Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!
Moderator: moderatorteam
- Hammetime
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Re: Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!
Wat een leuke reacties! Onderweg gaat het net zo. 

- josefientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griekse herder
Hahaha, niets is leuker dan een herdershond die nog niet in zijn/haar oren is gegroeid.
Ik ben zelf sinds anderhalf jaar ook voor het eerst een herderbaasje. Ik heb alleen het geluk de meest softe herder alleen tijden te hebben getroffen.
En nu de puberteit voorbij is, verbaas ik mij dagelijks over zijn Braafheid.
Tips om je pittige dame op te voeden heb ik dus niet, wèl om haar te fotograferen. Ga eens door de knieën en fotografeer haar op haar ooghoogte. Dan krijg je nog leukere foto’s. Ik denk dat ik voor meer mensen spreek als ik zeg dat we graag nog meer foto’s van Benthe willen zien.
Ik ben zelf sinds anderhalf jaar ook voor het eerst een herderbaasje. Ik heb alleen het geluk de meest softe herder alleen tijden te hebben getroffen.
En nu de puberteit voorbij is, verbaas ik mij dagelijks over zijn Braafheid.
Tips om je pittige dame op te voeden heb ik dus niet, wèl om haar te fotograferen. Ga eens door de knieën en fotografeer haar op haar ooghoogte. Dan krijg je nog leukere foto’s. Ik denk dat ik voor meer mensen spreek als ik zeg dat we graag nog meer foto’s van Benthe willen zien.

- Hammetime
- Zeer actief
Vanavond heb ik na een paar dagen het vaste poep- en plasrondje weer eens gelopen met Benthe aan de lijn en het ging erg goed. Ze begon wel weer een beetje haastig te lopen omdat ze naar huis wilde waardoor de lijn ietwat strak stond op die momenten. Dat kwam denk ik door de motregen want daar heeft ze een hekel aan. Verder beet ze niet een keer in de riem en trok er ook niet aan. Ik liet de riem steeds zo los mogelijk en dat werkte prima.
- Hammetime
- Zeer actief
Helemaal mee eens!blondie schreef:Benthe ziet er prachtig uit! En verder fijn dat fokker en de eigenaren van vader van de pup je willen adviseren.
Ik vind het geen monster, het is een Benthe en jij mag haar opvoeden![]()
![]()
En de fokker staat voor je klaar en de eigenaar van de vader van Benthe. Dan moet het goed komen toch.

- nelleke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
,Hammetime schreef:Vanavond heb ik na een paar dagen het vaste poep- en plasrondje weer eens gelopen met Benthe aan de lijn en het ging erg goed. Ze begon wel weer een beetje haastig te lopen omdat ze naar huis wilde waardoor de lijn ietwat strak stond op die momenten. Dat kwam denk ik door de motregen want daar heeft ze een hekel aan. Verder beet ze niet een keer in de riem en trok er ook niet aan. Ik liet de riem steeds zo los mogelijk en dat werkte prima.
Wat fijn dat het beter gaat. Ik herken het bijten in de riem ook toen Indy pup was. Leren lijn sneuvelde ook eens. Maar ging wel gauw over.
Ik vind Benthe een plaatje om te zien.

Neeltje
- nelleke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
,Hammetime schreef:Vanavond heb ik na een paar dagen het vaste poep- en plasrondje weer eens gelopen met Benthe aan de lijn en het ging erg goed. Ze begon wel weer een beetje haastig te lopen omdat ze naar huis wilde waardoor de lijn ietwat strak stond op die momenten. Dat kwam denk ik door de motregen want daar heeft ze een hekel aan. Verder beet ze niet een keer in de riem en trok er ook niet aan. Ik liet de riem steeds zo los mogelijk en dat werkte prima.
sorry. Teveel

Neeltje
- chielwellenberg
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 0
Die van mij is inmiddels 18 weken en wil op de terugweg ook graag naar huis en wandelt dan stevig doorHammetime schreef:Vanavond heb ik na een paar dagen het vaste poep- en plasrondje weer eens gelopen met Benthe aan de lijn en het ging erg goed. Ze begon wel weer een beetje haastig te lopen omdat ze naar huis wilde waardoor de lijn ietwat strak stond op die momenten. Dat kwam denk ik door de motregen want daar heeft ze een hekel aan. Verder beet ze niet een keer in de riem en trok er ook niet aan. Ik liet de riem steeds zo los mogelijk en dat werkte prima.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Zo hebben wij het met Luus en Abra ook gedaan.
