Hier zwemt alles bijna dagelijks om vervolgens door t mulle zand te rollen. Nou en...dan stofzuigen we wel een keer extra. En t droogt vanzelf.Rumaroze schreef:Oh en ik ga zeker niet corrigeren met water of andere correcties in die richting. En ik heb in het geheel geen probleem met vieze natte honden in de auto. Ik oefen met afdrogen zodat ik hem als het nodig is even wat kan opfrissen voor hij naar binnen gaat. Heerlijk toch, zwemmen en modder? Ik heb juist een hond zodat ik niet meer alleen naar buiten hoef als het regent, want ik heb geen hekel aan regen en modder.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Opvoeding Duitse/Mechelse herder
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Opvoeding Duitse/Mechelse herder

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ik zoek de andere honden wel wat uit. Hij heeft kennisgemaakt met een grote witte herder die heel kalm is, die blafte 1x en ging daarna wachten tot mijn druktemaker klaar was met blaffen en wegrennen en dan toch weer snuffelen.
En dan nog wat bekende honden, daar wil hij na 3 minuten mee spelen. Dat gaat prima.
Vanmiddag kwamen we een Duitse dog tegen die hem aankeek van ‘huh, wat doe jij moeilijk’. Die bleef spannend.
Of dat blaffen onzekerheid of angst is weet ik niet goed. Ik gok onzekerheid, want bij angst gaat ie piepen en staart tussen de poten. Dan gaat ie ook echt vluchten. Terwijl dit haast meer uitdagen lijkt, er naartoe, blaffen, stukje achteruit, weer er naartoe springen, weer wegrennen. Hij vlucht ook wel wat.
Maar als er tijd is is dat na een paar minuten over.
2 kleine hondjes kwamen hem besnuffelen en daar heeft hij niet eens tegen geblaft, hij liep gewoon mee.
Ik vind het zelf zo lastig inschatten gewoon. Dat blaffen vind iedereen nu schattig, over 4 maanden echt niet meer.
En dan nog wat bekende honden, daar wil hij na 3 minuten mee spelen. Dat gaat prima.
Vanmiddag kwamen we een Duitse dog tegen die hem aankeek van ‘huh, wat doe jij moeilijk’. Die bleef spannend.
Of dat blaffen onzekerheid of angst is weet ik niet goed. Ik gok onzekerheid, want bij angst gaat ie piepen en staart tussen de poten. Dan gaat ie ook echt vluchten. Terwijl dit haast meer uitdagen lijkt, er naartoe, blaffen, stukje achteruit, weer er naartoe springen, weer wegrennen. Hij vlucht ook wel wat.
Maar als er tijd is is dat na een paar minuten over.
2 kleine hondjes kwamen hem besnuffelen en daar heeft hij niet eens tegen geblaft, hij liep gewoon mee.
Ik vind het zelf zo lastig inschatten gewoon. Dat blaffen vind iedereen nu schattig, over 4 maanden echt niet meer.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Lezen kan nooit geen kwaad, je pikt er altijd wel iets uit of herkent iets en een tip die je wel kunt toepassen.Rumaroze schreef:
Iemand vroeg welke boeken ik gelezen had. Welke niet? Martin Gaus en dochter, puppies voor dummy’s, een boek gericht op herders, een paar dingen van een kennis die opleidingen in die richting heeft gedaan, enz. Maar ik ben er wel achter dat het net als met baby’s niet werkt zoals in theorie.
Ik heb hier ook boeken gelezen van Turid Rugaas, Martin Gaus, Milan, een heel oud boek waar ik de naam van kwijt ben, maar die persoon had wilde honden gekruist met een herder, boeken van J.R. Toman (opvoeding en africhting van de hond).
