Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opvoeding Duitse/Mechelse herder

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Opvoeding Duitse/Mechelse herder

Ongelezen bericht door malinois »

Heavy schreef:
dagmar88 schreef:
Heavy schreef:t
Jouw pup heeft sjaak toch ook flink toegetakeld . Als een pup alleen in huis is ben jij de sjaak
Leuk bedacht, maar nee en nee :Q:

Natuurlijk is het veel makkelijker een pup op te voeden met een stabiele roedel.
Die is toevallig niet kant en klaar uit de lucht komen vallen. Daarbij moeten ze in hun eigen specifieke behoeften worden voorzien en hun rol vinden.
Ja maar een mechelpup ga je niet opjutten. Dat is les 1 op ipo : jut je hond thuis lekker op met een jute zak of oude handdoek . Prima als je er mee wil gaan werken maar als huishond nee gewoon niet doen

Net zoals dat wegduwen als je een deur door wil . Ik zou dat gewoon niet doen
Nee hoor niks thuis klooien. Vanuit rusr werken op de club, niet thuis
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rumaroze schreef:Ik peins echt niet over herplaatsen. Het beestje is net 2 weken bij me. De timing is beroerd omdat het met mij niet zo lekker gaat, maar er is niets mis met hem en ook niet met mij. Ik heb veel aan de tips hier, en ik ben echt nog lang niet van plan op te geven. Ik moet een hoop leren, ik heb wel eerder herderpups vrij intensief meegemaakt, maar niet zelf gehad. Ik meende dus te weten waar ik aan begon. Dat valt even tegen, vooral vanwege mezelf nu.

Vanmorgen naar het park gegaan, hem erheen getild, daar lekker op een bankje gezeten en hij aan het rondscharrelen. Hij was daarna zo relaxed dat we langs het hondenveld terug gelopen zijn zonder dat hij een kik gaf. Ik gedraag me nu gewoon alsof ik half gedrogeerd ben en ik hou hem een stuk minder in de gaten. Dat lijkt te werken. Hij ligt nu al een uur te pitten in de woonkamer, terwijl er 4 mensen in huis zijn en rondlopen. Hij tilt af en toe zijn hoofd op en pit weer verder.

Soms zie ik het gewoon even niet zitten, dat lezen jullie dan vooral
Niet teveel willen, geen complete wandelingen. Wat je nu doet is zat... wat zoekspelletjes erbij
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Heavy schreef:
dagmar88 schreef:
Jouw pup heeft sjaak toch ook flink toegetakeld . Als een pup alleen in huis is ben jij de sjaak

Natuurlijk is het veel makkelijker een pup op te voeden met een stabiele roedel.
Die is toevallig niet kant en klaar uit de lucht komen vallen. Daarbij moeten ze in hun eigen specifieke behoeften worden voorzien en hun rol vinden.
Ja maar een mechelpup ga je niet opjutten. Dat is les 1 op ipo : jut je hond thuis lekker op met een jute zak of oude handdoek . Prima als je er mee wil gaan werken maar als huishond nee gewoon niet doen

Ehhhhh les 1 in de IPO (IGP) weet ik niet maar vraag juist bij nieuwe knpv leden niet te veel thuis te kloten qua bijten maar dat enkel onder begeleiding op de club te doen
Dennenappel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Rumaroze schreef:Ik peins echt niet over herplaatsen. Het beestje is net 2 weken bij me. De timing is beroerd omdat het met mij niet zo lekker gaat, maar er is niets mis met hem en ook niet met mij. Ik heb veel aan de tips hier, en ik ben echt nog lang niet van plan op te geven. Ik moet een hoop leren, ik heb wel eerder herderpups vrij intensief meegemaakt, maar niet zelf gehad. Ik meende dus te weten waar ik aan begon. Dat valt even tegen, vooral vanwege mezelf nu.

Vanmorgen naar het park gegaan, hem erheen getild, daar lekker op een bankje gezeten en hij aan het rondscharrelen. Hij was daarna zo relaxed dat we langs het hondenveld terug gelopen zijn zonder dat hij een kik gaf. Ik gedraag me nu gewoon alsof ik half gedrogeerd ben en ik hou hem een stuk minder in de gaten. Dat lijkt te werken. Hij ligt nu al een uur te pitten in de woonkamer, terwijl er 4 mensen in huis zijn en rondlopen. Hij tilt af en toe zijn hoofd op en pit weer verder.

