Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hammetime schreef:Ben je doof?
Je wilt de waarheid niet horen? Jouw Benthe is flink ingeteeld op 1 specifieke hond, een werkhond pur sang. Fors verder ingeteeld dan mijn beide echte rashondjes (resp. 10,93% en 9,63% inteelt over ALLE bekende generaties, Benthe zit al hoger in slechts 5 generaties).
Je hebt een hond uit lijnen die gericht gefokt zijn op bepaald werk en dus op bepaald karakter. Een toch wel ander karakter dan de stamboom-Hollandse-herders. Jij hebt een ras uitgezocht mede op karakter (heel goed gedaan, zouden meer mensen moeten doen ipv alleen op uiterlijk), om vervolgens een heel ander soort hond met hetzelfde uiterlijk te kopen, omdat je je niet verdiept hebt in wat je eigenlijk precies kocht. Je bent alleen afgegaan op de naam. Is allemaal niet erg, maar als je daar op gewezen wordt, reageer je gepikeerd.
Je hebt er nu voor gekozen om toch voor haar te gaan. Ik twijfel ook niet aan je wil en motivatie om er een succes van te maken. Ik twijfel wel over of je dat gaat lukken als je de informatie en tips van kenners aan de kant duwt en je afsluit voor de waarheid, zoals je keer op keer lijkt te doen.
Ik hoop van harte, zowel voor jou als voor Benthe, dat je er een succes van weet te maken. Maar zelfs bij een makkelijk ras als het markiesje zie je dat, vooral onervaren eigenaren, rond het volwassen worden van hun hond er best even wat problemen kunnen ontstaan, terwijl het in de maanden ervoor zo goed ging. De gevolgen ervan zijn alleen wel een groot verschil tussen een klein, op vriendelijkheid gefokt gezelschapshondje of een op sterke buitdrift en harde beet gefokte werkherder. Dus ja, sorry dat we ons daar zorgen over maken en je niet bij voorbaat al een schouderklopje geven
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Cleva schreef:Een succes wordt het sowieso niet. Dan moet je een hond kopen die bij je past en aangezien hij de hond al twee maanden in huis heeft en nog niet weet tot welk "ras" de hond behoort laat staan ook maar iets over de afstamming weet lijkt me dat een gemiste boot.

Knappe fokker, die Leegstra. Superchic!
Mwah, je hebt van die uitzonderlijke mensen die intuïtief op de juiste manier op hun hond reageren. Zolang de hond nog niet een jaar of drie is, ga ik niet concluderen dat TS zo'n persoon is, maar zolang het nog niet uit de klauwen loopt, vind ik het te vroeg om te concluderen dat het niet anders kan dan geen succes worden. Ik geef toe dat de kans op succes wel heel minimaal lijkt en de kans dat het uitdraait op herplaatsen of inslapen erg groot lijkt. Maar vanwege die minimale kans dat TS succes van weet te maken, hou ik die optie toch nog open
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Cleva schreef:
Hammetime schreef:
Cleva schreef:
Hammetime schreef: Dank voor de info, maar ik kan er niet uit opmaken of Benthe nou een Hollander is of een Hollander x Mechelaar.
Je hebt een inteeltkruising.
Proficiat, he?
Kom je aandacht tekort?

Nee hoor, ik krijg er alleen een beetje kromme tenen van dat je hond zo ongeveer een kloon van Rocky is. Vier keer!
En dan ook nog een herhalingsnest. Je reinste broodfok.

Maar goed,

de papa van Benthe:
Bassie is een atletische reu met een schofthoogte van 67 cm. Bassie is, net als zijn vader Wibo en de nestbroer van zijn moeder Benta ( Van Leeuwens Spike), een zeer dominante reu met een “kort lontje”.
Bassie is een atletische reu met een schofthoogte van 67 cm. Bassie is, net als zijn vader Wibo en de nestbroer van zijn moeder Benta ( Van Leeuwens Spike), een zeer dominante reu met een “kort lontje”.
Bas is een harde reu met een krachtige volle beet en extreme bewakingsdrift. Een uitgesproken diensthond in zijn karakter, onverschrokken en onverstoorbaar stabiel. Bas heeft inmiddels aangetoond dat hij deze eigenschappen op diverse teven vererft.
Bassie is kort op lijn teruggefokt op Van Leeuwens Rocky, mijn oude diensthond, die in veel bloedlijnen van werkende Hollanders terug komt en de basis vormt van onze bloedlijn.
En dat moet jij gaan doen?