Ik vond het vaak wel erg interessant, en soms dacht ik nee joh.. dat gaat hier niet werken, en van andere dingen dacht ik.. hmm

En zo leerde ik de volwassen herder samen met mij door de woonkamer kruipen :mrgreen:en later buiten, die was trouwens wel altijd zeer bereid om samen te werken met mij of om dingen van mij aan te nemen, wat het altijd weer makkelijker maakte

Heel wat boetes omzeild als we op verboden gebied waren en ik de duinwachter hoorde komen met een auto, lagen we samen plat in het hoge gras

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aan dat blaffen zou ik niet te zwaar tillen. Klinkt als onzekerheid. Waarschijnlijk vindt hij het nog spannend om andere honden te ontmoeten en het blaffen is een uiting daarvan. Uiteindelijk is blaffen gewoon communicatie, dus ik zou het niet zomaar afkappen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Perry, nu 20 weken, heeft dat blaffen ook (gehad). Wat bij hem lijkt te werken is het volgende. Zodra hij een hond ziet, strooi ik koekjes. Of hij nu blaft of niet. Snuffelen is een kalmerende signaal, door koekjes te zoeken kalmeert hij en hij krijgt een positieve prikkel. Nu weet ik dat hij onwijs sociaal is met honden, ik maak me ook niet al te veel zorgen. Op mijn werk loopt hij tussen 40 andere honden zonder enige vorm van moeite. Hij blaft nu gelukkig een stuk minder. Alleen als hij schrikt van een hond, kan hij nog wel eens blaffen.
- Hammetime
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Mijn hond krijgt dagelijks meerdere keren de gelegenheid in een sloot of meer te springen, maar doet dat nooit. Afgelopen zomer heb ik haar in mijn zwembad proberen te lokken, maar dat slaagde niet. Ziek is ze niet, ze is gewoon geen fan van zwemmen.kipo schreef:En een die lol heeft gehad. Hier geldt het motto "schone hondjes zijn zieke hondjes".Hammetime schreef: Dan heb ik een droge hond die riekt naar slootwater! En ja, daar zijn hondendouches voor uitgevonden!
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
- Hammetime
- Zeer actief
Dat gaat je geen flikker aan, maar sowieso niet om mijn auto te besmeuren.Cleva schreef:Waarom heb jij in mozesnaam een hond genomen?
- Hammetime
- Zeer actief
Ze zeggen wel eens dat honden op hun eigenaren lijken en dat klopt wel, want ik heb er een pesthekel aan en mijn hond gelukkig ook. Alhoewel ze nog wel met de poten in de modder gaat en kennelijk ik ook.Rumaroze schreef:Ik heb juist een hond zodat ik niet meer alleen naar buiten hoef als het regent, want ik heb geen hekel aan regen en modder.

- Hammetime
- Zeer actief
Angst is iets om aan te werken denk ik. Mijn pup was eerst bang voor alles dat voorbijkwam. Zijnde afkomstig uit een klein dorp had ze nog nooit een voorbijrijdende auto gehoord of een sirene. Ik las in een boek van Gaus dat je de pup steeds weerRumaroze schreef: Waar ik nu tegenaan loop: hij is nog wat bang voor andere honden. Na even snuffelen en blaffen trekt dat bij, maar ik weet niet zo goed hoe te reageren op dat blaffen. En er stond een andere hond plots voor zijn neus, dat leverde een hoop gepiep en gejank op. Die hond deed niets, kwam alleen kijken. De hond droop daarop af, er werd niet gesnuffeld.
Hoe ga ik daar mee om? Aan de lijn kennis maken probeer ik te voorkomen, maar ik ontkom er niet altijd aan. Hoe leid in ontmoetingen met andere honden in goede banen?
Nu is ze met vier maanden heel dapper, wat weer als nadeel heeft dat ze op elke hond afstormen wil. Zodra ze iemand met een hond ziet verstijft ze en wil er op afrennen.