Soms zie ik het gewoon even niet zitten, dat lezen jullie dan vooral

Haha wat goed! :E:

Het kan lastig zijn maar volgens mij is het toch echt altijd voor het grootste gedeelte de energie die ze hebben, welke pup dan ook.
Die moet er uit en voor ons liefst dan toch buiten.
Niet perse lopen maar lekker buiten zijn.
Ik ga elke dag voor ik ga werken een uur naar het bos. Daar moet ik echt vroeg voor op en daarna een hele dag werken.
Dit de hele week.
En als ik klaar ben weer een uurtje erop uit.
Maar dan heb ik wel tevreden honden, die heus nog wel wat rondkeutelen maar wel super relaxed. En zelf wil ik niet meer anders.
Dit doe ik al vanaf pup en doordat we lekker relaxed hebben kunnen klooien een uurtje zijn ze tot ik klaar ben heel tevreden.
Een berg kluiven en speelgoed (oren, bullepees enz.) door het huis en de meubels overleven ook alles.

Meehobbelen door het huis vind ik gezellig en dat word vanzelf minder.
Gewoon echt quality time met je hond, een keer of twee per dag en dan word de rest als snel veel makkelijker.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

crutz schreef:
Heavy schreef:
dagmar88 schreef:

Ehhhhh les 1 in de IPO (IGP) weet ik niet maar vraag juist bij nieuwe knpv leden niet te veel thuis te kloten qua bijten maar dat enkel onder begeleiding op de club te doen
Ik heb de eerste les ook gemist blijkbaar :denken:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Herkenbaar.. onze Aki was mijn 3de herder, maar mijn eerste pup. En we keken er enorm naar uit, en zagen het helemaal voor ons, de andere Duitse herder teef die mooi kon assisteren met de opvoeding.
Dat ging helaas anders, op de dag dat onze pup werd gebracht hadden we haar onverwachts in moeten laten slapen :ugh:
We waren ontdaan, de andere dieren van slag omdat er ineens een hond mistte, maar een druk klein hondje was daar voor in de plaats gekomen.
Maar vooral pup en hoe druk hij kon zijn en van alles aanleren, rust creëren, en de andere dieren die er eigenlijk niet veel van moesten hebben en onze eigen issues (met name ik had moeite met genieten omdat ik eigenlijk mijn beide (herder)maatjes kort achter elkaar had verloren, en krap daarvoor dus was gaan samenwonen en verhuisd was naar een nieuw huis.

Vlak bij huis (loopafstand) hadden wij trouwens geen ideale losloop plekken, de aangewezen plekken liggen vlak bij een weg en dat durfde ik met een opgroeiend hondje nog niet écht aan, want hij was ook altijd snel afgeleid en wilde van alles onderzoeken.
Onze pup liep dus al snel aan een flex en heb ik dingen aan de flex aangeleerd, af en toe afgewisseld met een normale lijn als ik bijvoorbeeld naar de markt ging. (niet iedereen is voorstander van een flex, ik vond het een uitkomst, maar ik had mijn 2 volwassen herders ook aan de flex en qua gehoorzaamheid en dingen aanleren had ik daar wel wat ervaring mee gekregen.
Naar de markt werd ook een uitje trouwens, ik vond het fijn om daar op rustige momenten te lopen en hem dingen kon laten ervaren, en bij de kaasboer altijd een stukje kaas :lol1:, en bij de slager een stukje worst.. en bij de dierenkraam ook altijd leuk natuurlijk :tongue:
We gingen naar de Welkoop met de auto, en naar een grote dierenwinkel, allemaal kleine uitstapjes die ik nuttig vond, en leuk vond om met de jonge pup te ondernemen.
En we lieten hem dan ook wel een beetje zijn gang gaan, speeltje of wat lekkers uitzoeken bij Welkoop :cheer: , wel netjes zitten voor een stukje kaas op de markt.. mensen die wilden aaien daar de tijd voor nemen, en soms zeggen dat ik wat anders aan het oefenen was en dat ze hem even niet mochten aaien (met name als ik al zag dat hij heel druk was, want dan zou hij gaan springen en happen :mann: )
Enfin, dat vond ik geweldige dingen om van jongs af aan al mee te maken, en op gevoel een beetje dingen aanleren of wel bij mensen aangeven dat het aaien van het schattige pupje op dat moment even niet kon.
Afspreken met bepaalde mensen met honden die ok waren, en daar mee oplopen deed ik ook, met name ook omdat ik het belangrijk vond dat hij met allerlei honden wel kennis maakte, maar dat laatste ook weer met beleid.

