Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waf en woewoewoe
Moderator: moderatorteam
- ceciel
- Zeer actief
Waf en woewoewoe
Hoe zit het ook alweer.
Styx blaft nauwelijks, heeft pas sinds kort zijn stem ontdekt.
Nu viel me na het weekendje Epe op dat hij daar een diepe enkele blaf gebruikte (attentieblaf?) en thuis in de tuin eerder een woewoewoe blaf, in salvo's, zo'n drie keer achter elkaar.
Bij de eerste blaf is zijn staart redelijk neutraal tot laag, bij de woewoewoe is zijn staart een wokkel of bij het derde salvo een hoog gedragen staart ( voor zijn doen dan). In alle gevallen zoekt hij visueel contact met mij/ons.
Wat maken jullie hiervan?
Styx blaft nauwelijks, heeft pas sinds kort zijn stem ontdekt.
Nu viel me na het weekendje Epe op dat hij daar een diepe enkele blaf gebruikte (attentieblaf?) en thuis in de tuin eerder een woewoewoe blaf, in salvo's, zo'n drie keer achter elkaar.
Bij de eerste blaf is zijn staart redelijk neutraal tot laag, bij de woewoewoe is zijn staart een wokkel of bij het derde salvo een hoog gedragen staart ( voor zijn doen dan). In alle gevallen zoekt hij visueel contact met mij/ons.
Wat maken jullie hiervan?
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Waf en woewoewoe
Verschilt per hond ben ik van mening.
Als Jol hier de woewoewoe doet dan doet ze dat met stijve poten kop in de nek en haren opstaand. Zeg je boe of doe je lelijk terug dan kan ze of wegrennen of ze reageert nog giftiger en durft denk ik te happen.
Ik vind het niet echt waaks gedrag, het is meer dat zij vindt dat iets niet normaal is voor haar, dat zij er problemen mee heeft dan dat het waaks is.
Vorige herder Bluf deed ook vaak aanslaan, maar die deed het meer omdat ze dat zo gewend was.. aanleren wanneer ik het wel ok vond en wanneer niet maakte dat zij ook wat selectiever werd in aanslaan en hoe.
Het woewoewoe van veel honden vind ik niet waaks, dat vind ik meer "er is iets en ik ben het er niet mee eens of het is mij niet bekend en ik weet niet wat ik ermee aan moet".
Het andere aanslaan, binnensmondse gemurmel of écht aanslaan met ook de houding erbij van vooruit staan, staart omhoog en de diepe blaf, dat zie en zag ik meer bij de Duitsers, dan was er ook vaak echt iets geks voor het huis, of buiten tijdens een wandeling.
Ik vind het aanslaan van Jol, de kruising ook anders dan wat ik van de Duitse herders ken. Als Finn aansloeg of Aki nu, dan herken ik bijna wel altijd de manier. Soms de buurman, soms een nieuwe postbode of mensen die voor ons huis stil blijven staan.
Het zijn altijd andere geluiden die ze maken en lichaamshoudingen die erbij komen, wat mij dan ook wel weer alerter maken.
Als Jol hier de woewoewoe doet dan doet ze dat met stijve poten kop in de nek en haren opstaand. Zeg je boe of doe je lelijk terug dan kan ze of wegrennen of ze reageert nog giftiger en durft denk ik te happen.
Ik vind het niet echt waaks gedrag, het is meer dat zij vindt dat iets niet normaal is voor haar, dat zij er problemen mee heeft dan dat het waaks is.
Vorige herder Bluf deed ook vaak aanslaan, maar die deed het meer omdat ze dat zo gewend was.. aanleren wanneer ik het wel ok vond en wanneer niet maakte dat zij ook wat selectiever werd in aanslaan en hoe.
Het woewoewoe van veel honden vind ik niet waaks, dat vind ik meer "er is iets en ik ben het er niet mee eens of het is mij niet bekend en ik weet niet wat ik ermee aan moet".
Het andere aanslaan, binnensmondse gemurmel of écht aanslaan met ook de houding erbij van vooruit staan, staart omhoog en de diepe blaf, dat zie en zag ik meer bij de Duitsers, dan was er ook vaak echt iets geks voor het huis, of buiten tijdens een wandeling.
Ik vind het aanslaan van Jol, de kruising ook anders dan wat ik van de Duitse herders ken. Als Finn aansloeg of Aki nu, dan herken ik bijna wel altijd de manier. Soms de buurman, soms een nieuwe postbode of mensen die voor ons huis stil blijven staan.
Het zijn altijd andere geluiden die ze maken en lichaamshoudingen die erbij komen, wat mij dan ook wel weer alerter maken.
-
- Zeer actief
Ik herken de woewoewoe wel als waaks, inderdaad wel met hoge staart, stijve poten en borstelen. Dat is als er onverwachts iemand binnenkomt, of bijv. in het donker op de camping als er iemand recht op de tent afgelopen komt. Dan blijft hij recht voor diegene staan blaffen.
Als hij bijv. mensen op de gallerij hoort praten, dan is het gewoon (vervelend) blaffen.
Enkele blaf doet hij helaas niet aan
Als hij bijv. mensen op de gallerij hoort praten, dan is het gewoon (vervelend) blaffen.
Enkele blaf doet hij helaas niet aan

