij de ene lijn is dat meer aanwezig dan bij de andere lijn. Maar het risico is altijd aanzienlijk
Zat andere rassen die leuk zijn.

Zegt een Stafford liefhebber in hart en nieren.
Maar hier komen ze er niet meer in.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Gimmick schreef:Een Stafford die koop je niet om gezellig sociaal mee te doen.
Er is altijd dat risico aanwezig en bij de ene lijn is dat meer aanwezig dan bij de andere lijn. Maar het risico is altijd aanzienlijk
Zat andere rassen die leuk zijn.

Zegt een Stafford liefhebber in hart en nieren.
Maar hier komen ze er niet meer in.
Izzy is ook mijn eerste en laatste. En dat is niet zodat ik dan 'gezellig' tussen de andere eigenaren kan gaan staan want god beware me, daar heb ik niet veel behoefte aan zeg maar. Maar ik heb van Izzy wel ontzéttend veel geleerd qua lichaamstaal, ook de subtielere signalen. Het is een heerlijke hond en ik ben dol op die dikke batskoppen, maar er zijn zóveel leuke rassen en het is ook lekker om met verstand op 0 ergens te lopen, zoals wanneer ik met Sofi of Pien loop. Of gewoon met álle honden kunnen afwisselen qua meenemen naar m'n werk. Want met Izzy kan en wil ik echt niet daarheen, daar moet ik ten alle tijde toch bovenop zitten. Dus dat.
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Nicoline »

Maar jij houdt Izzy dan toch ook net wat beter in de gaten ookal is ze sociaal? Ik heb er wel over gehoord, de zogeheten “laatbloeiers”, de kans is idd klein maar het bestaat wel en dus zit je na het volwassen worden niet automatisch in de “safe zone”. En lang niet iedereen (lees: de meeste mensen) letten ook niet op de kleine signalen van hun hond. De stafford/pitbull hoeft ook niet degene te zijn die het gevecht aansticht, maar 9 van de 10 keer maken ze het wel af. En tuurlijk uitzonderingen bestaan.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Engelse Stafford minder agressief tegenwoordig?

Ongelezen bericht door crutz »

Nicoline schreef:Maar jij houdt Izzy dan toch ook net wat beter in de gaten ookal is ze sociaal? Ik heb er wel over gehoord, de zogeheten “laatbloeiers”, de kans is idd klein maar het bestaat wel en dus zit je na het volwassen worden niet automatisch in de “safe zone”. En lang niet iedereen (lees: de meeste mensen) letten ook niet op de kleine signalen van hun hond. De stafford/pitbull hoeft ook niet degene te zijn die het gevecht aansticht, maar 9 van de 10 keer maken ze het wel af. En tuurlijk uitzonderingen bestaan.
Wat is een “laatbloeier”. We denken allemaal maar dat de meeste honden met 1-2 jaar al volwassen zijn. Ik kan niet voor de rassen in dit topic spreken naar weet wel dat mijn eigen ras pas ergens tussen de 3-4 jaar echt volwassen wordt. Dat noem ik geen laatbloeiers maar normaal
Laatst gewijzigd door crutz op 30 okt 2019 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Ik van 30 jaar. Maar dat is een oudje. De (r) (t)andjes laten los...
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nicoline schreef:Maar jij houdt Izzy dan toch ook net wat beter in de gaten ookal is ze sociaal? Ik heb er wel over gehoord, de zogeheten “laatbloeiers”, de kans is idd klein maar het bestaat wel en dus zit je na het volwassen worden niet automatisch in de “safe zone”. En lang niet iedereen (lees: de meeste mensen) letten ook niet op de kleine signalen van hun hond. De stafford/pitbull hoeft ook niet degene te zijn die het gevecht aansticht, maar 9 van de 10 keer maken ze het wel af. En tuurlijk uitzonderingen bestaan.
Het lijkt me dat de ervaringen die de hond opdoet, ook een rol kunnen spelen. Ook een stafford die niet direct hondagressief is, kan een keer in een akkefietje belanden met een andere hond en dan doorslaan. Ik bedoel niet dat je dan meteen een hondagressieve hond hebt die alle andere honden wil vermoorden, maar wel een hond die áls het op vechten aankomt, een andere hond ook serieus te grazen neemt. Dat kan natuurlijk met elke grote,sterke hond gebeuren, zeker als de tegenpartij een klein(er) hondje is, maar met een stafford lijkt het risico me nog wat groter.
Sandra&co