Een keertje mee naar een overdag verjaardag, met goedvinden van de mensen die de verjaardag gaven. Allemaal indrukken die hij mooi meekreeg in de jonge periode.

Maar ik lees vaker over de puppy blues, :engel: ik had er ook last van, en dacht soms ook.. waar zijn we aan begonnen :oohja:

Ook omdat mijn partner af en toe dingen deed, waarvan ik dacht, waarom doe je dat nou of nee, doe nou niet of wat leer je hem nou weer aan? En hij andersom bij mij "wat loop je nou te zeuren dan! er gebeurd toch niets!"
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

dagmar88 schreef:
Rumaroze schreef:
Dennenappel schreef:Het is ook heel intensief :J:

Lees de adviezen die je hierboven zijn gegeven nog eens goed. Beter krijg je niet.
Het is een pup, een baby, hij hoeft echt nog helemaal niets te kunnen.
Zorg dat hij z'n energie buiten lekker kwijt kan en maak lol met hem.

Vergeet die hele bench en laat hem zelf leren z'n rust pakken.
Laat hem zien dat er ook gewoon soms even geen tijd is voor hem, uiteraard als hij alles heeft gehad, wandelen, eten, kluif.
Geef hem een vast dagritme.
En heb gewoon geduld, zoals gezegd het gaat sneller voorbij dan je je nu kan voorstellen.
Echt, ik lees wat je schrijft, ik snap het. Maar hóe maak je plezier met een zichzelf bijna ophangende pup tijdens het wandelen? Hoe laat je hem z’n rust pakken zonder bench als hij bij elk geluid opstaat en met je mee loopt? En hoe voorkom je als er geen tijd voor hem is dat hij de bank en de tafel sloopt?

Het klinkt prachtig in theorie, maar ik mis dan echt de praktische handvatten. Leuk hoor, dat ik gewoon ga zitten eten, en er even geen tijd voor hem is na ziin eten en wandeling, maar als hij ondertussen je tenen eraf knaagt of de bank kapot gaat krabben smaakt dat eten me niet echt. Het is niet alsof hij dan gaat liggen slapen of gezellig z’n kluif pakt zeg maar
Als je chique meubilair hebt zou ik de boel even tijdelijk aanpassen. Wat gratis van marktplaats halen of een ren of haardhek neerzetten.
Het is maar een fase.
Je wilt niet weten hoeveel m'n husky pup me aan schoenen heeft gekost. Z'n halfzusje heeft dezelfde neiging, dus ik loop thuis al weken op onverwoestbare tuinklompen en slippers. Zij heeft een tweede paar slippers om te mollen. Zo mooi! Heb je mooie slippertjes! En na 1000 x herhalen vraag ik haar om de mooie slippertjes te halen als ze met een schoen langs loopt :mrgreen:

Doe hem buiten aan een tuig en flex, dan heeft hij wat meer ruimte om te bewegen. En neem een bijtrol , fleecetouw of bal aan een touw mee. Kun je even spelen als hij te druk wordt of geen concentratie meer heeft.
Ik zou je aanraden in kleinere stapjes te denken. Dit is de tijd van eindeloos herhalen, net als bij een kind dat net begint te praten.
Aak zat in de bench achter onze eettafel als we gingen eten. Wij wilden ook even rust. Ik ben zelf dus wel voorstander van de bench mits de hond dat op een moment gewoon gewend is.
Omdat wij hem niet heel vaak "opgesloten" hadden in de bench hebben wij geleerd onze schoenen op te bergen, als we weg gingen losse kussens in de gangkast te doen, alle opladers op te bergen etc. :mann:
En een stuk meubel is aan geknaagd, en 1x een heterdaadje, daarna was het over, maar goed toen hij dat deed was hij bijna een jaar en nog nooit aan de meubels geknaagd dus die zagen we niet aankomen.

En dat gepraat over geen trekspelletjes. Die snap ik niet, wij hadden ook een fleecetouw en dat nam ik soms ook mee naar buiten om hem af te kunnen leiden en over te halen tot een spelletje met de baas. Bal aan een touw is er ook zo een.

