Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

castratie teef wel of niet?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Roosje schreef:
Hutsje schreef:De stofwisseling werkt langzamer door de afwezigheid van hormonen. Daardoor worden ze dikker ook al krijgen ze dezelfde hoeveelhied voer en beweging. .
Wat ik mij afvroeg, worden die hormonen niet in de hersenen aangemaakt? En wat voor invloed heeft het wegnemen van de baarmoeden daarop?

Dot is twee jaar gecastreerd, maar heeft gelukkig niet de neiging om dikker te worden.

Roosje
Ik weet het allemaal niet zeker meer. hersens sturen wel het proces van hormoonaanmaak, maar maken dat zelf natuurlijk niet voor, daar heb je de hormoonklieren voor!

Ik weet niet af na elke loopsheid de kans op baarmoederontsteking groter is. Tis een natuurlijk proces! Ik denk dan ook dat het met iets anders te maken heeft. Want door bloeden gaat alles naar buiten. Baarmoederonsteking zijn bacterien die dus naar binnen komen.
Melkklieren worden niet bij elke loopse teef geactiveerd, heb bij winnie in ieder geval niks gemerkt.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Baily schreef:
Wil de hond schreef:
Baily schreef:ik heb hier een teefje dat voor de eerste loopsheid is gesteriliseerd (eigenlijk gecastreerd).

Ze wordt wel sneller dik, ook als ze minder voer krijgt moet ik nog heel erg uitkijken terwijl ze toch erg veel beweging krijgt. En het gedrag is bij haar ook veranderd. Ze was best wel een beetje onzeker, en ze is nu wat bitcheriger geworden, ik kan het niet anders uitdrukken. Tenminste, ik denk dat dat dus van de sterilisatie komt.
Het is natuurlijk ook zo dat de meeste teven naarmate ze volwassener zijn wat meer uit hun schulp kruipen. Het gedrag van een volwassen teef is vaak wat bitscheriger dan dat van diezelfde teef toen ze nog jong was.
Ja dat kan natuurlijk ook heel goed. Omdat zij dus eigenlijk nog niet volwassen was toen ze werd geholpen kan ik dat ook niet goed vergelijken. Dat kan wel als je een volwassen teefje laat steriliseren. Dan kun je kijken of dit invloed heeft op het gedrag. Voor haar is het trouwens niet erg, hoe dan ook. Maar ik had dat zelfverzekerde gedrag van zo'n onzekere pup gewoon helemaal niet verwacht. Dus ik schreef het aan de sterilisatie toe.
Dit kan heel goed aan de castratie liggen, je haalt het rogaan weg dat de vrouwelijke hormonen produceert. Daardoor krijgen de mannelijk hormonen de overhand en daar door worden de meeste teven wat "manniger" en feller. Bij reuen is het precies andersom, die worden meestal zachter omdat de vrouwelijk hormonen de overhand krijgen.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Hutsje schreef:
Wil de hond schreef: Wat dik worden en lui worden betreft denk ik dat het logisch is dat een dikke hond ook een slomere hond wordt. En ook dat dik worden alleen maar kan als er meer gegeten wordt dan nodig is. Kan zijn dat ik me daarin vergis hoor.
De stofwisseling werkt langzamer door de afwezigheid van hormonen. Daardoor worden ze dikker ook al krijgen ze dezelfde hoeveelhied voer en beweging. Is bij mensen ook zo, kijk maar naar vrouwen die die de pil gebruiken. 90 % komt 2 tot 5 kilo aan, en vaak is het meer.
De stofwisseling wordt langzamer, en daardoor hebben ze eigenlijk minder voer nodig als voor de operatie. Krijgen ze dezelfde hoeveelheid als voorheen dan worden ze logischerwijze dikker. Maar als je de hoeveelheid voer aanpast aan de nieuwe omstandigheden worden ze niet dikker. Is althans mijn ervaring.

