Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is verstandig?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Wat is verstandig?

Ongelezen bericht door Zamunda »

Of wat zouden jullie doen? Normaal laat ik ze altijd veel eerder uithuilen en overnieuw beginnen maar nu had ik het even niet in de gaten gehouden en blijken nu een stuk verder dan anders. Ik was verbaasd over hoe ver ze waren en vind het vooral fascinerend en mooi en ik vind het heel jammer om het teniet te doen maar erg veilig is het niet hè? Wat zouden jullie doen? Oh en hebben jullie ook weleens zulke kunstwerken :schrik: ?

https://youtu.be/bt9VOgGrvRU
Sandra&co

Re: Wat is verstandig?

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Mizzsylver schreef:Ik zou wel bang zijn dat het instort met een hond erin en het dus dichtgooien. Spelbreker dat ik ben.
Ik ook. Kuilen maken is oké, maar we gaan niet gevaarlijk lopen doen.
Zamunda
Zeer actief

Ik vrees dus ook voor dat instorten en neig daarom naar het op uithuilen en overnieuw beginnen, maar twijfel nog een beetje of het echt nodig is maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het zo mooi vind :oeps: .

Cleva schreef:Heerlijk toch?
Lekker laten spelen.
Ja ik vind het prachtig en laat het dolgraag zo gaan (soms ligt zij of Willem er ook gewoon een tijd in te dutten met warm weer), maar wat met het instortingsgevaar (met hond erin) dan? Ik vind het 'dak' nu nog wel heel stevig, de twee eerdere spelonken die ze gemaakt hebben gingen op een gegeven moment richting de helling en werden mij te instabiel. Maar nu is hij dus wel nog stevig maar wel echt heel diep... Het is ook niet dat ik het meteen zou merken als hij instort tenzij ik er met mijn neus bovenop sta.
Zamunda
Zeer actief

Frootje schreef:Wat een mooi hol heeft ze gemaakt. En ze lijkt er zo blij mee. :I: Maar ze komt inderdaad op een gegeven moment wel in China uit zo te zien. :engel:

Ik zou het ook dichtmaken, maar het is wel bijna zonde. :tongue:
Ja ze is helemaal in haar nopjes :love: . Het gaat ook heel systematisch, dat moet ook wel anders had de opening al lang dichtgezeten. Maar ik vind het dus ook zonde ja.
Zamunda
Zeer actief

Cleva schreef:
Mizzsylver schreef:Ik zou wel bang zijn dat het instort met een hond erin en het dus dichtgooien. Spelbreker dat ik ben.
Ach welnee. Zo'n grote hond en zo weinig grond er boven die ook nog eens van de wortels aan elkaar hangt.
Ik denk dat er een (ruime?) meter boven haar zit, is dat weinig genoeg ja?
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Zamunda schreef: Ik denk dat er een (ruime?) meter boven haar zit, is dat weinig genoeg ja?
Til maar eens een zandzakje op in de bouwmarkt. En bedenk dan maar hoeveel gewicht een paar kuub zand is. ;)
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door HillieS »

Sandra&co schreef:
Ik ook. Kuilen maken is oké, maar we gaan niet gevaarlijk lopen doen.
Inderdaad, dit dus.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat een prachtig hol! Ik zou ook een spelbreker zijn :-( en bang zijn dat het zou instorten, ook al slaat dat waarschijnlijk nergens op. Dus ik zou het dichtmaken.

Ik heb hier nooit zulke creaties trouwens, Taartje graaft alleen maar hele lange, smalle gangenstelsels met allerlei vertakkingen. Zouden heel geschikt zijn voor caviaraces of zo :lol1: Niet in de tuin overigens, daar graven ze gelukkig niet, alleen een beetje in een hoek achter een palmboom, daar mag het dus ook wel.
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik vind het echt prachtig, ik kon ook echt genieten van een gravende Peer.

Maar ik zou het denk ik ook dicht maken. Tenzij ze niet meer echt verder graven, misschien zou ik ze het dan als hol laten gebruiken. Maar waarschijnlijk toch niet.

Wat is ze grijs geworden trouwens :I:
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ik zou hetzelfde hebben als jij.
Ik zou ze dat plezier echt niet willen ontnemen maar ook wel zorgen maken over instorting. Ik zou daar ook echt heel erg mee bezig zijn :mrgreen:
Is toch de beste kuil die een hond kan maken!!
Aan mij heb je dus niets.
Zamunda
Zeer actief

Sandra&co schreef:Til maar eens een zandzakje op in de bouwmarkt. En bedenk dan maar hoeveel gewicht een paar kuub zand is. ;)
Ja zwaar. Er is natuurlijk wel ruimte in het hol om zand 'op te nemen' maar het lijkt mij toch ook teveel. Ik zou alleen graag overtuigd raken van het tegendeel.

