Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Deerhound karakter

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

DezeNaam
Vaste gebruiker

Deerhound karakter

Ongelezen bericht door DezeNaam »

Dag allemaal. :)

Ik ben nog niet direct bezig met het aanschaffen van een hond, alleszins niet in de komende paar jaar. Maar ik vind het wel leuk om af en toe eens 'rond te kijken'.

Vroeger hield ik erg veel van herders, nu nog steeds wel, maar ik denk dat ze wat te veel voor mij zijn. Ik vind het erg leuk om dingen te ondernemen met de hond, ben veel bezig met hondengedrag, maar de herders waar ik van hou (Mechelaars/Tervuerense herders) zijn net iets too much, zeker de Mechelaar als ze nog jong zijn. Daardoor ben ik bang dat het als een 'verplichting' gaat voelen om de hond bezig te houden, stress om de opvoeding in goede banen te leiden, of dat het voor mij alleszins toch wat te veel zou worden uiteindelijk. Ik ben iemand die graag naar het bos gaat, mountainbiken en longboarden doe ik ook wel van tijd tot tijd. Maar dit gaat met pieken en dalen. (Natuurlijk moet je je altijd wel in bepaalde mate aanpassen aan je hond zijn energielevel)

Ook denk ik dat een iets minder 'gecompliceerde' hond beter voor mij is. Want ondanks dat ik het niet graag toegeef kan ik soms wel een beetje onzeker zijn tegenover andere mensen op straat en wanneer ik onbekende honden tegenkom op wandeling (als ik zelf met een hond wandel). En ik heb gemerkt dat reactieve/erg mensgerichte rassen die nog jong zijn van leeftijd hier ook wel eens op kunnen reageren, wat mij dan weer stress geeft. Bij een stabielere hond vind ik dan zelf wel meer steun. Zo bijvoorbeeld de oude Mechelaar die regelmatig een weekendje bij mij kwam.

Nu heb ik in mijn tussenjaar (en daarvoor ook) met heel wat honden gewandeld. Van een jonge Airedale terriër (die regelmatig het bloed van onder mijn nagels kon halen), tot een boerboel, een whippet, mijn favoriete Mechelaar die veel te groot was maar zich op zijn gemak in mijn eenpersoonsbed propte, een Franse bulldog, BC's, aussie's... Op dit moment wandel ik regelmatig met een Tsjechoslowaakse wolfhond en een teckel. Ik heb dus wel wat 'ervaring' in de zin van dat ik weet welke karakters mij liggen en welke niet. Ook ben ik als persoon wel wat gegroeid en ben ik zekerder geworden als het om 'confrontaties' gaat met andere honden op straat. (Maar bij een pup die onzeker lijkt te worden zou ik me al snel zorgen maken dat ik het 'verpest')

Dus toen ik erover na begon te denken vond ik de Whippet eigenlijk wel erg leuk. Werkwillig, maar niet overdreven. Speels. Kon loslopen, kunnen met andere honden maar dringen zich niet op. Kan actief zijn maar kan ook gerust lui zijn. Het enige negatieve vond ik dat hij snel onder de indruk was als ik hem een klopje op zijn schouder gaf (om hem te belonen) of wanner ik hem iets harder aaide, dan verstijfde hij al snel. Van de eigenaar kreeg ik ook te horen dat wanneer zij moest wenen, de hond opstond en in een andere kamer ging liggen. :')
Nu merk ik bij de wolfhond die (voorlopig) nog sociaal is tegenover andere honden dat het wel erg leuk is voor mij om op deze manier ook te socializen met mensen en dat het mij mentaal ook wel beter doet voelen. Daarbij is het natuurlijk erg handig dat je hond sociaal is naar andere honden.

Om tot het punt te komen; ik vind whippets erg leuk. Maar het formaat staat me wat tegen. Aangezien ik ook graag 's avonds of in de nacht wandelingen maak maar ik me ook wel 'veilig' wil voelen. Ik vroeg me dus af in welke mate een deerhound qua karakter te vergelijken is met een whippet? Kunnen ze loslopen (zolang er geen wild is)? Zijn ze leergierig? Van wat ik gelezen heb zijn ze meestal wel vrij sociaal tegenover andere honden. Als iemand ervaring heeft met het ras dan hoor ik er graag meer over. (Ik heb op dit forum wel wat topics gevonden, maar ik zou graag meer weten. :p )

Een ander punt is natuurlijk de fokker. In België zijn er voor zover ik zie geen te vinden. Ik weet niet hoe dat in Nederland of in andere landen zit?

