Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe honden naast rolstoel leren lopen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Hoe honden naast rolstoel leren lopen?

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik heb een tijdje geprobeerd te ontwijken, maar ik vind toch wel dat ze nu te kort komen. Normaal reed ik ongeveer 1 keer per dag naar industrieterrein waar ik kon zitten en de honden rond konden rennen, maar dat is zo langzamerhand volgebouwd. We hebben een aangelegd 'natuurgebied' in de buurt, maar het losloopgedeelte is te druk en het aanlijngedeelte moeten ze dus soms wel aangelijnd zijn als er meerdere mensen zijn. Ook de normale rondjes aangelijnd door de wijk kan ik niet meer. Een rolstoel dus, tot nu toe gebruikt om naar de dierentuin te gaan, omdat ik het nog 'eng' vind om hem in de buurt te gebruiken. Maar het zou ideaal zijn als ik de honden kon leren ernaast te lopen. Ik heb het nu 1 keer met Tay geprobeerd in het aanlijngebied, met een flex. Daar zit een stuk elastiek tussen, omdat anders bij verkeerde beweging vingers of schouder uit de kom liggen :blauwoog: :LOL: Met lopen gebruikte ik een heupgordel namelijk. Maar Tay gaat steeds stilstaan en neemt dan een sprint om weer in te halen. Of hij gaat voor de wielen staan. Hij kent het commando 'einde', zodat hij afremt voordat de flex eindigt, maar soms gaat dat alsnog wel mis. Jullie snappen hoe hard ik dan ga vliegen :schrik:

Maar hoe leer ik ze aan dat ze mee lopen en bij een langere lijn niet voor me gaan staan? Tessa kan uitvallen, Tay heeft een veel hoger tempo... Ik heb eigenlijk handen nodig om te kunnen rollen, tenzij er iemand mee gaat en me duwt. Dus netjes naast de rolstoel kunnen lopen en ook aan een langere lijn zonder mij vliegles te geven of in de weg te gaan staan.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Re: Hoe honden naast rolstoel leren lopen?

Ongelezen bericht door Pemba »

Een scootmobiel lijkt me een stuk praktischer.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Praktisch misschien wel, maar niet slecht genoeg en dus geen recht op.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

TessaThomas schreef:Praktisch misschien wel, maar niet slecht genoeg en dus geen recht op.
Kun je zelf geen tweedehandsje regelen? Ik had geluk, een vriend van me had nog wat tegoed van de stoelenboer.
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Zou het een idee zijn om ze met een springer aan je stoel vast te maken? Dan kan die de klap enigszins opvangen als ze toch trekken. En verder denk ik dat je ze leert naast de rolstoel te lopen op dezelfde manier als dat ze leren naast een lopend persoon of een fiets te lopen, maar ik heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

TessaThomas schreef:Praktisch misschien wel, maar niet slecht genoeg en dus geen recht op.
Serieus? Wat gek dat dat per gemeente zo verschilt :o Als ik zo lees over dingen die makkekijk uit de kom gaan, had je er hier wel eentje gehad.
Misschien nog eens proberen aan te vragen en anders idd kijken voor een leuk 2e handsje, met honden is het echt ideaal :ok:

Ik had op mijn vorige scootmobiel idd een springer zitten, vooral omdat Doran zodra hij naast de scoot of fiets mocht lopen, dacht dat hij een husky was en moest trekken, hij had in het begin echt maar 1 stand en dat was voluit :LOL: heeft wat werk gekost om dat fatsoenlijk te laten gaan.
Nu kan hij niet meer naast de scoot rennen en Zinzi heeft het altijd stom gevonden, dus op deze geen springer meer laten zetten.

Naast de rolstoel alleen, heb ik nog nooit gedaan, lijkt me doodeng, die trek je toch een stuk makkelijker omver, zeker met een uitvallende hond, ik denk dat je ze dan het beste kan leren netjes naast te lopen en dan naar een punt rijden waar ze lekker los kunnen?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Lieske_1977
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Joy loopt vanaf dat ze pup is naast de rolstoel, dus die weet niet beter of aangelijnd naast de stoel lopen betekent netjes naast lopen zonder ineens gekke uitvallen te doen. Toen ik nog in de aanleerfase zat, heb ik me wel laten duwen zodat ik mijn handen vrij had voor clickeren en belonen. Kun je iemand charteren om met je te oefenen?
Inmiddels loopt Joy ook binnen de bebouwde kom meestal los, zodat ze net iets meer ruimte kan nemen. Echt spelen en ravotten doet ze op dagelijkse losloopwandelingen.

