Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gedragsproblematiek Border Collie
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Gedragsproblematiek Border Collie
De borders hebben het nadeel dat ze er lief en fluffy uitzien. Terwijl het gewoon echte werkjoekels zijn.
Ze waren populair vanwege uiterlijk en ook niet te groot....
Maar jonge, je moet er wel mee aan het werk...
Eigenlijk niet zo geschikt als huishond, zeker niet als ze ws ook wel doorgefokt zijn de afgelopen 10 jaar.
Daarnaast, dat bijten in de hielen hebben ze nodig om te hoeden, maja, hij bijt....
Taak voor de fokker, voor de hondenscholen etc.....
Niet gek, en de vraag is of je het een gedragsprobleem moet noemen, als je dier in omgeving plaatst waar zijn karakter niet tot zijn recht komt.
Eigenlijk niet zo geschikt als huishond, zeker niet als ze ws ook wel doorgefokt zijn de afgelopen 10 jaar.
Daarnaast, dat bijten in de hielen hebben ze nodig om te hoeden, maja, hij bijt....
Niet gek, en de vraag is of je het een gedragsprobleem moet noemen, als je dier in omgeving plaatst waar zijn karakter niet tot zijn recht komt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Als ik zie hoeveel er wekelijks in de herplaatsing staan, niet normaal zoveel. Ik zou elke week er minstens 3 kunnen ophalen.
Ik vermoed dat ze te vaak worden aangeschaft omdat ze zo mooi en gehoorzaam zijn. Maar het zijn wel echte werkers. Eerlijk gezegd zie ik dat ook bij de Duitse herders.
Ik vermoed dat ze te vaak worden aangeschaft omdat ze zo mooi en gehoorzaam zijn. Maar het zijn wel echte werkers. Eerlijk gezegd zie ik dat ook bij de Duitse herders.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies
Je kletst uit je nek. Ik stel voor dat je je pas bezighoudt met karaktereigenschappen als je verstand van zaken hebt. En haal alsjeblieft die smiley uit je onderschrift. Ik erger me er mateloos aan.Droppie schreef: Daarnaast, dat bijten in de hielen hebben ze nodig om te hoeden, maja, hij bijt.
Laatst gewijzigd door Wildflower op 19 jul 2019 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik begrijp niet helemaal uit het artikel of border collies in verhouding bovenaan staan of in aantal totaal? Als de border collie dan ook 1 van de meest verzekerde rassen zijn zegt het niet zoveel natuurlijk.
Al kan ik het me wel voorstellen hoor. Ik ken ze ook veel met angst, fors uitvallen met redirectie agressie of najagen van hardlopers, fietsers en motorvoertuigen.
Wat zou er met de cockers zijn? Bezitagressie ken ik, maar verder?
Al kan ik het me wel voorstellen hoor. Ik ken ze ook veel met angst, fors uitvallen met redirectie agressie of najagen van hardlopers, fietsers en motorvoertuigen.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
duitse herder schreef:Als ik zie hoeveel er wekelijks in de herplaatsing staan, niet normaal zoveel. Ik zou elke week er minstens 3 kunnen ophalen.
Niet alleen de Duitsers en borders
Maar gewoon heel die herder groep
Op t moment word je bijna doodgegooid met de mechels
Staat er in de adv dat hij te druk is , of meer werk dan verwacht
En in deze ligt ook zeer zeker de verantwoording bij de fokker
Mijn honden worden ook niet blij van dagelijks een klein ommetje en dat is het
Dat word ook zeer duidelijk vermeld als je komt kijken
Je hoeft niet perse de africhting in maar je moet wel wat gaan doen met de hond
Hen je daar geen zin in ga je maar ergens anders voor een pup maar dan krijg je hier geen pup mee
Maar eerlijk , hoeveel van die honden komen er bij een fokker vandaan ?
Merendeel is zonder stamboom van een pretnestje of van een broodfokker
Zien er leuk uit , goedkoop en dat ermee gewerkt moet denken ze niet aan
Heb t jaren terug bij familie gezien
Eerst een paar dwergkezen, daar 2 rottweilers bij gehad
Die waren echt niet te vertrouwen en daaraan zag je al dat ze aan t werk moesten i.p.v. 3x 30 min wandelen
Toen gingen de rotties dood en kwam er een border collie
Van een broodfokker want een fatsoenlijk gefokte hond kopen kost teveel geld
Afijn 2x pw 10 min naast de fiets , 3x 30 min wandelen en verder zat die hond in de tuin met een klein kind wat m hele dagen liep te pesten. O nee dat was geen pesten maar spelen