Wat ik wel ergens lees is dat hij het meesleept naar de bench, dat voorkomen zorg dat bepaalde speeltjes bijzonder zijn en dat alleen jij bepaald wanneer er mee gespeeld wordt en dat ook jij het bij je houdt, dat geld m.n. voor buiten, maar doe dat binnen dus ook maar.
Die bal aan het touwtje, of een bijtrol aan een touwtje kunnen erg belangrijk worden.

Ik kon er op een strand mee zwaaien (en hoog en blij roepen) en dan kwam hij terug als jonge hond.. even spelen, klein voertje erin, maar dat ding met touw bleef van mij..
Het ging nog wel eens mis als vriend de bal met touwtje meegaf :mann: dan had hij zoiets van :lekkerpuh:
Maar ik had uit voorzorg een tweede :cheer:
Maar gekkigheid, het is heel handig om de jonge pup al kennis te laten maken met een heel bijzonder speeltje.. en graag ook felgekleurd en aan een touwtje.. en dat het iets is wat alleen de baas bij zich heeft :mann:
Ik heb wat staan zwaaien met de bal of met een drijvend speeltje aan een touw. Maar het had meestal het juiste effect.

Zelfs toen ik een trimmer te laat zag en hij wel even in de kuiten zou gaan happen....hij was al onderweg..
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Cleva schreef:Opjutten is prima, mits je hem ook weer kunt afjutten.
Ja precies. Ik heb dat met al mijn herders thuis gedaan, vinden ze prachtig. Ook Biko is, ondanks zijn leeftijd, niet vies van een bijt- of trekspelletje. Hij sjort rustig aan een touwtje 2 fanatieke teckels door de tuin. De kunst is wel ze niet over het randje te laten gaan, zelf beheerst te blijven en op tijd te stoppen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef:Opjutten is prima, mits je hem ook weer kunt afjutten.
Precies.

Mijn pup is retefanatiek. Hangt dat wezelbekje woest grommend in een handdoek :mrgreen:
Buiten dat wilde spelletjes leuk en vermoeiend zijn, is ze een opgewonden standje.
Ik kan van haar niet verwachten dat ze altijd maar kalm en makkelijk bereikbaar is, dat zit er niet in.
Ook/juist op die momenten wil ik vat op haar hebben.
Die basis wordt nu spelenderwijs gelegd, net als bepaalde grenzen.
Niet de handdoek van m'n blote hol trekken en met de buit de tuin in rennen bijvoorbeeld :LOL:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Heavy schreef:
dagmar88 schreef:

Inderdaad, niks thuis klooien weet eerst maar wat je doet en welk effect iets heeft ;) dus gewoon alleen op de club. Tenzij een doorgewinterde africht(s)er die weet wat te doen als een hond anders reageert dan de planning was.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Zo zie je maar wat voor nuttige raad dat is geweest... ;)
dagmar88
Zeer actief

IPO schmipo.
De meeste herders zien nooit zo'n veld van dichtbij en gedijen daar prima op.
Misschien zit ik er naast hoor en heeft TS wel hoogdravende sportambities waarvoor nu al de basis moet worden gelegd.
Die heeft zo te lezen zijn handen vol aan het opvoeden van een gezinshondje, dus het verband ontgaat me.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
dagmar88 schreef:IPO schmipo.
De meeste herders zien nooit zo'n veld van dichtbij en gedijen daar prima op.
Misschien zit ik er naast hoor en heeft TS wel hoogdravende sportambities waarvoor nu al de basis moet worden gelegd.
Die heeft zo te lezen zijn handen vol aan het opvoeden van een gezinshondje, dus het verband ontgaat me.

Het gaat ook helemaal niet om ipo . Of wel of niet sporten. Het leek mij dat ts een beetje met haar handen in het haar zat vanwege drukke pup en even niet wist wat te doen. Dan zou ik niet het advies geven om pup te gaan opjutten of wild spelen als hij in de broekspijpen hangt van de kinderen . Ik las dat de kinderen het niet meer leuk vinden

Het zal best dat je een pup best kunt opjutten als je weet waar je mee bezig bent maar ik geloof dat ts dat even niet weet.Maar zodra het woordje ipo hier genoemd wordt slaat de boel op hol Afbeelding
En dat terwijl ipo al bijna een jaar niet meer bestaat ;)
Afbeelding
Rumaroze

Ongelezen bericht door Rumaroze »

