Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Yakutian Laika

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Yakutian Laika

Ongelezen bericht door Crescent »

De Yakutian Laika is een werk- en sledehondenras dat stamt uit Jakoetië, Siberië. Ze kunnen dienst doen als herdershond, jachthond en sledehond. Het is en echt allround ras met een goede neus, een goed ontwikkeld jachtinstinct en een goed uithoudingsvermogen. Ze zijn waaks op roofdieren maar zachtaardig en vriendelijk naar de mens. Ze zijn, zoals al genoemd, echte allrounders met zowel een goede neus als goede ogen. Ze zijn sober in onderhoud en kunnen de meest extreme weersomstandigheden aan; koud én warm. Ze zijn geneigd om in kleine groepjes te werken, en dan wel de hele dag door, van zonsopgang tot zonsondergang.

De oorsprong van het ras is nog steeds niet helemaal bekend, maar wat we wel weten is dat ze als primitieve hond bijna niet vastlagen en vrij konden rondlopen en zich konden voortplanten. In de late 18e eeuw, toen de eerste geografische studies van het hoge noorden werden gemaakt, schreef prins Shirinsky-Shikhmatov "Researchers of the north, of course, could not overlook northern dog; they could not disagree with hard fact that presence of this dog makes life of northern people possible."

Het is ergens vreemd te noemen dat er zo weinig aandacht werd besteed aan de beschrijving van de noordelijke hondenrassen, hun voorouderlijk type blijft daardoor nagenoeg obscuur. Er zijn evenveel laika types als etnische minderheden, elk heeft zijn eigen unieke kenmerken en dat er ondering verschil is is onweerlegbaar. In 1877 schreef meneer Maak in opdracht van de Russian Geographic Society “I saw dog of very typical appearance and very common in Siberia, which was fox-like”.
In 1896, bracht V. L Seroshevsky een boek uit dat honden van de yakuts omschreef en plaatste ze in twee groepen: 1. jacht- en waakhond 2. maritieme sledehond. Hij schreef, “even most poor Yakut having no other animals, has at least one dog”.

(vrij vertaald uit wikipedia.org)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Floortje
Zeer actief

Re: Yakutian Laika

Ongelezen bericht door Floortje »

Een ex-collega van me had er 1. Die moest wel aan de lijn op het werk (boerderij). Maar goed, het was nog een pup, waarschijnlijk is het later wel minder geworden met kippen opjagen. Het was de bedoeling dat het een therapiehond zou worden. Ze had ook een Finse lappenhond voor dat doel. Mooie dieren om te zien.
DezeNaam
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door DezeNaam »

Wat een prachtige beesten!

Op zich spijtig dat ze hier minder voorkomen. Maar aan de andere kant is het misschien ook maar beter, met dat uiterlijk zouden broodfokkers en impulsieve pupkopers erop springen..
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ze zijn mooi om te zien en de teef die ik ken heeft een heel goed karakter. Erg hondsociaal en heel baasgericht.
Floortje schreef:Een ex-collega van me had er 1. Die moest wel aan de lijn op het werk (boerderij). Maar goed, het was nog een pup, waarschijnlijk is het later wel minder geworden met kippen opjagen. Het was de bedoeling dat het een therapiehond zou worden. Ze had ook een Finse lappenhond voor dat doel. Mooie dieren om te zien.
Nou ben ik wel heel benieuwd waar dat exemplaar vandaan komt, want dat zou haast familie moeten zijn van de hond die ik ken.
DezeNaam schreef:Wat een prachtige beesten!

