Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Ongelezen bericht door Hammetime »

Ze is een schat. Daarom ligt ze zo. Ligt niet aan mij. ;)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hammetime schreef:
malinois schreef:succes ermee we zien dr wel op mp verschijnen over een maand of 6
Durf je het ook interessant te maken of heb je alleen maar een grote bek op internet?
Afbeelding
Moest je niet weg
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DezeNaam
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door DezeNaam »

Mensen reageren helemaal niet negatief omdat jij iets positief post, maar omdat je achter je positieve post even een steek onder water moet geven. Lijkt me niet meer dan normaal dat mensen daar terug op reageren, je lokt het zelf uit. Niemand had negatief gereageerd moest jij gewoon je positieve mededeling gedaan hebben zonder die mededeling achter je post.

Ik wens je veel succes met je pup en ik hoop dat je wel nog updates blijft plaatsen. Zelf ben ik erg van de herders maar ben ik net iets te onzeker als persoon om een puppy goed op te kunnen voeden (in de zin van; ik twijfel veel te snel of ik het goed doe en dat slaat al snel over naar paniek). Ben dus benieuwd hoe het bij jou gaat verlopen.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Mijn hond en ik waren ook een rampenplan :mrgreen: Ik geloof dat het 3 tot 4 jaar geduurd heeft voor ik ging denken dat het toch wel goed zou komen.
Het is best goed gekomen. Inmiddels is hij alweer 6. Het gaat zo snel.
Als ze die 10 maanden voorbij zijn ga je bij jezelf na waar je in hemelsnaam aan begonnen bent. Het is keihard werken en je krijgt er grijze haren en hartkloppingen bij maar ik vind het het wel waard :Q:

Bente is in elk geval prachtig!
Ik wilde balletjes gooien voor mijn hond, die hij ook weer op zou halen en overal heerlijke losloopwandelingen maken op de mooiste plekken. Die wens heb ik wat bij moeten schaven en ik ben zelfs gaan hardlopen om mijn hond blij te maken. Daar had ik altijd een hekel aan. Maar samen is alles leuker. Zolang je je aanpast aan je hond komt het wel goed denk ik. Ik hoop dat ook voor jullie! Aan de toewijding zal het in elk geval niet liggen :ok:
Hammetime
Zeer actief

DezeNaam schreef:Mensen reageren helemaal niet negatief omdat jij iets positief post, maar omdat je achter je positieve post even een steek onder water moet geven. Lijkt me niet meer dan normaal dat mensen daar terug op reageren, je lokt het zelf uit. Niemand had negatief gereageerd moest jij gewoon je positieve mededeling gedaan hebben zonder die mededeling achter je post.
Whatever.
DezeNaam schreef:Ik wens je veel succes met je pup en ik hoop dat je wel nog updates blijft plaatsen. Zelf ben ik erg van de herders maar ben ik net iets te onzeker als persoon om een puppy goed op te kunnen voeden (in de zin van; ik twijfel veel te snel of ik het goed doe en dat slaat al snel over naar paniek). Ben dus benieuwd hoe het bij jou gaat verlopen.
Tot nu toe gaat het goed, maar af en toe kan ik d'r wel achter het behang plakken. Ze zoekt steeds weer mijn grenzen en dat is soms strontvervelend.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Je weet dat je een pup hebt :denken:

Die doen dat namelijk .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

Dat ik een pup heb was me niet ontgaan en mijn kat ook niet, lol. Maar het wordt al beter, sinds enkele dagen kan ik weer eens een film kijken zonder honderd keer overeind te moeten en dat beschouw ik als winst!
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Hammetime schreef:Dat ik een pup heb was me niet ontgaan en mijn kat ook niet, lol. Maar het wordt al beter, sinds enkele dagen kan ik weer eens een film kijken zonder honderd keer overeind te moeten en dat beschouw ik als winst!
Onze hond dacht de eerste paar maanden dat hij Aki-nee heette :mrgreen:
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Hammetime schreef:Dat ik een pup heb was me niet ontgaan en mijn kat ook niet, lol. Maar het wordt al beter, sinds enkele dagen kan ik weer eens een film kijken zonder honderd keer overeind te moeten en dat beschouw ik als winst!
Vergeet je niet te genieten van je pup, ze zijn groot voordat je er erg in hebt :wink:

Wat bedoel je precies met dat ze steeds je grenzen opzoekt?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik persoonlijk zou het wel jammer vinden als je nu weg gaat en geen updates meer geeft.
Een tip van mij... Kweek een dikke huid Die heb je als herder eigenaar sowieso wel nodig hoor.
Want de doorsnee persoon die je tegenkomt op straat vindt herders sowieso eng en gevaarlijk.
Probeer het gewoon niet aan te trekken wat er allemaal getypt/gezegd wordt, filter eruit waar je wat aan hebt.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Hammetime
Zeer actief

Ondanks mijn voornemen om te vertrekken, zal ik af en toe toch updates plaatsen voor mensen die misschien in dezelfde situaties zitten als ik.

