Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rugproblemen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Aantal honden: 1

Rugproblemen?

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Jerry lijkt af en toe zijn rechter achterpoot te ontlasten. Het is heel subtiel en ik was steeds de enige die dit opmerkte, dus ik dacht al dat ik spoken zag. Als hij stil staat is dat heel soms op 3 poten en als hij langzaam loopt gebruikt hij die poot soms wat minder. Soms als hij zijn poot optilt om te plassen heeft hij moeite om zijn evenwicht te bewaren.
Laatst deed ik met Jerry mee aan een workshop balans en coördinatie. De lerares merkte dat hij bij sommige oefeningen zijn rechter achterpoot ontlastte en raadde aan om hier eens naar te laten kijken. Ze vermoedde dat het vanuit zijn rug kwam. Gisteren ben ik bij de dierenarts geweest. Ze heeft hem onderzocht en ze vond dat beide achterpoten te weinig kracht en coördinatie hebben. Ze merkte geen verschil tussen links en rechts. Ze wil foto's van zijn rug maken, maar dat kon nu niet omdat hij erg angstig is bij de dierenarts en hij dus een roesje moet krijgen. Ik heb een afspraak gemaakt voor dinsdag. Ze gaat voor de zekerheid ook gelijk zijn heupen op de foto zetten. Ik vroeg aan welke rugproblemen ze dacht en ze zei dat de symptomen zouden kunnen wijzen op wobbler syndroom of spondylose.
Jerry kan met gemak wandelingen van meer dan 2 uur maken en is dan nog niet moe en loopt aan het eind ook niet slechter. Heel soms mankt hij een beetje als hij te idioot heeft gerend en gesprongen. Maar dat is dan altijd snel weer over. Hij rent alle honden eruit (behalve windhonden :lol1:). Springen en traplopen gaat ook prima. Ik had ons opgegeven voor een beginnerscursus agility maar die ging op het laatste moment niet door vanwege te weinig aanmeldingen. Misschien maar goed ook. Ik doe ook hoopers met hem. Ik hoop dat ik daar wel mee door kan gaan als er echt iets mis is met zijn rug.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Rugproblemen?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou die foto heeeeel even laten zitten en je melden bij een fysiotherapie voor dieren. Foto's kunnen altijd nog, zkeer als een roesje aan te pas moetn komen lijkt me dat niet het beste idee...

Suzanne
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Nou ik zou die foto’s dus wel doen
Ik heb met Kyto ook gewacht en ben eerst naar fysio geweest
Had t beter andersom kunnen doen , dan had ik gelijk geweten wat er aan de hand was ( spondylose dus , en behoorlijk ook )
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Foto's laten maken lijkt mij ook het best.
Daarna kun je altijd nog naar een fysio gaan. Met foto's heb je wat meer zekerheid, wat er aan de hand kan zijn.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik zou die foto's laten doen, dan weet je zeker of er wat zit.
Daarnaast zou ik wel een fysio bezoeken, dat kan echt veel verschil brengen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

** Angela ** schreef:Nou ik zou die foto’s dus wel doen
Ik heb met Kyto ook gewacht en ben eerst naar fysio geweest
Had t beter andersom kunnen doen , dan had ik gelijk geweten wat er aan de hand was ( spondylose dus , en behoorlijk ook )
Spijtig. Een goede fysio of masseur vraagt in mijn ogen juist om foto’s.
Sabi85
Zeer actief

Ik vind het niet fijn dat hij een roesje krijgt, maar ik wil toch wel heel graag de duidelijkheid van foto's! Ik baal ervan dat ik niet eerder naar mijn gevoel heb geluisterd, want meestal heb ik gelijk met zulke dingen. Mijn man zag het niet en mensen op verschillende hondenscholen zagen get ook niet. Misschien heb ik nu veel dingen met hem gedaan die eigenlijk niet goed voor hem zijn. Ik hoop zo dat het meevalt, want hij is een jonge hond met veel energie. Het zal lastig worden als hij bepaalde dingen niet meer mag doen. En ik ben zo bang dat het iets progressiefs is en ik hem kwijt raak.
Het is echt mijn hobby geworden om dingen samen met hem te doen. Ik heb veel met hem uitgeprobeerd en agility lijken hij en ik het leukst van alles te vinden. Gelukkig vindt hij alles leuk om te doen en kunnen we ook andere dingen verzinnen om samen te doen. We hebben bijvoorbeeld net een minicursus detectie gedaan.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ik zeg het daarom omdat een collie/collie-kruising natuurlijk het mdr1-gen defect kan hebben. Om die reden ben ik uitermate terughoudend met een roesje! Want dat is gewoon een normale narcose maar dan heel kortdurend. Het is precies die narcose die kwaad kan voor honden met dat defect. Je kunt geen "roesje" laten geven voor de veilige manier van onder zeil brengen.