Als pup vond ik het best wel naar om nee te zeggen als mensen vroegen of ze mochten aaien ,maar nu zoveel plezier van.
We kunnen overal met ze lopen, simpelweg omdat zij niets verwachten van andere mensen.
Ons ras staat niet bekend als mens sociaal en dan is het juist handig dat ze alles negeren.
Als pup vond ik het best wel naar om nee te zeggen als mensen vroegen of ze mochten aaien ,maar nu zoveel plezier van.
We kunnen overal met ze lopen, simpelweg omdat zij niets verwachten van andere mensen.
Ons ras staat niet bekend als mens sociaal en dan is het juist handig dat ze alles negeren.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Hammetime
- Zeer actief
Wat een snoepje!Heavy schreef:Ik snap het ook wel hoor dit is Heavy 10 weken oud![]()

- dagmar88
- Zeer actief
Als ik ze maar terug kan roepen, kunnen ze bij normale mensen even kijken. Ik heb toevallig drie honden die erg gericht zijn op contact met mensen en veel aandacht trekken. Ik zie echt zelden honden op straat met willekeurige passanten flirten of een knuffel gaan halen.Boutje schreef:
Juist!
Ik heb er ook eentje zo opgevoed tot volle tevredenheid.
Een van de border collies is dol op mensen en kinderen en heel sociaal en gaat er dan ook altijd naar toe (springt geeneens op, rent er op af en gaat er blij voor zitten om een aaitje te krijgen) maar heb ook al eens een boze papa met een gillende kleuter gehad, eventjes neit opgelet en te laat bij me geroepen.
Mensen en vreemde honden negeren is zo handig!
Dat is afwijkend gedrag.
Niet dat ik ze daar in beperk of me in ga stellen op extreme angsten in losloopgebied, ze zijn verstandig genoeg. Van die spastische brullers laten ze mooi links liggen. Alleen de pup moet af en toe geroepen worden.
Eenmaal volwassen heeft 99,9% van de herders geen enkel oog voor vreemden. Iets afleren dat vanzelf verdwijnt zie ik het nut niet van in. Het is geen dolle labrador die straks de meute van de poten beukt, de focus ligt op de baas.
- Tineke
- Zeer actief
In ons geval ging het niet om afleren, ze hadden überhaupt geen interesse in andere mensen.dagmar88 schreef:Als ik ze maar terug kan roepen, kunnen ze bij normale mensen even kijken. Ik heb toevallig drie honden die erg gericht zijn op contact met mensen en veel aandacht trekken. Ik zie echt zelden honden op straat met willekeurige passanten flirten of een knuffel gaan halen.Boutje schreef:
Juist!
Ik heb er ook eentje zo opgevoed tot volle tevredenheid.
Een van de border collies is dol op mensen en kinderen en heel sociaal en gaat er dan ook altijd naar toe (springt geeneens op, rent er op af en gaat er blij voor zitten om een aaitje te krijgen) maar heb ook al eens een boze papa met een gillende kleuter gehad, eventjes neit opgelet en te laat bij me geroepen.
Mensen en vreemde honden negeren is zo handig!
Dat is afwijkend gedrag.
Niet dat ik ze daar in beperk of me in ga stellen op extreme angsten in losloopgebied, ze zijn verstandig genoeg. Van die spastische brullers laten ze mooi links liggen. Alleen de pup moet af en toe geroepen worden.