Andere suggesties mogen ook zeker gedaan worden aangezien ik toch maar wat aan het rondkijken ben. :p
Afbeelding
Sandra&co

Re: Deerhound karakter

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Mijn grootste (letterlijk en figuurlijk) vriendin in het bos is een Deerhound, Yela :I: Ik vind haar héérlijk. Onverstoorbaar, super sociaal en steekt d'r neus altijd in m'n zak omdat ze weet dat daar vreten in zit :LOL: Ik zou ze zó overwegen, maar het probleem is de gezondheid. Die vrouw had eerder een Deerhound, die werd 5. Een andere Deerhound die ik ken, werd 6. Yela is nu 5 en vertoont 'problemen'. Moeilijk opstarten, pijn in d'r gewrichten, dat soort werk. Van een hond van 5 verwacht ik meer. Daarom zou ik nooit voor een dergelijk ras gaan.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door annnie »

Ze zijn prachtig, maar wat Sandra&co zegt....
Heb je ook al naar de andere (half)windhonden gekeken
Greyhounds en galgo's zijn ook behoorlijk aan de maat. Ho
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Een Galgo of Greyhound zou mij geen veiliger gevoel geven.
Volgens mij zou ze een hondsociale, redelijk gehoorzame hond willen die ook bewaakt als het nodig is. Misschien een Hovawarth of een Beauceron? Of zeg ik dan iets raars, ik ken de rassen niet persoonlijk.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Nanna?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

De honden waar ik mij veilig bij voelde waren mijn kruising Sint Bernard x Leonberger en mijn kruising Sint Bernard x Pyreneese berghond. Beide heel sociaal naar andere honden en naar mensen. Als er echter in het donker iemand op me af kwam lopen, gingen ze half schuin voor me lopen en heel zacht, maar heel dreigend grommen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Toevallig was ik vorige week ergens waar een soort parade was met Deerhounds :I: Echt prachtige honden. Ik had mijn windhond Maverick bij me en die was nog niet eens veel kleiner dan zij :schrik:
Maverick is een echte people magnet. Waar hij ook verschijnt, iedereen bewondert hem en wil aan hem zitten, echt bizar. Ik voel me echt niet veiliger met hem erbij :LOL: . Thuis is hij overigens wel waaks. Die deerhounds vond ik er trouwens ook uiterst knuffelbaar uitzien.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

windhond Maverick naast mechelaar Amber :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Hier in het bos lopen er 2. Hartsstukke leuke honden maar mijn honden moeten er echt helemaal niks van weten. Lizzie begint al te janken als ze hem ziet. Volgens beide eigenaars gebeurt dit regelmatig, dus als er veel drama queen jongen in de buurt lopen moet je daar wel rekening mee houden ;)
Afbeelding
DezeNaam
Vaste gebruiker

Sandra&co schreef:Mijn grootste (letterlijk en figuurlijk) vriendin in het bos is een Deerhound, Yela :I: Ik vind haar héérlijk. Onverstoorbaar, super sociaal en steekt d'r neus altijd in m'n zak omdat ze weet dat daar vreten in zit :LOL: Ik zou ze zó overwegen, maar het probleem is de gezondheid. Die vrouw had eerder een Deerhound, die werd 5. Een andere Deerhound die ik ken, werd 6. Yela is nu 5 en vertoont 'problemen'. Moeilijk opstarten, pijn in d'r gewrichten, dat soort werk. Van een hond van 5 verwacht ik meer. Daarom zou ik nooit voor een dergelijk ras gaan.
Wat spijtig om te horen. Ik dacht dat de Deerhound relatief gezond was, alleszins in vergelijking met de Ierse wolfshond. Als het met de gezondheid echt zo slecht zit is het inderdaad niet echt een optie...

