Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Je hond aan het werk. Hoe dan?
Moderator: moderatorteam
- Marlett
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
- Aantal honden: 2
Je hond aan het werk. Hoe dan?
Ik lees nu al een tijdje mee hier en het valt me op dat er geregeld gesproken wordt over honden die aan het werk moeten, bijvoorbeeld in het topic over gedragsproblemen bij border collies. Ik snap dat er een verschil is tussen "echte" werkhonden, die aan de slag moeten bij de kudde of als waakhond of politiehond en een hond die vooral gezinshond is.
Maar hoe zet je die gezinshond aan het werk? Dus bijvoorbeeld zo'n border collie? Of Tosca, mijn eigen hond. Of om een beetje in het verlengde van het het mensentopic te blijven: hoe ziet de gemiddelde werkdag van een (/jouw) hond er uit?
Misschien een domme newbievraag hoor, maar ik kan me er dus niet zo veel bij voorstellen. (En: doe ik mijn hond tekort als ik voornamelijk wandel...?)
Maar hoe zet je die gezinshond aan het werk? Dus bijvoorbeeld zo'n border collie? Of Tosca, mijn eigen hond. Of om een beetje in het verlengde van het het mensentopic te blijven: hoe ziet de gemiddelde werkdag van een (/jouw) hond er uit?
Misschien een domme newbievraag hoor, maar ik kan me er dus niet zo veel bij voorstellen. (En: doe ik mijn hond tekort als ik voornamelijk wandel...?)
- dagmar88
- Zeer actief
Re: Je hond aan het werk. Hoe dan?
Nee joh, een normale hond niet. Als je graag iets extra's wilt doen begin je met kijken waar zij aanleg voor heeft.Marlett schreef: Misschien een domme newbievraag hoor, maar ik kan me er dus niet zo veel bij voorstellen. (En: doe ik mijn hond tekort als ik voornamelijk wandel...?)
Want werk is tenslotte wat de hond als werk beschouwt

Mijn husky x malamute trekt vijf dagen per week de fiets. Als hij een blessure heeft, is hij het na een week echt wel beu.
Zonder dat kan hij ook niet loslopen/luisteren.
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Onze honden werden vroeger onder andere gebruikt om weggelopen slaven op te speuren.
Speuren is iets wat ze nog steeds leuk vinden en goed in zijn dus doen we dat met ze.
Niet meer met weggelopen slaven maar wel met " vermiste " kleinkinderen.
Die zoeken ze dan op en dat doen ze vol overgave en met veel inzet.
Ook zelf verstoppen we ons weleens in de duinen, om beurten, en dan laten we ze ook zoeken.
Vinden ze ook leuk en ze vinden je geheid.
Ook doen we weleens een workshop detectie is ook leuk om te doen met deze honden.
Zo ziet het eruit.
Speuren is iets wat ze nog steeds leuk vinden en goed in zijn dus doen we dat met ze.
Niet meer met weggelopen slaven maar wel met " vermiste " kleinkinderen.
Die zoeken ze dan op en dat doen ze vol overgave en met veel inzet.
Ook zelf verstoppen we ons weleens in de duinen, om beurten, en dan laten we ze ook zoeken.
Vinden ze ook leuk en ze vinden je geheid.
Ook doen we weleens een workshop detectie is ook leuk om te doen met deze honden.
Zo ziet het eruit.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Marlett
- Zeer actief
Wat een leuke ideeën! Ik zie dat ik sommige dingen al wel (een beetje) doe, maar het lijkt me leuk om er meer over te leren.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Je kunt thuis ook veel doen hoor kijk maar eens op facebook bij hersenwerk voor honden.

- Marlett
- Zeer actief
Nou, daar doe ik dus al best wel wat van
Brokjes zitten hier vaker niet in een bakje dan wel.
Ook staan de kinderen vaak met een hoepel in de tuin en jawel, daar springt ze steeds beter doorheen! En we doen bijvoorbeeld ook verstoppertje en namenspelletjes "Ga maar naar....".
Onderweg ben ik nog niet zo heel creatief, maar ze is pas tien maanden, dus gewoon wandelen is al hard genoeg aan het werk.