Klopt dit?
Ja, je moet dus meteen minder voer geven na de operatie, maar de meeste mensen weten dit niet en daarom worden die teven vaak te dik. Je moet trouwens altijd op het oog voeren, zo worden je honden nooit te dik.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

gyanty schreef:
Roosje schreef:
Hutsje schreef:De stofwisseling werkt langzamer door de afwezigheid van hormonen. Daardoor worden ze dikker ook al krijgen ze dezelfde hoeveelhied voer en beweging. .
Wat ik mij afvroeg, worden die hormonen niet in de hersenen aangemaakt? En wat voor invloed heeft het wegnemen van de baarmoeden daarop?

Dot is twee jaar gecastreerd, maar heeft gelukkig niet de neiging om dikker te worden.

Roosje
Ik weet het allemaal niet zeker meer. hersens sturen wel het proces van hormoonaanmaak, maar maken dat zelf natuurlijk niet voor, daar heb je de hormoonklieren voor!
Klopt, de hypofyse zorgt voor de hormoonaanmaak. Dat inseinen gebeurt ook nog na de castratie, alleen worden er geen hormonen meer aangemaakt omdat de boel eruit is.
Afbeelding
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roosje »

De hypofyse is een klier die gelegen is midden in het hoofd in een benige bescherming, die het turkse zadel (sella turcica) heet. De zenuwen naar de ogen kruisen juist boven de hypofyse. De klier speelt een belangrijke rol bij de regulatie van de groei en ontwikkeling, stofwisseling en voortplanting.

http://www.bwolf.net/azg/hypofyse.htm

Hoe kan het dan dat de hormonen huishouding veranderd, die aangemaakt wordt door de hypofyse in de hersenen, wanneer de baarmoeder eruit gehaald wordt?

Roosje
Afbeelding
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

Roosje schreef:De hypofyse is een klier die gelegen is midden in het hoofd in een benige bescherming, die het turkse zadel (sella turcica) heet. De zenuwen naar de ogen kruisen juist boven de hypofyse. De klier speelt een belangrijke rol bij de regulatie van de groei en ontwikkeling, stofwisseling en voortplanting.

Hoe kan het dan dat de hormonen huishouding veranderd, die aangemaakt wordt door de hypofyse in de hersenen, wanneer de baarmoeder eruit gehaald wordt?

Roosje
Het gaat om de eierstokken die er ook uitgehaald worden.
De hypofyse maakt inderdaad geslachtshormonen (LH en FSH) die via de bloedbaan naar de eierstokken worden gevoerd waar zij de eisprong regelen. Maar de eierstokken zelf produceren ook hormonen (o.i.v. de hierbovengenoemde hormonen): progesteron en oestrogenen en die zorgen voor ontwikkeling van de geslachtsorganen, geslachtskenmerken, cyclus (loopsheid dus), gedrag enz....
Als je die eierstokken nu weghaald of afbindt, worden die hormonen ook niet meer gemaakt en wordt het teefje dus niet meer loops

Ik hoop dat je het een beetje snapt zo? ;)

Om het even moeilijker te maken :mrgreen:

Ik ken trouwens een teefje dat voor de eerste loospheid is gecastreerd en die nog wel loops wordt. Met alle kenmerken dus, ze kan alleen niet zwanger worden (ze heeft immers geen eitjes en geen baarmoeder meer) Bij dat teefje blijkt dat de bijnierschors de hormoonproductie van de eierstokken heeft overgenomen (dat kan namelijk, maar komt erg weinig voor).
Afbeelding
Roosje
Zeer actief

Roos schreef:
Roosje schreef:De hypofyse is een klier die gelegen is midden in het hoofd in een benige bescherming, die het turkse zadel (sella turcica) heet. De zenuwen naar de ogen kruisen juist boven de hypofyse. De klier speelt een belangrijke rol bij de regulatie van de groei en ontwikkeling, stofwisseling en voortplanting.

