Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik wil graag jullie mening horen.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Ik wil graag jullie mening horen.

Ongelezen bericht door Tineke »

blondie schreef:
crutz schreef:
Sorry maar de hond in het filmpje bijt niet “uit het niets” en “ineens”. Daar is vanaf dat de journalist naast hem gaat zitten enorme spanning zichtbaar. Dan gaat de journalist hem ook nog over de kop aaien en vastpakken. De geleider had VEEL eerder in moeten grijpen hier.
Jij ziet dat, meerdere mensen zien dat en herkennen die signalen. Maar veel mensen zien dat niet, herkennen dat niet en dat kan dus een probleem opleveren.
En je kunt ook niet van iedereen verwachten dat ze de hondentaal (her)kennen.
Dat is vaak het verschil tussen de theorie en de praktijk. Mensen zijn soms theoretisch sterk maar in de praktijk bakken ze er niets van.
Voorbeelden te over , maar van een hondengeleider zou je meer mogen verwachten.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ik wil dit toch ook nog uitlichten het likken vanuit honden
TS geeft ook aan dat hij juist omdat de hond zijn zoon likte hij er van uit ging dat de hond het kind accepteerde en lief vond.

"Ranghogere honden likken ranglagere honden om hun hogere rang te bevestigen. Dit likken gebeurt vanuit een hoge houding, waarbij de likkende hond (ranghogere hond) de ranglagere hond van bovenaf likt. Bijvoorbeeld op de rug, de ogen en de oren.
Dit “dominant” likken kunnen honden ook bij ons toepassen, waarbij ze de baas in het bovenste gedeelte van het gezicht (de neus, de oren en alles boven de neus) likken. Dit likken moet niet toegestaan worden."

Dat een hond een mens likt (of een willekeurig huisdier) alleen maar uit affectie of acceptatie is ook iets waarvan ik van mening ben dat mensen daar vaak aan voorbij gaan.

Let wel, ik zeg niet dat het in het geval van TS dit aan de orde was, ik ben daar ook niet bij geweest, maar ik vind het wel iets om aan te geven, wellicht om de hap toch meer te kunnen begrijpen.

Ook de reden dat ik het filmpje hier had neergezet, ook al is het filmpje vanuit een andere situatie, waar het mij om ging was de signalen die de hond gaf en waar door geleider en persoon die erbij kwam volledig aan voorbij werd gegaan.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Boven de neus likken is dominant. Aha. Ik schrijf 'm op.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

blondie schreef: "Ranghogere honden likken ranglagere honden om hun hogere rang te bevestigen. Dit likken gebeurt vanuit een hoge houding, waarbij de likkende hond (ranghogere hond) de ranglagere hond van bovenaf likt. Bijvoorbeeld op de rug, de ogen en de oren.
Dit “dominant” likken kunnen honden ook bij ons toepassen, waarbij ze de baas in het bovenste gedeelte van het gezicht (de neus, de oren en alles boven de neus) likken. Dit likken moet niet toegestaan worden."
Oh help, mijn pup is iedereen de baas :mrgreen: Eerst langs de GT of meteen een spuitje?

:wink: Zo heb ik het onderling nooit zien werken in mijn roedels. En kleine kinderen zijn vieze, voor de hond smakelijke dingen. Ik zie ze op die leeftijd zelden zonder korst van teen of tander op hun smoel.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het een totaal logisch en voorspelbaar voorval. Kruipende en kleine kinderen mogen hier absoluut niet de honden benaderen. Mijn honden zijn poeslief hoor. En vooral de reu kan heel erg goed met kinderen. Echter een kruipend kindje is als een onderdanige hond. Verder kijken kinderen honden recht aan en zijn ze erg ongemanierd in hun benadering. Dat kan honden triggers geven van zich af te bijten. Heel vervelend. Mijn teefje zat een keer op de bank toen een kindje haar ineens snel benaderde en haar vastpakte en zijn gezicht echt recht in dat van haar drukte. Toen trok ze haar lip op en snapte heel snel. Dat hondje is zo lief. Ook mijn reu heeft last van die benadering door kinderen. Hij gaat gelukkig vooral rijden en heel hard springen en blaffen in die situaties. Conclusie is hier geen kleine kinderen die zonder begeleiding op onze honden af mogen gaan. Hoe lief ze ook zijn.

Een Belgische herder is een pittige hond. Zeker als ze onzeker zijn. Dus ik denk dat de hond zich bedreigd voelde maar tegelijkertijd gesterkt door de aandacht. Je kan dit heel erg gemakkelijk voorkomen door je kind en de hond niet bij elkaar te laten. Ze mogen rustig in dezelfde kamer zijn maar alleen onder streng toezicht. Hond mag niet door kinderen benaderd worden. Andersom is geen enkel probleem verwacht ik. Dan zal de hond poeslief en vriendelijk zijn. De hond en zeker je zoontje verdienen het om beschermd te worden tegen elkaar.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

kijk maar uit straks hangt ze gewoon in je neus als je niet onderdanig genoeg bent :mann:
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

crutz schreef:
Cleva schreef:
crutz schreef: Van een hondengeleider verwacht ik dat wel

Hij heeft het uitgelegd.
De televisieman leunde over de hond heen en dat is "in de dierenwereld" dominant. Dus tja, dan word je in je smoel gehakt.

