Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Elly in de illegale hondenhandel

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Elly in de illegale hondenhandel

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik had mijn bericht nog aangepast. Sorry.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Frootje schreef:
Chihuahua-paws schreef:De asiels zitten vol.
Nou, volgens mij niet met leuke kruisinkjes. Ik heb daar ook gekeken toen ik me ging oriënteren. Alles wat leuk en probleemloos was, was al weg voordat je met je ogen kon knipperen. Ik zag vooral honden met een rugzakje, honden die nooit alleen konden zijn, honden die niet met katten konden... Ik wilde gewoon een probleemloos klein hondje en ik denk dat veel mensen dat willen. Dan komen veel honden waarmee de asielen volzitten niet echt in aanmerking.

Op Marktplaats vind ik het wel enigszins lastig om het kaf van het koren te scheiden. Kan me voorstellen dat dat voor anderen, zeker voor mensen voor wie het misschien de eerste hond is, ook wel zo is. Echte broodfokkers pik je er zo tussenuit, maar die gaan ook steeds slinkser te werk. Ik zou Marktplaats best overwegen om een hondje van te kopen, maar het blijft wel uitkijken.

Ik heb dat ook hoor. En durfde ook niet op marktplaats.
Ik begrijp dat dus echt wel.
Maar als je zo nodig een rashond wilt dan kun je op zijn minst je best doen om niet bij de broodfok uit te komen. En ja daar zit vaak een ander prijskaartje aan. Verder zijn er pagina's genoeg waar herplaatsers worden aangeboden. En nee het is idd niet altijd makkelijk.

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Sandra&co schreef:
Chihuahua-paws schreef:
Sandra&co schreef:Je moet ze alternatieven geven. Je kunt wel zoveel wetjes gaan maken als je wil, denk je dat mensen zich eraan houden? Zorg dat er voldoende leuke, gezonde kruisinkjes zijn om uit te kiezen. Dan ondervang je al een hoop.
De asiels zitten vol.
Marktplaats staat ook vol met leuke xjes en niet alleen broodfok.

En toch blijft men kopen. Soms zelfs thuisbezorgen.

Men interesseert het dus geen reet.
Dat de asiels volzitten is toch echt een flauwekul argument. Ik zie hoógstzelden een hond zitten die ik interessant vind. Ik hoef namelijk geen herder en Izzy is m'n laatste klapkaak. Een hond uit een buitenlands asiel (dan heb ik het niet per se over België of Duitsland natuurlijk) hoef ik ook absoluut niet meer.

En júist, "Marktplaats staat ook vol met leuke xjes en niet alleen broodfok". Elk van die huiskamerkruisinkjes neemt de plek in van een pup uit de broodfok. Dat is dus wat ik zeg. Er mogen er wel meer van zijn.
En al zou ik een herder willen die krijg ik niet want africhting enzo... zorg eerst eens idd voor leuke makkelijke hondjes, waarbij je echt niet zo weg hoeft te geven maar bepaalde regels zijn ook weer overdreven. Als ik een huishondje wil haal ik die ook van mp. Niet bij een asiel waarbij ik discussie moet gaan voeren over mijn sport, mijn manier van honden houden etc. Je vertrouwt me maar of niet. Ik heb niks te verbergen dus je komt maar kijken. Op mijn fb is bijna 10 jaar honden te zien hoe en wat ik er mee doe en hoe ik er mee omga.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chihuahua-paws
Zeer actief

alinelaila schreef:
malinois schreef: En al zou ik een herder willen die krijg ik niet want africhting enzo... zorg eerst eens idd voor leuke makkelijke hondjes, waarbij je echt niet zo weg hoeft te geven maar bepaalde regels zijn ook weer overdreven. Als ik een huishondje wil haal ik die ook van mp. Niet bij een asiel waarbij ik discussie moet gaan voeren over mijn sport, mijn manier van honden houden etc. Je vertrouwt me maar of niet. Ik heb niks te verbergen dus je komt maar kijken. Op mijn fb is bijna 10 jaar honden te zien hoe en wat ik er mee doe en hoe ik er mee omga.
Niet zo blijven hangen in het verleden. Dat dat ooit gebeurt is bij jou wil niet zeggen dat het nog steeds zo is. Daarnaast is het ene asiel het andere niet. Ik zie vaak zat asiel-herders voorbij komen die juist de sport of africhting in moeten. Sterker nog, wij hebben er nu een zitten waar we juist zo'n plek voor zoeken. Hij is inmiddels besproken, maar dat was niet gemakkelijk. Had jij voor die hond gereageerd had ik hem zonder twijfel aan je meegegeven.

