Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bezitterig gedrag.. puber?
Moderator: moderatorteam
- Agrotera
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Pembroke Welsh Corgi
- Aantal honden: 1
Bezitterig gedrag.. puber?
Richmond is nu 7,5 - 8 maanden oud, een vrolijke vent waar we erg blij mee zijn.
Maar sinds een aantal weken toont hij steeds feller gedrag als het gaat om "zijn" spulletjes.
"Zijn" want hij vindt het vooral van hem, helaas is dat niet altijd zo.
We pakken nooit iets van hem af als het ook echt zijn spullen zijn (speelgoed, eten) maar ruilen met het los commando.
Soms heeft hij een sok of washandje te pakken, die wil ik dan terug en probeer te ruilen.
Het is nu al een paar keer voorgekomen dat ik een sok van de grond wil oppakken en hij zijn tanden laat zien en een hap doet.
Dit begint steeds heftiger te worden waardoor ik begin te twijfelen aan mijn aanpak.
Zojuist dronk hij bij mijn ouders uit de put (wat niet echt goed water is), toen ging mijn broertje even bij hem checken en die kreeg direct een snauw.
Is dit een stukje puber zijn? Hij probeert ons steeds vaker de baas te zijn... niet luisteren maar wel lekker arrogant kijken.
Hebben jullie tips om dat happen eruit te halen en te oefenen?
Maar sinds een aantal weken toont hij steeds feller gedrag als het gaat om "zijn" spulletjes.
"Zijn" want hij vindt het vooral van hem, helaas is dat niet altijd zo.
We pakken nooit iets van hem af als het ook echt zijn spullen zijn (speelgoed, eten) maar ruilen met het los commando.
Soms heeft hij een sok of washandje te pakken, die wil ik dan terug en probeer te ruilen.
Het is nu al een paar keer voorgekomen dat ik een sok van de grond wil oppakken en hij zijn tanden laat zien en een hap doet.
Dit begint steeds heftiger te worden waardoor ik begin te twijfelen aan mijn aanpak.
Zojuist dronk hij bij mijn ouders uit de put (wat niet echt goed water is), toen ging mijn broertje even bij hem checken en die kreeg direct een snauw.
Is dit een stukje puber zijn? Hij probeert ons steeds vaker de baas te zijn... niet luisteren maar wel lekker arrogant kijken.
Hebben jullie tips om dat happen eruit te halen en te oefenen?
Life long and pawsper
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Bezitterig gedrag.. puber?
Wat heb je met de tips die je in februari hebt gekregen gedaan?
Ik denk dat het handig is om een betrouwbaar iemand eens mee te laten kijken. Iemand die honden begrijpt en in hun waarde laat (ik bedoel dus geen Cesar Milan wannabee). En iemand die jou uit kan leggen dat de hond niet de baas probeert te spelen.
Dit duurt nu al een paar maanden en moet je dus niet langer door laten sudderen.
Ik denk dat het handig is om een betrouwbaar iemand eens mee te laten kijken. Iemand die honden begrijpt en in hun waarde laat (ik bedoel dus geen Cesar Milan wannabee). En iemand die jou uit kan leggen dat de hond niet de baas probeert te spelen.
Dit duurt nu al een paar maanden en moet je dus niet langer door laten sudderen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb een herder van 8,5 maanden en t altijd ruilen is al een tijdje over hoor. Zo af en toe ruil ik maar t is ook gewoon los en klaar. Het is al een tijdje geen pup meer.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Het zit mijns inziens heel erg in een corgi om altijd het uiterste op te zoeken.
Ik zou in eerste instantie verbaal corrigeren en de hond weg sturen van het object en hem of haar naar de plaats sturen om even af te koelen.

Ik zou in eerste instantie verbaal corrigeren en de hond weg sturen van het object en hem of haar naar de plaats sturen om even af te koelen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat werkt net als bij Nanna idd prima als je er meteen en gemeend korte metten mee maakt. Eerst een paar maanden proberen? te ruilen en onduidelijkheid en dan ineens wel op je strepen gaan staan gaat niet werken.Zinodo schreef:Ik weet het niet hoor maar een snauw die ik mag ontvangen krijgt sneller een HEEEEY in zijn gezicht dan dat je met je ogen kan knipperen. En dan mag je opzouten. Ik ga echt niet wachten op wat mijn hondje schatje zint op dat moment, doen we niet, onacceptabel.
