Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twijfel tussen 2 tuigen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Maartje
Zeer actief

Re: Twijfel tussen 2 tuigen

Ongelezen bericht door Maartje »

Caro. schreef:
Maartje schreef:Welk anti-trektuig gebruik je nu? Ook een y-tuig?
Ik heb de ring aan de voorkant 1x gebruikt, maar behalve dat het tuig wat scheef trok, vond ik de werking minimaal.
Ik heb nu een Trixie Lead'n Walk Soft:
https://www.medpets.nl/trixie-leadn-wal ... AMQAvD_BwE

Maar die geeft toch wat wrijving onder de oksels.

Dat tuig hindert de hond in haar beweging als ze trekt. Dus ik snap wel dat ze daarin minder trekt. Deze tuigen hinderen minder.

Ik heb de honden even van tuig laten wisselen. Ook bij mijn andere border werkt het tuig niet als anti-trektuig.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Bij mijn honden werkt zo’n ring aan de voorkant dan weer uitstekend tegen trekken op nieuwe, drukke plaatsen, waar ze nog wel eens durven te sleuren. Maar dan blijft een Perfect Fit tuig wel aanzienlijk beter op z’n plek zitten dan een Ruffwear (vergelijkbaar met Dog Copenhagen) bij beide honden. Misschien is dat ook een optie? Het is in ieder geval een heel comfortabel tuig, en helemaal zelf samen te stellen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Emmalinde schreef:Bij mijn honden werkt zo’n ring aan de voorkant dan weer uitstekend tegen trekken op nieuwe, drukke plaatsen, waar ze nog wel eens durven te sleuren. Maar dan blijft een Perfect Fit tuig wel aanzienlijk beter op z’n plek zitten dan een Ruffwear (vergelijkbaar met Dog Copenhagen) bij beide honden. Misschien is dat ook een optie? Het is in ieder geval een heel comfortabel tuig, en helemaal zelf samen te stellen.
Hmm, als ik zoek op Perfect Fit tuig, dan zie ik niet zo heel erg in wat daar anders aan is? Is het puur omdat het beter past (op maat gemaakt)
dat het beter werkt of heeft het een andere werking?

Edit: dat zijn ook nog de momenten waarop Jessie erg trekt, in nieuwe omgeving of plaatsen die (te) druk zijn en waar ze nog wat bang is.
Laatst gewijzigd door Caro. op 12 aug 2019 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Maartje schreef:
Caro. schreef:
Maartje schreef:Welk anti-trektuig gebruik je nu? Ook een y-tuig?
Ik heb de ring aan de voorkant 1x gebruikt, maar behalve dat het tuig wat scheef trok, vond ik de werking minimaal.
Ik heb nu een Trixie Lead'n Walk Soft:
https://www.medpets.nl/trixie-leadn-wal ... AMQAvD_BwE

Maar die geeft toch wat wrijving onder de oksels.

Dat tuig hindert de hond in haar beweging als ze trekt. Dus ik snap wel dat ze daarin minder trekt. Deze tuigen hinderen minder.

Ik heb de honden even van tuig laten wisselen. Ook bij mijn andere border werkt het tuig niet als anti-trektuig.
Ow nou dat zou mooi k.u.t. zijn als dit tuig niet een goede anti-trek werking heeft :boos:
Daarvoor koop ik het speciaal, ik wilde een kwalitatief beter tuig hebben dan wat ik nu heb, omdat ze ook aan de fiets gaat
en die oksels hierbij wat geïrriteerd kunnen raken.
Ik heb er vanmiddag dus al eentje besteld, de bovenste van mijn 2 linken.

Getver :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Caro. schreef:
Emmalinde schreef:Bij mijn honden werkt zo’n ring aan de voorkant dan weer uitstekend tegen trekken op nieuwe, drukke plaatsen, waar ze nog wel eens durven te sleuren. Maar dan blijft een Perfect Fit tuig wel aanzienlijk beter op z’n plek zitten dan een Ruffwear (vergelijkbaar met Dog Copenhagen) bij beide honden. Misschien is dat ook een optie? Het is in ieder geval een heel comfortabel tuig, en helemaal zelf samen te stellen.
Hmm, als ik zoek op Perfect Fit tuig, dan zie ik niet zo heel erg in wat daar anders aan is? Is het puur omdat het beter past (op maat gemaakt)
dat het beter werkt of heeft het een andere werking?

