Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedragsproblematiek Border Collie

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Gedragsproblematiek Border Collie

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn goede vriendin werd een keer fiks aangevallen door twee bordercollies toen wij een heerlijke wandeling maakten in een natuurgebied. Ik zei nog tegen haar wat kijken die honden raar naar ons. Ze zei ach stel je niet aan. Toen ze bij ons waren stak ze haar hand uit om ze te laten ruiken en zei zacht heee jongens. Op dat moment vlogen ze haar aan en een beet haar in haar kuit. De andere sprong op haar rug en trok aan haar haren al happend in haar kraag en nek. Bizar. Mij deden ze niks. Ik kon ze uiteindelijk ook wegjagen maar het hele gebeuren heeft haar een behoorlijke knauw gegeven. Als er nu honden komen die staren is ze nog steeds bang.

Geen idee waarom ze dat deden maar het was wel tamelijk gestoord. En ze had flinke bloeduitstortingen ondanks de dikke broek. Geen fijne honden.

Er lopen dus wel gestoorde exemplaren rond.
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Bij ons komt over 4 weken weer een border collie pup er bij.
Ik vind ze echt heel erg makkelijk.
Maar ik zoek wel een pup uit een goed doordachte combi, waar niet alleen wordt gekeken naar gezondheid, maar ook naar karakter en werkvermogen.
Op veel FB border collie sites zie je steeds meer mensen die vragen om hulp bij problemen.
Meestal zijn dat de borders die zijn aangeschaft voor rondje wandelen.
Mijn honden komen bijna elke dag bij mijn schapen, we wandelen en ik volg regelmatig workshops.
Maar doe ik een dag of dagen eigenlijk niets met ze, dan merk ik ze niet in huis.

Ik krijg vaak te horen: border collies zijn makkelijk, die luisteren zo goed. Maar bij mijn honden zit misschien wel meer training in dan bij andere honden. Foute dingen zijn snel aangeleerd en weer moeilijk weg te krijgen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

mijn oude buren hebben sinds vorig jaar een kanjer van een BC, ontzettend pienter hondje, precies wat ik verwacht van dit ras. Helaas is ie gekocht voor een rondje wandelen en meer niet. Hij is nu rondom het jaar, gecastreerd vanwege gedragsproblemen en gaat binnenkort naar Aniek Winters :ugh:
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Sassy »

Odi schreef:Bij ons komt over 4 weken weer een border collie pup er bij.
Maar ik zoek wel een pup uit een goed doordachte combi, waar niet alleen wordt gekeken naar gezondheid, maar ook naar karakter en werkvermogen.
Op veel FB border collie sites zie je steeds meer mensen die vragen om hulp bij problemen.
Mijn honden komen bijna elke dag bij mijn schapen, we wandelen en ik volg regelmatig workshops.
Maar doe ik een dag of dagen eigenlijk niets met ze, dan merk ik ze niet in huis.

Ik krijg vaak te horen: border collies zijn makkelijk, die luisteren zo goed. Maar bij mijn honden zit misschien wel meer training in dan bij andere honden. Foute dingen zijn snel aangeleerd en weer moeilijk weg te krijgen.
Precies dat zeg ik ook altijd, veel dingen in de gedragingen kun je echt al afleiden uit de afstamming.

Jullie veel plezier met de nieuwe pup straks :D
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

-Saskia- schreef:Ik had de Mechelse herder trouwens ook wel in het lijstje verwacht, maar misschien zijn ze in Engeland niet zo populair?
Daar zitten asielen in België werkelijk vol van.
Nee die zijn in de UK nog relatief onbekend buiten het werk
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door Odi »

Sassy schreef:
Odi schreef:Bij ons komt over 4 weken weer een border collie pup er bij.

Precies dat zeg ik ook altijd, veel dingen in de gedragingen kun je echt al afleiden uit de afstamming.

