Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Trekken aan de riem: brede halsband of tuig?
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
- Aantal honden: 1
Re: Trekken aan de riem: brede halsband of tuig?
Ik geloof best dat dit werkt en trekken kan voorkomen.maar mijn hond loopt 95% van de tijd aangelijnd. En dan vind ik het fijn als hij evengoed zelf nog wat heeft aan de wandeling en dus kan snuffelen en doen.dat kan met zo'n hoog geplaatste riem niet. En dat vind ik in mijn geval sneu voor de hond. Als hij nou veel losliep en maar kleine stukjes aan de riem dan was het een prima oplossing.
-
- Zeer actief
dan misschien toch wennen aan een tuig en er een feestje van maken , heel veel snoepjes erbij tot het gewoon is
en dat antwoord was voor degene die ik quotte het is geen reclame/advies van je moet dat doen en was dus ook niet rechtstreeks voor jou bedoelt, ieder moet gewoon doen waar hij zich goed bij voelt.(. en je had al aangegeven dat je liever een bredere halsband wilt, nou prima toch)
dat doe ik ook net zo goed.. met de kennis die ik heb opgedaan, en die zal geenszins volledig zijn, komen steeds weer nieuwe inzichten
en dat antwoord was voor degene die ik quotte het is geen reclame/advies van je moet dat doen en was dus ook niet rechtstreeks voor jou bedoelt, ieder moet gewoon doen waar hij zich goed bij voelt.(. en je had al aangegeven dat je liever een bredere halsband wilt, nou prima toch)
dat doe ik ook net zo goed.. met de kennis die ik heb opgedaan, en die zal geenszins volledig zijn, komen steeds weer nieuwe inzichten
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Sandra, je begon zelf letterlijk met deze opmerking. En daarna zeg je weer dat het lijntje boven het strottenhoofd zit als je hem bovenin de nek doet, terwijl je er dan precies bovenop zit.S@ndr@ schreef:Ik zou dan denk ik zelf toch al la CM- en nee ik ben geen fan, een jachtlijntje hoog in de nek, dan zit je boven alle onderdelen die je met trekken kunt beschadigen volgens mij en dan willen ze vaak ook niet meer trekken .
Ik gebruik zelf zowel halsbanden als tuigen hoor, maar de plek die je aangeeft is nou net het allerkwetsbaarst (en inderdaad daarom vast ook heel effectief om de hond te laten stoppen met trekken ). Dus ik vind het wel belangrijk dat mensen zich daarvan bewust zijn.
Dat gaat niet zozeer om nieuwe inzichten, het is al heel lang bekend waar het strottenhoofd en de luchtpijp van de hond zitten. De bron die je er nu zelf bijzet bevestigt dit ook...

-
- Zeer actief
maar is het nu net niet zo dat als ze niet trekken op die manier dat ze niets beschadigen.. want t gaat om het trekken, in de lijn lopen enz.
en uiteraard is het doel zo snel mogelijk meelopen zonder trekken of zelfs maar een lijn
en uiteraard is het doel zo snel mogelijk meelopen zonder trekken of zelfs maar een lijn
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Neem aan dat je het ook op een diervriendelijke manier wilt doen. En dat lijkt me dit dan juist niet. 1 stap verkeerd en het levert zoveel ongemak op dat je dat maar liever niet meer doet. Nee, dan heb ik liever een positievere aanpakS@ndr@ schreef:maar is het nu net niet zo dat als ze niet trekken op die manier dat ze niets beschadigen.. want t gaat om het trekken, in de lijn lopen enz.