Ja, maar niet omdat ik denk dat ze ooit op een heuse moordtocht gaat, maar omdat ze bovenal een terriërteef is en fel uit de hoek kan komen. Ik weet meestal welke situaties voor haar lastig zijn, dus houd ik de omgeving actief in de gaten zodat ze zo ontspannen mogelijk is/blijft. Bij een Pien of Sofi hoeft dat niet want daar zit weinig tot geen 'pit' in. Die zijn van nature veel gezelliger.

"Ik heb er wel over gehoord" vind ik overigens geen betrouwbare bron. Ik geloof wél in baasjes die hun eigen hond niet kunnen lezen (dezelfde types die hun kleine kind bij een tongelende hond laten en kirren dat de hond kennelijk altijd zo lief kusjes wil geven) en waarvoor zo'n aanval oprecht onverwacht kan overkomen. De "hij zal wel een hersentumor hebben"-types. Dat wil niet zeggen dat het ook zo is.

Overigens is Izzy nu al 3x in een heftig -eenzijdig- gevecht terechtgekomen tijdens wandelingen waarbij zij allesbehalve de aanstichtster was, en elke keer delfde ze het onderspit en moest ze ontzet worden. Dat hele enge-Pitbull-die-doorslaat-en-gaat-scheuren-fenomeen heb ik daarbij nog nooit boven zien drijven.
Sandra&co

Ja, wat raar dat er geen Nederlands woord voor siblings bestaat he?

Hoe dan ook, ja ik heb dikke mazzel gehad. Maar ik ga het mezelf in de toekomst wat makkelijker maken, ook met het oog op de toekomst.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Het ultiem foute brussen

(Broers en zussen)

Of nestgenoten?
Afbeelding
Soeb88
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Leeftijd zegt weinig hoor, vaak is er gewoon een trigger wat net voldoende is om de knop te laten omslaan. En dan krijg je vaak het verhaaltje van dat doettie anders nooit. T kan een bal zijn, waarbij 2 honden op elkaar klappen. Vriendin had er 3, 2 teven 1 reu, waarvan de teef vaak in de reu hing als hij maar 1 bil verschoof om beter te gaan liggen. reu kwam er als pup bij toen de teven al volwassen waren. Dus ja het kan ook op oudere leeftijd gebeuren.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Cleva schreef:
Habibi schreef:Het ultiem foute brussen

(Broers en zussen)

Zoers.

Diskwalificatie.

Eens.
Afbeelding
Sandra&co

Soeb88 schreef:Leeftijd zegt weinig hoor, vaak is er gewoon een trigger wat net voldoende is om de knop te laten omslaan. En dan krijg je vaak het verhaaltje van dat doettie anders nooit. T kan een bal zijn, waarbij 2 honden op elkaar klappen. Vriendin had er 3, 2 teven 1 reu, waarvan de teef vaak in de reu hing als hij maar 1 bil verschoof om beter te gaan liggen. reu kwam er als pup bij toen de teven al volwassen waren. Dus ja het kan ook op oudere leeftijd gebeuren.
Met de weinige informatie die hier staat trek ik dan eerder de conclusie dat dat om bezitterigheid gaat (over ruimte of een voorwerp) dan hondagressie. Want voor hondagressie is er geen andere aanleiding nodig dan dat er een andere hond aanwezig is. Dat is er of dat is er niet. Hondagressieve honden zijn dat niet 'af en toe', maar altijd.
Soeb88
Zeer actief