Goed. Helder.
Ehhh als je weet dat je hond dat doet stuur je hem toch tijdig weg. Het is niet dat het in een seconde gebeurde. Er was tijd genoeg voor spanningsopbouw
Ik vind het eerlijk gezegd doodnormaal dat die hond zo reageert. Als iemand dat bij mij zou doen terwijl ik niet weg kan, zou ik al veel eerder zijn gaan meppen. We mogen heel dankbaar zijn dat er nog zoveel honden zijn die zich zo’n benadering laten welgevallen zonder te gaan happen. Dat een gewone hondenbezitter niet ziet dat die hond zich heel ongemakkelijk voelt vind ik al raar, maar voor een geleider vind ik het echt onbegrijpelijk.
laeken
Zeer actief

crutz schreef: Jawel snap je prima.
Als hij wist wat hij aan het doen was had hij gewoon tijdig ingegrepen en idd heeft er net zo veel kennis van als die televisieman zelf. Iets wat helaas heel vaak voorkomt

Deze hond had hij net een paar dagen en het zou een lieve betrouwbare hond zijn. Als je hond dat ook echt is gaat hij op zo'n moment niet hakken. Foute overdracht. Deze hond heeft daarna jaren sociaal gedrag getoond en zijn werk gedaan. Dit was puur het gebrek aan band tussen hond en geleider. Geleider had bij krijgen van de hond te horen gekregen dat het een stabiele sociale hond zou zijn en de hond zelf was dat ook maar niet bij een hele nieuwe geleider.

Heel veel honden gaan niet hakken in deze situatie maar gaan gewoon heel hard kwispelen en likken. Ze nemen dan een onderdanige speelse houding aan als reactie op dominant gedrag van mensen. Ik vind wel dat de geleider dit aan had moeten zien komen. Als mijn honden verstarren bij benadering haal ik ze er direct uit. Of het nu tov mensen of dieren is. Verstarren is nooit goed. Ik wil dat mijn honden kwispelend en onderdanig op elke toenadering van mensen reageren. Dat doen ze op kleine kinderen na ook dus vandaar dat dat onder streng toezicht gaat. Bas kan verstarren en Guus gaat rijden en veel te hard spelen om de dreiging te keren. Prima reacties maar ik geef wel de voorkeur aan die van Guus. Guus loopt ook weg. Bas is daar veel te dominant voor en zij staat waar ze staat. Benader je Bas dan zet ze geen stap opzij. Ook niet als er mensen recht op haar inlopen. Dus zij verstard. En dus red ik haar.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

laeken schreef:
crutz schreef: Jawel snap je prima.
Als hij wist wat hij aan het doen was had hij gewoon tijdig ingegrepen en idd heeft er net zo veel kennis van als die televisieman zelf. Iets wat helaas heel vaak voorkomt

Deze hond had hij net een paar dagen en het zou een lieve betrouwbare hond zijn. Als je hond dat ook echt is gaat hij op zo'n moment niet hakken. Foute overdracht. Deze hond heeft daarna jaren sociaal gedrag getoond en zijn werk gedaan. Dit was puur het gebrek aan band tussen hond en geleider. Geleider had bij krijgen van de hond te horen gekregen dat het een stabiele sociale hond zou zijn en de hond zelf was dat ook maar niet bij een hele nieuwe geleider.

Heel veel honden gaan niet hakken in deze situatie maar gaan gewoon heel hard kwispelen en likken. Ze nemen dan een onderdanige speelse houding aan als reactie op dominant gedrag van mensen. Ik vind wel dat de geleider dit aan had moeten zien komen. Als mijn honden verstarren bij benadering haal ik ze er direct uit. Of het nu tov mensen of dieren is. Verstarren is nooit goed. Ik wil dat mijn honden kwispelend en onderdanig op elke toenadering van mensen reageren. Dat doen ze op kleine kinderen na ook dus vandaar dat dat onder streng toezicht gaat. Bas kan verstarren en Guus gaat rijden en veel te hard spelen om de dreiging te keren. Prima reacties maar ik geef wel de voorkeur aan die van Guus. Guus loopt ook weg. Bas is daar veel te dominant voor en zij staat waar ze staat. Benader je Bas dan zet ze geen stap opzij. Ook niet als er mensen recht op haar inlopen. Dus zij verstard. En dus red ik haar.
Hoe een gemiddelde huishond op mensen reageert of hoe een afgerichte hond die ook nog extra gek is gemaakt (zoals redelijk standaard is daar) en waarschijnlijk burger bijt ervaring heeft is nogal een verschil. Die geleider hoort gewoon te weten wat hij in zijn handen heeft en daar naar te handelen.
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