Overigens heeft iedere hond dat maar één keer geprobeerd want schijnbaar is dat meer dan duidelijk genoeg.![]()
Ik hoef echt niet vaak mijn stem te verheffen op mijn honden, daar heb ik de honden niet voor, maar als je het op de goede moment doet en hard genoeg dan zijn ze ook gelijk genezen. Onacceptabel is onacceptabel. En daarna gaan we weer wat leuks samen doen.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Ik ruil ook om te voorkomen dat dingen onnodig een strijd worden en de hond gaat wegrennen of het voorwerp doorslikken. Ik ruil voor snoep, een leuker speelgoedje waar we samen even mee spelen en later ook voor een knuffel.
Maar, het is niet optioneel
Hondlief gaat ruilen omdat ik het zeg
maar dat is geen truukje hoe ik dat doe. Dat is het resultaat van dat gedurende dag alles op rolletjes loopt. Ik bied veiligheid, sturing én voldoende uitdaging. Ik eis dat de honden zich constructief opstellen.
Als je hond nu al zo de kans krijgt om zich zo te gedragen zou ik een ervaren hondenmens laten meekijken voor er ongelukken komen. Het klinkt alsof je geen grip hebt op de situatie en/of ziet wat er nu echt gebeurt. Ga ergens op cursus, maak een afspraak met een gedragstherapeut of zoek contact met de fokker van je hond.
Maar, het is niet optioneel

Als je hond nu al zo de kans krijgt om zich zo te gedragen zou ik een ervaren hondenmens laten meekijken voor er ongelukken komen. Het klinkt alsof je geen grip hebt op de situatie en/of ziet wat er nu echt gebeurt. Ga ergens op cursus, maak een afspraak met een gedragstherapeut of zoek contact met de fokker van je hond.
-
- Zeer actief
Mijn reu is ook een brommende dwarrel als ik hem te vrij laat. Ik ben dus alle initiatieven gaan nemen, maar dan ook echt alle. Geen kriebel meer als hij kwam vragen, geen speeltjes of kluiven meer in huis, alleen als ik iets geef en geen pas meer richting dat ene struikje als hij daar wil snuffelen. Ik wijs het wel aan als je mag.
Dat heb ik inmiddels flink kunnen versoepelen maar het heeft heel erg geholpen in onze verstandhouding.
Het is eigenlijk niet leuk om te doen, althans, dat vond ik. Maar ik heb nu wel een veel leukere hond die mij in elk geval gedeeltelijk als baas ziet. In hoeverre dat lukt met zo'n ras
Wellicht dat jullie dit ook kunnen doen? Pak alle privileges af, alle initiatieven, laat hem maar even niks meer zelf bedenken. Zorgen dat er geen spullen zijn die hij kan pakken en zit er even extra bovenop. Korte communicatie, duidelijk zijn en jezelf even in de opperbaaspositie zetten met simpele, alledaagse dingen in en rondom huis.
Het is het mooiste als je het hele snauwen kunt voorkomen.
Een hond die naar mij snauwt mag met een flinke brul gelijk afkoelen buiten de roedel. Die gaat dan dus weg. Na een paar minuten kom ik ze weer halen en dan ga je maar even lekker liggen waar ik wil en je houdt je muil. Gelukkig komt het niet zo vaak voor hier, maar dat is denk ik vooral omdat ik het veelal voor ben. Er valt niks te snauwen als ze weten dat niks zomaar van hen is.
Dat heb ik inmiddels flink kunnen versoepelen maar het heeft heel erg geholpen in onze verstandhouding.
Het is eigenlijk niet leuk om te doen, althans, dat vond ik. Maar ik heb nu wel een veel leukere hond die mij in elk geval gedeeltelijk als baas ziet. In hoeverre dat lukt met zo'n ras

Wellicht dat jullie dit ook kunnen doen? Pak alle privileges af, alle initiatieven, laat hem maar even niks meer zelf bedenken. Zorgen dat er geen spullen zijn die hij kan pakken en zit er even extra bovenop. Korte communicatie, duidelijk zijn en jezelf even in de opperbaaspositie zetten met simpele, alledaagse dingen in en rondom huis.