Mama is net zo verwant.

Het moet gezegd worden, het is wel een mooie hond.
Nou maar hopen dat hij smetteloos van gezondheid is/was.

Afbeelding
Cleva schreef:Een succes wordt het sowieso niet. Dan moet je een hond kopen die bij je past en aangezien hij de hond al twee maanden in huis heeft en nog niet weet tot welk "ras" de hond behoort laat staan ook maar iets over de afstamming weet lijkt me dat een gemiste boot.

Cleva, 2 maanden geleden schreef je nog dat de lijnen niet uitmaken.

Cleva schreef:Ach, dat genuil over lijnen.
Elke hollandse herder is hetzelfde voor iemand voor het eerst een pup heeft.
Al die "lijnen" gaan twee generaties geleden naadloos in elkaar over.

Een hond is gewoon een individu.
@Hammertime, de discussie over Hollander/mechelaar verbaasd mij aangezien de afstamming in het begin van dit topic toch al duidelijk was
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Knip je de rest er even bij?
Ik zei dat het op die leeftijd nog niet uitmaakt.

En inderdaad, ik had er geen rekening mee gehouden dat het zware inteelt was. Dat maakt natuurlijk wel uit.
Zie dat ik in de gauwigheid een bedoelde quote nog vergeten was. Sorry.

De mensen die al waarschuwden wisten dat het om inteelt ging.
Weet even niet of het hier aangegeven is of elders, maar helaas is inteelt binnen het open stamboek van de africhting (geen FCI) een nog groter probleem dan binnen het gesloten FCI stamboek. Ik heb in het verleden al uitspraken gehoord als “als ik 4x vader-dochter doe heb ik de vader terug” :boos:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Cleva schreef:Knip je de rest er even bij?
Ik zei dat het op die leeftijd nog niet uitmaakt.

En inderdaad, ik had er geen rekening mee gehouden dat het zware inteelt was. Dat maakt natuurlijk wel uit.
Maar dat zei ik al op pagina 7, toegegeven was mss een lang verhaal, maar het stond daar duidekijk:
Alleen al in Bassie, de vader van jouw Benthe, komt Rocky 3x voor waarvan 1 vader dochter combinatie. In haar moeder Cindy komt Rocky ook nog een keer voor. 
Vandaar dat ik zei dat dit echt anders dan "normale" HH waren.
Gr. Aniek

Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Is vader/dochter combinatie echt normaal in de herderwereld?
Ik kan het echt niet geloven.
Van 1 keer help je echt geen ras om zeep maar iedereen die niet zijn kop mijlenver in het zand heeft gestoken weet toch dat inteelt een keer fout gaat. Het is geen kwestie van of maar van wanneer.

Kunnen we niet gewoon terug naar de basis? Namelijk dat diversiteit de gezondste basis is van ieder soort. Dat werkt zelfs zo bij vegetatie.
Wat een onnozelheid toch.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Hammetime »

Foei en af!
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

Hammetime schreef:

Foei en af!
Als "Foei en af!" bij Benthe niet langdurig lukt, geef ik je bij Cleva weinig kans.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Bonnie F schreef:Is vader/dochter combinatie echt normaal in de herderwereld?
Van 1 keer help je echt geen ras om zeep maar iedereen die niet zijn kop mijlenver in het zand heeft gestoken weet toch dat inteelt een keer fout gaat. Het is geen kwestie van of maar van wanneer.

Kunnen we niet gewoon terug naar de basis? Namelijk dat diversiteit de gezondste basis is van ieder soort. Dat werkt zelfs zo bij vegetatie.
Helaas in de stamboomloze fok in Nederland (en waar toegestaan in het buitenland im de stamboomfok) wel.

