Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trekken aan de riem: brede halsband of tuig?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Teuntje
Actief
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Trekken aan de riem: brede halsband of tuig?

Ongelezen bericht door Teuntje »

Nav mijn eerdere reactie in de poll mbt trekken aan de riem kwam ik op de volgende vraag:
Als een hond af en toe trekt, hoe schadelijk is dat?
Helpt alleen een tuig dergelijke schade te voorkomen of kan ook een brede halsband goed helpen?

Voor mijn teckel is het lastig een goed passend tuig te vinden. Zijn huidige is hij bijna uitgegroeid.
Het aandoen van een tuig, welke soort dan ook, vind hij vreselijk. Direct deemoedsplasjes, waardoor hij alles al heeft gedaan voordat het tuig om is en we buiten zijn.
Daarom dacht ik aan een brede halsband tvv nekschade bij af en toe trekken, maar helpt het ook echt om een bredere halsband te hebben?
Deze zou jij 24/7 omhebben. Is een brede band niet hinderlijk voor een hond mbt bewegingsvrijheid van de nek.?
S@ndr@
Zeer actief

Re: Trekken aan de riem: brede halsband of tuig?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik zou dan denk ik zelf toch al la CM- en nee ik ben geen fan, een jachtlijntje hoog in de nek, dan zit je boven alle onderdelen die je met trekken kunt beschadigen volgens mij en dan willen ze vaak ook niet meer trekken .
maar ik zou heel hard in zetten op niet meer trekken.. dat is denk ik altijd nog het allerbeste en maakt de wandelingen ook fijner.. iets van clicker training of zo..
Teuntje
Actief

Druk mee bezig om het af te leren uiteraard en goed bedrag te belonen. Maar ja, katten.... haast in de regen etc..... allemaal redenen om toch te trekken. En om nou iedere trekkende pas stil te staan..

Dan komen we soms echt niet meer thuis.

CM lijntje kan wel werken, maar lijkt mij erg pijnlijk en vervelend voor de hond..
S@ndr@
Zeer actief

Ja begrijp ik hoor en als ze over het slik gedeelte zitten wel ja, maar ze zitten hoger, en beschadigen ( als het goed is ) dan ook niets, van stembanden of strottenhoofd.. tenminste zo wordt het verteld kijk Aniek winters gebruikt het ook zo en dit is het filmpje van hoe of wat
https://www.youtube.com/watch?v=TJPpIBd5sek
maar een breder halsband kan de druk misschien ook wel verdelen hoor gewoon even uitproberen denk ik dan of een tuig die heel makkelijk aan gaat
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Jachtlijntje hoog in de nek voor een pup adviseren :roll: :roll:

Een hondje op die leeftijd kan nog niet alles, geduld en lekker blijven oefenen, waarom moet alles maar meteen denk ik wel eens. :hmmm:

Ik heb ook het idee dat je van alles aan het proberen bent en dan raakt je hondje alleen maar in de war, hou vast aan iets wat goed bevalt zowel voor Teun als voor jou en vooral heb geduld. :wink:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

S@ndr@ schreef:Ja begrijp ik hoor en als ze over het slik gedeelte zitten wel ja, maar ze zitten hoger, en beschadigen ( als het goed is ) dan ook niets, van stembanden of strottenhoofd.. tenminste zo wordt het verteld kijk Aniek winters gebruikt het ook zo en dit is het filmpje van hoe of wat
https://www.youtube.com/watch?v=TJPpIBd5sek
maar een breder halsband kan de druk misschien ook wel verdelen hoor gewoon even uitproberen denk ik dan of een tuig die heel makkelijk aan gaat
Juist zo hoog is de impact op oa de weke delen enorm. Daardoor “werkt” het met minimale druk

Voor geen een hond een advies en zeker niet voor een teckel pup
Teuntje
Actief

Maar.... is een brede halsband beter voor een nekje dan een dunne? Is een brede halsband niet irritant voor een hond?
Is een windhondenband een idee?
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Windhondband vind ik een goed idee en inderdaad flink oefenen op niet trekken.

Geen jachtlijntje hoog in de nek doen, hoor. Dan zit je direct op het strottenhoofd en het is een gevoelige plek.

