Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opvoeding Duitse/Mechelse herder

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Opvoeding Duitse/Mechelse herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik doe het allebei denk ik? Op momenten dat hij zelf motivatie genoeg had bleef ik rustig, maar als beloning stond ik wel als een gek te springen en kirren. Nog steeds trouwens, als ik iets met hem doe is dat gewoon rustig en daarna gaan we los samen. Als pup vond ik het niet erg als hij dan ging bijten, ik had alleen een trektouw van fleece bij me die ik dan gebruikte. Dat snapte hij vrij snel, dat hij dan mocht sleuren aan dat touw, maar niet aan/in mij.
Maar ik lag ook op het veld of thuis op de grond met hem te rollen en stoeien. Als ik al kirrend begon met trainen dan kreeg ik het zelf niet voor elkaar om een oefening te doen. Dan zaten we in de gil en spring stand, dat betekende dus niet dat ik het nooit deed, maar het meer als beloning of als afwisseling in zette.

Eigenlijk kan ik het niet goed omschrijven :schrik:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Rumaroze schreef:
malinois schreef:
S@ndr@ schreef:Dit is een gewone huishond, wat mot je met die drift als je zelf met een burn out zit.. denk dat dat de laatste tijd is dat je een hond daarin gaat voeren..Ik heb een waak hond, maar never no way dat ik hem in dat waken ga aanmoedigen, tenzij ik een auto sloopbedrijf koop en hem daar nodig heb als waker... maar als huis hond is dat waken redelijk onhandig soms, dus we gaan t rustig aan ontmoedigen.. t mag wel,,maar met mate
Maar die drift zit er wel in, die dooft niet even uit. Niet voor niets zit t asiel vol met huishonden (herders) die niet te hanteren zijn. Daar moet je dus iets mee.
En ik wil daar dus ook zeker iets mee. Dat wist ik voor ik eraan begon. Maar ik weet nog niet goed wát en hoe ik er dan mee moet.
Hoe drukker hij doet hoe rustiger jij blijft. Ga je ook druk doen dan heb je ADHD in t kwadraat. Geef rustige commando's, handel rustig. Ga niet harder praten of schreeuwen etc. Rust, rust, rust....
Ik gebruik ook veel rust, maar op aandachtmomenten zoals hier, dan is t een hoog blij stemmetje... ga je dat doen als je wil dat ie rustig volgt heb je een pup in je nek ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Heavy schreef:
maart schreef:Hoezo een gemotiveerde hond moet je niet meer motiveren :U: Het moet wel een beetje leuk blijven he. Dat duits regime hebben ze al enkele jaren geleden overal buitengebonjourd.

Maar goed, als je het zelf niet trekt, is het natuurlijk beter om een pup af te zwakken. (en dat moet ook, want anders trek je het idd niet).
Maar dat maar als regel of standaard gaan benoemen, ben ik totaal mee oneens.

Ik dans en kir er vrolijk op los tijdens trainen. Ga zelf op de grond zitten, rollebol ermee door het gras en haal toonhoogtes waar glas van breekt :pffff: en op het einde kan mijn pup ook zitten en liggen :pffff:
Ik zeg niet dat je een gemotiveerde hond niet moet motiveren ik zeg dat het niet hoeft :roll:
Hij heeft het niet nodig om gepusht te worden ,je hoeft hem niet over te halen om iets voor je te doen zoals misschien bij een anders ras. De wil is er wel bij een herder je moet alleen de gebruiksaanwijzing vinden

Je hoeft hem niet af te zwakken maar ik heb ook met een Herderpup op les gestaan tussen de boomertjes,kruisinkjes enz en die bleven op hun gat zitten en dan moest er heel hoog geroepen en gegild worden om dat pupje mee te krijgen. Ze waren zwaar onder de indruk en wilde niks liever dan dicht tegen de baas aanzitten enz de baasjes liepen huppelend over het veld en mijn Herderpup wilde wel mee maar mocht niet Afbeelding

Dit is gewoon niet te vergelijken met het trainen wat jullie doen. Je staat met meerdere pups op een veld en er wordt veel uitgelegd en je moet op elkaar wachten en naar elkaar kijken enz
Dit is geen kwestie van pup even uit de auto en even mee bezig en weer terug de auto in
Misschien moet je dus een training zoeken die bij de hond past. Die wél 1 op 1 is....
Verveling heeft nog geen enkele hond geholpen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rumaroze

Ongelezen bericht door Rumaroze »

Bedankt Cleva. Ik weet idd dat het niet om de oefening gaat, meer om het leren samenwerken. Zo vat ik ze ook op.
Het is soms wel lastig beeld te krijgen bij wat mensen nu precies bedoelen, vanaf tekst. Dus ik ben blij dat er iemand mee komt kijken volgende week en dat ik iig 5x een uur 1 op 1 training krijg. Ook iemand met zelf herders overigens.

Overigens heeft hij vandaag alleen nog maar geslapen. Zo'n training is blijkbaar nogal intensief ;D
Rumaroze

Cleva schreef:Als hij straks wakker is lekker een rondje lopen, dan op de bank met een boek en een schaaltje brokjes.
Alleen als hij lekker rustig ligt krijgt hij er één. Als hij komt zeuren blokkeer je hem op een rustige manier.
Kijk eens hoever je komt als je alleen maar op rust reageert.