Onderweg ben ik nog niet zo heel creatief, maar ze is pas tien maanden, dus gewoon wandelen is al hard genoeg aan het werk.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Het ligt heel erg aan de hond. Mila en Amy hebben die behoefte vrij sterk, Amoz een beetje en Taartje verzint haar eigen werk wel - al vindt ze hersenwerkjes en snuffelspelletjes heel leuk en is daar ook heel goed in 
Mila heeft vooral mentale uitdaging nodig en doet de hele dag door klusjes en trucjes (spulletjes oprapen en naar me toe brengen, oud papier in de oudpapierdoos gooien, speeltjes opruimen, honden zoeken die kwijt zijn, etc.). Voordat we naar Spanje verhuisden deed ik ook ook agility met haar en volgden we geregeld allerlei soorten workshops, van dogdance tot speuren. Mila vindt alles leuk, zolang we maar samen bezig zijn, ze wat opdrachtjes kan uitvoeren en daarna trots haar complimenten in ontvangst kan nemen
Amy is een beetje een adrenalinejunkie en houdt van veel actie en uitdaging. Haar laat ik veel apporteren en speuren/zoeken, we doen uitdagende balans- en coördinatieoefeningen en om de rust er ook een beetje in te houden allerlei oefeningetjes op het gebied van impulscontrole (daar wordt ze heel moe van). In Nederland deed ik met haar ook aan praktijkspeuren, agility en af en toe gingen we naar de renbaan. Voor Amy is jagen het ultieme 'werk' en dat zou ze hele dagen achter elkaar vol kunnen houden, maar omdat ik dat liever niet heb, houd ik haar met alternatieven waarbij ze dezelfde talenten kan gebruiken toch tevreden.
Fietsen deed ik ook met Amoz en Amy, maar hier in Spanje heb ik (nog) geen fiets. Amoz wil aan de fiets graag trekken en wordt dan heel fanatiek, Amy wil gewoon hard rennen (ziet het fietsen ook zeker niet als werken, maar puur als lichamelijke uitlaatklep) en Mila vindt samen fietsen alleen leuk als ze los mee rent en ik haar onderweg allerlei commando's laat uitvoeren (links, rechts, op de stoep, ergens overheen springen, om lantaarnpalen heen rennen, etc.).

Mila heeft vooral mentale uitdaging nodig en doet de hele dag door klusjes en trucjes (spulletjes oprapen en naar me toe brengen, oud papier in de oudpapierdoos gooien, speeltjes opruimen, honden zoeken die kwijt zijn, etc.). Voordat we naar Spanje verhuisden deed ik ook ook agility met haar en volgden we geregeld allerlei soorten workshops, van dogdance tot speuren. Mila vindt alles leuk, zolang we maar samen bezig zijn, ze wat opdrachtjes kan uitvoeren en daarna trots haar complimenten in ontvangst kan nemen

Amy is een beetje een adrenalinejunkie en houdt van veel actie en uitdaging. Haar laat ik veel apporteren en speuren/zoeken, we doen uitdagende balans- en coördinatieoefeningen en om de rust er ook een beetje in te houden allerlei oefeningetjes op het gebied van impulscontrole (daar wordt ze heel moe van). In Nederland deed ik met haar ook aan praktijkspeuren, agility en af en toe gingen we naar de renbaan. Voor Amy is jagen het ultieme 'werk' en dat zou ze hele dagen achter elkaar vol kunnen houden, maar omdat ik dat liever niet heb, houd ik haar met alternatieven waarbij ze dezelfde talenten kan gebruiken toch tevreden.
Fietsen deed ik ook met Amoz en Amy, maar hier in Spanje heb ik (nog) geen fiets. Amoz wil aan de fiets graag trekken en wordt dan heel fanatiek, Amy wil gewoon hard rennen (ziet het fietsen ook zeker niet als werken, maar puur als lichamelijke uitlaatklep) en Mila vindt samen fietsen alleen leuk als ze los mee rent en ik haar onderweg allerlei commando's laat uitvoeren (links, rechts, op de stoep, ergens overheen springen, om lantaarnpalen heen rennen, etc.).
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
Ik heb 3 border collies (en over 4 weken een pup er bij).
Het zijn honden die gewoon in huis leven.
Maar ik heb wel zelf schapen. Dus daar komen ze elke dag. Om te trainen en de jongste helpt ons met het werk bij de schapen.
Maar verder wandelen we ook en ik ga regelmatig naar een hondenschool voor trainingen of workshops.
In huis merk ik mijn honden niet, daar doe ik ook weinig met ze.
De 2 oudste honden zijn showlijn, dat merk je ook bij de schapen. Die hebben het net niet. Ze kunnen wel drijven, maar niet zals mijn werklijn.
Ik vind wel dat je, als je een echte werkhond wil hebben (zoals bij mij mijn jongste hond en straks ook de pup), dat je wel iets met de hond moet doen.
Die honden zijn echt gefokt voor het werk en daar zit het ook in.
Ik zelf zou het niet eerlijk naar zo'n hond vinden, als ik er alleen een rondje park mee zou doen.
Dan zou ik een ander type hond of ras nemen.
Het zijn honden die gewoon in huis leven.
Maar ik heb wel zelf schapen. Dus daar komen ze elke dag. Om te trainen en de jongste helpt ons met het werk bij de schapen.
Maar verder wandelen we ook en ik ga regelmatig naar een hondenschool voor trainingen of workshops.