Vond ze t gek dat de hond zo druk was , en op een gegeven moment ging die mensen bijten
Later nog dat kind en toen moest de arme hond maar naar t asiel
T word eens tijd dat er online betere voorlichting komt over werkhondenrassen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Kan me er wat bij voorstellen hier lopen t laatste jaar enorm veel bc. Zeker 8, voorgaande jaren bijna niets... en luisteren hmm 2 of 3, de rest totaal niet met alle gevolgen van dien. Ik geloof niet dat ze allemaal iets met ze doen, hooguit 1 van de 8 gok ik maar zo.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- dagmar88
- Zeer actief
Dat is toch al jaren (decennia?) geleden?Nanna schreef:Cockers kampen weleens met rage. Agressie vanuit het niets.pioenroos schreef:
Verder denk ik dat ze door hun schattige uiterlijk danig verwend worden en dat zal hun karakter niet ten goede komen.
En het zijn vreetzakken dus wellicht ook voernijdklanten.
Ik versta iets heel anders onder intelligentie dan trainbaarheid.
-
- Zeer actief
Nanna schreef:
Ik geloof niet dat BC's per definitie gestoorde vehikels zijn.
Ik denk inderdaad ook dat het het meest onbegrepen ras is.
Het zijn over het algemeen gewoon geen gezellige gezinshonden. Ze willen samenwerken en actie. Ik heb er twee. Mijn oudste is bijna 12 jaar en heeft meer slaap nodig en minder lange wandelingen. Toch doet hij nog wel wekelijks aan bejaardengym. Behendigheidsles met een paar oude Border collies. Zo schattig. Tijdens de thee tussendoor vallen ze in een diepe slaap

Voor mijn oudste is het nog steeds nodig dat hij het gevoel heeft dat hij moet ‘werken’ anders word hij somber.
Mijn jongste is 5 en zij hoedt regelmatig een kudde schapen samen met mij op de hei èn ze heeft wekelijks behendigheidstraining. Ook doen we dagelijks lange wandelingen.
De dagen dat we niet aan het werk zijn vind ze stomvervelend. Ze grijpt alles aan om samen te werken en maakt er dan meteen een vaste regel van. Was ophangen? Dan spelen we ondertussen met de bal.
Je moet er tegenkunnen. Ik heb haar erop geselecteerd en ben dól op dat typische BC gedrag maar het is niet uit te schakelen. En soms word ik ook niet wel van haar hoor. Dan kan ze de boom in met haar behoeftes.
Edit: typo
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Nouja. We hebben een hondje geboetseerd met een krijsend gebrek aan zelfbehoud en een ongezonde drang te willen werken en/of behagen.Nanna schreef:Ik geloof niet dat BC's per definitie gestoorde vehikels zijn.
Een prooidier door vierentwintig hekjes heen laten slalommen is mooi maar schaar ik niet onder lekker gezond in de kop.
Ik snap het nut van bepaald gedrag hoor, maar dat het een functie heeft maakt iets niet minder abnormaal. Niet minder extreem gefokt dan een mops.
Dat gezegd zijnde is het allemaal echt niet zo moeilijk om in goede banen te leiden. Het moet je alleen passen en die zelfkennis is kopers vaak vreemd.
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
[img]op%20plek%20vier%20het%20designerras%20Cockapoo%20(Cocker%20x%20Poedel-mix)[/img]
Dat klopt wel, ik ken er eentje en zelfs ik, die Jacks gewend is, vind het hondje een drama
Dat klopt wel, ik ken er eentje en zelfs ik, die Jacks gewend is, vind het hondje een drama