Dit is een handig ding :https://nl.aliexpress.com/item/32998888 ... 4c4dA2yk1V
Eigenlijk bedoeld om om je pols te doen, maar aan het frame van je rolstoel bevestigen lijkt me gewrichtstechnisch handiger ;) Doe dat pas als je hond het lopen naast de rolstoel onder de knie heeft, anders loop je het risico omver gelopen te worden.

Een lange lijn aan de rolstoel is niet praktisch. Ik heb Joy eens bijna opgehangen, doordat de (te lange) lijn tussen de hoepel en de as van het wiel raakte en zich zo binnen een seconde helemaal vastdraaide :schrik: Beste gebruik je een tuig om dat ophangen te voorkomen. De lijn die ik hierboven postte, gaat niet slaphangen en heeft dus geen ruimte om verstrikt te raken in het wiel.

Als je zo gemakkelijk luxeert, lukt hoepelen in een rolstoel dan wel? Heb je het over hoepelondersteuning gehad?
Dit zou voor jou echt ideaal zijn: https://www.scouters.nl/nieuws/rolstoel ... am-getest/ Honden erin parkeren en naar een losloopgebied gaan :ok:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Ik heb de financiën niet op dit moment om zelf een scootmobiel aan te schaffen. Volgens de instanties ben ik niet slecht genoeg om überhaupt een rolstoel te krijgen. De huidige heb ik kunnen regelen via een kennis van mijn moeder die een bedrijf heeft in die hoek. We zijn wel bezig met het één en ander uitzoeken, vooral omdat ik ook wel een aantal therapeuten heb die van mening zijn dat het juist wél nodig is.

Lieske: iemand regelen sowieso wel. Misschien niet elke dag, maar wel een aantal keer per week. Zelf hoepelen lukt maar hele korte stukjes, maar dat heeft met vermoeidheid te maken. Tot nu toe nog niks geluxeerd tijdens hoepelen :schrik: Maar ik word dus vooral geduwd als ik hem gebruik. Ik zou hem meer moeten gebruiken, maar vind dat nog een enorme drempel. Naast de meningen van anderen ook omdat het nog geen ideale oplossing is. Ik kan in principe wat dingen die ik hiervoor jaren niet kon, maar ben nog wel afhankelijk van anderen. Die rolstoelbakfiets ziet er wel geweldig uit!
Lange lijn bedoel ik eigenlijk de flexi mee, die gebruikte ik altijd als ze ergens niet los konden. Die klikte ik vast aan heupgordel.

De lange lijn voor Tessa is dus alleen in het aanlijngebied als het druk is qua mensen. Er komen daar vrijwel geen andere honden, dus valt ze niet uit.

Lunatic, nou hulp in de huishouding heb ik alleen gekregen doordat de instantie die de medische keuring deed voor de gemeente het ziektebeeld kende. Volgens de gemeente zag ik er te goed uit en was ik te jong. :schrik: Aan het einde van mijn revalidatie kon ik maximaal 5 minuten lopen maar gemeente weet niet of dat altijd zo blijft, die denkt dat dat nog verbeterd. Ik hoop het hoor, maar tot nu toe is het alleen maar achteruit gegaan.

Cleva, simpel, maar daarom wel een goede manier eigenlijk. Dank je wel!

Allemaal bedankt voor het meedenken!
TessaThomas
Zeer actief

Ja, mijn eigen stomme fout met Tay is geweest dat ik die alleen 'volg' heb geleerd en niet normaal naast me lopen. Was niet nodig, die paar meter dat hij naast me moest lopen kon wel volgend, daarna liep die toch aan lange lijn of los. Hij kan het ook wel leren, hoewel we altijd wel de discussie hadden dat ik te langzaam ga volgens hem. Tessa is een nep herder, die haat 'trainen', maar die heeft ooit wel geleerd dat ze niet mag trekken. Niet strak naast lopen, maar zonder spanning mee lopen. Dat moet ook wel te doen zijn, heb je helemaal gelijk in.