DeDiana schreef:Wat een prachtig hol! Ik zou ook een spelbreker zijn :-( en bang zijn dat het zou instorten, ook al slaat dat waarschijnlijk nergens op. Dus ik zou het dichtmaken.
Ja daar twijfel ik dus over, slaat het nergens op behalve op een gevoel/angst of is het een reëel risico?

DeDiana schreef:Ik heb hier nooit zulke creaties trouwens, Taartje graaft alleen maar hele lange, smalle gangenstelsels met allerlei vertakkingen. Zouden heel geschikt zijn voor caviaraces of zo :lol1: Niet in de tuin overigens, daar graven ze gelukkig niet, alleen een beetje in een hoek achter een palmboom, daar mag het dus ook wel.
Haha, lekker wijffie. Raaf durft er niet in en graaft zelf ook niet zo diep maar Willem en Lais maken er serieus werk van.
Zamunda
Zeer actief

Lucia schreef:Ik vind het echt prachtig, ik kon ook echt genieten van een gravende Peer.

Maar ik zou het denk ik ook dicht maken. Tenzij ze niet meer echt verder graven, misschien zou ik ze het dan als hol laten gebruiken. Maar waarschijnlijk toch niet.

Wat is ze grijs geworden trouwens :I:
Hm, het hol an sich vind ik eigenlijk wel te diep en te ver van de ingang voor het mooie. Een tijdje geleden waren ze nog niet zo de bocht om gegaan en zat het hol wel diep maar niet 'ver' en recht voor de ingang, dat vond ik een stuk prettiger. Maar er moet verder gegraven worden blijkbaar :Q: .

Ja ze is zo grijs :blauwoog: ! Ze kreeg haar eerste grijze haren al op haar derde, weg gitzwarte snoet.

Dennenappel schreef:Ik zou hetzelfde hebben als jij.
Ik zou ze dat plezier echt niet willen ontnemen maar ook wel zorgen maken over instorting. Ik zou daar ook echt heel erg mee bezig zijn :mrgreen:
Is toch de beste kuil die een hond kan maken!!
Aan mij heb je dus niets.
Haha, is echt een prachtige kuil hè?! Ik vind het echt heel knap van ze :I: .
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Wat een prachtig hol :I:

Kan je het niet stutten met een paar palen voor de zekerheid. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Kun je t niet stutten? Ik vind t prachtig... misschien iemand vragen die er wat meer verstand van heeft?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zamunda schreef:
DeDiana schreef:Wat een prachtig hol! Ik zou ook een spelbreker zijn :-( en bang zijn dat het zou instorten, ook al slaat dat waarschijnlijk nergens op. Dus ik zou het dichtmaken.
Ja daar twijfel ik dus over, slaat het nergens op behalve op een gevoel/angst of is het een reëel risico?
Ik weet het echt niet. Maar ik heb zo'n vermoeden dat het instortingsgevaar wel meevalt en dat ik juist omdat ik het niet precies weet, dan maar het zekere voor het onzekere neem en té voorzichtig ben.
Zo veel dieren die holen maken, hun jongen in diepe holen grootbrengen - als die holen relatief vaak zouden instorten, zou de evolutie daar vast iets beters op verzonnen hebben?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik vind het geweldig knap van ze. De mijne doen dit niet maar ik denk dat ik ze zou laten gaan. Als ik erbij ben tenminste. Met al die boomwortels stort het ook niet zo gauw in hoor. Het is een en al boomwortel in het plafond.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik zou het toch te eng vinden, ondanks dat ik denk dat kans klein is dat het instort.

Ze hebben wel hard gewerkt zeg!
Afbeelding
Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin

Ongelezen bericht door Javierrrr »

Prachtig, zeg :I: . Mochten ze dat hier voor elkaar krijgen en zou ik vrezen voor instorting, zou ik het gaan stutten. Gun ze het plezier! Hier op die harde kleigrond leidt het tot dit soort 'armoedige' taferelen,
Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin

Ongelezen bericht door Javierrrr »

Nou, zeg dat, wrotten in de klei leidt tot niets. Zandgrond heeft hij nodig :)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik zou er twee keer per dag even goed op stampen.

De huskies maken ook dat soort holen. Zelfs bij de puppen zit het er al in :D
Gelukkig is het noooit zusje, met haar uitgestreken smoel :engel:

Vechten om de kuil.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik zou het mooi dichtgooien voor mijn eigen gemoedsrust
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik zou het stutten en ze het plezier gunnen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Friesenfransman

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Wat een ongelooflijk prachtig hol!