In huis merk ik mijn honden niet, daar doe ik ook weinig met ze.
De 2 oudste honden zijn showlijn, dat merk je ook bij de schapen. Die hebben het net niet. Ze kunnen wel drijven, maar niet zals mijn werklijn.
Ik vind wel dat je, als je een echte werkhond wil hebben (zoals bij mij mijn jongste hond en straks ook de pup), dat je wel iets met de hond moet doen.
Die honden zijn echt gefokt voor het werk en daar zit het ook in.
Ik zelf zou het niet eerlijk naar zo'n hond vinden, als ik er alleen een rondje park mee zou doen.
Dan zou ik een ander type hond of ras nemen.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dit inderdaad. Exact dezelfde activiteiten hebben voor mijn honden een verschillende betekenis.dagmar88 schreef:Want werk is tenslotte wat de hond als werk beschouwt![]()
Frank fietst graag maar voor Nanuq is het Een. Taak.
Wandelen is voor Frank niet gewoon wandelen. Dat is stokjes zoeken van een bepaalde lengte en dikte zodat er niet minder dan twee, liefst drie tegelijkertijd in zijn bek passen.
Dat is letten op mijn lichaamstaal om mijn acties en mijn route te kunnen voorspellen.
Tippex heeft een prachtige passieve aanduiding bij de detectie maar je moet hetzelfde gedrag maar eens zien als ie bevriest voor een verstopte fazant

Ik vind het prachtig, die opperste concentratie.
Je hebt allerlei hondensporten, van agility ed.
Zelf waterwerk en speuren en wil kijken of we aan kunnen sluiten bij lawinewerk.
( overigens is stap 1 Elementaire Gehoorzaamheid maar omdat Gateau er begin april is gekomen, de cursussen startten toen net, dat was te vroeg, dus nu gaan we dat in september doen )
Gateau is een hond die aan het werk moet, ze heeft veel energie, gewoon spelen met honden vind ze heerlijk, maar dat is niet voldoende.
Ze moet moe worden, voldaan zijn, ja´s scoren, samen wat doen, een band opbouwen.
Volgend jaar gaan we ook aan events meedoen, waar je een dag of weekend met je hond allerlei proeven moet doen, dus door het water, omhooggehesen worden, stuk kanoën.
Voor sommige honden zoals bij veel borders is de drive zo groot, dat je er haast wel wat mee moet doen.
De werklijnen zijn, bij de honden die ik ken, totaal ongeschikt als huishond.
De jachthonden worden ook blij van jachttraining.
Ik begreep dat de werklijnen ook niet allemaal geschikt zijn als huishond.
Dus, stuk aanleg/drive.
Ik vergelijk het met topsporters of artiesten, die hebben ook een drive, vaak zijn ze niet zo leuk als ze er niks mee mogen/kunnen doen.
Zelf waterwerk en speuren en wil kijken of we aan kunnen sluiten bij lawinewerk.
( overigens is stap 1 Elementaire Gehoorzaamheid maar omdat Gateau er begin april is gekomen, de cursussen startten toen net, dat was te vroeg, dus nu gaan we dat in september doen )
Gateau is een hond die aan het werk moet, ze heeft veel energie, gewoon spelen met honden vind ze heerlijk, maar dat is niet voldoende.
Ze moet moe worden, voldaan zijn, ja´s scoren, samen wat doen, een band opbouwen.
Volgend jaar gaan we ook aan events meedoen, waar je een dag of weekend met je hond allerlei proeven moet doen, dus door het water, omhooggehesen worden, stuk kanoën.
Voor sommige honden zoals bij veel borders is de drive zo groot, dat je er haast wel wat mee moet doen.
Dus, stuk aanleg/drive.
Ik vergelijk het met topsporters of artiesten, die hebben ook een drive, vaak zijn ze niet zo leuk als ze er niks mee mogen/kunnen doen.
Je hebt allerlei hondensporten, van agility ed.
Dus, stuk aanleg/drive.
Dus, stuk aanleg/drive.
- GoldenGizmo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Ik heb over dat dikgedrukte nu een tijdje na zitten denken, en ik vraag me af hoeveel honden écht voldaan zijn van alleen wandelen. Zoals je al zegt, bijna elke hond vindt het leuk om wat (hersen)werk of taakjes te doen. Dat is toch ook hoe ze geëvolueerd zijn: samenwerken met de mens? Ik denk wel dat de ene hond zich er gemakkelijker bij neerlegt als er alleen gewandeld wordt terwijl de andere hond daar gek van zou worden. Maar ik denk dat er maar weinig honden zijn die niet liever wat meer doen dan alleen maar wandelen. In die zin denk ik dat werk inderdaad belangrijk is voor de hond. Hoe dat 'werk' dan ingevuld wordt, dat verschilt van hond tot hond.Tamara81 schreef:Je doet je hond niks tekort als je alleen wandelt en hij/zij daarmee voldaan is, maak je geen zorgenAlhoewel bijna elke hond het leuk vind om ook wat (hersen)werk of taakjes te doen.