Suzanne
Sabi85
Zeer actief

Hij heeft MDR1 +/-. Dus drager en geen lijder. Maar ik heb laatst gelezen dat ook dragers gevoeliger kunnen zijn voor bepaalde medicatie :denken:.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Sabi85 schreef:Hij heeft MDR1 +/-. Dus drager en geen lijder. Maar ik heb laatst gelezen dat ook dragers gevoeliger kunnen zijn voor bepaalde medicatie :denken:.
Voor alle zekerheid zou ik ermee omgaan als lijder, geen risico's mee nemen. Sterkte dinsdag, ik hoop dat het allemaal meevalt!
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

~Suzanne~ schreef:Ik zeg het daarom omdat een collie/collie-kruising natuurlijk het mdr1-gen defect kan hebben. Om die reden ben ik uitermate terughoudend met een roesje! Want dat is gewoon een normale narcose maar dan heel kortdurend. Het is precies die narcose die kwaad kan voor honden met dat defect. Je kunt geen "roesje" laten geven voor de veilige manier van onder zeil brengen.

Suzanne
Sorry, maar dit is echt bangmakerij :-( Er zijn genoeg middelen die ook voor MDR1-defecten veilig zijn of de dosis wordt aangepast. Daar houdt een dierenarts gewoon rekening mee als hij een collie onder zeil brengt.
~Suzanne~
Zeer actief

DeDiana schreef:
~Suzanne~ schreef:Ik zeg het daarom omdat een collie/collie-kruising natuurlijk het mdr1-gen defect kan hebben. Om die reden ben ik uitermate terughoudend met een roesje! Want dat is gewoon een normale narcose maar dan heel kortdurend. Het is precies die narcose die kwaad kan voor honden met dat defect. Je kunt geen "roesje" laten geven voor de veilige manier van onder zeil brengen.

Suzanne
Sorry, maar dit is echt bangmakerij :-( Er zijn genoeg middelen die ook voor MDR1-defecten veilig zijn of de dosis wordt aangepast. Daar houdt een dierenarts gewoon rekening mee als hij een collie onder zeil brengt.

voor een echte narsoce wel; voor een roesje niet! Dat is een andere vorm vn narcose en kan dus WEL gevaarlijk zijn ivm mdr1-gen. Want zo'n 'kortdurende narcose" kan dus alleen op die "gevaarlijke" manier! Alleen een gewone narcose kan op de (toch nooit 100%) veilige manier. Daar kwam ik ook achter toen mijn hond "een roesje" nodig had.
Het is echt een andere vorm van narcose!

Suzanne
DeDiana
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
DeDiana schreef:

Suzanne

voor een echte narsoce wel; voor een roesje niet! Dat is een andere vorm vn narcose en kan dus WEL gevaarlijk zijn ivm mdr1-gen. Want zo'n 'kortdurende narcose" kan dus alleen op die "gevaarlijke" manier! Alleen een gewone narcose kan op de (toch nooit 100%) veilige manier. Daar kwam ik ook achter toen mijn hond "een roesje" nodig had.

Suzanne
Ja, er worden andere middelen voor gebruikt dan voor een langdurige narcose, maar deze middelen voor een roesje kunnen gewoon ingezet worden bij MDR1-dragers en -lijders in aangepaste dosering:
Acepromazine (tranquilizer and pre-anesthetic agent)- Based on collaborative research, the VCPL has determined that dose reductions are required for dogs MDR1 mutant/mutant and MDR1 mutant/normal.