We doen weleens een klein trekspelletje, maar ik ga daar niet los op met hem.
Ik heb vooralsnog geen heel gerichte ambities, ik zou het heel leuk vinden om te kijken wat er bij hem past qua sport of activiteit. We zijn redelijk actief hier thuis met hardlopen en wandelen, maar ik wil ook wel eens gaan kijken bij IPO. Maar ik heb geen enkele ambitie om wat dan ook uitmuntend te gaan doen, of dat nu speuren, agility, IPO of wat dan ook is. Gewoon leuk samen actief bezig zijn een aantal keer per week lijkt me leuk. Maar eerst de puppytraining maar eens, daarna kijken we verder. Ik heb nog zoveel hobbels te nemen voor we daar zijn: zindelijk worden, alleen thuis kunnen blijven enz.

Ik vind het wel jammer dat die puppytraining 1x per week is, 3 kwartier. Het zou me helpen als ik me dat soort dingen iets intensiever iemand had die meekijkt.

Maar hoe kut mijn dag ook begon (werd gewekt om 5:00 omdat hij liefdevol in mijn gezicht hapte) verder was het een goeie dag. Hij is mee geweest op visite, met 2 andere honden en een stel rennende gillende kinderen. Waar hij eigenlijk níet op reageerde, de kinderen. Hij keek, snuffelde wat en ging liggen. Met de honden heeft ie gespeeld (al moest opoe niet veel van hem hebben, die jaagde hem weg) en nu is ie uitgeteld. Hij heeft nauwelijks gepiept in de auto, hij ging na 2x zeuren líggen en kluiven. Dat is niéuw. Normaal gilt hij alles bij elkaar en blijft hij staan trillen.

Ik heb er zelf weer wat meer vertrouwen in. Alles zelf rustig benaderen en gewoon laten meedraaien blijkbaar...
We gaan een grotere bench neerzetten, hij groeit alweer uit deze. Kijken of dat helpt.
dagmar88
Zeer actief

Kun je wat extra een op een lesjes inplannen?

:ok: Fijn dat het zo goed is gegaan vandaag.
Je overleeft het heus en al snel gaat het steeds wat beter, beloofd.
Zindelijkheid is geen punt. Komt vanzelf zodra je pup daar geestelijk en lichamelijk aan toe is.

Ben je al eens even buiten zicht?
Zelf begin ik meteen de eerste dag met de verse pup alleen laten. Braaf huisje passen, wat lekkers en de ballen. Met zo min mogelijk poeha de norm stellen.
Sta gewoon een paar minuten om de hoek te luisteren, maar dat weet het hondje niet.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rumaroze schreef:We doen weleens een klein trekspelletje, maar ik ga daar niet los op met hem.
Ik heb vooralsnog geen heel gerichte ambities, ik zou het heel leuk vinden om te kijken wat er bij hem past qua sport of activiteit. We zijn redelijk actief hier thuis met hardlopen en wandelen, maar ik wil ook wel eens gaan kijken bij IPO. Maar ik heb geen enkele ambitie om wat dan ook uitmuntend te gaan doen, of dat nu speuren, agility, IPO of wat dan ook is. Gewoon leuk samen actief bezig zijn een aantal keer per week lijkt me leuk. Maar eerst de puppytraining maar eens, daarna kijken we verder. Ik heb nog zoveel hobbels te nemen voor we daar zijn: zindelijk worden, alleen thuis kunnen blijven enz.

Ik vind het wel jammer dat die puppytraining 1x per week is, 3 kwartier. Het zou me helpen als ik me dat soort dingen iets intensiever iemand had die meekijkt.

Maar hoe kut mijn dag ook begon (werd gewekt om 5:00 omdat hij liefdevol in mijn gezicht hapte) verder was het een goeie dag. Hij is mee geweest op visite, met 2 andere honden en een stel rennende gillende kinderen. Waar hij eigenlijk níet op reageerde, de kinderen. Hij keek, snuffelde wat en ging liggen. Met de honden heeft ie gespeeld (al moest opoe niet veel van hem hebben, die jaagde hem weg) en nu is ie uitgeteld. Hij heeft nauwelijks gepiept in de auto, hij ging na 2x zeuren líggen en kluiven. Dat is niéuw. Normaal gilt hij alles bij elkaar en blijft hij staan trillen.

