Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Milbemax dosering

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Teuntje
Actief
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Milbemax dosering

Ongelezen bericht door Teuntje »

Hoi,
Bij het bestellen van teun zn voer dacht ik handig ook even milbemax mee te bestellen.
Teun is bijna 7 maanden en zal rond de 8kg wegen.
Nu heb ik de tabletten besteld voor honden van 10-75 kg.
Kan ik deze wel gebruiken? Bijv. Een halve tablet?
Of is de werking en dosering dan niet juist?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Milbemax dosering

Ongelezen bericht door crutz »

Milbemax 10-75 kilo??? Die ken ik niet. Tabletten zijn er tot 5 kilo, tot 10 (geloof ik) en tot 25 kilo.
Teuntje
Actief
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar

Ongelezen bericht door Teuntje »

Hm t staat er wel bij vermeld : https://www.topdierenshop.nl/milbemax-h ... max%20hond&
Maar kan je deze (bijv. Gehalveerd) gebruiken voor een hond van 6 maanden en +/- 8kg?
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

ik zou maar oppassen met die milbemax. Onze hond werd er echt ziek van....
Groetjes Charlie

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Teuntje schreef:Hm t staat er wel bij vermeld : https://www.topdierenshop.nl/milbemax-h ... max%20hond&
Maar kan je deze (bijv. Gehalveerd) gebruiken voor een hond van 6 maanden en +/- 8kg?
Hier staat meer info
https://www.medpets.nl/milbemax+kauwtabletten/

Tot 75 kilo zijn dus 3 tabletten tot 25 kilo ;)
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Heeft je hond last van vlooien of teken? Zo nee,zou je dan überhaupt wel iets geven?
Ik geef persoonlijk alleen wat als er per dag 5 of meer teken per hond af te plukken zijn ;-) Tegen vlooien doe ik niets preventief.

Maar, tabletten voor honden tussen de 10 en 75 kg bestaan niet. Dat verschil is te groot ;-) Als je tabletten hebt voor honden vanaf 10 kg (ongeacht wat het "eindgewicht" is, zou ik die niet geven. Ook niet 1/2. Niet altijd is namelijk de werkzame stof evenredig over het tablet verdeeld.

Suzanne
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Als er een breuklijn op die pil zit, kan je die gewoon doormidden breken. De breuklijn geeft aan dat de stof evenredig verdeeld is.
Als ik kijk op internet is de milbemax voor grote honden van 5-75 kilo waarbij van 5-25 kilo 1 tablet is. Dat verschil in kilo's vind ik best groot dus ik snap best dat je dan maar een halve wil geven. Of je verkoopt de grote pillen weer en besteld die voor kleine honden. :wink:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

~Suzanne~ schreef:Heeft je hond last van vlooien of teken? Zo nee,zou je dan überhaupt wel iets geven?
Ik geef persoonlijk alleen wat als er per dag 5 of meer teken per hond af te plukken zijn ;-) Tegen vlooien doe ik niets preventief.

Maar, tabletten voor honden tussen de 10 en 75 kg bestaan niet. Dat verschil is te groot ;-) Als je tabletten hebt voor honden vanaf 10 kg (ongeacht wat het "eindgewicht" is, zou ik die niet geven. Ook niet 1/2. Niet altijd is namelijk de werkzame stof evenredig over het tablet verdeeld.

Suzanne
milbemax is ontworming
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

~Suzanne~ schreef:Heeft je hond last van vlooien of teken? Zo nee,zou je dan überhaupt wel iets geven?