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
hier is woewoewoe ook als ze gealarmeerd zijn / schrikken / iets niet vertrouwen. Als er bijv ineens iemand op de deur beukt, of er iets bij het wandelen anders is dan anders. Als er dan geblaft wordt, dan is dat meestal woewoewoe. WOEF zegt karel alleen als ie op het balkon staat uit te kijken over zijn koninkrijk (denkt ie) en er komt een hond langs die ie niet moet.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Hahaha, ik ken hetPersistence schreef:Enkele blaf doet hij helaas niet aan

Een losse woef doet Amoz hier alleen als hij binnen ligt of buiten op het terras en Amy staat bij het hek te waken. Hij heeft dan geen zin om ook helemaal naar het hek te lopen om mee te doen, maar doet dan voor de vorm een keer een harde woef om toch zijn duit in het zakje te doen. Taartje deed het als ze iets van mij wilde. Woef (1 of 2 seconden stil), woef (1 of 2 seconden stil) etc. - en dat kon ze láng volhouden.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hier is woewoewoe ook waaks. Meer gealarmeerd eigenlijk want dat is ook de blaf waarbij ze geïntimideerd kunnen worden. Als ze woewoewoe naar buiten stuiven en iemand roept Boe!!! dan zijn ze bang. Als ze grommend naar buiten rennen zijn ze wel zeker. Als ze woef doen vervelen ze zich. Dat is een manier om amusement en ongenoegen te uiten. Helaas woeft Guus tegenwoordig soms al vanaf 6 uur smorgens waardoor ik slapeloosheid begin te ervaren. Woef......waf......wef. Soms.....
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
- Aantal honden: 3
Woef is hier als ze het er niet mee eens zijn (kat springt ergens op, ik geef ze op hun kop, iemand pakt hun speeltje af)
Woewoewoe als er iemand vreemd aan de deur staat (de postbode is wawawawawafwafwafwawawawafwafwafwafwawa..) Wakend, maar onzeker. Als diegene dan binnen komt, verschuilen ze zich snel onder de tafel
Woewoewoe als er iemand vreemd aan de deur staat (de postbode is wawawawawafwafwafwawawawafwafwafwafwawa..) Wakend, maar onzeker. Als diegene dan binnen komt, verschuilen ze zich snel onder de tafel

- dagmar88
- Zeer actief
Naap blaft niet. Hij heeft wel een hele diepe kwade alarmbrul.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Woewoewoe, bedoel je daar zo'n sireneachtig geluid mee? Dat is de irritantste vind ik. Alfil kan nogal waaks keffen op het balkon naar alles wat voorbij komt, maar soms zit daar zo'n sirene tussen. Gaat door merg en been, echt vreselijk. Daarbij heeft hij ook nog zo'n hoog colliestemmetje
. Beide soorten zijn in ieder geval waaks, maar de woewoewoe is volgens mij alarmerender.
Dan heb je nog de bescheiden 'woef'. Dan willen ze iets van je, bijvoorbeeld naar binnen als de deur dicht gewaaid is. Of dat je ruimte maakt op de bank (Lily).

