Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Working Kelpie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Working Kelpie

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Het is alweer vier maanden geleden dat Foxy, de cattle dog van mijn zoon, onverwacht overleed. De eerste periode moest hij niet denken aan een nieuwe hond, maar hij kijkt nu toch wel weer erg uit naar een nieuw maatje.

In eerste instantie wilde hij weer een cattle dog. Het energieke, de werklust, baasgerichtheid en speelse zijn eigenschappen die hij graag weer wil. Maar hij houdt niet van de brede cattles die tegenwoordig worden gefokt. We waren het er over eens dat het fijn zou zijn als een volgende hond stabieler is dan Foxy. Daarnaast is de cattle dog volgens mij niet heel erg gezond meer.

De meeste andere rassen die ik voorstelde werden 'afgekeurd', behalve de Working Kelpie. De hond wordt van mijn zoon en hij zal veel één op één met hem bezig zijn, maar de hond zal vooral ook met onze dagelijkse routine meedraaien. Dus twee maal daags de baas 'helpen' met de paarden verzorgen, veel in het bos lopen en buiten zijn met de rest van ons roedeltje.
Wat denken jullie?

En kan iemand mij dan ook misschien aan een adres van een fijne fokker helpen? Het heeft geen haast, in de eerste maanden van volgend jaar is vroeg zat.
-Saskia-
Zeer actief

Re: Working Kelpie

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Goed, ik zie ze niet zo heel vaak maar ik ken werkelijk niemand met een working kelpie die niet dolblij is met het beest en dat zegt wat :tongue:
De exemplaren die ik ken gedragen zich ook gewoon netjes zonder dat daar kunst- en vliegwerk voor nodig was.
Mij lijkt een kelpie goed in jullie huishouden te passen hoor, succes met de zoektocht!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Leuk en wel overwogen. Geen echte tips qua fokkers, maar is de vader van Mojo geen working kelpie? En misschien heeft Sirene tips/contacten via die reu eigenaar
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Sietse Marinus, mijn collega herder heeft er 2 van daar en is er heel tevreden van.
Reinier van Klinken, en anders hier eens kijken voor contacten:
https://www.wkcn.nl/

Vraag is alleen of je bij die mensen een hond meekrijgt als je er niet mee gaat werken aan schapen.

Maar die zullen in elk geval connecties hebben, of wellicht zelfs een geschikte herplaatser weten (die misschien niet geschikt is voor schapenwerk, maar wel als huishond).
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou met een working kelpie wel heel beslist gaan worken ;-) dus beslist iets van sport gaan doen. Dat zal bij veel fokkers ook een breekpunt kunnen zijn denk ik. Mee met de baas, de dagelijkse routine lijkt me onvoldoende voor zo'n werker pur sang.

Suzanne
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Charlie »

Zou de gewone "australian kelpie" niet beter in het plaatje passen ?
Heb er zelf 1 gehad en hij was een zalige hond. Hij kwam bij ons toen hij 6 jaar was en hij heeft daarna nog zoveel geleerd.

Als ik hoor wat je zoon ermee wilt doen, denk ik inderdaad dat een working kelpie daar niet genoeg aan heeft. Terwijl een australian kelpie ook wel zijn beweging en vooral zijn geestelijke bezigheid nodig heeft, is het toch van een ander kaliber dan een working kelpie.

Maar één ding is zeker, het zijn zalige honden :I:
Groetjes Charlie

Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief

We hebben twee ACD's gehad. Ook daar word je voor gewaarschuwd dat het geen eenvoudige honden zijn. Een beetje elitair gedoe. 'Denk maar niet dat jij zo'n hond kan handelen als je niet één van ons bent'. Desondanks paste de ACD ons uitstekend!

Onze dagelijkse routine is niet die van een gemiddeld Nederlands gezin. We wonen in boswachterij Austerlitz (tien minuten lopen van de schaapskooi waar regelmatig met schapen wordt gewerkt) en hebben 3500 m2 grond bij huis waar we vier grote pony's hebben in een actiefstal. En reken maar dat twee maal daags de baas 'helpen' met de paarden werken is voor dit type honden. Ik denk persoonlijk dat ze daar meer aan hebben, naast de dagelijkse boswandelingen, dan een paar keer in de week naar een training.
De dagelijkse routine = werken! Helaas ligt dit Digger en Koda niet en mijn man zou hartstikke blij zijn met weer een 'hulpje' bij de paarden.

En natuurlijk gaan we ook naar cursus etc., net zo lang als baas en hond daar samen lol in hebben. En wat dat dan wordt hangt helemaal van de hond af. Maar ik ga hierover vooraf geen beloften doen richting een fokker.
Ooit heb ik een pony voor de western gefokt. Na twee jaar stoeien moest ik toegeven dat hij western heel erg irritant vond. Toen ben ik op mijn bonte westernpony maar gaan dressuren. Hij heeft er weinig talent voor, maar hij vindt het zo geweldig dat we ons zelfs regelmatig in de prijzen hebben gereden. :F:
Maw... we zien wel wat de hond naast het werk op ons erf nodig heeft en passen ons daaraan aan.
Laatst gewijzigd door Johnny Jones op 13 jul 2019 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
gerard k
Actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets, Working kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gerard k »

Als je een cattle dog kan handelen dan lukt een working kelpie ook wel.

