Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opvoeding Duitse/Mechelse herder

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Opvoeding Duitse/Mechelse herder

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:Ik zou privéles nemen.
Nee maar wel waar t 1 op 1 is tussen andere honden. Ik doe de "puppycursus" bij ons op de club. 1 pup tegelijk gewoon tussen de volwassen honden. Die lopen elk bij een andere instructeur dus ik hoef me alleen bezig te houden met de pup en diegene die er mee loopt. Zeker met mensen waarbij t hun 1e (werk)hond is, is dat soms best lastig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rumaroze schreef:Ik vraag daar om hoor. Mijn meest gestelde vraag is 'en hoe doe ik dat concreet in de praktijk' en 'als we dat dan concreet maken voor deze oefening, hoe pak ik dat aan', maar daar komt geen concreet antwoord op :)

En die pup die hoeft niet opgevoed te worden op cursus, ik moet opgevoed worden. Maar dat gaat niet lukken met 5 minuten gerichte aandacht per cursus. En ik vroeg me dus daarbij af of het voor hem wel helpend is op deze manier. Afstand nemen mogen we pertinent niet, wat we ook doen, we mogen hem niet uit de situatie halen van de trainer. We mogen niet aan de riem trekken, maar we mogen hem ook niet naar andere honden toe laten gaan, wat we dan wél mogen doen met een hondje dat zichzelf bijkans ophangt is me nog steeds niet duidelijk. Je staat toch vrij veel tijd te wachten en naar uitleg te luisteren.

De commando's, dat gaat goed. En héb ik zijn aandacht bij een oefening die hij kent dan voert hij die oefening beter uit dan alle aanwezige puppy's. Wat ik vorige week leerde, gewoon gáan, dat werkt voor een deel. Maar dus niet als er meer puppy's bij komen.
Waar woon je?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rumaroze

Ongelezen bericht door Rumaroze »

malinois schreef:
Nee maar wel waar t 1 op 1 is tussen andere honden. Ik doe de "puppycursus" bij ons op de club. 1 pup tegelijk gewoon tussen de volwassen honden. Die lopen elk bij een andere instructeur dus ik hoef me alleen bezig te houden met de pup en diegene die er mee loopt. Zeker met mensen waarbij t hun 1e (werk)hond is, is dat soms best lastig.
Dat zou ik ook het liefst willen. Want inderdaad, ik zou graag willen dat hij wel went aan die prikkels en drukte en ook dan leert focussen, maar ik heb zelf gewoon meer begeleiding nodig dan ik krijg in zo'n groep.

Heb jij tips voor zo'n vereniging? Ik doe deze puppycursus tot begin november, dan zijn mijn lessen op. Dan kan ik daar verder, maar ik heb al bedacht dat ik liever iets gericht op werkhonden ga doen. Liefst omgeving Deventer/Apeldoorn/Arnhem.
Ik denk dat ik mijn hond ook een groot plezier doe als ik toch lekker iets in de hondensport ga doen met hem, maar ik heb geen idee vanaf welke leeftijd je daar kunt starten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nevache schreef:Je maakt zelf een aantal keuzes die daadwerkelijk opleveren.
Die zijn niet dezelfde als wat je trainer aangeeft.
Waarom is hij in jouw ogen een goede instructeur?
Dat vraag ik me ook af, ik was al gillend weggelopen...
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik ga ook weer een poging tot puppycursus doen, bevalt t me niet ben ik weer weg .. t moet wel werken voor mij en mijn hond... als er geen aandacht is kan ik net zo goed ik het park trainen.. die 5 minuten is niet genoeg en wat je beschrijft vind ik dan weer niet heel hoopvol zeg maar een hond die zichzelf bijna ophangt en je mag hem niet uit de situatie halen, hoezo dan :scratch:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rumaroze schreef:Nou ik bedoelde ook dat hij een goede hondentrainer is. Qua mensen trainen niet helemaal. We zijn hier naartoe gegaan omdat hij al jaren en jaren honden traint voor sport en politie enzo. Maar een hond trainen is idd wel anders dan een mens trainen om een hond te trainen.
Nou een goede trainer laat je eerst vanuit weinig prikkels werken en vermeerderd deze langzaam. Een hond die overprikkeld is leert niets meer, dus moet je een stap terug. Geeft niet maar t moet wel. Een instructeur die daar niet voor open staat heb ik mn twijfels bij. En natuurlijk mag je t lastig maken voor een hond maar wel tot t moment dat hij er nog iets van leert...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rumaroze schreef:
malinois schreef:
Dat zou ik ook het liefst willen. Want inderdaad, ik zou graag willen dat hij wel went aan die prikkels en drukte en ook dan leert focussen, maar ik heb zelf gewoon meer begeleiding nodig dan ik krijg in zo'n groep.