Dan heb je nog de bescheiden 'woef'. Dan willen ze iets van je, bijvoorbeeld naar binnen als de deur dicht gewaaid is. Of dat je ruimte maakt op de bank (Lily).
- DeDiana
- Zeer actief
Haha, ja, heel herkenbaar.Alfilillo schreef:Woewoewoe, bedoel je daar zo'n sireneachtig geluid mee? Dat is de irritantste vind ik. Alfil kan nogal waaks keffen op het balkon naar alles wat voorbij komt, maar soms zit daar zo'n sirene tussen. Gaat door merg en been, echt vreselijk. Daarbij heeft hij ook nog zo'n hoog colliestemmetje. Beide soorten zijn in ieder geval waaks, maar de woewoewoe is volgens mij alarmerender.
Ik zie de woewoewoe ook meer als alarm slaan. Soms is dat het begin van waken (wat hier meer wáfwáfwáf is of in het geval van de hoge stemmetjes kéfkéfkéf), maar soms blijft het ook gewoon bij eenmaal woewoewoe. Als hier bij het hek wordt gewaakt, doet Amy geregeld die woewoewoe. De andere honden komen dan aanrennen en daarna gaat het over in waaks geblaf. Soms denken de andere honden blijkbaar dat Amy loos alarm slaat, want dan komen ze niet kijken bij het hek wat er is en dan houdt Amy het ook gewoon bij één woewoewoe.
De woef! van Taartje was overigens nooit echt bescheiden, maar best wel dwingend. Ze was dan ook niet te stoppen tot haar verzoek (of moet ik zeggen: eis