& Ohja! Palantiri Deerhound kennel had ik wel al eens gezien. Maar het is me niet duidelijk of zij nog fokken? Op hun site vind ik daar niet veel informatie over. Ofwel ligt het aan mijn browser.
Edit; de juiste site ondertussen wel al gevonden. :p

Een Greyhound zou ik in overweging nemen maar een veiliger gevoel zullen ze inderdaad niet geven denk ik. :p Ook weet ik niet of deze hier gefokt worden. Heb wel al verschillende Whippet fokkers gezien.

Deerhounds zullen inderdaad ook niet waken nee. :p Is ook niet per se nodig, maar afschrikken zullen ze vast wel doen voor mensen die het ras niet kennen.

Van de Hovawart en de Beauceron heb ik wel al gehoord maar ik heb nog niet echt veel over het ras zelf gelezen. Kan ik misschien wel eens doen alvast.
Edit; van wat ik nu lees is de Hovawart wel vrij waaks en kunnen ze ook territoriaal worden over de plaats waar de baas zich begeeft (als je op het terras zit, op straat loopt). Verder klinkt het wel als een fijn ras maar dit lijkt me niet helemaal voor mij geschikt.
Over de Beauceron moet ik nog wat meer lezen. Maar ik lees wel dat ze vrij blafferig kunnen zijn. Dat kan je natuurlijk in goede banen leiden, maar in deze samenleving met huizen dicht op elkaar vind ik het wel een 'risico'.
Het zijn ook beide erfhonden. Ik ben niet iemand die van mening is dat elke hond een grote tuin nodig heeft. Zeker bijvoorbeeld de Mechelaars die ik ken, die zijn binnen prima rustig als ze het leren. Maar bij een erfhond klinkt het meer als een noodzaak dat ze iets nodig hebben om te bewaken? Dat ze niet echt gelukkig zouden zijn in een kleiner huis zonder tuin.

@lucie wat is hij groot zeg! Of is het een kleine Mechelaar? :p Ik heb ook wel eens een tijdje de kennel van de Vaardekenshoeve overwogen. Zij fokken kleinere Mechelaars en Tervuerense herders (in showlijn).
Een van de Mechelaars waar ik vroeger mee wandelde was ook vrij klein. Toen ik haar voor het eerst zag dacht ik dat het een puppy was tot ze dichterbij kwam. :') Had een bril nodig. x) Heb wel leuke tijden gehad met die hond. Een hond met een Mechelaar karakter, maar net iets minder pittig en wat vriendelijker tegenover andere honden (niet dat deze niet vriendelijk was) zou echt perfect zijn. Misschien dat ik ooit wel een herplaatser overweeg, die dan minimum vijf jaar is met een stabiel karakter.

Een ander niet erkent 'ras' waar ik aan dacht was de Shiloh Shepherd.
Afbeelding
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Een hond die jou moet gaan beschermen is per definitie niet leuk. Neem gewoon een lollige hond zoals die Whippet die je leuk vindt. Ondanks dat ze er niet heel indrukwekkend uitzien zal een belager wel ff wachten op de volgende voorbijganger. Die neemt echt het risico niet op een blaffende of bijtende hond.
blablabla :)
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Het is dat je nu niet op zoek bent, maar ik ken een nestje (mechelaar x hollandse herder) x briard.
Allemaal steady hondjes, wel werklust, maar niet overdreven. Het lijken grappige ruwharige honden te worden. :lol1:
Afbeelding
lucie
Zeer actief