Een hond die naar mij snauwt mag met een flinke brul gelijk afkoelen buiten de roedel. Die gaat dan dus weg. Na een paar minuten kom ik ze weer halen en dan ga je maar even lekker liggen waar ik wil en je houdt je muil. Gelukkig komt het niet zo vaak voor hier, maar dat is denk ik vooral omdat ik het veelal voor ben. Er valt niks te snauwen als ze weten dat niks zomaar van hen is.
- Agrotera
- Vaste gebruiker
Nanna schreef:Mag ik vragen hoe je reageert als hij naar je hapt? Schrik je? Probeer je alsnog te ruilen? Of wat anders?Agrotera schreef: Het is nu al een paar keer voorgekomen dat ik een sok van de grond wil oppakken en hij zijn tanden laat zien en een hap doet.
Dit begint steeds heftiger te worden
Een hele duidelijke en harde nee en naar de plaats. Doet hij dat niet en gaat verder, dan een correctie.
De ene keer dat hij een hap-poging deed heb ik hem direct in zijn nek gegrepen en heel duidelijk gemaakt dat hij kon oprotten, daarna ging meneer ook heel braaf en onderdanig op zijn plek liggen (paar uur niks meer van gehoord).
We corrigeren ook zeker wel maar alleen als hij echt duidelijk over de schreef gaat. Ik geloof niet in continue maar afblaffen, trekken en slaan. Ik zie dat bij o.a. de buren totaal niet werken.
Verder heeft hij een heel gestructureerd leventje. Uur wandelen (langer mag nog niet en dan begint hij ook te slepen met zijn pootjes), trainen en spelen over de dag.
Daarom ook de vraag, hij doet het goed leert snel en past zich aan naar ons ritme. Dit gedrag wijkt af dus vandaar de vraag.. puber?
Overall: We krijgen complimenten, ook vanuit de cursus, over hoe netjes hij zich gedraagt. Waar andere corgis soms draken zijn door o.a. het verwennen, te weinig beweging en uitdaging heeft hij dat verder niet.
Life long and pawsper
- Agrotera
- Vaste gebruiker
Dank, ik vind dit een mooie tip. We gaan dus weer even een tandje directer en correcter zijn.Manuma schreef:Mijn reu is ook een brommende dwarrel als ik hem te vrij laat. Ik ben dus alle initiatieven gaan nemen, maar dan ook echt alle. Geen kriebel meer als hij kwam vragen, geen speeltjes of kluiven meer in huis, alleen als ik iets geef en geen pas meer richting dat ene struikje als hij daar wil snuffelen. Ik wijs het wel aan als je mag.
Life long and pawsper
- dagmar88
- Zeer actief
"Puberen" zegt meer over de verhoudingen dan over de hond. Natuurlijk maakt een jonge reu hormonale veranderingen door en maken ze zich op dat moment ook wat meer van je los. Meer dan dat hoeft het niet te zijn als je je hond begrijpt.Agrotera schreef: Verder heeft hij een heel gestructureerd leventje. Uur wandelen (langer mag nog niet en dan begint hij ook te slepen met zijn pootjes), trainen en spelen over de dag.
Daarom ook de vraag, hij doet het goed leert snel en past zich aan naar ons ritme. Dit gedrag wijkt af dus vandaar de vraag.. puber?
Dus nee, claimgedrag is niet simpelweg op de pubertijd af te schuiven.
Dat hij op deze leeftijd niet langer dan een uur kan wandelen omdat hij dan met zijn poten sleept vind ik absoluut zorgelijk, daar moet je mee naar een dierenarts.
Waarom denk je dat langer niet mág? En dat uur is zoals het er staat op een hele dag?
Agrotera schreef:Overall: We krijgen complimenten, ook vanuit de cursus, over hoe netjes hij zich gedraagt. Waar andere corgis soms draken zijn door o.a. het verwennen, te weinig beweging en uitdaging heeft hij dat verder niet.

Mijn vroegere buurvrouw had erg leuke corgi's. Die leidde ze zelf op tot hulphond, ze waren haar oren. Die hadden dus de hele dag een taak en dat is erg belangrijk voor ze.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Helemaal mee eens.sirene schreef:Wat heb je met de tips die je in februari hebt gekregen gedaan?