Was 14 dagen terug nog op een vereniging waar een reu liep uit halfbroer X halfzus over vaders kant waarvan de moeders ook nest zussen waren
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik snap dat niet iedereen de hele biologische ins en outs van erfelijkheid snapt.

En dat is prima.

Maar ik mag toch hopen dat ongeveer iedereen in Nederland voldoende basiskennis heeft om te weten dat inteelt uiteindelijk verhoging van risico op problemen met zich meebrengt??

Gewoon in het algemeen, nog los van deze specifieke stamboom van Benthe.
Laatst gewijzigd door Habibi op 11 okt 2019 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

Habibi schreef:Ik snap dat niet iedereen de hele biologische ins en outs van erfelijkheid snapt.

En dat is prima.

Maar ik mag toch hopen dat ongeveer iedereen in Nederweert voldoende basiskennis heeft om te weten dat inteelt uiteindelijk verhoging van risico op problemen met zich meebrengt??

Gewoon in het algemeen, nog los van deze specifieke stamboom van Benthe.
Kijk, het is mijn eerste hond en aangezien de fokker ook een hond uit hetzelfde nest heeft dacht ik dat het wel goed zit. Als beginnend hondenbezitter weet je niet van de hoed en de rand.

Dat er hier zogenaamde hondenliefhebbers zich zitten te vernachelen om mijn situatie wijt ik ook aan inteelt.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Nederweert moet uiteraard Nederland zijn.
Stomme autocorrect.

@Hammertime actie reactie.
Ik ben het met je eens dat mensen onprettig en op de man op jou reageren.
Maar dat doe je zelf minstens net zo hard. Zo niet harder.

Overigens hoop ik nog steeds dat je er gewoon een leuke hond aan krijgt.
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

crutz schreef:
Bonnie F schreef:Is vader/dochter combinatie echt normaal in de herderwereld?

Helaas in de stamboomloze fok in Nederland (en waar toegestaan in het buitenland im de stamboomfok) wel.

Was 14 dagen terug nog op een vereniging waar een reu liep uit halfbroer X halfzus over vaders kant waarvan de moeders ook nest zussen waren
Als ik dit tevoren had geweten zou ik Benthe niet gekocht hebben. Maar goed, ik heb haar nu al en vooralsnog geeft ze geen aanleiding om haar weg te doen of in te laten slapen. Mocht ze zich toch tot probleemhond ontwikkelen dan zal ik daar zeker melding van maken en verhaal halen.

Dus, voor de dramaqueens alhier: pak de popcorn er maar vast bij!
Hammetime
Zeer actief

Habibi schreef: @Hammertime actie reactie.
Ik ben het met je eens dat mensen onprettig en op de man op jou reageren.
Maar dat doe je zelf minstens net zo hard. Zo niet harder.
Lees maar terug wie er begon en het is Hammetime zonder 'r'.
Habibi schreef:Overigens hoop ik nog steeds dat je er gewoon een leuke hond aan krijgt.
Sommige gebruikers zeggen nu al dat Benthe herplaatst of geëuthanaseerd zal worden. Zou jij daar vriendelijk en begripvol op reageren als ze dat zeggen over jouw pup? Bovendien worden eigenaar en pup steeds als inwisselbare begrippen gehanteerd en worden beide geschoffeerd. En niemand hier kent mij.
Hammetime
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Dus ja, sorry dat we ons daar zorgen over maken en je niet bij voorbaat al een schouderklopje geven
O dacht je dat ik een schouderklopje van je wilde? Met een hond uit mijn lijn zou ik maar oppassen, straks klop ik misschien terug.

En doe niet zo hypocriet, iemand die zich zorgen baart spuit geen venijn.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Hammetime schreef:
Fotogravinnetje schreef:Dus ja, sorry dat we ons daar zorgen over maken en je niet bij voorbaat al een schouderklopje geven
O dacht je dat ik een schouderklopje van je wilde? Met een hond uit mijn lijn zou ik maar oppassen, straks klop ik misschien terug.