Voor je het weet hangt hij als een comapatient over die bank gedrapeerd. Let maar op.
Als dat gebeurd maak ik een foto en plaats ik hem hier :D
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

Rumaroze schreef:
Cleva schreef:Als hij straks wakker is lekker een rondje lopen, dan op de bank met een boek en een schaaltje brokjes.
Alleen als hij lekker rustig ligt krijgt hij er één. Als hij komt zeuren blokkeer je hem op een rustige manier.
Kijk eens hoever je komt als je alleen maar op rust reageert.

Voor je het weet hangt hij als een comapatient over die bank gedrapeerd. Let maar op.
Als dat gebeurd maak ik een foto en plaats ik hem hier :D
Vergeet het schaaltje "brokjes" voor jezelf niet - als jij rust neemt, mag je jezelf ook wel even belonen :wink:
Rumaroze

Ik heb er ook echt vertrouwen in dat het goed gaat komen. Ik zie om me heen mensen die nauwelijks weten wat voor ras ze in huis hebben en helemaal niet zo bezig zijn met wat en hoe ze die moeten opvoeden en ook die hebben prima honden over het algemeen, van teckel tot stafford. In mijn familie een herder die echt niet opgevoed is, als in hele dagen alleen thuis in de achtertuin, geen cursus of wat dan ook, opvoeding van het stempel 'met de neus door de plas dan leren ze het wel' en dat is best een hele leuke stabiele hond. Dus in die zin heb ik er wel vertrouwen in. Ja, Gijs is druk bij tijd en wijle, maar hij kan ook rustig in slaap vallen in drukke kamer, is niet angstig naar andere mensen of honden, er is niets extreems of vreemds aan hem, dus het komt wel goed.
Ik ben alleen zelf niet op mijn gemak als ik niet precies weet wat ik moet doen :)
Rumaroze

En wat je hier al helemaal niet terugleest als ik zelf zo eens teruglees is dat ik minstens tig keer per dag naar hem kijk en bedenk dat hij de allerleukste en liefste pup van de wereld is. :) Want ik zou hem nu al niet meer willen missen. En als ik kijk hoe hij op mij reageert zit dat andersom ook best goed.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Rumaroze schreef:En echt, wonderbaarlijk dat hij de oefening waar de meeste aandacht voor nodig was uitstekend deed toen ik eenmaal door had dat ik gewoon moest gaan. Hij moest lopen en bij 1 paaltje zitten en bij het volgende paaltje liggen. Normaal staan we daar 5 minuten te bedelen om zijn aandacht met een piepstemmetje. En nu ben ik gewoon veel sneller gegaan, zit, kom maar, af, kom maar, zit, kom maar enz, en we hebben die oefening wel 5x gedaan ipv 1 in de tijd die er voor stond. Manlief was erbij en zwaar onder de indruk.
Ik vond het een fijne ervaring want het enige dat ik heb aangepast was tempo omhoog, houding rechtop en zelfverzekerd ipv half gebukt, en stem flink omlaag. En Gijs, die ging, een en al aandacht en ja nog steeds wel veel energie, en hupjes en gedoe, maar véél meer aandacht.

En het mooie is: dat is veel meer hoe ik bén.
Dat hele ‘Prijs je puppy met een enthousiast hoog stemmetje’ is niets voor mij. Die 5 minuten, dat was wel precies dat ik dacht ‘hierom wilde ik een herdershond’
En precies dat moet ik dus uitbouwen volgens mij. Want trainer zei terecht, toen ik zei dat hij thuis rustig was ‘dat is de keus van de hond en niet van jullie’ en dst klopt wel denk ik
Dat is hartstikke goed. Ik denk dat het heel belangrijk is dat die ervaring goed voelde en werkte voor jullie twee. Niet iedereen is hetzelfde en elke hond - baas combinatie is ook weer anders ook al heb je hetzelfde ras.
Ik benieuwd hoe je een-op-een lessen zullen gaan.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Rumaroze schreef:Dat was precies wat de trainer ook zei, en die heeft jaren en jaren herders getraind voor de sport. Dat hij al gemotiveerd genoeg is. Alleen is dit een algemene cursus met ook echt een aantal hondje die elke vorm van motivatie nodig hebben omdat ze anders gewoon op 1 plek zitten.
Voor jezelf alleen maar fijn dat je het gevoel krijgt dat deze trainer je de juiste adviezen geeft en zoals ik het lees dat dus per hond en baas inschat.
Je kan hier alleen maar meer van leren en ik zou op dit moment ook zeker niet van die adviezen afwijken ook al wordt hier nu soms wat anders gezegd.
De tips kun je onthouden en meenemen voor als je weer wat verder bent, voor nu lijkt het inderdaad fijner om te zien dat een bepaalde manier werkt, en ook dat deze trainer aangeeft dat je je houding soms dient te veranderen, hij kijkt naar jou en ook naar je hond en dat vind ik zelf erg prettig om te lezen.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Rumaroze schreef:Ik snap wat jullie zeggen hoor, Malinois en Maart, het hoort ook bij de hond. Maar ik moet mijn eigen beperkingen ook kennen: ik heb geen idee hoe dat op een goede manier te hanteren en in goede banen te leiden. Dus dan ben ik bang dat ik meer kwaad dan goed doe. Ik snap dat als je weet wat je doet, dat je de hond dan in die ene seconde toch kunt laten doen wat je wilt. Ik moet dat nog leren. Dus als ik een hond over de zeik heb dan heb ik een hond over de zeik, mijn voeten en handen kapot, zelf over de zeik en komt er nergens meer iets van. Met nog minder zelfvertrouwen en meer onzekerheid bij mij.

