Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedrag tijdens loopsheid

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Gedrag tijdens loopsheid

Ongelezen bericht door Floortje »

Als nieuwbakken teveneigenaar gaat er een wereld voor me open. Rakoes is op de dag af precies met zes maanden loops geworden.
Uiteraard zie ik gedragingen zoals meer snuffelen en plassen, maar er zijn ook wat veranderingen in haar gedrag waarvan ik me afvraag of het door de loopsheid komt.

Zo is ze bijv. veel aanhankelijker, ze heeft veel aandacht nodig. En ze is ook veel waakser en blafferiger. Zou dit ook door de loopsheid komen? Het kan natuurlijk ook zijn dat ze nu haar energie niet goed kwijt kan, omdat ze nu niet losloopt en met andere honden speelt. Verder is ze natuurlijk ook gewoon volop in ontwikkeling: een half jaar oud, dus ze is groot en volwassen aan het worden. Het kan ook gewoon toeval zijn.

Herkent iemand dat? Dat er gedragsveranderingen zijn die (op het eerste gezicht) niet direct te maken hebben met hitsigheid en voortplanting? Was dat toeval of ging het over na de loopsheid?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Gedrag tijdens loopsheid

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ja, Mila is altijd aanhankelijker tijdens de loopsheid en heel vrolijk en speels. Aan het eind van de loopsheid neemt dat af en de weken erna is ze juist chagrijnig en minder energiek dan normaal.
Het meer waaks en blafferig zijn herken ik niet, maar ik vind Mila wel in het algemeen wat rustelozer tijdens de loopsheid.
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Ik heb met Kenzi in gedrag weinig gemerkt, in huis is ze meer aan het sjansen met Sjel, maar dat is een mooie indicatie dat ze überhaupt loops is :mrgreen:

Maar goed, Kenzi kon in de ochtenden nog gewoon los lopen en ze heeft gewoon getraind, dus ze kon haar energie ook op de normale manier kwijt :wink:
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Izzy was altijd chagrijnig als de neten. Lag de hele dag op de bank te zuchten en steunen. Kon je geen land mee bezeilen zolang ze loops was. Om vervolgens keihard schijndrachtig te worden en daarop knuffels te gaan lopen beschermen t.o. Sofi. We werden er allebei niet wel van. Dus hakkietakkie. Dat heeft het opgelost.
Bij Sofi merk ik eigenlijk karakterwijs helemaal niks als ze loops is. De enige gedragsverandering die zij ooit heeft ondergaan, is na het krijgen van de pups.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Tess is ook extreem hangerig tijdens de loopsheid. Ze is altijd al een kleffe hond die het begrip 'persoonlijke zone' niet hanteert, maar met de loopsheid is dat nog een tikje erger. De laatste loopsheid was ze ook minder energiek tot 2 maanden daarna. Ze wordt er braver van, iets rustiger in haar hoofd, hoeft niet op iedere scheet te reageren. Wat fijn is in veel gevallen, maar afgelopen loopsheid was ik blij toen ze weer haar rellerige zelf was na 2 maanden :LOL:

Ze liep ook gewoon los trouwens en we trainden ook door.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Oh, ik laat ze overigens ook gewoon loops los lopen hoor. Dat appèl zit er prima op en je houdt je knietjes maar mooi bij elkaar als je een lekkere reu tegenkomt. Niet dat dat vaak gebeurt, want we lopen sowieso meestal in niemandsland.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik merk niets qua gedrag. Niet van keetje en ook niet van Lizzie naar keetje toe. Er wordt niet gedekt, gesnauwd of gehangen. Lizzie snuffelt ook niet extra aan Keetjes ofzo. Ze verzorgt zichzelf niet bijster goed dus het echte wat ik merk zijn dikke stempels en druppels als ze geen broekje draagt.
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Hier ook herkenbaar, aanhankelijker, kefferig en rustiger. Na de eisprong niet meer willen spelen, buiten spelen ze dan weer wel.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond

Ongelezen bericht door Jits90 »

Dat knuffelige is ook hier herkenbaar. De eerste dagen is Noa mij liever kwijt dan rijk, maar daarna komt ze dat ruimschoots inhalen met op schoot willen, mij helemaal aflebberen, haast in me kruipen, piepen en kwispelen en triestige oortjes, het hele feest. Na een paar dagen is dat ook weer over.

