Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Deemoedsplassen, GT?
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
- Aantal honden: 1
Re: Deemoedsplassen, GT?
Negeren is wat overal door iedereen worst aanbevolen om de spanning noet verder op te laten lopen.
Plassen is vervelend, maar de oorzaak vinden we vervelendwr.we willen hem juist geen spanning geven en daarom negeren we bij binenkomst.
En nee ik weet niet 100% zeker dat hij nooit eens gemopperd heeft bij weer een plas. We zijn tenslotte allemaal mensen. Ik betrap mezelf er ook weleens op als ik een kutdag heb.maar we uiten het never nooit naar de hond.
Ik vind je reactie een beetje verwijtend.terwijl wr enorm ons best doen.
We kunnen het proberen met wat lekkers. Maar hij is niet op voedsel gericht en pakt dit bij spanning, ook ondere andere omstandigheden, niet aan.
Een voorbeeld: van de week zat mijn mand in de tuin.op een stoel. Teun gaat blj kwispelend naar hem toe, manlief kijkt alleen even naar hem, omdat hij aan kwam lopen. Er was geen spanning en Teun zakt door zn hurken en plast.
Plassen is vervelend, maar de oorzaak vinden we vervelendwr.we willen hem juist geen spanning geven en daarom negeren we bij binenkomst.
En nee ik weet niet 100% zeker dat hij nooit eens gemopperd heeft bij weer een plas. We zijn tenslotte allemaal mensen. Ik betrap mezelf er ook weleens op als ik een kutdag heb.maar we uiten het never nooit naar de hond.
Ik vind je reactie een beetje verwijtend.terwijl wr enorm ons best doen.
We kunnen het proberen met wat lekkers. Maar hij is niet op voedsel gericht en pakt dit bij spanning, ook ondere andere omstandigheden, niet aan.
Een voorbeeld: van de week zat mijn mand in de tuin.op een stoel. Teun gaat blj kwispelend naar hem toe, manlief kijkt alleen even naar hem, omdat hij aan kwam lopen. Er was geen spanning en Teun zakt door zn hurken en plast.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Natuurlijk is een keer negeren prima. Maar het helpt niet want hij kruipt op meneer af en plast alsnog. Dus negeren is hem ook teveel. Ik negeer mijn honden super veel want anders vragen ze veel teveel aandacht. Maar ik negeer ze niet als ze me nodig hebben. En ik denk dat deze jonge hond echt heel erg sterk bevestigd wil worden door meneer. Blijkbaar is er een hele barrière voor de hond en heeft hij het gevoel dat dat super onderdanig moet.Cleva schreef:Ik vind negeren niet zo spannend.
Ik mag toch hopen dat je wel vaker even niet met je hond bezig bent?![]()
Meer hoeft het namelijk niet te zijn. Gewoon even voorzichtig langs je pup stappen zonder iets te zeggen en je jas op gaan hangen moet geen heet hangijzer zijn, hoor.
Niet lucht-voor-mij of superdominant rucksichtslos langs je pup raggen maar gewoon een keertje geen gedag zeggen.
5 minuten later zit je op de bank en dan kun je je genegenheid wel voelbaar maken.
Maar ik ben het wel met je eens dat er spanning in de verhouding zit. Zeker als hij het bij de ene persoon wel en bij de andere niet doet.
Dat de spanning ontspoort en zich uit in overdreven gedrag hoort bij de ontwikkelingsfase.
Te hard spelen. In je handen klappen. De hond te wild benaderen of wat dan ook kan de oorzaak zijn. Ik ken dit gedrag niet in deze mate bij heel begrepen honden. Er zit altijd iets....
Desnoods moet de stem hoger en de houding lager. Zoals de TS het zelf wel prima kan met de hond. Bij haar is de hond niet zo immers. Dus het zit niet in de hond maar tussen de baas en de hond.
-
- Actief
Spelen en kroelen doen we ook. Ik weet ook zeker de verstandshouding goed is tussen Teun en mijn man en mij etc.
Teun komt ook vaak met speeltjes naar ons toe.ook naar mijn man. Duwt dan met de speeltjes tegen hem aan en daagt uit ze kunnen ook leuk stoeien samen.