DezeNaam schreef:
Sandra&co schreef:
@lucie wat is hij groot zeg! Of is het een kleine Mechelaar? :p Ik heb ook wel eens een tijdje de kennel van de Vaardekenshoeve overwogen. Zij fokken kleinere Mechelaars en Tervuerense herders (in showlijn).
Een van de Mechelaars waar ik vroeger mee wandelde was ook vrij klein. Toen ik haar voor het eerst zag dacht ik dat het een puppy was tot ze dichterbij kwam. :') Had een bril nodig. x) Heb wel leuke tijden gehad met die hond. Een hond met een Mechelaar karakter, maar net iets minder pittig en wat vriendelijker tegenover andere honden (niet dat deze niet vriendelijk was) zou echt perfect zijn. Misschien dat ik ooit wel een herplaatser overweeg, die dan minimum vijf jaar is met een stabiel karakter.
Amber is inderdaad niet zo groot, 21 kg en Maverick 41. Amber is trouwens het schoolvoorbeeld van een hondje wat bij ieder sportief ingesteld persoon zou kunnen passen. Ze is vriendelijk voor alles en iedereen, jaagt niet, luistert als de beste en heeft geen enorm hoog energie niveau (zoals mijn eerdere mechelaar/duitse herder x). Wat ik echter bij zowel die kruising, als Amber als mijn DH zeer kenmerkend vind, is dat je ze inderdaad moet bezighouden. Met die kruising, Douscha, was ik 3 tot 4 uur per dag intensief bezig, pas dan was ze rustig en tevreden. Ze doen niks als ik ze niet bezig houdt en dat moet je willen.
Ik heb sinds kort ook een Beauceron; die is daar duidelijk anders in. Zij kan zich prima zelf vermaken :cheer: , mits ik natuurlijk ook het nodige met haar onderneem. Ik heb hier wel alle ruimte van de wereld, plus een roedel waar ze zich mee kan vermaken. Zij is juist weg gedaan omdat ze alleen in een tuin zat en zich verveelde met bijbehorend gedrag. Blafferig is ze totààl niet, maar daar kan ik geluk mee hebben. Ze is supersociaal, maar wel op en top herder en zal zich ten alle tijden met alles en iedereen willen bemoeien :F: . Ze moet goed begeleid worden maar laat dat wel gebeuren.
Een windhond is veel makkelijker tevreden. Ze zijn echt wel sportief, maar luieren is hun grootste hobby (naast eten)
Afbeelding
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Leanne »

Nanna schreef: Er zijn geen lievere honden. :I:
Ik durfde er geen een te aaien laatst op de show in Echt :hmmm: :mrgreen:
Er kwam geen enkele reactie vanaf toen ik contact probeerde te maken.
Ik koos maar eieren voor mijn geld.
Afbeelding
DezeNaam
Vaste gebruiker

Mooi Nanna! Ik vind die honden wel altijd een soort van 'wijsheid' uitstralen op een manier. :p Ik vraag me eigenlijk af of je nooit de vraag kreeg of ze al oud waren? Of dat ze schrokken van de leeftijd? Ze hebben van nature namelijk wel die grijze kleur maar ik kan me voorstellen dat mensen dat zien als 'oud'.. :p

Peter27; misschien is het inderdaad wel beter om maar 'gewoon' voor die whippet te gaan. Op dit moment kan ik me niet veel bedenken wat echt bij mijn persoonlijkheid zou passen. Ik hou van de karakters van een herder, maar ben bang dat dat toch te hard zou kunnen botsen. De Schotse herder (uit Amerikaanse lijn) lijkt me misschien wel nog wat, die zijn al een stuk zachter van karakter. (Voor mij blijft het uiteindelijk een heel belangrijk punt dat de hond niet van iedereen moet houden, maar dan loop je ook al sneller het risico dat ze angstagressie ontwikkelen heb ik gemerkt. Dat is bij de wolfhond waarmee ik wandel nu ook zo, niet altijd even leuk..)

Kloesje ik ben wel benieuwd naar foto's? Het is dat je van pups helaas nooit echt op voorhand kan zeggen of ze sociaal worden. Er zullen zeker wel briards en mechelaars zijn die sociaal zijn maar het is volgens mij niet standaard zo. (Al ken ik de briard niet zo goed)
Afbeelding
Sandra&co

Als je toch geen haast hebt, zou je eens kunnen loeren in het topic van Cleva in het fokkerstopic. Hij wil zijn Whippet-teefje laten dekken. Waarmee, daar is-ie nog niet over uit. Maar dan heb je sowieso een leuk, ongecompliceerd hondje met een goede start.
DezeNaam
Vaste gebruiker

Klinkt interessant, dankje! Zal zeker meelezen. :)

Edit; ik kan het topic niet direct vinden. Dus als iemand een linkje zou kunnen plaatsen. :)
Afbeelding
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Of een silken windsprite? Oftwel een langharige whippet (komt voort uit een whippet x sheltie kruising als ik niet mis ben).

