Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vlaamse Fokkers Commissie.....interessant!!
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Contacteer:
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: vlaamse Fokkers Commissie.....interessant!!
Misschien is iets van een omschrijving wat er zo interessant aan is wel fijn
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Goed voor jou dan...ik vind dit filmpje erg interessant omdat het een goede kijk geeft in de keuken van de toekomstige rashondenfokkerij.Gimmick schreef:Misschien is iets van een omschrijving wat er zo interessant aan is wel fijn
Nu tevreden

- Gimmick
- Zeer actief
Nou doe eens niet zo raar wil je...truusje schreef:Goed voor jou dan...ik vind dit filmpje erg interessant omdat het een goede kijk geeft in de keuken van de toekomstige rashondenfokkerij.Gimmick schreef:Misschien is iets van een omschrijving wat er zo interessant aan is wel fijn
Nu tevreden?
En topic openen met alleen een link gaat nergens over...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat hij bedoelde....de discussie over de rashondenfokkerij. Dat die discussie allang eerder had moeten plaats vinden spreekt voor zich. [ lijkt mij ]Cleva schreef:"Alles is begonnen in 2008 met de BBC reportage pedigree dogs exposed."
Nou.
Nee.
Dan ben je al gediskwalificeerd, wat mij betreft.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Toch he....als je ziet hoe weinig reuen en teven worden ingezet voor de fok....als je dat al eens zou kunnen uitbreiden [ vraag me niet hoe ] zou dat alleen al niet een grote boost geven voor een ras?Nanna schreef:Ik zag dat hij tegen kruisen was en dan houdt het voor mij al op. Je kunt niet, hoe geavanceerd ook, alleen maar in een gesloten populatie rondroeren.truusje schreef:Goed voor jou dan...ik vind dit filmpje erg interessant omdat het een goede kijk geeft in de keuken van de toekomstige rashondenfokkerij.Gimmick schreef:Misschien is iets van een omschrijving wat er zo interessant aan is wel fijn
Nu tevreden?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Het is gedurfd om dit op het HF te plaatsen natuurlijk
Ik heb het nog niet uitgebreid bekeken, maar mean kinship wordt wel heel interessant denk ik.
Nee, het blijft roeren in een gesloten populatie. Maar als je kruist en niet de diversiteit binnen je huidige populatie goed benut ben je ook aan het dweilen met de kraan open. Wat mij betreft gaan ze bij alle rashonden beide methodes toepassen, en dan op elkaar afgestemd
Met enige regelmaat nieuw bloed, goed gereguleerd, en dan zorgen dat dat nieuwe bloed zich ook voldoende verspreid in de populatie terwijl je tegelijkertijd zorgt dat de basis die je had behouden blijft.

Ik heb het nog niet uitgebreid bekeken, maar mean kinship wordt wel heel interessant denk ik.
Nee, het blijft roeren in een gesloten populatie. Maar als je kruist en niet de diversiteit binnen je huidige populatie goed benut ben je ook aan het dweilen met de kraan open. Wat mij betreft gaan ze bij alle rashonden beide methodes toepassen, en dan op elkaar afgestemd

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja hier zie ik ook wel wat in....maar is het te organiseren zoiets? Wordt moeilijk vrees ik.Maeve schreef:Het is gedurfd om dit op het HF te plaatsen natuurlijk![]()
Nee, het blijft roeren in een gesloten populatie. Maar als je kruist en niet de diversiteit binnen je huidige populatie goed benut ben je ook aan het dweilen met de kraan open. Wat mij betreft gaan ze bij alle rashonden beide methodes toepassen, en dan op elkaar afgestemdMet enige regelmaat nieuw bloed, goed gereguleerd, en dan zorgen dat dat nieuwe bloed zich ook voldoende verspreid in de populatie terwijl je tegelijkertijd zorgt dat de basis die je had behouden blijft.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Daarom denk ik dat die shows in deze vorm afgschaft moeten worden. Geen plaatsingen meer, maar een simpel verslagje met...deze hond voldoet aan de rasstandaard. Meer niet. Dus geen kampioenen meer.Nanna schreef:Dat gaat je niet lukken. Mensen rennen tóch naar die kampioen. Die pups verkopen ook beter “se faoder is kampejoen”. Of ze willen achter bordje 1 en dan ga je niet genoegen nemen met een ‘mindere’.truusje schreef:
Toch he....als je ziet hoe weinig reuen en teven worden ingezet voor de fok....als je dat al eens zou kunnen uitbreiden [ vraag me niet hoe ] zou dat alleen al niet een grote boost geven voor een ras?
Ik denk dat het het allerbeste is om de hele rashondenhap een zachte dood te laten sterven en dat kunnen fokkers dus wel prima zelf af.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Het gaat idd alleen maar over de genetische diversiteit.
Is dat bewezen dat veel fokkers niet meer dan 3 generaties fokken? Is dat niet inherent aan de eisen die de koper stelt aan de pup....opgegroeid in huis niet in kennels? Terwijl ik denk dat juist die grote fokkers met veel honden een goede bijdrage kunnen leveren. Maar ja...die pups zitten wl in kennels en dat schijnt niet goed te zijn volgens vele deskundigen.
Daarbij het uitsluiten van dragers zou verboden moeten worden....of zoals in de video wordt aangegeven dat er rasverenigingen zijn die verbieden alleen vrije honden met elkaar te combineren. Omdat anders de diversiteit achteruit holt.
Je kunt als fokker zo goed mogelijk er achter zien te komen welke ziekten er zijn in zijn ras/lijnen en daarop goede combinaties maken. In Belgie hebben ze dus een tool ontwikkeld die de zogenaamde fokkerswaarde bepaalt van een hond.
Is dat bewezen dat veel fokkers niet meer dan 3 generaties fokken? Is dat niet inherent aan de eisen die de koper stelt aan de pup....opgegroeid in huis niet in kennels? Terwijl ik denk dat juist die grote fokkers met veel honden een goede bijdrage kunnen leveren. Maar ja...die pups zitten wl in kennels en dat schijnt niet goed te zijn volgens vele deskundigen.
Daarbij het uitsluiten van dragers zou verboden moeten worden....of zoals in de video wordt aangegeven dat er rasverenigingen zijn die verbieden alleen vrije honden met elkaar te combineren. Omdat anders de diversiteit achteruit holt.
Je kunt als fokker zo goed mogelijk er achter zien te komen welke ziekten er zijn in zijn ras/lijnen en daarop goede combinaties maken. In Belgie hebben ze dus een tool ontwikkeld die de zogenaamde fokkerswaarde bepaalt van een hond.
- Crescent
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
"rashonden werden in deze uitzending in een zeer slecht daglicht geplaatst"
"rashonden werden bestempeld als honden met veel erfelijke aandoeningen"
houd op met me hoor
"rashonden werden bestempeld als honden met veel erfelijke aandoeningen"
houd op met me hoor
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…