De touwtjes wat strakker aantrekken kan natuurlijk nooit kwaad en kan al heel veel verschil maken, maar ik zou niet nu opeens overgaan tot meppen uitdelen of weet ik veel wat voor correcties tot je helder hebt wat er speelt. Waarmee ik niet wil zeggen dat een goede gepaste en getimede correctie niet kan werken, maar je kunt er ook veel mee kapot maken als je het niet goed doet. Genoeg herders (en ook andere honden natuurlijk) die helemaal afgestompt zijn door verkeerde of te harde correcties en alleen maar meer probleemgedrag gaan vertonen.
Ik ben het ook helemaal met dagmar88 eens dat het zorgwekkend is dat hij na een uur wandelen met zijn pootjes sleept, daar zou ik zeker eens goed naar laten kijken, wellicht speelt pijn of ongemak ook een rol in zijn gedrag?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Opvoeden beperkt zich inderdaad niet tot de trainingsmomentjes en het uitlaten. Dat is iets wat in principe 24/7 doorgaat. Het houdt ook in dat je gedrag herkent dat als je het niet afkapt/afremt/ombuigt zal kunnen resulteren in ongewenst gedrag. Dus je grijpt al in ruim voordat het een probleem kan gaan worden. Bij de eerste iets te intense blik als het gaat om 'buit', bij de eerste lichte weigering om iets af te geven, bij de eerste iets te intense aandacht voor die eend, voor dat geurtje etc.
Ik heb helemaal geen strak appel op Elco en Gait. Toch luisteren ze over het algemeen erg goed. Bij Elco hebben we als pup een aantal steken laten vallen, vooral in de ontmoetingen op straat met andere honden. Dat is nauwelijks meer goed te krijgen door de slechte ervaringen die hij heeft opgedaan icm z'n niet al te stabiele karakter. Dus ja, hij moet gewoon aan de lijn als er een andere hond in zicht is en wordt eventueel opgetild.
Afgeven van iets waardevols leren we ze als pup al aan, eerst door te ruilen, maar al snel wordt het ruilen ook wel gewoon afgeven en het dan moeten doen met een complimentje (maar de kans blijft groot dat wat je afgeeft als beloning weer teruggegeven wordt of dat je een andere beloning krijgt). Dingen als sokken laat ik ze ook gewoon apporteren. Zijn dus geen verboden voorwerpen (wat de waarde zou kunnen verhogen), maar voorwerpen die je afgeeft en waarvoor je dan een beloning krijgt, zoals je dat ook krijgt voor het afgeven van een speeltje (waarop er vaak samen gespeeld wordt). Ik heb dus de waarde van zulke 'verboden' spullen omgebogen naar waardevol om af te geven ipv waardevol om te houden.
Niet reactief handelen, maar pro-actief dus en zo problemen voorkomen ipv moeten oplossen
Ik heb helemaal geen strak appel op Elco en Gait. Toch luisteren ze over het algemeen erg goed. Bij Elco hebben we als pup een aantal steken laten vallen, vooral in de ontmoetingen op straat met andere honden. Dat is nauwelijks meer goed te krijgen door de slechte ervaringen die hij heeft opgedaan icm z'n niet al te stabiele karakter. Dus ja, hij moet gewoon aan de lijn als er een andere hond in zicht is en wordt eventueel opgetild.
Afgeven van iets waardevols leren we ze als pup al aan, eerst door te ruilen, maar al snel wordt het ruilen ook wel gewoon afgeven en het dan moeten doen met een complimentje (maar de kans blijft groot dat wat je afgeeft als beloning weer teruggegeven wordt of dat je een andere beloning krijgt). Dingen als sokken laat ik ze ook gewoon apporteren. Zijn dus geen verboden voorwerpen (wat de waarde zou kunnen verhogen), maar voorwerpen die je afgeeft en waarvoor je dan een beloning krijgt, zoals je dat ook krijgt voor het afgeven van een speeltje (waarop er vaak samen gespeeld wordt). Ik heb dus de waarde van zulke 'verboden' spullen omgebogen naar waardevol om af te geven ipv waardevol om te houden.