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Woewoewoe is hier als er iemand de tuin in komt. Een enkele waf is meestal van Gait afkomstig en kan afhankelijk van toonhoogte en context zijn dat hij wat van je wil of dat hij iets ziet dat echt afwijkt van het normale. Woewoewoe is gewoon alarm slaan dat er iets aan de hand is, maar wel binnen het normale, de enkele waakse waf betekent dat ik toch echt even moet mee kijken of we iets met de situatie moeten (als Gait formaat rottweiler geweest was, was dat echt een heel indrukwekkende blaf geweest). Gait is dan ook echt niet uit die modus te krijgen zonder even serieus met hem mee te kijken
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Hmm, als ik er eens over nadenk, heeft Lily ook een heel scala aan geluiden of gedrag om aan te geven dat ze iets wil. De bescheiden woef is eigenlijk vooral als de deur dicht is en ze wil naar binnen. Ook als ik of de kinderen op de bank zitten en ze wil dat we plaats maken, maar die woef kant overgaan in een dwingendere woef als we niet direct reageren. Als mijn vriend of Alfil op de bank zitten en ze wil erbij, dwingt ze niet, dus dan wordt er gerild. Als ik vergeten ben om eten te geven is het een zeer dwingende woef, met daarbij een felle intense blik waarmee ze me recht in de ogen kijkt en ik bespeur zelfs enige paniek bij haar (ze is ons eten vergeten! Help!). Wil ze 's nachts mijn slaapkamer in om onder het bed te gaan liggen en ze durft niet omdat de grote boze Alfil op het bed ligt, laat ze een ononderbroken stroom van binnensmondse woefjes horen (zeer irritant en uiteindelijk niet te negeren). Ik moet dan opstaan om haar even naar het bed te begeleiden. Ditzelfde doet ze als ze onder het bed ligt en ze er juist onder vandaan wil.DeDiana schreef:Haha, ja, heel herkenbaar.Alfilillo schreef:Woewoewoe, bedoel je daar zo'n sireneachtig geluid mee? Dat is de irritantste vind ik. Alfil kan nogal waaks keffen op het balkon naar alles wat voorbij komt, maar soms zit daar zo'n sirene tussen. Gaat door merg en been, echt vreselijk. Daarbij heeft hij ook nog zo'n hoog colliestemmetje. Beide soorten zijn in ieder geval waaks, maar de woewoewoe is volgens mij alarmerender.
Ik zie de woewoewoe ook meer als alarm slaan. Soms is dat het begin van waken (wat hier meer wáfwáfwáf is of in het geval van de hoge stemmetjes kéfkéfkéf), maar soms blijft het ook gewoon bij eenmaal woewoewoe. Als hier bij het hek wordt gewaakt, doet Amy geregeld die woewoewoe. De andere honden komen dan aanrennen en daarna gaat het over in waaks geblaf. Soms denken de andere honden blijkbaar dat Amy loos alarm slaat, want dan komen ze niet kijken bij het hek wat er is en dan houdt Amy het ook gewoon bij één woewoewoe.
De woef! van Taartje was overigens nooit echt bescheiden, maar best wel dwingend. Ze was dan ook niet te stoppen tot haar verzoek (of moet ik zeggen: eis) was ingewilligd. De bescheiden vorm van een verzoek was bij haar piepen (van heel zacht naar steeds harder) of rillen.
- ceciel
- Zeer actief
Wat leuk om te lezen hoe en met welke verschillende redenen onze honden hun stem gebruiken.
Styx waft binnen alleen als hij bij zijn speelgoedmand staat na het eten, hoge woef blafjes zijn dat, die ik dan eerst even negeer en als ik dan aan hem vraag 'wil je spelen?' Kijkt ie me met zo'n hele blije bek aan
Zijn woewoewoe in de achtertuin (alleen vanaf de schemer of als het donker is overigens) is niet sireneachtig maar wel een beetje hoog en daarbij stuift hij ook naar voren. Je zou qua geluid iets imposanters verwachten van zo een grote hond.
In Epe hoorde je op een gegeven ogenblik verschillende honden in de verte blaffen en vlogen die van mijn schoonouders luid blaffend richting het hek. Styx bleef op een paar meter bij me staan en gaf toen alleen de diepe woef. Die diepe woef heb ik hier thuis nooit gehoord.
Als hij naar binnen of buiten wilt en de deur is dicht mept hij gewoon met zijn poot tegen de deur
.
Styx waft binnen alleen als hij bij zijn speelgoedmand staat na het eten, hoge woef blafjes zijn dat, die ik dan eerst even negeer en als ik dan aan hem vraag 'wil je spelen?' Kijkt ie me met zo'n hele blije bek aan

Zijn woewoewoe in de achtertuin (alleen vanaf de schemer of als het donker is overigens) is niet sireneachtig maar wel een beetje hoog en daarbij stuift hij ook naar voren. Je zou qua geluid iets imposanters verwachten van zo een grote hond.
In Epe hoorde je op een gegeven ogenblik verschillende honden in de verte blaffen en vlogen die van mijn schoonouders luid blaffend richting het hek. Styx bleef op een paar meter bij me staan en gaf toen alleen de diepe woef. Die diepe woef heb ik hier thuis nooit gehoord.
Als hij naar binnen of buiten wilt en de deur is dicht mept hij gewoon met zijn poot tegen de deur

- ceciel
- Zeer actief
Guttegut, het kind is inderdaad waaks met zijn woewoewoe
Hij lag net in de achtertuin toen er iemand eerst over het hek loerde, om het huis liep naar de voorkant en aanklopte en daarna, omdat ik niet reageerde, nogmaals met het hoofd over het hek probeerde te loeren. Dat was hèt moment voor Styx om in de benen te komen met een woewoewoe. Deze keer met borstel en hoge staart. Niet helemaal tot aan het hek maar halverwege en achterom kijkend naar mij. Toen hij zag dat ik het gezien had kwam hij weer terug en ging rustig en tevreden voor zich uit loerend weer voor de deur liggen.
Ik denk wel dat als er iemand het hek open zou doen hij door de dichte deuren naar binnen zou rennen

