Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Guus is dunnig

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Guus is dunnig

Ongelezen bericht door laeken »

Guus wordt te rank. Ik vind het prachtig om te zien maar hij is tegenwoordig wel erg rank aan het worden. Beetje gratig en dat vind ik dan ook weer iets teveel van het goede voor een castraatje.
Hij at smorgens 30 gram vlees en in de avond nog ongeveer 100 gram kvv. Nu is de gevogelte variant vaak op dus eet hij meer lam en paard. Dat is duidelijk magerder want we hebben al een maand lang het eten verdubbelt en dus eet hij smorgens 60 tot 100 gram en in de avond 150 tot 200. Dat is een beetje teveel en hij komt niks aan. Een hondje van 5 kilo op bijna 300 gram kvv lijkt me absurd aangezien de grote honden met 400 gram genoeg hadden.

Dus we denken eraan brokken erbij te gaan voeren. Dus de oude hoeveelheid kvv maar dan een bakje brokken er overheen.

Dat hebben we eerder gedaan en hij verdraagt dat prima. Mooie poep en gezond gewicht.

Hoe kan het dat een hondje zoveel eten nodig heeft? Bas eet nog niet de helft en is prima op gewicht. Nu is hij wel drukker dan druk maar zoveel? Eva at volgens mij een bakje van 400 gram per dag en Guus is 5 keer zo licht en eet sommige dagen ook zoveel om vervolgens super slank te blijven. :denken:
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Re: Guus is dunnig

Ongelezen bericht door Persistence »

Snellere stofwisseling? Brokjes zullen vast helpen om wat aan te zetten.
Als ik het zo lees is hij net zo energiek als anders en ontlasting ook in orde, als dat anders was zou ik misschien aan de alvleesklier of suikerziekte denken.
laeken
Zeer actief

Persistence schreef:Snellere stofwisseling? Brokjes zullen vast helpen om wat aan te zetten.
Als ik het zo lees is hij net zo energiek als anders en ontlasting ook in orde, als dat anders was zou ik misschien aan de alvleesklier of suikerziekte denken.
Nee is hij absoluut niet ziekig, sloom of wat dan ook. Daarom ook dat ik het mooi vindt. Hij glimt als een spiegel en ziet eruit als een intact sportief reutje. Als ik het gevoel had dat hij niet in orde was had ik al lang bij de dierenarts gezeten. Hij is super vrolijk, actief en speels. Hij poept perfect en plast ook niet teveel voor een reutje. Medisch heb ik vooralsnog geen enkele zorg. :wink:
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Het zou niet de eerste hond zijn die gewoon koolhydraten nodig heeft om op gewicht te blijven

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Medisch heb ik vooralsnog geen enkele zorg. :wink:
Pluisje weet je nog wel he. Die leek ook blakend van gezondheid.
Er is iets veranderd als hij voorheen op de helft op gewicht bleef, daar zou ik toch even een onderzoek aan wagen.

Hier eten Sjaak en Lotus 125 gram vlees per dag. Sjaak krijgt er voor de lekker welgeteld drie brokjes bij, anders is hij zo 4,5 kilo in plaats van vier.
Nu wandelen we niet zo veel als jij hoor, maar hij is wel een actief vol reutje.
Zusje zal hooguit een kilo of zes worden. Dat is een druktemaker in de groei, al is het niet veel. Die eet zo'n 250 gram met een handje brok.
dagmar88
Zeer actief

Die ukken zijn trouwens echt geen vergelijk met grote honden, die kleintjes hebben in verhouding meer nodig.
Sowieso zijn het maar gemiddelden.
Met Niko was het een strijd, je wilt niet weten hoeveel liters havermoutpap met room en rundervet daar in zijn gekiept, naast vlees en brokken.
De Naap is net wat groter en zwaarder en eet nog niet de helft.
laeken
Zeer actief

Guus en Bas lopen echt belachelijk ver en veel per dag voor ukkies. Het zou zomaar 15 kilometer per dag kunnen zijn. Ik ga meestal een uur of anderhalf en mijn partner ook. Dat is dus los door de bossen of langs meertjes en polders. Door weer en wind. Dus ze zijn wel echt afgetraind.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef: Er is iets veranderd als hij voorheen op de helft op gewicht bleef, daar zou ik toch even een onderzoek aan wagen.
Hij at kip. Echter die variant is steeds niet op voorraad dus nu eet hij paard. Ook Bas is afgevallen maar dat mocht ook wel. Ik krijg hem niet meer op net gewicht met paardenvlees. Koe verdraagt hij niet. Dan is hij binnen een dag of wat de hele dag aan het krabben. Zalm gaat beter maar die is me echt te duur.
Er is dus wel iets veranderd gelukkig. Ze kregen 80% kip en soms maar iets anders. Nu al 3 maanden alleen paard, lam of zalm. Ik weet nog van mijn grote honden dat die ook afvielen op paard en lam. Dat is veel magerder.