Heb jij tips voor zo'n vereniging? Ik doe deze puppycursus tot begin november, dan zijn mijn lessen op. Dan kan ik daar verder, maar ik heb al bedacht dat ik liever iets gericht op werkhonden ga doen. Liefst omgeving Deventer/Apeldoorn/Arnhem.
Ik denk dat ik mijn hond ook een groot plezier doe als ik toch lekker iets in de hondensport ga doen met hem, maar ik heb geen idee vanaf welke leeftijd je daar kunt starten.
Ga eens naar Ton Bos. Die zit in Apeldoorn Zuid. AVSG de Veluwe. Daar ben ik ooit begonnen. Ik stuur je zn mobiele nr even via pb. Ik zou eens gaan trainen voor VZH (verkeerszekere hond) en misschien vind je t zo leuk dat je ook IPO/IGP met hem wil gaan doen.
Vanaf 7 weken kan dat al gewoon

*edit: pb verstuurd
Afbeelding
Rumaroze

malinois schreef:
Rumaroze schreef:Nou ik bedoelde ook dat hij een goede hondentrainer is. Qua mensen trainen niet helemaal. We zijn hier naartoe gegaan omdat hij al jaren en jaren honden traint voor sport en politie enzo. Maar een hond trainen is idd wel anders dan een mens trainen om een hond te trainen.
Nou een goede trainer laat je eerst vanuit weinig prikkels werken en vermeerderd deze langzaam. Een hond die overprikkeld is leert niets meer, dus moet je een stap terug. Geeft niet maar t moet wel. Een instructeur die daar niet voor open staat heb ik mn twijfels bij. En natuurlijk mag je t lastig maken voor een hond maar wel tot t moment dat hij er nog iets van leert...
Dat was ook mijn vraagstuk: hij gaat niet vanzelf rustig worden midden op dat veld, en dus ook niets leren in mijn beleving. Maar ja: ik heb er geen verstand van. En deze meneer heeft naar eigen zeggen tientallen honden getraind.
Rumaroze

malinois schreef:
Rumaroze schreef:
malinois schreef:

Ga eens naar Ton Bos. Die zit in Apeldoorn Zuid. AVSG de Veluwe. Daar ben ik ooit begonnen. Ik stuur je zn mobiele nr even via pb. Ik zou eens gaan trainen voor VZH (verkeerszekere hond) en misschien vind je t zo leuk dat je ook IPO/IGP met hem wil gaan doen.
Vanaf 7 weken kan dat al gewoon

*edit: pb verstuurd
Top, dank je! Het hele punt is: ik vind het namelijk wel verschrikkelijk leuk om dingen met hem te doen en samen te leren. Maar niet op deze manier geloof ik. Dan komen we beiden gefrustreerd en hyper van dat veld af.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rumaroze schreef:
malinois schreef:
Dat was ook mijn vraagstuk: hij gaat niet vanzelf rustig worden midden op dat veld, en dus ook niets leren in mijn beleving. Maar ja: ik heb er geen verstand van. En deze meneer heeft naar eigen zeggen tientallen honden getraind.
Nou ja dan ga je even naar een hoekje van t veld waar hij weer bereikbaar is en van daaruit ga je weer proberen naar t midden te werken.
Afbeelding
Rumaroze