Het blaffen is echter iets dat ik nooit tolereer anders dan een uiting van waakzaamheid. Niet alleen voor mij, maar ook met het oog op anderen wil ik niet dat ze onnodig blaft. Onnodig blaffende honden zijn er al zat. Corrigeren en tot zit brengen werkt hier vaak wel. Soms klap ik een keer in mijn handen om d'r uit de drift te krijgen. Dan zitten en belonen. Ze ligt gelukkig nog steeds aan mijn voeten te slapen, dus so far so good.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ook daarnaast een must als een hond moet afkoelen. Ik leer ze t ook direct aan als dat nog nodig is... want meestal zwemt t gelijk. Xygan kreeg bij de fokker al zwemles met 6 weken, net als zn vader Xavi dat bij zijn fokker kreeg. Heerlijk vind ik dat.Heavy schreef:Al mijn pups krijgen zwemlesHammetime schreef:Mijn hond krijgt dagelijks meerdere keren de gelegenheid in een sloot of meer te springen, maar doet dat nooit. Afgelopen zomer heb ik haar in mijn zwembad proberen te lokken, maar dat slaagde niet. Ziek is ze niet, ze is gewoon geen fan van zwemmen.kipo schreef:En een die lol heeft gehad. Hier geldt het motto "schone hondjes zijn zieke hondjes".Hammetime schreef: Dan heb ik een droge hond die riekt naar slootwater! En ja, daar zijn hondendouches voor uitgevonden!
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalkik vind het dan ook heel leuk als een hond kan en durft te zwemmen
Badjes vinden ze ook niks hier maar beken, sloten, meren en zeeen gelukkig wel.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Kan nog wel komen...Hammetime schreef:Mijn hond krijgt dagelijks meerdere keren de gelegenheid in een sloot of meer te springen, maar doet dat nooit. Afgelopen zomer heb ik haar in mijn zwembad proberen te lokken, maar dat slaagde niet. Ziek is ze niet, ze is gewoon geen fan van zwemmen.kipo schreef:En een die lol heeft gehad. Hier geldt het motto "schone hondjes zijn zieke hondjes".Hammetime schreef: Dan heb ik een droge hond die riekt naar slootwater! En ja, daar zijn hondendouches voor uitgevonden!
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Afgelopen zomer geen wandeling zonder dat Kayla in een sloot zat.
Je hebt snel genoeg door wat de schone sloten zijn en dan doen een stok of balletje de rest.
Wiel
Even een update. Hier gaat het met puplief best ok. Hij slaapt in de open bench, ik of man nog op de bank. Bench is soms ook wel dicht. Hij heeft ontdekt dat ie op de bank kan springen. Dat is minder en omdat we twee banken hebben kunnen we dat soms slecht voorkomen. Dus 1 bank is gebarricadeerd. Erop springen was altijd winst namelijk, of hij lag op de bank en dat is fijn, of hij kreeg aandacht en dat is ook fijn. Er zelf afspringen is weer niet goed voor de heupen. En als ik de kamer uit loop springt hij er meestal gewoon af. Hij leert enorm snel en we hebben wat meer ritme. Het piranha gedrag is soms heel erg lastig en vooral op mij gericht.
Bij mij is een burn out geconstateerd. Dat is wel even schrikken en dat verklaart mijn gevoel en houding de laatste weken wel. Maar dat maakt het ook heel lastig om rustig te blijven bij zijn gebijt, of om altijd alert ongewenst gedrag te voorkomen.
Bij mij is een burn out geconstateerd. Dat is wel even schrikken en dat verklaart mijn gevoel en houding de laatste weken wel. Maar dat maakt het ook heel lastig om rustig te blijven bij zijn gebijt, of om altijd alert ongewenst gedrag te voorkomen.
-
- Zeer actief
Het is best zwaar natuurlijk met een burn-out een pup op te voeden, zeker als de pup heel veel energie heeft.. je hebt in ieder geval afleiding en je bent thuis waarschijnlijk met deze klachten dus maak er gebruik van.. adem in , adem uit en werk ook vooral aan jezelf.. en zie het maar als een leer proces..
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Zo’n pup die veel van je vraagt (wat ook nog eens allemaal nieuw is) en een burn out is natuurlijk ook geen fijne combinatie. Hoop dat het snel beter gaat.
-
- Zeer actief
Wat naar voor je, een burn out! Ik hoop dat je met goede begeleiding daar aan kunt gaan werken.
Praktische vraag, ligt er een kleed bij de bank? Onze hond sprong ook op stoelen en banken en was een racemonster. Maar wij vonden het goed dat hij op de bank of op een stoel lag, dus dat is wel een verschil.
