Je wilt de waarheid niet horen? Jouw Benthe is flink ingeteeld op 1 specifieke hond, een werkhond pur sang. Fors verder ingeteeld dan mijn beide echte rashondjes (resp. 10,93% en 9,63% inteelt over ALLE bekende generaties, Benthe zit al hoger in slechts 5 generaties).Hammetime schreef:Ben je doof?
Je hebt een hond uit lijnen die gericht gefokt zijn op bepaald werk en dus op bepaald karakter. Een toch wel ander karakter dan de stamboom-Hollandse-herders. Jij hebt een ras uitgezocht mede op karakter (heel goed gedaan, zouden meer mensen moeten doen ipv alleen op uiterlijk), om vervolgens een heel ander soort hond met hetzelfde uiterlijk te kopen, omdat je je niet verdiept hebt in wat je eigenlijk precies kocht. Je bent alleen afgegaan op de naam. Is allemaal niet erg, maar als je daar op gewezen wordt, reageer je gepikeerd.
Je hebt er nu voor gekozen om toch voor haar te gaan. Ik twijfel ook niet aan je wil en motivatie om er een succes van te maken. Ik twijfel wel over of je dat gaat lukken als je de informatie en tips van kenners aan de kant duwt en je afsluit voor de waarheid, zoals je keer op keer lijkt te doen.
Ik hoop van harte, zowel voor jou als voor Benthe, dat je er een succes van weet te maken. Maar zelfs bij een makkelijk ras als het markiesje zie je dat, vooral onervaren eigenaren, rond het volwassen worden van hun hond er best even wat problemen kunnen ontstaan, terwijl het in de maanden ervoor zo goed ging. De gevolgen ervan zijn alleen wel een groot verschil tussen een klein, op vriendelijkheid gefokt gezelschapshondje of een op sterke buitdrift en harde beet gefokte werkherder. Dus ja, sorry dat we ons daar zorgen over maken en je niet bij voorbaat al een schouderklopje geven