Chihuahua-paws schreef: Verder zijn er pagina's genoeg waar herplaatsers worden aangeboden.
Vind ik niet. Ik heb een tijd lang serieus gezocht naar een herplaatser. Dit moest er een zijn die met mijn reu en met katten overweg zou kunnen, af en toe een paar uur alleen kon zijn en ik wil geen hond uit het middellandse zee gebied. Dan blijft er echt niks over hoor.
Marktplaats kijk ik al helemaal niet meer, daar zag ik alleen nog maar tientallen broodfokkers en stichtingshondjes.

De hondjes die veelal bij broodfokkers gekocht worden tegenwoordig zijn de huidige designer breeds. Franse bull, chihuahua, pomeranian en noem maar op. Daar is in de broodfok industrie echt een markt voor. Verdienen ze goud geld aan want ze vangen daar rustig 800 tot 900 voor een chihuahua. Voor een paar honderd euro meer heb je een Chi van een goede fokker en voor een heel stuk minder heb je een volwassen exemplaar. Wat mensen kunnen weten als ze zich een beetje verdiepen. Ik zit op meerdere pagina's waar regelmatige leuke herplaatsers worden aangeboden. Met een goede omschrijving.
Een herplaatser moet je natuurlijk maar willen en wij zelf wilde ook pups en dus kwamen bij fokkers uit.
Mensen die in dit topic reageren die komen natuurlijk niet uit bij de broodfok. Maar veel mensen kopen er toch nog hun pup. En die beweren dan natuurlijk dat ze het niet wisten. Grappig is dat ze de pagina's wel weten te vinden als ze hun beklag komen doen. Als bulletje ziek is. Waarom doen ze die moeite niet vooraf? Omdat ze dan gewoon snel hun hondje willen en liefst zo goedkoop mogelijk. Al betalen ze nog graag flink een som geld aan zo'n mallefiede handelaar. Hoe lekker is het als je met een krijsend kind thuis zit omdat fikkie is dood gegaan dat je meteen een nieuwe kan halen? Of als je besluit dat dit ras het moet worden maar je net niet genoeg geld op je rekening hebt en eigenlijk net nu vakantie hebt en dus nu "tijd hebt" dus moet de pup nu komen en marktplaats eerste hit zijn toch zulke schattige pups. Waarom niet eerst kijken of dat wel pluis is? Mensen willen het niet weten ze willen die pup en wel nu meteen.

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

alinelaila schreef: Niet zo blijven hangen in het verleden.
Haha, nou. Ik ben ooit afgewezen voor een kitten.
Nooit van m'n leven dat ik nog denk "oh, laat ik daar eens even voor bij de plaatselijke stichting kijken".
Of nog steeds dezelfde kuttekop de email beantwoordt interesseert me niks.
Stop ze in je hol, jongens. Ik haal er wel gratis één van de boerderij.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

ellen en de birmanen schreef:

jonge mensen mogen dan 23 uur van de 24 uur per dag op hun telefoon zitten maar informatie opzoeken over fokkers en honden kunnen de meeste niet. dat kunnen ze pas als ze bij een broodfokker een pup hebben gekocht en die ziek blijkt te zijn.
daarbij herhalen kan nooit kwaad :wink:

Dit stoort me zó erg! Achteraf weten ze álles. Waarom niet die tien minuten gepakt om dat onderzoekje tevoren te doen. Als iemand daar een oplossing voor heeft?

Maar goed, voor iedere koper is een klant en ik moet wel toegeven dat heel veel van die broodfokklanten van mij geen hond zouden krijgen, dus wat moeten die dan? Ze willen toch een hond...
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Chihuahua-paws schreef:
Sandra&co schreef:Je moet ze alternatieven geven. Je kunt wel zoveel wetjes gaan maken als je wil, denk je dat mensen zich eraan houden? Zorg dat er voldoende leuke, gezonde kruisinkjes zijn om uit te kiezen. Dan ondervang je al een hoop.
De asiels zitten vol.
Marktplaats staat ook vol met leuke xjes en niet alleen broodfok.

