Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wederom advies gevraagd loopsheid.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lotje01
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 3 ruwharige teckels; Indra,Teun en Renske.

Wederom advies gevraagd loopsheid.

Ongelezen bericht door lotje01 »

Renske onze 3 jarige teef is op 18 juli loops geworden. Dit ging tot afgelopen vrijdag goed met Teun, onze 1 jarige reu. Vanaf vrijdag wil hij alleen maar dekken en is hij heel onrustig. Ik had ze in verschillende ruimten maar hij bleef maar heen en weer lopen en piepen. Daarom hebben we hem uit logeren gestuurd. Alleen daar gaat het niet zo goed met de andere twee honden in het gezin. Hij kan daar, zoals het nu lijkt, nog tot donderdag blijven. Donderdag is Renske 3 weken loops. Denken jullie dat hij dan weer zo heftig gaat reageren of had dat puur te maken met dat Renske op dat moment vruchtbaar was?

Helaas hebben we geen logeerkamer o.i.d. waar één van twee kan verblijven.

Aan de ene kant wil ik hem graag weer ophalen, omdat het daar niet zo goed gaat. Maar als hij weer net zo reageert als voordat ik hem weg bracht, dan doe ik hem daar ook absoluut geen plezier mee. Hij had helemaal geen rust meer in zijn lijf.
Dilemma dus...

Graag jullie advies.
lotje01
Vaste gebruiker

Re: Wederom advies gevraagd loopsheid.

Nanna: Dat gaan we ook zeker doen. Maar dan moeten we eerst nog 3 maanden wachten volgens de dierenarts, omdat dan alle hormonen het lichaam uit zijn.
lotje01
Vaste gebruiker

Jij zou hem dus weer ophalen Nanna?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik heb hier een hond die op de 24ste dag van de loopsheid is uit voort gekomen. Dus zou het nog een paar dagen aankijken als dat mogelijk is.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik zou ook voordat hij terugkomt je huis en teefje goed poetsen: Hond onder de douche en goed inzepen. Huis dweilen en alle ligplekken in de was.

Mijn reu (castraat maar dat maakt hem niet uit :wink: ) kan vanaf dekrijpe dagen niet meer bij mijn moeders teefje. Een week na de dekrijpe dagen is hij minder hitsig en weer corrigbaar maar helemaal over duurt nog wel een week of 3. Maar dat komt ook omdat het teefje het wel grappig vindt als hij op haar rijdt :roll: De meeste teven zullen de reu afsnauwen als de dekrijpe periode voorbij is.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik ken het dilemma. Nou kan ik hier wel goed scheiden maar alsnog reageert mijn reu heel heftig. Vorige keer heeft mijn teef hem voor het eerst (flink) afgesnauwd na drie weken (normaal vindt ze het dan allemaal nog prima) maar ook dat hielp niet, de hormonale drang bij mijn reu was veel te sterk blijkbaar.

Nanna schreef:Ik zou Renske laten steriliseren, ben je van het hele gedonder af :ok:
Dat niet, maar bij castreren wel.
lotje01
Vaste gebruiker

Pioenroos; ik denk dat de teef wassen nu nog niet zoveel zin heeft, omdat ze nog loops is. Ze bloed nog steeds. De geur zal ze nog steeds hebben denk ik zolang ze nog loops is.

Wat mij wel opvalt is dat als ik het loopsheid broekje aan doe, dat ze dan wel steeds de staart opzij doet. Dus ik ben bang dat ze dat ook nog wel richting de reu doet.
Maar goed, ik heb niet zoveel keuze vrees ik.. hij komt hoe dan ook donderdag weer thuis.
lotje01
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Ik zou Renske laten steriliseren, ben je van het hele gedonder af :ok:
Dat niet, maar bij castreren wel.[/quote]

Hoe bedoel je? Als ze wordt gesteriliseerd dan wordt ze toch niet meer loops? En zal de reu daar toch niet meer op reageren ?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lotje01 schreef:Pioenroos; ik denk dat de teef wassen nu nog niet zoveel zin heeft, omdat ze nog loops is. Ze bloed nog steeds. De geur zal ze nog steeds hebben denk ik zolang ze nog loops is.

Wat mij wel opvalt is dat als ik het loopsheid broekje aan doe, dat ze dan wel steeds de staart opzij doet. Dus ik ben bang dat ze dat ook nog wel richting de reu doet.
Maar goed, ik heb niet zoveel keuze vrees ik.. hij komt hoe dan ook donderdag weer thuis.
Oh. Dat wordt wat...

Hoe lang is uw hond loops?
Net zoals bij mensen, verandert de hormoonspiegel van de hond tijdens de loopsheid. Het lichaam maakt zich klaar om gedekt te worden, maar nog niet direct.