Een collie zou ik niet meteen als 'stabiel' bestempelen, nerveus is een te groot woord, maar ze reageren wel snel op dingen, geluiden.
Wel erg leergierig en op de baas gericht, als ik je openingspost lees zou jij dat zeker kunnen. Amerikaanse lijnen zijn ook wat forser en daarmee voel je je vast veilig, ze zullen misschien hun tanden niet gebruiken maar wel hun blaf en die is niet mis :wink:
Sandra&co

Persistence schreef:Of een silken windsprite? Oftwel een langharige whippet (komt voort uit een whippet x sheltie kruising als ik niet mis ben).

Een collie zou ik niet meteen als 'stabiel' bestempelen, nerveus is een te groot woord, maar ze reageren wel snel op dingen, geluiden.
Wel erg leergierig en op de baas gericht, als ik je openingspost lees zou jij dat zeker kunnen. Amerikaanse lijnen zijn ook wat forser en daarmee voel je je vast veilig, ze zullen misschien hun tanden niet gebruiken maar wel hun blaf en die is niet mis :wink:
Silkens zijn net zo groot en dun als Whippets. Ik kwam eens een woonkamer binnen met 13 Silkens en dat kwam allemaal even zoetjes op me af om "hooooooiiiiiiii!" te zeggen. Ik zou niet zeggen dat dat beschermend volk is waar je je veilig bij voelt :LOL:
DezeNaam
Vaste gebruiker

Persistence schreef:Of een silken windsprite? Oftwel een langharige whippet (komt voort uit een whippet x sheltie kruising als ik niet mis ben).

De Silken lijkt me ook erg leuk! Alleen zijn die wel iets 'zeldzamer'?
Hmmn, bij alle (ofja, veel) herdersrassen heb je inderdaad het risico dat ze niet zo stabiel zijn. De paar die ik gekend heb waren dat gelukkig wel. Het lijkt me bij dit ras voornamelijk erg belangrijk om naar de ouders te kijken. Al doe je dat bij alle rassen natuurlijk best.. :p

Alleen zijn collies hier ook zeldzaam. :') Toen ik nog met de whippet wandelde kwam ik regelmatig iemand tegen met een collie. Zij wou opnieuw voor een pup van dat ras gaan maar er waren blijkbaar amper fokkers (in België?) te vinden. Uiteindelijk heeft ze een sheltie gekocht.
Tara schreef:Wat dacht je van een Duitse staande hond, korthaar of draadhaar.
Vriendelijke, sociale, sportieve honden, en met name de draadhaar wil best wel waken en is in zijn verschijning ook imposant genoeg om je veilig bij te voelen.
Een hond uit de groep van de jachthonden is ook wel eens in me opgekomen. Alleen kom ik helaas niet veel verder dan 'ik vind ze mooi'. :') Ik ben in het echte leven nog niet veel jachthonden tegengekomen (op teckels na). Dus ik vind het moeilijk om het karakter in te schatten.
Van de Duitse staande lees ik wel dat ze dus vrij leergierig zijn. Zijn het normaal honden die 'afwachten' op een commando voordat ze achter wild aanjagen of zullen ze sneller de benen pakken op eigen initiatief? (Want ondanks dat je je hond in België officieel nergens los mag laten vind ik het af en toe wel handig moest het toch kunnen. Waar ik nu studeer zijn er amper hondenweides... Als die er al zijn, is het een klein stukje grond van 6x9. Daarom laat ik de hond in het park toch af en toe wel los, op voorwaarde dat de hond ook bij mij blijft natuurlijk en niet plots zou 'verdwijnen'.)