Dat trekken, Tay doet dat al graag :LOL: Hij kent ook links en rechts, ik ben alleen niet snel genoeg om mee te sturen dan haha! Ik zie me al gaan, leuk! Voor de rolstoel ipv naast de fiets.

Ik ga het gewoon doen! Niet te moeilijk denken, gewoon doen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dat komt inderdaad echt wel goed. Eens met Cleva. Gewoon gaan trainen op dit kunstje. Dus we gaan nu leren wandelen naast de rolstoel. Klaar. Geen herinneringen aan hoe ze normaal doen. Naast de rolstoel doen we het ander. Zo lastig zal dat niet worden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

TessaThomas schreef:Lunatic, nou hulp in de huishouding heb ik alleen gekregen doordat de instantie die de medische keuring deed voor de gemeente het ziektebeeld kende. Volgens de gemeente zag ik er te goed uit en was ik te jong. :schrik: Aan het einde van mijn revalidatie kon ik maximaal 5 minuten lopen maar gemeente weet niet of dat altijd zo blijft, die denkt dat dat nog verbeterd. Ik hoop het hoor, maar tot nu toe is het alleen maar achteruit gegaan.
:80:
Was dat een arts?

Al veel gesprekken gehad met WMO van de gemeente?
Als je de goeie treft komt er misschien een beter dossier over jou en kan er meer.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
TessaThomas
Zeer actief

Cleve en Laeken, jullie hebben gelijk. Ik denk te moeilijk, want ze hebben het ooit zo en zo geleerd. Maar ze konden ook leren naast de fiets te lopen ipv naast een mens, dus waarom niet naast een rolstoel? Dat is iets compleet anders en nieuws.

Ranetje; Nee, geen arts, twee personen vanuit de gemeente die keken of ik recht had op dingen vanuit de WMO. Ik heb redelijk moeten pushen om een arts te zien voor een keuring, omdat ik die opmerking absoluut niet vond kunnen. We zijn maar een kleine gemeente, dus veel mensen die de WMO gesprekken voeren hebben we niet. Als de rest allemaal geregeld is wil ik nog wel eens gaan zitten voor nieuw gesprek.

Tara, stiekem wil je ook gewoon lachen :LOL:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

TessaThomas schreef:Ranetje; Nee, geen arts, twee personen vanuit de gemeente die keken of ik recht had op dingen vanuit de WMO. Ik heb redelijk moeten pushen om een arts te zien voor een keuring, omdat ik die opmerking absoluut niet vond kunnen. We zijn maar een kleine gemeente, dus veel mensen die de WMO gesprekken voeren hebben we niet. Als de rest allemaal geregeld is wil ik nog wel eens gaan zitten voor nieuw gesprek.
Dat zou ik zeker doen, want dit is echt te gek voor woorden.
Ziekte is niet gekoppeld aan leeftijd net zo min als er goed uitzien of niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

TessaThomas schreef:Ik heb de financiën niet op dit moment om zelf een scootmobiel aan te schaffen. Volgens de instanties ben ik niet slecht genoeg om überhaupt een rolstoel te krijgen. De huidige heb ik kunnen regelen via een kennis van mijn moeder die een bedrijf heeft in die hoek. We zijn wel bezig met het één en ander uitzoeken, vooral omdat ik ook wel een aantal therapeuten heb die van mening zijn dat het juist wél nodig is.

Lieske: iemand regelen sowieso wel. Misschien niet elke dag, maar wel een aantal keer per week. Zelf hoepelen lukt maar hele korte stukjes, maar dat heeft met vermoeidheid te maken. Tot nu toe nog niks geluxeerd tijdens hoepelen :schrik: Maar ik word dus vooral geduwd als ik hem gebruik. Ik zou hem meer moeten gebruiken, maar vind dat nog een enorme drempel. Naast de meningen van anderen ook omdat het nog geen ideale oplossing is. Ik kan in principe wat dingen die ik hiervoor jaren niet kon, maar ben nog wel afhankelijk van anderen. Die rolstoelbakfiets ziet er wel geweldig uit!
Lange lijn bedoel ik eigenlijk de flexi mee, die gebruikte ik altijd als ze ergens niet los konden. Die klikte ik vast aan heupgordel.

De lange lijn voor Tessa is dus alleen in het aanlijngebied als het druk is qua mensen. Er komen daar vrijwel geen andere honden, dus valt ze niet uit.