Roosje
Het gaat om de eierstokken die er ook uitgehaald worden.
De hypofyse maakt inderdaad geslachtshormonen (LH en FSH) die via de bloedbaan naar de eierstokken worden gevoerd waar zij de eisprong regelen. Maar de eierstokken zelf produceren ook hormonen (o.i.v. de hierbovengenoemde hormonen): progesteron en oestrogenen en die zorgen voor ontwikkeling van de geslachtsorganen, geslachtskenmerken, cyclus (loopsheid dus), gedrag enz....
Als je die eierstokken nu weghaald of afbindt, worden die hormonen ook niet meer gemaakt en wordt het teefje dus niet meer loops

Ik hoop dat je het een beetje snapt zo? ;)

Om het even moeilijker te maken :mrgreen:

Ik ken trouwens een teefje dat voor de eerste loospheid is gecastreerd en die nog wel loops wordt. Met alle kenmerken dus, ze kan alleen niet zwanger worden (ze heeft immers geen eitjes en geen baarmoeder meer) Bij dat teefje blijkt dat de bijnierschors de hormoonproductie van de eierstokken heeft overgenomen (dat kan namelijk, maar komt erg weinig voor).
:ok: :-D Dank je wel, ik snap het nu helemaal :-D

Roosje
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Bij mijn hond zijn alleen de eierstokken weggehaald en niet de baarmoeder. Als deze niet ontstoken is dan laten ze die het liefst gewoon zittenbij een castratie.
molly

Ongelezen bericht door molly »

ik heb ook gelezen dat als de hond al een paar loopsheden heeft gehad dat het castreren niet meer preventief helpt tegen melkklier tumoren.

mijn vriend en ik zijn tot de conclusie gekomen om cindy niet te laten castreren.

misschien krom gedacht maar ik laat ook mijn borsten niet amputeren omdat er misschien ooit borstkanker kan ontstaan.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

gyanty schreef:
Roosje schreef:

Roosje

Ik weet niet af na elke loopsheid de kans op baarmoederontsteking groter is. Tis een natuurlijk proces! Ik denk dan ook dat het met iets anders te maken heeft. Want door bloeden gaat alles naar buiten. Baarmoederonsteking zijn bacterien die dus naar binnen komen.
Melkklieren worden niet bij elke loopse teef geactiveerd, heb bij winnie in ieder geval niks gemerkt.
De kans op baarmoederontsteking is het grootst in de tijd direkt na de loopsheid.

Hoe oud is Winnie?
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Maar je hoeft de baarmoeder helemaal niet te laten verwijderen bij sterelisatie!
Ik laat Zara na haar eerste loopsheid direkt helpen, maar de baarmoeder blijft gewoon zitten hoor.
Ik heb gewoon geen zin in dat gedoe van loopsheid, daar kom ik eerlijk voor uit.
Miljoenen gezonde vroruwen laten in zich snijden lees stereliseren.
Ik snap niet dat er zo'n heisa over gemaakt wordt.
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Marja schreef:Maar je hoeft de baarmoeder helemaal niet te laten verwijderen bij sterelisatie!
Ik laat Zara na haar eerste loopsheid direkt helpen, maar de baarmoeder blijft gewoon zitten hoor.
Ik heb gewoon geen zin in dat gedoe van loopsheid, daar kom ik eerlijk voor uit.
Welk nut heeft een baarmoeder voor een steriele teef dan?
Marja
Zeer actief

Die heeft waarschijnlijk geen nut meer!
Maar de ingreep is lijkt me een stuk kleiner dan de hele baarmoeder te verwijderen.
Afbeelding
Roosje
Zeer actief

Marja schreef:Die heeft waarschijnlijk geen nut meer!
Maar de ingreep is lijkt me een stuk kleiner dan de hele baarmoeder te verwijderen.
Mijn dierenarts vertelde dat er meer complicaties kunnen ontstaan wanneer alleen de baarmoeder verwijderd wordt, ik weet niet precies meer hoe het zat maar iets van dat er meer handelingen tijdens de operatie nodig zijn die mis kunnen gaan, hij vertelde dat hij af en toe teefjes onder handen kreeg waar het niet secure genoeg was gedaan door een andere d.a en dat de eierstokken toch nog verwijderd moesten worden. Zijn verhaal klonk heel aanneemlijk.