Hij was echt tiptop op kip dus baal dat die variant steeds uit de schappen gaat. :(:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef:Guus en Bas lopen echt belachelijk ver en veel per dag voor ukkies. Het zou zomaar 15 kilometer per dag kunnen zijn. Ik ga meestal een uur of anderhalf en mijn partner ook. Dat is dus los door de bossen of langs meertjes en polders. Door weer en wind. Dus ze zijn wel echt afgetraind.
Heeft hij niet eerder zo'n periode gehad? Kan natuurlijk best dat op temperatuur blijven op die wandelingen nu meer energie kost.
Die van mij hebben allemaal nog geen volle wintervacht.

Naap heeft ook zeker koolhydraten nodig sinds hij intensief beweegt. Al is het een boterham.
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef:
Hij at kip. Echter die variant is steeds niet op voorraad dus nu eet hij paard. Ook Bas is afgevallen maar dat mocht ook wel. Ik krijg hem niet meer op net gewicht met paardenvlees. Koe verdraagt hij niet. Dan is hij binnen een dag of wat de hele dag aan het krabben. Zalm gaat beter maar die is me echt te duur.
Er is dus wel iets veranderd gelukkig. Ze kregen 80% kip en soms maar iets anders. Nu al 3 maanden alleen paard, lam of zalm. Ik weet nog van mijn grote honden dat die ook afvielen op paard en lam. Dat is veel magerder.

Hij was echt tiptop op kip dus baal dat die variant steeds uit de schappen gaat. :(:
Dat verklaart een hoop. Jammer hoor. Kan het niet voor je besteld worden?
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Dat Spaanse rakkertje van mijn zoon is ook zo'n vreetschuur, ook een castraat en best mager.
Hij eet echt als een bootwerker en krijgt ook nog genoeg snackjes maar blijft hetzelfde.
Hij is kerngezond en lekker actief.
Als hij verder gezond is zou ik me er niet zo druk om maken.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Vlo was op KVV altijd mager. Hoeveel ik ook gaf. 1portie vervangen door brok en hij kwam aan.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Geen wormen?
Die zijn zo opgelopen.
Maar hier is alleen kvv ook niet voldoende hoor, ze krijgen ook brok.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

kipo schreef:Het zou niet de eerste hond zijn die gewoon koolhydraten nodig heeft om op gewicht te blijven
Inderdaad. Taartje kon ik drie kilo kvv per dag geven en dan bleef ze bottig; sinds ik haar koolhydraten erbij gaf (brokken of rijst bij de kvv) had ze aan 600 gram kvv genoeg en werd ze eindelijk ook iets voller ;-) Ook Mila wordt snel mager op alleen kvv.

Maar als hij voorheen wel goed op gewicht te houden was met een bepaalde portie en nu opeens niet meer, zou ik toch eens toch eens kijken of er mogelijk een andere oorzaak is voor het gewichtsverlies (medisch, wormen, etc.).
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Inderdaad brok erbij.
Fitz blijft ook niet op gewicht op (vette) kvv. Die gaf ik op een gegeven moment 1.5 kilo (hij 28) meer kon hij niet op. En dan was hij nog een en al bot.
Met cavom erbij is hij nou 35 kilo en nog niet dik.

Imp krijgt trouwens ook meer dan Guus, ze weegt 7.5 kilo, maar eet 350/400 gram vette kvv met een handje cavom op een dag.
:engel: Ze krijgt meer dan Maddie van 16 kilo.
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