malinois schreef:
Rumaroze schreef:
malinois schreef:
Nou ja dan ga je even naar een hoekje van t veld waar hij weer bereikbaar is en van daaruit ga je weer proberen naar t midden te werken.
En dát kan dus niet. De afstanden tussen de oefeningen zijn ook dusdanig klein dat als je je lijn even een meter laat vieren er direct 2 puppys op elkaar zitten. Gister moesten we een rondje lopen achter elkaar aan, en op teken van de trainer de hond laten zitten en dan proberen om een rondje om je pup te lopen zonder dat hij van zijn plek kwam. Dat kan hij góed. Ook met afleiding buiten. Maar als er voor je een piepklein 9 weken oud pupje van een koddig ras loopt dan kun je geen stap zetten zonder dat jouw pup op de pup van de voorganger zit. En die pup heeft moeite met doorlopen, daar zit geen vaart in. Ander soort hond en een paar weken jonger. Helemaal prima. Maar daardoor is met de mijne niets meer te beginnen, die ziet alleen maar 'nog 50 cm en ik heb hem'. En die gaat snél. Zelfs als hij netjes ingehouden loopt gaat hij 4x zo snel als zo'n kruimel.
Ik weet dan bij god niet hoe ik dat in goede banen moet leiden. Ik ben maar een groter rondje gaan lopen, met meer afstand, ipv netjes in de rij en hij zat wel als eerste én hij was de enige die netjes op z'n plek bleef zitten toen ik een rondje om hem heen liep, zeldzaam moment van focus.
Maar de opzet maakt slagen erg lastig.
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

Rumaroze schreef:
malinois schreef:
Prima dat meneer vele honden heeft getraind. En ongetwijfeld met uitmuntend resultaat.
Maar jouw boerenverstand werkt heel best: nee, hij gaat niet rustig worden midden op dat veld, en onder die stress ook zeker niet leren.
Vertrouw daar op - desnoods tegen de jarenlange ervaring van je trainer in.
"Flooding" - dier (of mens) in een stresssituatie onderdompelen, totdat de overprikkeling onvermijdelijk (door vermoeidheid van het 'systeem') afneemt, is een methode, die ook wel gebruikt werd om mensen van angsten af te helpen. Het is gebleken weliswaar (beperkt) te werken, maar is zeker geen optimaal-effectieve, ontspannen of positieve leermethode.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rumaroze schreef:
malinois schreef:
Rumaroze schreef:
malinois schreef:Nou een goede trainer laat je eerst vanuit weinig prikkels werken en vermeerderd deze langzaam. Een hond die overprikkeld is leert niets meer, dus moet je een stap terug. Geeft niet maar t moet wel. Een instructeur die daar niet voor open staat heb ik mn twijfels bij. En natuurlijk mag je t lastig maken voor een hond maar wel tot t moment dat hij er nog iets van leert...
En dát kan dus niet. De afstanden tussen de oefeningen zijn ook dusdanig klein dat als je je lijn even een meter laat vieren er direct 2 puppys op elkaar zitten. Gister moesten we een rondje lopen achter elkaar aan, en op teken van de trainer de hond laten zitten en dan proberen om een rondje om je pup te lopen zonder dat hij van zijn plek kwam. Dat kan hij góed. Ook met afleiding buiten. Maar als er voor je een piepklein 9 weken oud pupje van een koddig ras loopt dan kun je geen stap zetten zonder dat jouw pup op de pup van de voorganger zit. En die pup heeft moeite met doorlopen, daar zit geen vaart in. Ander soort hond en een paar weken jonger. Helemaal prima. Maar daardoor is met de mijne niets meer te beginnen, die ziet alleen maar 'nog 50 cm en ik heb hem'. En die gaat snél. Zelfs als hij netjes ingehouden loopt gaat hij 4x zo snel als zo'n kruimel.
Ik weet dan bij god niet hoe ik dat in goede banen moet leiden. Ik ben maar een groter rondje gaan lopen, met meer afstand, ipv netjes in de rij en hij zat wel als eerste én hij was de enige die netjes op z'n plek bleef zitten toen ik een rondje om hem heen liep, zeldzaam moment van focus.
Maar de opzet maakt slagen erg lastig.
Ik heb jeceen pb gestuurd, bel die maar even ;)
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Eerlijk gezegd zou ik zelf snel weg gaan bij zulke trainingen :O: tegelijk een rondje lopen etc, is vaak echt te moeilijk voor de honden.
Waar ik train met mijn pup, beginnen we met een vragen ronde. Daar kunnen eventuele problemen besproken worden. Ondertussen liggen de honden op een kleedje, zodat ze ook leren rust te krijgen. de groepen zijn klein en er is ruimte zat om afstand te bewaren. Er zat eens een Jack russell die steeds blafte naar de andere honden. Daar kwam even een dichte schot tussen, zodat die prikkel weg was. Daardoor was hij weer te bereiken voor het baasje.
Kijk ook verder dan alleen trainingen voor herders. Zoek een school waarbij je denkt: ja dit is het. Duurt soms even, maar je moet er wel plezier aan beleven
Perry en Noah