Maar door zijn gekke fratsen en spring gedrag vond ik het wel fijn dat er in ieder geval een kleed lag zodat zijn poten niet zouden wegglijden als hij eens sprong voor we het door hadden.
En ook daar zoveel mogelijk rust in proberen te krijgen, dat als hij sprong hij dat in ieder geval niet als een kip zonder kop zou doen.
Nee, en wachten aangeleerd.
Op een of andere manier werk ik veel met handgebaren, heb ik mezelf aangeleerd denk ik. Oh nee, dat komt door het boek van Toman, daar stonden wat handgebaren in, en ik vond dat zo verrekte handig dat ik dat met mijn volwassen herder destijds ben gaan oefenen en toen de pup kwam is dat automatisch ook aangeleerd omdat ik het al vaak gebruikte.
(knip in de vinger geluid voor de aandacht) Vingertje omhoog was let op, en een halt gebaar was wachten het maakte dat ik op afstand al wat meer controle had in de woonkamer in ieder geval
Uiteraard dit ook weer aangeleerd op een speelse manier met veel snoepjes en belonen. Later verder uit te breiden met een af gaan met een handgebaar.
Praktische vraag, ligt er een kleed bij de bank? Onze hond sprong ook op stoelen en banken en was een racemonster. Maar wij vonden het goed dat hij op de bank of op een stoel lag, dus dat is wel een verschil.
Maar door zijn gekke fratsen en spring gedrag vond ik het wel fijn dat er in ieder geval een kleed lag zodat zijn poten niet zouden wegglijden als hij eens sprong voor we het door hadden.
En ook daar zoveel mogelijk rust in proberen te krijgen, dat als hij sprong hij dat in ieder geval niet als een kip zonder kop zou doen.
Nee, en wachten aangeleerd.
Op een of andere manier werk ik veel met handgebaren, heb ik mezelf aangeleerd denk ik. Oh nee, dat komt door het boek van Toman, daar stonden wat handgebaren in, en ik vond dat zo verrekte handig dat ik dat met mijn volwassen herder destijds ben gaan oefenen en toen de pup kwam is dat automatisch ook aangeleerd omdat ik het al vaak gebruikte.
(knip in de vinger geluid voor de aandacht) Vingertje omhoog was let op, en een halt gebaar was wachten het maakte dat ik op afstand al wat meer controle had in de woonkamer in ieder geval

Uiteraard dit ook weer aangeleerd op een speelse manier met veel snoepjes en belonen. Later verder uit te breiden met een af gaan met een handgebaar.
Zo doe ik het nu ook. Een bank is vol met spullen, maar overdag zijn we vooral in de keuken, en die is dicht. In het kader van beter voorkomen dan genezen.
Gister puppytraining gehad. Ik kom daar bijna onzekerder vandaan dan ik erheen ging. Hij deed het goed maar hij is dan zó druk...
De trainer noemde hem ook al druk en gaf als tip dat ik niet steeds eerst aandacht moest vragen van hem voordat we een onbekende oefening gingen doen. Gewoon gáán want die hond wil werken.
Dat bijterige kwam volgens trainer ook omdat niet duidelijk is wat ik van hem verwacht.
Zit wat in, en toen ik maar gewoon gíng en het tempo 3 versnellingen omhoog gooide had ik opeens een hondje dat geen enkel oog voor de omgeving meer had.
Ik hoorde bijna een kwartje vallen.... oooooooh, dát bedoelen ze dus met werklust..... Is allemaal leuk op papier maar wat dat in praktijk betekent is vrij abstract voor mij.
Dat was een handig inzicht, maar omdat de les maar 3 kwartier is en er nog 4 pups zijn werd het weinig concreet hoe ik daarmee de dagelijkse gang van zaken kan beïnvloeden. Dat bezwaar had ik sowieso bij de cursus, een opdrachtje voor de komende week ‘leer hem zitten en blijven terwijl jij een rondje om hem heen loopt’ hebben wij hier de volgende ochtend er al in zitten. Hij kan inmiddels met dank aan die oefening die we uitgebouwd hebben ook blijven zitten als ik de trapkast (met voer en kluifjes) open doe, ipv er in te duiken. Dus nuttig, maar zo aangeleerd.