Shepherds working kelpies, daar heb ik mijn hond vandaan. Aardige mensen met mooie fijne honden.

https://www.workingkelpie.eu/
Ze zitten ook op facebook
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

~Suzanne~ schreef:Ik zou met een working kelpie wel heel beslist gaan worken ;-) dus beslist iets van sport gaan doen. Dat zal bij veel fokkers ook een breekpunt kunnen zijn denk ik. Mee met de baas, de dagelijkse routine lijkt me onvoldoende voor zo'n werker pur sang.

Suzanne
Daar kan een fokker best doorheen kijken als de potentiele pupkoper verteld wat hij wil gaan doen. Ik heb ook een pupkoper die in hartje Amsterdam woonde op een woonboot en geen type was voor cursussen aanbevolen aan de fokker die mijn reu gebruikt had voor haar nest, werkmechelaars dus.
Bleek een gouden greep; inmiddels zijn ze (baas en hond) aan hun 2e wereldreis bezig.
Dat was toen nog totaal niet aan de orde maar in zijn 3 pagina's tellende email spatte de liefde voor én kennis van het ras eraf. Dan zou je toch wel gek zijn om een pup te weigeren omdat hij niet wil sporten?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

malinois schreef:Daar kan een fokker best doorheen kijken als de potentiele pupkoper verteld wat hij wil gaan doen. Ik heb ook een pupkoper die in hartje Amsterdam woonde op een woonboot en geen type was voor cursussen aanbevolen aan de fokker die mijn reu gebruikt had voor haar nest, werkmechelaars dus.
Bleek een gouden greep; inmiddels zijn ze (baas en hond) aan hun 2e wereldreis bezig.
Dat was toen nog totaal niet aan de orde maar in zijn 3 pagina's tellende email spatte de liefde voor én kennis van het ras eraf. Dan zou je toch wel gek zijn om een pup te weigeren omdat hij niet wil sporten?
Tja, heb het hier toch nog recent gelezen.

Ik zou van zo'n fokker toch geen hond hoeven. Ook al fok je gericht op sport, sociaal gedrag en normaal functioneren met een actief leven zouden net zo belangrijk moeten zijn.
Sassy
moderator

gerard k schreef:Als je een cattle dog kan handelen dan lukt een working kelpie ook wel.

Shepherds working kelpies, daar heb ik mijn hond vandaan. Aardige mensen met mooie fijne honden.

Ik kreeg laatst voor weinig geld een tweejarige teef van een van hun reuen (Karmala Switch) aangeboden, die was voor de huidige baas te zacht op de kudde, m.n. bij grote groepen op de vrachtauto zetten had ze niet genoeg doorzettingsvermogen vlgs hun, Kessels Schweppes, net zo'n blonde als haar pappa.
Leek me een heel fijne hond voor minder grote kuddes.
Tis dat ik geen plek meer had voor nog een werkhond in huis, anders had ik het wel geweten :wink:

En dat was misschien ook nog wel een heel leuke hond voor iemand als TS geweest.
Leek me niks mis met de hond, misschien wel de niet passende plaats of handler, dat kan hé?
Afbeelding
gerard k
Actief

Soms voldoet een hond echt niet, maar meestal is het toch wel de combinatie baas hond.
Johnny Jones
Zeer actief

Ik ben niet op zoek naar een zachte hond, daar heb je niks aan bij paarden. De hond moet niet bang en fijngevoelig zijn en tegen een stootje kunnen.
Koda en Digger staan liever langs de kant te kijken en blijven ver uit de buurt van de paarden. Het gedrag van de cattles bij de paarden was altijd supergaaf. Het vraagt natuurlijk de nodige begeleiding, maar de kleine opdonders voelen zich heer en meester tegenover de paarden. Altijd alert bij de paarden: waar zijn ze, wat doen ze, moet er opgetreden worden? Supersnel en wendbaar als een paard het daar niet mee eens was. Ze kenden ieder paard bij naam, als je de naam van een specifiek paard riep renden ze er naartoe om te kijken wat er aan de hand was. Overigens weten de paarden ook precies met welke hond ze te maken hebben. En goed opletten dat de cattles niet gingen heelen. Dat hebben ze in huis nooit gedaan, maar bij de paarden als je niet oplette wel. Maar dat lijkt me bij een Working Kelpie geen probleem.
Mijn man mist het dat hij tegenwoordig zonder hulpje de paarden moet doen.
Johnny Jones
Zeer actief

gerard k schreef:Als je een cattle dog kan handelen dan lukt een working kelpie ook wel.

Dankjewel voor de link. Ik ga eens kijken!
Sassy
moderator

Ik schreef niet dat ik persoonlijk het een zachte hond vond hé.
Voor verplaatsingen over de weg deed ze haar job wel, alleen bij het laden wou ze niet bijten (en dus ging het niet snel genoeg)

Tegenwoordig werkt ze wel gewoon bij een herder op een kudde, die moet misschien niks met de vrachtauto verplaatsen?