Eenmaal volwassen heeft 99,9% van de herders geen enkel oog voor vreemden. Iets afleren dat vanzelf verdwijnt zie ik het nut niet van in. Het is geen dolle labrador die straks de meute van de poten beukt, de focus ligt op de baas.
Maar door ze er geen contact mee te laten maken heeft er wel toe geleid dat ze niet reageren op mensen die vlakbij ons en hun in de buurt komen omdat ze er niets van verwachten.
Dat is met een waakzaam ras best handig, ze zien andere mensen totaal niet als iets waar ze op moeten letten omdat die misschien weleens aan ze kunnen gaan zitten.
Dat gebeurt toch niet dus is totaal niet interessant verder.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Hammetime
- Zeer actief
Het lopen aan de lijn ging al een stuk beter zonet. Af en toe frustreert het Benthe nog, maar een drama zou ik het al niet meer willen noemen. Ik blijf staan als ze afdwaalt en laat haar wat trekken maar zolang ik zelf niet ook begin te trekken houdt ze er al snel mee op.
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
oke misschien op het bijten na, zie ik in benthe niets anders dan destijds in onze rottweiler pup, [waarvan vader en moeder ook in de sport en pakwerk zitten]
heerlijk enthousiast, lekker speels, niet moe te krijgen, gewoon een vrolijke pup, die de wereld verkent,
en door haar conseqent op te voeden en te sturen, de liefste huis/erfhond is geworden die ik maar kan wensen, erg sociaal en waar behalve spelen en wandelen verder niets mee in de sport of id wordt gedaan.
en ze heeft in het verleden heus wel een lijn of twee door gebeten, of iets gesloopt.
gaat met benthe vast helemaal goed komen.
heerlijk enthousiast, lekker speels, niet moe te krijgen, gewoon een vrolijke pup, die de wereld verkent,
en door haar conseqent op te voeden en te sturen, de liefste huis/erfhond is geworden die ik maar kan wensen, erg sociaal en waar behalve spelen en wandelen verder niets mee in de sport of id wordt gedaan.
en ze heeft in het verleden heus wel een lijn of twee door gebeten, of iets gesloopt.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Precies, TS vindt al deze info geen hogere wiskunde, maar al deze info inwinnen vóór hij een pup ging kopen was schijnbaar wel hogere wiskunde, dus 50% schuld ligt daar toch zeker. En een fokker die honden uit zulke lijnen verkoopt als leuke huishondmalinois schreef:Ik zou niet weten waarom... ik zal er nooit een pup kopen...Cleva schreef:Nou, het had vooral een stuk beter gekund. Gewoon door je even te buigen over een standaardboodschap aan al je kopers dat dit heel specifieke werkhonden zijn die zo heet in de kop zitten dat je er met normaal boerenverstand niet mee over weg kunt.crutz schreef:Vooralsnog is er hup vanuit fokker en rei eigenaar die de ouders kennen, pup in het echt kennen, kunnen leren kennen en TS kennen. Had slechter gekund.Cleva schreef:Jezus christus, hou effe op die fokker zijn kont te kussen.
Gaan we nou allemaal heil staan wensen?
Die fokker heeft kennelijk een nietsvermoedende omstander de snoeiharde pup van de eeuw verkocht. Mag het een onsje minder met dat gehalleluja?
Als dat nou zo heel specifiek voor die kennel is, waarom hoor je dat dan niet als je bij die kennel een pup komt kopen?
Hou toch op. Ik heb een feilloos echolocatiesysteem voor lulkoek.
Jullie zitten je in te likken.