Die van mij graven uitsluitend om beestjes te vangen, die komen nooit zover dus wat ik zou doen is theoretisch. Maar ik kom regelmatig dergelijke holen of burchten tegen van wilde beesten, en enkele zie ik al jaren op bepaalde wandelingen. Ik kan me vergissen maar voor zover ik het kan beoordelen zijn die nooit ingestort. Wellicht zijn die wel wat dieper, maar vaak ook omvangrijker.

Ik vind het wel heel prachtig :E:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik vind het mooi om te zien maar wel eng.
Ze krabt ook aan de bovenkant en trekt aan de wortels.
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik zou het ook dichtgooien.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

lijkt wel of ze een hol maakt om te moeten bevallen.
ik wil niet hebben dat mijn honden graven en ik laat dat dus ook niet toe.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Mooi maar link, ik zou hem dicht gooien.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Zamunda
Zeer actief

Hm de meningen zijn toch meer verdeeld dan ik had verwacht, ik dacht echt dat iedereen hem liever gisteren dan vandaag dichtgegooid zou hebben.
Wat Sirene (net als Cleva geloof) ook noemt is dat het dak vol met stevige wortels zit, dat is voor de stevigheid natuurlijk wel heel gunstig.

Haha Jion, een hekje eromheen had ik ook nog aan zitten denken als laatste stap voor het dichtgooien. Ik weet het echt nog niet, maar juist wat Cleva benoemt over Hein vind ik in deze ook zo mooi: gewoon lekker zelf rommelen en vermaken op het moment dat het op komt zetten.

Ik zie meermaals stutten voorbij komen, maar hoe zien jullie dat in de praktijk? Helemaal met planken en daar palen tegenaan? Want enkel palen lijken me niks doen, ze blijven namelijk steeds weer verder graven en dan zitten die paaltjes in een mum van tijd weer los lijkt me? Je ziet hoe fanatiek Lais er alle kanten op los graaft. Dat hol waar ze nu in ligt zat eerst anderhalve meter terug, net zo groot, en dat is nu dus langzaam opgeschoven zoals ik verwacht dat het zal blijven opschuiven.
Met planken ertegenaan lijkt het me iets blijvender maar het is juist het graven waar ze zo'n lol in hebben dus dan gaan ze denk ik langs de planken een nieuw hol maken. Nog los van de vraag hoe ik er ten eerste in kom (dan zal ik de ingang flink moeten uitgraven) en hoe ik in vredesnaam planken van de langste zijde erin moet krijgen en draaien :scratch: . Ik zie palen en/of planken dus nog niet zo voor me.

Hahaha Javier, het is ook wel een nogal halfslachtige poging die hij doet :LOL: .

Tweemaal daags even testen door te stampen vind ik een goed idee dagmar, het zal niet waterdicht zijn maar zolang ik het open hou ga ik het in elk geval doen. Prachtig dat die puppen ook al zo graven zeg.

malinois schreef:Kun je t niet stutten? Ik vind t prachtig... misschien iemand vragen die er wat meer verstand van heeft?
Van stutten in het algemeen of van het stutten onder de grond ofzo?

DeDiana schreef:Ik weet het echt niet. Maar ik heb zo'n vermoeden dat het instortingsgevaar wel meevalt en dat ik juist omdat ik het niet precies weet, dan maar het zekere voor het onzekere neem en té voorzichtig ben.
Zo veel dieren die holen maken, hun jongen in diepe holen grootbrengen - als die holen relatief vaak zouden instorten, zou de evolutie daar vast iets beters op verzonnen hebben?
Ik weet niet hoe evolutionair geslaagd Lais en Willem zijn :engel: en of ze dus meegekregen hebben hoe je een veilig hol bouwt, tot nog toe gaat het ze wonderbaarlijk goed af.

Nanna schreef:Wie doet dat gehijg? Is dat de hond?
Ik vind het er allemaal wat dwangmatig uitzien, helemaal niet als een hond die er plezier in heeft.
Voelt ze zich wel goed?
Het is geen hijgen maar meer snuiven en ik denk dat dat van Lais is ja :F: . Hm dwangmatig, misschien heb ik een blinde vlek hoor maar ik zie het niet. Ik zie Lais zoals ze is als ze ergens in opgaat, fanatiek als ze dan is en het is ook wel een serieus werkje geloof ik maar ze is er wel heel tevreden over. Ze kijkt verder een beetje verstoord heb ik het idee maar ik schijn dan ook met een felle lamp recht in d'r giechel omdat je anders dus niets ziet/kunt filmen daar in de diepte (is dan ook de eerste keer dat het lukt om goed te filmen omdat deze functie - filmen met lamp/flitser aan - op mijn nieuwe mobiel zit).