En toch blijft men kopen. Soms zelfs thuisbezorgen. Vooral de designer breeds. Dus misschien zouden ze ook eens moeten kijken of ze het voor fokkers mogelijk kunnen maken om de kosten wat lager te houden zodat de rashondjes betaalbaar blijven voor iedereen. Want denk wel dat het gros gewoon een "ras" hondje wil alleen er niet hoofdprijs voor wil betalen en zeg nou zelf dat is natuurlijk ook aantrekkelijk. Een pup vN een ras die bij een fokker 1500 kost en waar je weken op moet wachten. Kun je vanavond nog gaan halen voor de helft en soms zelfs minder dan dat.

Men interesseert het dus geen reet.
Soms gaat het geeneens om de prijs, want als je 500 euro minder vraagt voor je pup dan andere fokkers voor hun pup van hetzelfde ras, vertrouwen mensen het weer niet. Want waarom ben je zoveel goedkoper dan de andere fokker.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
dagmar88
Zeer actief

alinelaila schreef: Snap ik wel hoor. Maar ik vind het zonde om dan alles over een kam te scheren of je te baseren op 1 ervaring in het verleden. Of dat nou een fokker, een stichting of een asiel is.

En laten we wel wezen, de wereld van de stichtingen is ook een hele bijzondere met hele bijzondere mensen :schrik:
Ja, dat is een forum, je eigen ervaringen delen.
:denken: Waar zou je je anders op moeten baseren? "Van horen zeggen"? Of gewoon je mond houden?
Chihuahua-paws
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zeg juist de rashondenfok gedag als ik meer dan 1000 euro moet gaan aftikken voor een hond.
Dat doe ik echt niet.
Dan komen de stichtinghonden of herplaatsers vanzelf in beeld.
Maar dat is een persoonlijke keuze. Een prima keuze.
Maar het ging volgens mij over de broodfok.

En dan kun je hele leuke kruising nestjes hebben. De mensen die vaak bij broodfok uitkomen willen vaak specifiek een ras. Maar die willen er niet de hoofdprijs voor betalen en ook niet op een wachtlijst.

Maar als je een I phone wil dan krijg je die ook niet voor de prijs van een huawei.

Er is vraag naar dat soort hondjes en daar maken ze gretig misbruik van. En de mensen die daar zo'n designer hondje haald is niet eens geintresseerd is een gezond leuk mixje. Of herplaatser. En hoe de ouderdieren het hebben dat is voor hun totaal niet belangrijk schijnbaar.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 06 okt 2019 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Chihuahua-paws
Zeer actief

Deze was beetje dubbel

Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Dat is géén winst! Stamboompups zijn duur, want er moet een stamboom besteld worden, dat kost héul véul, er moet gechipt en geënt worden (als ze naar het buitenland gaan maar liefst 3x enten zelfs(!!!!!)), dat kost ook héul véul. En oh, als de pups naar het buitenland verhuizen, moeten ze 7 weken éxtra voer krijgen. Oh en dan nog de kosten van het rijden naar het vliegveld. En de dekreu uit Oezbekistan kostte ook heel duur, want er wordt natuurlijk een hele autorit + hotelletjes tegenaan gegooid. Moet allemaal doorberekend worden, uiteraard.

Dus op het eind van de rekening kósten stamboompuppies alleen maar geld. Maar ze worden wel gefokt uit liefde voor het ras.

Of zoiets, haha. Dat is wat veel stamboomfokkers met droge ogen nog steeds durven zeggen toch? Ook als de pups 2000,- per stuk kosten. Dat ze er wat op overhouden wil niemand toegeven.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik vind eigenlijk dat fokkers best wat over mogen houden aan hun nesten. Vaak werken ze idd minder en hebben daardoor dus ook minder inkomsten.
Ik vind het veel belangrijker dat de ouderdieren goed verzorgd worden of eigenlijk dat het ze aan niets ontbreekt. Dat er kosten nog moeite gespaard worden zodat de pup ook een goede start heeft gehad. Daar mag best iets tegegenover staan. Het is niet realistisch voor fokkers om tegen kostprijs hun pups van de hand te doen. En dat is dus ook m.i iets wat nergens op slaat.

