Tijd voor een update!
Alles wat goed ging gaat nog steeds heel goed, Tika is een supervrolijk en heel sociaal hondje, ze kan echt met alle honden overweg, ze speelt - voor zover dat kan aan de lijn - met alles wat wil spelen, is lief tegen puppies en beleefd tegen ouwe hondjes, draait weg van honden die geen contact willen en gaat vrijwel zelden mee met Toto als hij een hond niet leuk vindt. Gisteren liep ik bijvoorbeeld in het kleine parkje met het stel aangelijnd en er kwamen opeens twee forse staffords op ons afstormen. Ik moet zeggen dat ik het bijna in mijn broek deed, hier in de buurt is een hond in zijn eigen tuin door 2 staffords doodgebeten, en dat schoot wel even door me heen. Toto was aan het grommen en grauwen en ik stond eigenlijk heel dommig te twijfelen of ik hem nu los moest laten of niet tot ik me realiseerde dat er helemaal niks aan de hand was. De een was alweer doorgelopen en de ander stond gewoon kennis te maken met Tika, die zich echt niks aantrok van Toto's gedoe of van mijn lichte paniek. De baas in kwestie was tevergeefs aan het roepen dus ik heb die hond dan maar vriendelijk toegesproken en hem even bij zijn tuig gepakt zodat die baas hem kon overnemen. "Ze doen niks hoor", zei ze, en dat zag ik ook wel, maar ja dat weet ik niet van tevoren, dat is toch wel een beetje een punt.
Tika lijkt in dat opzicht een beetje op Jack; die kon ook met alle honden opschieten en liet zich ook bijna nooit van de wijs brengen als Lilo stond te krijsen dat een hond eng was. Echt heel fijn vind ik dat.
Naar mensen toe is ze buiten heel nieuwsgierig, wil eigenlijk ook - net als met honden - met iedereen even kennis maken. Van de week stond ik even te praten met een vreemde mevrouw en daar sprong ze tegenop.

Want misschien kwamen er wel koekies ofzo. Met visite in huis is ze nog wel wat afstandelijk, en moet in eerste instantie toch wel wat blaffen. Zit iedereen op de bank, dan is het geen probleem meer en gaat ze ook rustig op die zelfde bank liggen.
Haar jachtinstinct is wel een dingetje, ze wil vooral constant achter vogels aan en als ze de kans kreeg lag ze om de haverklap in de sloot om achter eenden en meerkoeten en zwanen aan te gaan. Ze is gelukkig - zoals hoort bij een podenco - ook kneitersnel weer afgeleid, dus "TIKA KIJK ES KOEKIES!" is vaak weer voldoende om hele zwermen vogels te vergeten, want vreten is het belangrijkste op de hele wereld.
Vreten van straat is dan ook nog steeds een ding. Ik heb wel geklaagd over Toto die hondenpoep vreet, maar Tika vreet alles. Ik heb haar inmiddels wel zover dat ze geen eikels of hazelnoten met schil en al meer hap-slik-weg naar binnen werkt, bij dingen die oneetbaar of minder lekker zijn dan een frolicje spuugt ze het keurig uit als ik LOS! zeg. Bij effe snel een hap stront werkt dat niet, maar ze kotst nooit en ze heeft mooie poep dus nou ja, daar valt mee te leven.
Ze is nog steeds niet 100% zindelijk. Poepen doet ze inmiddels wel altijd buiten, maar 's nachts of 's ochtends vroeg wordt er nog wel eens binnen geplast. Dat komt ook vaak omdat ze tijdens het laatste rondje zo bezig is met luchtjes en katten en eenden en OH DAAR LOOPT EEN EGEL! en KIJK EEN PAD! dat ze veel te hyperdepieper is om te denken aan plassen. Langer lopen heb ik geprobeerd, maar ze wordt alleen nog maar meer getriggerd door alles wat er in het donker rondloopt. Ik hoop dat ze op enig moment gaat markeren in plaats van alleen 1 jonge-teefjes-plas doen, en dan lost dat zich wel op.
En tenslotte het aaien. Ik doe er niks aan, ik train niks, ik vraag niks, ik probeer niks, ze heeft nog steeds een lijntje aan haar halsband waaraan ik haar kan pakken om te wisselen met de uitlaatlijn, en ik vind eigenlijk dat er wel vooruitgang in zit. Lijntje aan de halsband had ik al 2 keer korter geknipt en nu verwisseld voor een heel klein stukje kattenlijn. Ik zou haar binnen de gevestigde routine van jas en schoenen aan - koekie - aanlijnen nu denk ik ook wel direct kunnen aanlijnen, maar ik vind het wel prettig om dat met hele kleine stapjes en een compleet ontspannen hond te blijven doen, dus ik hou dat lijntje er nog effe in. Ze vindt het helemaal prima als ik vlak onder haar kop rustig dat lijntje pak, ze staat dan ook als een gek te kwispelen want we gaan wandelen!
Als ik op de bank zit met Toto naast me en zij daar weer naast, kan ik nu achter haar oren kriebelen. En als ik dan stop, reikt ze soms haar koppie in mijn richting, veilig over Toto's grote lijf heen, want ze vindt dat toch niet onprettig. En het is heel schattig hoe ze steeds meer mij aan komt porren om mee te spelen, want trekspelletjes met Toto EN mij zijn superleuk. En we doen nu zo af en toe neuzenBOEM. Dan botsen we onze neuzen tegen elkaar. En dan loopt ze effe weg en komt ze terug voor nog een keer.
Ik kan het exacte moment niet aanwijzen, maar op enig moment heeft ze besloten dat ze me niet meer stom vindt, en toch wel een beetje leuk vindt. Ik mot nog steeds mijn klauwen thuis houden want ze wil echt nog niet dat ik haar over haar lijf aai, maar ik zie nu eindelijk iets van dat ze wel blij is als ik 's ochtends beneden kom of als ik thuis kom als ik ben weg geweest.
Dus, al met al, goeie berichten. Ik ga gewoon verder op dezelfde weg, en we zien wel.