Als je me tips kunt geven hoe dat te hanteren of hoe dat aan te pakken dan graag. Want ik wil dolgraag leren. Maar als ik niet weet hoe iets te hanteren voorkom ik het liever dan dat ik (en de hond) met de gebakken peren zit. Ik geef zelf oa traumabehandeling aan mensen en daarin is het devies: niets loshalen wat je niet zelf kunt opvangen. En volgens mij geldt dat ook voor de hond.
Ik zou luisteren naar die trainer, die heeft het alvast heel goed gezien. :ok:
En ik ben het er100% mee eens.
Jij wilt een leuke betrouwbare huishond, je hebt geen ambities op sportgebied dus houdt hem maar lekker vlak.
Ik heb ook nooit ambities met mijn honden, ik werk met ze dus ja ze moeten de keuring halen, maar of dat nou met een 10 of een 6 is vind ik volkomen oninteressant. Ik wil het prettig hebben met ze. En in mijn geval moeten ze nu eenmaal aan een aantal eisen voldoen dus daar moet ik naar toe werken.
Maar ik wordt gillend gek van druktemakers, dus ze doen maar gewoon gewoon. Ik ook. Is er een onderdeel wat ze leuk moeten blijven vinden, zoals voorwerpen vinden en verwijzen dan sta ik bij de 1 als een debiele idioot te gillen, want die is daar te vlak in en bij de ander volgt een rustige aai over zijn kop en gaat er kalm een brokje in, want die ontploft sowieso al van werklust en overenthousiasme.
Wat niet bij je past moet je niet doen, zeker niet bij een hond waar je niets mee móet.

Mijn tip zou zijn, vraag die trainer eens of hij/zij tijd voor je wil en kan maken buiten de lessen om zodat hij/zij je in alle rust op weg kan helpen. Jij voelde je goed bij deze trainer en je zag het resultaat dat je wilde, lijkt me een win-win situatie.

Edit - of ben ik nu weer zoals gewoonlijk mosterd na de maaltijd :Q: :F:
Gr. Aniek

Afbeelding
Rumaroze

Ik kom zo af en toe nog even een update geven.

Cleva, die tip van jou werkte als een trein. Hij krijgt nu al een paar dagen zijn eten uit de hand als hij lekker rustig ligt. Werkt prima. En ook mijn zoon heb ik dat een aantal keren laten doen, omdat ze elkaar nogal ingewikkeld vonden bij vlagen. Zoon is wat onzeker naar Gijs en Gijs wordt dan hyper. Dit helpt enorm voor zoon om wat zekerder te worden en voor Gijs om rustig te zijn bij mijn zoon.

Ook de bench gaat lekker. Hij gaat er overdag af en toe een paar minuten in, dat gaat nu prima. Tijdens het eten zet ik hem er in (hij heeft ontdekt dat hij lang genoeg is om met zijn voorpoten op de eettafel te komen, en dat wil ik niet hebben) en dat gaat goed. We hebben er een ander kussen in gelegd en dat helpt (inmiddels de 3e, maar deze slaat aan geloof ik). De afgelopen nachten heeft hij in de bench geslapen, en de laatste nacht zelfs met het deurtje dicht! En ik deed hem dicht terwijl hij nog wakker was, en dat leverde niet één keer piepen op. We hebben een extra wandeling ingevoerd rond 20.30, want om 23:00 was er geen beweging meer in te krijgen en zijn nacht begon soms al om 20:00 en dan begon hij om 4 uur te draken in de nacht. Nu rond 20.30 even stuk lopen, om 22.30 nog even een plasje in de tuin en hij heeft vannacht geslapen van 22.30 tot 5, toen een plasje gedaan en hij kachelde meteen de bench in en sliep tot 6.30. Ik was intens gelukkig.
Als dit een paar nachten zo gaat ga ik langzaam naar mijn eigen bed verhuizen (yes, yes, yes!!!!)

Het zindelijk worden gaat best redelijk, eigenlijk geen klachten.
En, we hadden het hier over natte en vieze hondjes: Gijs HOUDT van modder. Niet een beetje, maar echt enorm. Ik vind het prima, maar als hij een modderpoel of plas ziet duikt hij er in als hij de kans krijgt. Kijkt ie me helemaal voldaan aan, met een moddersnoet. ;D
Vanaf vandaag mogen we weer met honden naar een recreatieplas in de buurt, daar mogen ze in de herfst en winter los, en dat gaan we zeker doen. Ik denk dat hij het fantastisch vindt.

Blaffen naar andere honden doet hij nauwelijks meer. Nadeel van hem laten wennen aan andere mensen is nu dat hij tegen álle mensen hallo wil gaan zeggen en dat is nu óók weer niet de bedoeling, maar dat trekt wel weer recht.