Bij binnenkomst van mijn man (bij mij heeft hij het ook als ik weggeweest ben, maar in iets mindere mate)
Is hij blij, enthousiast. Zodra je hem dan begroet, aanhaald aankijkt of tegen m praat, loopt t er uit. En ook als hij net uitgeweest is en ook als we rustig doen, blij doen, of negeren. Maakt niet uit.
Zelfde bij visite. Die gaan zitten. Teun bskijkt het dan eerst vanuit de bench even rustig zodat iedereen ruatig kan gaan zitten en hij ook ruatig kan worden.
Dan gaat hij zelf aandacht zoeken bij de visite. Ze kijken naar hem of halen m aan en daar gaat ie weer....
Teun komt ook vaak met speeltjes naar ons toe.ook naar mijn man. Duwt dan met de speeltjes tegen hem aan en daagt uit ze kunnen ook leuk stoeien samen.
Bij binnenkomst van mijn man (bij mij heeft hij het ook als ik weggeweest ben, maar in iets mindere mate)
Is hij blij, enthousiast. Zodra je hem dan begroet, aanhaald aankijkt of tegen m praat, loopt t er uit. En ook als hij net uitgeweest is en ook als we rustig doen, blij doen, of negeren. Maakt niet uit.
Zelfde bij visite. Die gaan zitten. Teun bskijkt het dan eerst vanuit de bench even rustig zodat iedereen ruatig kan gaan zitten en hij ook ruatig kan worden.
Dan gaat hij zelf aandacht zoeken bij de visite. Ze kijken naar hem of halen m aan en daar gaat ie weer....
-
- Zeer actief
Cleva schreef:Mopperen is inderdaad menselijk. Maar het is ook nodig om af en toe op je buik in het gras te liggen en met je pup te spelen.
Of je gewoon een keer op je tenen laten kluiven zonder direct in de opvoedkundige, zwaar-op-de-handmodus te schieten. Zeker bij een zachte pup.
Het gaat om de balans.
Als het een er niet is dan weegt het ander heel zwaar.
Overigens is het duiden van wat er misgaat geen verwijt maar een onderdeel van de oplossing. Als dat al niet kan dan wordt het natuurlijk niets.
Jij doet dingen fout, ik doe dingen fout, pietje en marietje doen dingen fout. We doen allemaal dingen fout. Kunnen we door?
Het gaat er niet alleen maar om wat je op dat moment doet maar ook heel erg om wat je de rest van de tijd wel en niet doet.
Als je hond zich gewoon veilig voelt omdat je het feit dat je er dol op bent ook geregeld laat zien dan wordt je hond daardoor minder gevoelig voor de sfeer van een bepaald moment.

-
- Zeer actief
En als je nu samen naar buiten loopt meteen? Heb je een tuin en een oprit? Om bezoek te begroeten en om je man direct na binnenkomst met hem heen te laten lopen. Dus blij sprekend maar nog niet over hem heen hangend? Want blijkbaar is het dat. Overhangen doen honden niet. Ja als ze willen laten zien wie de baas is komen ze van boven. Een hond die lief wil zijn tegen een jonge hond maakt zich altijd laag.Teuntje schreef:Spelen en kroelen doen we ook. Ik weet ook zeker de verstandshouding goed is tussen Teun en mijn man en mij etc.
-
- Zeer actief
Kijk maar eens wat deze husky heel erg bewust doet om de pup zelfvertrouwen te geven. Ze maakt zich laag en doet alles om de benadering van boven te voorkomen.
-
- Actief
Haalt niks uit. Direct doorlopen naar buiten heeft hetzelfde effect. Of je nou wel of niet negeerd. Er wordt geplast, hopelijk red je het dan tot buitenlaeken schreef:En als je nu samen naar buiten loopt meteen? Heb je een tuin en een oprit? Om bezoek te begroeten en om je man direct na binnenkomst met hem heen te laten lopen. Dus blij sprekend maar nog niet over hem heen hangend? Want blijkbaar is het dat. Overhangen doen honden niet. Ja als ze willen laten zien wie de baas is komen ze van boven. Een hond die lief wil zijn tegen een jonge hond maakt zich altijd laag.Teuntje schreef:Spelen en kroelen doen we ook. Ik weet ook zeker de verstandshouding goed is tussen Teun en mijn man en mij etc.

