Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bruikleenovereenkomst

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Mary
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Bruikleenovereenkomst

Ongelezen bericht door Mary »

Ik heb ergens een topic omhoog gehaald maar wilde er toch een aparte topic voor aanmaken. Ik sta op het punt een pup te adopteren via een stichting.
Het adoptiecontract is eigenlijk een bruikleenovereenkomst. De stichting blijft eigenaar en ik wil dat aan laten passen in dat ik de eigenaar ben.
Heeft iemand hier wel eens onderhandeld over het contract om die bepaling aan te laten passen? Hoe is dat gegaan?
DeDiana schreef: In zijn algemeenheid zou ik er bij het tekenen van een dergelijk contract gewoon van uitgaan dat je aan die afspraken gebonden bent. En als je het niet met alle afspraken eens bent, kun je natuurlijk in overleg gaan en bepalingen laten aanpassen of laten vervallen. Dat is helemaal niet ongebruikelijk.
Afbeelding
I.M. Matje/Mahatma 05-08-1999 / 28-08-2009
Mijn maatje en schurkie
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Bruikleenovereenkomst

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mijn honden zijn niet via een stichting geadopteerd, dus ik heb zelf nooit een contract aan hoeven laten passen, maar ik ken wel verschillende mensen die dat hebben gedaan. Bijvoorbeeld in de vorm van: na het eerste jaar wordt de adoptant/'bruiklener' eigenaar. In hoeverre een stichting daarvoor openstaat, verschilt heel erg per stichting. Als je per se geen bruikleenovereenkomst wilt, is het misschien handiger om te kijken naar honden bij stichtingen die geen bruikleencontract hanteren en waar je ook op papier dus gewoon eigenaar van de hond wordt.

Mijn ervaring is ook wel dat er bij veruit de meeste stichtingen na plaatsing geen haan meer naar dat contract kraait en dat die bruikleenconstructie enkel gebruikt wordt om te voorkomen dat de hond buiten de stichting om herplaatst wordt of in het asiel belandt. Maar in de praktijk zal een stichting vaak blij zijn als je bij een eventuele herplaatsing zelf een geschikt adres vindt en in zo'n geval ook niet eisen dat de hond bij hen terugkomt. Volgens mij zijn er enkele gevallen waarbij de stichting de hond terug heeft kunnen vorderen vanwege zo'n bruikleenovereenkomst bij contractbreuk (verwaarlozing of mishandeling). Maar dan moet je het wel heel bont maken, want een stichting gaat natuurlijk niet zomaar even een rechtszaak aanspannen.
Laatst gewijzigd door DeDiana op 14 jul 2019 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik zou elke stichting die werkt met bruikleenovereenkomsten HEEL ver links laten liggen en er nooit, maar dan ook NOOIT een hond vandaan halen.
Wat mij betreft worden dit soort bespottelijke praktijken per direct verboden, schandalig gedoe... Ik KOOP een hond. Ik huur geen hond.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik vind dat hele bruikleen e.d. ook maar vaag hoor :o

Wat ik me dan afvraag, niet geheel ontopic maar dat schoot me te binnen, als je niet de eigenaar bent, kan je die hond dan wel verzekeren?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Gewoon tekenen, de hond halen en klaar. Ik ken zoveel mensen met honden via stichtingen (ook mijn eigen honden) en het is echt maar een papiertje. De meeste stichtingen dekken zich zo in (of proberen dat) om te zorgen dat een hond te traceren blijft en niet zomaar in een asiel terecht komt.
Mijn honden worden in principe herplaatst door de stichting, als ik er niet meer voor kan zorgen. En dat vind ik prima. Verder ben ik gewoon eigenaar van mijn honden. Dat mag ook wel na al die jaren trouwe zorg (Silka al weer 14 jaar bij mij en Sam 7 jaar).
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Frootje schreef:
Lunatic schreef:Ik vind dat hele bruikleen e.d. ook maar vaag hoor :o

Wat ik me dan afvraag, niet geheel ontopic maar dat schoot me te binnen, als je niet de eigenaar bent, kan je die hond dan wel verzekeren?
Freya is gewoon verzekerd. Toch niemand vraagt naar het contract dat ik heb getekend en verder staat alles op mijn naam. Voor de verzekering is ze gewoon van mij hoor. En wat mij betreft ook. Ik denk overigens ook niet dat de stichting haar nog als stichtingeigendom beschouwt. Zo is het ook niet bedoeld natuurlijk.
Ah oke, ik had geen idee hoe zoiets werkte.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Wij hebben 3 honden van 3 verschillende stichtingen geadopteerd, van 1 stichting heb ik 2x een telefoontje gehad hoe het ging en verder nooit.
Zou me er niet eens druk om maken wat er in het contract staat, de chips zijn op mijn naam gezet dat heb ik gewoon gedaan, geen haan die er naar gekraaid heeft... bij Bowie moest ik de chip op mijn naam zetten.
Nog nooit na controle gehad of dat er iemand is komen kijken hoe de hond erbij zit.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”