Roosje
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

molly schreef:ik heb ook gelezen dat als de hond al een paar loopsheden heeft gehad dat het castreren niet meer preventief helpt tegen melkklier tumoren.

mijn vriend en ik zijn tot de conclusie gekomen om cindy niet te laten castreren.

misschien krom gedacht maar ik laat ook mijn borsten niet amputeren omdat er misschien ooit borstkanker kan ontstaan.
goede beslissing... dat is ook 1 van de redenen die ik belangrijk vind.
Wie verteld mij dat mijn hond nergens anders kanker krijgt als ik in haar laat snijden? Niemand. Hier in de buurt was ook een hond, gewoon vroeger gecastreerd (teef) maar kreeg op oudere leeftijd darmkanker... tja hadden ze die dan ook maar alvast preventief weg moeten halen vroeger??? onzin....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef: Ik heb gewoon geen zin in dat gedoe van loopsheid, daar kom ik eerlijk voor uit.
had je een reu moeten nemen.
nou ik echt niet hoor en ik ken ook geen vrouwen die maar zo preventief in zich laten snijden...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Roosje
Zeer actief

malinois schreef:had je een reu moeten nemen.
Wel heel kort door de bocht vind ik dit :?

Roosje
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Roosje schreef:

Roosje
ja simpel toch als je geen loopse hond wil moet je een reu nemen. Je weet vantevoren dat een teef loops wordt.
Afbeelding
Roosje
Zeer actief

Ik hou zelf veel meer van teven, zou geen reu willen, dat macho gedrag hou ik niet zo van , maar misschien wanneer hij gecastreerd is :mrgreen:

Roosje
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Roosje schreef:Ik hou zelf veel meer van teven, zou geen reu willen, dat macho gedrag hou ik niet zo van , maar misschien wanneer hij gecastreerd is :mrgreen:

Roosje
:mrgreen: mijn teef vertoont meer macho gedrag dan mijn reu... :mrgreen:
Afbeelding
droopy
Actief

Ongelezen bericht door droopy »

er zijn wel degelijk vrouwen die zich preventief de borsten laten amputeren. Borstkanker schijnt in een aantal families behoorlijk voor te komen. Als je dan weet dat je op jonge leeftijd borstkanker kunt/zult krijgen en je dat kunt voorkomen door amputatie van je borsten lijkt mij de keus gemaakt.
de andere keus die ze hebben is op zeer jonge leeftijd overlijden omdat de borstkanker zo progressief is dat zij geen lang leven beschoren zijn.

over de castratie van de teef. mijn teven zijn allebei gecastreerd. De een omdat zij ronduit onuitstaanbaar werd als zij loops moest worden en dan ook schijnzwanger werd. na dit een poosje aangekeken te hebben toch besloten voor een castratie.
de ander is gecastreerd omdat zij op jonge leeftijd al met bacteriele infecties zat die zouden kunnen uitmonden in baarmoederonsteking. met de dierenarts overlegd wat het beste was en ja ook voor haar gold een castratie.
allebei zijn ze op goed gewicht, geen gram te zwaar.......
Afbeelding

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
malinois
Zeer actief
Contacteer:

droopy schreef:de ander is gecastreerd omdat zij op jonge leeftijd al met bacteriele infecties zat die zouden kunnen uitmonden in baarmoederonsteking. met de dierenarts overlegd wat het beste was en ja ook voor haar gold een castratie.
dit zou voor mij ook onder een medische reden vallen...
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Roosje schreef:

Roosje
Precies! ik heb al een reu :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:
Roosje schreef:

Roosje
Precies! ik heb al een reu :mrgreen:
ja en... ???
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Dat was voor mij een reden om nu voor een teefje te kiezen!
Ik vind het gewoon leuk om van beide eentje te hebben, mag toch!