Het is echt lastig.juist omdat de band verder echt goed is. Hij speelt en knuffeld en stoeit met ons allebei evengraag. En vanuut het niets is daar weer de lage houding en plas.
-
- Actief
Hij eet darf kvv en drinkt nauwelijks. Vaker uitgaan helpt niet, dan doet ie niks.
-
- Actief
Nee hij is totaal zindelijk. Van kleins af aan sliep hij na de eerste week ook de nacht in 1x door. Dat is geen oorzaak voor zijn plassen.
-
- Actief
We gaan daar maar vanuit dan.
Het is voor ons zo ontzettend zoeken hoe om te gaan met een hondje die het ene moment een blije onbevange pups en puber is, en het andere moment zomaar enorm onzeker.
Dat maakt ons ook aan het twijfelen. Beetje vicieuze cirkel.
Misschien moeten we het meer loslaten en aanzien.maar we willen hem zo graag helpen!
Het is voor ons zo ontzettend zoeken hoe om te gaan met een hondje die het ene moment een blije onbevange pups en puber is, en het andere moment zomaar enorm onzeker.
Misschien moeten we het meer loslaten en aanzien.maar we willen hem zo graag helpen!
-
- Actief
We gaan daar maar vanuit dan.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Cleva schreef:Dit is een ontwikkelingsfaseding.
Tussen de 3 en de 6 maanden vormt de rangorde zich en dat moet zich dan nog vormen naar de eigen situatie.
Het is hetzelfde mechanisme waardoor pups zo enorm kunnen gillen over helemaal niets.
Ze zijn nog niet erg stabiel en makkelijk onder de indruk.
Een jonge hond die dat uit in deemoed kun je niet met zus of zo daar even vanaf helpen maar je kunt het wel niet nog moeilijker maken. Rustig negeren maar dan wel op een heel neutrale manier.
Maar vooral onthouden dat het niet over het plasje maar over de interactie gaat. Dat jij er vanaf wil omdat je het plassen vervelend vindt is ontzettend logisch maar dat is niet de crux.
De oplossing zit hem in een oudere hond. Niet in het gedrag van de baas.
Dat is ook deels wat ik bedoel.
De spanning en energie van dát moment moet eruit.
En dat heeft te maken met leeftijd, en ook met op dát moment even niets van de hond willen.
Dus ook geen superenthousiaste begroeting omdat je de pup een paar uur niet gezien hebt.
Het moment moet wat neutraler worden.
Gewoon even geen of nauwelijks interactie.
Tot de rust er is, en dan naar de pup en alsnog met rúst begroeten.
Veel mensen doen onbewust veel en veel teveel.
En echt, 4x per dag de kans om te plassen is erg weinig voor zo'n jonge hond.

- Zamunda
- Zeer actief
Die deemoedsplasjes an sich zou ik niet zo mee zitten en in dit bericht lijkt het je alleen om die plasjes te gaan terwijl je eerder schreef dat hij zich kleiner dan klein maakt en over de grond kruipt. Dat laatste vind ik ver gaan als dat vaak gebeurt (bij eigen mensen) en daarom raadde ik aan om eens iemand mee te laten kijken. Maar speelt dat ook zo vaak of gaat het meestal enkel om de plasjes en verder is hij wel blij of niet angstig?Teuntje schreef:Spelen en kroelen doen we ook. Ik weet ook zeker de verstandshouding goed is tussen Teun en mijn man en mij etc.
Is hij blij, enthousiast. Zodra je hem dan begroet, aanhaalt aankijkt of tegen m praat, loopt t er uit. En ook als hij net uitgeweest is en ook als we rustig doen, blij doen, of negeren. Maakt niet uit.
Zelfde bij visite. Die gaan zitten. Teun bekijkt het dan eerst vanuit de bench even rustig zodat iedereen rustig kan gaan zitten en hij ook ruatig kan worden.
Begon het met de plasjes en kwam het kruipen later pas? Kan het zijn dat jullie zo zijn gaan focussen op het proberen voorkomen van die plasjes dat dat wat krampachtig werd/geforceerd en Teun daar spanning van opgepikt heeft waardoor het nu veel meer beladen is?
-
- Actief
Lastige vraag.wat was eerder....plasje of kruiperig....