De enige lastige zaken op dit moment zijn het springen op de bank (blijft een punt) en het proberen op de eetkamertafel te komen en het bijten in voeten en kuiten. Dat gaat hárd en hij is er bijna niet uit te krijgen. Als ik dat probeer hangt hij als een bijna echte politiehond in mijn arm en dát wil ik uiteraard ook niet hebben. Die momenten worden wel minder, maar ze komen nog wel elke dag voor.

Als iemand tips heeft voor de bank, behalve blokkeren en hem er gewoon niet bij in de buurt laten, dan hoor ik het graag. Ik ben met het bijten in mijn voeten een keer écht goed boos geworden (en nou is het gvd klaar met dat geouwehoer, wégwezen) toen was het even over, maar dan gaat hij tegen mij staan blaffen. En geen idee of dat dan weer ok is of wat ik daarmee moet. Tips daarvoor zijn welkom.

We hebben goede en slechte dagen, ikzelf ook. Gelukkig van mijn werk nog wel minstens 2 weken geen verwachtingen, daarna kijken we verder. Het de héle dag gefocussed zijn op zo'n hondje helpt iig niet voor mijn mentale gezondheid, ik schiet dan enorm in de controledrang af en toe. Maar ik ga met kleine stapjes vooruit.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
Rumaroze schreef:.. het bijten in voeten en kuiten. Dat gaat hárd en hij is er bijna niet uit te krijgen. Als ik dat probeer hangt hij als een bijna echte politiehond in mijn arm en dát wil ik uiteraard ook niet hebben. Die momenten worden wel minder, maar ze komen nog wel elke dag voor.

Als iemand tips heeft voor de bank, behalve blokkeren en hem er gewoon niet bij in de buurt laten, dan hoor ik het graag.
De plantenspuit :lol1:
:engel: Daar vliegt zus krijsend in
Ik heb ook geen zacht hondje en ben blij dat haar broer haar heel effectief kan corrigeren.
Zonder hem was het nog veel intensiever geweest.
Ze is verschrikkelijk slim, ondernemend en aanhankelijk.
Alles wat haar eenmaal volwassen een erg leuke hond gaat maken, maar nu een pittige pup.

Ze is erg bijterig, volhardend en daagt uit met een kef zo schel dat het zeer doet.
Gelukkig is ze klein en heeft ze het zelden gepresteerd door te bijten met die naaldjes.
Nu heeft ze bijna alles gewisseld, dat was de lastigste periode. Ze wilde alleen maar mama en zat aan me vastgeplakt, of was verschrikkelijk wild.
Til er niet te zwaar aan, dat puppybijten gaat na het wisselen over.
Ze liet zich ook niet meer afleiden.
Wat ik doe is iets om m'n handen en lekker ruw stoeien. Ze moet zich toch afreageren.
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Wat ik bij Styx, en ook vorige honden, heb gedaan omtrent de bank is ze leren 'er op' maar ook 'er af'. Op die manier kan je het sturen wanneer je ze wel of niet op de bank wilt hebben.
Rumaroze

Gister puppycursus gehad. En dat resulteerde in een hoop frustratie, bij zowel Gijs als mij en een enorme huilbui na die tijd.
De trainer weet echt waar hij het over heeft, dat merk je aan alles. Maar de theorie, die ken ik wel. Dingen doen vanuit rust, die hond wil graag werken, hij mag pas dingen doen als jij toestemming geeft, dat soort zaken. Ik WEET het. Maar dat is het probleem niet. Mijn probleem is HOE DAN?!

En dáár komen we niet aan toe. En dat frustreert. Er wordt ons verteld dat wat we doen anders moet, ja, dat weten we, daarom zijn we hier. Maar hóe het dan anders moet, dat komt niet aan bod.
Ik laat Gijs niet bij andere honden aan de lijn. Gister kwamen er twee nieuwe mensen en voordat ik het wist hadden ze hun puppys op Gijs losgelaten. Ik liep weg, komt die mevrouw er gewoon achteraan en moedigt haar pup aan naar die van mij te aan. Begon de les met een preek dat hij al zo vaak had gezegd dat puppys niet aan de lijn met een ander mochten spelen en dat als mensen dat wel toelieten, ze om problemen vroegen en niet moesten klagen dat hun hond over 5 weken niet te houden was richting andere honden, zeker bij DRUKKE honden kon dit absoluut niet. Dit alles terwijl hij de rest van de groep negeerde en mij aankeek. Ik kon wel door de grond zakken. Ik wéét dat. En ik heb al het gevoel dat ik het niet goed doe.

Ik kan alleen zelf geen rust uitstralen als dit soort dingen gebeuren. Ik ben ook niet assertief genoeg op dit moment om te zeggen dat mensen hun hond weg moeten halen. En Gijs kan zich ábsoluut niet focussen in zo'n groep. Gister waren we ipv met 4 met 7 pups en dan merk je dat alle focus weg is. Heel soms kreeg ik die even terug, maar mijn man kan dan helemaal niets met hem beginnen, zeker niet als ik in zicht ben.
Ik baal er even als een stekker van, want het had een onrustige nacht tot gevolg en ik voel me een vaatdoen momenteel.

Meh.