En doe niet zo hypocriet, iemand die zich zorgen baart spuit geen venijn.
Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Venijn zit er bij mij niet bij, maar blijkbaar wens je het zo te lezen. Dat ligt dan toch echt aan je eigen interpretatie. En ik denk dat het daar in het begin is mis gegaan, waardoor jij zegt dat de anderen begonnen zijn, terwijl die anderen naar jou wijzen. Probeer eens het begin terug te lezen zonder vooringenomenheid (ja, lastig, dat weet ik). Dan zie je dat jij onnodig snel aan het steigeren gegaan bent
Hammetime
Zeer actief

Boutje schreef:Hammetime, (lapsus naar Hammertime drong zich ook bij mij op ;-) en zou niet geheel ontoepasselijk zijn gezien het verloop van dit topic) ik hoop dat het allemaal lukt, maar ik volg dit niet meer. Ik word er doodmoe van.
Ik heb, net als vele anderen, diverse tips gegeven oa rond mentale uitdaging. Echt 0,0 reactie. En ik krijg ook niet de indruk dat het alleen ene kwestie van niet reageren is, maar wel van niet proberen, geen tijd maken, het niet in orde vinden, niet open staan voor etc.
Je grief komen halen over onheuse bejegeningen, dat kan weer wel.
En dit post ik nog wel even, misschien is het net voldoende om toch even dit topic te herlezen en dan de negativiteit langs je ta laten gaan en je te focussen op de wel bruikbare en positieve tips.
Succes verder.
Moet je vooral zelf een bericht vol negativiteit en aannames posten. Wat jij allemaal concludeert uit het uitblijven van een reactie doet me vermoeden dat je nogal een controll freak bent. Maar ik ben blij dat je niet meer reageert, ik hoop dat Cleva en Fotogravinnetje hetzelfde doen. Dan wordt het hier meteen al stukken gezelliger.
Hammetime
Zeer actief

Nanna schreef:
Hammetime schreef: Kijk, het is mijn eerste hond en aangezien de fokker ook een hond uit hetzelfde nest heeft dacht ik dat het wel goed zit. Als beginnend hondenbezitter weet je niet van de hoed en de rand.

Dat er hier zogenaamde hondenliefhebbers zich zitten te vernachelen om mijn situatie wijt ik ook aan inteelt.
Twee kijven, twee schuld.
Hammetime had de stamboom moeten bekijken en dan concluderen dat zoveel inteelt niet goed kan zijn. Alhoewel het ook wèl goed kan gaan, zie mijn teckelvoorbeeld. En alleen maar een 'de fokker heeft er ook eentje dus het zal wel goed zijn' zal je geen tweede keer gebeuren. Dat is echt te weinig 'voorwerk'.
Fokker had Hammetime beter moeten voorlichten over de achtergrond van deze hond. Maar ik heb het idee dat fokkers van dit type hond dat wel vaker doen. Is die opvreter een jaar weg en daarna krijgen ze hem vanzelf terug en kan de africhting een aanvang nemen. :roll:
Ook jij kent de fokker niet, maar je doet wel forse uitspraken!
Nanna schreef:Ik zou te trots zijn om me dat te laten gebeuren. Ga in jezusnaam eindelijk eens aan de slag met alle bruikbare tips die je hier krijgt ipv alleen maar van je af te blaffen.
Wie zegt dat ik dat niet doe? En afblaffen? Ik ben geen hond hoor, snuit dicht en foei!
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Als jij Benthe behandelt zoals je forumleden behandelt is het geen wonder dat ze niet naar je luistert....
Ook met honden heb je een dialoog en kan niet alles zoals jij dat bedacht had... Soms moet je je gewoon aan elkaar aanpassen...