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Dat ook. Extreem fokken op werk karakter vind ik net zo erg als extreem fokken op uiterlijk. Sommige borders staan altijd aan, zo sneu om te zien.-Saskia- schreef:Nouja. We hebben een hondje geboetseerd met een krijsend gebrek aan zelfbehoud en een ongezonde drang te willen werken en/of behagen.Nanna schreef:Ik geloof niet dat BC's per definitie gestoorde vehikels zijn.
Een prooidier door vierentwintig hekjes heen laten slalommen is mooi maar schaar ik niet onder lekker gezond in de kop.
Ik snap het nut van bepaald gedrag hoor, maar dat het een functie heeft maakt iets niet minder abnormaal. Niet minder extreem gefokt dan een mops.
Dat gezegd zijnde is het allemaal echt niet zo moeilijk om in goede banen te leiden. Het moet je alleen passen en die zelfkennis is kopers vaak vreemd.
Wat ik trouwens ook zie gebeuren is dat er juist teveel mee wordt gedaan. Immers is een border gefokt om te werken, maar rust is zo belangrijk voor een hond. Steeds achter een balletje aan laten rennen is natuurlijk niet goed. Maar ja een border heeft beweging nodig zegt men dan. Een goede balans is het belangrijkste.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Wij hebben hier ook een poosje nu zo Border Collie super gefrustreerd,
Maar ik denk dat de oorzaak echt de baas is en niet de hond.
Omdat hij zo trekt en uitvalt mag hij steeds korter buiten, zijn stukjes is nu voor de flat poepen plassen met een nerveus baasje hij loopt nog minder dan mijn bejaarde, maar je ziet dat hij wel wil.
In een korte tijd zie je zijn gedrag steeds erger worden totaal niet sociaal door dat gerukt en gescheld.
Echt ik weet zeker dat hij ergens anders met juiste baas beter uit de verf komt met wat geduld
Maar ik denk dat de oorzaak echt de baas is en niet de hond.
Omdat hij zo trekt en uitvalt mag hij steeds korter buiten, zijn stukjes is nu voor de flat poepen plassen met een nerveus baasje hij loopt nog minder dan mijn bejaarde, maar je ziet dat hij wel wil.
In een korte tijd zie je zijn gedrag steeds erger worden totaal niet sociaal door dat gerukt en gescheld.
Echt ik weet zeker dat hij ergens anders met juiste baas beter uit de verf komt met wat geduld
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Nou nee, een border is geen heeler.Droppie schreef:Ze waren populair vanwege uiterlijk en ook niet te groot....
Een border collie die met mij mee gaat aan de kudde en ongevraagd in de hielen bijt? Dacht het niet...
Dat is wat anders als op commando een functional grip, en die zet je alleen in een uiterst geval in als het echt niet anders kan.
Dan dat niet geschikt als huishond, ik heb het vaker gezegd en daar blijf ik bij, bij een goed gefokte border collie uit werklijn is het a) belangrijk een uitknop erop te zetten, liever minder dan teveel, je hond aanleren zijn rust te nemen.
b) inderdaad iets zinvols te doen met zo een hond, bij voorkeur geen sport die nog opjut ook als flyball.
Doe je dat, dan is daarnaast zeker ook een geschikte huishond, een hond wat niet stabiel is kan ik ook niet mee werken.
Maar dan moet je je huiswerk doen, en niet op zaterdag besluiten dat je een leuke fluffy hond in huis wil op zondag.
(Waarbij een overgroot deel van de werklijnen kortharig zijn)
Dat het doorgaans een mooie hond om te zien is komt het ras niet ten goede, er worden helaas nog te vaak borders verkocht naar mensen die niet geschikt zijn, maar dat is dan niet de fout van de hond of het ras.
Moet je natuurlijk mee om kunnen gaan, ja ze hebben veel energie, ja ze willen graag werken met en voor je.
Maar ze liggen zeker ook net zo graag met je op de bank te hangen, samen tv kijken

