Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Achter staart aanjagen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Roos1995
Actief
Aantal honden: 1

Achter staart aanjagen

Ongelezen bericht door Roos1995 »

Hoi hoi,

Ik heb even een vraag. Onze stabij pup van 6 maand jaagt al een tijdje achter zijn staart aan. Er is niet echt een bepaald moment wanneer hij dit doet, maar het lijkt meer uit verveling. Ik heb weleens gelezen dat je moet uitkijken dat het geen obsessie wordt, maar dat het voor pups wel normaal gedrag is. Klopt dit? En corrigeer je het als pup en zo ja hoe?
Roos1995
Actief

Re: Achter staart aanjagen

Ja de gaan zeker met hem naar de cursus eerst de puppycursus gedaan en nu gehoorzaamheid. We wandelen iedere dag veel met hem (wel in hoeverre hij 'ver' mag) en hij heeft genoeg spelletjes (hersenwerk, kong etc)
Roos1995
Actief

We maken nu meestal 2 lange wandelingen rond 30 min en dat is ook precies voldoende voor hem, daarna merk je dat hij moe is en niet meer mee wil. Tussendoor gaat hij eruit om te plassen. Zo'n 4-5 keer per dag zeker
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

ik ben ts niet maar ik snap je.
Bepaalde dingen die er in sluipen bij een (jonge) hond hoeven niet persé altijd gedrags dingetjes te zijn, of voort te komen uit verveling.
Als je bepaalde dingen gaan opvallen, waarvan staartjagen een ding is wat vaak wordt beschreven als je op google gaat zoeken, dan is het geen slecht idee om bepaalde dingen die je opvallen, en je als niet prettig ervaart te doorbreken.
Dus wat Cleva zegt, niet verbieden maar proberen gedrag te onderbreken door iets anders aan te bieden, of door een geluid te maken waardoor de hond stopt met waar hij op dat moment mee bezig is en de aandacht op iets anders vestigt.
Is nooit verkeerd trouwens afleiden van bepaald gedrag, want dat kun je in allerlei situaties gaan toepassen.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

De pups die het hier deden heb ik t gelijk afgekapt
Gewoon ff uit balans brengen en gelijk iets gaan doen

Ik wil dat niet hebben nl , dat gaan ze met wat pech de rest van hun leven blijven doen met alle gevolgen van dien

Nanna noemt de bullterrier al , maar ik weet ook een paar Duitse herders en een lab waarbij t zo obsessief werd dat inslapen nog de enige optie was
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ik vind 2 x 30 minuten wel wat bescheiden eigenlijk voor een Stabij van 6 maanden.
Je hoeft natuurlijk geen uur te lopen maar je kunt wel bijv een uur buiten zijn.... beetje wandelen, spelen/keten, andere honden opzoeken, zwemmen of in het water spelen, beetje samen zitten.
Buiten zijn, de wereld ontdekken, indrukken op doen.
En dat 2 x per dag ofzo..zoiets. Rondje voor het slapen gaan.
Dan hoef je niet eens die plasronden te doen, plassen en poepen en weer terug.

Cursus is superleuk maar vooral pup en jonge, blije hond zijn is nog belangrijker.
Niet dat het een het ander uitsluit maar zorg dat hij niet teveel moet.

En dan de structuur wat Cleva zegt, ik denk dat dit zo fijn is voor een hond.

Ik denk echt dat het verveling is (tenzij concreet jeuk ofzo)
Pups barsten toch van de energie en zijn in mijn beleving gewoon een beetje gek in het verzinnen van vermaak.
Dat moet je gewoon voorkomen, dat ie er nog zin in heeft.
Roos1995
Actief

Cleva schreef:
Roos1995 schreef:We maken nu meestal 2 lange wandelingen rond 30 min en dat is ook precies voldoende voor hem, daarna merk je dat hij moe is en niet meer mee wil. Tussendoor gaat hij eruit om te plassen. Zo'n 4-5 keer per dag zeker
Dat is aan de bescheiden kant maar het soort verveling waarbij hij dan stereotype gedragingen gaat vertonen kun je uitsluiten. Dat is dus niet de reden.

Dan het tegenovergestelde; Stress.
Gaapt hij veel? Krabben?
Aan je eigen lijf peuteren (nanna, hou op) kan ook een manier zijn om rust te zoeken als je die niet op een andere manier kunt vinden.

Overigens heb ik een bruin vermoeden dat hij zeer binnenkort gaat slopen als je hem de kans geeft. Dat is een beetje hetzelfde type.

Ik ben zelf nogal duidelijk, zacht uitgedrukt.

Smorgens haal ik mijn honden van de bovenverdieping waar ze slapen en dan gaan ze meteen te tuin in.
Daar worden ze gevoerd.
Na het voeren mogen ze lekker een half uurtje buiten spelen terwijl ik ga douchen.
Daarna gaan ze in de auto, Hein links, miora rechts in hun eigen bench.
Op het werk blijven ze even wacht want ik heb een hekel aan gekrijs dat ze er uit willen omdat ik de handrem aantrek.
Als ik ze uit de auto haal gaan ze even een plasrondje doen en dan onder mijn bureau in hun mand. Dat moeten ze ook echt. Ze mogen een beetje smokkelen als ze per se aan de ovenwant in de vensterbank willen ruiken maar van vrij spel is geen enekel sprake. Dat doen ze tussen de middag in het park.