Ik heb er zelf weer wat meer vertrouwen in. Alles zelf rustig benaderen en gewoon laten meedraaien blijkbaar...
We gaan een grotere bench neerzetten, hij groeit alweer uit deze. Kijken of dat helpt.
Je kunt bij t gros van de IGP (voormalig IPO) verenigingen ook puppycursus doen. Meestal 1 op 1 tussen de volwassen honden...
Afbeelding
Rumaroze

Nou ja.... gisteravond een grote bench neergezet. Volgens de boekjes véél te groot.
Meneer snuffelde, ging erin liggen en viel in slaap. :scratch:
Avondrondje gelopen, hij ging meteen terug en heeft de hele nacht in de open bench geslapen....
En nu ook weer, valt aan min voeten in slaap, strompelt naar de bench en gaat daar liggen.

Blijkbaar heeft ie ruimte nodig.... :D
Het geknaag aan meubels en mensen is ook al behoorlijk afgenomen.
Nu deze week eens langzaam proberen met het deurtje dicht de nacht in te gaan. En dan verplaats ik mezelf rustig richting keuken en daarna richting boven s nachts.

Komende week ben ik nog volledig thuis vermoed ik. Dan is ie 12 weken als man en ik afwisselend thuis gaan werken en er af en toe iemand een uurtje weg moet.
Ik ken iemand die elke dag met een club honden gaat lopen, los in een rustig gebied. Ik ga eens kijken of we een keer mee mogen en of die honden betrouwbaar genoeg zijn om dat te doen.
Ik ben echt nog even aan het kijken wat ik voor de 12 weken nog aan socialisatiedingen moet doen. Even naar het centrum sowieso, en ik ben aan het bedenken in wat voor situaties hij nog kan komen die ik even geoefend wil hebben. De meeste dingen zijn al wel gedaan geloof ik.
Rumaroze

Nou ja.... gisteravond een grote bench neergezet. Volgens de boekjes véél te groot.
Avondrondje gelopen, hij ging meteen terug en heeft de hele nacht in de open bench geslapen....
En nu ook weer, valt aan min voeten in slaap, strompelt naar de bench en gaat daar liggen.

Nu deze week eens langzaam proberen met het deurtje dicht de nacht in te gaan. En dan verplaats ik mezelf rustig richting keuken en daarna richting boven s nachts.

Komende week ben ik nog volledig thuis vermoed ik. Dan is ie 12 weken als man en ik afwisselend thuis gaan werken en er af en toe iemand een uurtje weg moet.
Ik ken iemand die elke dag met een club honden gaat lopen, los in een rustig gebied. Ik ga eens kijken of we een keer mee mogen en of die honden betrouwbaar genoeg zijn om dat te doen.
Ik ben echt nog even aan het kijken wat ik voor de 12 weken nog aan socialisatiedingen moet doen. Even naar het centrum sowieso, en ik ben aan het bedenken in wat voor situaties hij nog kan komen die ik even geoefend wil hebben. De meeste dingen zijn al wel gedaan geloof ik.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Wat is te groot. Zoals ik (en anderen) eerder al aangaf, zet een ren meer, dat is hetzelfde effect als een grote bench, RUIMTE, dat gaat nu gelukkig dus goed.
dagmar88
Zeer actief

Heavy schreef:Maar zodra het woordje ipo hier genoemd wordt slaat de boel op hol :LOL:
Ik krijg er geen natte nap van
Het gaat over basisopvoeding.
dagmar88
Zeer actief

Ik geloof sowieso niet in een bench als zindelijkheidstraining en zeker niet in het opsluiten van babyhonden in een zo klein mogelijke ruimte om die zindelijkheid te bespoedigen.
Ze moeten als ze moeten.
In een hoek van de kamer poepen is in het prille begin ook al een vorm van zindelijkheid.
Een normale hond wil niet zijn behoeften doen waar hij leeft.
De pup gaat zijn ruimte steeds verder uitbreiden en een betere beheersing krijgen.
Zindelijk worden is een natuurlijk proces, zelfs zonder training.

Maar goed, daar komt het kleine bench idee vandaan.
Ik wil dat een hond in een dichte bench zichzelf staand uit kan trekken.
Is die daar te groot voor, dan blijft de deur open en dient hij als mand, of ik doe ze als dat nodig is achter een hek.
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hammetime »

Ik heb ook een herderpup, mijn eerste hond (wel ken ik herders van familieleden) en ook ik heb al vaak gedacht en gezegd: 'waar ben ik in godsnaam ooit aan begonnen?' Ze dreef me tot waanzin (en soms nog) en haar herplaatsen leek af en toe de enige oplossing voor dit probleem. Nu is ze vier maanden en wordt al rustiger en gehoorzamer. Als ze in de puberteit geen gekke dingen gaat doen dan ben ik gerust dat ik hier een hele prettige hond aan heb.