Ik denk dat het plasje er eerder was en dat hij de laatste tijd soms, niet altijd, kruiperig gedrag laat zien. Dat wil zeggen zn zij laten zien door hoofd opzij te draaien en voorpootje op te tillen en dan net niet te gaan liggen, of door de hurken gaan en....
Zodra hij dit laat zien halen we alle spanning weg.of eigenlijk we proberen er al voor te zorgen dat er geen spanning is, maar als hij dan toch dit gedrag laat zien, niet kijken naar hem, weglopen etc.maar meestal gaat dan toch nog zn plasje. Wij hebben niet het idee dat wij op dat moment enige aanleiding geven tot dit gedrag. We kijken echt goed naar ons zelf daarbij.hij doet dit ook niet altijd en ook niet altijd zo extreem kruiperig. Dat is een enkele keer.
Soms een plas met een lage kwispel, soms ook gewoon een hele blije springende hond die in zn broek piest en soms kruiperig.
Misschien hebben we wel eens onbewust gereageerd of gemopperd na zn plas. Maar echt nooit dat we dit tegen hem gedaan hebben.
Edit:Het is wel een gevoelig hondje. Dus we moeten het mopperen sowieso maar achterwege laten, dat zal hem niet helpen.
Maar hoe kunnen we dit nou gaan voorkomen. En dan bedoel ik natuurlijk niet de plas op zich, maar de oorzaak daarvan.
Edit 2: het kan verder grotendeels een heerlijk zorgeloos knaapie zijn. Speelt met ons. Lekker uitproberen en grommen tijdens het spelen en heerlijk eigenwijs en uitdagen. Knuffelen en stoeien met ons allebei vind hij ook geweldig en daagt ie zelf ook uit. We snappen daarom ook echt niet waarom hij zich dan zo kan gedragen op sommige momenten. Het zal gerust aan ons liggen denk ik, maar wij kunnen echt geen oorzaak bedenken.
Misschien niet meer negeren juist?
Ik denk dat het plasje er eerder was en dat hij de laatste tijd soms, niet altijd, kruiperig gedrag laat zien. Dat wil zeggen zn zij laten zien door hoofd opzij te draaien en voorpootje op te tillen en dan net niet te gaan liggen, of door de hurken gaan en....
Zodra hij dit laat zien halen we alle spanning weg.of eigenlijk we proberen er al voor te zorgen dat er geen spanning is, maar als hij dan toch dit gedrag laat zien, niet kijken naar hem, weglopen etc.maar meestal gaat dan toch nog zn plasje. Wij hebben niet het idee dat wij op dat moment enige aanleiding geven tot dit gedrag. We kijken echt goed naar ons zelf daarbij.hij doet dit ook niet altijd en ook niet altijd zo extreem kruiperig. Dat is een enkele keer.
Soms een plas met een lage kwispel, soms ook gewoon een hele blije springende hond die in zn broek piest en soms kruiperig.
Misschien hebben we wel eens onbewust gereageerd of gemopperd na zn plas. Maar echt nooit dat we dit tegen hem gedaan hebben.
Edit:Het is wel een gevoelig hondje. Dus we moeten het mopperen sowieso maar achterwege laten, dat zal hem niet helpen.
Maar hoe kunnen we dit nou gaan voorkomen. En dan bedoel ik natuurlijk niet de plas op zich, maar de oorzaak daarvan.
Edit 2: het kan verder grotendeels een heerlijk zorgeloos knaapie zijn. Speelt met ons. Lekker uitproberen en grommen tijdens het spelen en heerlijk eigenwijs en uitdagen. Knuffelen en stoeien met ons allebei vind hij ook geweldig en daagt ie zelf ook uit. We snappen daarom ook echt niet waarom hij zich dan zo kan gedragen op sommige momenten. Het zal gerust aan ons liggen denk ik, maar wij kunnen echt geen oorzaak bedenken.
Misschien niet meer negeren juist?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Je kan hem helpen door hem te geven waar hij om vraagt. Een begroeting en het tonen van affectie.
Hij wil gezien worden, door hem te negeren (weg te lopen zelfs) maak je het erger.