Laatst gewijzigd door Sassy op 19 jul 2019 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sassy
- moderator
Tja, dat zal wel een van die vele herplaatsers zijn die je voorbij ziet komen ben ik bang.Nanna schreef:Hier liep een jonge BCreu, Cody. Met een bejaarde baas met zwaar overgewicht en parkinson. Echt, hoe verzin je het.
Die liep van lantaarnpaal naar lantaarnpaal. Het was eerst een leuke pup maar hij veranderde al rap in een uitvallende kuthond.
Nu zie ik die hond helemaal niet meer in het bos. Vraag me opeens af wat er van hem geworden is.
Hoe haalt zo een fokker het ook in zijn hoofd, schiet mij maar lek

Misschien nog een keer opstaan en dan met je andere beenWildflower schreef:Je kletst uit je nek. Ik stel voor dat je je pas bezighoudt met karaktereigenschappen als je verstand van zaken hebt. En haal alsjeblieft die smiley uit je onderschrift. Ik erger me er mateloos aan.Droppie schreef: Daarnaast, dat bijten in de hielen hebben ze nodig om te hoeden, maja, hij bijt.

Jij ergert je aan de smiley, ik aan de spelfoutWildflower schreef:En haal alsjeblieft die smiley uit je onderschrift. Ik erger me er mateloos aan.

Laatst gewijzigd door Sandra&co op 19 jul 2019 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ga er nog een paar bij maken 

Ja...alsof je het met opzet deed.
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
- Aantal honden: 5
O jee. We hebben hier 3 border collies en een cocker spaniel uit werklijnen. Gelukkig voor het tegenwicht en om het allemaal nog een beetje gezellig te houden ook nog een markiesje. Maar die kennen ze in Engeland natuurlijk niet echt.
Groetjes van Bo en de honden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Borders zijn helemaal in hier... En huskies, maar dat komt omdat er in deze wijk onderling gefokt wordt; het is allemaal familie van elkaar.
Ooit wil ik nog een border collie, maar dan ook een paar schapen en een boerderijtje in Asturias.
Ooit wil ik nog een border collie, maar dan ook een paar schapen en een boerderijtje in Asturias.
Kan het zijn dat degene waar mee gesport wordt met schapen feller zijn, jou onderschrift foto ziet er erg relaxed uit, in vergelijking met wat ik in mijn omgeving zie gebeuren.Sassy schreef:Nou nee, een border is geen heeler.Droppie schreef:Ze waren populair vanwege uiterlijk en ook niet te groot....
Een border collie die met mij mee gaat aan de kudde en ongevraagd in de hielen bijt? Dacht het niet...
Dat is wat anders als op commando een functional grip, en die zet je alleen in een uiterst geval in als het echt niet anders kan.
Dan dat niet geschikt als huishond, ik heb het vaker gezegd en daar blijf ik bij, bij een goed gefokte border collie uit werklijn is het a) belangrijk een uitknop erop te zetten, liever minder dan teveel, je hond aanleren zijn rust te nemen.
b) inderdaad iets zinvols te doen met zo een hond, bij voorkeur geen sport die nog opjut ook als flyball.
Doe je dat, dan is daarnaast zeker ook een geschikte huishond, een hond wat niet stabiel is kan ik ook niet mee werken.
Maar dan moet je je huiswerk doen, en niet op zaterdag besluiten dat je een leuke fluffy hond in huis wil op zondag.
(Waarbij een overgroot deel van de werklijnen kortharig zijn)
Dat het doorgaans een mooie hond om te zien is komt het ras niet ten goede, er worden helaas nog te vaak borders verkocht naar mensen die niet geschikt zijn, maar dat is dan niet de fout van de hond of het ras.
Moet je natuurlijk mee om kunnen gaan, ja ze hebben veel energie, ja ze willen graag werken met en voor je.
Maar ze liggen zeker ook net zo graag met je op de bank te hangen, samen tv kijken
-
- Zeer actief
Ik zie ‘m niet.Sandra&co schreef:Jij ergert je aan de smiley, ik aan de spelfoutWildflower schreef:En haal alsjeblieft die smiley uit je onderschrift. Ik erger me er mateloos aan.

- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik denk dat het hele lijstje ook wel stuk voor stuk onbegrepen rassen zijn, al ken ik de cockapoo niet en de borderterrier niet zo goed. Deze rassen worden denk ik hoofdzakelijk aangeschaft vanwege uiterlijk en formaat en omdat die van de buren zó leuk is
Maar het zijn stuk voor stuk rassen waar je mee aan de gang moet, die en beweging en geestelijke uitdaging nodig hebben, dus als je dan maar 3x daags een rondje om de kerk gaat lopen....tja dan kan je er op wachten dat ze “ontploffen”

Maar het zijn stuk voor stuk rassen waar je mee aan de gang moet, die en beweging en geestelijke uitdaging nodig hebben, dus als je dan maar 3x daags een rondje om de kerk gaat lopen....tja dan kan je er op wachten dat ze “ontploffen”
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- dagmar88
- Zeer actief
Bewegende onderschriften mogen alleen in december.Droppie schreef:Ik ga er nog een paar bij maken
- Sassy
- moderator
Nee, dat heeft daar m.i. niks mee te maken, eerder met wat iemand hier eerder al noemde met "vanuit rust trainen".Droppie schreef:
Kan het zijn dat degene waar mee gesport wordt met schapen feller zijn, jou onderschrift foto ziet er erg relaxed uit, in vergelijking met wat ik in mijn omgeving zie gebeuren.
Tenzij je iets als flyball doet

Veel hangt ook van de lijnen af waar je hond uit komt, die uit mijn onderschrift was gefokt door Colin Gordon in de UK, de schapendrijvers herkennen vaak de afstamming van zulke honden aan de manier van werken.
En er zullen best enkele uitzonderingen zijn hoor, dat geloof ik best.
Maar van de honden die ik als moeilijke herplaatser gezien heb ben ik ervan overtuigd dat het voor zeg 95 procent aan de baas ligt, die zich mispakt heeft aan het ras.
- Sassy
- moderator
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Dit. Waarbij alle filmpjes die op social media voorbij komen niet zullen helpen. Natuurlijk is het super leuk om te zien wat je ze allemaal kan leren aan trucs / sportdingen of hoe mooi het werken aan de kudde kan zijn. Maar daar zit best het nodige werk in en als je dat er niet in stopt, dan heb je een probleemhond. Gegarandeerd. Dus als je voor dit ras kiest met een fulltime baan (zoals ik) betekent dit dat iedere vrije minuut voor de honden is. En ik vind dat heerlijkSassy schreef: En er zullen best enkele uitzonderingen zijn hoor, dat geloof ik best.
Maar van de honden die ik als moeilijke herplaatser gezien heb ben ik ervan overtuigd dat het voor zeg 95 procent aan de baas ligt, die zich mispakt heeft aan het ras.

In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
Ja, dat denk ik ook, dat mensen totaal niet weten dat ze een werker in huis halen.Sassy schreef:Nee, dat heeft daar m.i. niks mee te maken, eerder met wat iemand hier eerder al noemde met "vanuit rust trainen".Droppie schreef:
Kan het zijn dat degene waar mee gesport wordt met schapen feller zijn, jou onderschrift foto ziet er erg relaxed uit, in vergelijking met wat ik in mijn omgeving zie gebeuren.
Tenzij je iets als flyball doetmaar zelfs dan, ik ken iemand die doet dat met haar korthaar bc, en die hond loopt toch succesvol trials in de hoogste klasse, en daarvoor heeft dat hondje ook heel goed aan grote kuddes gewerkt.
Veel hangt ook van de lijnen af waar je hond uit komt, die uit mijn onderschrift was gefokt door Colin Gordon in de UK, de schapendrijvers herkennen vaak de afstamming van zulke honden aan de manier van werken.
En er zullen best enkele uitzonderingen zijn hoor, dat geloof ik best.
Overigens zijn de meeste honden denk ik het blijste als je er mee aan het werk gaat.
De chihuahua´s die ik van het speuren ken waren zulke blije guppen, dat je ze niet als soortgenoten van die bij mij in de straat zou herkennen.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik had de Mechelse herder trouwens ook wel in het lijstje verwacht, maar misschien zijn ze in Engeland niet zo populair?
Daar zitten asielen in België werkelijk vol van.
Daar zitten asielen in België werkelijk vol van.