Afbeelding
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje

Cleva schreef:
Nevache schreef: "Flooding" - dier (of mens) in een stresssituatie onderdompelen, totdat de overprikkeling onvermijdelijk (door vermoeidheid van het 'systeem') afneemt, is een methode, die ook wel gebruikt werd om mensen van angsten af te helpen. Het is gebleken weliswaar (beperkt) te werken, maar is zeker geen optimaal-effectieve, ontspannen of positieve leermethode.

Op zich is het wel efficient maar je moet het wel echt kunnen.
Zowel de eigenaar als de trainer moeten het in zich hebben om de hond door de ervaring heen te laten gaan ook al gaat dat gepaard met veel protest en zelf paniek.
Dat is bijna nooit het geval.

Je moet niet alleen de hond maar ook het systeem zo ver krijgen en alleen om die reden is het al geen geschikte aanpak.

Het blijft bijna altijd hangen in een halfslachtige faal waarbij de hond juist met enorm veel bevestiging van de negatieve ervaring naar huis gaat.
Het daadwerkelijk hulpeloos worden en accepteren gebeurt niet want het is al kwart voor tien en we moeten nog corvee in de keet draaien.
Dat is ook precies waarom ik aangaf dat gebleken is dat het "weliswaar (beperkt) werkt, maar zeker geen optimaal-effectieve, ontspannen of positieve leermethode is"
Ik verwijs ernaar, omdat dat het leerprincipe is/lijkt te zijn achter de methode van "gooi maar in de groep, en dan leert ie daar wel rustig te worden".

** overigens bedoelde ik met 'systeem' het fysieke/cerebrale systeem:
dit is niet in staat om langdurig in opperste paniek/arousal te blijven verkeren, raakt 'vermoeid' --> signalen nemen af in intensiteit en frequentie, hetgeen wordt ervaren als minder angstwekkend/reactievragend, terwijl de beangstigende/prikkelende setting onveranderd is.
--> Bedoeld leereffect = zelfde prikkel, minder reactie
Rumaroze

Even een update: het gaat goed!
Ik en Gijs leren steeds beter samenwerken en elkaar dus ook beter snappen.
Ik voel me rustiger en hij doet het dus ook beter. Wonderlijk hoe dat werkt. De training aan huis was een verademing, ik kreeg vooral te horen dat ik het prima deed en wat nuttige tips voor waar ik tegenaan loop. Ik volg dus gewoon veel meer mijn gevoel ipv dat krampachtige gedoe en dat werkt!
Dat topic van Hammetime helpt ook, want zo wil ik gewoon niet met mijn hond omgaan.
En natuurlijk is het zoeken soms, maar het is vooral een stuk rustiger. De training aan huis blijven we even doen, op puppytraining volg ik meer mijn eigen plan én ik kreeg concrete tips!
Daarna ga ik het nummer dat ik van Malinois kreeg bellen en lekker verder trainen.

Wel valt hij soms lastig in slaap bij drukte, dat levert dan een overprikkelde piranha op, maar dat is steeds beter te hanteren. Ik ben gewoon niet meer zo bang dat ik een valse of slecht opgevoede hond creëer als het even niet lukt. Dus ik stoei met hem en we doen gek, springen samen in de lucht tijdens het wandelen en dat is prima. Waar ik eerst bang was dat hij daar druk en bijterig van zou worden merk ik dat hij prima te sturen is, zolang ik maar het voortouw neem.