Mijn hondje is een terriër, en ze is graag aan het werk, ik zie dan ook dat ze er enorm veel plezier in heeft. Zonder uitdaging tijdens het wandelen kijkt ze me de hele weg vragend aan: wanneer mag ik wat doen? Wanneer?
Ik zet haar aan het werk omdat ik samenwerken met een hond het mooiste vind dat er is. Het stelt niet veel voor, en ik doe het niet meer via een hondenclub (in het verleden deed ik dit wel met mijn Dobermann).
Lanai haar werkdag is afwisselend en ik laat haar ook niet elke dag werken hoor. Ze krijgt taken van mij zoals voorwerpen zoeken op moeilijk terrein. Ik zet regelmatig een spoor voor haar uit met haar bal op het einde. Ik train haar door haar te dirigeren op afstand naar een verborgen voorwerp waarvan alleen ik weet waar het ligt. Verder doen we onbenullige dingen: onder bankjes door, over boomstammen heen klauteren; voorwerpen uit het water halen of opgraven.
Dat was het zo een beetje denk ikZoals ik al zei, het stelt niet veel voor.
-
- Actief
- Mijn ras(sen): X herdertje Dana, X teckel Joep, Spanjaard Santos, Roemeentje Vera
Maar wat is alleen wandelen. Ook daar zit verschil in. Als ik hier langs een park rij, zie ik de mensen alleen op hun telefoon kijken. Als ik wandel gaat Joep muizenholletjes zoeken, Santos gaat meedoen of achter een bal aan, Dana wil wel graag wat taken krijgen en Vera doet van alles wat .GoldenGizmo schreef:Ik heb over dat dikgedrukte nu een tijdje na zitten denken, en ik vraag me af hoeveel honden écht voldaan zijn van alleen wandelen. Zoals je al zegt, bijna elke hond vindt het leuk om wat (hersen)werk of taakjes te doen. Dat is toch ook hoe ze geëvolueerd zijn: samenwerken met de mens? Ik denk wel dat de ene hond zich er gemakkelijker bij neerlegt als er alleen gewandeld wordt terwijl de andere hond daar gek van zou worden. Maar ik denk dat er maar weinig honden zijn die niet liever wat meer doen dan alleen maar wandelen. In die zin denk ik dat werk inderdaad belangrijk is voor de hond. Hoe dat 'werk' dan ingevuld wordt, dat verschilt van hond tot hond.Tamara81 schreef:Je doet je hond niks tekort als je alleen wandelt en hij/zij daarmee voldaan is, maak je geen zorgenAlhoewel bijna elke hond het leuk vind om ook wat (hersen)werk of taakjes te doen.
Mijn hondje is een terriër, en ze is graag aan het werk, ik zie dan ook dat ze er enorm veel plezier in heeft. Zonder uitdaging tijdens het wandelen kijkt ze me de hele weg vragend aan: wanneer mag ik wat doen? Wanneer?
Ik zet haar aan het werk omdat ik samenwerken met een hond het mooiste vind dat er is. Het stelt niet veel voor, en ik doe het niet meer via een hondenclub (in het verleden deed ik dit wel met mijn Dobermann).
Lanai haar werkdag is afwisselend en ik laat haar ook niet elke dag werken hoor. Ze krijgt taken van mij zoals voorwerpen zoeken op moeilijk terrein. Ik zet regelmatig een spoor voor haar uit met haar bal op het einde. Ik train haar door haar te dirigeren op afstand naar een verborgen voorwerp waarvan alleen ik weet waar het ligt. Verder doen we onbenullige dingen: onder bankjes door, over boomstammen heen klauteren; voorwerpen uit het water halen of opgraven.
Alleen wandelen doen we alleen bij het werk. Wat snuffelen, plassen en poepen. En nee dat vind ik geen leuke wandeling en de honden ook niet. Dat halen ze dan in de ochtend en avond wel weer in.
JeetjeTineke schreef:Onze honden werden vroeger onder andere gebruikt om weggelopen slaven op te speuren.

OT: Ik denk dat mensen met 'werken' meer 'activeren' bedoelen. Zorgen voor een activiteit waar de honden ziel en zaligheid in kunnen leggen. Zo lees ik het. En dan klinkt 'werken' natuurlijk wel lekker. Net als 'm'n roedel' lekkerder klinkt dan 'mijn honden'. Wandelen is helemaal prima. Tenzij je zo'n neuroot bent die je hond continue terugroept/commando's toeschreeuwt. Laat ze lekker snuffelen en ontdekken. Moet je opletten hoe moe de gemiddelde hond daarvan wordt als ze dat 2 uur achter elkaar doen. Knock-out op de bank in de avond en ik heb honden met een behoorlijke lading energie erin.