Feit blijft dat zowel TS als fokker genoeg hebben nagelaten

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Zo te lezen waren ze als praktijkhonden ook niet bepaald geschikt, dus nu met nog meer lijnteelt zal dat niet veel beter wordenFotogravinnetje schreef:Hangt af van het doel waarmee de pups gefokt worden. Als de fokker praktijkhonden wil fokken, is de reu wel geschikt. Maar als het doel is om gewone huishonden te fokken niet. Reu-eigenaar heeft geen invloed op hoe de fokker vervolgens de honden aanbiedt. Dus als het doel voor de dekking was om pittige werkers te fokken, treft de reu-eigenaar geen blaam. Als de pups dan vervolgens als gewone huishonden verkocht worden, laat de fokker toch echt steken vallen, want die zou moeten weten dat de kans dat uit de combinatie honden komen die geschikt zijn voor gemiddelde sportieve beginnende bazen heel klein ismaart schreef:Reu eigenaar toch ook. Als mijn reu zo'n vreselijke mens verslindende monsters zou voortbrengen zou die echt niet alles wat zich aanbiedt mogen dekken.
Maar gezien het een forum lid is treft reu eigenaar vast geen verantwoordelijkheid

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Gimmick
- Zeer actief
Er is wel een klein nuance verschil tussen sportende ouders en keiharde praktijk honden die voor sommige handlers uit de praktijk nog te veel op het randje lopen.Lanavandevledders schreef:oke misschien op het bijten na, zie ik in benthe niets anders dan destijds in onze rottweiler pup, [waarvan vader en moeder ook in de sport en pakwerk zitten]
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Nou inderdaad, ik heb ook honden uit pure IPO/KNPV lijnen maar dat is toch een wereld van verschil gelukkig. Daar heb je ook in de sport niks aan want daar wordt juist naar sociaal gedrag.Gimmick schreef:Er is wel een klein nuance verschil tussen sportende ouders en keiharde praktijk honden die voor sommige handlers uit de praktijk nog te veel op het randje lopen.Lanavandevledders schreef:oke misschien op het bijten na, zie ik in benthe niets anders dan destijds in onze rottweiler pup, [waarvan vader en moeder ook in de sport en pakwerk zitten]

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Hammetime
- Zeer actief
Tja, achteraf kun je een koe in de kont kijken. Ik koos juist voor een Hollandse herder omdat ik overal las dat het een betrouwbaar en mensvriendelijk ras is. Dat ik nu met een hondje zit uit een keiharde werklijn, dat volgens velen zeer ongeschikt is als eerste huishond had ik geen benul van. Lekker makkelijk om te zeggen dat het eigen schuld is. Voel je je nu beter?Lunatic schreef:Precies, TS vindt al deze info geen hogere wiskunde, maar al deze info inwinnen vóór hij een pup ging kopen was schijnbaar wel hogere wiskunde, dus 50% schuld ligt daar toch zeker. En een fokker die honden uit zulke lijnen verkoopt als leuke huishondtja
-
- Zeer actief
Ik snap dat je je overweldigd voelt door alles wat in dit topic voorbij komt maar ergens... ergens denk ik best dat je je beter had kunnen informeren. Wat zoeken online voor je ergens een pup haalt. Ik neem aan, maar idd, dat is een aanname, dat je wist dat sommige lijnen meer en minder geschikt zijn om als huisvriend door het leven te gaan? Je weet toch wat je zocht? Waarom heb je daar dan niet de lijnen/ fokker bij gekozen?Hammetime schreef:Tja, achteraf kun je een koe in de kont kijken. Ik koos juist voor een Hollandse herder omdat ik overal las dat het een betrouwbaar en mensvriendelijk ras is. Dat ik nu met een hondje zit uit een keiharde werklijn, dat volgens velen zeer ongeschikt is als eerste huishond had ik geen benul van. Lekker makkelijk om te zeggen dat het eigen schuld is. Voel je je nu beter?Lunatic schreef:Precies, TS vindt al deze info geen hogere wiskunde, maar al deze info inwinnen vóór hij een pup ging kopen was schijnbaar wel hogere wiskunde, dus 50% schuld ligt daar toch zeker. En een fokker die honden uit zulke lijnen verkoopt als leuke huishondtja
Het komt nu idd over alsof je geen benul had... en juist dat vind ik dan wat apart...