Edit: dat zijn ook nog de momenten waarop Jessie erg trekt, in nieuwe omgeving of plaatsen die (te) druk zijn en waar ze nog wat bang is.
Het is inderdaad zo dat het PF-tuig beter aansluit/past en daardoor minder schuift, vooral aan de voorkant. Bij andere tuigen krijg ik dat niet zo voor elkaar. Maar het zijn allemaal Y-tuigen, dus het model is in basis inderdaad hetzelfde (en daarmee de werking ook).

En in mijn ervaring werkt in principe ieder tuig met een borstring enigszins anti-trek hoor, zolang het tuig maar niet te los zit (het is natuurlijk geen wondermiddel, maar dat is zo'n speciaal anti-trektuig ook niet). Mijn honden lopen automatisch al veel rustiger naast me als ik de lijn aan de voorkant vastklik. Het geeft gewoon wat meer controle.

Hopelijk past het tuigje dat je hebt besteld goed en helpt het tegen de onverwachtse salto's. :ok:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik heb de eerste van je link en ze bevallen uitstekend, niet echt ervaring met die ring op de voorkant, maar ze blijven goed zitten. :ok:

En als hij niet goed past mag je hem terugsturen, ik vond die van Dirk niet goed passen en heb toen na telefonisch contact een foto ervan gemaakt en gemaild en ik had hem veel te strak gezet :oeps: :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Oké, nou weer wat hoopvoller nu :mrgreen:
Ze zit ook altijd tussen 2 maten in, bij halsbanden ook zo: ze is geen 'medium' en ze is geen 'large', dus eerst maar even goed passen morgen
of het echt goed aansluit.

Bedankt :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Caro. schreef:Ja dat is zo, maar bij het tweede tuig is het zo'n breed zacht stuk, dat ik me afvraag in hoeverre dat dan werkt? (een smaller stuk lijkt me
eerder scheeftrekken en de hond wat uit balans halen dan een breed stuk? of is dat onzin? )
Het tuig zelf moet juist zo goed mogelijk blijven zitten, anders verschuift de hond gewoon in het tuig en trekt de hond alsnog gewoon naar voren.

Maar je huidige tuig is er een die echt haar schouderbeweging hindert, vooral als ze gaat trekken terwijl de riem aan de borstring zit. Dus bij de tuigen die in je OP staan zul je waarschijnlijk minder effect merken. Maar je hebt hem nu al besteld dus je kunt het gewoon uitproberen, enige wat je te verliezen hebt zijn de verzendkosten want je kunt het weer terugsturen als het toch niet goed past/werkt.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
Caro. schreef:Ja dat is zo, maar bij het tweede tuig is het zo'n breed zacht stuk, dat ik me afvraag in hoeverre dat dan werkt? (een smaller stuk lijkt me
eerder scheeftrekken en de hond wat uit balans halen dan een breed stuk? of is dat onzin? )
Het tuig zelf moet juist zo goed mogelijk blijven zitten, anders verschuift de hond gewoon in het tuig en trekt de hond alsnog gewoon naar voren.

Maar je huidige tuig is er een die echt haar schouderbeweging hindert, vooral als ze gaat trekken terwijl de riem aan de borstring zit. Dus bij de tuigen die in je OP staan zul je waarschijnlijk minder effect merken. Maar je hebt hem nu al besteld dus je kunt het gewoon uitproberen, enige wat je te verliezen hebt zijn de verzendkosten want je kunt het weer terugsturen als het toch niet goed past/werkt.
Het tuig wat ze nu heeft verschuift ook hoor, maar wellicht dat het dan toch helpt omdat het ook over de schouders gaat.

