Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

In een ideale wereld...

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Agnes-en-Balou
Zeer actief

In een ideale wereld...

Ongelezen bericht door Agnes-en-Balou »

In een ideale wereld, waarin je een ras exact kon maken hoe jij het graag zou zien, zowel qua uiterlijk als qua gedrag.
Wat voor ras zou jij dan maken?
Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
sjm
Zeer actief

Re: In een ideale wereld...

Ongelezen bericht door sjm »

Eigenlijk mijn Saluki dame Zahra, ik vind haar prachtig, zoals vele Saluki's. Qua uiterlijk vind ik windhonden aardig perfect, met name de Saluki.

Maar qua gedrag kan het wel nog verfijnd worden. :D
Zahra heeft een fantastisch karakter. Maar ik zou het karakter toch een tíkkeltje aanhankelijker en enthousiaster zien. En íetsje baasgerichter/welwillender.
Ik hoef geen herder of border collie. Maar een hond die d'r ogen dichtknijpt en wegrent van schrik als je een frisbee gooit is wel weer een ander uiterste.
Agnes-en-Balou
Zeer actief

Ik zal zelf beginnen!

Ik vind saluki's heel gaaf om te zien, maar een stuk te groot voor mijn ideale ras
Afbeelding
Voor mijn ideale hond vind ik ze ook net een beetje te overdreven. Ze zijn natuurlijk op-en-top windhond, maar ik zou het iets mooier vinden als ze een net wat minder diepe borstkas hadden en als het hoofd in verhuiding wat minder klein zou zijn. Maar die oortjes en blik :I:

Een silken windsprite is qua formaat een stuk beter, maar dan wel graag de wat kleinere windsprite.
Afbeelding
Maar daar mis ik dus die oren!

Qua bouw mag het iets meer richting border collie x whippet kruising:
Afbeelding

Qua vachttype is dit het helemaal, liefst zonder ondervacht. Mijn ideale ras komt voor in alle kleuren, ben geen fan van restricties op kleur.

Wat gedrag/temperament betreft een hond met een grote will-to-please, intelligent en zelfverzekerd. Kan goed met andere honden en mensen, zonder opdringerig te zijn (dus niet zozeer een allemaalvriend, maar zelfverzekerd genoeg om iedereen oke te vinden). Is geen grote blaffer. Thuis een knuffelige couch potato, maar vind het leuk om samen te trainen en is daarin ook flexibel/vergevingsgezind en heeft goede drive (hoeft niet suuuper veel drive te hebben). Kan aangeleerde taken zelfstandig uitvoeren en zoekt daarna weer contact, en heeft een zachte hand nodig.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik kan het echt niet zeggen, ik vind zo veel heel verschillende honden mooi en leuk en zelfs wat ik niet zo leuk vind, maakt de hond tot wie hij is en vind ik daarom tegelijk ook wel leuk :oeps:

Ik vind de meeste windhonden prachtig, maar ook een ranke, atletische border collie , een atletische terriër of een wolfhond. Ik houd niet van ruwhaar of krullen, maar verder maakt het vachttype of de kleur me niet veel uit. Kortbenig, hangoren, krulstaart en uiterlijke overdrijvingen/extremen (korte snuit, plopogen, extreme voorborst, extreem klein of extreem groot, etc.) spreken me ook niet aan. Dus een functionele, atletische bouw en staande oren, tiporen of rozenoor en daarbinnen kunnen heel veel honden voor mij aan het ideaal voldoen qua uiterlijk. Als het maar functioneel en in balans is, dat maakt een hond voor mij mooi (of niet).

Qua karakter kan ik ook heel veel (tegengestelde) dingen leuk vinden. Wat ik niet zo leuk vind is een hond waar helemaal geen pit in zit of waar je nauwelijks echt contact mee krijgt. Ik geniet van het baasgerichte van Mila en Amoz, maar ik geniet net zo veel van het eigenzinnige van Taartje. Ik vind het leuk dat Mila en Amy altijd in zijn voor samenwerken, maar ook heerlijk hoe Taartje zichzelf zo goed kan vermaken. Ik ben gek op het extraverte van Amy, maar vindt het meer introverte karakter van Amoz ook heel mooi. Ik vind het heerlijk dat Mila zo werkwillig is en precies doet wat ik zeg, maar net zo heerlijk dat Amy overal haar eigen draai aan geeft. Amoz is een heel serieuze hond, Amy en Taar hebben heel veel humor. Mila reageert al op wat ik denk voordat ik het heb uitgesproken en Taartje heeft daar lak aan. Ik vind dat allemaal leuk en waardeer het allemaal even veel, dus één ideaal karakter kan ik niet omschrijven omdat die hond dan heel veel tegengestelde eigenschappen zou moeten hebben :F:
Ik hou wel van de wat meer gevoelige honden - honden die heel 'hard' zijn of een plaat voor hun kop hebben, passen niet bij mij. Maar verder vind ik dus heel veel leuk en kan ik heel veel eigenschappen waarderen, zonder dat ik het ene leuker vind dan het andere.
Laatst gewijzigd door DeDiana op 18 jul 2019 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Agnes-en-Balou
Zeer actief