Hij wil gezien worden, door hem te negeren (weg te lopen zelfs) maak je het erger.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik denk dat je niet hem moet negeren, maar het gedrag. Doe vooral zelf normaal en voorspelbaar. Let op dat je vooral vanuit niet-bedreigende, lage houding met hem interacteert. Niet te enthousiast, wel vrolijk. En vooral geen reden geven om z'n houding nog lager te maken
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Misschien wil je het krampachtig allemaal te goed doen en zit je er als een havik bovenop, probeer er eens wat losser mee om te gaan als dat het is, ze zijn niet verprutst als het een paar keer niet goed gaat.
En mijn aanbod om eens te gaan wandelen staat nog steeds
misschien kan ik je wat tips geven en nee ik ben geen gt maar gewoon iemand die al 35 jaar honden heeft, ook al zegt dat ook weer niets, maar ik breng het er best goed vanaf 
En mijn aanbod om eens te gaan wandelen staat nog steeds

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Daar kan ik me wel in vinden. ook negeren kan de onzekerheid van de hond voeden.sirene schreef:Je kan hem helpen door hem te geven waar hij om vraagt. Een begroeting en het tonen van affectie.
Niet overdreven begroeten, maar met je stem en een aai, waarbij je zorgt dat je niet over je hond heen gaat hangen, maar even bukt en je de hond naar je toe laat komen. En ja, de eerste tijd kan dan een plasje komen. Er zijn ergere dingen hoor. Gaat vast weer over als je je als kalme rustige en voorspelbare baasjes toont.
En 4 maal per dag buiten is best weinig, dat was al gezegd, maar ook onze volwassen honden gaan 4 maal per dag uit.
Een keer of twee extra kan in ieder geval geen kwaad, en misschien helpt dat ook.
Of even naar buiten voor de eerste begroeting.
Ik zal me er in ieder geval niet druk om maken. Keukenrolletje is gauw gepakt.
- petra1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 5
Mijn teckel Teun is ook een heel onzekere hond. Als ik tegen hem mopper, dan zou hij ook het liefste in een gat in de grond zakken bij wijze van spreken.
Wat de plasjes betreft zou ik niet Teun negeren, maar wel het feit dat ie wat laat lopen.
Dus gewoon begroeten en dan de plas opruimen. En hou ook goed in de gaten dat, ook al mopper je niet rechtstreeks tegen hem, hij echt wel in de gaten heeft dat je het over hem hebt.
Hij moet gewoon wat sterker worden qua karakter, en dat is bij mijn Teun nu pas aan het gebeuren.
Ik laat hem bv ook vaak de route van de wandeling kiezen, en dan zie ik hem echt groeien. Nu ik dat dus door heb, zie ik aan hem dat hij alles ook net wat beter aan kan.
Wat de plasjes betreft zou ik niet Teun negeren, maar wel het feit dat ie wat laat lopen.
Dus gewoon begroeten en dan de plas opruimen. En hou ook goed in de gaten dat, ook al mopper je niet rechtstreeks tegen hem, hij echt wel in de gaten heeft dat je het over hem hebt.
Hij moet gewoon wat sterker worden qua karakter, en dat is bij mijn Teun nu pas aan het gebeuren.
Ik laat hem bv ook vaak de route van de wandeling kiezen, en dan zie ik hem echt groeien. Nu ik dat dus door heb, zie ik aan hem dat hij alles ook net wat beter aan kan.
-
- Actief
we hebben contact met een gedragstherapeute die ook veel ervaring heeft met Teckels: MDogs.
ik denk dat we dit traject ingaan met Teun. ze is erg ervaren, ook vooral met teckels, toch een ras apart. heb hier een erg goed gevoel bij.
ik denk dat we dit traject ingaan met Teun. ze is erg ervaren, ook vooral met teckels, toch een ras apart. heb hier een erg goed gevoel bij.
Laatst gewijzigd door Teuntje op 20 sep 2019 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
- Aantal honden: 3
En direct naar buiten wandelen, Teun bij zich roepen en daar aanhalen?
Doe ik met Noa ook. Die piste ook als ze me zag, zo blij. Als ik thuis kwam, liep ik direct door naar de achtertuin en riep de dierenboel bij me, knuffels voor iedereen! Dat er dan een plasje lag was niet erg, het was toch buiten. Pas sinds een maand of 2, bedenk ik me nu, kan ik haar binnenshuis aanhalen als ik thuiskom, zonder plasjes. Ze is bijna 4.