We gaan het zien.. het zal zo wel binnenkomen en dan even passen en kijken of er toevallig een kat op straat zit :smile2: dan weet ik
binnen 3 seconde of het wel of niet helpt haha.
Afbeelding
A good dog never dies...

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

LongFields schreef:Je zou ze ook allebei kunnen bestellen en dan degene die het minst goed past weer retour sturen.
Niet altijd een optie ruilen.
Bij actieve honden (tweede link, maar eerste is van zelfde bedrijf) destijds voor Espro zijn Ruffwear niet kunnen ruilen (nog niet eens gepast, netjes zoals se aangeven voor passen er alleen langs gehouden, want passen mag vaak niet meer) omdat ze de reden (hij paste alleen in de uiterste stand en was juist bedoeld op de groei, dus wilde een maat groter) niet een goede reden vonden, want obv zijn borstomvang (op verzoek tijdens de communicatie gemeten) zou hij op de groei ook nog in die maat vallen naar hun mening.

Uiteindelijk elders een grotere gekocht
Zamunda
Zeer actief

En, hoe zit het tuig en hoe is de uitwerking?

crutz schreef:Niet altijd een optie ruilen.
Ivm de wet koop op afstand mag je online aankopen altijd terugsturen, zonder opgaaf van redenen en dan krijg je de aanschafprijs plus verzendkosten terug. Uitzondering hierop zijn voor jou op maat gemaakte/bestelde producten.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Helaas, het is niet goed... ze valt precies op de grens van 2 maten met 66 cm borstomvang.
Dus de Large kan minimaal 66 cm hebben en de Medium maximaal 66 cm. Er is dus nog niet eens een halve cm speling, er is
geen overlap.
Dat vind ik zonde, want het hoeft maar iets op te rekken en de Large is onbruikbaar en ze hoeft maar iets breder nog te worden en
de medium is onbruikbaar.
Wel heel jammer, want ik vind het tuig en de kleur superleuk :(:

Dus verder zoeken....
Afbeelding
A good dog never dies...

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

dan toch laten maken bij Blair, of de hond vet voeren :LOL: of misschien die van ruff ware die heeft ook een front ring
https://www.outdoordogshop.nl/p/tuigen/ ... jeEALw_wcB
die heb je ook in leuke kleurtjes
Afbeelding
misschien dat die maten net even iets anders vallen en t zijn best wel concurrenten van elkaar
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:dan toch laten maken bij Blair, of de hond vet voeren :LOL: of misschien die van ruff ware die heeft ook een front ring
Afbeelding
misschien dat die maten net even iets anders vallen en t zijn best wel concurrenten van elkaar

Heb ik ook naar gekeken, maar dan valt ze in een small? :oeps: dat is tot 69 cm.
Ik vind het alleen zo compact deze en ook die andere van Dog Copenhagen (overigens dezelfde maatgeving, dus schiet ik niets mee op).
Ze zit altijd overal tussenin, is bij d'r halsbanden ook zo en er is nooit speling (of minimale maat afstelling of maximale maat).

Nou als er nog meer ideeën zijn?
Afbeelding
A good dog never dies...

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

een tuig kopen dat echt goed past en er dan zelf een borstring op maken of laten maken met stevig materiaal, t is maar een idee hoor.
Zamunda
Zeer actief

Caro. schreef:Nou als er nog meer ideeën zijn?
Was je tevreden over de uitwerking van de borstring bij het tuig wat je ontvangen had? Zoja, dan eentje bij blaire op maat laten maken. Die hebben overigens nog flink speling hoor, dus dikker/dunner worden is geen probleem bij een uitgegroeide hond.

Of perfect fit, ook fijne tuigen. Of Anny-x bijvoorbeeld (maar niet verstelbaar onder de borst).
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:een tuig kopen dat echt goed past en er dan zelf een borstring op maken of laten maken met stevig materiaal, t is maar een idee hoor.
Hmm, ja wellicht... er zijn weinig anti trek tuigen verder of iets dergelijks als wat ik al heb, maar dat is niks voor de oksels op de
lange termijn.
Echt zonde van die maten en dat er geen overlapping is, al is het maar 2 cm ofzo :boos:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
Was je tevreden over de uitwerking van de borstring bij het tuig wat je ontvangen had? Zoja, dan eentje bij blaire op maat laten maken. Die hebben overigens nog flink speling hoor, dus dikker/dunner worden is geen probleem bij een uitgegroeide hond.