Waken blijft gelijk, maar ze blaffen hier sowieso snel om niks :oeps:
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

hier ook tijdens de loopsheid, slomer, minder trek in eten,
trekt zich wat vaker terug op haar plek, slaapt iets meer, hoewel in huis merk je haar zo wie zo nooit,
maar tijdens wandelen merk je niks, ze luistert ook dan prima, ze kan ook gewoon los.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Grappig om te lezen dat er toch best veel verschil in zit en dat veel teven hangerig en chagrijnig worden tijdens de loopsheid, Mila moet het weer eens helemaal anders doen :oeps: Die is nooit vrolijker dan tijdens de loopsheid en al dit soort dingen heeft ze pas ná de loopsheid.
Amy had nergens last van trouwens, maar die is sowieso veel gelijkmatiger dan Mila. En Taartje ook niet, maar die had wel heel heftige schijnzwangerschappen.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Lily is ook niet chagrijnig of feller tijdens de loopsheid. Ze is vooral enorm hitsig en gaat daarom gedurende 1,5 week aan de lijn. Ik vertrouw haar voor geen cent. Ze gaat al af en toe voor een kwartier de hort op als ze niet loops is, laat staan als ze het wel is.
Na de loopsheid is ze wel bijna 2 maanden slomer en minder speels vanwege de hormonen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Luna was ook veel aanhankelijker, op het irritante af. Onrustiger ook, lui, traag, veel plassen en nog veel meer snuffelen, Oost-Indisch doof en zo geil als boter. Gecastreerde reu, teef, de kat, ze duwde bij alles wat een hartslag had (behalve mensen) die pruim in hun smoel. Geen probleem verder hoor, even 3 weken uitzitten en toen deed ze weer normaal.
Het kippenhok is er uiteindelijk uitgegaan toen ze heftige schijnzwangerschappen kreeg en veel uitvloeiing.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Flora is een hormonale ramp tijdens loopsheid, schijndracht én lactatieperiode :roll:

Van overmatig markeren (ik ben gestopt met tellen bij 25 keer op 1 wandeling) tot hysterisch krijsen achter het raam of op straat als er een reu aan de overkant van de straat loopt :oeps: (ze gaat dus vanaf de 2de week niet los meer)
Tijdens de schijndracht is ze lamlendig en eet nauwelijks. Op trainingen staat ze er dan als een zoutzak bij terwijl ze normaal rond vliegt.
Dan volgt een paar dagen graven in de bank om vervolgens véél melk te geven en bij gebrek aan pups gaat ze zichzelf obsessief likken waardoor ze 3 a 4 weken melk blijft geven :Q:

Nu is ze weer heerlijk vrolijk en energiek :I: De bedoeling is dat ze 1 of 2 nestjes gaat krijgen maar daarna wordt ze gecastreerd. 3 weken haar drama tijdens de loopsheid is prima te overzien, maar die schijndracht is, vooral voor haar, echt niet leuk.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

De eerste week loopt Shira nog gewoon los, de tweede week zoeken we de rust een beetje op zodat ze nog los kan en de laatste week voor de helft ook nog en dan weer ons normale programma voordat de drie weken om zijn. Gaat prima.

Ze is eigenlijk gewoon zichzelf wanneer ze loops is, ze snauwt geinteresseerde honden weg. Maar dat doet ze ook wanneer ze niet loops is. Na de loopsheid is ze een week of negen in toenemende mate minder actief en blijft ze vooral heel erg bij mij in de buurt. Daarna is ze schijnzwanger en dat is de ene keer erger dan de andere. Ik heb nu wel een routine van iets minder voeren en veel bezighouden en actief zijn. Dat scheelt al heel veel. Na de schijnzwangerschap is ze enorm ind e rui, en kan eten als een bootwerker zonder aan te komen. Een paar weken na de schijnzwangerschap is ze echt op haar allerbest. Ze is maar 1 keer per 10 a 11 maanden loops, dat is wel prettig.