Fase 1: Bloedverlies loopsheid
Tijdens de eerste fase scheidt teef bloed af en zwelt de vulva op, maar moet ze nog niets van reuen hebben.

Fase twee: mannetjes aantrekken
Na de eerste 9 dagen begint fase twee en neemt de zwelling van de vulva af. Ze trekt nu mannen aan met haar geur en ze staat dekking toe. Als uw hond haar staart opzij gaat doen als een andere hond eraan ruikt, is dit een teken dat ze klaar is voor de dekking. Hou haar dan extra goed in de gaten. Als honden namelijk eenmaal beginnen met paren dan zitten ze 'vast' en kun je het proces niet meer stoppen. Deze periode duurt ook weer negen dagen en tijdens deze periode is ze ook vruchtbaar.

https://www.anicura.nl/kennisbank/hond/loopsheid-hond/
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

lotje01 schreef:
Zamunda schreef:

Hoe bedoel je? Als ze wordt gesteriliseerd dan wordt ze toch niet meer loops? En zal de reu daar toch niet meer op reageren ?
Bij sterilisatie worden de hormoonproducerende geslachtsdelen niet verwijderd, bij castratie wel. Teven worden dus over het algemeen gecastreerd en niet gesteriliseerd ;)
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 06 aug 2019 13:16, 2 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lotje01 schreef: Hoe bedoel je? Als ze wordt gesteriliseerd dan wordt ze toch niet meer loops? En zal de reu daar toch niet meer op reageren ?
https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... 6&t=330641
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Fotogravinnetje schreef:
lotje01 schreef:
Zamunda schreef:

Bij sterilisatie worden de hormoonproducerende geslachtsdelen niet verwijderd, bij castratie wel. Teven worden dus over het algemeen gecastreerd en niet gesteriliseerd ;)
De gangbare term steriliseren bij de teef is in feite een castratie (hormoonproducerende geslachtsdelen worden verwijderd).
Aangezien zo ongeveer elke DA castratie bij de teef hardnekkig "steriliseren" noemt, wordt het zo wel wat verwarrend.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lotje01
Vaste gebruiker

Teun is weer thuis. Hij ‘dook’ direct op Renske toen hij gisteravond terug kwam. En hij loopt ook constant achter onze oude teef aan. Obsessief Snuffelen aan de achterkant, ondanks dat de oude hem afsnauwt. Pfff, ik hoop wel dat dit weer beter wordt als Renske niet meer loops is.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Karel kon de laatste loopsheid ook niet blijven bij zijn logeeradres omdat ie daar de hele boel bij elkaar schreeuwde als ie alleen was. Toen heb ik hem weer opgehaald maar hij kwam net thuis op de dekrijpe dagen van Pom. Nou wat een fiasco zeg. Ik kende hem niet terug. Hij is normaal helemaal niet zo hitsig maar nu, ik heb m op een gegeven moment aan de lijn gedaan en naast me neergelegd want ik werd er echt gek van.. Volgens mij was ie er nog blij mee ook, ging ie eindelijk slapen :D Als het had gekund had ik eigenhandig zijn zaakie eraf geknipt die dagen. Gelukkig werd het vrij snel weer beter, nadat Pom weer uit de gevarenzone was heeft ze hem een paar keer in elkaar geslagen en toen was het weer zoals vanouds.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

lotje01 schreef:Teun is weer thuis. Hij ‘dook’ direct op Renske toen hij gisteravond terug kwam. En hij loopt ook constant achter onze oude teef aan. Obsessief Snuffelen aan de achterkant, ondanks dat de oude hem afsnauwt. Pfff, ik hoop wel dat dit weer beter wordt als Renske niet meer loops is.
En hoe reageer je zelf dan?
Ik kan me er niet in verplaatsen denk ik omdat er toch vaak wordt gereageerd dat de ene hond de andere niet is, en dat neem ik echt aan.

Maar ik heb ook ervaring met intacte reuen en teven en loopsheid met verschillende rassen in een huis.
En ja, iedere loopsheid zal ik in het ergernissen topic er wel een keer een opmerking over maken zelf omdat het echt wel een ding is :gvd: :tong:
Maar het is max. 2 weken dat het echt nood aan de man is, althans, in mijn beleving.

De aanloop naar de loopsheid toe en beginnende loopsheid merk je het al, maar dan zeg ik er al wat van richting de honden.
Obsessie voor elkaars plasjes buiten met wandelen. kont ruiken, verzorgen van elkaar (oren likken, bek likken etc..)..