Dat negeren als je thuis komt, vind ik zo gemeen. Hondje is blij dat hij je ziet, jij bent blij hem te zien. Dan mag je best even een knuffel geven. Stricte rust en plaats als je thuis komt, je zit toch niet in het leger
Doe ik met Noa ook. Die piste ook als ze me zag, zo blij. Als ik thuis kwam, liep ik direct door naar de achtertuin en riep de dierenboel bij me, knuffels voor iedereen! Dat er dan een plasje lag was niet erg, het was toch buiten. Pas sinds een maand of 2, bedenk ik me nu, kan ik haar binnenshuis aanhalen als ik thuiskom, zonder plasjes. Ze is bijna 4.
Dat negeren als je thuis komt, vind ik zo gemeen. Hondje is blij dat hij je ziet, jij bent blij hem te zien. Dan mag je best even een knuffel geven. Stricte rust en plaats als je thuis komt, je zit toch niet in het leger

-
- Actief
We hebben het allemaal even laten rusten en het gaat geleidelijk beter. Ook contact gehad met een GT en wat tips gekregen, maar het daar voor nu bij gelaten.
We moeten gewoon accepteren dat het erbij hoort en er verder geen drama van maken. Het is een heel gevoelig hondje die zelfs een mopper in gedachte al voelt. Dus so be it, hij plast nou eenmaal wel eens. Nu eigenlijk alleen nog als hij erg blij is ons te zien als we even weggeweest zijn. Hij toont zich niet meer zo super onderdanig dat ie dan gaat plassen.
Even een andere vraag die ik ook in mijn voertopic stelde.
Ik ben onlangs wat meer brok gaan voeren, afgewisseld met kvv.zijn plasjes werden een stuk minder. Maar de laatste tijd, gebeurt het weer wat vaker en grotere plassen. Ik heb het idee dat dit kan komen doordat hij grotendeels brok eet nu en daardoor meer drinkt, dus vollere blaas/grotere plas.
Kan dit echt zo zijn? Want in theorie maakt het voor het lijf toch niet uit of hij zn vocht uit zn voeding of uit zn drinkbak haalt zou je denken.....of staat door het meer drinken meer druk op de blaas dan wanneer hij het vocht uit de voeding zou opnemen?
We moeten gewoon accepteren dat het erbij hoort en er verder geen drama van maken. Het is een heel gevoelig hondje die zelfs een mopper in gedachte al voelt. Dus so be it, hij plast nou eenmaal wel eens. Nu eigenlijk alleen nog als hij erg blij is ons te zien als we even weggeweest zijn. Hij toont zich niet meer zo super onderdanig dat ie dan gaat plassen.
Even een andere vraag die ik ook in mijn voertopic stelde.
Ik ben onlangs wat meer brok gaan voeren, afgewisseld met kvv.zijn plasjes werden een stuk minder. Maar de laatste tijd, gebeurt het weer wat vaker en grotere plassen. Ik heb het idee dat dit kan komen doordat hij grotendeels brok eet nu en daardoor meer drinkt, dus vollere blaas/grotere plas.
Kan dit echt zo zijn? Want in theorie maakt het voor het lijf toch niet uit of hij zn vocht uit zn voeding of uit zn drinkbak haalt zou je denken.....of staat door het meer drinken meer druk op de blaas dan wanneer hij het vocht uit de voeding zou opnemen?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Toen onze wijlen Buster nog jong was, en brokken kreeg, bleef hij s'nachts ook niet droog
en met kvv wel. Dus bij hem maakte dat wel uit.
Hij was trouwens laat echt zindelijk te noemen, pas met 6 maanden echt. Hij kwam ook in de late herfst bij ons, dus de winter is bij sommige honden wat moeilijker zindelijk te krijgen vanwege het koudere en nattere weer. Doen ze het liever lekker warm en droog binnen

Hij was trouwens laat echt zindelijk te noemen, pas met 6 maanden echt. Hij kwam ook in de late herfst bij ons, dus de winter is bij sommige honden wat moeilijker zindelijk te krijgen vanwege het koudere en nattere weer. Doen ze het liever lekker warm en droog binnen

- dagmar88
- Zeer actief
Dat is niet laat, dat is vroeg.Emma schreef: Hij was trouwens laat echt zindelijk te noemen, pas met 6 maanden echt.