-
- Zeer actief
Ja dat kan best, maar als diervriendelijk eindigt in ongemak aan nekwervels en rug, dan weet ik het zo net nog niet( echt oprecht he, niet om nu dwars te zijn).. want dat is levenslang.. tenzij je er achter komt en t adequaat behandelt wordt.. en dat is vaak al een groot vraagteken, want vaak blijft het onopgemerkt volgens onderzoek. en natuurlijk is het verder zo positief mogelijk, beloningen clicker , gek doen, ruimte geven waar nodig.. en zo vaak mogelijk los en met bal weggooien belonenFotogravinnetje schreef:Neem aan dat je het ook op een diervriendelijke manier wilt doen. En dat lijkt me dit dan juist niet. 1 stap verkeerd en het levert zoveel ongemak op dat je dat maar liever niet meer doet. Nee, dan heb ik liever een positievere aanpakS@ndr@ schreef:maar is het nu net niet zo dat als ze niet trekken op die manier dat ze niets beschadigen.. want t gaat om het trekken, in de lijn lopen enz.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Schade aan strottenhoofd/uitredende zenuwen en fascia kan ook levenslang zijn heS@ndr@ schreef:Ja dat kan best, maar als diervriendelijk eindigt in ongemak aan nekwervels en rug, dan weet ik het zo net nog niet( echt oprecht he, niet om nu dwars te zijn).. want dat is levenslang.. tenzij je er achter komt en t adequaat behandelt wordt.. en dat is vaak al een groot vraagteken, want vaak blijft het onopgemerkt volgens onderzoek. en natuurlijk is het verder zo positief mogelijk, beloningen clicker , gek doen, ruimte geven waar nodig.. en zo vaak mogelijk los en met bal weggooien belonenFotogravinnetje schreef:Neem aan dat je het ook op een diervriendelijke manier wilt doen. En dat lijkt me dit dan juist niet. 1 stap verkeerd en het levert zoveel ongemak op dat je dat maar liever niet meer doet. Nee, dan heb ik liever een positievere aanpakS@ndr@ schreef:maar is het nu net niet zo dat als ze niet trekken op die manier dat ze niets beschadigen.. want t gaat om het trekken, in de lijn lopen enz.
-
- Zeer actief
ja maar zoals gezegd dan trekken ze niet, en er zit een dubbele stop op, waar zou die schade dan vandaan moeten komen,
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Het gaat niet om het wurgen maar de druk van een dun lijntje op de voorzijde vd hals. Die dubbele stop heeft daar geen voordelen voorS@ndr@ schreef:ja maar zoals gezegd dan trekken ze niet, en er zit een dubbele stop op, waar zou die schade dan vandaan moeten komen,
-
- Zeer actief
volgens mij is vol in een halsband knallen veel schadelijker, maar goed..
ik heb blijkbaar een afwijkende visie het is zo agree to disagree

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Maar ik vraag me nog steeds af waarom je de halsband 24/7 om wilt hebben? 

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
ook dat, had dat gemist, hier alleen om indien nodigTessaThomas schreef:Maar ik vraag me nog steeds af waarom je de halsband 24/7 om wilt hebben?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Hier 24/7 vanwege de serestoband die aan de binnenkant vastgemaakt zit en de penning (niet dat ze de deur uit zullen schieten, maar je weet maar nooit... en last hebben ze niet van hun banden)crutz schreef:ook dat, had dat gemist, hier alleen om indien nodigTessaThomas schreef:Maar ik vraag me nog steeds af waarom je de halsband 24/7 om wilt hebben?
- petra1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 5
Je hebt van Tre Ponti verstelbare tuigjes, die hebben Teun en Odie om als we ergens gaan lopen waar ik niet zeker weet of ze los kunnen.
Ze krijgen dan een 8 meter flex om en dan wil ik liever geen halsbanden omdat ze dan nog weleens heel hard gaan rennen en zodoende niet altijd op tijd stoppen.
Voor de gewone wandelingen alle drie een jachtlijn met dubbele stop.
Ze trekken zelden, dus er komt weinig druk op de lijnen/nekken te staan.
Halsband hoog in de nek zie ik ook nog weleens door trainers aangeraden worden, ik vind dat niet nodig.
Heel soms zit ie bij Teun ook weleens te hoog omdat hij dan achter me aan het snuffelen is geweest en daardoor de jachtlijn even los hing.
Maar ik zie ook heel goed aan de houding van Teun dat dat hoogst oncomfortabel is, dus ik schuif hem meteen weer lager.
Trekken heb ik eigenlijk nooit afgeleerd, ze lopen aan een vaste lijn van 1.80 meter en dat geeft ze voldoende ruimte om te snuffelen en ook om eens even naar een andere kant te lopen als ze dat willen.
Ze krijgen dan een 8 meter flex om en dan wil ik liever geen halsbanden omdat ze dan nog weleens heel hard gaan rennen en zodoende niet altijd op tijd stoppen.
Voor de gewone wandelingen alle drie een jachtlijn met dubbele stop.
Ze trekken zelden, dus er komt weinig druk op de lijnen/nekken te staan.
Halsband hoog in de nek zie ik ook nog weleens door trainers aangeraden worden, ik vind dat niet nodig.
Heel soms zit ie bij Teun ook weleens te hoog omdat hij dan achter me aan het snuffelen is geweest en daardoor de jachtlijn even los hing.
Maar ik zie ook heel goed aan de houding van Teun dat dat hoogst oncomfortabel is, dus ik schuif hem meteen weer lager.
Trekken heb ik eigenlijk nooit afgeleerd, ze lopen aan een vaste lijn van 1.80 meter en dat geeft ze voldoende ruimte om te snuffelen en ook om eens even naar een andere kant te lopen als ze dat willen.