Als er echt dek rijpheid is, dan zie ik het aan de teef en merk ik het aan de reu.
Dan zeg ik er ook wel wat van, maar als ik merk dat de natuur het over gaat nemen dan is het tijd om voor ieders rust de dingen wat meer gescheiden te houden.
Dus een tussendeur dicht, de een in de hal of boven en de ander bij ons.
En bij onze afwezigheid absoluut de honden niet bij elkaar in die periode.

Het is de natuur, dus bars afstraffen vind ik wars staan op dingen, ik stel als baas wel mijn grenzen en dat weten ze. De huidige combi intacte teef en reu, maar ook mijn vorige combi. Ik kan en kon de teven en reuen tegelijkertijd nog wel uitlaten ook op dagen van dek rijp zijn, maar als ik naar de wc ging dan ook zorgde ik dat de honden niet bij elkaar waren zonder toezicht :engel:
Ik heb nu de tweede intacte reu bij een intacte teef, en het gaat vooralsnog goed.. ook tijdens loopsheden het vergt wat extra aandacht en oplettendheid, en ik ga niet ontkennen dat het bij ons geen issue is of is geweest.
Maar gillen of moeilijk doen omdat ze niet bij een dek rijpe teef konden komen of er op mochten even bot gezegd heb ik niet meegemaakt met mijn reuen. En ze leefden en leven binnen in huis.

Het is ook trouwens iets wat ik geaccepteerd heb, intacte reu met intacte teef kan minimaal 2x per jaar een ding worden. En genoeg mensen die adviseren om dan 1 van de honden te laten "helpen". Maar die afweging moet je zelf maken.
Zamunda
Zeer actief

lotje01 schreef:Teun is weer thuis. Hij ‘dook’ direct op Renske toen hij gisteravond terug kwam. En hij loopt ook constant achter onze oude teef aan. Obsessief Snuffelen aan de achterkant, ondanks dat de oude hem afsnauwt. Pfff, ik hoop wel dat dit weer beter wordt als Renske niet meer loops is.
Ik zou Teun niet bij je oudje laten klieren, hou hem gewoon even apart van de teven. Maar ja, het gaat echt weer over :D . Soms word ik echt helemaal horendol maar dat is met name omdat mijn reu nogal eens ligt te piepen in de nachten, dan slaap ik slecht en valt het allemaal wat minder lekker. Maar ach, ook dat gaat weer over.

En ja bij de ene reu(-teefcombinatie) duurt het enkel een paar dagen en bij de ander vier weken (zoals bij de mijne). Maar overgaan doet het :ok: .
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
Ik zou Teun niet bij je oudje laten klieren, hou hem gewoon even apart van de teven. Maar ja, het gaat echt weer over :D . Soms word ik echt helemaal horendol maar dat is met name omdat mijn reu nogal eens ligt te piepen in de nachten, dan slaap ik slecht en valt het allemaal wat minder lekker. Maar ach, ook dat gaat weer over.

En ja bij de ene reu(-teefcombinatie) duurt het enkel een paar dagen en bij de ander vier weken (zoals bij de mijne). Maar overgaan doet het :ok: .
inderdaad, ik zou dat ook voorkomen want ze kunnen zon plank voor de kop hebben. Das voor niemand leuk, je reu maakt zich alleen maar drukker en je teef snauwt en snauwt zonder effect. Moet je niet willen :)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zamunda schreef:

Mijn reu krijste van frustratie en woede, 24 uur per dag, omdat hij niet bij de dekrijpe teef mocht (gelukkig alleen die dekrijpe dagen)
Die ging na de eerste ervaring uit logeren vanaf het moment dat de teef dekrijp was.
Niet meer aan de orde, ik heb geen reuen meer in huis, maar de herinnering eraan blijft erg levendig :lol1:

Mijn nachtrust is me heilig :mrgreen: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Oh slapen deed Karel gelukkig wel gewoon. Dat zou ik ook echt heel vervelend vinden ja, mijn nachtrust eraan :D
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Vlo probeerde het alleen in de vruchtbare periode. Ervoor en erna snauwde dol hem af.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

sbientje schreef:inderdaad, ik zou dat ook voorkomen want ze kunnen zon plank voor de kop hebben. Das voor niemand leuk, je reu maakt zich alleen maar drukker en je teef snauwt en snauwt zonder effect. Moet je niet willen :)
Nou echt. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht, ik kreeg hier vaak de indruk dat dat toch vooral opvoeding was (en onbereikbaar dus niet nodig was) dus ik zag er niet zoveel problemen in. En nou is Ravi niet compleet onbereikbaar want ik kan hem wel corrigeren maar het werkt maar voor heel even en hij komt er niet echt uit, ik dacht dat als Lais het eindelijk zelf zou doen zij dat veel beter zou kunnen maar dat viel zwaar tegen. De afgelopen keer wilde ze voor het eerst zelf niet meer in de vierde week (ja, de vierde :roll: ) dus ik liet ze even begaan voor vijf/tien? minuten en was ze écht pissig hoor, ze snauwde hem echt lelijk af. Maar nóg achtervolgde hij haar continu en klom steeds op haar om te dekken, totaal overgenomen door de hormonen. Dan luisterde hij naar mij dus een stuk beter.