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Chihuahua-paws schreef:Ik vind eigenlijk dat fokkers best wat over mogen houden aan hun nesten. Vaak werken ze idd minder en hebben daardoor dus ook minder inkomsten.
Ik vind het veel belangrijker dat de ouderdieren goed verzorgd worden of eigenlijk dat het ze aan niets ontbreekt. Dat er kosten nog moeite gespaard worden zodat de pup ook een goede start heeft gehad. Daar mag best iets tegegenover staan. Het is niet realistisch voor fokkers om tegen kostprijs hun pups van de hand te doen. En dat is dus ook m.i iets wat nergens op slaat.
Maar de prijs is wel 1 ding waarmee je mensen naar de broodfok stuurt. Als hetzelfde ras voor €300 te koop is waarom zou je er dan €1200 voor neerleggen?
Zeker als je je er geen behoefte in hebt je erin te verdiepen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chihuahua-paws
Zeer actief

malinois schreef:
Chihuahua-paws schreef:Ik vind eigenlijk dat fokkers best wat over mogen houden aan hun nesten. Vaak werken ze idd minder en hebben daardoor dus ook minder inkomsten.
Maar de prijs is wel 1 ding waarmee je mensen naar de broodfok stuurt. Als hetzelfde ras voor €300 te koop is waarom zou je er dan €1200 voor neerleggen?
Zeker als je je er geen behoefte in hebt je erin te verdiepen...
Een rashond kun je sowieso niet fokken voor 300 met stamboom, tests etc.
En dat weet de broodfokkers ook want zelfs daar zijn ze geen 300. De handelaar laat gewoon hondjes komen uit het Oostblok of België en verkoopt ze hier voor meer dan het dubbele van zijn inkoop prijs. De fokker hier die zich aan allerlei regeltjes houd. Een kennel registratie. Verplichte tests. Liefde voor de hondjes. Medische kosten etc etc die houd aan die pup veel minder over dan die verkochte broodfok pup. En ja sommige prijzen zijn absurd. Maar niet elke fokker vraagt absurde prijzen. Naar binnen mijn ras ligt de prijs voor één huishondje tussen de 1000 en 1500 euro. Wat een hoop geld is. Bij die broodfokkers betaal je er 800 of 900 voor. Als je goed zoekt heb je voor rond de 1000 dus een prima gefokte pup. Mag die fokker die paar centen extra verdienen.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 06 okt 2019 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Chihuahua-paws
Zeer actief

Cleva schreef:
Het gaat niet over iets over mogen houden. Dat gaat me geen reet aan.
Het er om dat mensen liegen over de opbouw van de prijs en mensen die liegen zijn nu eenmaal leugenaars.
Daar doe ik liever geen zaken mee.
Ik vind het veel belangrijker dat ...
Ja. Tabee. Het is niet of-of.
Je liegt gewoon niet EN je zorgt goed voor je honden.
Dat gekriebel in de marge...wat is er in godesnaam mis met gewoon helemaal eerlijk en goed?

Zo'n farizeeër die gaat staan zwaaien met wat hij sowieso al had moeten doen om de aandacht ergens anders van af te leiden is de grootste schunnigerd die er tussen zit.
Ik zou ook niet bij een leugenaar kopen. Je gaat maar lekker iemand anders voor de gek houden.

Die broodfokkers liegt sowieso.

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Cleva schreef:Iemand die zegt dat een pup fokken 1200 piek kost liegt net zo hard. Sterker nog, dat is een broodfokker.
Dat je tegelijkertijd met je snavel in de nieuwsbrief van de rasvereniging staat doet daar niets aan af.
van die 1200 euro per pup kan ik nog niet eens rondkomen dus mijn brood daarmee verdienen lukt sowieso al niet. gelukkig heb ik vast werk waar ik mij brood mee verdien :wink:
wordt ik rijk van een nestje pups? nee niet echt. laatste nest 5 pups a 1200 euro per pup. 1 pup zelf aangehouden, 1 pup of pupprijs naar de dekreu eigenaar, dus 3 pups voor de verkoop. 3600 euro. gaat 300 euro af voor het titeren van de pups en hun entingsboekjes, helaas moesten ze toch allemaal hun enting hebben a 55 euro per enting (andere dierenarts dan de titerende dierenarts) 118 euro per pup naar de Raad van beheer, dan 3x ontwormingen, puppyvoer want ze moeten natuurlijk wel eten a 48 euro per zak en er is 1,5 zakken voer doorheen gegaan. dan krijgen we de houtkorrels voor in de bak waar de puppen in plassen en poepen. dan reken ik nog niet eens alle bakjes koffie en thee mee van de pupkopers die iedere week komen kijken.
dit zijn zomaar kosten die bij mij opkomen. natuurlijk bij het ene nest win je wat en bij het andere nest verlies je wat.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