Of ze zo geëvolueerd zijn, weet ik niet.
Ik vermoed dat als de mens uitsterft een deel van de honden gewoon weer gaat doen wat ze horen te doen, roedels vormen, en hun kostje bij elkaar jagen.
Bij welk deel ik me nu de vraagtekens heb, is is er voldoende voedsel, maar goed, ook dat gaat zichzelf wel regelen.
Een deel van de honden is zo ge/asocialiseerd dat ze het daarom niet zullen redden.
Maar goed, dan zijn ze paar uur per dag aan het jagen, ze moeten ook werken om te eten en de prooi op te eten.
Ik zit me af te vragen waarom de galgo´s in Spanje, vaak zo totaal verhongerd worden gevonden....
Is er te weinig te eten, leven ze teveel in de mensenplekken, zijn ze niet meer geschikt voor de jacht om te overleven.
Of hangen ze toch teveel aan de mens....
Wie kan daar zijn licht op laten schijnen?
Ik vermoed dat als de mens uitsterft een deel van de honden gewoon weer gaat doen wat ze horen te doen, roedels vormen, en hun kostje bij elkaar jagen.
Bij welk deel ik me nu de vraagtekens heb, is is er voldoende voedsel, maar goed, ook dat gaat zichzelf wel regelen.
Een deel van de honden is zo ge/asocialiseerd dat ze het daarom niet zullen redden.
Maar goed, dan zijn ze paar uur per dag aan het jagen, ze moeten ook werken om te eten en de prooi op te eten.
Ik zit me af te vragen waarom de galgo´s in Spanje, vaak zo totaal verhongerd worden gevonden....
Is er te weinig te eten, leven ze teveel in de mensenplekken, zijn ze niet meer geschikt voor de jacht om te overleven.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Droef is zo'n hond die mentaal niet echt uitgedaagd hoeft te worden. Lichamelijke uitdaging met wat simpele opdrachten is voldoende.GoldenGizmo schreef:Ik heb over dat dikgedrukte nu een tijdje na zitten denken, en ik vraag me af hoeveel honden écht voldaan zijn van alleen wandelen. Zoals je al zegt, bijna elke hond vindt het leuk om wat (hersen)werk of taakjes te doen. Dat is toch ook hoe ze geëvolueerd zijn: samenwerken met de mens? Ik denk wel dat de ene hond zich er gemakkelijker bij neerlegt als er alleen gewandeld wordt terwijl de andere hond daar gek van zou worden. Maar ik denk dat er maar weinig honden zijn die niet liever wat meer doen dan alleen maar wandelen. In die zin denk ik dat werk inderdaad belangrijk is voor de hond. Hoe dat 'werk' dan ingevuld wordt, dat verschilt van hond tot hond.Tamara81 schreef:Je doet je hond niks tekort als je alleen wandelt en hij/zij daarmee voldaan is, maak je geen zorgenAlhoewel bijna elke hond het leuk vind om ook wat (hersen)werk of taakjes te doen.
Daar heb ik overigens mijn honden wel een beetje op uitgekozen. Ik hoef geen hond die altijd maar aan staat en uitdaging moet krijgen. Droef vind wandelen en snuffelen prima en daarbij speelt hij veel met zijn bal en het grootste deel van het jaar zwemt hij flink(wederom met bal). Als Droef denkspellen moet doen geeft hij het na 1 minuut al op en zet het gewoon op brute domme kracht. Wel eens een simpel snuffelkleed incl inhoud door de woonkamer zien vliegen?

Izzy heeft ook wel genoeg aan wandelen en tijdens het wandelen of spelen van Droef gooi ik af en toe een koekje die ze dan moet zoeken(soms gooi ik niks, dan is ze lekker lang bezig

Daarbij hebben ze thuis elkaar natuurlijk ook nog, spelen wel in huis gewoon met speelgoed maar ik moet geen rocket science van ze verwachten, ik heb het echt wel geprobeerd en heel geduldig allemaal maar ze vinden het niks al is Izzy er duidelijk beter in dan Droef.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je er iets mee doet gaat het over het algemeen prima. Onze borders komen wekelijks bij de schapen en onze jongste (werklijn) normaal ook nog wekelijks agility.Droppie schreef:
Jip deed in haar jongere jaren ook 1-2 keer per week agility. Dat had ze ook echt nodig, anders werd ze irritant.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Omdat ze vaak al behoorlijk uitgemergeld waren toen ze werden gedumpt (weinig reserves), ze meestal worden gedumpt in/aan de rand van de bewoonde wereld waar geen/nauwelijks wild zit, omdat ze vrij eenzijdige jagers zijn en omdat er op de meeste plekken in Spanje beduidend minder kleinwild zit dan in bijvoorbeeld Nederland. Afgelopen jaar was een een hazenziekte en is het jachtseizoen van de galgo's zelfs eerder gestopt omdat er gewoon helemaal geen hazen meer waren en ook aan konijnen schijnt in de loop van het jachtseizoen een ernstig tekort te zijn.Droppie schreef:Ik zit me af te vragen waarom de galgo´s in Spanje, vaak zo totaal verhongerd worden gevonden....