Hij lag net in de achtertuin toen er iemand eerst over het hek loerde, om het huis liep naar de voorkant en aanklopte en daarna, omdat ik niet reageerde, nogmaals met het hoofd over het hek probeerde te loeren. Dat was hèt moment voor Styx om in de benen te komen met een woewoewoe. Deze keer met borstel en hoge staart. Niet helemaal tot aan het hek maar halverwege en achterom kijkend naar mij. Toen hij zag dat ik het gezien had kwam hij weer terug en ging rustig en tevreden voor zich uit loerend weer voor de deur liggen.
Ik denk wel dat als er iemand het hek open zou doen hij door de dichte deuren naar binnen zou rennen

- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
De betekenis van een bepaalde blaf verschilt niet per hond. Honden kunnen elkaars blaf prima verstaan en wij de blaf ook als we ons best doen.
Hier kun je leuk oefenen:
https://www.pbs.org/wgbh/nova/nature/me ... barks.html
-
- Zeer actief
Ik durf het niet te openen.. is het met geluid...sirene schreef:De betekenis van een bepaalde blaf verschilt niet per hond. Honden kunnen elkaars blaf prima verstaan en wij de blaf ook als we ons best doen.

Ik was het die zei dat ik het per hond verschillend zag.
Maar het komt in mijn geval meer door het woord waaks in en om het huis en het blaffen daarbij.
Ik zie dat ook buiten, en dat heb ik in andere topics over blaffen ook wel eens gezegd, dat reactie van m.n. mijn herder daarop verschilt.
We zaten zondag bij mijn schoonmoeder en naast schoonma woont een kleine x chi die nogal aanslaat als hij merkt dat er honden bij de buurvrouw zijn.
Normaliter houd ik Aak dan bij die tussen heg weg, gewoon uit voorzorg, maar nu blafte het dier terwijl ik net naar buiten stapte en ik Aki eigenlijk heel neutraal zag reageren. Rustig en met lage houding naar daar waar het geblaf vandaan kwam.
Totaal anders dan dat het dier op een andere manier geblaft zou hebben, ze herkennen de manier van blaffen inderdaad ook wel.
Is dat dier feller en met grommen erbij en proberen door de heg te komen, dan had Aki daar weer op gereageerd met een hoge houding borstel en een grauw terug. Het is best apart vind ik altijd om die manier van aanslaan of op straat reageren naar elkaar ook zelf te leren herkennen.
Maar dat heb ik zelf dus ook, de waakblaf van Aki bij ons thuis als er écht iemand het hek in komt, is anders dan de alarmerende woewoewoe blaf van Jol. Die slaat ook wel aan, maar het is niet de waarschuwing naar de persoon toe.. het is meer dat zij blaft omdat zij iets vervelend vind. Terwijl de blaf van Aki meer waarschuwt naar de persoon.
Dat verschil is er echt, mijn andere reu blafte niet veel maar als hij blafte was het als waarschuwing, niet voor mij, maar voor die persoon die iets wilde gaan doen waarvan hij vond dat het niet ok was, als Aak of destijds Finn op die manier aansloegen dan bleven/blijven ze ook staan als de persoon denkt "je blaft maar een eind weg".
- dagmar88
- Zeer actief
Ja, dat is wel grappig, ondanks dat naap niet kan blaffen, verstaat hij het prima. Geluiden van wolven ook, van vreemde poolhonden niet.sirene schreef:De betekenis van een bepaalde blaf verschilt niet per hond. Honden kunnen elkaars blaf prima verstaan en wij de blaf ook als we ons best doen.
Dat is blijkbaar meer cultuur dan natuur.
-
- Zeer actief
De link doet het bij mij niet... is er nog een andere link?
- ceciel
- Zeer actief
Bij mij werkt de link ook niet trouwens.
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 1
tot dat ze anderhalf jaar was, wisten wij niet eens of Lana wel blaffen kon, ze heeft in die tijd nooit geblaft.
die schade heeft ze ruimschoots ingehaald, qua stemgeluid.
als ze in huis ligt en ze hoort iets, dan komt er eerst een diepe grommen, met de oren gespitst, wel handig want dan krijg je