Het aan de lijn lopen was een groot probleem en dat gaat nu redelijk tot goed. Wat ik heb gedaan is d'r meenemen naar een gebied waar ze vertrouwd los kon. 'Loop maar weg en zoek maar een ander baasje als je het beter kunt krijgen' was het idee 'en kom je terug dan moet je je schikken naar mij'. Ze besloot terug te komen, waarna ik haar aanlijnde. Toen ging het al stukken beter. Het bijten in de lijn beantwoord ik steeds met een 'nee' en zodra ze loslaat geef ik haar direct met een snoepje. Geduld is hierbij steeds de sleutel en nu op de leeftijd van vier maanden laat ze zich zittend aanlijnen zonder nog naar de lijn te bijten goddank. Heel af en toe pakt ze de lijn nog even onder het lopen, maar ze raakt lang zo gefrustreerd niet meer.

Bijten in kleding doet ze niet meer, maar ook dat kreeg ik d'r moeilijk onder het verstand. Wat uiteindelijk soelaas bood was het commando 'nee' fel uitgesproken i.c.m. met een plas koud water over haar snuit. Tijdens de zomer kon ik dat buiten doen waarna ze direct ophield en me nooit weer in mijn voeten of schoenen heeft gebeten. Eerst nog wel lange tijd in de handen en ook nu wil ze dat nog wel proberen. Op zo'n moment zeg ik 'nee, niet bijten' op felle toon en houd direct op haar te aaien en negeer haar. Gaat ze door dan zet ik haar in de bench om af te koelen, met gesloten deur.

Tips van een beginner, maar hopelijk kan je er wat mee. ;)
Hammetime
Zeer actief

Heavy schreef:Ik ken iemand die een Herderpup ook strafte met een plantenspuit. Nu is de hond volwassen en wil niks meer met water te maken hebben . Dat is erg jammer want het is juist zo fijn als ze kunnen afkoelen met de tuinslang en zwemmen
Ik vind het alleen stukken minder als ze zeiknat in de auto mee terug moet.
Hammetime
Zeer actief

Heavy schreef:
Hammetime schreef:
Heavy schreef:Ik ken iemand die een Herderpup ook strafte met een plantenspuit. Nu is de hond volwassen en wil niks meer met water te maken hebben . Dat is erg jammer want het is juist zo fijn als ze kunnen afkoelen met de tuinslang en zwemmen
Daar hebben ze handdoeken voor uitgevonden :wink:
Dan heb ik een droge hond die riekt naar slootwater! En ja, daar zijn hondendouches voor uitgevonden!
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Hammetime schreef: Dan heb ik een droge hond die riekt naar slootwater! En ja, daar zijn hondendouches voor uitgevonden!
En een die lol heeft gehad. Hier geldt het motto "schone hondjes zijn zieke hondjes".

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hammetime schreef:
Voor zeiknat zijn diverse oplossingen.
De twee handigste...……...
De handdoek
Een badjas, zodat de auto niet al te smerig wordt en de hond vrijwel droog is als hij thuis komt

Is het een prutsloot zoek dan nog even fris water en laat hem daar ook even in zwemmen, dan is hij weer schoon.
Dat stinken valt dan reuze mee hoor :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rumaroze schreef:Nou ja.... gisteravond een grote bench neergezet. Volgens de boekjes véél te groot.

Hoe klein was ie dan? Hier heeft een pup de een na grootste maar Varikennel. Daar kan ie dus 5x in zo ongeveer ;)
Afbeelding
Rumaroze

Ik had geen kleine bench vanwege zindelijkheid, maar omdat ik las dat een pup er in mort kunnen liggen en staan, maar liever niet te ruim omdat ze dat onprettig vinden, een grote ruimte. Blijkbaar niet dus. Die zindelijkheid vind ik niet zo’n punt, dat komt wel en 2x per dag een plasje opvegen vind ik echt geen drama.

Iemand vroeg welke boeken ik gelezen had. Welke niet? Martin Gaus en dochter, puppies voor dummy’s, een boek gericht op herders, een paar dingen van een kennis die opleidingen in die richting heeft gedaan, enz. Maar ik ben er wel achter dat het net als met baby’s niet werkt zoals in theorie.