We krijgen vanaf volgende week 5x een puppycursus aan huis, met het hele gezin. Gewoon als aanvulling op deze cursus en om het voor mij wat concreter te maken. Leuk, dat iemand uitlegt dat een hond winst moet hebben bij netjes naast lopen, maar hoe dóe ik dat..? Fijn om te weten dat je zaken moet aanleren ipv afleren, maar die theorie ken ik al, maar de praktijk, hoe doe je dat?
En mijn eigen manco: veel teveel woorden gebruiken en chaos uitstralen als ik me onzeker voel, dus chaos bij de hond. Ik wil héél graag feedback op mijn eigen houding en intonatie bijvoorbeeld.
En daar is in 3 kwartier training met 5 hondjes te beperkt ruimte voor.
Mochten de baasjes met werklustige honden tips hebben dan hoor ik het graag.
Gister puppytraining gehad. Ik kom daar bijna onzekerder vandaan dan ik erheen ging. Hij deed het goed maar hij is dan zó druk...
De trainer noemde hem ook al druk en gaf als tip dat ik niet steeds eerst aandacht moest vragen van hem voordat we een onbekende oefening gingen doen. Gewoon gáán want die hond wil werken.
Dat bijterige kwam volgens trainer ook omdat niet duidelijk is wat ik van hem verwacht.
Zit wat in, en toen ik maar gewoon gíng en het tempo 3 versnellingen omhoog gooide had ik opeens een hondje dat geen enkel oog voor de omgeving meer had.
Ik hoorde bijna een kwartje vallen.... oooooooh, dát bedoelen ze dus met werklust..... Is allemaal leuk op papier maar wat dat in praktijk betekent is vrij abstract voor mij.
Dat was een handig inzicht, maar omdat de les maar 3 kwartier is en er nog 4 pups zijn werd het weinig concreet hoe ik daarmee de dagelijkse gang van zaken kan beïnvloeden. Dat bezwaar had ik sowieso bij de cursus, een opdrachtje voor de komende week ‘leer hem zitten en blijven terwijl jij een rondje om hem heen loopt’ hebben wij hier de volgende ochtend er al in zitten. Hij kan inmiddels met dank aan die oefening die we uitgebouwd hebben ook blijven zitten als ik de trapkast (met voer en kluifjes) open doe, ipv er in te duiken. Dus nuttig, maar zo aangeleerd.
We krijgen vanaf volgende week 5x een puppycursus aan huis, met het hele gezin. Gewoon als aanvulling op deze cursus en om het voor mij wat concreter te maken. Leuk, dat iemand uitlegt dat een hond winst moet hebben bij netjes naast lopen, maar hoe dóe ik dat..? Fijn om te weten dat je zaken moet aanleren ipv afleren, maar die theorie ken ik al, maar de praktijk, hoe doe je dat?
En mijn eigen manco: veel teveel woorden gebruiken en chaos uitstralen als ik me onzeker voel, dus chaos bij de hond. Ik wil héél graag feedback op mijn eigen houding en intonatie bijvoorbeeld.
En daar is in 3 kwartier training met 5 hondjes te beperkt ruimte voor.
Mochten de baasjes met werklustige honden tips hebben dan hoor ik het graag.
En echt, wonderbaarlijk dat hij de oefening waar de meeste aandacht voor nodig was uitstekend deed toen ik eenmaal door had dat ik gewoon moest gaan. Hij moest lopen en bij 1 paaltje zitten en bij het volgende paaltje liggen. Normaal staan we daar 5 minuten te bedelen om zijn aandacht met een piepstemmetje. En nu ben ik gewoon veel sneller gegaan, zit, kom maar, af, kom maar, zit, kom maar enz, en we hebben die oefening wel 5x gedaan ipv 1 in de tijd die er voor stond. Manlief was erbij en zwaar onder de indruk.
Ik vond het een fijne ervaring want het enige dat ik heb aangepast was tempo omhoog, houding rechtop en zelfverzekerd ipv half gebukt, en stem flink omlaag. En Gijs, die ging, een en al aandacht en ja nog steeds wel veel energie, en hupjes en gedoe, maar véél meer aandacht.