ellen en de birmanen schreef: van die 1200 euro per pup kan ik nog niet eens rondkomen dus mijn brood daarmee verdienen lukt sowieso al niet. gelukkig heb ik vast werk waar ik mij brood mee verdien :wink:
wordt ik rijk van een nestje pups? nee niet echt. laatste nest 5 pups a 1200 euro per pup. 1 pup zelf aangehouden, 1 pup of pupprijs naar de dekreu eigenaar, dus 3 pups voor de verkoop. 3600 euro. gaat 300 euro af voor het titeren van de pups en hun entingsboekjes, helaas moesten ze toch allemaal hun enting hebben a 55 euro per enting (andere dierenarts dan de titerende dierenarts) 118 euro per pup naar de Raad van beheer, dan 3x ontwormingen, puppyvoer want ze moeten natuurlijk wel eten a 48 euro per zak en er is 1,5 zakken voer doorheen gegaan. dan krijgen we de houtkorrels voor in de bak waar de puppen in plassen en poepen. dan reken ik nog niet eens alle bakjes koffie en thee mee van de pupkopers die iedere week komen kijken.
dit zijn zomaar kosten die bij mij opkomen. natuurlijk bij het ene nest win je wat en bij het andere nest verlies je wat.
In jouw rekensommetje houd je dus alsnog zo'n 2500 euro over. Want ik neem aan dat zaken als de werpkist al in je bezit zijn. Nou, goed, maak er 2000 van als je nog wat randzaken wegrekent. En ik gun het je ook hoor (ik weet prima dat het een fulltime baan naast een normale baan is en dat dat die 8-15 weken lang een uitputtingsslag zijn), maar je snapt ook wel dat sommige mensen dan toch denken "Ammehoela?" en naar een goedkopere fokker gaan.
Iemand die 4 fokteven heeft en jaarlijks een nestje fokt, kan daar een heel prima bijverdienste aan overhouden, de kans dat alle 4 de teven kneuzen met kleine nesten en medische problemen is vrij klein.
.
Goed, daar ging de discussie niet over. Maar dit even terzijde. Er gaat in de 'nette' hondenhandel net zo goed geld om als in broodfok.
Laatst gewijzigd door Sandra&co op 06 okt 2019 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Nanna schreef:Nou, een nest rashonden fokken is bepaald ook niet goedkoop.
Eerst alle testen voor moederhond, dan het dekgeld voor de reu (en dat is meer dan eens de pupprijs...). Als ie in het buitenland zit krijg je ook nog reis- en verblijfskosten.
Dan hopen dat alles goed gaat en je toch wel een paar pups krijgt en niet één want dan ga je financieel sowieso het schip in. Volgaarne ook geen keizersnee.
Dan vreten, ontwormen, titeren, enten, afdrachten aan de Raad voor stambomen en DNA.
Als je geen lid bent van een rv ook een fikse afdracht betalen, is iig meer dan 100 euro.

Ik ken geen enkele fokker van rashonden die er van leeft. Dat is niet mogelijk.
daarbij heb je echt geen broodfok "rashond" voor onder de €600,--
ik betaal met liefde meer voor de tijd die een goede fokker aan de puppen en de moederhond besteed
Afbeelding
gevni havanezers
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Cleva schreef:
Eerst alle testen voor moederhond, dan het dekgeld voor de reu (en dat is meer dan eens de pupprijs...). Als ie in het buitenland zit krijg je ook nog reis- en verblijfskosten.
Dan hopen dat alles goed gaat en je toch wel een paar pups krijgt en niet één want dan ga je financieel sowieso het schip in. Volgaarne ook geen keizersnee.
Dan vreten, ontwormen, titeren, enten, afdrachten aan de Raad voor stambomen en DNA.
Als je geen lid bent van een rv ook een fikse afdracht betalen, is iig meer dan 100 euro.
Geldt allemaal net zo hard voor een nest mechelaars als voor een nest soekeloekies.

Kostprijs is exact hetzelfde. Verkoopprijs het dubbele.
Maar goed, dat zullen dan wel allemaal kaakjes van de lidl zijn, ofzo.