-
- Actief
ik vind het fijn als hij altijd zijn halsband om heeft, hij is nogal een onderdanig en onzeker deemoedsplassertje en het omdoen van de halsband (laat staan een tuig) geeft bij hem teveel spanning. dit gaat wel steeds beter, maar we willen hem niet onnodig die spanning geven.
als hij zn halsband om heeft, dan is het hop de riem er aan klikken en gaan. en dat gaat prima.
ook heeft hij er een penning aan. mocht hij hem eens smeren, dan is dat een fijn idee.
ik heb een mooie brede halsband voor hem gekocht van 3cm. staat hem perfekt!! we gaan druk oefenen met het niet trekken. stilstaan/omdraaien of bij geen tijd voor dit gedoe: optillen.
in ieder geval wordt er geen pas meer gezet als hij trekt. hij heeft een standaard riem van 2 meter en een lange lijn van 5 meter. dus wanneer we niet al te veel bezig willen zijn met het niet trekken, gaat hij aan de lijn van 5m zodat hij meer ruimte heeft.
hij lijkt de brede halsband in ieder geval wel fijner te vinden. als ik hem op de foto krijg (camera opvreter) dan zal ik een foto plaatsen van hem met zn nieuwe halsbandje.
als hij zn halsband om heeft, dan is het hop de riem er aan klikken en gaan. en dat gaat prima.
ook heeft hij er een penning aan. mocht hij hem eens smeren, dan is dat een fijn idee.
ik heb een mooie brede halsband voor hem gekocht van 3cm. staat hem perfekt!! we gaan druk oefenen met het niet trekken. stilstaan/omdraaien of bij geen tijd voor dit gedoe: optillen.
in ieder geval wordt er geen pas meer gezet als hij trekt. hij heeft een standaard riem van 2 meter en een lange lijn van 5 meter. dus wanneer we niet al te veel bezig willen zijn met het niet trekken, gaat hij aan de lijn van 5m zodat hij meer ruimte heeft.
hij lijkt de brede halsband in ieder geval wel fijner te vinden. als ik hem op de foto krijg (camera opvreter) dan zal ik een foto plaatsen van hem met zn nieuwe halsbandje.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Ik durf dat niet, om laten. Helemaal niet als ik er niet bij ben. Vind dat te gevaarlijk met ergens aan vast blijven zitten, ken helaas wel een hond die zichzelf opgehangen heeft. Maar mijn honden zijn een stuk groter en kunnen dus makkelijk aan een deurklink blijven hangen of met spelen aan elkaars halsband. Ze hangen namelijk in elkaars nekken met spelen 

-
- Actief
ik heb trouwens eerst een tijdje met een flexi gelopen, wat een zwaar en onhandig lel! nu een tijdje met een nylon lijntje van 5m, maar daar kon ik het niet mee worden.
heb een biothane lijn van 5 meter besteld en vandaag ontvangen. 12mm breed, grippy biothane. weegt geen drol, heerlijk soepel. had ik dit geweten had ik ook een 10m lijn besteld, dit materiaal is zo makkelijk hanteerbaar!
misschien bestel ik er alsnog een 10m lijn achteraan! ben er super blij mee. icm zijn brede halsband is dit heel erg fijn lopen. hij heeft aan de 5m lijn eigenlijk geen reden om te trekken, want ruimte genoeg, en als hij wel trekt wanneer er een kat in beeld is bijv., dan heeft hij daar met de brede band niet zoveel last van.
heb een biothane lijn van 5 meter besteld en vandaag ontvangen. 12mm breed, grippy biothane. weegt geen drol, heerlijk soepel. had ik dit geweten had ik ook een 10m lijn besteld, dit materiaal is zo makkelijk hanteerbaar!
misschien bestel ik er alsnog een 10m lijn achteraan! ben er super blij mee. icm zijn brede halsband is dit heel erg fijn lopen. hij heeft aan de 5m lijn eigenlijk geen reden om te trekken, want ruimte genoeg, en als hij wel trekt wanneer er een kat in beeld is bijv., dan heeft hij daar met de brede band niet zoveel last van.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Kan je niet iets meer losloop gebieden op zoeken zodat het aan de riem lopen niet zo'n ding is? Een beetje vrijheid en de energie eruit kunnen rennen lijkt me voor iedere (jonge) hond toch best wel heel erg prettig.
Kan maar zo zijn dat je hond daarna geen behoefte meer heeft aan aan de riem trekken.
Kan maar zo zijn dat je hond daarna geen behoefte meer heeft aan aan de riem trekken.