Jullie veel plezier met de nieuwe pup straks :D
Dank je.
Zo'n zin in. Ze komt uit een super combi (van Speaking borders).
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Laura84 schreef:mijn oude buren hebben sinds vorig jaar een kanjer van een BC, ontzettend pienter hondje, precies wat ik verwacht van dit ras. Helaas is ie gekocht voor een rondje wandelen en meer niet. Hij is nu rondom het jaar, gecastreerd vanwege gedragsproblemen en gaat binnenkort naar Aniek Winters :ugh:
Mijn nog steeds border collie minnende hart moet hier echt van huilen :(: Helaas ken ik zelf ook (te) veel van dergelijke voorbeelden.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Tamara/Bayko schreef:
Laura84 schreef:mijn oude buren hebben sinds vorig jaar een kanjer van een BC, ontzettend pienter hondje, precies wat ik verwacht van dit ras. Helaas is ie gekocht voor een rondje wandelen en meer niet. Hij is nu rondom het jaar, gecastreerd vanwege gedragsproblemen en gaat binnenkort naar Aniek Winters :ugh:
Mijn nog steeds border collie minnende hart moet hier echt van huilen :(: Helaas ken ik zelf ook (te) veel van dergelijke voorbeelden.
bij mij ook, ik vind hem enig. De manier hoe ie hunkert om samen met je dingen te gaan doen is geweldig. Er schijnen meer van dit nest "zo genoemd" probleemgedrag te hebben. Geloof toch echt dat er bij die fokker dan wat plaatsingsfouten zijn gemaakt :(:
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Agnes-en-Balou
Zeer actief

Ongelezen bericht door Agnes-en-Balou »

Nanna schreef:
pioenroos schreef:
Wat zou er met de cockers zijn? Bezitagressie ken ik, maar verder?
Cockers kampen weleens met rage. Agressie vanuit het niets.
Verder denk ik dat ze door hun schattige uiterlijk danig verwend worden en dat zal hun karakter niet ten goede komen.
En het zijn vreetzakken dus wellicht ook voernijdklanten.
Cocker rage was een probleem rond de jaren 90, maar is dat allang niet meer.

Je moet bedenken dat in de UK working cockers ongelofelijk populair zijn, en die zijn, misschien nog wel meer dan borders, echte werkhonden met een veel te schattig uiterlijk, en ook nog een handzaam formaatje en een fijn vachttype. Het zijn honden met heel erg veel energie, en tegelijkertijd hebben ze absoluut een zachte hand nodig, maar wel een héél consequente. Zeker geen honden voor beginners dus, en toch zijn er daar heel veel van. En ze hebben echt niet genoeg aan alleen een flinke wandeling, ze moeten echt wat doen met die koppies, anders gaan ze uit frustratie zelf wel wat bedenken. Zelfde probleem als de borders dus eigenlijk denk ik (hoewel het niet perse op dezelfde manier geuit wordt, want ze zijn toch ook wel heel verschillend).
Je ziet working cockers daar ontzettend veel in de agility, maar voor elke die ik ken die het goed doet, ken ik er meerdere die hebben moeten stoppen omdat de hond veel te snel te overprikkeld was...
Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
Agnes-en-Balou
Zeer actief

Ongelezen bericht door Agnes-en-Balou »

Nanna schreef:
pioenroos schreef:
Wat zou er met de cockers zijn? Bezitagressie ken ik, maar verder?
Cockers kampen weleens met rage. Agressie vanuit het niets.
Verder denk ik dat ze door hun schattige uiterlijk danig verwend worden en dat zal hun karakter niet ten goede komen.
En het zijn vreetzakken dus wellicht ook voernijdklanten.
Cocker rage was een probleem rond de jaren 90, maar is dat allang niet meer.

Je moet bedenken dat in de UK working cockers ongelofelijk populair zijn, en die zijn, misschien nog wel meer dan borders, echte werkhonden met een veel te schattig uiterlijk, en ook nog een handzaam formaatje en een fijn vachttype. Het zijn honden met heel erg veel energie, en tegelijkertijd hebben ze absoluut een zachte hand nodig, maar wel een héél consequente. Zeker geen honden voor beginners dus, en toch zijn er daar heel veel van. En ze hebben echt niet genoeg aan alleen een flinke wandeling, ze moeten echt wat doen met die koppies, anders gaan ze uit frustratie zelf wel wat bedenken. Zelfde probleem als de borders dus eigenlijk denk ik (hoewel het niet perse op dezelfde manier geuit wordt, want ze zijn toch ook wel heel verschillend).
Je ziet working cockers daar ontzettend veel in de agility, maar voor elke die ik ken die het goed doet, ken ik er meerdere die hebben moeten stoppen omdat de hond veel te snel te overprikkeld was...
Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”