Afbeelding
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

nee hoog in de nek zit hij achter de oren, niet op t strottenhoofd.., dan zit hij er boven
maar een Martingale kan zeker ook een goede optie zijn,, zijn er in alle soorten en maten met geweldig leuke patroontjes ook
Teuntje
Actief

Is een martingale met een slipband? Is dat anders dan een standaard windhondenband?
Volgens mij is een martingale 1 dikte met slipfunctie, en heeft een windhondenband een smal en breed stuk?
Laatst gewijzigd door Teuntje op 14 aug 2019 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

S@ndr@ schreef:nee hoog in de nek zit hij achter de oren, niet op t strottenhoofd.., dan zit hij er boven
maar een Martingale kan zeker ook een goede optie zijn,, zijn er in alle soorten en maten met geweldig leuke patroontjes ook
Ja lekker net achter de oren, daar waar alle fascia en veel zenuwbanen uitkomen, maar heel niet gevoelig hoor, daarom werkt het ook zo goed
S@ndr@
Zeer actief

dit is zeg maar een foto van een martingale
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

crutz schreef:
S@ndr@ schreef:nee hoog in de nek zit hij achter de oren, niet op t strottenhoofd.., dan zit hij er boven
Ja lekker net achter de oren, daar waar alle fascia en veel zenuwbanen uitkomen, maar heel niet gevoelig hoor, daarom werkt het ook zo goed
ik heb niet gezegd dat t niet gevoelig was, maar dat ze dan niets beschadigen. . je moet er ook niet aan trekken en rukken, de hond voel hem zitten en trekt niet, en verder naast lopen hard belonen en trainen op commando naast... maar ik snap nu dat ik Boots mishandel met een jachtlijn,( met dubbele stop) , :wink: is goed hoor...
S@ndr@
Zeer actief

Teuntje schreef:Is een martingale met een slipband? Is dat anders dan een standaard windhondenband?
Volgens mij is een martingale 1 dikte met slipfunctie, en heeft een windhondenband een smal en breed stuk?
dit is meer een windhonden band, maar ik weet dan weer niet of een teckel pupje wel zo`n lange nek heeft voor zoiets??
Afbeelding
of dit, maar is ook nog vrij breed.. op het breedste gedeelte
Afbeelding
misschien zijn die er ook in verschillende breedtes, zou je eens op moeten zoeken dan.. denk dat het verder gewoon een kwestie is van uitproberen wat jullie beiden fijn vinden zitten.. misschien gewoon naar een dieren winkel gaan, kun je verschillende dingen uitproberen
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Waarom zou hij hem 24/7 om moeten hebben?

Een brede halsband zorgt misschien voor iets meer druk verdeling, maar of het comfortabel is ligt ook aan hoe breed die is in vergelijking met nek. Ik heb voor mijn honden ook brede halsbanden (en smalle en alles ertussen in ongeveer) en er zit toch wel een maximum aan de breedte wat ze nog prettig vinden. En dan heb ik grote honden, haha. Ik geloof dat teef 4cm had of iets in die richting en dat is eigenlijk te breed, vindt zij niet prettig meer. Maar die brede halsband hangen ze nog steeds in, dus lijkt mij nog steeds schadelijk, als je echt alle schade wil voorkomen blijf je toch bij een tuig.
Teuntje
Actief

Ja dat denk ik ook wel hoor dat een tuig t beste is.
Maar aan een halsband loopt hij het fijnst. Het omdoen van eem tuig vind hij vreselijk en een passend tuig vinden is een drama. Trekken afleren wordt aan gewerkt. Hij loopt het netste mee aan gewone riem en halsband.
Heb even wat gepast en gemeten. 4cm breed past tussen kin en schouders, dus onderkant nek zegmaar, maar dan kan ie zn hoofd niet naar beneden buigen zeg maar.
Is ook weer niet de bedoeling en niet fijn

Denk dat 2,5 a 3cm breed voor zijn nekje wel de max is.
Die winhondenhalsbanden lijken dan ideaal, want als de hond deze gewoon draagt dan zit het smalle stuk met gesp onder het hoofd en bij wandelen zit dat bovenop, waardoor het brede stuk aan de onderkant zit en de nek beschermd is.
Ik ga ff verder snuffelen.
Vraag me ook af hoeveel kwaad het nou echt kan als er af en toe een stukje aan de riem wordt getrokken.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Er zijn best wel wat mensen met teckels op het forum, ben eigenlijk benieuwd aan welke band die honden van hun lopen en wat hun ervaringen zijn als het gaat om trekken.