Mijn reu is gecastreerd, zal je ook wel niets vinden, maar die kon op een gegeven moment helemaal niet los meer omdat hij elke andere hond greep. Ben echt niet over 1 nacht ijs gegaan, eerst trainen gedragsterapie enz, maar dat hielp dus niets.
Uiteindelijk was hij bijna twee toen ik hem heb laten castreren en hij vecht niet meer. ik blij hij ook blij want hij kan weer los.

maar ondanks dat hij gecastreerd is vind hij loopse teven nog steeds erg leuk :mrgreen:
Ik zie dat dus niet zitten. Ik laat Zara ook gewoon de eerste keer loops worden om te kijken hoe dat uitpakt.
En daarna beslis ik.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Dat was voor mij een reden om nu voor een teefje te kiezen!
Ik vind het gewoon leuk om van beide eentje te hebben, mag toch!
tuurlijk zeg ik toch niet... :mrgreen:
Mijn reu is gecastreerd, zal je ook wel niets vinden, maar die kon op een gegeven moment helemaal niet los meer omdat hij elke andere hond greep. Ben echt niet over 1 nacht ijs gegaan, eerst trainen gedragsterapie enz, maar dat hielp dus niets.
Uiteindelijk was hij bijna twee toen ik hem heb laten castreren en hij vecht niet meer. ik blij hij ook blij want hij kan weer los.
als het niet meer kan en als het de hond ten goede komt zou ik het ook doen, anders niet.
maar ondanks dat hij gecastreerd is vind hij loopse teven nog steeds erg leuk :mrgreen:
Ik zie dat dus niet zitten. Ik laat Zara ook gewoon de eerste keer loops worden om te kijken hoe dat uitpakt.
En daarna beslis ik.
ok
Afbeelding
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

Ik ben absoluut wel voor castreren van een teef en zelfs al voor de eerste loopsheid omdat dan de kans op mammatumoren het allerkleinst is en baarmoederontsteking/kanker uitgesloten is. Een hond kan inderdaad altijd nog ergens anders kanker krijgen maar mammatumoren staan boven aan de lijst als het gaat om ziektes die teven kunnen krijgen en andere soorten kanker staan daar ver onder. Je wilt niet weten hoeveel teven ik heb gezien met mammatumoren die uitgezaaid bleken te zijn, waardoor ze ingeslapen moesten worden.... En dan heb ik de vele gevallen van baarmoederontsteking nog niet eens genoemd die al zo verzwakt waren dat ze de operatie niet meer hebben overleefd... :cry2:

Even een aantal feiten over de kans op mammatumoren (bron: lezing in de UKG afgelopen jaar, spreker weet ik niet meer): als een teef voor de 1e loopsheid gecastreerd wordt is de kans op mammatumoren 0.05%, na de 1e loopsheid 8% en na de 2e loopsheid 26%. De kans op kwaadaardige versus goedaardige tumoren is 50%-50%. Na de 3e loopsheid heeft castreren geen effect meer op de vorming van kwaadaardige mammatumoren, hooguit wordt de kans op goedaardige mammatumoren kleiner.
Teven die steeds schijnzwanger worden hebben een verhoogde kans op mammatumoren en baarmoederontsteking/kanker.
Men noemt het trouwens vaak steriliseren bij een teef, terwijl castreren bedoeld wordt omdat ook de eierstokken worden weggenomen. Als de baarmoeder nog geheel gezond is kun je die net zo goed laten zitten bij een castratie omdat deze toch zal verschrompelen omdat de invloed van hormonen is weggevallen (de eierstokken zijn immers verwijderd). Voor de duur van de operatie maakt het weinig uit of nu wel of niet de baarmoeder ook verwijderd wordt; het is niet veel meer werk.
Een bijkomend voordeel van castratie bij de teef is dat de kans op suikerziekte hierdoor praktisch nul wordt.