Suzanne
- Hammetime
- Zeer actief
De meningen of deze pup een monster wordt zijn verdeeld. Ik heb ook contact met een hondentrainer die bekend is met de bloedlijnen, de vader kent en van mening is dat het allemaal niet zo spannend is. En ook de fokker zelf houdt een teefje uit hetzelfde nest als huishond. Zelfs iemand met ervaring heeft weinig zin om een potentieel monster in huis te halen, of juist niet zou ik denken!~Suzanne~ schreef:Ik snap dat je je overweldigd voelt door alles wat in dit topic voorbij komt maar ergens... ergens denk ik best dat je je beter had kunnen informeren. Wat zoeken online voor je ergens een pup haalt. Ik neem aan, maar idd, dat is een aanname, dat je wist dat sommige lijnen meer en minder geschikt zijn om als huisvriend door het leven te gaan? Je weet toch wat je zocht? Waarom heb je daar dan niet de lijnen/ fokker bij gekozen?Hammetime schreef:Tja, achteraf kun je een koe in de kont kijken. Ik koos juist voor een Hollandse herder omdat ik overal las dat het een betrouwbaar en mensvriendelijk ras is. Dat ik nu met een hondje zit uit een keiharde werklijn, dat volgens velen zeer ongeschikt is als eerste huishond had ik geen benul van. Lekker makkelijk om te zeggen dat het eigen schuld is. Voel je je nu beter?Lunatic schreef:Precies, TS vindt al deze info geen hogere wiskunde, maar al deze info inwinnen vóór hij een pup ging kopen was schijnbaar wel hogere wiskunde, dus 50% schuld ligt daar toch zeker. En een fokker die honden uit zulke lijnen verkoopt als leuke huishondtja
Het komt nu idd over alsof je geen benul had... en juist dat vind ik dan wat apart...
Suzanne
En in dit topic is men van mening dat de hond garant staat voor ellende en dat ik me beter had moeten inlezen.
Het is dus niet zo dat men unaniem is dat de hond in huis halen een probleem zal zijn.
Dus hoe meer ik mij inlees, hoe meer ik begin te twijfelen wat ik moet doen.
Kennis maakt opgeblazen schreef iemand.
- dagmar88
- Zeer actief
Hammetime schreef: Dus hoe meer ik mij inlees, hoe meer ik begin te twijfelen wat ik moet doen.
Waar twijfel je over?
Ingebeelde kennis maakt opgeblazen.Hammetime schreef:De meningen of deze pup een monster wordt zijn verdeeld. Ik heb ook contact met een hondentrainer die bekend is met de bloedlijnen, de vader kent en van mening is dat het allemaal niet zo spannend is. En ook de fokker zelf houdt een teefje uit hetzelfde nest als huishond. Zelfs iemand met ervaring heeft weinig zin om een potentieel monster in huis te halen, of juist niet zou ik denken!~Suzanne~ schreef:Ik snap dat je je overweldigd voelt door alles wat in dit topic voorbij komt maar ergens... ergens denk ik best dat je je beter had kunnen informeren. Wat zoeken online voor je ergens een pup haalt. Ik neem aan, maar idd, dat is een aanname, dat je wist dat sommige lijnen meer en minder geschikt zijn om als huisvriend door het leven te gaan? Je weet toch wat je zocht? Waarom heb je daar dan niet de lijnen/ fokker bij gekozen?Hammetime schreef:Tja, achteraf kun je een koe in de kont kijken. Ik koos juist voor een Hollandse herder omdat ik overal las dat het een betrouwbaar en mensvriendelijk ras is. Dat ik nu met een hondje zit uit een keiharde werklijn, dat volgens velen zeer ongeschikt is als eerste huishond had ik geen benul van. Lekker makkelijk om te zeggen dat het eigen schuld is. Voel je je nu beter?Lunatic schreef:Precies, TS vindt al deze info geen hogere wiskunde, maar al deze info inwinnen vóór hij een pup ging kopen was schijnbaar wel hogere wiskunde, dus 50% schuld ligt daar toch zeker. En een fokker die honden uit zulke lijnen verkoopt als leuke huishondtja
Suzanne
En in dit topic is men van mening dat de hond garant staat voor ellende en dat ik me beter had moeten inlezen.