Haha dat herken ik wel. Ik kwam toevallig op de vraag doordat we het in dat andere topic over windhonden hadden, en dan komt toch elke keer weer 'hoe geweldig zou een soort mini-saluki zijn' naar boven. Maar er zijn veel meer types waar ik op val. Ik heb een working cocker, dat is totaal wat anders natuurlijk. Alleen het vachttype komt overeen zo'n beetje, en daar heb ik ook niet voor niks voor gekozen ;-) Ik ga mn eigen vraag denk ik ook nog wel een paar keer beantwoorden, haha!
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ik vind Zahra met haar bijna 70cm hoge schoft eigenlijk helemaal geen grote hond :mann:
Maar vroegah wilde ik ook altijd Mini Saluki's (Miluki's) fokken idd :I: Gewoon een miniatuur Saluki. Wil ik er wel naast. Fantastisch. :I:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Agnes-en-Balou schreef: Een silken windsprite is qua formaat een stuk beter, maar dan wel graag de wat kleinere windsprite.
Afbeelding
Nóg kleiner? Heb je ze ooit in het echt gezien, het zijn onderdeurtjes :LOL:

Maaruh, voor mij ook de Silken. Niks meer aan veranderen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ik vind de hussel Russell wel het leukst. Hoeft voor mij ook echt geen ras te worden, maar mag van mij een type blijven.

Handig klein formaat, actief als het mag bijvoorbeeld met buiten lopen, balletjes gek, baasgericht, en een dag bankhangen ook heerlijk :engel: makkelijke vacht, als het een gladhaar betreft.

Nu heb je natuurlijk onderling individueel verschil in karakter, maar dat is met rashonden net zo goed.

Basenji vind ik mooi om te zien, maar niet zo baasgericht. En net iets te groot voor in de fietsmand :engel:
Agnes-en-Balou
Zeer actief

Sandra&co schreef:
Agnes-en-Balou schreef: Een silken windsprite is qua formaat een stuk beter, maar dan wel graag de wat kleinere windsprite.
Afbeelding
Nóg kleiner? Heb je ze ooit in het echt gezien, het zijn onderdeurtjes :LOL:

Maaruh, voor mij ook de Silken. Niks meer aan veranderen.
Mijn cocker is 42/43 cm hoog. Dat vind ik een ideaal formaat (hij is me daarbij wel wat te stevig met zijn 17.5 kg zonder dik te zijn, net een beetje lastig om ff gauw op te tillen als t nodig is), maar er zit bij windsprites nogal marge, tussen de 40 en 55 cm. Doe mij dan dus maar eentje van 40-45 :mrgreen:

Ik zou een langharig italiaantje ook wel zien zitte, haha!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

sjm schreef:Maar een hond die d'r ogen dichtknijpt en wegrent van schrik als je een frisbee gooit is wel weer een ander uiterste.
Onze Prince apporteerde weggegooide koperen en RVS buisjes en beet op een steekmouw :schrik:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Een iets kleinere ridgeback met een mooi donker masker.
Qua karakter sociaal maar met mate, niet a la labrador.
Geen jachtinstinct. Hond met zelfvertrouwen, niet slaafs en een vleugje humor. Niet te lomp voor kinderen.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Uiterlijk: border collie maar dan een slag kleiner, een cm of 40 en een kilo of 12 max.
Karakter: als Vik, maar dan iets beheerster :-P Dit houdt in, werklustig, sociaal maar baas wel voorop stellen en je niet al te gek laten maken. Dit laatste is voor Vik buiten werk om nog wel eens lastig.

En dan nog het liefst een vacht die niet verhaard maar ook weinig onderhoud nodig heeft.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zou zeggen sportief, gespierd, het kan bewegen, is trainbaar, ( gezond verstand) kan goed ademen, geen gedoe met gezondheid, en zo bloot mogelijk zonder echt naakt te zijn :wink: - een cane wattes , maar dan nog iets gezonder
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Agnes-en-Balou schreef:In een ideale wereld, waarin je een ras exact kon maken hoe jij het graag zou zien, zowel qua uiterlijk als qua gedrag.
Wat voor ras zou jij dan maken?
Voor mij zijn er in een ideale wereld geen rassen meer en wordt er gefokt op type met diversiteit in uiterlijk en karakter.

Het eerste nest van sjaak is precies geworden wat ik er van hoopte. Gematigde middenslag spitsjes met genoeg pit, maar zonder speciale eisen.
Verder zijn ze heel verschillend.
Goed, ik had mijn pup liever effen zwart/bruin met tan, maar haar kleur is toch erg mooi geworden.
katerke
Zeer actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door katerke »

een gezonde mooie met snuit engelse bulldog

Eentje die kan lopen, spelen en oud worden
Droppie

Ongelezen bericht door Droppie »

In een ideale wereld zou ik een GEZONDE hond maken, van lijf leden.
Gedrag zou ik rustiger maken in het hoofd, dus dat ze niet aanslaan omdat er een andere hond aan de overkant loopt.
Minder angst, minder agressie.

Uiterlijk, een equivalent van het boek in de paardenwereld....een goed paard heeft geen kleur....
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Heel erg maar ik denk dat er niet genoeg Guzen op de wereld kunnen zijn. Door en door lief. Een super mooi uiterlijk zonder dwerg kenmerken of plopogen en erg speels en sociaal. Beetje stoer en toch schattig. Alleen die voorpootjes vragen enige aandacht.

En door het puppenhoofd vindt iedereen hem leuk en lief. Dat helpt zo'n hondje als zijn baasje hem niet meer wil.

Van mij hadden ze hier een ras van mogen maken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

En hij heeft dus gewoon een mooie dikke bek en goede verhouding ondanks zijn slechts 5.5 kilo.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”