Het wandelen aan de lijn gaat al stukken beter. Met name tijdens de bekende routes loopt ze al hele stukken keurig links van me met hangende hondenriem. Een verademing! Af en toe vervalt ze weer in het oude patroon van trekken en alle kanten op schieten, maar ze laat zich beter corrigeren. Als er een andere hond in beeld komt dan moet ik haar echt uit het moment halen, anders resulteert dat steeds weer in trekken en springen. Voorbijkomende mensen reageert ze al minder op, maar bij gelegenheid wil Benthe maar al te gaarne kwispelend opspringen en zoals recent een trui vernielen in haar enthousiasme (waarvan ik de rekening kreeg).

Voorts heb ik tijdens mijn wandelingen iemand getroffen die ook een herder heeft uit een hele fanatieke werklijn. Zijn hond is een Mechelse reu van zeventien maanden waar Benthe het heel goed mee kan vinden. Dus, dat is mooi meegenomen natuurlijk. Benthe is nu vier maanden oud en vertoont (nog) geen gedrag dat mij zorgen baart. Zelfs in de drift wordt ze niet venijnig of vals en ze is heel leergierig. Ik wil binnenkort met haar op cursus gaan om die wil om te leren tegemoet te komen, aangezien ik daar zelf niet altijd aan toekom.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hammetime schreef:Ondanks mijn voornemen om te vertrekken, zal ik af en toe toch updates plaatsen voor mensen die misschien in dezelfde situaties zitten als ik.

Het wandelen aan de lijn gaat al stukken beter. Met name tijdens de bekende routes loopt ze al hele stukken keurig links van me met hangende hondenriem. Een verademing! Af en toe vervalt ze weer in het oude patroon van trekken en alle kanten op schieten, maar ze laat zich beter corrigeren. Als er een andere hond in beeld komt dan moet ik haar echt uit het moment halen, anders resulteert dat steeds weer in trekken en springen. Voorbijkomende mensen reageert ze al minder op, maar bij gelegenheid wil Benthe maar al te gaarne kwispelend opspringen en zoals recent een trui vernielen in haar enthousiasme (waarvan ik de rekening kreeg).

Voorts heb ik tijdens mijn wandelingen iemand getroffen die ook een herder heeft uit een hele fanatieke werklijn. Zijn hond is een Mechelse reu van zeventien maanden waar Benthe het heel goed mee kan vinden. Dus, dat is mooi meegenomen natuurlijk. Benthe is nu vier maanden oud en vertoont (nog) geen gedrag dat mij zorgen baart. Zelfs in de drift wordt ze niet venijnig of vals en ze is heel leergierig. Ik wil binnenkort met haar op cursus gaan om die wil om te leren tegemoet te komen, aangezien ik daar zelf niet altijd aan toekom.
:ok:
Om je laatste zin moest ik even grinniken.
Bedoel je dat je een beetje beeld wilt hebben hoe met haar de oefenen en een stok achter de deur zodat je ook blijft oefenen?

Dat is en was voor mij o.a. een reden om op les te zijn met de honden, die stok achter de deur :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hammetime
Zeer actief