Dank je voor de infoDeDiana schreef:Omdat ze vaak al behoorlijk uitgemergeld waren toen ze werden gedumpt (weinig reserves), ze meestal worden gedumpt in/aan de rand van de bewoonde wereld waar geen/nauwelijks wild zit, omdat ze vrij eenzijdige jagers zijn en omdat er op de meeste plekken in Spanje beduidend minder kleinwild zit dan in bijvoorbeeld Nederland. Afgelopen jaar was een een hazenziekte en is het jachtseizoen van de galgo's zelfs eerder gestopt omdat er gewoon helemaal geen hazen meer waren en ook aan konijnen schijnt in de loop van het jachtseizoen een ernstig tekort te zijn.Droppie schreef:Ik zit me af te vragen waarom de galgo´s in Spanje, vaak zo totaal verhongerd worden gevonden....
- GoldenGizmo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Spelen met de bal en speuren naar een koekje zou je natuurlijk ook al als 'werken' kunnen beschouwen. Het ligt er maar net aan hoe het door de hond beleefd wordt. Hier op het forum zit denk ik niet de wat laksere hondeneigenaar. Maar hoeveel honden denk je dat we in Nederland hebben die het echt van alleen even wandelen moeten hebben? Ik denk dat het er nog behoorlijk wat zijn.Dees en Maylo schreef:Droef is zo'n hond die mentaal niet echt uitgedaagd hoeft te worden. Lichamelijke uitdaging met wat simpele opdrachten is voldoende.GoldenGizmo schreef:Ik heb over dat dikgedrukte nu een tijdje na zitten denken, en ik vraag me af hoeveel honden écht voldaan zijn van alleen wandelen. Zoals je al zegt, bijna elke hond vindt het leuk om wat (hersen)werk of taakjes te doen. Dat is toch ook hoe ze geëvolueerd zijn: samenwerken met de mens? Ik denk wel dat de ene hond zich er gemakkelijker bij neerlegt als er alleen gewandeld wordt terwijl de andere hond daar gek van zou worden. Maar ik denk dat er maar weinig honden zijn die niet liever wat meer doen dan alleen maar wandelen. In die zin denk ik dat werk inderdaad belangrijk is voor de hond. Hoe dat 'werk' dan ingevuld wordt, dat verschilt van hond tot hond.Tamara81 schreef:Je doet je hond niks tekort als je alleen wandelt en hij/zij daarmee voldaan is, maak je geen zorgenAlhoewel bijna elke hond het leuk vind om ook wat (hersen)werk of taakjes te doen.
Daar heb ik overigens mijn honden wel een beetje op uitgekozen. Ik hoef geen hond die altijd maar aan staat en uitdaging moet krijgen. Droef vind wandelen en snuffelen prima en daarbij speelt hij veel met zijn bal en het grootste deel van het jaar zwemt hij flink(wederom met bal). Als Droef denkspellen moet doen geeft hij het na 1 minuut al op en zet het gewoon op brute domme kracht. Wel eens een simpel snuffelkleed incl inhoud door de woonkamer zien vliegen?![]()
Izzy heeft ook wel genoeg aan wandelen en tijdens het wandelen of spelen van Droef gooi ik af en toe een koekje die ze dan moet zoeken(soms gooi ik niks, dan is ze lekker lang bezig), die verdiend dus grotendeels op die manier haar eten.
Daarbij hebben ze thuis elkaar natuurlijk ook nog, spelen wel in huis gewoon met speelgoed maar ik moet geen rocket science van ze verwachten, ik heb het echt wel geprobeerd en heel geduldig allemaal maar ze vinden het niks al is Izzy er duidelijk beter in dan Droef.
-
- Zeer actief
Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Ik had een bull terrier, totaal geen werkhond. Daar deed ik "zoek- en speurspelletjes" mee. Gewoon de bal in een veld met mais of hoog gras gooien, terwijl hij moest wachten (dat is al een hele opdracht voor een bull) dan mocht hij 'm halen en duurde het een paar minuten voordat hij 'm had. Die was echt wel voldaan als we dat een half uurtje gedaan hadden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik heb sporthonden.