Goh, ik ben verbaasd dat zoveel honden niet op gewicht blijven met alleen KVV!
Hier eten ze met z'n zessen 2,5 kg per dag.
500gr naar de pup van 14 wkn/12.5 kg
De overige 2 kg op het oog verdeeld over 5 honden : 3 van 27-30kg, 1 van 19 kg en 1 van 16 kg.
Allen met een door de jaren heen stabiel gewicht.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier blijven ze in principe best op gewicht op alleen kvv, maar ik geef er toch wat brokjes bij. Omdat ze met z'n tweeën net iets meer dan 1 kilo in 3 dagen nodig hebben. Paar jaar geleden had Elco met minder genoeg om zelfs wat aan te zetten, dus er is blijkbaar iets veranderd bij ons merk. Van Rodi/Smuldier hebben ze nog steeds evenveel nodig (ze komen net wat aan op 2 schijven Rodi/half bakje Smuldier, maar dat is prima voor de enkele keer dat ze dat krijgen (weekje vakantie, bijvoorbeeld))
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Manu was op KVV ook heel schraal. Zelfs door die enorme vacht heen zag je z'n voorste ribben als hij bewoog.
Hij krijgt inmiddels weer een aantal jaar brokken en ik heb nooit meer problemen hem op gewicht te houden. Hij krijgt 650 gram brokken per dag met paardenvet van DuoDog. Best veel dus, maar zo gaat het goed.
Ik zou hem het liefst op een sportbrok zetten maar hij gaat helaas van heel veel aan de diarree. Dus dan maar gewoon heel veel brok voeren. Hij poept trouwens maar eens per dag en het is een nette drol :)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nevache schreef:Goh, ik ben verbaasd dat zoveel honden niet op gewicht blijven met alleen KVV!
De overige 2 kg op het oog verdeeld over 5 honden : 3 van 27-30kg, 1 van 19 kg en 1 van 16 kg.
Ik ook... hier zit alles op alleen kvv, met z'n 3-en eten ze ongeveer 2 kg per dag. Maar dat wisselt wel een beetje als ze bijv 1 dag Smuldier erbij krijgen is dat 800 gr ipv 1 kg bijv. Ze krijgen 6 tot 8 verschillende merken en heel veel verschillende diersoorten. Tot op heden is dat voor 3 sporthonden ruim voldoende
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Nevache schreef:Goh, ik ben verbaasd dat zoveel honden niet op gewicht blijven met alleen KVV!
Tot nu toe doen al mijn honden (dat zijn er nogal wat geweest op tien jaar voornamelijk vers voeren) het beter met wat brok. Of aardappel, havermout etc.
Het is te veel volume voor ze, ofwel krijgen ze het niet weggewerkt, of het verteert minder goed.
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Kippeneiwit is voor honden de meest rijke bron van eiwit. Paard is veel minder vet en levert daarnaast dus ook minder goed verteerbare eiwitten. Dat verklaart wellicht dat hij bij deze variant minder energie haalt uit dezelfde hoeveelheid voer.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

laeken schreef:
dagmar88 schreef: Er is iets veranderd als hij voorheen op de helft op gewicht bleef, daar zou ik toch even een onderzoek aan wagen.

Welk merk KVV voer je?
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
laeken
Zeer actief

Omega schreef:
laeken schreef:

Welk merk KVV voer je?
https://petman.de/barf-hund/barf-in-one
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

_Tiny_ schreef:
kipo schreef:Het zou niet de eerste hond zijn die gewoon koolhydraten nodig heeft om op gewicht te blijven

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Precies. Daarom voer ik ook het liefst een kvv waar een beetje rijst aan toe gevoegd is. Dat maakt echt veel verschil. Zonder rijst moest mijn reu van 22 kilo wel een kilo.kvv.eten.
Ik voer er ook wel Prins brok bij.
Toch redden ze het hier ook niet op bv Carnibest actief. Ik ben destijds overgestapt op brok omdat m’n toenmalige sportreu op 3-4 kilo Carnibest actief niet op gewicht bleef (34 kilo was zijn ideaal gewicht)
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Soooof »

Rex krijgt ook naast de kvv koolhydraten. Meestal rijst, maar ook gerust pasta als wij dat over hebben. Of aardappel. Oh en groente, hij doet een moord voor broccoli. Op alleen kvv bleef hij ook niet op gewicht.
laeken
Zeer actief

Dan ga ik ze ook half brok voeren hoewel ik bij Bas twijfel omdat die echt oersterk en super gezond is geworden van dit voer. Die kwam met een hele vreemde vacht en maanden plakkerige poep en onzindelijk gedrag. Na een half jaar of jaar dit voer is ze veranderd in een hondje dat nooit een dag ziek is en alles kan eten. Met een super dikke vacht. Niet meer overbouwd en een worstje maar een stevig terriërtje met hele dikke spieren. Daar moet je dan eigenlijk niks meer aan doen als dat al 6 jaar zo gaat. En eigenlijk is Guus ook supermooi zo slank. Hij lijkt op een ongecastreerde reu en is ook erg actief en vrolijk van aard. Misschien is dit wel hoe hij hoort. Toch willen wij hem iets dikker. Dat omdat hij afvalt en je hier moet stoppen. Dus we moeten wel meer gaan voeren of in dit geval iets anders erbij. Ik ga een hondje van 5 of 6 kilo geen 500 gram paard voeren. Honden horen geen 10 procent van hun lichaamsgewicht te moeten eten. Wuilus was 40 kilo en at 500 gram of minder vaak nog. Net als Dapper en Cleo die volgens mij iets van 23 kilo waren.

