Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel eten als je er wat voor moet doen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Wel eten als je er wat voor moet doen

Ongelezen bericht door pioenroos »

Flora zit in de schijnzwangerperiode en eet slecht. Gaat weer voorbij en we weten inmiddels dat ze schraal wordt maar genoeg eet om niet om te vallen :wink: Ook gaat ze weer goed eten na de lactatie periode.

Vanmorgen weigerde ze haar bak brokken, net als de afgelopen tijd.
Er stond nog een denkspelletje op tafel dus een experiment: denkspel op grond met bak brokken ernaast. Ze is nieuwsgierig en komt aanlopen. Ik doe brokjes in denkspelletje. Ze snuffelt en deinst terug: gatver, die gore brokken weer. Op afstand kijkt ze hoe ik vul. Als ik schuifjes dichtdoe en pionnetjes neerzet stapt ze weer naar voren. Moment dat ik toe maar zeg begint ze direct enthousiast aan spel en eet brokken met smaak op :19:

Ik weet dat honden beter eten als ze er wat voor moeten doen. Maar waarom is dat eigenlijk zo extreem?
De adrenaline of opwinding? Context wel eten tijdens puzzelen sterker dan het geen honger hebben?

Overigens werkt het niet altijd. Ik krijg wel eens geweigerde kvv mee van mijn moeder als we gaan speuren. Als de gevonden persoon dit dan aan haar geeft als beloning weigert ze dit vaak terwijl ze dan wel haar andere beloning met smaak opeet. (Worst, kaas of natvoer voor katten)
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Wel eten als je er wat voor moet doen

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Dat laatste is dan wrs omdat ze dan ineens zo’n volle bak krijgt
Dan zijn t geen snoepjes meer ;)

Ken dr ook zo een
Die weigert te eten als er een bak brok of KVV voor dr neus staat
Maar zodra de eigenaresse ermee gaat lopen of trainen en ze beloont met diezelfde brok of KVV dan worden dr vingers nog net niet opgegeten

Maar zo uit de bak , uitgestrooit over de grond of in de kong eet ze niet
Echt een apart geval

Overigens heeft Pinky als pup dat ook een tijdje gehad
Die at niet omdat de baas 3 mnd van huis was
Dus ik ben dr KVV mee gaan nemen met wandelen en elke x een oefeningetje erin
Enthousiast goedzo !!! En een beetje KVV erin
Gaf wel een zooi maar ze kreeg iig wat binnen
Zodra de baas thuis kwam heeft ze nooit meer moeilijk gedaan met eten en at ze gewoon uit de bak

1 nadeel ... nu 5 jaar later zit het er nog in
Als we wandelen komt ze zich regelmatig ff melden en loopt me verwachtingsvol aan te kijken voor een snoepje
Gelukkig voor haar heb ik die meestal wel bij
Maar de baas niet en dan is ze beledigd haha
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

pioenroos schreef: Ik weet dat honden beter eten als ze er wat voor moeten doen. Maar waarom is dat eigenlijk zo extreem?
De adrenaline of opwinding? Context wel eten tijdens puzzelen sterker dan het geen honger hebben?
Ja, gek he. Zus is helemaal niet dol op brokken, maar in een puzzeltje staat ze er om te gillen :U: 10 puzzels later ook nog.
En sjaak moet ik opsluiten, anders krijgt ie klop. Terwijl ik soms diezelfde brokjes over de grond strooi, dan eten ze ze samen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Wees blij dat ze zo nog eet. Fiji eet ook niet bij spel als ze schijnzwanger is. Zij valt gewoon n ruime kilo af in 6 weken. Pas als ze melk gaat geven gaat ze weer vreten. Sinds deze week dus. Kreeg vandaag bij de da te horen dat ze mager was.. Tsja..
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Hier juist niet hoor. Als ze er ook maar enige moeite voor moet doen haakt ze helemaal af en eet ze een week niet meer omdat ze beledigd is.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik herken het vanuit iets andere context en vind het ook apart. Als Ravi teveel spanning of afleiding heeft dan neemt hij niets aan (hij reageert niet eens/draait zijn kop weg/neemt het aan en tuft het uit), kun je met je gehakt/worst/kaas/slagroom/blikvoer/brok aankomen maar gewoon nee. Op veel van die momenten pakt en eet hij het wel als ik het voor hem opgooi en het hem laat vangen :19: .

En met behendigheid wil hij bij spanning wel na de laatste hindernis wat aannemen maar een seconde later al niet meer. En bij spanning neemt hij vaak nog liever een brokje dan iets anders (terwijl hij op andere momenten toch echt liever iets anders neemt).
Bij Willem zie ik het ook, dat hij bij een beetje spanning niet zomaar iets aan wil nemen maar als ik hem er iets voor laat doen nog wel.

Ik denk dat het met associatie te maken heeft. Het willen eten omdat je trek/honger hebt is er niet (want schijndracht/spanning en dus geen trek) maar de lol om iets te doen wel en aan dat spelletje zit nou eenmaal eten vast en is leuk.

Bij Ravi heb ik nu ook aangeleerd dat hij tegen me op komt staan op commando en dan iets lekkers krijgt, dat zet ik in op momenten dat ik hem wil belonen maar al zie dat hij het niet zomaar aan gaat nemen. Eerst een zit oid vragen gaat dan niet helpen want dat is niet iets leuks vindt hij (en dan neemt hij dus alsnog niks), opspringen wel.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”