- Zamunda
- Zeer actief
Dus eerst werd het plassen een stuk minder toen je meer brok voerde? Dan is het raar dat het nu weer meer is en zou een controle van de urine geen rare stap zijn.Teuntje schreef:Even een andere vraag die ik ook in mijn voertopic stelde.
Maar in brok zit vaak meer zout, dus meer dorst. Plus wat Cleva zegt: het gaat veel onregelmatiger want van brok enorme nadorst dus plens water naar binnen. In KVV zit minder vocht dan wat ze bij de brok-nadorst naar binnen werken en verder drinken ze meer verdeeld over de dag, dus veel geleidelijker.
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Mijn teefje deed dit ook, het was redelijk snel over.
Het plasje zelf gaven we geen aandacht.
Wanneer ik beneden kwam, dan begroet ik alle honden, dus ook haar. Wel deed ik direct de deur naar de tuin op, zodat we daar de echte begroeting konden doen. Even lekker knuffelen, er mogen zijn.. en als ze daar plaste, dan hoefde ik het niet op te ruimen.
Nu krijg ik elke ochtend een korte begroeting, slechts een blik, maar staat ze te springen voor de deur, want daar is het 's ochtends leuk
Dus net wat Cleva zegt, maak een vaste routine in de ochtend, geen enkele aandacht besteden aan het plasje zelf, maar wel aan de routine met je hondje. Hoe vaster de routine is, hoe duidelijker voor de hond, hoe makkelijker de ochtenden worden.
Honden van deze leeftijd schreeuwen om duidelijkheid en dat is wat we ze moeten bieden.
4 keer de mogelijkheid bieden om te plassen, vind ik ook aan de krappe kant voor een jonge hond.
Brokken zorgen voor een hogere opname van water, daardoor een hogere aanmaak van urine en kan de hond ook meer urine lozen per keer.
Het plasje zelf gaven we geen aandacht.
Wanneer ik beneden kwam, dan begroet ik alle honden, dus ook haar. Wel deed ik direct de deur naar de tuin op, zodat we daar de echte begroeting konden doen. Even lekker knuffelen, er mogen zijn.. en als ze daar plaste, dan hoefde ik het niet op te ruimen.
Nu krijg ik elke ochtend een korte begroeting, slechts een blik, maar staat ze te springen voor de deur, want daar is het 's ochtends leuk

Dus net wat Cleva zegt, maak een vaste routine in de ochtend, geen enkele aandacht besteden aan het plasje zelf, maar wel aan de routine met je hondje. Hoe vaster de routine is, hoe duidelijker voor de hond, hoe makkelijker de ochtenden worden.
Honden van deze leeftijd schreeuwen om duidelijkheid en dat is wat we ze moeten bieden.
4 keer de mogelijkheid bieden om te plassen, vind ik ook aan de krappe kant voor een jonge hond.
Brokken zorgen voor een hogere opname van water, daardoor een hogere aanmaak van urine en kan de hond ook meer urine lozen per keer.
-
- Actief
dank voor de tips. het gaat steeds beter hoor, dus we gaan lekker zo door, we zijn op de goede weg.
de plasjes die hij af en toe nog doet zijn bij het eten van brok dus groter, doordat hij veel meer water drinkt. maar... stel dat ik bij voorkeur toch als hoofdvoer een brok wil voeren... zou het dan helpen de brok geweest te voeren? want dan neemt hij ook het vocht op bij zijn voeding, net als wanneer hij kvv zou eten.... of is dat te simpel gedacht?
de plasjes die hij af en toe nog doet zijn bij het eten van brok dus groter, doordat hij veel meer water drinkt. maar... stel dat ik bij voorkeur toch als hoofdvoer een brok wil voeren... zou het dan helpen de brok geweest te voeren? want dan neemt hij ook het vocht op bij zijn voeding, net als wanneer hij kvv zou eten.... of is dat te simpel gedacht?
- dagmar88
- Zeer actief
Moet je nou echt steeds dezelfde vraag in meerdere topics stellen als je niet direct van antwoord wordt voorzien?
Nee, dan drinkt hij al met al nog steeds even veel, misschien met een paar minuten ertussen.
Nee, dan drinkt hij al met al nog steeds even veel, misschien met een paar minuten ertussen.