Heel soms moeten ze eens aan het werk (fotoshoot, filmopnames, dek). Krijg ik ook effectief geld voor. De rest kost me geld en dat noem ik geen werk
Heel soms moeten ze eens aan het werk (fotoshoot, filmopnames, dek). Krijg ik ook effectief geld voor. De rest kost me geld en dat noem ik geen werk

- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
ik heb een jachthond. 1 x per maand train ik in een groep en de rest maken we het zelf leuk. Apporteren, verloren apporten en zoekspelletjes. Mijn hond is ook tevreden met gewoon samen op onderzoek uit dus daar maak ik misbruik van. Lekker samen lummelen bij uitgestorven slootkanten
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Lou is zo'n hond die tevreden is met 4 maal daags een wandeling door de weilanden waar ze naar hartelust op jacht kan naar muisjes.
Maar echt gelukkig wordt ze van dingen samen doen en ondernemen. Urenlang klauteren door de Ardennen, mantrailen, puzzelen, trucjes leren, hoopers, noem maar op. Dan zie je haar echt stralen.
Maar echt gelukkig wordt ze van dingen samen doen en ondernemen. Urenlang klauteren door de Ardennen, mantrailen, puzzelen, trucjes leren, hoopers, noem maar op. Dan zie je haar echt stralen.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
- Zeer actief
Ik doe werkelijk niks met mijn honden. Letterlijk. Ik wandel maar dat betekent gewoon alleen dat wij de route bepalen en dat de hondjes los uit de auto springen en klaar. Thuis lopen ze over de meubels en de tuin in en uit. That's it. Dus mijn hondjes werken nooit. Maar ze lopen wel gemiddeld 2 of soms zelfs 3 uur per dag los door de bossen met zwijnen en herten of de polders. Dus dan verzinnen ze hun eigen werk. Bas volgt ons als een schaduw en Guus doet aan muizenjacht. Heel soms stuiven ze samen achter de wilde dieren aan maar dat mag eigenlijk niet.
- dagmar88
- Zeer actief
Nou, niet helemaal niks, even een balletje gooien, basis gehoorzaamheid, stomme truukjes leren, geregeld een boswandeling, maar meestal een snuffelrondje door het park.
Sjaak is er voor de gezelligheid, daar heb ik een schoothondje om genomen.
Die heeft niet meer nodig dan snuffelen en aandacht.
De werkhond staat thuis uit
Sjaak is er voor de gezelligheid, daar heb ik een schoothondje om genomen.
Die heeft niet meer nodig dan snuffelen en aandacht.
De werkhond staat thuis uit

-
- Zeer actief
Dit is ook voornamelijk wat mijn honden doen hoor, en daar zijn ze prima tevreden mee.laeken schreef:Ik doe werkelijk niks met mijn honden. Letterlijk. Ik wandel maar dat betekent gewoon alleen dat wij de route bepalen en dat de hondjes los uit de auto springen en klaar. Thuis lopen ze over de meubels en de tuin in en uit. That's it. Dus mijn hondjes werken nooit. Maar ze lopen wel gemiddeld 2 of soms zelfs 3 uur per dag los door de bossen met zwijnen en herten of de polders. Dus dan verzinnen ze hun eigen werk. Bas volgt ons als een schaduw en Guus doet aan muizenjacht. Heel soms stuiven ze samen achter de wilde dieren aan maar dat mag eigenlijk niet.
Dat wissel ik voor mijn werklustige honden nu en dan af met andere activiteiten maar ik ga niet drie keer per week op een trainingsveld staan omdat mijn hond niet zonder kan (of omdat ik er onbewust voor heb gezorgd dat mijn hond niet zonder kan).
Ik vind het persoonlijk ook niet echt getuigen van een gezonde geestestoestand als een hond zich gaat afvragen wat ie in hemelsnaam moet op wandeling.
Snuffel, markeer, jaag, je bent een hond for fuck's sake.
-
- Zeer actief
Eens hoor. Als ik een bordercollie had deed ik er ben ik bang precies hetzelfde mee en misschien dat ik dan wat zou apporteren indien dat in de smaak valt en fietsen misschien. Eva was een super werklustige Laekense herder maar die was ook heel blij met een heerlijke wandeling en lekker zwemmen. Dat werken is sowieso altijd maar een heel klein deeltje van het leven. De rest van de tijd moeten ze echt gewoon hond zijn. Ik zou er bij mezelf zelfs alle vertrouwen in hebben dat de gemiddelde bordercollie of mechelaar heel erg happy wordt van het leven dat ik mijn hondjes geef. Ze mogen de hele dag in de tuin waken. Elke dag heel veel rennen door de bossen en de polders en ze liggen elke avond bij ons op de bank. We zijn niet heel veel weg van huis dus een prima hondenleven. Of 2 avondjes van 1 uur effectief werken dan echt zoveel verschil maakt?-Saskia- schreef:Dit is ook voornamelijk wat mijn honden doen hoor, en daar zijn ze prima tevreden mee.laeken schreef:Ik doe werkelijk niks met mijn honden. Letterlijk. Ik wandel maar dat betekent gewoon alleen dat wij de route bepalen en dat de hondjes los uit de auto springen en klaar. Thuis lopen ze over de meubels en de tuin in en uit. That's it. Dus mijn hondjes werken nooit. Maar ze lopen wel gemiddeld 2 of soms zelfs 3 uur per dag los door de bossen met zwijnen en herten of de polders. Dus dan verzinnen ze hun eigen werk. Bas volgt ons als een schaduw en Guus doet aan muizenjacht. Heel soms stuiven ze samen achter de wilde dieren aan maar dat mag eigenlijk niet.