Ja klopt! ;)
Hammetime
Zeer actief

ceciel schreef:
Vergeet je niet te genieten van je pup, ze zijn groot voordat je er erg in hebt :wink:
Goeie tip! Ik geniet van haar kinderlijke gezichtje hoe ze me aankijkt tijdens het lopen en een snoepje verdiend vindt te hebben. En haar zachte vacht.
ceciel schreef:Wat bedoel je precies met dat ze steeds je grenzen opzoekt?
Ze probeert wat mag en wat niet. Bijvoorbeeld knagen aan de deurpost, dat moet ik vaker aangeven voordat ze gelooft dat dat niet mag.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hammetime schreef:
Ze probeert wat mag en wat niet. Bijvoorbeeld knagen aan de deurpost, dat moet ik vaker aangeven voordat ze gelooft dat dat niet mag.
Nee, dat is geen uitproberen. Je snapt nog niet zo hoe een pup in elkaar steekt.
Pups die na een enkele nee opstaan en zelf een gewenst alternatief zoeken, bestaan niet.
Ze heeft die aandachtsspanne nog niet en reageert vanuit gevoel. Ze moet ergens op knagen en de deurpost is lekker. In deze fase ben je de hele dag aan het herhalen.
Grenzen kunnen pas bewust opgezocht worden wanneer hetgeen dat daar binnen ligt bekend is.
Ze snapt het gewoon nog niet en jij legt het rustig uit tot ze dat wel doet.
Hammetime
Zeer actief

Heavy schreef:Dat gaat vanzelf over

Goed opletten dus anders krijg je dit :engel:

Afbeelding
Lol zo ziet mijn deurpost er ook al uit. Enne, wat een snoepje! :love:
Hammetime
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Hammetime schreef:
Nee, dat is geen uitproberen. Je snapt nog niet zo hoe een pup in elkaar steekt.
Pups die na een enkele nee opstaan en zelf een gewenst alternatief zoeken, bestaan niet.
Ze heeft die aandachtsspanne nog niet en reageert vanuit gevoel. Ze moet ergens op knagen en de deurpost is lekker. In deze fase ben je de hele dag aan het herhalen.
Grenzen kunnen pas bewust opgezocht worden wanneer hetgeen dat daar binnen ligt bekend is.
Oké, ze wekt de indruk reeds te begrijpen dat het niet mag en daar lak aan te hebben. :mrgreen:

Maar ik zal het blijven herhalen tot ze het snapt!
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Hammetime schreef:
dagmar88 schreef:
Hammetime schreef:
Oké, ze wekt de indruk reeds te begrijpen dat het niet mag en daar lak aan te hebben. :mrgreen:

Rondom de 16e week beginnen tandjes te wisselen en komt er een piek in de bijtbehoefte van een pup (want bijten masseert het pijnlijke tandvlees), misschien is dat aan de hand.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Ik weet niet precies hoe oud ze nu is, maar het zou inderdaad heel goed kunnen dat ze is begonnen met wisselen. Styx heeft naast deurposten ook een aantal muren onder handen genomen, aan de trap geknabbeld en hier en daar wat meubels een nieuwe look gegeven :mrgreen:
Is ook weer vanzelf over gegaan.
dagmar88
Zeer actief

Hammetime schreef: Oké, ze wekt de indruk reeds te begrijpen dat het niet mag en daar lak aan te hebben. :mrgreen:

Heel goed.

Ze daagt uit tot spel/interactie. Ze beginnen nu besef te krijgen van hun invloed op de dingen om zich heen en dat uit te proberen
Als ik blaf naar een vogel vliegt hij weg. Als ik x doe, doet baasje y.
Natuurlijk is mijn pup van bijna vijf maanden bewust stout.
Ze wil dat ik er achteraan ga. Of pakt snel iets waarvan ze weet dat het niet mag, om tegen wat lekkers te komen ruilen.
Of ze plast tien keer op een uur terwijl ze me extra braaf aankijkt. Ze heeft geleerd dat ze daar voor beloond wordt, dus als ze trek heeft gaat ze plassen.
Hard blaffen in de tuin, zodat broer aan komt stormen en zij er snel vandoor kan met zijn knaag.
Dat is gericht manipulatief ja :lol1: Hoort bij een slimme hond.

Je moet niet van alles een rangordeding willen maken. Verreweg de meeste honden zijn totaal niet uit op het overheersen van een eerlijke, consequente baas.
Een baas is, die gaat niet als een of ander onderkruipsel op rangorde fixeren en overal spoken zien.
Dan stuur je het er met je wantrouwen zelf op aan.
Hammetime
Zeer actief