Cleva schreef:Ik vind het prachtig als mijn honden zo bezig zijn.
Ik ook, geweldig om te zien/merken.

Kells schreef:Ik vind het prachtig! Mocht je het niet vertrouwen, dan roep je de honden toch gewoon naar binnen voor de nacht? Of is dat te simpel gedacht?
Ik heb het nu een paar keer gelezen maar ik weet nog steeds niet echt hoe je het bedoelt :tongue: .

Heavy schreef::O: wat gaaf

Ik zou het lekker zo laten,volgens mij een heerlijke plek om af te koelen al denk ik niet dat dat de bedoeling was van mevrouw aangezien ze een jas aan heeft :LOL:
Nee afkoelen was niet echt het doel :mrgreen: . Maar van dat harde werken krijgt ze het wel warm dus dan is het wel lekker als je er daarna nog even lekker bij kan gaan liggen.

Friesenfransman schreef:Wat een ongelooflijk prachtig hol!

Die van mij graven uitsluitend om beestjes te vangen, die komen nooit zover dus wat ik zou doen is theoretisch. Maar ik kom regelmatig dergelijke holen of burchten tegen van wilde beesten, en enkele zie ik al jaren op bepaalde wandelingen. Ik kan me vergissen maar voor zover ik het kan beoordelen zijn die nooit ingestort. Wellicht zijn die wel wat dieper, maar vaak ook omvangrijker.

Ik vind het wel heel prachtig :E:
De vraag is natuurlijk hoe goed deze twee (Lais en Willem) zijn en ga/blijf ik die gok wagen :scratch: . Het is echt prachtig hè! Ik vind het zo mooi en het is ook echt iets van henzelf, compleet zonder mijn bemoeienis.

Pemba schreef:Ik vind het mooi om te zien maar wel eng.
Ze krabt ook aan de bovenkant en trekt aan de wortels.
Ja het moet steeds groter/verder dus dat zal ze al vanaf het begin van het maken zo gedaan hebben maar ik kan me voorstellen dat het daardoor losser komt te zitten. Maar het is wel heel vast allemaal dus met het trekken aan wat wortels komt niet meer dan een paar centimeter los. Tenzij ze steeds verder omhoog zou gaan, dan krijg je natuurlijk een instabiel dak maar dat zie ik ze niet zo snel doen. Maar ze graven in een heuveltje en wat waarschijnlijk gaat gebeuren en de twee eerdere keren gebeurd is is dat ze met verder graven op een ondieper deel van de heuvel komen en het dak dan dus dunner wordt. Dan demp ik het sowieso want dat is dan echt instabiel maar nu zijn ze dus de 'goede' kant op gegaan :oeps: .

Tara schreef:Mijn hond is ooit een keer vast komen te zitten in een gat onder de grond. De brandweer heeft hem uitgegraven omdat ik het met mijn blote handen werkelijk niet voor elkaar kreeg. Dit gegraaf wil ik absoluut niet hebben, en ik word ook echt heel boos als ik zie dat ze onder de grond verdwijnen.
Dat vastzitten ben ik dan weer helemaal niet bang voor. Ik ben natuurlijk niet op wandeling met ze dus bij vastzitten kan ik gewoon een goede schop uit de schuur pakken en ze vrij vlot uitgraven. Verder is het natuurlijk hun eigen hol, door hen op hun maat gemaakt en niet het hol van een kleiner dier.

ellen en de birmanen schreef:lijkt wel of ze een hol maakt om te moeten bevallen.
ik wil niet hebben dat mijn honden graven en ik laat dat dus ook niet toe.
Ze zit wel richting het einde van de schijndracht dus dat zou een mate van urgentie kunnen geven, maar ze zijn hier nu al zo'n negen maanden mee bezig (toen heb ik de vorige versie dichtgemaakt).
Waarom wil je niet dat ze graven? Om je tuin te behouden of geen kuil voor een ander te graven onderweg? Ik vind het graven an sich altijd wel mooi om te zien, gezond natuurlijk gedrag.

Ik blijf het in elk geval in de gaten (pun intended) houden en ondertussen afwegen of ik het nou dicht ga gooien (of stutten oid).
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik zou dr bovenop gaan staan. Als hij niet inzakt is het stevig. Niet met de honden erin uiteraard :)

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Zamunda
Zeer actief

fes/lou schreef:Ik zou dr bovenop gaan staan. Als hij niet inzakt is het stevig. Niet met de honden erin uiteraard :)
:mrgreen:

Erop staan kan makkelijk, beweegt (nog) niks.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”