Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Leren speuren
Moderator: moderatorteam
- Ragverp
- Zeer actief
- Contacteer:
Leren speuren
hoe beginnen jullie met het aanleren van het speuren ?
ik ben met Beer net begonnen met 1 m2 plat stampen en daar stukjes worst op en dan de hond verder het werk laten doen . achterliggende gedachte is dat de hond hier echt zelfstandig zoekt en zo kan wennen aan het zoeken. Later word dit vierkante vlak steeds smaller en langer om zo richting een normaal IPO spoor te werken .
ik ben met Beer net begonnen met 1 m2 plat stampen en daar stukjes worst op en dan de hond verder het werk laten doen . achterliggende gedachte is dat de hond hier echt zelfstandig zoekt en zo kan wennen aan het zoeken. Later word dit vierkante vlak steeds smaller en langer om zo richting een normaal IPO spoor te werken .

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik leer het nu door korte spoortjes te stampen (flink sloffen) en op de terugweg over hetzelfde spoor te sloffen en voer neer te leggen. Vandaag de tip gekregen ook daarbij een sleepspoor met pens te gebruiken.
Nu is Marouck al wat ouder, daar zal vast verschil in zitten met aanleren.
Haar neus gebruikt ze vanaf het begin prima, nu is het zaak rust te brengen in het speuren en het uitwaaieren over het spoor zoveel mogelijk te voorkomen.
Nu is Marouck al wat ouder, daar zal vast verschil in zitten met aanleren.
Haar neus gebruikt ze vanaf het begin prima, nu is het zaak rust te brengen in het speuren en het uitwaaieren over het spoor zoveel mogelijk te voorkomen.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
met qyan zijn we gewoon begonnen met een heel kort spoortje.
aan begin van het spoor goed aanstampen dacht ik (weet het niet zeker want liep toen zelf nog geen sporen uit)
en daarna gewoon verder stampen tot aan het einde van het spoortje, misschien nog geen 3 meter lang en idd ook weer terug over het spoor.
om de 30 a 40 cm lag worst of kaas en aan het einde zijn bijtrol, later een bakje voer, want speelgoed aan het einde van het spoor interesseerde hem voor geen meter.
maar qyan was toen al 7,5 maand.
later er ene tijdje uit geweest door de ziekte van lyme en weer begonnen toen hij ene maand of 14 was, konden we weer overnieuw beginnen
wel wer met ene kort spoortje begonnen, maar hij speurde heel slecht.
in de planning stond om dan idd ook een sleepspoor te gebruiken, maar toen sloeg het noodlot weer toe: zijn ellebogen
maar dat is zo'n beetje hoe we begonnen zijn en uh, geeindigd
aan begin van het spoor goed aanstampen dacht ik (weet het niet zeker want liep toen zelf nog geen sporen uit)
en daarna gewoon verder stampen tot aan het einde van het spoortje, misschien nog geen 3 meter lang en idd ook weer terug over het spoor.
om de 30 a 40 cm lag worst of kaas en aan het einde zijn bijtrol, later een bakje voer, want speelgoed aan het einde van het spoor interesseerde hem voor geen meter.
maar qyan was toen al 7,5 maand.
later er ene tijdje uit geweest door de ziekte van lyme en weer begonnen toen hij ene maand of 14 was, konden we weer overnieuw beginnen

wel wer met ene kort spoortje begonnen, maar hij speurde heel slecht.
in de planning stond om dan idd ook een sleepspoor te gebruiken, maar toen sloeg het noodlot weer toe: zijn ellebogen

maar dat is zo'n beetje hoe we begonnen zijn en uh, geeindigd

- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
een kort spoortje.
paaltje links zetten. daarnaast goed een paar x over de grond vegen.
vervolgens sloffend een spoortje gelegd. en bij iedere slof een stukje pens.
op het eind een dot pens. en dat zo afgebouwd.
nu doe ik het met stukjes worst en dan om de 10 stappen ofzo. sloffen doe ik niet meer.
en hoekje gaat ook goed.
paaltje links zetten. daarnaast goed een paar x over de grond vegen.
vervolgens sloffend een spoortje gelegd. en bij iedere slof een stukje pens.
op het eind een dot pens. en dat zo afgebouwd.
nu doe ik het met stukjes worst en dan om de 10 stappen ofzo. sloffen doe ik niet meer.
en hoekje gaat ook goed.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Op deze link staat een heel onderwerp over speuren
http://home.concepts.nl/~kynetho/
Jan
oja effe een vraagje zit HSV Zeeburg nog steeds bij jullie ophet terrein
Jan
Jan

- Ragverp
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja hoor nog steeds .janinca2002 schreef:Op deze link staat een heel onderwerp over speuren
Jan

-
- Actief
Re: Leren speuren
Wij zijn met Chico voor het eerst ook zo begonnen.....Ragverp schreef:hoe beginnen jullie met het aanleren van het speuren ?
met de rest gewoon gelijk een recht spoortje met veel voer....
met Boris sleepspoor maar dat vind ik alleen een goed hulpmiddel voor honden die niet goed kunnen/willen speuren... dus daar ben ik vlug vanaf gestapt.