Sorry ik lees van onder naar boven, dus vertraagde reactie.
Cleva schreef:
Dat bedoel ik niet met open staan. Ik bedoel dat je niet open staat voor je hond.
Dat baseer ik op het feit dat je aan het vergelijken bent hoe je andere hond het deed en waar je zelf heen wil en hoe je dat gaat doen.
Daar is niets mis mee maar het gaat wel voorbij aan het feit dat je hond het hele fenomeen baas nog niet kent en tot op gisteren alles op haar eigen manier heeft gedaan.
Onbewust en binnen kaders maar die kaders heeft ze ook alleen maar van de binnenkant gezien.
Dat is dus nogal eenrichtingsverkeer geweest (vanuit de hond gezien) en je kunt niet van de een op de andere dag het roer overnemen zonder daarmee een bepaalde hoeveelheid stress te veroorzaken.
Vergelijk het met iemand die in jouw leven de regie overneemt om redenen die jij niet kent.
Als dat niet met een gepast tempo en in een veilige sfeer gebeurt dan kan het heel bedreigend aanvoelen. Zeker als je omgeving ook nog onbekend is.
Je kunt dat (deels) tackelen door je in het begin iets meer volgend op te stellen. Dan laat je ruimte bestaan waarin zij op haar manier jou kan komen aanspreken. Dat is wat ze gewend is dus dat kan ze beter aan.
Snap je wat ik bedoel?
Ja, ik snap het, dank voor je uitleg. Ik zie ook waar ik daar de fout in ga. Ik zoek altijd naar een soort van stappenplan in mijn hoofd, dat is mijn veiligheid, maar zo werkt het niet altijd. Het feit dat ze het fenomeen baas nog niet kent vind ik wel heel treffend, daar had ik nog niet echt bij stil gestaan. Dat ze me dan vandaag een likje over mijn vingers geeft is in dat kader nog meer reden om hoera te roepen.
Als je gewoon bij haar bent en ze na een tijdje behoeftes krijgt (honger/dorst/affectie/aandacht) waarvan ze weet dat jij ze kunt oplossen zal ze je laten zien in hoeverre ze met je kan communiceren. Geduld. Laten zijn wat het is.
Volgens mij kun je dat heel prima en past het ook bij je maar je bent het nu niet aan het doen. Je bent te resultaatgericht en daardoor ontstaat er druk op de relatie die zich uit in het fanatiek bewaken van grenzen.
Waarschijnlijk is het ook gewoon een uiting van haar eigen karakter hoor maar dat kan naast elkaar bestaan.
Honden hebben ego's, net zoals mensen. Uiteindelijk zullen ze de ander altijd bevestiging vragen.
Of niet maar dat is dan zo'n afwijking van de norm dat je dat wil weten want dan zou ze contactgestoord zijn.
Ik zou daar niet nu al vanuit gaan. Niet dat je dat doet.
Ze komt vanzelf naar je toe als ze er klaar voor is. Het duurt misschien best een hele tijd maar als ze dat nou nodig heeft, waarom zou je dan aandringen?
Wat kan het je schelen of ze morgen of van het weekend uit zichzelf naast je komt zitten. Dan kun je vanuit die energie de riem erbij betrekken.
Je wil sowieso niet gaan wandelen met een hond die loopt te flippen. Je vertrekt vanuit orde en rust. Anders heb je dadelijk buiten allerlei uitvalgezeik en wegloopgedrag, wat ik je brom.
Je hebt gewoon helemaal gelijk. We hebben alle tijd van de wereld, of in elk geval een hondenleven lang. Ik wil het uiteraard NU in orde krijgen, maar zij heeft haar eigen tempo, en dat heb ik te respecteren. (Ik vind het trouwens niet fijn om je alsmaar gelijk te geven hoor, maar het is effe niet anders.

)
Jachtlijn ga ik overigens niet doen, eerder in het topic gaf iemand al duidelijk aan dat dat geen goeie optie is.
Pas trouwens op dat ze niet de kans krijgt je in je takken te bijten want dat doet het wederzijdse vertrouwen natuurlijk geen goed.
Nee, dat zit echt niet in dit hondje. (Sorry dat ik weer vergelijk,) Lilo hapte wel bij stress, maar ik denk niet dat Tika (nog heel jong ook he?) echt om zich heen zou gaan bijten bij stress. Maar dat soort situaties ga ik überhaupt niet opzoeken. Haar tempo, en dan gaat het gewoon helemaal goed komen.