We lopen veel los hier bij een recreatieplas, dat is geweldig. Overdag en met regen is daar geen hond en wij lekker wel. De weekenden ga ik daar niet meer naartoe. Ik stond vorige week met een pup in mijn armen met drie opspringende hysterische labradors tegen me aan. Die kwamen zo hard aangestormd dat ik Gijs heb opgetild. Baasje riep van 100 meter afstand dat ik hem gewoon los moest laten. Echt kerel, hou je honden bij je.

Tijdje later waren ze weg, Gijs was net het water in gelopen toen ze opeens terug kwamen rennen, baen bóven op hem doken. Hij ging kopje onder en was heel bang en kon geen kant op met die drie ongeleide projectielen om zich heen. Ik wilde serieus net het water in gaan toen ze afdroegen. Vreselijk vond ik het. Gelukkig gaat hij nog net zo graag jet water in en met labradors gaat het ook goed. Maar baas in kwestie vond ‘ze zoeken het zelf wel uit en ze doen voorzichtig met een pup’

Wat moet je met zulke mensen?
Nevache
Zeer actief

Wat ontzettend leuk om te lezen dat er zo'n positieve ontwikkeling is en dat je op je gut-feeling durft te drijven!
Worden jullie samen toch nog de hond&Baas waarvan je droomde :D
Rumaroze

Ja ik ben er blij mee. S nachts slaap ik nog wel naast hem, maar na een nachtelijk plasje hoef ik alleen maar ‘naar je plaats’ te zeggen en hij loopt terug en gaat slapen. En als ik écht wil dat hij luistert dan fluister ik. Dat blijkt een stuk beter te werken dan zo stevig mogelijk een opdracht geven.

Hij wordt wel iets blafferiger in huis, die vind ik lastig. Geluid bij de buren of de hond van een paar huizen verderop, soms moet dat opeens aangekondigd worden. En dat hoeft van mij dan weer niet, even aanslaan bij de bel is prima, maar ik hoef écht niet te weten dat de boomer van verderop langsloopt.
Ik zeg nu ‘klaar’ en soms helpt dat (dat gebruik ik voor alles dat afgelopen is) maar soms ook niet. Tips zijn welkom!

Ik mag ook weer zonder toezicht naar het toilet én hij heeft geleerd om op z’n plaats te blijven als ik de kamer uit loop. Nog niet om te blijven liggen tot ik terug ben :)
Rumaroze

Wij hebben onze laatste puppycursus gehad. Vorige week viel het uit door de regen. En we hadden geen kind aan Gijs, zie mijn vorige berichten. Gister weer geweest en een uur lang geen enkele aandacht voor ons, geen enkele instructie behalve ‘probeer er rust in te krijgen’ en half tegen ons gerichte verhalen over een drukke hond nog drukker maken. En vooral veel voorbeelden van wat mensen allemaal fout doen met puppy’s. En dan heel weinig over hoe het wél moet. Gijs over de zeik, wij gefrustreerd en ontvreden naar huis en ik merk dat ik allerlei dingen ga doen die ik niet wil doen, zelf trekken aan de lijn, commando’s eindeloos herhalen, hem in zit houding duwen en likken met voer. Dat is normaal niet nodig en doen we ook niet. Ik wil wat leren en ik kom voor de lol, maar ik leer niks, mijn zelfvertrouwen daalt tot 0 en ik heb de hele cursus nog niet één keer iets gehoord wat ik goed zou doen, niet één keer ‘ja zo, heel goed’ of ‘dat ging prima’. Niemand overigens. Alleen wat er mis ging.

Vanmorgen is er geen land met hem te bezeilen, heel lang geslapen, wandelen ging voor geen meter waar dat de afgelopen week prima ging zonder trekken, opeens weer binnen plassen, héél druk en gefrustreerd op zijn kluif jagen en blaffen, en dan uit frustratie opspringen en in mijn hand proberen te bijten. Allemaal gedrag dat we normaal niet zien.

