hebben jullie nog tips voor haar? Ik heb het wel eens voorbij zien komen, maar kan het niet meer terugvinden

Moderator: moderatorteam
Beetje bijsturen en ingrijpen kan geen kwaad.Ingrid48 schreef:even een vraagje: een kennis heeft 3 maanden geleden een hondje van 4 maanden bij haar oudere hond (8 jaar) genomen. In het begin ging het goed, maar nu probeert de puber alles uit waardoor de oudere hond bangig wordt en zich steeds meer terugtrekt. De kennis heeft nu gehoord dat ze de oudere hond eerst naar buiten moet doen, eerst eten geven etc, maar volgens mij is dit toch wel achterhaald? Wij kunnen toch niet bepalen wie hoogste in rang wordt?
hebben jullie nog tips voor haar? Ik heb het wel eens voorbij zien komen, maar kan het niet meer terugvinden
Ja, dit dus.ranetje schreef:Beetje bijsturen en ingrijpen kan geen kwaad.Ingrid48 schreef:even een vraagje: een kennis heeft 3 maanden geleden een hondje van 4 maanden bij haar oudere hond (8 jaar) genomen. In het begin ging het goed, maar nu probeert de puber alles uit waardoor de oudere hond bangig wordt en zich steeds meer terugtrekt. De kennis heeft nu gehoord dat ze de oudere hond eerst naar buiten moet doen, eerst eten geven etc, maar volgens mij is dit toch wel achterhaald? Wij kunnen toch niet bepalen wie hoogste in rang wordt?
Wie bij de honden hoogste in "rang" wordt kan jij niet bepalen, maar elkaar respecteren kan je wel beïnvloeden.
Ik ga er zelf van uit dat ik uiteindelijk degene ben die bepaalt hoe ze zich dienen te gedragen t.o.v. elkaar.![]()
Jip is niet bepaald een 'oudere hond' maar ook hij is Abel wel eens beu. Is Jip net ergens gaan liggen, komt die draak er weer aan om eens even te klieren. Ik weet inmiddels van Jip dat hij daar niets van zegt. Dus doe ik dat. Nu Abel alweer een jaar bij ons is, weet Jip precies dat hij het best even naar mij toe kan komen als hij geen trek heeft in dat drukke gedoe. Dan stuur ik Abel weg en wordt Jip met rust gelaten.DeDiana schreef:Ja, dit dus.ranetje schreef:Beetje bijsturen en ingrijpen kan geen kwaad.Ingrid48 schreef:even een vraagje: een kennis heeft 3 maanden geleden een hondje van 4 maanden bij haar oudere hond (8 jaar) genomen. In het begin ging het goed, maar nu probeert de puber alles uit waardoor de oudere hond bangig wordt en zich steeds meer terugtrekt. De kennis heeft nu gehoord dat ze de oudere hond eerst naar buiten moet doen, eerst eten geven etc, maar volgens mij is dit toch wel achterhaald? Wij kunnen toch niet bepalen wie hoogste in rang wordt?
Wie bij de honden hoogste in "rang" wordt kan jij niet bepalen, maar elkaar respecteren kan je wel beïnvloeden.
Ik ga er zelf van uit dat ik uiteindelijk degene ben die bepaalt hoe ze zich dienen te gedragen t.o.v. elkaar.![]()
Als de volwassen hond geterroriseerd wordt door de puber, zou ik dat niet toelaten. Dus ervoor zorgen dat ze een eigen plek hebben, indien nodig de puber af en toe achter een traphekje of in de bench en de honden leren wat je wél verwacht qua gedrag naar elkaar. Dat kan dus ook betekenen de oudere hond steunen als hij aangeeft met rust gelaten te willen worden of als de puber zijn grenzen overschrijdt.
Natuurlijk hebben ze onderling zo ook hun 'afspraken' en daar ga ik bij een vaste roedel ook niet in rommelen, maar ik grijp wel in als één van de honden de andere hond(en) lastigvalt of te veel wil bepalen. Met de zogenaamde rangorderegels zoals als eerste door de deur gaan en als eerste eten doe ik helemaal niets, dat soort dingen mogen ze zelf bepalen of laat ik afhangen van de situatie.
Ja, ik schreef natuurlijk 'de oudere hond' omdat de openingspost daarover ging, maar in het algemeen is dat advies niet leeftijdsgebonden. Het kan net zo goed zo zijn dat een puberhond een pup steeds lastigvalt om te spelen en de pup daar niet altijd zin in heeft, maar dit ook niet goed zelf op kan lossen.natalie schreef:Jip is niet bepaald een 'oudere hond' maar ook hij is Abel wel eens beu. Is Jip net ergens gaan liggen, komt die draak er weer aan om eens even te klieren. Ik weet inmiddels van Jip dat hij daar niets van zegt. Dus doe ik dat. Nu Abel alweer een jaar bij ons is, weet Jip precies dat hij het best even naar mij toe kan komen als hij geen trek heeft in dat drukke gedoe. Dan stuur ik Abel weg en wordt Jip met rust gelaten.DeDiana schreef:Ja, dit dus.
Als de volwassen hond geterroriseerd wordt door de puber, zou ik dat niet toelaten. Dus ervoor zorgen dat ze een eigen plek hebben, indien nodig de puber af en toe achter een traphekje of in de bench en de honden leren wat je wél verwacht qua gedrag naar elkaar. Dat kan dus ook betekenen de oudere hond steunen als hij aangeeft met rust gelaten te willen worden of als de puber zijn grenzen overschrijdt.
Natuurlijk hebben ze onderling zo ook hun 'afspraken' en daar ga ik bij een vaste roedel ook niet in rommelen, maar ik grijp wel in als één van de honden de andere hond(en) lastigvalt of te veel wil bepalen. Met de zogenaamde rangorderegels zoals als eerste door de deur gaan en als eerste eten doe ik helemaal niets, dat soort dingen mogen ze zelf bepalen of laat ik afhangen van de situatie.