laeken schreef: Deze hond had hij net een paar dagen en het zou een lieve betrouwbare hond zijn. Als je hond dat ook echt is gaat hij op zo'n moment niet hakken. Foute overdracht. Deze hond heeft daarna jaren sociaal gedrag getoond en zijn werk gedaan. Dit was puur het gebrek aan band tussen hond en geleider. Geleider had bij krijgen van de hond te horen gekregen dat het een stabiele sociale hond zou zijn en de hond zelf was dat ook maar niet bij een hele nieuwe geleider.
Als je een hond net een paar dagen hebt, ben je toch juist superalert op z'n gedrag, zou ik denken.
Omdat je 'm wilt leren kennen, omdat je een betrouwbare basis met 'm wilt ontwikkelen.
Ongeacht of het gaat om een "professionele" baas-hond-relatie, of om een huis-tuin-en-keukenhond-verstandhouding.
laeken
Zeer actief

Als het mijn hond was had ik dit ook niet zo laten gebeuren. Laat dat duidelijk zijn. Dus mij uitleggen dat het onhandig is is niet nodig.

Ik ben net terug van een wandeling in Nederland waarbij er een XL pitbull op ons afgestormd kwam en de bellende bazin was te beroerd om haar hond aan te lijnen. Hond kwam de hele weg afgerend en de weg in waar wij liepen. Partner ging op die hond af om hem af te weren en wij kregen gewoon een nonchalante grote mond van de bellende bazin toen we riepen dat ze haar hond moest roepen en aanlijnen. Dus dat mensen hun honden niet lezen en begrijpen is mij volkomen duidelijk.
Deze pitbull kwam hyper opgewonden op mijn hondjes af. Staart recht omhoog en een borstel van nek tot staart.

Ik zei dit alleen omdat dat wel een rol speelt. Ongeacht of dat terecht is of niet. Je krijgt een sociale hond en die is volledig afgericht. Je zou ook op het woord van zijn trainers moeten kunnen vertrouwen.
Afbeelding
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

laeken schreef:Als het mijn hond was had ik dit ook niet zo laten gebeuren. Laat dat duidelijk zijn. Dus mij uitleggen dat het onhandig is is niet nodig.
Ik bedoel het niet naar jou, Laeken, maar verbaas mij over die geleider.
laeken
Zeer actief

Nevache schreef:
laeken schreef:Als het mijn hond was had ik dit ook niet zo laten gebeuren. Laat dat duidelijk zijn. Dus mij uitleggen dat het onhandig is is niet nodig.
Ik bedoel het niet naar jou, Laeken, maar verbaas mij over die geleider.
Mij ook hoor. Maar het verbaast mij ook dat deze hond als sociaal te boek stond. Ik vind het persoonlijk een intolerante angstbijter. De manier waarop hij bijt laat zien hoe bang hij is. Puur afwerend en een fikse hak.

Volgens mij komt dat omdat deze honden zeker in die tijd veel te hard worden aangepakt. Ze zouden dan hard worden maar feitelijk leren die beesten alleen maar dat mensen niet te vertrouwen zijn. Hoe harder een geleider zijn hond aanpakt hoe makkelijker die hond ook door anderen te intimideren is lijkt mij. Juist honden van hele lieve mensen zijn niet bang voor andere mensen. Guus is denk ik ook hard aangepakt in Spanje en zodra iemand zijn arm omhoog doet, een stok pakt of over hem heen hangt krimpt hij in elkaar. Je merkt daar verder niks van gezien zijn open lieve vrolijke aard. Maar hij laat zich wel erg gemakkelijk intimideren.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:
laeken schreef:Deze hond had hij net een paar dagen en het zou een lieve betrouwbare hond zijn..
Is het ook.
De hond heeft met zijn nieuwe geleider geduld dat hij heel nauw ingesloten werd, op de kop werd geklopt door iemand met onnatuurlijke manier van bewegen en praten. Hij heeft herhaaldelijk gecheckt wat de geleider ervan vond om meer duidelijkheid te krijgen en pas toen de hurkende meneer hem beet pakte en letterlijk op hem ging hangen gaf hij één enkele corrigerende beet.
Als je goed kijkt stopt de hond al voor holle bolle gijs hem weg trekt.

Ik vind het echt een prima hond.
Nog stoïcijnser en hij is niet geschikt voor dienst vanwege te weinig pit.

Iemand die ook maar op enige manier zijn hond kan lezen had dit voorkomen.
Deze geleider is niet eens een getalenteerde beginner. Die hoort gewoon achter een poetsmachine een school schoon te maken. Met zijn domme gelul over de dierenwereld.

Zo'n hond verdient een baas die er gewoon niet bovenop gaat zitten na een paar dagen.
Eens.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”