Niet reactief handelen, maar pro-actief dus en zo problemen voorkomen ipv moeten oplossen
- Lucia
- Zeer actief
Over het bezitterig is het nodige al gezegd.
Maar waarom kan hij niet langer dan uur lopen, weet je waar het probleem zit?
Ik zou hem namelijk grondig laten nakijken als dit nog niet gedaan is want onderschat niet wat pijn met het gedrag van een hond kan doen.
Ik zou hem namelijk grondig laten nakijken als dit nog niet gedaan is want onderschat niet wat pijn met het gedrag van een hond kan doen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Helemaal mee eensNanna schreef:Ik ben ooit op de KCM geweest en vond vooral de Pembrokes nogal eens chagrijnen.
De Cardigans waren hebbelijker.
Een vriendin van me die ook kynologisch instructeur is heeft jarenlang een Corgi gehad. Degelijk opgevoed zonder flauwekul en het wás me toch een leuk beessie.
Het werkt vaak net als bij teckels. Mensen vallen op die schattige bekkies en vergeten om ze een degelijke opvoeding te geven want ze denken dat het een soort van zoete gezeschapshondjes zijn.
Make no mistake. Daar komen al die uitvallende gilteckels vandaan

Foutje dat ik me mijn eerste teckel maakte, maar dat ik alsnog (bij een leeftijd van 6 maanden) heb weten om te buigen.
Die beet ook toen ik iets wilde hebben dat hij had.
Hij heeft in een reflex een draai om zijn oren gekregen

Daarna met de juiste opvoeding een heel aangename zeer gehoorzame teckel geworden

Fotogravinnetje schreef:Opvoeden beperkt zich inderdaad niet tot de trainingsmomentjes en het uitlaten. Dat is iets wat in principe 24/7 doorgaat. Het houdt ook in dat je gedrag herkent dat als je het niet afkapt/afremt/ombuigt zal kunnen resulteren in ongewenst gedrag. Dus je grijpt al in ruim voordat het een probleem kan gaan worden. Bij de eerste iets te intense blik als het gaat om 'buit', bij de eerste lichte weigering om iets af te geven, bij de eerste iets te intense aandacht voor die eend, voor dat geurtje etc.

- Agrotera
- Vaste gebruiker
Conditie! na een uur is hij kapot, dat wil ik echt gaan opbouwen. Maar ook om de rug en achterpoten nog niet teveel te belasten.Lucia schreef:Over het bezitterig is het nodige al gezegd.
Overal waar we komen horen we continue, een jonge corgi niet teveel laten lopen ivm overbelasting.
We kregen van DA het advies om een groot rondje per dag can max een uur te doen en een aantal kortere rondjes.
Binnenkort worden er wel foto's gemaakt van zijn heupen om te kijken of alles goed is, dan kunnen we ook beginnen met een stukje hardlopen.
Life long and pawsper
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Wat betreft een fysieke correctie, je moet er natuurlijk geen gewoonte van maken om te slaan en meppen en er is ook niemand die dat zegt. Maar als je hond écht over de schreef gaat, kan een enkele tik wel effectiever én minder stressvol zijn voor de hond dan gesoebat: proberen, ruilen, nu eens dit, dan weer dat...
Ik zeg het wel met een grote slag om de arm, omdat het nogmaals geen gewoonte moet worden.
Alfil was zo'n anderhalf toen hij mijn jongste zoon van toen 6 begon te intimideren. Soms 'mocht' hij niet door de kamer lopen en dan ging hij voor hem staan te fixeren. Bij een beweging kreeg hij dan een flinke snep. Dit is een paar keer gebeurd. Ook heeft hij een paar keer gesnept als mijn zoon naast me op de bank ging zitten. Uiteraard geen houdbare situatie. Naast de spanning van Alfil veel eerder signaleren en deze afkappen, heb ik hem één of twee keer een fysieke correctie gegeven als het toch mis ging, zonder veel poespas en zonder frustratie daarna. En het was over. Naast het feit dat Alfil zoveel meer relaxt werd.
Nou denk ik overigens niet dat het bij jou hond al zo ernstig is. Ik zou eens beginnen met een opgetrokken lip, een verstard lijf, fixerende ogen enz. afkappen met 'eh' en op je plek.