Als je ze bijvoorbeeld vergelijkt met een Pointer, Ierse/Engelse setter,... Wat maakt de Duitse staande wel meer geschikt volgens jou? (:
(Ik ging eerst even naar de pointer kijken omdat ik dacht dat die wel 'hanteerbaarder' waren als het op jagen aankwam maar dat blijkt dus niet zo te zijn. x) Ik dacht dat ze -door de naam- eerst altijd braaf hun pootje zouden opheffen voordat ze zouden jagen maar dat blijkt dus niet zo te zijn. :p )
Cleva schreef:Overigens is een varkensprikker goedkoper, hoor. Als je savonds op straat nog wat nodig hebt.
Of voor de loslopende klapkaak die debiel komt doen.*Piep!*
Helaas wel vrij illegaal. :p Gelukkig zou deo zijn werk ook nog kunnen doen. Of als we toch al de illegale kant opgaan, gewoon even richting DE voor wat pepperspray. :')

Nuja, bij nader inzien blijft het voor mij het belangrijkst dat de hond sociaal is tegenover mens en dier. Het moet geen opgewekte labrador zijn die van iedereen 'houdt' en overal bovenop duikt, maar gewoon stabiel in karakter. Af en toe in voor wat avontuur, maar ook een hond die van rustige dagen kan genieten.
Een beetje 'afschrikken' is een pluspunt maar zeker geen must.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Tara schreef:Ik moet er eerlijk bijzeggen dat het allemaal wel honden zijn met een lage drempel tot jagen
Dus nee, ze wachten van nature niet af. Het is dus aan de baas om ze te leren dat het precies andersom moet zijn: gewoon niet jagen, tenzij de baas zegt dat het moet. Die van mij weten dat allemaal en doen het dus ook niet. Ze zijn gerust wel eens stout en blijven dan iets langer buiten beeld, maar dat haalt de vijf minuten vrijwel nooit. Ik loop al jarenlang in mijn eentje met vier van zulke honden in het bos en dat gaat prima. Dat de oude DSD van mijn ex aangelijnd loopt is gewoon omdat ze niet oplet me al kuierend uit het oog verliest en te doof is om me nog te horen. Die van mij zijn echter nooit ver uit de buurt.
Het enige dat wel echt een dingetje is: katten. Die grijpen ze.
Waar zit hem dan het verschil in? Is dat het niet op trainen/niet uitgelegd dat katten off limits zijn?
Doke
Actief

Ongelezen bericht door Doke »

Sandra&co schreef: Silkens zijn net zo groot en dun als Whippets. Ik kwam eens een woonkamer binnen met 13 Silkens en dat kwam allemaal even zoetjes op me af om "hooooooiiiiiiii!" te zeggen. Ik zou niet zeggen dat dat beschermend volk is waar je je veilig bij voelt :LOL:
Die ervaring heb ik ook :lol1:
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Tara schreef: Pointers en setters zijn specialisten, dat betekent dat ze gefokt zijn op zelfstandig jagen en vastzetten van wild. Apporteren is niet echt hun stiel.
Continentale staande honden, waar dus de DSK en de DSD onder vallen, zijn allrounders. Ze werken dus zowel voor het schot zoals een pointer, maar ze apporteren ook zoals een retriever. Dat maakt dat ze wat beter te trainen zijn qua gehoorzaamheid en 'kunstjes', als je begrijpt wat ik bedoel.
Is er een reden dat je de langhaar niet noemt? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
Doke schreef:
Sandra&co schreef: Silkens zijn net zo groot en dun als Whippets. Ik kwam eens een woonkamer binnen met 13 Silkens en dat kwam allemaal even zoetjes op me af om "hooooooiiiiiiii!" te zeggen. Ik zou niet zeggen dat dat beschermend volk is waar je je veilig bij voelt :LOL:
Die ervaring heb ik ook :lol1:
Nou én, ze zijn wel leuk :pffff:
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Tara schreef:
Zamunda schreef: Waar zit hem dan het verschil in? Is dat het niet op trainen/niet uitgelegd dat katten off limits zijn?
Het verschil zit hem er in dat ze door niet te jagen ook geen wild tegenkomen. Of het moet toevallig zijn, maar ik heb behalve tijdens jachtdagen nog nooit reeën vlak voor mijn voeten langs zien schieten. Dus door gewoon duidelijke grenzen te stellen aan waar ze wat mogen doen heb ik dat alvast getackeld.
Katten is een ander verhaal, daar jagen ze niet op, maar omdat honden en katten nou eenmaal huisdieren zijn en dus dezelfde habitat delen zijn confrontaties nooit uit te sluiten. Ook niet als de honden gewoon kort aangelijnd zijn en dan is het eerder een kwestie van een reflex als er ineens een kat voor je langs schiet of ineens onder een heg blijkt te zitten. Daar kun je onmogelijk op anticiperen, laat staan op trainen.
Jeetje dat is dan wel een heel groot verschil met hier, wij zien minimaal één op de twee wandelingen een ree vlak bij ons wegschieten/lopen (en niet doordat mijn honden hetzen want die komen alleen op het pad en zitten vooral ivm die reeën aangelijnd). Dan snap ik ook dat dat een verschil maakt met de katten. En het willen grijpen van die katten komt dan puur door het wegschieten (wat het jaaggedrag triggert)?
Dennenappel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Nanna schreef:
DezeNaam schreef: Nuja, bij nader inzien blijft het voor mij het belangrijkst dat de hond sociaal is tegenover mens en dier. Het moet geen opgewekte labrador zijn die van iedereen 'houdt' en overal bovenop duikt, maar gewoon stabiel in karakter. Af en toe in voor wat avontuur, maar ook een hond die van rustige dagen kan genieten.
Een beetje 'afschrikken' is een pluspunt maar zeker geen must.
Er is prima aan Collies te komen hoor.
Zo'n black tri zou misschien best wat voor je wezen. Zwarte honden schrikken toch meer af dan lichter gekleurde.
Ik heb er weleens eentje te logeren waarvan ik zeker weet dat hij bijt als iemand te dreigend wordt.
Afbeelding
Cash van mij is pas anderhalf, maar die voelt ook echt al feilloos aan of iets goed zit.
Ze peilt echt mijn reactie.
Als er, voor haar vreemd, maar goed volk onverwachts voor de deur staat merkt ze dat meteen aan mij.
Word dan prima vriendelijk verwelkomd maar als ik het niet pluis vind, merkt ze dat ook meteen en staat er ineens een andere hond.
Ik denk echt dat als er gedonder zou zijn dat ze echt wel haar tanden gebruikt.
Dus voel me prima veillig met haar :mrgreen:

En zo'n mooie tri komt er ook ooit zeker nog eens weer :I:

En dat nerveuze... volgens mij zijn ze zo nerveus als jezelf bent :F:
Cash is in ieder geval niet nerveus, is wel een Amerikaantje, denk wel dat iets uitmaakt...
Gevoelig ja, maar nooit irritant, maakt dat ze juist snel leert en situaties in kan schatten. Voor de duvel niet bang maar altijd verstandig. Kan wel een beetje bazig en eigenwijs zijn maar dat is herder zijn natuurlijk :mrgreen:
Goed zelfstandig maar wil ook graag samenwerken, kan bloedfanatiek zijn maar ook super Zennnn... Gouden hart.
Wat wil je nog meer :mrgreen:
Ben zo blij met haar, haha!!
Doke
Actief

Ongelezen bericht door Doke »

Persistence schreef: Nou én, ze zijn wel leuk :pffff:
Dat zeker wel!
Afbeelding
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Vlak greyhound en galgo niet helemaal uit qua verdediging, er zit nogal verschil in karakters en een baangrey is best een grote hond. Ik heb een reu gehad die dreigde en soms beet in "rare situaties", mensen die onverwacht het huis binnen kwamen of buiten raar deden, schreeuwen of iets hadden wel een kans om gebeten te worden.

Deerhound zou ik niet aan beginnen. Te groot, te ongezond, niet meer gefokt voor werk maar voor show. Worden vaak niet oud, blijven niet goed heel. Er zijn vast uitzonderingen maar ik ben niet overtuigd.

L
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Zahra lijkt ook lief, niet heel waaks, blaft nooit oid. Maar ze voelen precies aan wanneer het niet goed is.
Ze heeft wel eens grommend voor me gestaan en liet de aannemer er níet in. Want deze meneer was de dag ervoor op ons terrein geweest toen wij er niet waren (was gewoon afgesproken hoor). Maar Zahra vond uit een reden om meneer er niet in te laten. Het lijkt een hond waar je niks aan hebt, maar ondertussen haha.
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Chart polski is dan ook nog wel een leuke. Maar om nou te zeggen dat Azawakh en Chart polski verder ongecompliceerde honden zijn die goed met andere honden kunnen en los kunnen lopen.... Nou nee.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”