Enzovoorts.
Heel gestructureerd en volgens vaste rituelen de dag afwerken.
Mijn honden doen het daar geweldig op. En ja, het is een beetje beperkend maar iedereen heeft duidelijkheid honden nodig en honden ook.
Je mag hem het staartjagen wel verboeden maar dan moet je dusdanig sterk in je schoenen staan dat je hond het daarna ook gewoon niet meer doet en nu komt de adder onder het gras...
Als je een pup gaat verbieden zijn staart na te jagen dan kun je dat nooit nuanceren. Of je correctie komt niet aan want te zacht, nou ja dat sciet natuurlijk niet op, of je komt er zo met gestrekt been in dat je pup daarna niet meer over zijn schouder durft te kijken.

Een compromis is om hem af te leiden. Elke keer op een andere manier.
Gooi maar de dop van de colafles tegen het raam. Of kuch een keer heel hard zonder naar hem te kijken.
Maar stuur hem ook gerust een keer naar zijn mand. maar dan niet als reactie.
Snap je een beetje waar ik heen wil?
Dank je wel voor je uitleg! Zeker duidelijk. Ga hiermee aan de slag.
Roos1995
Actief

Cleva schreef:
Roos1995 schreef:We maken nu meestal 2 lange wandelingen rond 30 min en dat is ook precies voldoende voor hem, daarna merk je dat hij moe is en niet meer mee wil. Tussendoor gaat hij eruit om te plassen. Zo'n 4-5 keer per dag zeker
Dat is aan de bescheiden kant maar het soort verveling waarbij hij dan stereotype gedragingen gaat vertonen kun je uitsluiten. Dat is dus niet de reden.

Dan het tegenovergestelde; Stress.
Gaapt hij veel? Krabben?
Aan je eigen lijf peuteren (nanna, hou op) kan ook een manier zijn om rust te zoeken als je die niet op een andere manier kunt vinden.

Overigens heb ik een bruin vermoeden dat hij zeer binnenkort gaat slopen als je hem de kans geeft. Dat is een beetje hetzelfde type.

Ik ben zelf nogal duidelijk, zacht uitgedrukt.

Smorgens haal ik mijn honden van de bovenverdieping waar ze slapen en dan gaan ze meteen te tuin in.
Daar worden ze gevoerd.
Na het voeren mogen ze lekker een half uurtje buiten spelen terwijl ik ga douchen.
Daarna gaan ze in de auto, Hein links, miora rechts in hun eigen bench.
Op het werk blijven ze even wacht want ik heb een hekel aan gekrijs dat ze er uit willen omdat ik de handrem aantrek.
Als ik ze uit de auto haal gaan ze even een plasrondje doen en dan onder mijn bureau in hun mand. Dat moeten ze ook echt. Ze mogen een beetje smokkelen als ze per se aan de ovenwant in de vensterbank willen ruiken maar van vrij spel is geen enekel sprake. Dat doen ze tussen de middag in het park.

Enzovoorts.
Heel gestructureerd en volgens vaste rituelen de dag afwerken.
Mijn honden doen het daar geweldig op. En ja, het is een beetje beperkend maar iedereen heeft duidelijkheid honden nodig en honden ook.
Je mag hem het staartjagen wel verboeden maar dan moet je dusdanig sterk in je schoenen staan dat je hond het daarna ook gewoon niet meer doet en nu komt de adder onder het gras...
Als je een pup gaat verbieden zijn staart na te jagen dan kun je dat nooit nuanceren. Of je correctie komt niet aan want te zacht, nou ja dat sciet natuurlijk niet op, of je komt er zo met gestrekt been in dat je pup daarna niet meer over zijn schouder durft te kijken.

Een compromis is om hem af te leiden. Elke keer op een andere manier.
Gooi maar de dop van de colafles tegen het raam. Of kuch een keer heel hard zonder naar hem te kijken.
Maar stuur hem ook gerust een keer naar zijn mand. maar dan niet als reactie.
Snap je een beetje waar ik heen wil?
Dank je wel voor je uitleg! Zeker duidelijk. Ga hiermee aan de slag.
Roos1995
Actief

Nanna schreef:Het is gelukkig een Stabij. Die hebben niet van die gevaarlijke neigingen op dat gebied als bijvoorbeeld Bullterriërs die daar finaal in kunnen doorslaan. Onlangs nog op het forum eentje die daarom ingeslapen moest worden....
Het is evengoed ongewenst gedrag. Hoe vaak doet ie dat eigenlijk?
Heel verschillend. Soms 2 keer per dag en soms een aantal dagen niet.
Roos1995
Actief

Bedankt voor al jullie reacties. Heb ik zeker wat aan!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”