Lunatic, nou hulp in de huishouding heb ik alleen gekregen doordat de instantie die de medische keuring deed voor de gemeente het ziektebeeld kende. Volgens de gemeente zag ik er te goed uit en was ik te jong. :schrik: Aan het einde van mijn revalidatie kon ik maximaal 5 minuten lopen maar gemeente weet niet of dat altijd zo blijft, die denkt dat dat nog verbeterd. Ik hoop het hoor, maar tot nu toe is het alleen maar achteruit gegaan.

Cleva, simpel, maar daarom wel een goede manier eigenlijk. Dank je wel!

Allemaal bedankt voor het meedenken!
Er is dus een medische keuring geweest en aan de hand daarvan krijg je wel hh? Dan zou ik die fijne mensen van de gemeente of wmo mooi even doorverwijzen naar degene die de medische keuring gedaan heeft (heb je geen rapport van deze persoon gehad?) en dan kunnen hun het onderling uitzoeken. Wmo geeft liever geen geld uit, dat is hier ook zo en helaas moet je tegenwoordig sterk in je schoenen staan en je bekkie klaar hebben om iets geregeld te krijgen, gemeente/dokter/ziekenhuis, het lijkt wel een nieuwe modegril :roll:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Tara schreef:Het is dat ik op dit moment echt geen gelegenheid of handen vrij heb om je te helpen, maar ik zou met liefde jou en je wieltjesstoel komen duwen met die honden er bij. Of nou ja, zij trekken, ik stuur en rem wel. :F:
Dat dus.
Verder helaas geen tips, maar wel dat het aanleren ansich natuurlijk nog prima moet lukken.
TessaThomas
Zeer actief

Nee, ik heb geen verslag gehad? Hoor je dat wel te krijgen? Het was een bureau ingeschakeld door de gemeente. Die wel héél fijn was en van mening was dat ik meer taken niet kon, omdat mijn 'ja, dan moet ik de rest van de dag niks doen' reden was om te zeggen dat ik het dus niet kan. Aan de andere kant is de HH het niet eens met mijn aantal uren, de ergo ook niet. Ze vinden het nog te weinig, omdat er volgens hen te weinig rekening is gehouden met andere taken die je moet doen. (bijvoorbeeld stofzuigen of dweilen betekent die dag geen boodschappen of koken) Ik weet niet wie die uren bedenkt, volgens mij de gemeente toch? Bij het onderzoek vonden zij van het bureau eigenlijk dat ik voor bijna alle klussen hulp nodig had, maar ik heb 2 uur en 20 minuten 1 keer per week.

Ik sta niet zo sterk in mijn schoenen wat dat betreft, komt gedeeltelijk door ziekte waardoor ik niet alles 'doorheb'/'opsla'. Maar ik ben nu sowieso nog druk bezig met 101 dingen waar je sterk voor in schoenen moet staan, dus de energie ontbreekt voor nog een extra strijd. Eigenlijk moet ik de ergo ook inschakelen om het één en ander op papier te zetten, maar op de een of andere manier denkt iedereen dat ik nog wel vooruit kan gaan, terwijl het onder begeleiding al 2 jaar alleen maar achteruit gaat. Niet overbelasten betekent steeds minder gaan doen, want zolang je overbelast kan je niet opbouwen. Maar hoe kan je nu minder doen als je al 'niks' doet.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

TessaThomas schreef: Ik sta niet zo sterk in mijn schoenen wat dat betreft
Al was het wel zo, je kunt jezelf gek maken met je recht halen, je loopt toch keer op keer weer tegen een muur op.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

TessaThomas schreef:Eigenlijk moet ik de ergo ook inschakelen om het één en ander op papier te zetten, maar op de een of andere manier denkt iedereen dat ik nog wel vooruit kan gaan, terwijl het onder begeleiding al 2 jaar alleen maar achteruit gaat. Niet overbelasten betekent steeds minder gaan doen, want zolang je overbelast kan je niet opbouwen. Maar hoe kan je nu minder doen als je al 'niks' doet.
Inderdaad je kan enkel vooruit als je kan overbelasten. Stilstand is achteruitgang qua spieren en dus mogelijkheden.

Zeker de ergo inschakelen voor een rapport en neem eens contact op met dat bureau als ze toen zo prettig waren in de afhandeling. Misschien kunnen ze meer betekenen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”