Nola was hetzelfde alleen vaker loops en heftiger schijnzwanger. Zoon heeft haar daarom laten castreren. Ik merk dat Nola daar iets feller en zelfverzekerder van is geworden maar nog goed te hanteren. De onderlinge verhoudingen tussen haar en Shira en Laila zijn nog goed maar ik merk wel dat ik in bepaalde situaties de boel niet op de spits moet laten drijven. Ze durft wel iets meer de confrontatie aan.

Ik heb er een hele studie van gemaakt zoals jullie zien :LOL:
Floortje
Zeer actief

Grappig om al die verschillen te lezen.

Rakoes zit nu op dag 14. Bij nader inzien had ik haar de eerste week wel los kunnen laten, maar ik vond dat toch een beetje spannend. Ze is sowieso nog niet 100% gehoorzaam en dan met die hormonen erbij......

Haar eetlust is heel wisselvallig, de ene dag vreet ze als een bootwerker, de volgende dag laat ze het staan. Ze is wel heel vrolijk gelukkig en er zijn ook geen orgies met de drie teven hier in huis. Er word wat geroken en heeeeel sporadische gelikt door de anderen, maar dat was het wel.
Ik heb het idee dat ze het zelf niet eens zo erg door heeft, ze is echt nog een kleine, blije huppelpup.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Charlie werd hond agressief toen ze negen maanden was, de dag voor de loopsheid.
Dat is zo gebleven. Niet dat er geen voorbodes waren, ze kon al niet meer met onzekere honden. Maar dat was wel het omslagpunt.
Ze had ook veel last van de schijndracht en bevalling, tot een dikke buik en melkklierontsteking aan toe.
Alles was een pup, van kluif tot kattenmand en ze poepte en plaste drie weken waar ze stond.
Dat ze uit d'r eigen tepeltjes dronk hielp niet mee :LOL:
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Zuslief is nu ook loops.
Ze is iets rustiger, maar verder merk ik weinig aan haar. We houden haar nu maar wel even aan de lijn, vooral omdat ze de afgelopen weken sowieso al wat bananen in haar oren had.

Ik vind haar wel ineens erg veranderd in uiterlijk. Ze heeft nu een volwassen uitstraling en is in alles wat steviger geworden.
Haar riempje stond al vanaf het moment dat ik haar had op dezelfde stand en deze week moest hij iets ruimer.
Grappig als dat plotseling zo opvalt.

Het is voor mij ook bijna 20 jaar geleden dat ik een teef had (de enige teef die ik gehad heb) en die was om de 4 maanden loops.

Nu zien dat we de loopsheid weken doorkomen met een volle reu ernaast :schrik:
Tux kan eventueel tijdelijk naar mijn moeder, maar het liefst wil ik dat niet.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Bij Isa merk ik er weinig van dat ze loops is, ze is dan niet anders dan anders. Voordat ze daadwerkelijk loops is, merk ik het al aan haar, dan ligt ze met zo'n glazige, beetje zielige blik op haar stretcher. Die blik blijft de hele loopsheid. Ook is ze aanhankelijker. Bij het wandelen wijkt ze niet van mijn zij. Dat is reuze handig, want ik laat haar dan ook gewoon los lopen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
_Tiny_ schreef:Het is hier net 1 grote lesbische orgie wanneer de boel loops is.
Ze liggen hier te scharen als gekken :LOL:
Zus zit al een tijdje in de aanloop. Dikke poes en overal op rijden. Staat ze weer op Naap z'n dikke harses te wippen :LOL:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef:
_Tiny_ schreef:Het is hier net 1 grote lesbische orgie wanneer de boel loops is.
Zus zit al een tijdje in de aanloop. Dikke poes en overal op rijden. Staat ze weer op Naap z'n dikke harses te wippen :LOL:
Heeft ze niet een stille loopsheid? Dus dat je geen bloed vindt, maar dat ze wel echt al loops is?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Jackira schreef:De eerste week loopt Shira nog gewoon los, de tweede week zoeken we de rust een beetje op zodat ze nog los kan en de laatste week voor de helft ook nog en dan weer ons normale programma voordat de drie weken om zijn. Gaat prima.