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Sandra&co schreef:
Soeb88 schreef:Leeftijd zegt weinig hoor, vaak is er gewoon een trigger wat net voldoende is om de knop te laten omslaan. En dan krijg je vaak het verhaaltje van dat doettie anders nooit. T kan een bal zijn, waarbij 2 honden op elkaar klappen. Vriendin had er 3, 2 teven 1 reu, waarvan de teef vaak in de reu hing als hij maar 1 bil verschoof om beter te gaan liggen. reu kwam er als pup bij toen de teven al volwassen waren. Dus ja het kan ook op oudere leeftijd gebeuren.
Met de weinige informatie die hier staat trek ik dan eerder de conclusie dat dat om bezitterigheid gaat (over ruimte of een voorwerp) dan hondagressie. Want voor hondagressie is er geen andere aanleiding nodig dan dat er een andere hond aanwezig is. Dat is er of dat is er niet. Hondagressieve honden zijn dat niet 'af en toe', maar altijd.
Ik zei toch ook niet dat het daarna over was? maar voorruit ze hadden al eens problemen met andere honden, maar na dit akkefietje was het dus helemaal done,, honden gescheiden en buiten met de korf andere honden dulde ze niet meer.
Het kan jaren goed gaan, maar ook ineens omslaan en elkaar niet meer zien of ruiken. Daar zit echt geen leeftijd aanvast.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Soeb88 schreef: Het kan jaren goed gaan, maar ook ineens omslaan en elkaar niet meer zien of ruiken. Daar zit echt geen leeftijd aanvast.
Onzin. Aangeboren hondagressie is... aangeboren. Dat komt altijd naar boven op weg naar hormonale en mentale volwassenheid.
Je hebt niet negen jaar een sociale hond waarbij opeens "de knop omgaat". Dat komt sowieso niet uit het niets.

Met roedelgenoten of andere dieren die eigen zijn en honden waar ze vóór de hondgerichte agressie mee opgegroeid zijn, gaat het vaak prima.
Met drie reactieve honden bij elkaar neem je een enorm risico ja. Dat het buiten goed gaat, betekent niet dat het een strak plan is ze in een kleine ruimte met elkaar op te schepen.
Stabiele honden van het andere geslacht gaan vaak ook goed. Hondagressie staat niet gelijk aan rucksichtloos slopen.
Er is normaal gesproken gewoon een aanleiding. Alleen is je reactietijd erg kort, is het niets waar een sociale hond aanstoot aan zou nemen en de meeste bazen zijn te dom om de folder van de chinees te lezen, laat staan hun hond.
Charlie kon zonder spanning wandelen met een andere hondagressieve pitbull teef. Ze kenden de regeltjes.

Natuurlijk kunnen ze los van aangeboren hondagressie defensief/agressief worden door ervaring. Dat maakt een in de basis sociale stafford niet meteen een sloper.
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Gimmick schreef:
Persistence schreef:
Tenmashi schreef:
Sandra&co schreef:Ik wil d'r gewoon niet aan dat een hond die 8 jaar lang jolig met andere honden is geweest, ineens ramagressief wordt naar soortgenoten. Ik heb het nóóit meegemaakt, noch ooit een verhaal uit de eerste hand daarover gehoord. Lijkt mij volkomen onzin, die 'knop' die omgaat. Ooit een Whippet gezien die op z'n 8e pas bedacht dat hij ook achter konijnen aan kan rennen in plaats van ze uit te zwaaien? Een Border Collie die op z'n 8e ineens bedenkt auto's te moeten gaan herderen? Nee, ik wijs het compleet van de hand.
Nee ik ook niet, die "omslag" waar men van spreekt komt meestal bij het volwassen worden. 2-3 jaar lang is het "mijnedoetnikshoor" en de verbeelding dat "opvoeding" alles goed maakt, en dan komt het "doetieandersnooit" moment..
Een volwassen stafford zonder hondagressie gaat niet zomaar omslaan.
Dat betwijfel ik toch hoor, heb tijd bij asiel gewerkt en daar zaten altijd veel staffies. Een vaste medewerkster had er zelf een paar, en die gaf aan dat er staffords waren die heel hondsociaal waren, totdat, inderdaad het moment van volwassen worden, dat ineens om kon slaan.
Dat is toch precies wat er staat.

En hond die 5 is en nog sociaal zal dat ook blijven.
En hond van 1 a 2 jaar die sociaal is hoeft dat niet te blijven.
Dat is wat ik bedoelde ja.

Overigens vind ik brus een prima Nederlandse versie van "sibling".
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”