ranetje schreef:Mijn reu krijste van frustratie en woede, 24 uur per dag, omdat hij niet bij de dekrijpe teef mocht (gelukkig alleen die dekrijpe dagen)
Die ging na de eerste ervaring uit logeren vanaf het moment dat de teef dekrijp was.
Niet meer aan de orde, ik heb geen reuen meer in huis, maar de herinnering eraan blijft erg levendig :lol1:

Mijn nachtrust is me heilig :mrgreen: :wink:
Dat is een heel goede reden om hem uit logeren te doen tijdens die dagen. De eerste keer was vier weken drama overdag maar 's nachts wel rustig. De tweede keer was het tot de dekrijpe periode véél rustiger (ze konden zelfs nog los samen in de tuin zonder gedek) dus ik sprong een gat in de lucht, tot die dekrijpe periode dus en hij zelfs 's nachts ging lopen piepen, janken en joelen en dat volhield tot einde van de derde week. Ook het willen dekken was toen tot en met de vierde week aanwezig. Ik hoop nog steeds dat met het volwassen worden er meer rust in dat koppie komt, anders zal ik hem toch uit logeren doen maar dat wil ik liever niet.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik bedoel ook te zeggen dat ik me ervan bewust ben dat de ene hond de andere niet is.
Dat heb ik hier op het forum inmiddels wel gelezen als het over loopsheid en intacte reuen gaat.

Wat ik wel merk is dat dingen kunnen versterken bij de eerste signalen van overmatige interesse. Dat zijn bij ons al wel vaak momenten dat we niet toestaan bij een plas van de (bijna) loopse teef te gaan dralen, iets eerder ingrijpen bij overmatige interesse.
Niet alleen bij de reu, juist de teef moeten wij vaak wegsturen bij de reu, juist ook als hij nog niet zo geïnteresseerd is.

Ik trek geen vergelijk, ik bedoel er alleen mee dat wellicht bij het wat sneller signaleren van overmatige interesse in elkaar het kán zijn dat je als mens/baas er toch wat meer sturing in kan geven.
Zo niet, dan niet, maar het aangeven kan geen kwaad toch? Voor hetzelfde geld hebben andere mensen er wel iets aan.

Al blijf ik het ook een frustrerende periode vinden :mann: dat ga ik niet ontkennen.
Maar toch ook weer niet frustrerend genoeg om 1 van de dieren of allebei onvruchtbaar te laten maken.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
sbientje schreef:inderdaad, ik zou dat ook voorkomen want ze kunnen zon plank voor de kop hebben. Das voor niemand leuk, je reu maakt zich alleen maar drukker en je teef snauwt en snauwt zonder effect. Moet je niet willen :)
Nou echt. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht, ik kreeg hier vaak de indruk dat dat toch vooral opvoeding was (en onbereikbaar dus niet nodig was) dus ik zag er niet zoveel problemen in. En nou is Ravi niet compleet onbereikbaar want ik kan hem wel corrigeren maar het werkt maar voor heel even en hij komt er niet echt uit, ik dacht dat als Lais het eindelijk zelf zou doen zij dat veel beter zou kunnen maar dat viel zwaar tegen. De afgelopen keer wilde ze voor het eerst zelf niet meer in de vierde week (ja, de vierde :roll: ) dus ik liet ze even begaan voor vijf/tien? minuten en was ze écht pissig hoor, ze snauwde hem echt lelijk af. Maar nóg achtervolgde hij haar continu en klom steeds op haar om te dekken, totaal overgenomen door de hormonen. Dan luisterde hij naar mij dus een stuk beter.
Das bij Karel idd ook zo. Hij luistert wel als ik zeg dat ie moet kappen maar het blijft in zijn kop zitten. En normaal issie van een snauwende teef echt wel onder de indruk, sowieso probeert ie eigenlijk nooit om ergens zo obsessief op te duiken. Hij is verder best wel zacht van karakter maar dit was echt puur de hormonen die de boel overnamen. Nouja, weet ik dat ie die kant ook heeft haha! Op zich vind ik het niet erg om hem uit logeren te doen, hij heeft een goed adres waar ie terecht kan en das wel lekker rustig. Hij kan er tot dag 11-12 meestal zonder problemen bij, dan heeft ie geen enkele interesse zelfs :D
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”