Grote god wat een dom gelul.
Niet helemaal.
Bij de mechels hoef je niet volgens de rv regels te fokken en kan je wel lid zijn/blijven dus al het voordeel hebben vd kosten vd RvB
Bij de mechels ligt de prijs van het dekgeld ruim onder de pupprijs (dekgeld varieert van 250-600€) en zit de reu vaak binnen eigen land.
Bij de saluki ligt het dekgeld soms wel boven de pupprijs en zit de reu vaak in het buitenland.

Niet verdubbeld qua prijs maar dus wel een verschil.
blacky
Zeer actief

Cleva schreef:
Kells schreef: Een goede fokker fokt ook niet om de vakantie te bekostigen maar om iets bij te dragen aan de toekomst van een ras.
Nou, ook niet per se.
Fokken is niet alleen maar goed als je nieuwe fokdieren fokt. Een eindproduct is ook goed.
Totilas is een fluthengst gebleken. Daarom is het nog wel een geweldig goed gefokt paard.

Ik hoop dat een goede fokker gewoon fokt om leuke nieuwe honden te maken en omdat ze er zelf een nieuwe van willen hebben.
Dat pseudoreligieuze rasgewauwel is niet serieus te nemen.
Ik snap wel dat je het gaat geloven als je het vaak genoeg tegen elkaar zegt maar daarom is het natuurlijk nog niet de realiteit.
nou ja je wilt natuurlijk wel een leuke rasvertegenwoordiger fokken. Je zoekt daarom naar een reu waarvan jij denkt dat die samen met jou teef leuke pups oplevert. En ja ik heb een havanezer en als daar pups van komen is dat met stamboom. Ik hoef niet zo nodig het zoveelste boomer nest op de wereld te zetten. Ze hoeven ook niet de wereld te kosten overigens maar een stamboom zullen de pups wel hebben en naar ik hoop goede vertegenwoordigers worden van het ras in uiterlijk en gedrag.
Ik moet de eerste broodfokker nog tegen komen die zich daar druk om maakt.
en als ik heel eerlijk ben hoop ik dat de pupkopers er net zo over denken, dat ze niet voor een dubbeltje op de eerste rang hoeven zitten maar zich verdiepen in wat ze kopen net zoals ik mij verdiep in dat wat ik hoop te gaan verkopen.

en alles is natuurlijk vraag en aanbod. Als een rashonden fokker zijn honden aan de straatstenen niet meer kwijt kan dan worden ze misschien goedkoper of ze stoppen met fokken. (eerlijk gezegd denk ik het laatste)
Afbeelding
gevni havanezers
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Eerst alle testen voor moederhond
Op de ECVO na zijn die testen eenmalig. Dus die kosten heb je bij een volgend nest al niet.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

under the red sky schreef:
Op de ECVO na zijn die testen eenmalig. Dus die kosten heb je bij een volgend nest al niet.
maar je moet ze wel doen en als het tegen zit en de uitslagen zijn slecht dan heb je een hond waar je niet mee kan fokken en dus ben je dat geld kwijt.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Cleva schreef:Iemand die zegt dat een pup fokken 1200 piek kost liegt net zo hard. Sterker nog, dat is een broodfokker.
Dat je tegelijkertijd met je snavel in de nieuwsbrief van de rasvereniging staat doet daar niets aan af.
Iemand die zegt dat het dat kost kan idd liegen. Heel eerlijk daar zou ik ook niet kopen. Ik vind dat een fokker er wat aan over mag houden en kies een fokker waar ik op vertrouw. En als ze er een zakcentje aan verdienen is dat voor hun mooi mee genomen.

Bij mijn ras zijn de nesten heel klein. Als er 3 pups zijn is dat veel. Bevalling vind regelmatig plaats doormiddel van keizersnede. De winst valt echt enorm tegen. Maar van mij mogen ze dus zelfs winst maken.

Het papiertje geef ik 0,0 om. Hoe de dieren gehouden worden etc vind ik vele malen belangrijker bijvoorbeeld. En de prijs is eigenlijk ook niet belangrijk. Iemand waarbij te onderhandelen valt valt iig af.

Ik denk trouwens dat een goede fokker in de eerste plaats een passie voor het ras moet hebben. En het echt leuk vinden. En daarna iets willen toevoegen voor dat ras.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 07 okt 2019 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef:
blacky schreef: nou ja je wilt natuurlijk wel een leuke rasvertegenwoordiger fokken. Je zoekt daarom naar een reu waarvan jij denkt dat die samen met jou teef leuke pups oplevert.
Ja, maar wat betekent dat?