Niet leuk, niet voor hem en niet voor ons. Wekelijks worden dezelfde dingen herhaald zonder dat daar duidelijke instructie bij komt kijken, en ik ken mijn eigen hond niet terug op die cursus en daarna.
Dus we gaan niet meer, ik ben er klaar mee.
De cursus aan huis gaat wel gewoon door. En ik ga die club van Malinois bellen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rumaroze schreef:Wij hebben onze laatste puppycursus gehad. Vorige week viel het uit door de regen. En we hadden geen kind aan Gijs, zie mijn vorige berichten. Gister weer geweest en een uur lang geen enkele aandacht voor ons, geen enkele instructie behalve ‘probeer er rust in te krijgen’ en half tegen ons gerichte verhalen over een drukke hond nog drukker maken. En vooral veel voorbeelden van wat mensen allemaal fout doen met puppy’s. En dan heel weinig over hoe het wél moet. Gijs over de zeik, wij gefrustreerd en ontvreden naar huis en ik merk dat ik allerlei dingen ga doen die ik niet wil doen, zelf trekken aan de lijn, commando’s eindeloos herhalen, hem in zit houding duwen en likken met voer. Dat is normaal niet nodig en doen we ook niet. Ik wil wat leren en ik kom voor de lol, maar ik leer niks, mijn zelfvertrouwen daalt tot 0 en ik heb de hele cursus nog niet één keer iets gehoord wat ik goed zou doen, niet één keer ‘ja zo, heel goed’ of ‘dat ging prima’. Niemand overigens. Alleen wat er mis ging.

Vanmorgen is er geen land met hem te bezeilen, heel lang geslapen, wandelen ging voor geen meter waar dat de afgelopen week prima ging zonder trekken, opeens weer binnen plassen, héél druk en gefrustreerd op zijn kluif jagen en blaffen, en dan uit frustratie opspringen en in mijn hand proberen te bijten. Allemaal gedrag dat we normaal niet zien.

Niet leuk, niet voor hem en niet voor ons. Wekelijks worden dezelfde dingen herhaald zonder dat daar duidelijke instructie bij komt kijken, en ik ken mijn eigen hond niet terug op die cursus en daarna.
Dus we gaan niet meer, ik ben er klaar mee.
De cursus aan huis gaat wel gewoon door. En ik ga die club van Malinois bellen
Goedzo, aan die puppycursus heb je niks. Zeker niet als je er gefrustreerd staat... ik ben benieuwd. Overigens traint er nu bij ons weer een pup, 10 weken hollandertje die heeft gister ruim 5 minuten getraint. Van alles wat maar vooral veel plezier en ontdekken... meer hoeft niet op die leeftijd.
Afbeelding
Rumaroze

En ter vergelijk, ik had afgelopen weekend een huis vol visite. Vooraf best even spannend. Maar hij heeft vrijwel de hele tijd liggen slapen in een kamer vol mensen. Reageerde fantastisch op alle kleine (drukke!) kinderen. Die hield ik ook bij hem weg, maar met instructie mochten ze hem aaien of een high five vragen als hij wakker was. En daar zat ie zichtbaar van te genieten. Om vervolgens weer bij mijn stoel te taan liggen slapen. Als ik de kamer uit liep bleef hij gewoon liggen of liep even achter me aan. Heeft al het bezoek netjes begroet zonder blaffen en springen, en ook zonder angst.

Ik was apetrots. We hadden dan ook een goed plan, hij had z’n beweging gehad en we hebben het bezoek geïnstrueerd. Ik kreeg van verschillende mensen ‘oh maar zo wil ik ook wel een hond, ik denk dat ik ook maar een herder neem, die luisteren zó goed’

Daar heb ik hartelijk om gelachen en het ze van harte afgeraden. Want tegelijkertijd kreeg ik het commentaar dat het wel saai was dat ze niet met hem mochten stoeien en spelen, en dat een hond niet was om alleen maar te liggen. Tja, als ik zo met mijn hond om zou gaan als zij met die van hen dan zou hij niet te houden zijn in huis. Een ontspoorde Maltezer is handzamer dan een ontspoorde herdershond denk ik dan.