Mijn hond stormt graag op andere honden af en/of mensen, zodoende zie ik me genoodzaakt haar altijd aangelijnd uit te laten, tot grote ergernis van mij en de hond. Lopen aan de lijn blijft een drama, ondanks dat het even beter leek te gaan. Om haar toch los te laten lopen ga ik sinds een tijdje wel eens met haar door het park als het pikkedonker is. Dat ging een paar keer goed, tot zonet. Ik waande me alleen met Benthe en zie opeens een jongen met een grote hond die Benthe ook zag. Voordat ik haar kon aanlijnen rende ze er keihard op af en negeerde mijn commando's. Vervolgens sprong ze op en neer en draaide rondjes om de hond en zijn eigenaar heen en liet zich niet meer door mij pakken. Levensgevaarlijk en heel vervelend! Na een paar minuten kon ik haar pas bij de halsband krijgen en haar weer aanlijnen. Ik bood mijn verontschuldigingen aan en gelukkig was de eigenaar een rustige man die er geen punt van maakte. Desondanks kan ik dus nooit ergens mijn hond loslaten, want ze stormt altijd wel op iemand af. Jammer maar het is niet anders.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik zou oefenen met een lange lijn. Het zou jammer zijn als de hond nooit los kan.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Het is een pup, die snapt niks van commando's, maar wel van een baas die leuk is. Leuker dan datgene waar ze heen wil.
Dus ipv BENTHE HIER!!!! te roepen kun je ook puppy puppy hiiiiiieeeeeer roepen met een leuk hoog stemmetje.
Dan heb je ff wat problemen met hé stoerheid, maar je hebt veel meer kans dat je pup luistert en bij hé komt.
Nou heb ik natuurlijk geen Herder maar voor mijn Jack Russell pupje werkt het prima!!

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Hammetime
Zeer actief

Och daar komen de verwijten alweer van de kenners. Ik moet mijn pup zeker laten bijten door een grote hond.
Hammetime
Zeer actief

fes/lou schreef: Dus ipv BENTHE HIER!!!! te roepen kun je ook puppy puppy hiiiiiieeeeeer roepen met een leuk hoog stemmetje.
Dan heb je ff wat problemen met hé stoerheid, maar je hebt veel meer kans dat je pup luistert en bij hé komt.
Nou heb ik natuurlijk geen Herder maar voor mijn Jack Russell pupje werkt het prima!!
Ik kan het eens proberen maar vermoed niet dat ze zal komen.

Overigens is het ook niet stoer om achter een pup aan te hollen. :roll:
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

Een hond van een goeie 4 mnd oud bevindt zich nog in de fase van áánleren.
Dus halleluja als iets goed gaat, en situaties zó opzetten dat er maximale kans op succes is/minimale kans op mislukken.
In een fase van aanleren is nog geen sprake van "negeren", maar van 'nog niet voldoende goed aangeleerd hebben'.
En dat laatste is jouw taak en verantwoordelijkheid.

Mijn herderpup van 14 wkn. loopt het ene moment los, het andere aangelijnd - soms aan kort lijntje, soms aan 5mtr lijn -, de volgende keer met een sleeplijn.
Wàt wanneer hangt volledig af van de (overzichtelijkheid van) omstandigheden, mijn eigen scherpte, en de joligheid/gezeglijkheid van hondlief.
Als de rust en aandacht voor mij er áán de lijn niet is, gaat bij mij die lijn er ook niet af.
dagmar88
Zeer actief

Hammetime schreef:Och daar komen de verwijten alweer van de kenners. Ik moet mijn pup zeker laten bijten door een grote hond.
Dat staat er niet. Luister nou eens gewoon naar cleva zonder meteen te steigeren.
Vooralsnog weet hij wat hij doet en snap jij er de ballen van. Het hele wezen hond gaat je de pet te boven.
Wees blij dat je toegang hebt tot zulke mensen en dat er nog moeite voor jou en je pup wordt gedaan.
Of moet het in commando's naar je worden geroepen voor je het een keer oppikt?
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Nou, als een herder niet luistert als leuk doet ben ik blij dat ik een Jack Russel heb ;)
Maar goed... Dan moet je er voor de rest ook leuk en gezellig mee doen, niet alleen als je wat van haar wilt :)

Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers

Ongelezen bericht door Mirri »

Rede temeer om op cursus te gaan met je hond

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het trouwens wel jammer dat je het gelijk afwijst...
Zo moeilijk is dat toch niet om eerst uit te proberen?
Desnoods in de tuin. Gewoon heel blij roepen en als ze komt heel blij roepen dat ze de knapste pup ter wereld is en pappie grote meid, en daarbij knuffel je dr plat en geef je haar een snoepje...
Zo moeilijk is het allemaal niet, en als het werkt hoef je het niet op het forum te vermelden als je niet wilt..

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”