Ik heb alleen pup ervaring als het gaat om wat kleinere honden die trokken, en daar heb ik met uitlaten in aanvang een brede leren band om gedaan, en zoveel mogelijk geprobeerd het voor te zijn dat hij in de lijn klapte.
Dus eigenlijk wat meer oefenen op aandacht zodat hij niet achter blaadjes, katten oid ineens af kon duiken. En als ik te laat was rende ik mee om de klap wat minder hard te laten worden, want met mee rennen gaf ik altijd wel lichte tegendruk en reageerde ik verbaal.
Dus regelmatig in een lijn kunnen klappen gebeurde niet vaak.
Teuntje
Actief

Nee dat gebeurt hier ook niet hoor, dat er volop in klappen. Maar wel soms een stukje dat hij veel trekt en dan kan stilstaan tot hij stopt met trekken, maar tot die tijd heb je dan wel steeds druk op de keel. Andere kant oplopen ia hetzelfde. Als hij de kolder in de kop heeft dan is t rennen of stilstaan. En met omdraaien en de andere kant op lopen bereik je dus wel dat ie een sprintje trekt, om dan op tijd weer om te draaien etc.... dan lopen we een half uur in eem cirkeltje. Haha. En dat geeft niet, maar dat is nou eenmaal niet altijd toe te passen. Dus als hij eens trekt en we kunnen het op dat moment niet tegenhouden of uit zn koppie krijgen, dan maar een klein stukje trekken, maar dan wel met zo min mogelijk schade aan zn lijf.
En echt, voor zijn leeftijd loopt hij enorm netjes mee het grootste deel van de wandeling.
S@ndr@
Zeer actief

zolang als hij niet echt hoeft te hoesten of raspt , of er echt vol in hangt, zal zo`n klein stukje niet zo`n heel groot probleem zijn, maar je bent natuurlijk zuinig op je kind, :lol1: ..
Teuntje
Actief

Ja..
Erg he.... af en toe hoor ik hem dan weleens kuchen.
Als hij het langer volhoud dan ik dan wil ik hem nog wel eens optillen zodat we toch nog thuiskomen haha
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het is een teckel. Als je het getrek zat bent en naar huis wilt, til je hem toch gewoon op? Kan hij in het vervolg kiezen: of niet trekken of nergens komen en mogelijk zelfs de 'vernedering' van niet meer op eigen pootjes te mogen lopen en einde wandeling...
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Het strottenhoofd zit daar wel degelijk...
Afbeelding
Afbeelding
Teuntje
Actief

hoge riem achter de oren wordt m niet. ik wil graag dat hij gewoon lekker kan lopen en snuffelen en rondkijken. we zijn van liggende angsthaas naar voorzichtig positieve wandelaar gegaan die de lol er van begint in te zien en dus ook af en toe wel eens te enthousiast is, waardoor er spanning op de lijn komt. dat wil ik voorkomen door dat te oefenen met hem en een lange riem te gebruiken.
maar mocht het eens niet lukken (en we zijn te ver van huis om te tillen, hij weegt al 9kg!) dan wil ik in ieder geval de schade kunnen beperken middels een fijne brede halsband. maar als dit geen verschil maakt met een gewone halsband dan hoor ik dat graag.
zijn huidige bandje is 17mm. is binnenkort aan vervanging toe en ik dacht aan een bandje van 2,5 a 3cm breed.
billy
Erelid

Teuntje schreef:hoge riem achter de oren wordt m niet. ik wil graag dat hij gewoon lekker kan lopen en snuffelen en rondkijken. we zijn van liggende angsthaas naar voorzichtig positieve wandelaar gegaan die de lol er van begint in te zien en dus ook af en toe wel eens te enthousiast is, waardoor er spanning op de lijn komt. dat wil ik voorkomen door dat te oefenen met hem en een lange riem te gebruiken.
maar mocht het eens niet lukken (en we zijn te ver van huis om te tillen, hij weegt al 9kg!) dan wil ik in ieder geval de schade kunnen beperken middels een fijne brede halsband. maar als dit geen verschil maakt met een gewone halsband dan hoor ik dat graag.
zijn huidige bandje is 17mm. is binnenkort aan vervanging toe en ik dacht aan een bandje van 2,5 a 3cm breed.

Nou klinkt goed toch :ok: en ze hebben niet zomaar schade als ze af en toe eens trekken, ik heb hier een halsband van 3 cm breed en die mag je zo komen halen om eens te proberen een tijdje of het wat is. :wink:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hier een teckel die standaard met een tuig loopt voor de zekerheid. Ze trekt nooit met gewoon wandelen maar schiet wel naar een kat of wat te vreten. Het komt ook wel eens voor dat ik of mijn andere hond op de riem staat of dat de flex ergens achter haakt.
Nek en rug zijn nu eenmaal erg kwetsbaar bij een teckel, ik vind een tuig dan toch echt een stuk veiliger.
Ik zou gewoon doorzoeken naar een goed passend tuig en het aandoen met veel lekker snoep leuk maken :ok:
Afbeelding
Teuntje
Actief

billy schreef:
Teuntje schreef:hoge riem achter de oren wordt m niet. ik wil graag dat hij gewoon lekker kan lopen en snuffelen en rondkijken. we zijn van liggende angsthaas naar voorzichtig positieve wandelaar gegaan die de lol er van begint in te zien en dus ook af en toe wel eens te enthousiast is, waardoor er spanning op de lijn komt. dat wil ik voorkomen door dat te oefenen met hem en een lange riem te gebruiken.