En heus, we hebben een hoop te leren er ik wil hem echt met enige regelmaat bij de Chinees afleveren. Maar het harde werk levert wel wat op. En na zo’n cursus zie ik dat niet meer, dan wordt me keer op keeer verteld hoe druk hij wel niet is en dat hij nu wel zou moeten kunnen volgen. Ja dat kán hij ook. Alleen niet hier
Rumaroze

Heavy schreef:Probeer je zelfvertrouwen weer terug te krijgen want je ziet wel hoe snel hij op jou reageert met bijten enz :wink:
Is dat een goed ding? Ik zit daar juist enorm van te balen, dat ie me half aanvliegt op dat soort momenten
Rumaroze

Nanna schreef:
Rumaroze schreef: dan wordt me keer op keeer verteld hoe druk hij wel niet is en dat hij nu wel zou moeten kunnen volgen. Ja dat kán hij ook. Alleen niet hier
Wat kan het je schelen of hij wel of niet kan volgen. Dat zou me bitter weinig interesseren. Zie er eerst maar een fijne huishond van te te kneden (opvoeden) dan komt die kunstenmakerij (trainen) later wel.
Dat vind ik ook niet zo belangrijk. Op cursus krijgen we dit soort commentaar dus. Dat hij dat zou moeten kunnen, het was maar een voorbeeld. Hij leert graag nieuwe dingen, en ik vind die trucjes niet zo heel belangrijk maar ze aanleren is wel een leuke manier om samen bezig te zijn. Daar hebben we lol in. De functie van een high five is echt verwaarloosbaar, maar het is wel een fijne manier om kindjes toch even contact te laten maken en hij heeft er lol in.

Hoe ik er een fijne huishond van maak, dat is nou juist mijn vraag steeds. Niet hoe ik hem door een hoepeltje kan laten springen of hoe ik hem leer af gaan. Dat kost geen tijd en 0 moeite.
Rumaroze

Heavy schreef:
Rumaroze schreef:
Heavy schreef:Probeer je zelfvertrouwen weer terug te krijgen want je ziet wel hoe snel hij op jou reageert met bijten enz :wink:
Is dat een goed ding? Ik zit daar juist enorm van te balen, dat ie me half aanvliegt op dat soort momenten

Nee dat is niet goed :mrgreen:
Maar zie het als teken dat je wat aan jezelf moet doen en zoek het niet bij hem
Trek je niet teveel aan van wat ze zeggen over zijn drukke gedrag op zo'n veld
Ze vergelijken met andere rassen/ honden en dat is niet eerlijk
Oh zo bedoel je. Ja, en dat probeer ik dan ook heel bewust want hij gaat daar meteen mee aan de haal. Ben ik mezelf weer, doet hij ook weer normaal.
Rumaroze

Nanna schreef:
Rumaroze schreef:Ben ik mezelf weer, doet hij ook weer normaal.
Daar heb je je antwoord al. Je bent veel te gespannen op dat veld of hij het allemaal wel kan en goed doet. En uiteraard reageert hij daar weer op ;-)
Ik ben oprecht niet gespannen als we starten. Ik neem me gewoon voor contact te belonen en verder heb ik niet zoveel verwachtingen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rumaroze schreef:
Nanna schreef:
Rumaroze schreef:Ben ik mezelf weer, doet hij ook weer normaal.
Daar heb je je antwoord al. Je bent veel te gespannen op dat veld of hij het allemaal wel kan en goed doet. En uiteraard reageert hij daar weer op ;-)
Ik ben oprecht niet gespannen als we starten. Ik neem me gewoon voor contact te belonen en verder heb ik niet zoveel verwachtingen
Jij frustreert je door de opmerkingen, dat heeft je hond feilloos door. Laat je niet frustreren, dat helpt je niet eerder t tegenovergestelde. Doe dan wat jij denkt dat wel nodig is, discussies komen later wel (of niet)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Heavy schreef:
Rumaroze schreef:

Dat zouden ze helemaal niet moeten doen.
En ook dat hij het "volgen" nu zou moeten kunnen slaat nergens op.
De ene hond wel en de ander kan dat (nog) niet op zo'n veld als hij druk in de kop is.