Terwijl ik hem nóóit met andere honden aan de lijn
Rumaroze

Gaan we ook doen. Maar daarnaast wilden we deze cursus graag doen omdat deze man er verstand van heeft. Maar zoals zoveel hondenmensen heeft hij vooral verstand van honden en is de communicatie met mensen ietsje minder te noemen ;D
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:Ik zou privéles nemen.
Dat zou ik niet doen (of dan naast de groepslessen, maar dus niet de groepslessen opgeven). Ik denk dat bij een pup als deze de grootste uitdaging juist ligt in het leren omgaan met prikkels, zoals andere honden en mensen op het veld. Een Duitse x Mechelse herder heeft eventuele commando's die worden aangeleerd zo onder de knie ;-)
Begeleiding met hoe je hem wat kalmer kunt krijgen in zulke drukkere situaties en hoe je de aandacht kunt krijgen, lijkt mij hier juist heel cruciaal.

@TS: Ik snap dat je even overdonderd kunt zijn door zo'n preek van een instructeur, maar ik zou proberen het allemaal niet zo persoonlijk op te vatten en de cursus ook niet benaderen als een plek waar jullie komen om te presteren en alles meteen goed te doen, maar om te leren. Het is helemaal niet erg dat het niet goed gaat en dat er dingen gebeuren die niet de bedoeling zijn; juist daar kun je van leren hoe je ermee om moet gaan. Het zou veel lastiger zijn als hij op de cursus de perfecte leerling uit zou hangen en de instructeur dus helemaal niet zou kunnen zien waar de problemen eventueel liggen ;-)
Je bent daar om te leren, dus ik zou ook zeker gewoon vragen stellen als het je niet duidelijk is hóe je iets moet aanpakken. Bijvoorbeeld met dat werken vanuit rust: heb je daar meer concrete aanwijzingen voor nodig, vraag daar dan gewoon om. Iets meer afstand nemen van de rest van de groep als hij de drukte niet trekt, kan bijvoorbeeld al veel verschil maken.
Heb je tussen de oefeningen door wel tijd om hem even stoom af te laten blazen, bijvoorbeeld door even met hem te spelen of hem wat brokjes te laten zoeken in het gras? Dat hielp bij mijn drukkere pups/honden altijd goed, de hele les rustig en geconcentreerd blijven is op die leeftijd nog heel moeilijk.
Laatst gewijzigd door DeDiana op 03 okt 2019 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Rumaroze

Ik vraag daar om hoor. Mijn meest gestelde vraag is 'en hoe doe ik dat concreet in de praktijk' en 'als we dat dan concreet maken voor deze oefening, hoe pak ik dat aan', maar daar komt geen concreet antwoord op :)

En die pup die hoeft niet opgevoed te worden op cursus, ik moet opgevoed worden. Maar dat gaat niet lukken met 5 minuten gerichte aandacht per cursus. En ik vroeg me dus daarbij af of het voor hem wel helpend is op deze manier. Afstand nemen mogen we pertinent niet, wat we ook doen, we mogen hem niet uit de situatie halen van de trainer. We mogen niet aan de riem trekken, maar we mogen hem ook niet naar andere honden toe laten gaan, wat we dan wél mogen doen met een hondje dat zichzelf bijkans ophangt is me nog steeds niet duidelijk. Je staat toch vrij veel tijd te wachten en naar uitleg te luisteren.

De commando's, dat gaat goed. En héb ik zijn aandacht bij een oefening die hij kent dan voert hij die oefening beter uit dan alle aanwezige puppy's. Wat ik vorige week leerde, gewoon gáan, dat werkt voor een deel. Maar dus niet als er meer puppy's bij komen.
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje

Diana's tip van meer afstand nemen tot de rest van de groep zou ik zeker voorleggen aan je trainer - mijn ervaring is dat dit erg effectief kan zijn bij honden waarvan de focus teveel op andere honden gericht is.
Gebruik je op cursus dezelfde beloningen als thuis? Overweeg in dat geval eens om ultrabijzonderfantastische beloningen te reserveren voor cursus/groeps/anderehondenmomenten.
Of overleg of het mogelijk is op cursus niet zozeer oefeningen met hem te doen, maar de tip die Cleva je laatst gaf voor thuis (rust belonen vanaf je bank) op het trainingsveld toe te passen.
Laatst gewijzigd door Nevache op 03 okt 2019 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
TessaThomas
Zeer actief

Oh, zo herkenbaar. Op zo'n moment is het gewoon écht niet meer leuk.

Ik ben het met zowel Nanna als Diana eens. Nee, ik zou niet stoppen met een groepsles, juist omdat je daar kan oefenen, maar misschien juist een privéles ernaast waar je dus wel te horen krijgt hoe je het moet doen ipv alleen dat je het moet doen. Dan kan je in de groepsles oefenen met de dingen uit de privéles.
Ik heb nooit echt puppycursus gedaan, meteen op een DH vereniging. Maar daar was 1 dag in de week alleen op het veld zonder andere honden en de andere keer juist wel met andere honden. Nog steeds was ik de enige die 'les' kreeg, maar er liepen wel anderen. Ik had af en toe echt het gevoel dat ik er voor jan met de korte achternaam stond, hij zag alle blaadjes, andere honden, mensen langs de kant en noem maar op. Maar omdat we dus 1 keer in de week wel alleen waren konden we daar wat meer oefenen en op ons gemak bespreken hoe je dingen nu aanpakt.

Thuis oefende ik met normale brokjes, op training met snoepjes, frikandel, kaas en noem maar op.