En het mooie is: dat is veel meer hoe ik bén. Dat hele ‘Prijs je puppy met een enthousiast hoog stemmetje’ is niets voor mij. Die 5 minuten, dat was wel precies dat ik dacht ‘hierom wilde ik een herdershond’
En precies dat moet ik dus uitbouwen volgens mij. Want trainer zei terecht, toen ik zei dat hij thuis rustig was ‘dat is de keus van de hond en niet van jullie’ en dst klopt wel denk ik
Ik vond het een fijne ervaring want het enige dat ik heb aangepast was tempo omhoog, houding rechtop en zelfverzekerd ipv half gebukt, en stem flink omlaag. En Gijs, die ging, een en al aandacht en ja nog steeds wel veel energie, en hupjes en gedoe, maar véél meer aandacht.
En het mooie is: dat is veel meer hoe ik bén. Dat hele ‘Prijs je puppy met een enthousiast hoog stemmetje’ is niets voor mij. Die 5 minuten, dat was wel precies dat ik dacht ‘hierom wilde ik een herdershond’
En precies dat moet ik dus uitbouwen volgens mij. Want trainer zei terecht, toen ik zei dat hij thuis rustig was ‘dat is de keus van de hond en niet van jullie’ en dst klopt wel denk ik
Dat was precies wat de trainer ook zei, en die heeft jaren en jaren herders getraind voor de sport. Dat hij al gemotiveerd genoeg is. Alleen is dit een algemene cursus met ook echt een aantal hondje die elke vorm van motivatie nodig hebben omdat ze anders gewoon op 1 plek zitten.
Filmpje ga ik bekijken
Filmpje ga ik bekijken
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Hoezo een gemotiveerde hond moet je niet meer motiveren
Het moet wel een beetje leuk blijven he. Dat duits regime hebben ze al enkele jaren geleden overal buitengebonjourd.
Maar goed, als je het zelf niet trekt, is het natuurlijk beter om een pup af te zwakken. (en dat moet ook, want anders trek je het idd niet).
Maar dat maar als regel of standaard gaan benoemen, ben ik totaal mee oneens.
Ik dans en kir er vrolijk op los tijdens trainen. Ga zelf op de grond zitten, rollebol ermee door het gras en haal toonhoogtes waar glas van breekt
en op het einde kan mijn pup ook zitten en liggen 

Maar goed, als je het zelf niet trekt, is het natuurlijk beter om een pup af te zwakken. (en dat moet ook, want anders trek je het idd niet).
Ik dans en kir er vrolijk op los tijdens trainen. Ga zelf op de grond zitten, rollebol ermee door het gras en haal toonhoogtes waar glas van breekt

Ik wil het niet algemeen trekken. Maar in het geval van mijn hond is er anders echt 0 focus en bijt hij in álles. Dat heeft niets met zelf niet trekken te maken, maar als ik graag wil dat hij door een tunneltje rent en ik ga hem nog enthousiaster maken dan hij al is, dan vreet hij het tunneltje op ipv er doorheen te rennen, om vervolgens te proberen of hij toch niet de lijn een stuk langer kan maken om op zijn buurpup te springen, in mijn enkels te gaan hangen en zichzelf zowat op te hangen aan de riem.maart schreef:Hoezo een gemotiveerde hond moet je niet meer motiverenHet moet wel een beetje leuk blijven he. Dat duits regime hebben ze al enkele jaren geleden overal buitengebonjourd.
Ik dans en kir er vrolijk op los tijdens trainen. Ga zelf op de grond zitten, rollebol ermee door het gras en haal toonhoogtes waar glas van breekten op het einde kan mijn pup ook zitten en liggen
Als ik zelf ga dansen en kirren dan krijg ik niets meer gedaan want dan gaat ie van 0-100 in 2 seconden.