Zelf blijven oefenen en die cursus laten voor wat het is, zeker omdat je niet krijgt aangereikt hoe je het wel zou kunnen doen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ranetje schreef:
Heavy schreef:
Rumaroze schreef:

Dat zouden ze helemaal niet moeten doen.
En ook dat hij het "volgen" nu zou moeten kunnen slaat nergens op.
De ene hond wel en de ander kan dat (nog) niet op zo'n veld als hij druk in de kop is.

Zelf blijven oefenen en die cursus laten voor wat het is, zeker omdat je niet krijgt aangereikt hoe je het wel zou kunnen doen.

inderdaad, mijn meisje is nu bijna 19 weken en kan echt nog niet volgen, ook overigens nog niet lopen aan een slappe lijn maar dat is mijn eigen schuld, haar broer doet dat super omdat het baasje veel consequenter is. Ik heb echt zoiets van ach, die vlieg voel ik amper en loop liever snel naar het uitlaatveldje zodat ze niks onderweg doet. Terug letten we er wel op maar dan ook nog niet in de vorm van dat ze moet lopen zonder trekken alleen ik heb de clicker bij me en als ze contact met mij zoekt is het click beloning. Volgen wil ik nog helemaal niet zo op straat in de uitlaat rondes, dat oefenen we apart op trainingsmomenten en vooral zonder veel afleiding.

dus goed dat je de cursus laat voor wat het is, jammer dat er nog zo cursus gegeven wordt.....
Rumaroze

Ik kwam even een update geven, want na alle ellende wil ik ook gewoon de leuke dingen delen.
Het gaat ontzettend goed. Gijs is nu 17 weken en ruim 15 kg, hij wordt groot!
Sinds 2 nachten slaapt hij alleen beneden in de bench, en ik weer boven in bed! Zonder 1 piepje. Ik ben blij dat we geduld hebben gehad, want hij loopt zelf z’n bench in en gaat lekker liggen. En s ochtends rond 7:00 wil hij er pas weer uit.

Het bijterige is er grotendeels af, hij is wel begonnen met wisselen wat voor een kleine opleving zorgde, maar lang niet zo extreem als het was. Hij vermaakt zich met z’n kong, we gaan elke dag lekker naar het bos om los te lopen en daar ziet hij veel andere honden en dat gaat goed. Ik krijg complimenten dat het zo’n leuk, open, goed luisterend hondje is. En dat is hij ook. Weinig angstig, zowel naar mensen als honden.

Ik vind het wel grappig dat mensen niet meer van hun fiets stappen met ‘oh wat schattig, een puppy’ maar dat de eerste ‘oh dat is een herder of niet’ reacties nu beginnen te komen.

Hij gaat lekker overal mee naartoe, even een half uurtje in het centrum zitten, mensen kijken, naar het park, op visite, zelfs naar een feestje. Zijn strategie is overal ongeveer hetzelfde: even kijken, mogelijk even kroelen met iemand en dan slapen naast mij.
Trekken aan de lijn doet hij doorgaans niet meer, alleen het blaffen naar andere honden wanneer aangelijnd vind ik lastig. En het alleen zijn is ook echt nog een ding. Daar gaan we mee aan de slag. Dat en de katten, die vertikken het om naar beneden te komen, en dat vind ik heel naar.

Maar met het alleen blijven, het blaffen en de katten gaan we met onze trainster aan de slag. Ik verwacht dat nu de hobbel van alleen slapen is genomen de stap naar even alleen blijven niet zo groot is.
Maar ik ben blij dat ik doorgezet heb, we hebben weer een beetje ons normale leven terug, we kunnen weer eens een serie kijken op de bank ipv alleen in de keuken zitten, en de theedoeken hangen ook alweer een paar dagen aan hun haakje ipv er steeds af getrokken te worden.

Ik ben blij met hem :)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Rumaroze schreef:en de theedoeken hangen ook alweer een paar dagen aan hun haakje ipv er steeds af getrokken te worden.
Dat scheelt ook al een stuk (en heel herkenbaar) :mrgreen: :LOL:

Het is altijd, bij elke pup, even zoeken naar de juiste knopjes.
Fijn dat het nu wat beter hanteerbaar wordt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”