Nou klinkt goed toch :ok: en ze hebben niet zomaar schade als ze af en toe eens trekken, ik heb hier een halsband van 3 cm breed en die mag je zo komen halen om eens te proberen een tijdje of het wat is. :wink:
ha dank voor je aanbod! wij zouden nog eens afspreken he.... maar het komt er steeds niet van! steeds te druk om tussendoor wat te kunnen inplannen.
nu hopen op wat mooi weer en rustige tijden en wie weet kunnen we dan eens samen een wandeling plannen!
Teuntje
Actief

pioenroos schreef:Hier een teckel die standaard met een tuig loopt voor de zekerheid. Ze trekt nooit met gewoon wandelen maar schiet wel naar een kat of wat te vreten. Het komt ook wel eens voor dat ik of mijn andere hond op de riem staat of dat de flex ergens achter haakt.
Nek en rug zijn nu eenmaal erg kwetsbaar bij een teckel, ik vind een tuig dan toch echt een stuk veiliger.
Ik zou gewoon doorzoeken naar een goed passend tuig en het aandoen met veel lekker snoep leuk maken :ok:
welk tuig bevalt goed voor jouw teckel? en welke maat heb je dan en hoe groot is jouw teckel?
billy
Erelid

Teuntje schreef:
billy schreef:

ha dank voor je aanbod! wij zouden nog eens afspreken he.... maar het komt er steeds niet van! steeds te druk om tussendoor wat te kunnen inplannen.
nu hopen op wat mooi weer en rustige tijden en wie weet kunnen we dan eens samen een wandeling plannen!
Is goed hoor :ok: ik hoor het wel en die halsband mag je zo komen halen, ik heb er ook nog eentje van 2.5 cm zie ik, kan je kijken of het wat is voor Teun :ok:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Teuntje schreef:welk tuig bevalt goed voor jouw teckel? en welke maat heb je dan en hoe groot is jouw teckel?

Voor dagelijks gebruik een rogz for dogs H tuig in medium. Een 'classic harness', 'alpinist soft webbing' in de maat 'matterhorn' volgens de officiële beschrijving.

Voor het speuren heeft ze een Hunter Harnas Neopren Nylon in de maat S. Deze past haar super, kan ze met speuren goed in trekken. Voor gewoon wandelen gebruik ik hem niet want ze rolt graag in gore zooi en dan is het rogz tuig net wat sneller schoon en droog.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Lothian schreef:
Het strottenhoofd zit daar wel degelijk...
Afbeelding
even he, voor de laatste keer want t wordt een ja en nee spelletje, als de hals band hoog zit dan trekken ze niet, en ja dat zal vast komen omdat t onaangenaam is,, dat geloof ik best.. en nee dat vind ik niet leuk, helemaal niet zelfs maar,.. maar t is maar een klein hoeveelheid druk, dus beschadigen ze niets.. naast t strotten hoofd, beschadigen veel honden nekwervels en of rug in de loop van het leven door halsbanden en zowat ..
wist u dat:... een Zweedse studie heeft aan getoond dat 63% van alle honden rugproblemen heeft.91% Van deze honden is gecorrigeerd aan een halsband of trok veel.... een soortgelijke studie in Noorwegen heeft aan getoond dat van 350 honden, 75% nekklachten had, zonder dat de eigenaren zich hiervan bewust waren.... dat honden waarbij aan de riem gerukt wordt of honden die trekken, ernstige problemen en pijn in de nek en rug kunnen krijgen
voor mij is het de afweging, Boots loopt zelden aan de lijn, maar als hij hij de lijn loopt een hoge in de hals, want dan trekt hij niet en t is een klein stukje, ga ik naar t bos dan is het een tuig.. met deze kennis en afweging in mijn hoofd, als de info niet juist is (en dat kan) dan heb ik gewoon een slechte beslissing genomen op basis van te weinig kennis. vandaar ook mijn aandringen op t netjes mee lopen, maar misschien klopt mijn redenatie niet,
Bron ( een iets modernere bron) o.a. https://www.landseerclub.nl/wp-content/ ... je-LCN.pdf
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”