Of perfect fit, ook fijne tuigen. Of Anny-x bijvoorbeeld (maar niet verstelbaar onder de borst).
Ja verder een perfect tuig was het :ok: Zat echt ook ruim achter de oksels, maar één beweging en de hele rug van het tuig draaide naar
de zijkant. Het was echt net te groot, dus ik denk dat de M wel zal passen, maar dan is er dus niet eens 1 cm speling om nog uit te zetten.

Blaire... ga ik op zoeken :ok:
Perfect fit had ik al wat naar gekeken, maar vond ik in eerste instantie vreselijk ingewikkeld :schrik: Was volgens mij ook niet in het Nederlands,
maar ik ga daar nog even verder op m'n gemak naar kijken.
Afbeelding
A good dog never dies...

Zamunda
Zeer actief

Caro. schreef:
Zamunda schreef:

Ja verder een perfect tuig was het :ok: Zat echt ook ruim achter de oksels, maar één beweging en de hele rug van het tuig draaide naar
de zijkant. Het was echt net te groot, dus ik denk dat de M wel zal passen, maar dan is er dus niet eens 1 cm speling om nog uit te zetten.

Blaire... ga ik op zoeken :ok:
Perfect fit had ik al wat naar gekeken, maar vond ik in eerste instantie vreselijk ingewikkeld :schrik: Was volgens mij ook niet in het Nederlands,
maar ik ga daar nog even verder op m'n gemak naar kijken.
https://www.dogfysion.nl/perfect-fit-harness/

en

www.blaire.de
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Caro. schreef:
S@ndr@ schreef:dan toch laten maken bij Blair, of de hond vet voeren :LOL: of misschien die van ruff ware die heeft ook een front ring
Afbeelding

Heb ik ook naar gekeken, maar dan valt ze in een small? :oeps: dat is tot 69 cm.
Ik vind het alleen zo compact deze en ook die andere van Dog Copenhagen (overigens dezelfde maatgeving, dus schiet ik niets mee op).
Ze zit altijd overal tussenin, is bij d'r halsbanden ook zo en er is nooit speling (of minimale maat afstelling of maximale maat).

Nou als er nog meer ideeën zijn?
Small en medium heb ik hier dus kan je passen
Zamunda
Zeer actief

Van blaire heb ik het sicherheitsgeschirr voor Willem, het zit erg mooi en fijn ruim achter de oksels. Heeft trouwens ook een ring op de borst (en is in alle kleuren van de regenboog te verkrijgen). Nadeel van dit tuig vind ik dat je de schouderbanden niet kunt verstellen maar omdat je alle maten door moet geven zit het wel goed. Sowieso kun je die banden vaak weinig verstellen als ze onderlegd zijn, dat vind ik dan weer een nadeel van onderlegde tuigen maar met die dunne vachtjes is onderlegd wel fijn.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Amy heeft ook twee tuigjes van Blaire met borstring, ik ben er erg tevreden over! En ze zijn inderdaad nog heel verstelbaar, er zit 15 cm marge in voor het geval de hond afvalt of aankomt.

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Oké, ga ik daar even goed naar kijken. Bedankt, ook Zamunda voor de linken :ok:
Carmen, als ik tegen die tijd nog niets heb, dan heel graag :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Je zou furka ook eens kunnen mailen. Die kunnen ook alles op maat maken en zo’n ring lijkt me ook geen probleem. Ik vind dat zelf hele fijne tuigen, blijven ook heel mooi.

Had ook een halsband en tuig op blaire besteld maar vind de kwaliteit en pasvorm wel minder dan furka. Wel meer kleurtjes om uit te kiezen ;-)
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”