Is een leuke pup een groenendaeler die grossiert in type?

Ik vond de moeder van Mira juist ontzettend leuk omdat ze net even tegen het randje van rastype aanschuurt. Zonder twijfel een whippet maar net iets boerser dan het gemiddelde blesje/dekje/vlakke kopje dat er op de show rondloopt.
Mira is ook zo'n trien voor een whippet. Appelwangetjes, ronde ogen en een blije staart. Niet zo'n verkrampt stekeltje tussen de achterpoten.
Niemand zal haar ooit met iets anders dan een whippet verwarren dus type zat maar ik ben zelf niet zo van het type om het type om nog meer type tot je met 85 exact identieke honden op crufts staat.

Dat je dan halsbanden moet gaan checken of het jouw hond wel is. :roll:
Een goede rasvertegenwoordiger hoeft geen kloon te zijn, is wat ik wil zeggen.
En je interesse in het perfecte exemplaar is wat het is maar het maakt je voor mij geen betere (of slechtere) fokker. Dat is gewoon je eigen smaak. Geen talent of competentie.
De kwaliteit van een hond zit niet in de exacte oogkleur.
Het is wel een strop. Fokten ze maar naar hun eigen smaak, dan was de uitkomst bij iedereen anders.
En dan heb ik het niet over een inteeltsnuit die er vijf generaties later nog op het oog uit te halen valt. Oh pardon, lijnennnn.
Daarbij is het helemaal niet zo vanzelfsprekend uit goede rasvertegenwoordigers goede rasvertegenwoordigers te fokken.
Als je de uitkomst kunt voorspellen ben je al veel te lang in hetzelfde poeltje aan het vissen.

Django is een lelijke broodfokkruising, heeft een ernstige overbeet en had één bal. Nee, daar had niet mee gefokt moeten worden. Gelukkig is het wel mis gegaan. Al z'n oepskinderen zijn bloedmooi, een paar zouden zo aangekeurd kunnen worden, sociaal en vrij van gebreken.
Blijkbaar was het dus toch geen genetische zak stront.
In die mate neem je de gok natuurlijk niet, maar op uiterlijk rol ik echt 1000 x liever met de dobbelstenen.
blacky
Zeer actief

het is wel duidelijk dat je mijn hondje niet kent. Dan zou je weten dat ook zij gewoon een zeer goed hondje is maar meer ook niet. Ze heeft wel het uitmuntende karakter van de Havanezer en dus het uiterlijk wat ik mooi vind. Dit pakketje zorgt er voor dat ik dus een raszuiver hondje wil fokken. Ergens zijn ze voorspelbaar. qua uiterlijk en gedrag.

Dat ze niet echt van show kwaliteit is vind ik dus juist ook mooi. Maar ja diversiteit bij de Havanezers is er zeer veel.
Afbeelding
gevni havanezers
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik persoonlijk heb nog nooit gezegd dat ik niks overhield aan een nestje. Dus echt niet elke fokker zegt dat ze er niks aan overhouden, al is dat soms wel zo dat ze er niks aan overhouden. Als de moederhond problemen krijgt bijvoorbeeld, of als het met de pups misgaat.
Hield trouwens geeneens bij wat ik aan onkosten kwijt was. Tenminste niet wat de teef gekost heeft aan eten, shows, dierenartskosten ivm met onderzoeken.

Ik vroeg voor het eerste nestje 700 euro en voor de twee volgende nestjes (twee verschillende teven) 800 euro. Dat vond de rasvereniging te weinig. Maar had hen toentertijd niet verteld wat ik gevraagd had.
Nu zou ik 1000 euro vragen, terwijl de meeste fokkers rond de 1500 euro zitten. Soms nog meer.
Maar misschien ga ik helemaal nooit fokken. Het lijkt me heel erg leuk weer eens een nestje. Maar dat bezoek thuis van mensen die naar een pup komen kijken vond ik nooit zo leuk.
Plus dat sommige mensen verwachten dat er nooit iets aan een pup kan mankeren en gelijk de rechter in gaan schakelen als er een tandje scheef zit. Geen behoefte aan. Heb geen duizenden euro’s liggen om schadevergoedingen te gaan betalen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
dagmar88
Zeer actief

blacky schreef:het is wel duidelijk dat je mijn hondje niet kent. Dan zou je weten dat ook zij gewoon een zeer goed hondje is maar meer ook niet. Ze heeft wel het uitmuntende karakter van de Havanezer en dus het uiterlijk wat ik mooi vind. Dit pakketje zorgt er voor dat ik dus een raszuiver hondje wil fokken. Ergens zijn ze voorspelbaar. qua uiterlijk en gedrag.