Ze is eigenlijk gewoon zichzelf wanneer ze loops is, ze snauwt geinteresseerde honden weg. Maar dat doet ze ook wanneer ze niet loops is. Na de loopsheid is ze een week of negen in toenemende mate minder actief en blijft ze vooral heel erg bij mij in de buurt. Daarna is ze schijnzwanger en dat is de ene keer erger dan de andere. Ik heb nu wel een routine van iets minder voeren en veel bezighouden en actief zijn. Dat scheelt al heel veel. Na de schijnzwangerschap is ze enorm ind e rui, en kan eten als een bootwerker zonder aan te komen. Een paar weken na de schijnzwangerschap is ze echt op haar allerbest. Ze is maar 1 keer per 10 a 11 maanden loops, dat is wel prettig.

Nola was hetzelfde alleen vaker loops en heftiger schijnzwanger. Zoon heeft haar daarom laten castreren. Ik merk dat Nola daar iets feller en zelfverzekerder van is geworden maar nog goed te hanteren. De onderlinge verhoudingen tussen haar en Shira en Laila zijn nog goed maar ik merk wel dat ik in bepaalde situaties de boel niet op de spits moet laten drijven. Ze durft wel iets meer de confrontatie aan.

Ik heb er een hele studie van gemaakt zoals jullie zien :LOL:
Die 9 weken is al schijndracht. Een niet gedekte teef doorloopt hormonaal hetzelfde traject. 63 dagen na de ovulatie daalt de progesteron (start de bevalling)
Floortje
Zeer actief

@Gretha en Dagmar: Succes de komende tijd! Hopelijk is het niet te zwaar voor de heren.

Bij Rakoes is het nu over, vulva heeft weer normale proporties (Dat ding was bijna groter dan haar hoofd!), maar is helaas wel donker verkleurd.
Ze heeft nu echte tietjes, geen gezwollen tepels, maar echt bobbeltjes met daar de tepels op. Verder is ze gewoon haar normale zelf, we wachten de eventuele schijndracht rustig af.
Floortje
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:
dagmar88 schreef:
Nanna schreef:
Heeft ze niet een stille loopsheid? Dus dat je geen bloed vindt, maar dat ze wel echt al loops is?
Rakoes had dat ook, ruim een week van te voren zwol de vulva op en ging ze er veel aan likken. Pas daarna begon het bloeden.
dagmar88
Zeer actief

Nog geen bloed te zien hoor. Zit haar loops te kijken. Ze ruikt bijzonder interessant en die doos groeit maar door :mrgreen:
Naap is dus ook al een maand vervelend. Er mogen geen geile reuen in de buurt van zijn zusje komen, niet met wandelen en zeker niet voor zijn tuin :roll:
Viel te verwachten, z'n moeder mocht ook niemand op. Vandaar dat ik het wel eens mooi geweest vind, laat het dan maar beginnen.

De jongens hebben er (denk ik) niet echt last van. Alleen moet Sjaak even apart met z'n cougar op de slaapkamer als Zus dekrijp is.
Laten we daar maar geen risico mee nemen.
dagmar88
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: Heeft ze niet een stille loopsheid? Dus dat je geen bloed vindt, maar dat ze wel echt al loops is?
Daarvoor duurt het al te lang, denk echt dat het de aanloop is. Sinds een paar dagen heeft ze wel kleurloze afscheiding, dus verwacht het nu toch wel elk moment.
Maar goed, voor het zelfde geld duurt het nog een maand :U:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”