Het komt echt goed!

EDIT: Als hij geen concrete voorbeelden kan geven of de vraag gewoon niet beantwoord vraag ik me af of het wel de juiste instructeur is...
Rumaroze

Nevache schreef:Diana's tip van meer afstand nemen tot de rest van de groep zou ik zeker voorleggen aan je trainer - mijn ervaring is dat dit erg effectief kan zijn bij honden waarvan de focus teveel op andere honden gericht is.
Gebruik je op cursus dezelfde beloningen als thuis? Overweeg in dat geval eens om ultrabijzonderfantastische beloningen te reserveren voor cursus/groeps/anderehondenmomenten.
Of overleg of het mogelijk is op cursus niet zozeer oefeningen met hem te doen, maar de tip die Cleva je laatst gaf voor thuis (rust belonen vanaf je bank) op het trainingsveld toe te passen.
Hij krijgt ultramegalekkere beloningen na de eerste les, toen bedacht ik me dat ik iets extra's nodig had om zijn aandacht vast te houden :D
Kaas en/of Rodiworst, daar doet hij een moord voor en dat krijgt hij alleen bij Heel Moeilijke dingen. Dus oefenen met loslopen en hierkomen in het bos met mogelijk andere honden en de cursus. Dat werkt wel, maar gister dus niet.

Ik nam uit mezelf afstand de eerste cursus, eerst maar eens van een afstandje kijken wat er gebeurt en als je het aankunt gaan we iets dichterbij. Dat voelde goed. Maar ik werd rap teruggefloten door de trainer, als ik dat ging doen kon ik me nooit meer ergens vertonen met hem op den duur. Gewoon in de situatie gooien en hem daarin leren hoe hij zich moet gedragen. Maar goed, ik merk dat ik het niet in alles met hem eens ben, over de bench zei hij ook 'gewoon erin stoppen en hij leert vanzelf dat er niets is'. Dat pas ik ook niet toe, want nachten gillen en paniek lijkt me voor niemand winst. Het is een verschil in visie. Ik kom nu altijd een kwartier te vroeg zodat we eerst eens van een afstandje kunnen kijken naar het veld en de honden die bezig zijn. Dan wordt hij idd rustiger.

En als ik vertel dat het thuis eigenlijk best goed gaat, ook met andere honden buiten en lopen aan de lijn, dan zegt de trainer 'dat is de keus van de hond, niet omdat jij dat wil' en daar ben ik het ook niet mee eens, want daar hebben we veel tijd en moeite in geinvesteerd. Ik heb hem nu zover dat hij bij een fietser naar mij kijkt van 'hé, fiets, waar blijft mijn koekje' ipv er achteraan te willen, en op auto's reageert hij níet meer.
Dat is niet zijn keus, dat is het resultaat van elke keer weer langs drukke fietspaden lopen en dan alleen maar bezig zijn met hem.
Op cursus kom ik gewoon een stuk onzekerder over dan ik ben geloof ik.
Rumaroze

TessaThomas schreef:Oh, zo herkenbaar. Op zo'n moment is het gewoon écht niet meer leuk.

Ik ben het met zowel Nanna als Diana eens. Nee, ik zou niet stoppen met een groepsles, juist omdat je daar kan oefenen, maar misschien juist een privéles ernaast waar je dus wel te horen krijgt hoe je het moet doen ipv alleen dat je het moet doen. Dan kan je in de groepsles oefenen met de dingen uit de privéles.
Ik heb nooit echt puppycursus gedaan, meteen op een DH vereniging. Maar daar was 1 dag in de week alleen op het veld zonder andere honden en de andere keer juist wel met andere honden. Nog steeds was ik de enige die 'les' kreeg, maar er liepen wel anderen. Ik had af en toe echt het gevoel dat ik er voor jan met de korte achternaam stond, hij zag alle blaadjes, andere honden, mensen langs de kant en noem maar op. Maar omdat we dus 1 keer in de week wel alleen waren konden we daar wat meer oefenen en op ons gemak bespreken hoe je dingen nu aanpakt.

Thuis oefende ik met normale brokjes, op training met snoepjes, frikandel, kaas en noem maar op.

Het komt echt goed!

EDIT: Als hij geen concrete voorbeelden kan geven of de vraag gewoon niet beantwoord vraag ik me af of het wel de juiste instructeur is...
Ik heb het idee dat het voor hem zó vanzelfsprekend is dat hij het niet meer kan uitleggen ofzo. Want echt, hij heeft kennis van zaken, als hij iets voordoet zie ik van alles waarvan ik denk 'jaaaa! zo wil ik het ook kunnen, leer me dit!' maar logischerwijs is daar meer tijd en aandacht voor nodig dan in je in 3 kwartier aan 7 pup/begeleidercombo's kunt geven.
Nevache
Zeer actief

Je maakt zelf een aantal keuzes die daadwerkelijk opleveren.
Die zijn niet dezelfde als wat je trainer aangeeft.
Waarom is hij in jouw ogen een goede instructeur?
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Wat een goede feedback DeDiana!
Maar ik snap TS wel hoor, zeker nu ik haar volgende bericht ook lees. Niets doen terwijl de hond blijft stuiteren en niet weg mogen lopen met wat afleiding om juist wat rust proberen te krijgen zou ik zelf ook niet zo fijn vinden om te ondergaan :wink:
En het helpt natuurlijk ook niet al andere cursisten met wellicht wat makkelijkere honden het een leuk uitje vinden en onder het mom van socialiseren hun honden fijn los laten lopen voor de les begint.