Butorphanol (analgesic and pre-anesthetic agent)- Dose reduction required for dogs MDR1 mutant/mutant and MDR1 mutant/normal.
Zie https://vcpl.vetmed.wsu.edu/problem-drugs
Sabi85
Zeer actief

DeDiana schreef:
~Suzanne~ schreef:
DeDiana schreef:

Suzanne

Suzanne
Ja, er worden andere middelen voor gebruikt dan voor een langdurige narcose, maar deze middelen voor een roesje kunnen gewoon ingezet worden bij MDR1-dragers en -lijders in aangepaste dosering:
Acepromazine (tranquilizer and pre-anesthetic agent)- Based on collaborative research, the VCPL has determined that dose reductions are required for dogs MDR1 mutant/mutant and MDR1 mutant/normal.

Butorphanol (analgesic and pre-anesthetic agent)- Dose reduction required for dogs MDR1 mutant/mutant and MDR1 mutant/normal.
Zie https://vcpl.vetmed.wsu.edu/problem-drugs
:ok: Dank je voor de duidelijke info. Ik ga dinsdag voor de zekerheid nog wel even zeggen dat hij het MDR1 defect heeft.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Sabi85 schreef: :ok: Dank je voor de duidelijke info. Ik ga dinsdag voor de zekerheid nog wel even zeggen dat hij het MDR1 defect heeft.
Dat lijkt me inderdaad verstandig :ok:

Heel veel succes, ik hoop dat je snel meer weet en dat het allemaal meevalt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Foto's is zeker nuttig, dat is al genoeg gezegd :mrgreen:
Zeker dat het uit de rug komt en niet uit de knie?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sabi85
Zeer actief

De foto's zijn gemaakt. Jerry werkte zo goed mee dat het niet nodig was om een roesje te geven :ok:
In zijn rug zijn geen afwijkingen te zien en hij heeft perfecte heupen :D ! Spondylose en HD zijn in ieder geval uitgesloten.
De dierenarts gaat nog overleggen met (en de foto's laten beoordelen door) een orthopeed, want ze vindt zijn symptomen nog steeds wel zorgelijk. Ze denkt nog aan wobbler, maar dat is niet op foto's te zien.
Voorlopig ben ik in ieder geval blij dat zijn rug en heupen er goed uit zien en dat hij geen roesje nodig had.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Sabi85 schreef:De foto's zijn gemaakt. Jerry werkte zo goed mee dat het niet nodig was om een roesje te geven :ok:
In zijn rug zijn geen afwijkingen te zien en hij heeft perfecte heupen :D ! Spondylose en HD zijn in ieder geval uitgesloten.
De dierenarts gaat nog overleggen met (en de foto's laten beoordelen door) een orthopeed, want ze vindt zijn symptomen nog steeds wel zorgelijk. Ze denkt nog aan wobbler, maar dat is niet op foto's te zien.
Voorlopig ben ik in ieder geval blij dat zijn rug en heupen er goed uit zien en dat hij geen roesje nodig had.
Fijn! Ik hoop dat je er toch snel achterkomt wat dan wel de klachten veroorzaakt :ok:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Sabi85 schreef:De foto's zijn gemaakt. Jerry werkte zo goed mee dat het niet nodig was om een roesje te geven :ok:
Oh ik wilde al opperen om naar een DA te gaan die gewoon die foto's zonder roesje weet te maken maar het is al gelukt, fijn.

Ik zou Jerry laten onderzoeken (en hopelijk valt er iets te behandelen) door een orthomanueel dierenarts. Ik heb zelf ontzettend goede ervaring met Jacha Heukels en ben heel blij met haar werkwijze en wat ze voor Lais kan doen. Ik ben een paar maanden geleden voor het eerst geweest en ongelofelijk wat een verschil :80: ! Toen ik met haar thuis kwam na de behandeling was ze meteen zó anders, zoveel blijer en vrijer in haar bewegingen, ik vond het bizar. Helaas is Lais erg onvoorzichtig met zichzelf en zit ze orthopedisch verre van goed in elkaar (heiligbeen gaat steeds alle kanten op wat flinke klachten geeft) dus na twee maanden moest ik alweer (ze krijste het thuis uit van de pijn :jank: ) maar ook deze keer heeft het meteen geholpen. De vraag is of het puur dezelfde bekende klachten zijn (verzakking heiligbeen, meerdere plaatsen spondylose en beiderzijds HD-D) of dat er inmiddels misschien een verbening van een zenuwuitgang aan de gang is of een hernia ontstaan is. Dus het is afwachten hoe ze het de komende tijd gaat doen (en gaat het slechter is het waarschijnlijk tijd voor aanvullend onderzoek) maar ze kan sinds het laatste bezoek alles weer gelukkig.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”