Op zich spijtig dat ze hier minder voorkomen. Maar aan de andere kant is het misschien ook maar beter, met dat uiterlijk zouden broodfokkers en impulsieve pupkopers erop springen..
Afbeelding

Afbeelding

en als pups zijn ze ook al niet te versmaden natuurlijk

Afbeelding
-Nothing but the rain…
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

die met bruine ogen is nog te pruimen, vind die blauwe ogen bij een hond geen pan, kan er niets aan doen ( sorry :roos: ) verder inderdaad zo te zien mooie honden
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Wat een pracht honden :I:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Crescent schreef:
Nou ben ik wel heel benieuwd waar dat exemplaar vandaan komt, want dat zou haast familie moeten zijn van de hond die ik ken.
Jij komt ook uit Den Haag toch? Dan is het misschien wel dezelfde hond :wink: Van Margot?
Crescent
Zeer actief

Floortje schreef:
Crescent schreef:
Jij komt ook uit Den Haag toch? Dan is het misschien wel dezelfde hond :wink: Van Margot?
Ja. Komt de hond uit de Franse Alpen? Moederhond heet Belka geloof ik, helemaal wit.
-Nothing but the rain…
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Leuk hoor. Tijdje terug stond er een kruisingnest op marktplaats. Erg verleidelijk, het was dat er geen teef meer beschikbaar was.
Crescent
Zeer actief

dagmar88 schreef:Leuk hoor. Tijdje terug stond er een kruisingnest op marktplaats. Erg verleidelijk, het was dat er geen teef meer beschikbaar was.
Ja he :I: Zou goed passen in je roedel :engel:

Waar was het mee gekruist?
-Nothing but the rain…
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Crescent schreef:
dagmar88 schreef:Leuk hoor. Tijdje terug stond er een kruisingnest op marktplaats. Erg verleidelijk, het was dat er geen teef meer beschikbaar was.
Ja he :I: Zou goed passen in je roedel :engel:

Waar was het mee gekruist?
Samojeed.

:tongue: Voorlopig heb ik m'n handen vol aan die kleine draak.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik zie zo af en toe een zwartbonte voorbij komen bij de dogsurvivals. Heel mooie honden.
Ze staan er geloof ik wel om bekend niet zo tolerant naar andere honden te zijn.
Crescent
Zeer actief

Manuma schreef:Ik zie zo af en toe een zwartbonte voorbij komen bij de dogsurvivals. Heel mooie honden.
Ze staan er geloof ik wel om bekend niet zo tolerant naar andere honden te zijn.
Ze zijn erg mooi om te zien. Ik ben benieuwd hoe het komt dat ze bekend staan als niet hondsociaal. Ik ken dan ook wel weer een hele sociale, bewust gefokt exemplaar. :I:
-Nothing but the rain…
Manuma
Zeer actief

Crescent schreef:
Manuma schreef:Ik zie zo af en toe een zwartbonte voorbij komen bij de dogsurvivals. Heel mooie honden.
Ze zijn erg mooi om te zien. Ik ben benieuwd hoe het komt dat ze bekend staan als niet hondsociaal. Ik ken dan ook wel weer een hele sociale, bewust gefokt exemplaar. :I:
Volwassen?
Een kennis heeft ooit geïnformeerd naar het ras bij een fokker die dit aangaf. Ik weet alleen even niet meer hoe de fokker heet. Maar het zullen er niet veel zijn Afbeelding
Zij heeft het plan daardoor laten varen.
Crescent
Zeer actief

Manuma schreef:
Volwassen?
Een kennis heeft ooit geïnformeerd naar het ras bij een fokker die dit aangaf. Ik weet alleen even niet meer hoe de fokker heet. Maar het zullen er niet veel zijn Afbeelding
Zij heeft het plan daardoor laten varen.
Yep, volwassen.

[edit; nog voor de eerste loopsheid, dus wie weet verandert dat nog wat?]
-Nothing but the rain…
Manuma
Zeer actief

En teef zal ook wel schelen. Meestal worden die grote honden pas mentaal volwassen tussen 3 à 4 jaar oud en kun je dan pas wat zeggen over het echte karakter en dus ook de tolerantie naar andere honden.
Manu werd ook pas een zak naar reuen toen hij 5 jaar oud was :Q:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”