Nu valt me op dat hij sowieso super zelfstandig is. Hij weet dat hij bij ons moet blijven met wandelen en doet dat dus ook keurig. Kwijtraken wil hij ook absoluut niet. Maar eenmaal thuis trekt hij volledig zijn eigen plan. Als ik smorgens opsta staat hij vaak niet eens op om mij te begroeten. Bas is zoveel meer baasgericht en contactzoekend. Guus gaat vervolgens de tuin in waar hij zich uren en uren kan amuseren. Alleen dus. Hij loopt wel altijd mee naar de keuken maar dat is voor eten en schooien. En hij is er altijd direct bij als er actie is. Daar relt hij dan heerlijk in mee. Dat vindt hij leuk.
Alleen zijn is dus geen enkel punt bij hem. Je kan hem alleen laten en voor je de deur dicht hebt ligt hij al op de bank een nestje te maken. Het maakt hem totaal niet uit dat wij weg gaan. Bas overigens ook niet. Cleo die ook uit Spanje kwam vond het ook allemaal helemaal prima. Weg? Ja daaag. Tot zie maar wanneer.......

Dat is natuurlijk heerlijk.
Hoe kan het zo zijn dat sommige honden zo totaal zelfstandig zijn? Opvoeding en achtergrond of karakter? En zou je dat zo laten of gaan werken aan samenwerking en intensiever contact? Ik neig naar zo houden omdat hij super speels gezellig en lief is en ik hem prima vindt zoals hij is. Maar ik kan me voorstellen dat een ander zegt nee je moet juist die innige intense band gaan versterken? Hem aan je binden en op jou richten. Dat past overigens niet zo bij me want ik hou van honden die zichzelf amuseren en daarna gezellig tegen me aan komen liggen. Hij luistert prima maar kan ook een hele wandeling met alles bezig zijn behalve met mij. Hij let dus wel op en loopt nooit ver weg en volgt me op de voet.