Ik zeg het wel met een grote slag om de arm, omdat het nogmaals geen gewoonte moet worden.
Alfil was zo'n anderhalf toen hij mijn jongste zoon van toen 6 begon te intimideren. Soms 'mocht' hij niet door de kamer lopen en dan ging hij voor hem staan te fixeren. Bij een beweging kreeg hij dan een flinke snep. Dit is een paar keer gebeurd. Ook heeft hij een paar keer gesnept als mijn zoon naast me op de bank ging zitten. Uiteraard geen houdbare situatie. Naast de spanning van Alfil veel eerder signaleren en deze afkappen, heb ik hem één of twee keer een fysieke correctie gegeven als het toch mis ging, zonder veel poespas en zonder frustratie daarna. En het was over. Naast het feit dat Alfil zoveel meer relaxt werd.
Nou denk ik overigens niet dat het bij jou hond al zo ernstig is. Ik zou eens beginnen met een opgetrokken lip, een verstard lijf, fixerende ogen enz. afkappen met 'eh' en op je plek.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Als je dit soort dingetjes hebt met een hondje van 8 maanden, wat wil zeggen dat je ergens niet goed oplet is het toch een bar slecht advies om de hond fysiek aan te pakken, vrees dat dan ook een soort van halfgebakken strijd gaat worden, niet doen dus.
Je hebt al genoeg andere tips gekregen.

Je hebt al genoeg andere tips gekregen.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het zou bij mij helemaal van de hond afhangen. De ene hond krijgt van mij een tik tegen zijn grote mond. Wuilus bijvoorbeeld kon je gewoon een tik geven. Die was heel hard en die was ook super dominant naar mensen. Pakte gewoon je eten af als je op bezoek was. Dus als je op de grond ging zitten bij mij was alle respect van mijn hond weg. Op de grond was de lage plaats. De hond mocht niet op de bank maar wilde dat ook niet. Daar werd ze heel onzeker van naar mij toe. Waarom baasje? En dan probeerde ze zich plat te drukken naast me om in haar positie te blijven. Zat bezoek op de grond dan greep ze gewoon alles uit hun handen en liep letterlijk over mensen heen. Die hond heb ik wel zo nu en dan fysiek moeten aanpakken. Ze beet mij ook als ik bijvoorbeeld de riem vast had en ze viel uit. Dan draaide ze zich om en greep mij. Een draai om de oren was in huis genoeg om de regels te bevestigen.
Mijn huidige honden corrigeer ik juist nooit. Hooguit met stem. Meer hebben ze absoluut niet nodig.
Dus het is zaak om uit te vogelen wat dit hondje wel of niet nodig heeft om de regels van de omgang te gaan leren.
Mijn huidige honden corrigeer ik juist nooit. Hooguit met stem. Meer hebben ze absoluut niet nodig.
Dus het is zaak om uit te vogelen wat dit hondje wel of niet nodig heeft om de regels van de omgang te gaan leren.
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Een correctie uit reflex is het enige wat bij mij goed werkt als ik fysiek corrigeer. Als ik er over na ga denken en gepland fysiek moet corrigeren is de timing helemaal verkeerd en de kracht waarmee ik het doe ook.
Ze krijgen hier zelden een fysieke correctie omdat ik er gewoon geen zin in heb en meestal met stem wel duidelijk genoeg kan zijn. Omdat ze allemaal weten wat "nee" betekend en ik ongepast gedrag vooral weet te voorkomen en dat het gedrag daardoor uitdooft, of direct aanpak en het daardoor niet te groot wordt om nog te corrigeren met stem.
Ik heb met Buck een keer de situatie gehad dat hij me keihard in mijn bovenarm beet terwijl hij naast me zat in de auto. De hond van de buren liep langs onze auto en uit redirectie beet hij mij. Met een enorme kracht want hij was al een keer eerder zo boos geweest en had een stuk uit m'n dashboard gebeten. Hij beet me door mijn winterjas en trui zo hard dat ik naar de dokter moest achteraf.
Maar op dat moment werd ik dus zo razend boos, waarschijnlijk door de schrik en de pijn, dat ik geschreeuwd heb tegen hem en hem aan z'n nekvel de auto uitgesleurd heb en hem daar ook alsnog uitgefoeterd heb.