Dat ze niet echt van show kwaliteit is vind ik dus juist ook mooi. Maar ja diversiteit bij de Havanezers is er zeer veel.
Je als in ik? Ik reageer niet op jou.
Op basis van wat je hier schrijft is het niet mogelijk je hond min of meer te kennen.

Het is kennelijk maar net wat je zelf als divers beschouwt.
Zuiver vind ik persoonlijk een heel raar streven bij honden. Eigenlijk gewoon een vies woord. Met stamboom snap ik.
Kippen en konijnen fok je in je eentje, veelvuldig en in heel rap tempo. Zeker bij kippen kan dat tientallen jaren lang binnen een kleine, gesloten populatie. Je fokt dan niet om geen ongewenste eigenschappen naar boven te laten komen.
Je laat die juist naar boven komen om ze uit te sluiten. De gesloten populatie is daarna vrij.
Meestal willen ze vroeg of laat een bepaalde eigenschap verder versterken met vers bloed of is het noodzaak en begint het weer opnieuw, als het goed wel met een sterkere basis.
Het moet al heel raar lopen wil je als fokker na 30 jaar geen retegoede kippen hebben.
Daar is inteelt dus een nuttig hulpmiddel.
Wat heeft genetische zuiverheid (=gebrek aan diversiteit=inteelt) voor voordeel voor de rashond?
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Wat heeft genetische zuiverheid (=gebrek aan diversiteit=inteelt) voor voordeel voor de rashond?
Voorspelbaar uiterlijk en karakter. En sommigen kraaien dan nog wat over cultuurgoed maar dat schuif ik snuivend terzijde.
Op zich een leuk gegeven hoor, dat uniforme, maar je kunt er niet tot in de eeuwigheid amen mee doorgaan met hetzelfde genenpooltje. Hoe hard je ook ‘test’.
:wink: Dat is voor de fokker voordelig. Die weim (om maar wat te noemen) zal het jeuken of hij zilvergrijs of blauw is.
Maar nee, blauw is vies en alles dat er naast heeft gelegen ook. Pietjes.
blacky
Zeer actief

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Wat heeft genetische zuiverheid (=gebrek aan diversiteit=inteelt) voor voordeel voor de rashond?
Voorspelbaar uiterlijk en karakter. En sommigen kraaien dan nog wat over cultuurgoed maar dat schuif ik snuivend terzijde.
Op zich een leuk gegeven hoor, dat uniforme, maar je kunt er niet tot in de eeuwigheid amen mee doorgaan met hetzelfde genenpooltje. Hoe hard je ook ‘test’.
nou dit eigenlijk wel. enige voorspelbaarheid in karakter en uiterlijk.

Ik vind overigens raszuiver geen vies woord. Maar ik vind outcross ook geen vies woord.

Wel jezelf goed praten als je een kruising hebt gefokt die eigenlijk onverantwoord was/is. En ja dat gebeurt ook. (En dan vooral de rashonden fokker uit maken voor geld wolf want jij verkoopt je pups tenminste maar voor € 500,--)
Ach ik hoef niet te testen want mijn hondje is toch gezond en de eigenaar van de reu zegt ook dat die van hem gezond is. En wat dan nog? kruisingen hebben geen erfelijke gebreken. Dus hoef ik niet te testen enz. in dat geval ben je voor mij niet meer of minder dan een broodfokker. (let wel voor mij!!) deze hondjes gaan ook niet gratis op marktplaats of waar ze maar te koop staan.
Afbeelding
gevni havanezers
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

ellen en de birmanen schreef:
under the red sky schreef:
maar je moet ze wel doen en als het tegen zit en de uitslagen zijn slecht dan heb je een hond waar je niet mee kan fokken en dus ben je dat geld kwijt.
En overall gezien kom je nog steeds royaal uit de kosten... De prijs voor tollerpups gaat skyhigh omdat er veel vraag naar is, niet omdat de kosten toenemen. Wees daar dan ook gewoon eerlijk in.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”