geen rolberoerte als ze werkelijk aanslaat, ze slaat ook alleen aan als er echt iets is, bv er komt vreemd volk/auto aan.
want als ze aanslaat dan is het oorverdovend, diep donker bruin, luid en duidelijk voor iedereen, en maakt zich enorm groot,
maar als ik zeg tis goed, klaar dan is het ook over, hoewel ze wel alert blijft,
gewoon blaffen doet ze nooit.
die schade heeft ze ruimschoots ingehaald, qua stemgeluid.
als ze in huis ligt en ze hoort iets, dan komt er eerst een diepe grommen, met de oren gespitst, wel handig want dan krijg je
geen rolberoerte als ze werkelijk aanslaat, ze slaat ook alleen aan als er echt iets is, bv er komt vreemd volk/auto aan.
want als ze aanslaat dan is het oorverdovend, diep donker bruin, luid en duidelijk voor iedereen, en maakt zich enorm groot,
maar als ik zeg tis goed, klaar dan is het ook over, hoewel ze wel alert blijft,
gewoon blaffen doet ze nooit.
-
- Zeer actief
Guus blaft en gromt de hele dag overal over. Soms is dat echt een beetje vervelend. Want als hij opgewonden raakt gaat hij aanhoudend blaffen. Tot je hem super streng berispt en onderdanig maakt. Maar dat wil ik liever niet. Maar aanhoudend een hondje voor je dat in je gezicht schreeuwt is ook niet te doen. Wat die blaf betekent is denk ik jaaaa jaaaa jaaaa. Ik krijg eten. Of ik ga wandelen is meestal de oorzaak.
Dan is er de dwingende blaf. Die zijn los en vervelend. Hij zet dan ook een zware losse blad in en die is aanhoudend maar met langere tussenpozen als de opgewonden blaf. Bas moet dat vooral ontgelden. Hij wil spelen en zij niet. Dan gaat hij non stop in haar gezicht schreeuwen tot ze boos wordt en hem aanvalt en dan rent hij krijsend van pret voor haar uit. Ze doet dan ook schijnbaar vallen in zijn billen en dan gilt Guus echt. Maar hij vindt het prachtig en lokt het keer op keer uit.
Dan heeft hij de brutale claim blaf. Andere baasje komt naar de bank lopen waar ik met Guus zit en praat tegen me. Dan gaat hij zo'n politiehond ding doen. Voor me zitten en dreigend aanhoudend blaffen. Met grondtonen erbij. Maar je kan hem dan gewoon aaien en naast hem gaan zitten en dan nestelt hij zich lief tegen je aan. Het betekent dus niks. Het is een gedragje maar meer niet want hij is poeslief als je op hem afloopt als hij woest blaffend voor je zit. Hup doe niet zo raar en hij is je beste vriendje.
Ik denk dat ik zo nog wel 5 blaffen kan beschrijven. Die hond is megavocaal.
Bas blaft bijna nooit en heeft voor heel veel zaken geen stem maar zet ander gedrag in. Guus zet eigenlijk voor elke scheet zijn stem in en communicatie daarmee is echt zijn ding. Bij mensen. Want met honden of tegen honden blaft hij nooit.
Dan is er de dwingende blaf. Die zijn los en vervelend. Hij zet dan ook een zware losse blad in en die is aanhoudend maar met langere tussenpozen als de opgewonden blaf. Bas moet dat vooral ontgelden. Hij wil spelen en zij niet. Dan gaat hij non stop in haar gezicht schreeuwen tot ze boos wordt en hem aanvalt en dan rent hij krijsend van pret voor haar uit. Ze doet dan ook schijnbaar vallen in zijn billen en dan gilt Guus echt. Maar hij vindt het prachtig en lokt het keer op keer uit.
Dan heeft hij de brutale claim blaf. Andere baasje komt naar de bank lopen waar ik met Guus zit en praat tegen me. Dan gaat hij zo'n politiehond ding doen. Voor me zitten en dreigend aanhoudend blaffen. Met grondtonen erbij. Maar je kan hem dan gewoon aaien en naast hem gaan zitten en dan nestelt hij zich lief tegen je aan. Het betekent dus niks. Het is een gedragje maar meer niet want hij is poeslief als je op hem afloopt als hij woest blaffend voor je zit. Hup doe niet zo raar en hij is je beste vriendje.
Ik denk dat ik zo nog wel 5 blaffen kan beschrijven. Die hond is megavocaal.