Na die tijd keek hij me in zo'n situatie altijd even aan en pakte dan een speeltje of een voetbal om zich op af te reageren.
Ik denk dat zoiets alleen werkt als je het meent en het uit je tenen komt. Niet omdat je je voorneemt om nu maar eens fysiek de boel aan te pakken. Terwijl je eigenlijk al geen overwicht hebt op de hond.
Ik denk dat het behoorlijk gevaarlijk is als je fysiek gaat corrigeren en het dan net niet goed doet in een situatie waarin de hond al erg gegroeid is.
Ze krijgen hier zelden een fysieke correctie omdat ik er gewoon geen zin in heb en meestal met stem wel duidelijk genoeg kan zijn. Omdat ze allemaal weten wat "nee" betekend en ik ongepast gedrag vooral weet te voorkomen en dat het gedrag daardoor uitdooft, of direct aanpak en het daardoor niet te groot wordt om nog te corrigeren met stem.
Ik heb met Buck een keer de situatie gehad dat hij me keihard in mijn bovenarm beet terwijl hij naast me zat in de auto. De hond van de buren liep langs onze auto en uit redirectie beet hij mij. Met een enorme kracht want hij was al een keer eerder zo boos geweest en had een stuk uit m'n dashboard gebeten. Hij beet me door mijn winterjas en trui zo hard dat ik naar de dokter moest achteraf.
Maar op dat moment werd ik dus zo razend boos, waarschijnlijk door de schrik en de pijn, dat ik geschreeuwd heb tegen hem en hem aan z'n nekvel de auto uitgesleurd heb en hem daar ook alsnog uitgefoeterd heb.
Na die tijd keek hij me in zo'n situatie altijd even aan en pakte dan een speeltje of een voetbal om zich op af te reageren.
Ik denk dat zoiets alleen werkt als je het meent en het uit je tenen komt. Niet omdat je je voorneemt om nu maar eens fysiek de boel aan te pakken. Terwijl je eigenlijk al geen overwicht hebt op de hond.
Ik denk dat het behoorlijk gevaarlijk is als je fysiek gaat corrigeren en het dan net niet goed doet in een situatie waarin de hond al erg gegroeid is.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het gaat om de uitval. Cleo was ontzettend de baas over Eva en Eva was vreselijk voorzichtig met Cleo omdat Cleo een meesteres was in de techniek van correcties. Ze lag doodstil op de bank met 1 oog open. Eva zag dat oog, draaide dan heel langzaam om en wist precies dat Cleo zou ontploffen als ze doorliep. En dat deed Cleo meesterlijk. Ineens PANG! Grauw snauw en dan schrok Eva zich echt totaal te pletter. Maar dat maakte wel dat Cleo haar verdiende respect altijd kreeg.Nanna schreef:Het gaat er bij de tik ook niet om om de hond maximaal pijn te doenCleva schreef: een passende tikJe hoeft hem echt niet vol op zijn bakkes te rammen
Het gaat om de schrik en om het besef dat jij je dus NIET laat bijten omdat daar een bliksemsnelle fysieke actie jouwerzijds op volgt. Plus donderpreek. Dat je dat dus de volgende keer maar uit je bolle Corgikop laat
En Wuilus wilde bijvoorbeeld mij eten wegsnaaien als ik tv keek en even niet mijn bord in de gaten hield. Dan zat ik al klaar om even een snelle tik met de platte hand tegen haar snoet te geven. Gewoon met de bovenkant van mijn vingers even snel tets. En daarbij HEE! En dat werkt perfect. De strijd aangaan of haar vastpakken of erger had mij dan weer een beet opgeleverd. Maar die snelle waarschuwingen daar zijn honden heel gevoelig voor en zelf ook meester in. Eerst verstijf je als baas en dat is de waarschuwing. Daarna komt ineens heel snel en heel direct die tik en die brul.
Mijn tikken deden nooit pijn. Het was puur de onverwachte aanraking die het effect had. Nooit hoe hard het was. Meer BOEH! eigenlijk.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kwam dit topic tegen door een ander topic. Hoe gaat het nu met Richmond?