Sterker nog ik denk dat hoe minder winst hoe beter objectief je kunt kijken. Want dan gaat het tenslotte enkel om waar ze terecht komen, meer niet.M@scha schreef:hearhear!Tineke schreef:Er is niets mis met het fokken van kruisingen, zeker niet als er vraag naar is en de fokker de gezondheid in de gaten houd en de nodige tests laat doen. In het geval van een ras waar SM in voor kan komen ,en die lijst is inmiddels langer dan enkel de Caveliertjes, Chihuahua en Dwergkees, zou ik daar dan zeker de test op SM bij laten doen want dat is een vreselijke aandoening.Sandra&co schreef:Wat is er precies mis met het fokken van een designerbreed, indien dit goed is gedaan? Even serieus. De ouderdieren zijn zelfs getest in Dagmar d'r geval. Is een designerbreed iets wezenlijks anders dan een modehondje zoals een Chihuahua of een Golden Retriever? Oh wacht, er mist natuurlijk een papiertje. En er wordt net zoveel geld voor gevraagd als voor een stamboomhondje. Is dat waar de schoen wringt? Want ik zie écht niet wat het probleem anders is.blacky schreef:tjeses wat een gedram hier. je eigen straatje schoonvegen bah.
Zelf een designer breed op de wereld zetten en dan zo te keer gaan. Nou dat kan ik echt serieus nemen.
Of dacht je dat, bij de voorouders van de hond, er spontaan een Havanezer of Chihuahua geboren werd? Zo, *poef* midden in een nest wolvenpups. Daar zaten ook héél wat tussenstapjes/kruisingen tussen en gelukkig dat mensen daar niet van hoefden te fronsen. Anders hadden jullie die hele hondjes niet eens gehad.
Verder gaat het gelul bij designer breeds ook nergens over en zijn ze wat dat betreft geen haar beter dan de door hun zo vaak verguisde rashonden fok.
Je praat een prijsverschil van honderden euro's op basis van een kleurtje niet recht met gezwets dat je dat wel moet doen om serieus genomen te worden, of dat er anders geen serieuze mensen op afkomen.
Die komen dus standaard niet af op die kleur waar je minder voor kan beuren ?
Dat is complete onzin en ik denk dat ik toch wel genoeg ervaring heb met plaatsen van honden om daar een mening over te hebben.
Alles staat of valt met goed kijken waar een hond geplaatst gaat worden en een hoog bedrag zal inderdaad mensen langer laten nadenken maar niet per definitie een leukere baas aantrekken.
Sterker nog ik ben in de stellige overtuiging dat het broodfok in de hand werkt.
Want als de bedoeling is om leuke makkelijke hondjes te fokken waar iedereen plezier van kan hebben en waar een grote markt voor is dan maak je die markt ontoegankelijk voor heel veel mensen als ze enorm duur zijn.
En dan springt de broodfok erop.
Tot zover dus de altruïstische motieven of zoals gezegd neem je opoe in de maling.
Haal de winst eraf en ik wil zien hoeveel mensen er nog zo b bezig zijn met de wereld bevolken met leuke hondjes waar vraag naar is.
Heel wat minder gok ik maar zo en enkel nog de echt bevlogen idealisten.
Is dat erg dat er winst wordt gemaakt, nee hoor helemaal n iet.
Het is enkel het gelul erom heen om het goed te praten wat ik idioot vind.
Je bent namelijk geen filantroop die enkel maar de wereld wil bevolken met schattige hondjes als je met droge ogen 2000 euro ,soms zelfs nog meer, voor een leuk kleurtje vraagt terwijl een nestgenoot voor minder dan de helft weggaat met een andere kleur.
Net zo'n leuk sociaal hondje enkel een ander vachtje.
Nee hoor je kunt het ervoor krijgen omdat er vraag naar is en daar is wat mij betreft niets mis mee , vraag en aanbod. Maar ik heb liever dat je dat gelul achterwege laat want ik koop een hond welke ik wil en welk binnen mijn financieel bereik ligt en meer niet.
en niet serieus genomen worden mág gewoon he!
je wil niet weten wat wij naar ons toe gesmeten kregen toen wij ons compleet geteste, verantwoorde nestje onder de adviesprijs verkocht. simpelweg omdat we daarmee (incl. alle eerste nest aanschaf én onbetaald verlof) goed uit de kosten kwamen én wij 700 euro simpelweg genoeg geld vonden voor een hond.
alles van "kan niet goed zijn" tot "je maakt de markt kapot voor de rest"
het zal allemaal wel. mijn pups hebben allemaal leuke baasjes gekregen die er goed en verantwoord mee omgingen (raar woord? niet in staffordland...)
ik betaal zelf maximaal 3 cijfers voor een hond, dus vraag ik het zelf ook niet.
daarna niet meer gefokt omdat ik geen hondjes op de wereld wil zetten die verplicht gecastreerd of een muilkorf om moeten. daar zag het er toen naar uit. Hetzelfde zouden al die fokkers moeten doen waar zoveel gezondheidsproblemen in het ras zitten. dan bestaat dat ras niet meer.. nou en? minder erg dan zieke hondjes op de wereld schoppen
Mijn boomernestje van een zwanger binnen gekomen opvangertje in het verleden ging voor kostprijs weg, ik meen 125 euro of zoiets.
Zes hondjes ,geen marktplaats aan te pas gekomen en geen een pup terug gekomen.
De vijf roemeentjes waar oa Arie van Thom bij zat idem dito.
Tegen gemaakte kosten geplaatst, en allemaal leuk terecht gekomen.
Het kan heus wel.
En nogmaals niks mis met winst maken maar het kan ook echt wel goed zonder.