Maar concreet in de praktijk, daarover blijf je verschillen van mening houden en is ook afhankelijk van de hond die je hebt.
Ik zou met een ander type hond dan een type DH, MH of HH, waarschijnlijk veel vrijer zijn en wat meer laten gebeuren.
Ik haal nu een ding eruit en wellicht zie ik het verkeerd, maar jij hebt nu in je hoofd denk ik, niet aan de lijn spelen of kennismaken. Maar in de praktijk zul je ook mensen met honden treffen die daar anders over denken, of hun hond gewoonweg niet terug kunnen roepen en zeggen "hij doet niets hoor!".
Dat is de praktijk, en dan is het toch wel fijn als je jonge hond daar ook in "geleerd" wordt.
Omdat bij mijn eerste hond het op een bepaald moment gespannen ging, raakte ik ook gespannen en wilde pertinent niet dat er andere honden op hem af kwamen. Ik denk dat door mijn eigen reactie ik zijn "afkeer" daarin heb versterkt.
Daar wilde ik dus voor waken bij de pup, die leert er namelijk niets/iets verkeerds van als een baas bij een onverwachte ontmoeting hem wegtrekt, alles verbied of wegloopt van loslopende honden die op hem afkomen.
Ik heb dus zelf wel af en toe bij rustige honden met hem aan de lijn hem kennis laten maken, puur ook met de gedachte dat het in de toekomst niet altijd te voorkomen is en dat het dan wel fijn is als je hond daar "normaal" mee om kan gaan.
Spelen echter aan de lijn stond ik niet toe, en dat vertelde ik de andere eigenaren dan ook direct.
Hoe ik dat deed, op het moment dat ze elkaar na ontmoeten uit gingen dagen, kwam ik met een hoog toontje ertussen en toverde ik een favoriet speeltje uit mijn zak voor de aandacht en liepen we door.
Of we stonden op een veld waar de honden los konden en als ik had ingeschat dat het een leuke hond was, dan liet ik wel even dollen.
Maar dus altijd een favoriet speeltje op zak (meestal felgele bal aan een touwtje en in de hele jonge periode een flostouw), daar kon je altijd fijn opzichtig mee zwaaien zodat het de jonge hond opviel en hij 9 van de 10 keer inderdaad vrij rap onze richting weer op kwam :wink:
Rumaroze

Nevache schreef:Je maakt zelf een aantal keuzes die daadwerkelijk opleveren.
Hij straalt rust uit, en hij weet ook met drukke honden wel voor elkaar te krijgen wat hij wil. Hij heeft veel kennis van zaken en heel veel ervaring.
Alleen het daadwerkelijk overbrengen van wat hij doet, dat blijkt lastig.
Rumaroze

blondie schreef:Wat een goede feedback DeDiana!
Maar ik snap TS wel hoor, zeker nu ik haar volgende bericht ook lees. Niets doen terwijl de hond blijft stuiteren en niet weg mogen lopen met wat afleiding om juist wat rust proberen te krijgen zou ik zelf ook niet zo fijn vinden om te ondergaan :wink:
En het helpt natuurlijk ook niet al andere cursisten met wellicht wat makkelijkere honden het een leuk uitje vinden en onder het mom van socialiseren hun honden fijn los laten lopen voor de les begint.

Maar concreet in de praktijk, daarover blijf je verschillen van mening houden en is ook afhankelijk van de hond die je hebt.
Ik zou met een ander type hond dan een type DH, MH of HH, waarschijnlijk veel vrijer zijn en wat meer laten gebeuren.
Ik haal nu een ding eruit en wellicht zie ik het verkeerd, maar jij hebt nu in je hoofd denk ik, niet aan de lijn spelen of kennismaken. Maar in de praktijk zul je ook mensen met honden treffen die daar anders over denken, of hun hond gewoonweg niet terug kunnen roepen en zeggen "hij doet niets hoor!".
Dat is de praktijk, en dan is het toch wel fijn als je jonge hond daar ook in "geleerd" wordt.
Omdat bij mijn eerste hond het op een bepaald moment gespannen ging, raakte ik ook gespannen en wilde pertinent niet dat er andere honden op hem af kwamen. Ik denk dat door mijn eigen reactie ik zijn "afkeer" daarin heb versterkt.
Daar wilde ik dus voor waken bij de pup, die leert er namelijk niets/iets verkeerds van als een baas bij een onverwachte ontmoeting hem wegtrekt, alles verbied of wegloopt van loslopende honden die op hem afkomen.
Ik heb dus zelf wel af en toe bij rustige honden met hem aan de lijn hem kennis laten maken, puur ook met de gedachte dat het in de toekomst niet altijd te voorkomen is en dat het dan wel fijn is als je hond daar "normaal" mee om kan gaan.
Spelen echter aan de lijn stond ik niet toe, en dat vertelde ik de andere eigenaren dan ook direct.
Hoe ik dat deed, op het moment dat ze elkaar na ontmoeten uit gingen dagen, kwam ik met een hoog toontje ertussen en toverde ik een favoriet speeltje uit mijn zak voor de aandacht en liepen we door.
Of we stonden op een veld waar de honden los konden en als ik had ingeschat dat het een leuke hond was, dan liet ik wel even dollen.
Maar dus altijd een favoriet speeltje op zak (meestal felgele bal aan een touwtje en in de hele jonge periode een flostouw), daar kon je altijd fijn opzichtig mee zwaaien zodat het de jonge hond opviel en hij 9 van de 10 keer inderdaad vrij rap onze richting weer op kwam :wink:

Ik ben daar niet rigide in hoor. Als ik kán vermijden dan vermijd ik als ik het niet vertrouw (klein keffertje dat ik al opgewonden aan zie komen stuiteren, dan ga ik even een afslag eerder van het pad af, nog voor de hond het doorheeft of reageert), als ik de hond in kwestie ken dan ben ik wat makkelijker. Het gaat een beetje op gevoel en tot nu toe goed. Sommige mensen zien ook waar je mee bezig bent en helpen, dat is fijn. In het bos een mevrouw die haar hond aanlijnde op grote afstand al, ik lijnde gijs ook aan, en bij het passeren zei ze dat haar hond niet goed was met puppy's en dat ze dat anders zo zonde vond van de pup. Dus vervelende ervaring vermeden, helemaal prima en idd, ik leid hem tijdens het passeren dan wat af.

Bij loslopen werk gewoon hier roepen eigenlijk 100% van de tijd nu, zeker als ik tegelijkertijd gewoon doorloop. Als ik echt denk 'hij moet hier nú weg' omdat er bijv een hond veel te wild speelt of gaat jagen op kleinere hondjes, dan doe ik een spelletje met hem, ik roep hem en ik ren weg, en we rennen samen een stukje. Dat werkt prima, want hij vindt samen een sprintje trekken het leukste wat er is.

En aangelijnd voorkom je niet alles, oudere meneer die zijn veel te bange oude hond los had lopen en die kwam lopen etteren. Ik liep door, maar de hond liep mee, wilde niet terug naar zijn baas. Dan baal ik, want hij heeft én zijn hond los waar het niet mag én die hond is niet sociaal én niet onder appel. Maar ook dat gebeurd en Gijs doet het dan prima.

Trainer zegt dat je je hond nooit aangelijnd met andere honden in contact moet brengen omdat hij dan vanzelf leert dat hij aangelijnd andere honden negeert, maar dat ben ik maar ten dele met hem eens. Ik vermoed dat hij zelden aangelijnd loopt én zijn hele leven staat in het teken van de honden. Bij mij moet het beestje toch gewoon door een vrij druk stuk wandelen waar iederéén zijn hond uitlaat, dus in theorie prachtig, in praktijk niet echt haalbaar. Dus vooralsnog mag hij als ik het vertrouw best even snuffelen, maar niet spelen aan de lijn. Los mag hij spelen en als ik denk dat iemand er niet meer blij van wordt gaan we door, liefst iets daarvoor nog. Werkt tot nu toe uitstekend.
Rumaroze

Al was gister de man met het schattige pupje dat maar bleef zeggen 'nee, we gaan hier rechtsaf, RECHTSAF ZEI ik' als een soort navigatiesysteem voor zijn hond wel echt te grappig. En die liet om de haverklap per ongeluk zijn pup los, die dan weer op die van ons dook. Het helpt allemaal niet zeg maar. Maar het is fijn om te zien dat ook mensen met een snoezig bolletje wol niet vanzelf hun hond groot en gehoorzaam krijgen. ;D
Rumaroze

Nou ik bedoelde ook dat hij een goede hondentrainer is. Qua mensen trainen niet helemaal. We zijn hier naartoe gegaan omdat hij al jaren en jaren honden traint voor sport en politie enzo. Maar een hond trainen is idd wel anders dan een mens trainen om een hond te trainen.
TessaThomas
Zeer actief

Rumaroze schreef:Nou ik bedoelde ook dat hij een goede hondentrainer is. Qua mensen trainen niet helemaal. We zijn hier naartoe gegaan omdat hij al jaren en jaren honden traint voor sport en politie enzo. Maar een hond trainen is idd wel anders dan een mens trainen om een hond te trainen.
Ik heb het met paarden gehad. Heel vaak de vraag of ik les wilde geven of wilde helpen. Een keer helpen wilde ik wel, maar lesgeven echt niet. Ik kreeg het niet overgebracht en sommige dingen waren voor mij zo logisch dat ik er niet eens over nadacht dat ik het deed. Dat werkte dus niet... Je kon me er beter opzetten, dan lukte het prima, maar het overbrengen helaas niet.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Rumaroze schreef:
Nevache schreef:Je maakt zelf een aantal keuzes die daadwerkelijk opleveren.
Hij straalt rust uit, en hij weet ook met drukke honden wel voor elkaar te krijgen wat hij wil. Hij heeft veel kennis van zaken en heel veel ervaring.
Alleen het daadwerkelijk overbrengen van wat hij doet, dat blijkt lastig.
Anders leren leren...
Je kon het (waarschijnlijk) al als kind: je observeerde en copiëerde.
Volwassenen neigen veel te veel te willen leren met hun hoofd en denken dat als ze ergens goed over kunnen praten, ze dan ook iets goed kunnen.
Dat is niet zo.
Wiel
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”