Suzanne
Milbemax is toch voor ontworming en niet voor vlooien en teken? :denken:

Hieronder staat een dosering, dit zijn de (gewone?) tabletten, niet de kauwtabletten.
Milbemax dosering
Milbemax Gewicht hond Dosering
Milbemax Kleine Hond & Pup tabletten 0,5 tot 1 kg 0,5 tablet
Milbemax Kleine Hond & Pup tabletten 1 tot 5 kg 1 tablet
Milbemax Kleine Hond & Pup tabletten 5 tot 10 kg 2 tabletten
Milbemax Grote Hond tabletten 5 tot 25 kg 1 tablet
Milbemax Grote Hond tabletten 25 tot 50 kg 2 tabletten
Milbemax Grote Hond tabletten 50 tot 75 kg 3 tabletten

Zie nu trouwens dit erbij staan, dat heb ik nog niet eerder gezien terwijl ik daar altijd juíst specifiek naar kijk: Niet toedienen aan honden met een MDR1 genmutatie. De dierenarts heeft dit nota bene nog gegeven voordat we naar Noorwegen gingen. :80:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik zou de kleine tabletten van 5 tot 10 kilo kopen er daar 2 van geven.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Oh, tegen wormen? In dat geval is het helemaal makkelijk: eerst laten controleren of er wormen zijn en mocht dat zo zijn, dan behandelen. Het preventief behandelen tegen wormen kan niet (letterlijk niet) en je voorkomt dus een heleboel onnodig gif in de hond!

Suzanne
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Het nest waar mijn pup uit komt is in overleg met de dierenarts niet standaard ontwormd. De moeder wel vlak voor de dracht en uiteraard is er stoelgangonderzoek gedaan.
De groeigrafiek is nauwgezet bijgehouden om bij eventuele afwijkende gewichten alsnog te ontwormen.
Het is niet nodig geweest, ze zijn nu drie maanden.
Heel fijn, ik heb liever niet dat mijn pup vanaf jonge leeftijd onnodig aan dat soort middelen blootgesteld wordt.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

~Suzanne~ schreef:Oh, tegen wormen? In dat geval is het helemaal makkelijk: eerst laten controleren of er wormen zijn en mocht dat zo zijn, dan behandelen. Het preventief behandelen tegen wormen kan niet (letterlijk niet) en je voorkomt dus een heleboel onnodig gif in de hond!

Suzanne
Behalve dan dat sommige soorten wormen niet makkelijk te controleren zijn met zo'n test, de Franse hartworm bijvoorbeeld.

Aan een MDR1 lijder of drager zou ik het persoonlijk niet geven, waarom zou je het risico nemen? Maar verder kan een ontworming bij elke hond wel eens verkeerd vallen, dat maakt het product niet direct slecht. Het blijft een bestrijdingsmiddel.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Boutje schreef:
Persistence schreef:
Zie nu trouwens dit erbij staan, dat heb ik nog niet eerder gezien terwijl ik daar altijd juíst specifiek naar kijk: Niet toedienen aan honden met een MDR1 genmutatie. De dierenarts heeft dit nota bene nog gegeven voordat we naar Noorwegen gingen. :80:
Pippa heef took Milbemax gekregen voor we naar Noorwegen gingen, met de correcte dosering kan dit geen kwaad hield mijn zeer goede dierenrts vol en ik vertouwde haar daar in. Ze is MDR1-gen lijder en heeft dus 0,0 reactie gehad. Ik heb het wel overdag gegeven en ben de hele tijd bij haar gebleven en had valium in huis ;-).

Ze kreeg voor reis UK ook al anthelmin plus en dat ging ook goed, maar was nu niet op voorraad.
Mijn andere honden kregen toen een ander product wat ze niet mocht hebben.
Klopt, Milbemax is gewoon veilig voor een hond met MDR1-gendefect, mits de normale dosering wordt gehanteerd.
Hier krijgen ze ook altijd Milbemax als ontworming nodig is (nu in Spanje helaas veelvuldig in verband met hartwormpreventie) en Mila heeft er nog nooit een reactie op gehad. Zij is geen lijder, maar wel drager.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

DeDiana schreef:
Boutje schreef:
Persistence schreef:
Pippa heef took Milbemax gekregen voor we naar Noorwegen gingen, met de correcte dosering kan dit geen kwaad hield mijn zeer goede dierenrts vol en ik vertouwde haar daar in. Ze is MDR1-gen lijder en heeft dus 0,0 reactie gehad. Ik heb het wel overdag gegeven en ben de hele tijd bij haar gebleven en had valium in huis ;-).