Het nadeel van castratie bij de teef is dat de kans op urine incontinentie toeneemt (maar komt voornamelijk regelmatig voor bij honden met gecoupeerde staart en Setters). Dit is gelukkig normaal gesproken heel goed op te lossen door medicijnen. Voor (half)langharige honden kan het ook betekenen dat de vacht wat langer en krullender wordt. Verder gaat de stofwisseling wat trager werken waardoor je er rekening mee moet houden dat ze van hetzelfde voer wat je voor de castratie gaf dus dikker kunnen worden. Kortom: meteen na de sterilisatie al ca. 1/3 voer minder gaan geven en gewoon goed in beweging houden (voeren doe je op het oog). Het is een fabeltje dat ze na een sterilisatie sloom worden; dat komt doordat het gros van de mensen ze teveel voer blijven geven vaak in combinatie met te weinig beweging waardoor ze dus dikker worden met als gevolg een slomere hond.
Qua gedrag schijnt het zo te zijn dat sommigen na de castratie wat sterker in hun schoenen kunnen komen te staan zeg maar, doordat al het vrouwelijke hormoon weggevallen is. Ze worden vaak wat zelfverzekerder, maar dat zie ik dus alleen maar als voordeel, maar hangt van de hond af natuurlijk. Alleen een hond die al agressief is zou evt. dus agressiever kunnen worden maar dat is niet zeker.
Verder is het ook niet waar dat ze in groei achterblijven als je ze al voor de 1e loopsheid castreert; het tegenovergestelde is juist het geval: de groeischijven sluiten zich over het algemeen wat later na castratie waardoor de hond dus juist ietsjes groter wordt! (Maar is minimaal).

Iedereen moet zelf bepalen wat ie belangrijker vind en of de voordelen voor zijn/haar teef opwegen tegen de nadelen van castratie. Het blijft ieders eigen beslissing. ;)
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Yari schreef:Het is een fabeltje dat ze na een sterilisatie sloom worden; dat komt doordat het gros van de mensen ze teveel voer blijven geven vaak in combinatie met te weinig beweging waardoor ze dus dikker worden met als gevolg een slomere hond.
dus niet he, ik ben bij diverse dierenartsen met mijn hond geweest na de castratie en allemaal concludeerden ze dat het van de castratie kwam dat ze dik en sloom was. en ja ze kreeg meteen ander voer en hooguit 10 brokjes per keer (2x per dag)...
ik mocht haar absoluut niet minder geven van de DA anders ging het ten koste van haar gezondheid, maar nog werd ze dik en nog werd ze sloom.
Afbeelding
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

malinois schreef:
Yari schreef:Het is een fabeltje dat ze na een sterilisatie sloom worden; dat komt doordat het gros van de mensen ze teveel voer blijven geven vaak in combinatie met te weinig beweging waardoor ze dus dikker worden met als gevolg een slomere hond.
dus niet he, ik ben bij diverse dierenartsen met mijn hond geweest na de castratie en allemaal concludeerden ze dat het van de castratie kwam dat ze dik en sloom was. en ja ze kreeg meteen ander voer en hooguit 10 brokjes per keer (2x per dag)...
ik mocht haar absoluut niet minder geven van de DA anders ging het ten koste van haar gezondheid, maar nog werd ze dik en nog werd ze sloom.
Lijkt me dat er dan meer met haar aan de hand was/is (te traag werkende schildklier misschien?).
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Yari schreef:
malinois schreef:
Lijkt me dat er dan meer met haar aan de hand was/is (te traag werkende schildklier misschien?).
weet niet... zou best kunnen... ze is nu al hoog op leeftijd dus ik laat het nu maar zo.. ze heeft veel mooie jaren gehad.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”