DeDiana schreef:
Heb je haar voordat je het kattenlijntje probeerde te bevestigen ook kennis laten maken met dat lijntje?
Ja, een beetje een trekspelletje mee gedaan. Ze vindt lijnen en tuigjes an sich ook niet eng, pas als ze als zodanig gebruikt dreigen te worden. Ze is echt reteslim, en dat is eigenlijk een nadeel.
Ik heb het gevoel dat je op twee gedachten hinkt. Als je de aanpak kiest van niets forceren en niet over haar grenzen heen gaan, moet je daar geen tijdsdruk op zetten. In dit geval heeft zij aangegeven dat dit nog een stap te ver was voor haar, dus nu moet je weer wachten tot zij zich laat aanraken, dan langer oefenen met het friemelen aan haar halsband en het lijntje introduceren, zodat je het echt pas vastmaakt als daar helemaal geen spanning meer omheen zit en je zeker weet dat ze niet terugschrikt op het moment dat je het lijntje naar haar toe beweegt. Ze moet juist weten dat dat gaat gebeuren en het dus zelf expliciet toelaten, door alle handelingen op weg ernaartoe voor haar duidelijk en voorspelbaar te maken en die dus eerst een hele tijd te oefenen met kleine stapjes.
Ik hink inderdaad op twee gedachten, vooral omdat het alsmaar duurt en duurt. We zijn morgen 7 weken verder. En het is echt superfrustrerend, in die zin dat ik echt engelengeduld kan opbrengen als het gaat om algemene angst, maar dit is zo'n vastomlijnde en contra-productieve angst dat ik me heel machteloos ga voelen omdat ik niet de goeie handvaten heb om het op te lossen.
Maar jouw advies van alle handelingen als het ware in stukjes knippen en dan stuk voor stuk tackelen, wellicht is dat wel een goeie insteek. Dus er een heel duidelijke procedure van maken, waarbij zij weg kan lopen als ze het volgende stapje niet ziet zitten? En dan misschien koppelen aan het moment dat ik met Toto ga wandelen?
Ga je het wel forceren, dan betekent dat in dit stadium van reeds opgebouwd vertrouwen inderdaad een flinke stap terug. Je bent natuurlijk wel goed op weg nu, dus in dit stadium zou het wel zonde zijn om haar in een hoek te drijven en op die manier aan te lijnen (en dus even flink over haar grenzen te gaan). Dat komt wel weer goed hoor, maar dat heeft dan ook weer tijd nodig. Het is heus niet zo dat dat vertrouwen niet op den duur weer gaat groeien en misschien gaat het zelfs sneller dan je denkt als de druk eenmaal van de ketel is wat betreft het aan kunnen lijnen en daarnaartoe werken.
Ik zou er in dat geval niet voor kiezen om haar met drie man in te sluiten, dat lijkt me wel erg bedreigend, maar eerder kijken of je haar bijvoorbeeld in een keuken of gang rustig met een berg brokken of een geopend blik natvoer in een hoek kunt krijgen en dan gewoon die halsband vastpakken.
De manier van Laeken van een grote lus maken van een jachtlijn en haar daar haar kop door te laten steken is natuurlijk beter (zo heb ik destijds Amy ook kunnen vangen), maar de vraag is of ze dat nu überhaupt zal doen als ze niet bij jouw handen in de buurt wil komen.
Ik kan haar in mijn eentje niet in een hoek krijgen waar ze niet meer weg kan. Die truuk met eten op de gang is dus die ene keer gelukt, en daar trapt ze echt niet meer in. Ze voelt feilloos aan wanneer ik niks 'kwaads' in de zin heb (ze komt soms zelf met een speeltje aan om een trekspelletje te doen en ze legt haar kop op mijn benen als ik lekker vreten aan het eten ben en zij ook een hapje wil), ze sprong van de week zelfs tegen me op toen er koekies kwamen. Maar als ik maar denk aan beetpakken heeft ze het door. Ze is helderziend, het loeder. Lekker dan.
Maar als ik haar dus met 100% garantie wil pakken en aanlijnen, heb ik echt wel 2 extra mensen nodig. Of een vangkooi.
Ik heb al tegen haar gezegd dat als ze niet zo leuk was, ik gewoon de voordeur open zou zetten. Loop maar terug naar Spanje dan, kreng. Maar ze is verder zo leuk. Als Toto en ik terug komen van wandelen is ze zooo vreselijk blij, gaat rondjes door de kamer rennen en met haar voorpoten op Toto's hoofd slaan en de poezen de trap op jagen. Ze ligt heel hard te kwispelen als ze droomt. Ze staat tegen het aanrecht aan te kijken als ik de voerbakken aan het vullen ben, en zodra ik ze oppak, spurt ze naar haar 'eetplek' en wacht daar netjes tot ik haar bak neerzet. Ze likt soms mijn tenen

Ze speelt soms in haar eentje met een speeltje op de bank en dan doet ze koppetje duikelen. Het is zo'n leuk hondje en ik wil zo graag echt vrienden met haar worden.