Ze kreeg voor reis UK ook al anthelmin plus en dat ging ook goed, maar was nu niet op voorraad.
Mijn andere honden kregen toen een ander product wat ze niet mocht hebben.
Klopt, Milbemax is gewoon veilig voor een hond met MDR1-gendefect, mits de normale dosering wordt gehanteerd.
Hier krijgen ze ook altijd Milbemax als ontworming nodig is (nu in Spanje helaas veelvuldig in verband met hartwormpreventie) en Mila heeft er nog nooit een reactie op gehad. Zij is geen lijder, maar wel drager.
Vic heeft het nu ook al een keer of 3 gehad van de dierenarts. Zijn ouders waren drager x lijder, dus gemakshalve ga ik er maar vanuit dat hij lijder is. Hij reageerde er gelukkig niet op. Het is fijn om te weten dat het bij jullie honden ook geen probleem vormt.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik deed de pil altijd door de helft. De grote helft aan Noa (10.5kg, dus gedoseerd voor ruim 12.5kg) en de kleine helft aan Ninthe (6.5kg, dus gedoseerd voor krap 12.5kg, vaak richting 10kg omdat er een kruimel af viel). Nu breek ik er een derde af en geef de rest aan Noa, die derde gooi ik weg.

Medicatie moet gewoon goed gemengd zijn, dus ongelijke verdeling ben ik niet bang voor. Anders zou je een hond van 5kg ook gemakkelijk kunnen overdoseren (die krijgt immers al 5x zoveel als nodig is). De pillen worden uit een grote bak poeder gemaakt, het wordt niet per pil gemengd.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Domor schreef:Ik deed de pil altijd door de helft. De grote helft aan Noa (10.5kg, dus gedoseerd voor ruim 12.5kg) en de kleine helft aan Ninthe (6.5kg, dus gedoseerd voor krap 12.5kg, vaak richting 10kg omdat er een kruimel af viel). Nu breek ik er een derde af en geef de rest aan Noa, die derde gooi ik weg.

Medicatie moet gewoon goed gemengd zijn, dus ongelijke verdeling ben ik niet bang voor. Anders zou je een hond van 5kg ook gemakkelijk kunnen overdoseren (die krijgt immers al 5x zoveel als nodig is). De pillen worden uit een grote bak poeder gemaakt, het wordt niet per pil gemengd.
Zou een dure grap worden, als elk pilletje met een analytische balans moet worden samengesteld.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Handgemaakte (drogist)pillen geloof ik dat bij, maar met dit soort fabriekspillen is het uitermate onwaarschijnlijk. Wel breek je ze vaak niet exact doormidden, een afwijking tot 20% komt wel voor, maar dat zie je wel (en dan geef je in de meeste gevallen de grootste helft).
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Boutje schreef:
korthaar schreef:
Domor schreef:Ik deed de pil altijd door de helft. De grote helft aan Noa (10.5kg, dus gedoseerd voor ruim 12.5kg) en de kleine helft aan Ninthe (6.5kg, dus gedoseerd voor krap 12.5kg, vaak richting 10kg omdat er een kruimel af viel). Nu breek ik er een derde af en geef de rest aan Noa, die derde gooi ik weg.

Zou een dure grap worden, als elk pilletje met een analytische balans moet worden samengesteld.
En toch... pillen zonder middenstreep kunnen een beetje werkzame stof bevatten en gemengd zijn met vulmiddel. En dan heb je wel kans op foute dosissen als je ze deelt.
Dan big pharma en de dierenartsen maar vetmesten met scherpzand en kietelkeien, door een pilletje met een middenstreepje te kopen.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”