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

26 Sep 2019 11:41
Nevache schreef:In mijn werk heb ik geleerd dat als ik te hard moet gaan lopen trekken aan degene die zegt in beweging te willen komen, het tijd is om zelf achterover te gaan leunen.
Volgens mij is dat moment hier wel gekomen: iedereen loopt in allerlei vormen energie te pompen in Hammetime, die dit grotendeels van zich af werpt.
Prima.
Ik leun wel achterover.
In reactie op Boutje
Hammetime schreef: .....
Maar ik ben blij dat je niet meer reageert, ik hoop dat Cleva en Fotogravinnetje hetzelfde doen. Dan wordt het hier meteen al stukken gezelliger.
Nog even en je hebt iedereen weggegejaagd uit je topic en kunt alleen jezelf nog quoten.
De vraag is of het daar meteen al stukken gezelliger van wordt.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Wat het commentaar op de bloedlijnen van Benthe bijdraagt aan de vraag van TS, ontgaat me.
De hond werd in de eerste pagina's al herkent en mensen als @Crutz, @Budkes en @Rocco (zo effe uit m'n hoofd), die directe ervaring met rechtstreekse familie hebben, waarschuwden TS terecht voor het kaliber hond en kwamen met suggesties over wat wijsheid was in deze.
Volgens mij snapt TS ondertussen echt wel wat hij in huis heeft.
Het is z'n eerste hond, dus hij zal zeker nog wel tegen het een en ander aanlopen.
Maar dat gebeurd ook bij je tiende hond.
Wiel
Soeb88
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Biet schreef: Maar dat gebeurd ook bij je tiende hond.
Echt??? Joh, das toch onmogelijk? Je 10e hond moet wel perfect opgevoed zijn hoor, dan maken bloedlijnen niks meer uit.
Hammetime
Zeer actief

Biet schreef: Volgens mij snapt TS ondertussen echt wel wat hij in huis heeft.
Een klein wondertje? ;)
Hammetime
Zeer actief

Nevache schreef:26 Sep 2019 11:41
Nevache schreef:In mijn werk heb ik geleerd dat als ik te hard moet gaan lopen trekken aan degene die zegt in beweging te willen komen, het tijd is om zelf achterover te gaan leunen.
Volgens mij is dat moment hier wel gekomen: iedereen loopt in allerlei vormen energie te pompen in Hammetime, die dit grotendeels van zich af werpt.
Prima.
Ik leun wel achterover.
In reactie op Boutje
Hammetime schreef: .....
Maar ik ben blij dat je niet meer reageert, ik hoop dat Cleva en Fotogravinnetje hetzelfde doen. Dan wordt het hier meteen al stukken gezelliger.
Nog even en je hebt iedereen weggegejaagd uit je topic en kunt alleen jezelf nog quoten.
De vraag is of het daar meteen al stukken gezelliger van wordt.
Als gewoon achterover leunen al teveel gevraagd is?
Hammetime
Zeer actief

fes/lou schreef:Als jij Benthe behandelt zoals je forumleden behandelt is het geen wonder dat ze niet naar je luistert....
Ook met honden heb je een dialoog en kan niet alles zoals jij dat bedacht had... Soms moet je je gewoon aan elkaar aanpassen...
Gelukkig is Benthe niet vals dus is een dergelijke behandeling niet nodig. Valse honden moet je kort houden en als dat geen soelaas biedt laten inslapen.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Je voelt je hier echt thuis he... :)

Hammetime
Zeer actief

fes/lou schreef:Je voelt je hier echt thuis he... :)
Volgens mij ben je een beetje autistisch. ;)
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Nee hoor... Valt best mee... Ik heb gewoon nog niet vaak meegemaakt dat iemand zijn eerste hond had, om hulp vroeg en vervolgens iedereen schoffeert die wil helpen. Vervolgens belooft weg te gaan, dat niet doet en bot en eigenwijs blijft..... Ik vind dat echt heel bijzonder gedrag...

Hammetime
Zeer actief

Friesefransman postte nochtans een link, misschien ben je bovendien kippig?
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Nee, en ook al zou ik dat zijn, dan gedraag jij je nog steeds als een eigenwijze botte hork op dit forum. Ik wens Benthe alle goeds toe, die kan er ook niks aan doen...

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”