Het is dus niet zo dat men unaniem is dat de hond in huis halen een probleem zal zijn.
Dus hoe meer ik mij inlees, hoe meer ik begin te twijfelen wat ik moet doen.
Kennis maakt opgeblazen schreef iemand.
Lang niet alles wat geschreven wordt, is ook waar. Mensen kunnen zoveel schrijven, bijvoorbeeld vanachter een toetsenbord, over een hondje dat ze nog nooit in levende lijve gezien hebben.
- dagmar88
- Zeer actief
Tja. Wat in die hoek normaal gevonden wordt, daar heb je als leek je muil maar over te houden.Cleva schreef:Wat ik apart vind is dat er kennelijk dit soort pups aan leken verkocht worden door fokkers die per mutvol veren geïntroduceerd krijgen.
- Hammetime
- Zeer actief
Of ik de pup niet gewoon kan houden.dagmar88 schreef:Hammetime schreef: Dus hoe meer ik mij inlees, hoe meer ik begin te twijfelen wat ik moet doen.
Waar twijfel je over?
- Hammetime
- Zeer actief
Daar ben ik al lang mee begonnen.Cleva schreef:Je moet sowieso aan de slag.
Herplaatsen, verkopen zoals jij het noemt, is niet morgen aan de orde dus je moet gewoon de ene voet voor de andere zetten en met je pup gaan trainen.
Begin maar gewoon bij de basis. Netjes naast lopen voor een balletje, zit, lig. Dan de beloning weg je pup zelf even een kwartiertje de kans geven om op eigen poten de omgeving te verkennen.
Ze kan morgen al herplaatst worden als ik dat zou willen, maar ik ben nog niet overtuigd of ik haar wegdoe.Cleva schreef:Als je een heel klein beetje fatsoen in je donder hebt gaat ze pas weg als je een passende plek hebt gevonden en dat is dus niet deze week al. Dus tot het zover is ga je opvoeden.
Laatst gewijzigd door Hammetime op 17 aug 2019 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Eerlijk gezegd ben ik het hier wel mee eens. Waarbij ik wel denk dat "wat ermee gaan doen" beslist meer is dan 1 x per week behendigheid of speuren oid... ik denk, op basis van wat ik las in dit topic, dat echt africhtingswerk aangewezen is.. maar daar heb je dus geen ervaring mee, of affiniteit... tsja....Nanna schreef:Als je haar alleen maar als gezellige huishond wilt zou ik dat niet doen. Maar als je met hulp van kenners van deze lijn wat met haar gaat doen dan zou ik zeggen ga ervoor.Hammetime schreef:Of ik de pup niet gewoon kan houden.dagmar88 schreef:Hammetime schreef: Dus hoe meer ik mij inlees, hoe meer ik begin te twijfelen wat ik moet doen.
Waar twijfel je over?
Kijk, alles is tot op zekere hoogte maakbaar, maar een paar zaken in combinatie met elkaar zouden mij wat terughoudend maken; het is de eerste hond van TS, het is een hond uit, zo ik het begrijp van de kenners, zeer pittige lijnen. Het KAN goed gaan... maar als het fout gaat? Hoe fout gaat het dan?
Dan is het beter "nu" afscheid te nemen, te herplaatsen of terug naar de fokker te doen (da's dus wezenlijk anders dan verkopen) dan te wachten tot je helemaal zeker weet dat het je niet gaat lukken. Dan ben je nog meer gehecht maar vooral: dat kan de pup schaden in mijn beleving. Ik denk, puur op basis van wat ik gelezen heb in dit topic, dat deze specifieke pup, uit deze lijnen, bij een (veel) meer ervaren baas beter tot haar recht komt.