Ik wil het niet algemeen trekken. Maar in het geval van mijn hond is er anders echt 0 focus en bijt hij in álles. Dat heeft niets met zelf niet trekken te maken, maar als ik graag wil dat hij door een tunneltje rent en ik ga hem nog enthousiaster maken dan hij al is, dan vreet hij het tunneltje op ipv er doorheen te rennen, om vervolgens te proberen of hij toch niet de lijn een stuk langer kan maken om op zijn buurpup te springen, in mijn enkels te gaan hangen en zichzelf zowat op te hangen aan de riem.maart schreef:Hoezo een gemotiveerde hond moet je niet meer motiverenHet moet wel een beetje leuk blijven he. Dat duits regime hebben ze al enkele jaren geleden overal buitengebonjourd.
Ik dans en kir er vrolijk op los tijdens trainen. Ga zelf op de grond zitten, rollebol ermee door het gras en haal toonhoogtes waar glas van breekten op het einde kan mijn pup ook zitten en liggen
Als ik zelf ga dansen en kirren dan krijg ik niets meer gedaan want dan gaat ie van 0-100 in 2 seconden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Dan heb je dus 1 seconde om hem te laten doen wat je wil dat hij doetRumaroze schreef:

maar goed, in stand 0 houden is ook een optie

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad ik ook en ik heb nou niet echt een low drive hondmaart schreef:Hoezo een gemotiveerde hond moet je niet meer motiverenHet moet wel een beetje leuk blijven he. Dat duits regime hebben ze al enkele jaren geleden overal buitengebonjourd.

Ik.hou nu eenmaal van 'stampende' honden dus zeker als pup gebruik ik dat.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dat is normaal hoor voor een pup met hoge drift. En ja ook die krijg je in drift door dat tunneltje...Rumaroze schreef:Ik wil het niet algemeen trekken. Maar in het geval van mijn hond is er anders echt 0 focus en bijt hij in álles. Dat heeft niets met zelf niet trekken te maken, maar als ik graag wil dat hij door een tunneltje rent en ik ga hem nog enthousiaster maken dan hij al is, dan vreet hij het tunneltje op ipv er doorheen te rennen, om vervolgens te proberen of hij toch niet de lijn een stuk langer kan maken om op zijn buurpup te springen, in mijn enkels te gaan hangen en zichzelf zowat op te hangen aan de riem.maart schreef:Hoezo een gemotiveerde hond moet je niet meer motiverenHet moet wel een beetje leuk blijven he. Dat duits regime hebben ze al enkele jaren geleden overal buitengebonjourd.

-
- Zeer actief
Dit is een gewone huishond, wat mot je met die drift als je zelf met een burn out zit.. denk dat dat de laatste tijd is dat je een hond daarin gaat voeren..Ik heb een waak hond, maar never no way dat ik hem in dat waken ga aanmoedigen, tenzij ik een auto sloopbedrijf koop en hem daar nodig heb als waker... maar als huis hond is dat waken redelijk onhandig soms, dus we gaan t rustig aan ontmoedigen.. t mag wel,,maar met mate
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar die drift zit er wel in, die dooft niet even uit. Niet voor niets zit t asiel vol met huishonden (herders) die niet te hanteren zijn. Daar moet je dus iets mee.S@ndr@ schreef:Dit is een gewone huishond, wat mot je met die drift als je zelf met een burn out zit.. denk dat dat de laatste tijd is dat je een hond daarin gaat voeren..Ik heb een waak hond, maar never no way dat ik hem in dat waken ga aanmoedigen, tenzij ik een auto sloopbedrijf koop en hem daar nodig heb als waker... maar als huis hond is dat waken redelijk onhandig soms, dus we gaan t rustig aan ontmoedigen.. t mag wel,,maar met mate

- Nevache
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
- Aantal honden: 5
Zelf zoek ik meestal naar balans tussen wat de hond laat zien en wat ik graag wil.
Is ie onrustig en snel afgeleid, dan is mijn informatie, als tegenhanger daarvan, zo 'ruisloos' mogelijk - dus kort, zakelijk, vlot, rustige stem, duidelijke gebaren.
Moet ie ergens toe gemotiveerd worden, dan lever ik juist het enthousiasme - uitnodigen, hogere stem, veel goedzo's.