Bas blaft bijna nooit en heeft voor heel veel zaken geen stem maar zet ander gedrag in. Guus zet eigenlijk voor elke scheet zijn stem in en communicatie daarmee is echt zijn ding. Bij mensen. Want met honden of tegen honden blaft hij nooit.
- DeDiana
- Zeer actief
Behalve dus tegen Bas als hij wil spelenlaeken schreef:Guus blaft en gromt de hele dag overal over. Soms is dat echt een beetje vervelend. Want als hij opgewonden raakt gaat hij aanhoudend blaffen. Tot je hem super streng berispt en onderdanig maakt. Maar dat wil ik liever niet. Maar aanhoudend een hondje voor je dat in je gezicht schreeuwt is ook niet te doen. Wat die blaf betekent is denk ik jaaaa jaaaa jaaaa. Ik krijg eten. Of ik ga wandelen is meestal de oorzaak.
Ik denk dat ik zo nog wel 5 blaffen kan beschrijven. Die hond is megavocaal.![]()

Mila is ook heel vocaal, ook met blaffen maar nog veel meer met allerlei andere geluiden die ze maakt. Mila en Arlo blaffen allebei best veel als ze wild spelen en Mila, Amy en Arlo blaffen ook uitdagend tegen een andere hond als ze willen spelen en die hond gaat er niet meteen op in. Daarnaast blaft Amy als ze een plekje op de bank claimt of een speeltje (ze gromt dan dus niet, maar geeft één harde blaf). Hier blaffen ze dus best wel veel tegen elkaar als onderdeel van de communicatie. Amoz doet dat niet veel, hooguit een paar blafjes in erg wilde renspelletjes.
- dagmar88
- Zeer actief

Z'n waakse grom is voorbehouden aan zijn eigen spiegelbeeld.
-
- Zeer actief
DeDiana schreef:Behalve dus tegen Bas als hij wil spelenlaeken schreef:Guus blaft en gromt de hele dag overal over. Soms is dat echt een beetje vervelend. Want als hij opgewonden raakt gaat hij aanhoudend blaffen. Tot je hem super streng berispt en onderdanig maakt. Maar dat wil ik liever niet. Maar aanhoudend een hondje voor je dat in je gezicht schreeuwt is ook niet te doen. Wat die blaf betekent is denk ik jaaaa jaaaa jaaaa. Ik krijg eten. Of ik ga wandelen is meestal de oorzaak.
Ik denk dat ik zo nog wel 5 blaffen kan beschrijven. Die hond is megavocaal.![]()
Bas blaft bijna nooit en heeft voor heel veel zaken geen stem maar zet ander gedrag in. Guus zet eigenlijk voor elke scheet zijn stem in en communicatie daarmee is echt zijn ding. Bij mensen. Want met honden of tegen honden blaft hij nooit.![]()
Mila is ook heel vocaal, ook met blaffen maar nog veel meer met allerlei andere geluiden die ze maakt. Mila en Arlo blaffen allebei best veel als ze wild spelen en Mila, Amy en Arlo blaffen ook uitdagend tegen een andere hond als ze willen spelen en die hond gaat er niet meteen op in. Daarnaast blaft Amy als ze een plekje op de bank claimt of een speeltje (ze gromt dan dus niet, maar geeft één harde blaf). Hier blaffen ze dus best wel veel tegen elkaar als onderdeel van de communicatie. Amoz doet dat niet veel, hooguit een paar blafjes in erg wilde renspelletjes.
Haha. Klopt ja. En nu ik erover nadenk blaft hij wel degelijk mee met andere honden. Vreemde honden blaft hij niet aan. Dat bedoelde ik eigenlijk meer. Hij praat alleen echt met Bas blaffend.