Die bewuste baas had ooit ook een hond die hij "slechte" hond noemde, later liep die met zijn huidige baas voor het nederlandse team op het wereldkampioenschap schapendrijven.
Je kunt ook een goeie hond afbreken.

Ik denk dat jij vooral een slimme hond nodig hebt, een die in staat is na te denken en zijn hersens niet te laten intrappen.
Een bange en te fijngevoelige working kelpie heb ik nog niet gezien eerlijk gezegd, al zullen die uitzonderingen er vast zijn.

Als je iets zoekt wat gript zal een ACD geschikter zijn, dat zul je misschien niet persee bij een WK vinden, dan nog eerder bij een border uit werklijn, daar zitten ook lijnen die op koeien werken bijv.
Iets met veel Wisp van Bobby D. erachter, harde honden die durven grippen, helaas ook veel epilepsie in die lijnen.

Hebben jullie ooit al eens gekeken naar een Huntaway?

Maar terug on-topic: bij de genoemde WK fokkers zul je best degelijke werkhonden kunnen vinden.
Succes in je zoektocht.
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief

Wat een gave hond, de Huntaway. Ik had er nog nooit van gehoord. Helaas niet het type hond waar mijn zoon van houdt. Hij zoekt een sportieve (ook qua looks) hond waarmee hij kan frisbeeën, ballen gooien en misschien behendigheid mee kan doen.
Een bordercollie zou zeker een optie zijn, alleen hoor ik vaak over epilepsie bij de borders.
Een aussie is ook leuk, maar wat ik er van heb gezien zijn deze niet altijd zo stabiel.

Mijn zoon wil geen Australian Kelpie, als ik die voorstel krijg ik steevast een 'mwah'. Hoewel geen drijver leek een Manchester terrier of een Mudi ook in het straatje van mijn zoon te passen, maar daar krijg ik hem niet enthousiast over. Lapinporokoira was te zelfstandig. Alles wat laagbenig is valt af, en ook iedere hond die kleiner is dan Foxy.
Het komt nogal precies laten we maar zeggen. Ik was al blij dat ik hem enthousiast kreeg over de Working Kelpie! :F:
Johnny Jones
Zeer actief

:I: https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

Het is erg verleidelijk...
Maar ik heb liever Koda iets ouder voordat er een pup bij komt. Hij is nu 15 maanden en vooral buiten heeft hij al mijn aandacht nodig. Daarnaast hebben we een voorkeur voor een teefje, met Digger en Koda hebben we eigenlijk genoeg testosteron in huis.
gerard k
Actief

Dat is een leuk nestje hoor. Vader is de vader van mijn hond
Johnny Jones
Zeer actief

gerard k schreef:Dat is een leuk nestje hoor. Vader is de vader van mijn hond
Wat een toeval... jammer dat er geen teefje bij is. Maar ik vind het ook wel wat om nog even te moeten wachten, voorpret en zo..
Johnny Jones
Zeer actief

We zijn vandaag gaan kijken bij de fokkers van de hond van Gerard. Wat zijn de Working Kelpies een ontzettend leuke honden, helemaal wat mijn zoon zoekt in een hond. Mijn man was ook erg enthousiast!
Vorige week hebben ze een nestje gekregen. De beide ouderdieren waren ontzettend lieve en aanhankelijke honden. We kregen een soort 'Foxy aha erlebnis'. Er was nog één teefje beschikbaar. Nou.. die is voor ons!! We zijn helemaal blij!!
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Leuk dat jullie er eentje gevonden hebben en dat het de hond lijkt wat helemaal gaat passen. Veel voorplezier alvast.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Johnny Jones
Zeer actief

joyce83 schreef:Leuk dat jullie er eentje gevonden hebben en dat het de hond lijkt wat helemaal gaat passen. Veel voorplezier alvast.
Dankjewel! Het was fijn om mijn zoon zo blij te zien! Dat de moeder van het nest hem 'besprong' om aangehaald te worden was de kers op de taart. Het overlijden van Foxy is een enorme klap voor hem geweest. Ik ben blij dat hij nu toe is aan een nieuw maatje.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Wat leuk, gefeliciteerd!
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

En dan geen foto plaatsen :hmmm:
Heel leuk, wat fijn voor je zoon! En natuurlijk voor jullie. De working kelpie is een hond die mij ook blijft trekken, ik ben heel benieuwd hoe jullie het ras gaan ervaren :D
Ik hoop dus op verhalen!
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Gefeliciteerd!
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Wat een fijn vooruitzicht! Gefeliciteerd!
Afbeelding
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Charlie »

Leuk hoor ! Gefeliciteerd !
Groetjes Charlie

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat ontzettend leuk, gefeliciteerd!
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Gefeliciteerd! Dat vraagt om foto's :D
gerard k
Actief

Gefeliciteerd!
Is idd een erg leuk nest!
Zijn jullie gisteren tijdens de training wezen kijken? Dan heb je gelijk een redelijk beeld vaan een groot aantal working kelpies
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”