Suzanne
- Hammetime
- Zeer actief
Nou, ik wil best wat met haar gaan doen. Ik ben nu ook al de hele dag met haar bezig. Zelfs hier nog.Nanna schreef:Als je haar alleen maar als gezellige huishond wilt zou ik dat niet doen. Maar als je met hulp van kenners van deze lijn wat met haar gaat doen dan zou ik zeggen ga ervoor.Hammetime schreef:Of ik de pup niet gewoon kan houden.dagmar88 schreef:Hammetime schreef: Dus hoe meer ik mij inlees, hoe meer ik begin te twijfelen wat ik moet doen.
Waar twijfel je over?

-
- Zeer actief
Ik denk wel dat we even moeten rechtzetten wat "wat met haar doen" inhoudt... meer dan gewoon hondencursus, meer dan gewoon lekker wat sporten.. maar echt werken, meer in de zin van africhting.... het is zo lastig "praten" over een forum, als over dit soort termen al verwarring kan ontstaan.Hammetime schreef:Nou, ik wil best wat met haar gaan doen. Ik ben nu ook al de hele dag met haar bezig. Zelfs hier nog.Nanna schreef:Als je haar alleen maar als gezellige huishond wilt zou ik dat niet doen. Maar als je met hulp van kenners van deze lijn wat met haar gaat doen dan zou ik zeggen ga ervoor.Hammetime schreef:Of ik de pup niet gewoon kan houden.dagmar88 schreef:[
Waar twijfel je over?
Ik denk oprecht dat je "wat ermee gaan doen" gruwelijk, maar dan ook gruwelijk onderschat.
We hebben het niet over een werklustige sheltie waar je intensief de hondensport mee in kunt he?
Suzanne
- Hammetime
- Zeer actief
Ja, ik vind Benthe nog steeds leuk en ik heb geen referenties, maar volgens mij gaat het wel goed. Ze accepteert mij als baas en als ze niet teveel afgeleid is doet ze wat ik wil. Verder sloopt ze niks in huis en het zitten en hierkomen zit er goed in.Cleva schreef:Natuurlijk kan dat wel.
Er is een hoop dat je moet weten maar dat hoef je allemaal niet vandaag of volgende week te leren.
Als je het nog leuk vindt en het gaat goed met je pup dan is het in ieder geval voor nu goed genoeg.
Maar niet meer zomaar gaan corrigeren (of belonen wat dat aangaat) als je niet heel precies weet wat je aan het doen bent.
Tenzij de pup zich ontwikkeld tot een onhandelbaar monster, heeft het mijn voorkeur haar te houden.Cleva schreef:Als jij niet eens weet of je haar volgende week nog hebt kun je geen baas zijn.
Dit soort dingen gaan over buigen of barsten.
Als je het echt niet weet dan kies je gewoon voor buigen en dan komt het dilemma vanzelf terug als het niet werkt.
Of je je pup nu of over een maand her..."verkoopt" maakt niet uit.
- Hammetime
- Zeer actief
Ze zit nu op een puppycursus en doet het fantastisch. Ze jankte toen het uurtje er op zat.Cleva schreef:Hammetime schreef: Nou, ik wil best wat met haar gaan doen. Ik ben nu ook al de hele dag met haar bezig. Zelfs hier nog.
Gewoon twee puppycursususen gaan doen. Tegelijk. 2 keer in de week een avondje trainen is toch al waar je aan vast zit.
IPO-1 is echt heel leuk voor als vervolgcursus. Daar kun je je geen buil aan vallen en het past goed bij zo'n pup.
Daarna behendigheid tot op wedstrijdniveau.
En dan jachttraining.
Gewoon echt volop aan de slag. Het is allemaal ontzettend leuk en dan komt het ook wel goed.
Het is absoluut een slechte start maar dat maakt bij een marathon niet altijd uit.

Zal de andere ook aanschrijven.