-
- Zeer actief
Volgens mij heeft Guus die ook. Hij vindt blaffen geweldig leuk om te doen. Of hij zichzelf graag hoort of dat hij het een lekker gevoel aan zijn keel vindt weet ik niet maar hij doet het graag.dagmar88 schreef:Sjaak heeft vooral de "omdat ik zo heerlijk klink" blaf

Laatst zei iemand in het bos dat mijn hondjes wel leuk waren omdat ze niet keffen. Die mannen stoppen op dat moment met aaien van Guus en dan begint hij meteen te blaffen dus..... Hallo! Aandacht. Hallo! Waarom stoppen jullie met aaien? Ik sta hier!!!
Ik moest er echt erg om lachen en zei alleen maar tja....

- Gimmick
- Zeer actief
Gentle mag zichzelf erg graag horen wij iets minder graag maar goed ik heb me er bij neer gelegd.
Taxi heeft ook een woewoewoe alleen nadeel is dat hij die kan inzetten als denkt iets te horen. Je schrikt je werkelijk een hartstilstand.
Veyron blaft alleen als hij wil spelen maar niemand reageert op m.
Maar die fratsen wil ik niet hebben dus stilte moet het zijn....
Taxi heeft ook een woewoewoe alleen nadeel is dat hij die kan inzetten als denkt iets te horen. Je schrikt je werkelijk een hartstilstand.
Veyron blaft alleen als hij wil spelen maar niemand reageert op m.
Maar die fratsen wil ik niet hebben dus stilte moet het zijn....
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Bij Izzy is de woewoewoe opwinding. Tijdens spel doet ze dat, dan staat ze met hoge staart naar me te loeien om vervolgens als een idioot met blije bek rond te rennen. Een enkele waf trouwens ook. Waarschuwen doet ze door te grommen, daar komt geen blaf bij kijken.
Sofi doet woewoewoe (op kleine-hondjes-toon
) als ze onzeker/bang is. Er zijn tot nu toe maar 2 mensen geweest waar ze dat tegen gedaan heeft, 1 forumlid en een dochter van een cliënt. Bij haar is een enkele blaf een aandachtsblaf.
Sofi doet woewoewoe (op kleine-hondjes-toon

-
- Zeer actief
Cash woewoet nooit.
Ze gilt, joelt, zingt en miept er op los als ze speelt of blij is.
Ze knort, bromt, gromt en kreunt en steunt.
Maar waaks is een zware brom/grom of een zware blaf.
Sue hoor je nooit.
Soms als ie speelt en in monstermodus gaat.
Ze gilt, joelt, zingt en miept er op los als ze speelt of blij is.
Ze knort, bromt, gromt en kreunt en steunt.
Maar waaks is een zware brom/grom of een zware blaf.
Sue hoor je nooit.
Soms als ie speelt en in monstermodus gaat.
-
- Zeer actief
Ik vind het ergens wel jammer.. ik ben aan het zoeken op internet, maar linksom of rechtsom doet hij het niet.ceciel schreef:Bij mij werkt de link ook niet trouwens.