Ik haal morgen een zak goede brokken zonder rund. Eens kijken wat er dan van hem wordt.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

laeken schreef:Dan ga ik ze ook half brok voeren hoewel ik bij Bas twijfel omdat die echt oersterk en super gezond is geworden van dit voer. Die kwam met een hele vreemde vacht en maanden plakkerige poep en onzindelijk gedrag. Na een half jaar of jaar dit voer is ze veranderd in een hondje dat nooit een dag ziek is en alles kan eten. Met een super dikke vacht. Niet meer overbouwd en een worstje maar een stevig terriërtje met hele dikke spieren. Daar moet je dan eigenlijk niks meer aan doen als dat al 6 jaar zo gaat. En eigenlijk is Guus ook supermooi zo slank. Hij lijkt op een ongecastreerde reu en is ook erg actief en vrolijk van aard. Misschien is dit wel hoe hij hoort. Toch willen wij hem iets dikker. Dat omdat hij afvalt en je hier moet stoppen. Dus we moeten wel meer gaan voeren of in dit geval iets anders erbij. Ik ga een hondje van 5 of 6 kilo geen 500 gram paard voeren. Honden horen geen 10 procent van hun lichaamsgewicht te moeten eten. Wuilus was 40 kilo en at 500 gram of minder vaak nog. Net als Dapper en Cleo die volgens mij iets van 23 kilo waren.

Ik haal morgen een zak goede brokken zonder rund. Eens kijken wat er dan van hem wordt.
Maar waarom dan niet gewoon die kip-variant van de kvv bestellen (of kip van een ander merk KVV geven)? Als ze het daar allebei zo goed op doen zou ik dat zelf een logischere en fijnere oplossing vinden dan het om te gooien door meteen de helft brok te gaan geven.
laeken
Zeer actief

Zamunda schreef:
laeken schreef:Dan ga ik ze ook half brok voeren hoewel ik bij Bas twijfel omdat die echt oersterk en super gezond is geworden van dit voer. Die kwam met een hele vreemde vacht en maanden plakkerige poep en onzindelijk gedrag. Na een half jaar of jaar dit voer is ze veranderd in een hondje dat nooit een dag ziek is en alles kan eten. Met een super dikke vacht. Niet meer overbouwd en een worstje maar een stevig terriërtje met hele dikke spieren. Daar moet je dan eigenlijk niks meer aan doen als dat al 6 jaar zo gaat. En eigenlijk is Guus ook supermooi zo slank. Hij lijkt op een ongecastreerde reu en is ook erg actief en vrolijk van aard. Misschien is dit wel hoe hij hoort. Toch willen wij hem iets dikker. Dat omdat hij afvalt en je hier moet stoppen. Dus we moeten wel meer gaan voeren of in dit geval iets anders erbij. Ik ga een hondje van 5 of 6 kilo geen 500 gram paard voeren. Honden horen geen 10 procent van hun lichaamsgewicht te moeten eten. Wuilus was 40 kilo en at 500 gram of minder vaak nog. Net als Dapper en Cleo die volgens mij iets van 23 kilo waren.

Maar waarom dan niet gewoon die kip-variant van de kvv bestellen (of kip van een ander merk KVV geven)? Als ze het daar allebei zo goed op doen zou ik dat zelf een logischere en fijnere oplossing vinden dan het om te gooien door meteen de helft brok te gaan geven.
Ook een punt. Of alles doen. Dus en kip bestellen maar wel afwisseling in vleessoorten en al dan niet op gevoel aanvullen met brok. Want ergens heb je zeker gelijk. Ook Guus ziet er op dit voer echt heel erg knap uit. Geen jeuk. Super gespierd en glanst als een gepolijste auto. Hagelwitte tanden etc. Dus misschien minder drastisch.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik zou Bas in ieder geval dan geen brok geven, je kan toch ook alleen Guus brok bijvoeren? Het lijkt me inderdaad een goed idee om te proberen die kipvariant te bestellen. Succes!
Afbeelding
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Charlie »

Waar mijn honden het best goed op deden, waren de brokken van platinum. Ze vonden het superlekker en de reden waarom ik ermee gestopt ben, was omdat ze er te dik van werden, hoe weinig ik ook gaf. Volgens mij ideaal voor jouw hondje. Je kunt het ook combineren met kvv.
En het mooie is dat ze ook een kip-versie hebben, ook gestoomd vlees.

Dit is de link : https://www.platinum.com/nl/platinum-dr ... icken.html

Je kunt ook een proefpakketje aanvragen : https://www.platinum.com/nl/platinum-se ... akket.html
Groetjes Charlie

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”