Maar het neutrale en voorspelbare midden ligt voor mij persoonlijk in het gebruiken van een clicker.
Daarmee maak ik voor mijn gevoel het meest precies duidelijk welke (intentie tot) handeling ik wil zien.
Hoeft mijn hond daar niet naar te raden, geeft hem rust in zijn kop en zelfvertrouwen in zijn handelen.
Is ie onrustig en snel afgeleid, dan is mijn informatie, als tegenhanger daarvan, zo 'ruisloos' mogelijk - dus kort, zakelijk, vlot, rustige stem, duidelijke gebaren.
Moet ie ergens toe gemotiveerd worden, dan lever ik juist het enthousiasme - uitnodigen, hogere stem, veel goedzo's.
Maar het neutrale en voorspelbare midden ligt voor mij persoonlijk in het gebruiken van een clicker.
Daarmee maak ik voor mijn gevoel het meest precies duidelijk welke (intentie tot) handeling ik wil zien.
Hoeft mijn hond daar niet naar te raden, geeft hem rust in zijn kop en zelfvertrouwen in zijn handelen.
-
- Zeer actief
jawel, je kunt ze best uit laten roeten met spelen en geestelijk moe maken, met spelletjes en leren met speuren enz enz.. maar ik zou enthousiasme niet voeren, dat is als een adhd er nog even drukker maken,
en een paar blikken redbull er in gieten.. en als je het nodig hebt op het veld met training dan kan ik me er wat bij voorstellen hoor... maar als je hem juist wat wilt matigen.. en je wilt gewoon trainen zonder zelf als bijtrol te dienen en je kunt het niet handelen dan zou ik het gewoon niet voeren,

Ik snap wat jullie zeggen hoor, Malinois en Maart, het hoort ook bij de hond. Maar ik moet mijn eigen beperkingen ook kennen: ik heb geen idee hoe dat op een goede manier te hanteren en in goede banen te leiden. Dus dan ben ik bang dat ik meer kwaad dan goed doe. Ik snap dat als je weet wat je doet, dat je de hond dan in die ene seconde toch kunt laten doen wat je wilt. Ik moet dat nog leren. Dus als ik een hond over de zeik heb dan heb ik een hond over de zeik, mijn voeten en handen kapot, zelf over de zeik en komt er nergens meer iets van. Met nog minder zelfvertrouwen en meer onzekerheid bij mij.
Als je me tips kunt geven hoe dat te hanteren of hoe dat aan te pakken dan graag. Want ik wil dolgraag leren. Maar als ik niet weet hoe iets te hanteren voorkom ik het liever dan dat ik (en de hond) met de gebakken peren zit. Ik geef zelf oa traumabehandeling aan mensen en daarin is het devies: niets loshalen wat je niet zelf kunt opvangen. En volgens mij geldt dat ook voor de hond.
Als je me tips kunt geven hoe dat te hanteren of hoe dat aan te pakken dan graag. Want ik wil dolgraag leren. Maar als ik niet weet hoe iets te hanteren voorkom ik het liever dan dat ik (en de hond) met de gebakken peren zit. Ik geef zelf oa traumabehandeling aan mensen en daarin is het devies: niets loshalen wat je niet zelf kunt opvangen. En volgens mij geldt dat ook voor de hond.
En ik wil daar dus ook zeker iets mee. Dat wist ik voor ik eraan begon. Maar ik weet nog niet goed wát en hoe ik er dan mee moet.malinois schreef:Maar die drift zit er wel in, die dooft niet even uit. Niet voor niets zit t asiel vol met huishonden (herders) die niet te hanteren zijn. Daar moet je dus iets mee.S@ndr@ schreef:Dit is een gewone huishond, wat mot je met die drift als je zelf met een burn out zit.. denk dat dat de laatste tijd is dat je een hond daarin gaat voeren..Ik heb een waak hond, maar never no way dat ik hem in dat waken ga aanmoedigen, tenzij ik een auto sloopbedrijf koop en hem daar nodig heb als waker... maar als huis hond is dat waken redelijk onhandig soms, dus we gaan t rustig aan ontmoedigen.. t mag wel,,maar met mate