Vandaag was een goede dag. Rondje park in de ochtend, even bij de dierenarts binnengelopen om te wegen en een koekje te halen. Onderweg bij een schoolplein staan kijken.
En vanmiddag toch maar met hem naar een groot losloopgebied geweest. Het miezerde en ik verwachte op maandagmiddag weinig mensen (en iig andere mensen dan op zondagmiddag).
En dat was zo. Maar heel kort geweest, echt even oefenen met autorijden en loslopen. In de auto gaat hij nu lekker liggen en piept helemaal niet meer. Loslopen ging fantastisch. Hij komt als ik hem roep, dus mooi geoefend met ‘hier’. Paar andere honden gezien op afstand, maar als ik doorloop loopt hij mee.

Waar ik nu tegenaan loop: hij is nog wat bang voor andere honden. Na even snuffelen en blaffen trekt dat bij, maar ik weet niet zo goed hoe te reageren op dat blaffen. En er stond een andere hond plots voor zijn neus, dat leverde een hoop gepiep en gejank op. Die hond deed niets, kwam alleen kijken. De hond droop daarop af, er werd niet gesnuffeld.
Hoe ga ik daar mee om? Aan de lijn kennis maken probeer ik te voorkomen, maar ik ontkom er niet altijd aan. Hoe leid in ontmoetingen met andere honden in goede banen?
Rumaroze

Oh en ik ga zeker niet corrigeren met water of andere correcties in die richting. En ik heb in het geheel geen probleem met vieze natte honden in de auto. Ik oefen met afdrogen zodat ik hem als het nodig is even wat kan opfrissen voor hij naar binnen gaat. Heerlijk toch, zwemmen en modder? Ik heb juist een hond zodat ik niet meer alleen naar buiten hoef als het regent, want ik heb geen hekel aan regen en modder.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rumaroze schreef:Ik had geen kleine bench vanwege zindelijkheid, maar omdat ik las dat een pup er in mort kunnen liggen en staan, maar liever niet te ruim omdat ze dat onprettig vinden, een grote ruimte. Blijkbaar niet dus. Die zindelijkheid vind ik niet zo’n punt, dat komt wel en 2x per dag een plasje opvegen vind ik echt geen drama.

Iemand vroeg welke boeken ik gelezen had. Welke niet? Martin Gaus en dochter, puppies voor dummy’s, een boek gericht op herders, een paar dingen van een kennis die opleidingen in die richting heeft gedaan, enz. Maar ik ben er wel achter dat het net als met baby’s niet werkt zoals in theorie.

Vandaag was een goede dag. Rondje park in de ochtend, even bij de dierenarts binnengelopen om te wegen en een koekje te halen. Onderweg bij een schoolplein staan kijken.
En vanmiddag toch maar met hem naar een groot losloopgebied geweest. Het miezerde en ik verwachte op maandagmiddag weinig mensen (en iig andere mensen dan op zondagmiddag).
En dat was zo. Maar heel kort geweest, echt even oefenen met autorijden en loslopen. In de auto gaat hij nu lekker liggen en piept helemaal niet meer. Loslopen ging fantastisch. Hij komt als ik hem roep, dus mooi geoefend met ‘hier’. Paar andere honden gezien op afstand, maar als ik doorloop loopt hij mee.

Waar ik nu tegenaan loop: hij is nog wat bang voor andere honden. Na even snuffelen en blaffen trekt dat bij, maar ik weet niet zo goed hoe te reageren op dat blaffen. En er stond een andere hond plots voor zijn neus, dat leverde een hoop gepiep en gejank op. Die hond deed niets, kwam alleen kijken. De hond droop daarop af, er werd niet gesnuffeld.
Hoe ga ik daar mee om? Aan de lijn kennis maken probeer ik te voorkomen, maar ik ontkom er niet altijd aan. Hoe leid in ontmoetingen met andere honden in goede banen?
Tegen alle hf regels in mogen mijn pups altijd snuffelen aan de lijn dan kan ik tenminste ingrijpen indien noodzakelijk. Alles hier dus eerst aangelijnd gaat t goed dan mag ie los. Zo heb ik t bij alle pups gedaan en bevalt me uitstekend. Hoe reageren de andere honden? Is t blaffen echt angst of onzekerheid?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”