Dat wissel ik voor mijn werklustige honden nu en dan af met andere activiteiten maar ik ga niet drie keer per week op een trainingsveld staan omdat mijn hond niet zonder kan (of omdat ik er onbewust voor heb gezorgd dat mijn hond niet zonder kan).
Ik vind het persoonlijk ook niet echt getuigen van een gezonde geestestoestand als een hond zich gaat afvragen wat ie in hemelsnaam moet op wandeling.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Als mijn honden "aan t werk" gaan, doen ze IPO/IGP training: dus speuren, gehoorzaamheid en pakwerk. Speuren en gehoorzaamheid kan ik 'thuis' ook doen, pakwerk alleen op de hondenvereniging. Daar zijn we minstens 2x per week ook te vinden. Thuis doe ik weinig overigens qua training, hooguit als ik iets wil verbeteren of aanleren dat kan ik beter thuis dan op de club.
Ze moeten wel dagelijks hun snackje opzoeken, die verstop ik ergens in huis of buiten. Vinden ze ze niet helaas geen snack (pensstaafje/gedroogde kippenpoot/konijnenoor etc) voor die dag. Verder fiets ik een paar keer per week met ze (nu niet natuurlijk met 38°c) en zwemmen ze met regelmaat.
Verder zijn ze heerlijk rustig thuis.
Ze moeten wel dagelijks hun snackje opzoeken, die verstop ik ergens in huis of buiten. Vinden ze ze niet helaas geen snack (pensstaafje/gedroogde kippenpoot/konijnenoor etc) voor die dag. Verder fiets ik een paar keer per week met ze (nu niet natuurlijk met 38°c) en zwemmen ze met regelmaat.
Verder zijn ze heerlijk rustig thuis.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik werk met Tess ook niet gek veel. We trainen 2 avonden per week een uurtje bij de agilitycursus en de hoopercursus. Verder doen we eigenlijk niet veel aan dat soort werken, soms een beetje balans of hersenwerk in huis als ik 's avonds niet meer op pad ga met ze. Ik zou eigenlijk meer moeten doen aan 'huiswerk', willen we een beetje beter worden, maar ik ben al blij als ik fatsoenlijke wandelingen in mijn dagprogramma gepland heb. Volgens mij hebben de honden daar uiteindelijk meer lol van/baat bij dan dat we nog trainingen erbij gaan doen en de gewone wandelingen erbij inschieten. Al zijn de aangelijnde wandelingen voor Tess al een training op zich.laeken schreef:Eens hoor. Als ik een bordercollie had deed ik er ben ik bang precies hetzelfde mee en misschien dat ik dan wat zou apporteren indien dat in de smaak valt en fietsen misschien. Eva was een super werklustige Laekense herder maar die was ook heel blij met een heerlijke wandeling en lekker zwemmen. Dat werken is sowieso altijd maar een heel klein deeltje van het leven. De rest van de tijd moeten ze echt gewoon hond zijn. Ik zou er bij mezelf zelfs alle vertrouwen in hebben dat de gemiddelde bordercollie of mechelaar heel erg happy wordt van het leven dat ik mijn hondjes geef. Ze mogen de hele dag in de tuin waken. Elke dag heel veel rennen door de bossen en de polders en ze liggen elke avond bij ons op de bank. We zijn niet heel veel weg van huis dus een prima hondenleven. Of 2 avondjes van 1 uur effectief werken dan echt zoveel verschil maakt?-Saskia- schreef:Dit is ook voornamelijk wat mijn honden doen hoor, en daar zijn ze prima tevreden mee.laeken schreef:Ik doe werkelijk niks met mijn honden. Letterlijk. Ik wandel maar dat betekent gewoon alleen dat wij de route bepalen en dat de hondjes los uit de auto springen en klaar. Thuis lopen ze over de meubels en de tuin in en uit. That's it. Dus mijn hondjes werken nooit. Maar ze lopen wel gemiddeld 2 of soms zelfs 3 uur per dag los door de bossen met zwijnen en herten of de polders. Dus dan verzinnen ze hun eigen werk. Bas volgt ons als een schaduw en Guus doet aan muizenjacht. Heel soms stuiven ze samen achter de wilde dieren aan maar dat mag eigenlijk niet.